Holdet 2024 3g3h2h2g mu/2 (3) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nørresundby Gymnasium og HF
Fag og niveau Musik C
Lærer(e) Vibeke Hølledig Cramer
Hold 2024 3g3h2h2g mu/2 (3) (3g3h2h2g mu/2 (3))
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Temaforløb: Melodi Grand Prix
Titel 2 Musikudøvelse
Titel 3 Nodeteori
Titel 4 Særligt studeret område: Hits
Titel 5 Temaforløb: Reggae
Titel 6 Temaforløb: Vivaldi og De 4 årstider (forår)
Titel 7 Temaforløb: John Williams og filmmusik

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Temaforløb: Melodi Grand Prix

Arbejde med Melodi Grand Prix's historie med udgangspunkt i afsnit på Musikipedia:
https://www.musikipedia.dk/grandprix
Videoklip med uddrag af mange forskellige Melodi Grand Prix numre op gennem tiden.
Deltage ved skolens Melodi Grand Prix d. 1. oktober.
Holdet optræder her med nummeret "Arabiens Drøm".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Musikudøvelse

Numre anvendt til en- og flerstemmig sang:
Baby can I hold you tonight (Tracy Chapman)
Chasing Cars (Snow Patrol)
Nul komma snart (Lasse Kramhøft)
Vi er Stjernestøv (Annika Aakjær, Jimmy Jørgensen, Chapper)
Stjerneregn af sne (Mads Langer)
The Day after Tomorrow (Saybia)
Kringsat af fjender (Otto Mortensen)


Numre anvendt til sammenspil:
Chasing Cars (Snow Patrol)
Arabiens Drøm (Anne Gadegaard)
Oye Como va (Santana)
Øde Ø (Rasmus Seebach)
Jutlandia (Kim Larsen)
Too Good At Goodbyes (Sam Smith)
Malene (Sys Bjerre)
Set Fire to the Rain (Adele)
Million (Joey Moe)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 59 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Nodeteori

Rytmik
Taktart
Nodelæsning
Akkordopbygning
Toneart
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 54 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Særligt studeret område: Hits

Numre til analyse:

Moves like Jagger (Maroon 5)
The Lazy Song (Bruno Mars)
As it Was (Harry Styles)


+ diverse elevvalgte numre, som er brugt i forbindelse med at lytte efter form, hook, breaks og gimmicks


Øvrige numre brugt i forbindelse med analyse:
No Roots (Alice Merton)
Love me more (Sam Smith)
Baby can I hold you (Tracy Chapman)
Fast Car (Tracy Chapman)
The Day after Tomorrow (Sabia)

Tekster:
"Vil du lave et hit i 2020" (Artikel fra Information af Rasmus Elmelund d. 31 januar 2020)
"Hit med hittet" (artikel af Louise Top Rasmussen)
Forskellige små artikler relateret til hits (se lektioner)

Hook, Break og Gimmick (Kopi fra bogen "Rockmusik i tid og rum" )
Form (Kopi fra bogen "Rockmusik i tid og rum")
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 50 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Temaforløb: Reggae

Historisk baggrund inklusiv rastafari.
Særlige kendetegn mht instrumenter og rytmik (bl.a. "skank").

Vi har taget udgangspunkt i materialet lavet af Jakob Jensen:
https://jakobmjensen.dk/musikkurser/historie/rytmisk/Reggae/Reggae.pdf
samt følgende klip med interviews med Bob Marley:
https://www.youtube.com/watch?v=7kwjcnunRik

Nummeret "Stir it up" med Bob Marley and the Wailers er brugt til analyse.



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Temaforløb: John Williams og filmmusik

Holdet har arbejdet med hvem John Williams er, og set klip om hans samarbejde med Steven Spielberg, samt klip fra starten af den første Harry Potter film og om tilblivelsen af Hedwigs tema.
Holdet har været til koncerten "Filmmusikkens Mester" i Musikkens Hus d. 29/3, som er en koncert med musik af John Williams.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer