Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nørresundby Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Statistik C
|
Lærer(e)
|
Allan Frendrup
|
Hold
|
2024 3g3h2h ss (2) (3g3h2h ss (2))
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Sandsynlighedsteori
Der er gennemgået stof svarende til kapitel 1 (pånær afsnit 1.5) i systime C ibog.
Specielt har vi set på:
Mængdeteori med foreningsmængde, fællesmængde og komplementærmængde.
Udfaldsrum og sandsynlighedsfunktion
Additionsloven
Betingede sandsynligheder og uaghængighed samt Bayes formel (i kombination med opdeling).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kombinatorik
Der er gennemgået stof svarende til kapitel 2 af statistik C -systime ibog.
Herunder har vi specielt haft fokus på
Permutationer og kombinationer + binomialkoefficienter.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Diskrete fordelinger
Der er gennemgået stof svarende til kapitel 3 (pånær 3.3 om fraktiler) og 4 fra I-bogen : statistik C.
Herunder har vi set på generel teori for diskret stokastisk variabel :
sandsynlighedsfunktion
Fordelingsfunktion
middelværdi samt varians og spredning
Lineær transformation
Efterfølgende har vi arbejdet med følgende diskrete fordelinger :
Binomial
Geometrisk
Poison
Hypergeometrisk
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kontinuerte fordelinger
Der er gennemgået stof svarende til kapitel 5 +6 fra I-bogen : statistik C.
Herunder har vi set på generel teori for kontinuerte stokastiske variable :
Tæthedsfunktion
Fordelingsfunktion (og sammenhæng med tæthedsfunktion)
Fraktiler
middelværdi samt varians og spredning
Lineær transformation
Efterfølgende har vi arbejdet med følgende kontinuerte fordelinger :
Normalfordeling + standardnormalfordeling :
Hertil har vi set på normalfordelingsplot.
Eksponentiel fordeling.
Lidt med chi-i-anden fordeling. Med fokus på hvordan den fremkommer men ikke middelværdi og spredning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Konfidensintervaller og Test
Konfidensintervaller og test
Ved konfidensinterval arbejdes specielt med konfidensinterval for:
observation ved normalfordeling.
Konfidensinterval for middelværdi ud fra stikprøve (med kendt spredning).
Konfidensinterval for middelværdi ud fra stikprøve (uden kendt spredning, her dog ikke med alt teori om fordeling)
Andel ved binomialfordeling.
Test :
specielt binomial-test og chi-i-anden.
Der er gennemgået stof svarende til kapitel 7 og 8 (pånær 8.3 og 8.4) i I-bogen systime: statistic c
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
projekter
Forskellige projekt-forløb.
Herunder projekt med Naive Bayes klassifikation, hvor eleverne har arbejdet sig igennem stoffet fra
https://aimat.dk/materialer/naivbayes/NaivBayes.html
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63961499356",
"T": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63961499356",
"H": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63961499356"
}