Holdet 2024 3g2h bk (3) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nørresundby Gymnasium og HF
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Anja Bisgaard Kristensen
Hold 2024 3g2h bk (3) (3g2h bk (3))
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1: Grundforløb: virkemidler & ekspressionisme
Titel 2 2: Arkitektur
Titel 3 3: Street art
Titel 4 4: Skulpturforløb
Titel 5 5: Samtidskunst
Titel 6 6: Barokkunst og vanitassymboler
Titel 7 7: Eksamensprojekt: Parafrase af værk fra Kunsten

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1: Grundforløb: virkemidler & ekspressionisme

- INTRODUKTION -
Der arbejdes med teori, analyse og praktisk (TAP-metoden) arbejde inden for billedets virkemidler. Derudover har eleverne arbejdet med ekspressionismen/det ekspressive udtryk i kunsten i teori og praksis.  

Eleverne arbejder med følgende begreber:

Komposition:
- statisk & dynamisk komposition
- hierarkisk & additiv komposition
- åben & lukket
- det gyldne snit

Rum:
- overlapning
- udsnit
- repoussoir
- optiske gradienter (udviskning af formernes klarhed - også kaldet luftperspektiv)
- farveperspektiv (varme farver trækker frem i billedfladen - kolde farver trækker tilbage)
- linære gradienter (formindskelse af ensartede former)
- linearperspektiv
- forsvindingspunkt
- ortogonaler/indadgående linjer

Lys & skygge:
- egenskygge
- slagskygge

Farver:
- primærfarver (rød, gul, blå)
- sekundærfarver (orange, lilla, grøn)
- tertiærfarver (en primær blandet med en sekundær = mellemtonerne, fx - gulorange)
- lys/mørk-kontrast
- kold/varm-kontrast
- kvalitetskontrast (modsætning mellem klare mættede farver (farvecirklen) og mindre klare brækkede farver. Jo mere man brækker en farve, jo mindre kvalitet vil den have. )
- kvantitetskontrast (farveflader af forskellige størrelse sættes op imod hinanden)
- Akromatiske farver (ikke-farver: sort, hvid + gråtoner. Hvid og sort betragtes ikke som farver, men derimod som lys og mørke)
- Konturstreg (stregen rundt om en genstand).

PRAKTISKE ØVELSER
- Tableau vivant
- statiske og dynamiske kompositioner
- additiv komposition
- perspektivtegning med ét forsvindingspunkt
- tegneøvelse med fokus på lys & skygge
- maleopgave med brug af et selvvalgt farvekontrast
- ekspressionistisk selvportræt

KERNESTOF
̶  praktisk, analytisk og teoretisk undersøgelse af almene, kunstfaglige og
æstetiske problemstillinger
̶  visuelle værker, fænomener og kulturer med følgende spredning:
--> før og efter 1800 og fra de seneste 10 år
--> forskellige værktyper, medier og udtryksformer, herunder digitale
--> danske, vestlige og ikke-vestlige udtryk
̶  elementære analytiske tilgange til at forstå visuelle fænomeners form, indhold og kontekst
̶  udvalgte teorier til at belyse almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
̶  ideerne og strategierne bag visuelle udformninger
̶  æstetiske og innovative processer.


VÆRKER:
Alphonso Mucha: "Spring" (1896)
Bertel Thorvaldsen: "Maria Fjodorovna Barjatinskaja" (1819-1825), statue.
Claude Monet: "Høstakke i Sollys" (1890-1891).
Edvard Munch: "Skriget" (1893), Nasjonalgalleriet, Oslo
                            ”Vampyr” (1893-1894)
Ejnar Nielsen: "En Skrædder" (1917)
Emil Nolde: "Häuser mit blühendem Flieder" (1930)
                      ”Dame in rot” (1920’erne)
                       ”Portræt” (1921)
Erik Henningsen: "En Saaret Arbejder" (1895)
Ernst Ludwig Kirchner: "Kunstnerinde - Marcella" (1910)
                                         ”Selvportræt som soldat” (1915)
Eske Kath: “Hurricane Party” (2006)
                    ”Blackboard Kraken” (2012)
Giovanni Strazza: "The Veiled Virgin" (Før 1856), skulptur.
Gustave Caillebotte: "Gade i Paris på en regnvejrsdag" (1877)
Johan Thomas Lundbye: ”En gravhøj fra oldtiden ved Raklev på Refsnæs” (1839)
Johannes Vermeer: "Girl with a Pearl Earring" (ca 1665)
Judy Chicago: "The Dinner Party" (1979).
Laokoon-gruppen, statue, Vatikanmuseerne i Rom.
Le Corbusier & Pierre Jeanneret: "Villa Savoye" (1928-1931), modernistisk arkitektur.
Leonardo da Vinci: "Mona Lisa" (ca. 1503-1517)
Martinus Rørbye: "Brønden på pladsen St. Sophie ved Seraillets port i Constantinopel" (1846)
Michael Kvium: "So Simple" (1955)
Nicolai Abildgaard: "”Den sårede Filoktet” (1775)
Olaf Rude: "Fru Elna Fonnesbech-Sandberg" (1933)
Peder Holm: "Interiør fra Århus Domkirke" (1833)
Piet Mondrian: "Composition with Yellow, Blue and Red" (1937-42)
Raffaello Sanzio Raphael: "Madonna på Engen" (1505)
Richard Mortensen: "Konstruktioner" (1980erne) - Richard Mortensen salen hos Trapholt.
Roy Lichtenstein: "Bananas and Grapefruit" (1972)
Salvador Dali: "Christ of Saint John of the Cross" (1951)
Sarah Sze: "Metronome" (2023), installationskunst
Vladimir Tatlin: "Tatlins Towers" (1920)
Vilhelm Lundstrøm: "De fire" (1920-1930'erne)
Vincent van Gogh: "Solsikker" (1888)
Wilhelm Freddie: "La Dolce Vita" (1965)  


TEORI OG BEGREBER FRA:  
Scheel Andersen, Henrik & Laursen, Ole: "Billedkunst - metode, kronologi, tema" (2006-2007):
- Kapitlet "Billedets virkemidler" s. 7-40 i , Systime s. 7-40, 33 sider
- Afsnittet "Ekspressivitet" s. 163-166, 3 sider
- Hæfte om visuelle virkemidler udarbejdet af billedkunstlærerne på Hjørring Gymnasium: "Billedkunst c - grundforløb 2022", 35 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 2: Arkitektur

- INTRODUKTION -
Der arbejdes med teori, analyse og praktisk (TAP-metoden) arbejde inden for arkitektur, hvor eleverne skal undersøge forskellige visuelle fænomener, kulturer og kunstformer samt arkitektur. Her skal de eksperimenterer med dem for at opnå visuel, æstetisk og innovativ viden og kompetence.

Eleverne arbejder med følgende begreber:

Rum:
- overlapning
- udsnit
- repoussoir
- optiske gradienter (udviskning af formernes klarhed - også kaldet luftperspektiv)
- farveperspektiv (varme farver trækker frem i billedfladen - kolde farver trækker tilbage)
- linære gradienter (formindskelse af ensartede former)
- linearperspektiv
- forsvindingspunkt
- ortogonaler/indadgående linjer
- Bygningens legeme
- Rummet
- Geometriske former (cirkler, ellipser, osv.)

Arkitektur:
- Form, funktion, fantasi, forbindelse, forståelse
- Materialer, såsom træ, metal, beton, sten, osv.
- Rum og legeme


Egne værker:
- Bymodel
- Skulptur: gargoyler
- Postmodernistisk bygning  


KERNESTOF
̶  praktisk, analytisk og teoretisk undersøgelse af almene, kunstfaglige og
æstetiske problemstillinger
̶  visuelle værker, fænomener og kulturer med følgende spredning:
--> før og efter 1800 og fra de seneste 10 år
--> forskellige værktyper, medier og udtryksformer, herunder digitale
--> danske, vestlige og ikke-vestlige udtryk
̶  elementære analytiske tilgange til at forstå visuelle fænomeners form, indhold og kontekst
̶  udvalgte teorier til at belyse almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
̶  ideerne og strategierne bag visuelle udformninger
̶  æstetiske og innovative processer.



TEORI OG BEGREBER FRA:  
-- https://dac.dk/arkitektur-tidslinje/
-- PowerPoint/Slides (er uploadet)


VÆRKER:
Alvar Aalto "Kunsten" (museet), (1972)
Arne Jacobsen & Flemming Lassen, "Fremtidens hus" (1929)
Arne Jacobsen, "Munkegaardsskolen" (1950'erne)
C. F. Hardoff, "Hardoffs hus", (1779-80)
C. F. Hansen, "Christiansborg Slot - Slotkirkens facade" (ca. 1810)
                         "Christianborg Slot" (ca. 1800-1822)
                         "Vor Frue Kirke" (1829)
Frank Lloyd Wright, "The Ennis House" (1924)
                                    "Broadarcre City" (1934)
Fulbert, "Domkirken i Chartres", (1252)
Jean de Chelles, "Saint-Séverin", (1230)
Jean d'Orbais, "Notre-Dame de Reims", (1211-1328)
Jørgen Hansen Koch, "Facadetegning til Skovridergården" (1842)
Le Corbusier & Pierre Jeanneret, "The Villa Savoye in Poissy" (1928-1931)
Le Corbusier, "Plan Voisin" (1925)
Leopold Teschl, "Nørresundby Gymnasium & HF" (1962-1965)
Maurice de Sully, "Notre Dame", (ca. 1163-1345)
                               "Notre Dame - Gargoyler" (ca. 1163-1345).
                                "Notre Dame, den  vestlige facade (Paris)"
                                "Notre Dame, rosevinduer (Paris)"
Nafisi Poor, Pedram. (2020). “Philosophy, Geometry, and Purpose in Islamic and Gothic Architecture as Two Religious-Based Styles”.
Roger Anger, "Auroville", (1968)
Pierre de Montreuil, "Sainte-Chapelle", (ca. 1238-1248)
T.H. King. The New York Public Library. "Architectural ornamentation in the Gothic style" The New York Public Library Digital Collections. https://digitalcollections.nypl.org/items/510d47e1-024c-a3d9-e040-e00a18064a99
Ukendt, "Aalborg Rådhus" (opført 1757-1762)
William Wilkins, "National Gallery" (1838-1846)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 3: Street art

INTRODUKTION:
I dette forløb skal eleverne skabe deres eget Street Art-kunstneridentitet med navn eller logo og et koncept, som udtrykker en politisk holdning eller et budskab, som de ønsker at dele. Inspiration henter de fra de powerpoints vi har arbejdet med samt fra og eksempler fra diverse hjemmesider.

Eleverne skal undervejs beskrive deres processer og til sidst hænge deres stencil værker op for at skabe en dialog omkring disse.

TEORI OG ANALYSE:
- Om street art
- Stencil og paste ups
- kommunikere om og ved hjælp af visuelle virkemidler, herunder digitale
- Analyse af form og indhold

Praktiske opgaver:
- Tegne-/maleopgave: Lav eget logo/'signatur' i street art format
- Stencil: Design eget budskab


VÆRKER:
Banksy "Balloon Girl" (2002)
- "Ballerina" (2013)
- "Blinded Napoleon" (2018)
- "Follow your dreams - Cancelled" (2011)
- "Graffiti is a crime" (2013)
- "Gorilla (London Zoo)" (2024)
- "Lady with Gas Mask" (2005)
- "Love Rat" (2004)
- "No Future" (2010-11)
- "No Loitering" (2005)
- "One original thought..." (2014)
- "So little to say... so much time"
- "Parachuting Rat" (2010)
- "Vandalized Phone Box" (2005)
- "What are you looking at?" (2004)
Don Jon "Street Art" (2014)
- "Ink Whale" (2013)
Frida Stiil Vium, "Mural: Vesterbro" (2014)
KissMama "Kaldte du mig lige for Dildo-Jill?"
Miss Take "Human Nature" (2015)
- "Dreaming" (2013)
Shepard Fairey "Make art, not war" (2014)
UFA "Invader" (1998-)
Zevs "Liquidated McDonald" (2006)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 4: Skulpturforløb

INTRODUKTION
I forløbet er der fokus på at møde forskellige skulpturer gennem tiden samt tilegnelse af viden om og erfaring med analyse af skulpturer. Fokus er på skulptøren Henry Moore

PRAKTISK SKULPTUR-OPGAVE:
- Skulpturøvelse med egne kroppe: Lav skulpturer med jeres egne kroppe, der formidler forskellige begreber knyttet til skulpturanalysen, og fotografér skulpturgrupperne.
- Skulpturarbejde: modellér skulptur af kroppen efter eksisterende skulptur; Venus Fra Willendorf
- Udarbejdelse af egen skulptur med afsæt i et valgfrit værk fra Kunsten
- Udarbejdelse af skulptur inspireret af en Henry Moore-skulptur


KERNESTOF
̶ praktisk, analytisk og teoretisk undersøgelse af almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
̶ visuelle værker, fænomener og kulturer med følgende spredning:
               -  før og efter 1800
               -  forskellige værktyper, medier og udtryksformer
               -  danske og vestlige udtryk, herunder samtidskunst
̶ elementære analytiske tilgange til at forstå visuelle fænomeners form, indhold og kontekst
̶ udvalgte teorier til at belyse almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
̶ ideerne og strategierne bag visuelle udformninger
̶ æstetiske og innovative processer

VÆRKER:  
Donald Judd,  
- Untitled (1969)
- Untitled (1970)
- Untitled  (1978)
- Untitled 87-14
- 15 Untitled works in concrete (1980-1984)
Henry Moore,
-  Mother and Child: Hood (1983)
- Mother and Child (1924-1925)
- Draped Reclining Mother and Baby (1983)
- Family Group (1950)
- Family Group (1945)
- Large Reclining Figure (1938)
- Reclining Figure (1951)
- Oval with Points (1968-70)
- Double Oval (1966)
- Three Points (1939-1940)
”Venus fra Willendorf” 30.-20.000 f. Kr.
Theo Van Doesburg, "Composition VIII (The Cow)" (1918)
Laokoon-gruppen
Myron fra Attika: Diskoskasteren, ca. 460-450 f. Kr.
Alexandros fra Antioch: Venus fra Milo, omkr. år 100 f.kr.
Michelangelo: ”David” 1501-1504
Meret Oppenheims  ”Frokost i pels”, 1936
Jean Arps ”Aquatique”, 1959
Jean Arps ”Sculpture”
Alberto Giacometti:”Gående mand I”, 1960
Yves Kleins: ”Blue Venus” 1962
Nikki de Saint Phalle: ”Nana Baloon” (eller ”Store Nana i bevægelse”), 1960’erne,
Nikkie de Saint Phalle: ”De tre gratier” (1995-2003)
Niki de Saint
Phalles: "Slangetræ" (1999)
Louise Bourgeois: "Maman" (moder), 1999
Micheal Elmgreen & Ingar Dragset: ”He (gold)”, 2012
Elmgreen & Dragset: ”HAN”, 2012, Helsingør havn
Ron Mueck: "Boy" (1999), ARoS
- ”Woman with Shopping” (2013)
Edgar Degas: "Lille danserinde på 14 år" (1880)
Marc Quinns "Archaeology of Art" (2013)
Ukendt: "Den knælende Venus" (fra antikken)
Fujikasa Satoko: "Flow #1" (2011), japansk samtidskunst
Michelangelo: "David" (1504)
Edvard Eriksen: "Den lille havfrue" (1913)
Claus Ørntoft: "Spændingsfelt" (2003), granit, Banegårdspladsen, Hjørring
Marc Quinn: "Allison Lapper Pregnant" (2005)
Duane Hanson: "Man with Camera" (1991)
- "Tourists" (1988)
”Bertel Thorvaldsen: "Portrætstatue af Maria Fjodorovna Barjatinskaja" (1818-1825)


TEKSTER:
- Ppt om Henry Moore (uploadet)
- ppt om skulpturanalyse (uploadet)
"Hanne-Vibeke Holst - Kriger uden maske", Gyldendal Forlag, youtube-video: https://www.youtube.com/watch?v=0ii2ZeuqisY
- Afsnittet "Skulptur og rum" i hæftet om visuelle virkemidler: "Billedkunst c - grundforløb 2022" udarbejdet af billedkunstlærere på Hjørring Gymnasium, s. 23-28

Eleverne kan læse mere om skulpturanalyse i bogen:
- "Billedkunst - metode, kronologi, tema" s. 75- 88 + 86-87 (værktøjskasse)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 5: Samtidskunst

- INTRODUKTION -
I dette forløb undersøger vi hvordan kunstværker, som er lavet i samme periode, kan være så forskellige, men samtidigt også fortælle noget om den tid, som den er blevet skabt i. Som et fænomen, kategori og begreb, så dækker samtidskunst over flere måder omkring hvordan kunstværket, kunstneren, konteksten, beskueren, materialet og meget mere kan forstås på.
Indenfor dette specifikke forløb vil eleverne blive introduceret til nogle forskellige typer som installationskunst, konceptkunst og videokunst for at se, hvordan samtidskunstnere kan arbejde med samtidsemner som tema og materiale. I denne forbindelse var eleverne også ude og se udstillingen Solar System på Kunsten med Esben Weile Kjær.
Dette forløb vil også give eleverne mulighed for at analysere, diskutere og skabe værker med samtidskunst som udgangspunkt ved at analysere installationskunst og skabe værker indenfor konceptkunst.

OPGAVER:
- Videokunst mellem 30-60 sekunder: set i en historisk kontekst + hvordan man laver et storyboard, online redigering og titler
- koncept kunst: undersøg og lav et værk baseret ud fra egen idé / koncept.


VÆRKER:
Anicka Yi ”In Love with the World” (2021)
Björnligan "Skulpturel Intervention" (1968)
Candice Breitz ”Legend (A Portrait of Bob Marley)” (2005)
Cindy Sherman "Doll Clothes" (1975)
Jens Haaning ”Take the Money and Run”  (2021)
Jesper Just ”Corporealités” (2020)
Jon Rafman ”Minor Daemon Volume 1”  (2022)
Joseph Kosuth ”One and Three Chairs”(1965)
Kate Gilmore "Anything" (2006)
Kurt Trampedach "Telefonboksen" (1977).
Marcel Duchamp, ”Fountain” (1950)
Michelangelo Pistoletto ”Eleven Less One” (2014)
Nam June Paik: "TV Buddha" (1974)
- "Electronic Superhighway" (1995)
Olafur Eliasson ”Your Planetary Window”  (2019)
Sophie Calle ”Take Care of Yourself” (2007)


MATERIALE:
Lærerproducerede powerpoints
Videokunstens mange ansigter af Ole Bak Jakobsen ( 4 sider): https://artmatter.dk/journal/videokunstens-mange-ansigter/
konceptkunst Fra 1960 og frem; ( eks Joseph Kosuth. One and Three Chairs. 1965 til JOSEPH BEUYS Erdtelephon (Earth Telephone) 1968 )
How mainstream culture shape us: https://channel.louisiana.dk/video/candice-breitz-how-mainstream-culture-shape-us
What is video art?: https://www.youtube.com/watch?v=YcXpAHVAxwY&ab_channel=TheArtAssignment
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 6: Barokkunst og vanitassymboler

INTRODUKTION
I dette forløb arbejder vi praktisk og analytisk med 1600-tallets barokkunst med fokus på stilleben-genren og vanitas-symboler.

PRAKTISKE OPGAVER:  
- fotoøvelse: Moderne stilleben med vanitassymboler
- maleopgave: mal et jeres stilleben-opsætning

KERNESTOF:
̶ praktisk, analytisk og teoretisk undersøgelse af kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
̶ visuelle værker, fænomener og kulturer med følgende spredning:
o før og efter 1800
o forskellige værktyper, medier og udtryksformer
o danske og vestlige udtryk
̶ elementære analytiske tilgange til at forstå visuelle fænomeners form, indhold og kontekst
̶ udvalgte teorier til at belyse kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
̶ ideerne og strategierne bag visuelle udformninger
̶ æstetiske og innovative processer.

VÆRKER:
Kohei Nawa: PixCell-Deer #24 (2011)
Talia Levitt: ”Western Vanitas” (2021)
Roy Lichtenstein: Stilleben med krystalskål (1972)
Wayne Thiebaud: Pie Counter (1963)
Audrey Flack: Marilyn (Vanitas) (1977)
Tom Wesselmann: Still Life #30 (1963)
Giuseppe Arcimboldo: The Gardener (1587)
-The Fruit Basket (ca. i det 16. århundrede)
Stilleben, Pompej, fresko (ca. 70 e. kr)
PieterAertsen: "Slagterbod" (1551)
Willem Kalf: "Stilleben med nautilius glas" (1662)
Pieter Claesz: "Stilleben med violin og glaskugle" (1628)
Pieter Claesz: "Vanitas-stilleben" (1625)
Pieter Claesz: "Et vanitas stilleben" (1645)
Cornelius Gijsbrecht: "Trompe l'oeil med en brevvæg med Christian V's proklamation" (1671)
Pablo Picasso: "Stilleben med skål og frugt" (1912)
Roy Lichtenstein: "Stilleben med krystalskål" (1973)
Willem Claesz Heda: "Morgenbord med skinke" (1646)
Willem Claesz Heda: "Morgenbadsbord med solbærtærte" (1631)
Lundstrøm: "Opstilling med hvid kande, appelsin og bog" (1932-1933)
David Bailly: "Stilleben Vanitas" (1651)
Baltasar van Ast: "Basket of Fruits" (1632)
Jan Davidsz de Heem: "Et vanitas-stilleben med et kranium, en bog og en rose" (ca. 1630)
Kirken "San Carlo alle Quattro Fontane" i Rom
Peterskirken i Rom
Rembrandt: "Den hellige familie" (1640)
Michael Kvium: "Double Dance" (2011)
Christian Lemmerz: "Scene" (1994), Kunstinstallation der arbejder med vanitas-motivet. Værket består af rådnende grisekroppe i glasmontrer samt en stålplade indsmurt i blod.


TEKSTER:
-Kapitlet "Stilleben-maleriet og den materielle verden" fra bogen "Temaer i kunsten" af Jonas Wolter (2014), s. 83-90
-"Baroque Painting  (Baroque Art: Part I) v. Tom Richey, youtube-video:
https://www.youtube.com/watch?v=_tmha5Iw3b4&t=14s
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 7: Eksamensprojekt: Parafrase af værk fra Kunsten

EMNE
Parafrase af selvvalgt værk fra Kunsten

OPGAVEFORMULERING
Du skal udarbejde et værk med afsæt i projektets emne: PARAFRASE AF ET VÆRK FRA KUNSTEN. Dit værk skal tage udgangspunkt i et kunstværk fra Kunsten, og det skal have tydelige referencer (form, farve, komposition, tematik, materiale) til det værk, du vælger at lave en parafrase af.

Du må frit vælge, hvilket kunstnerisk medie du vil arbejde i: 2D (collage, maleri, tegning), 3D (skulptur), installation, street art eller en blanding af flere medier på samme tid. Du må også frit vælge, hvilke materialer du anvender.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer