Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nørresundby Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Innovation C
|
Lærer(e)
|
Jens Roland Munch
|
Hold
|
2024 3g3h2h in (3) (3g3h2h in (3))
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Innovation: På lande- og brancheniveau
Vi har i forløbet kigget nærmere på innovation på lande- og brancheniveau. Desuden er der blevet introduceret til en række centrale, grundlæggende begreber og teorier i faget. Vi har desuden været på ekskursion hvor vi har besøg hos Business Aalborg. Desuden har vi været på byvandring i Aalborg hvor temaet var innovation i byrummet.
Det kan bl.a. også nævnes, at vi har set filmen "The Social Network" og der blev arbejdet projektorienteret med den innovationsfaglige udfordring om plastik i verdenshavene (plastiksupper).
Faglige mål
Eleverne skal kunne:
– afgøre, hvilke forhold der har betydning for innovation i samfundet, og derigennem demonstrere viden og kundskaber omfagets identitet og metoder
– identificere, formulere og vurdere muligheder for værdiskabende handling gennem innovative processer
– kommunikere og skabe samarbejde i innovationsprocessen, herunder i samspil med andre fag
Introduktion til centrale, grundlæggende begreber i innovation (kernestof), bl.a.
- Pain, value proposition og jury
- Innovationsbegrebet og innovationsformer
- invention, innovation og diffusion
- innovationstragten og pentathlon-modellen
- Kreativ destruktion
- Radikal og inkrementel innovation
- innovationshøjde
- Bæredygtighed (økonomisk, social og miljømæssig)
- lineær og cirkulær økonomi
- sommerfuglemodellen
- Den tredobbelte bundlinje
- Entreprenør og iværksætter
- Entreprenørskab og intraprenørskab
- Socialt eller miljømæssigt entreprenørskab
- Typer af entreprenører
- Økonomisk velstand
- Tre drivere bag økonomisk velstand
- Porters diamantmodel
- Klynger
- Velfærdsstat og konkurrencestat
Omfang:
Kernestof: ca. 62 sider
Supplerende stof: ca. 10-15 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forretningsmodeller og foretagsomhed
Vi har i forløbet arbejdet med forretningsmodeller og foretagsomhed. Vi har også set nærmere på finansiering, eksempelvis crowdfunding.
Faglige mål:
– anvende innovationsbegreber og innovationsmodeller
– bearbejde og præsentere informationer med relevans for innovationsprocessen samt forstå informationernes anvendelighed
Centrale begreber / teorier / modeller i spil i forløbet (kernestof):
- Foretagsomhed
- Pain, value proposition, job to be done og jury
- B-2-C og B-2-B
- Forretningsmodeller
- Business Model Canvas
- Socialøkonomiske og cirkulære forretningsmodeller
- Forretningsplanens formål og indholdet i en forretningsplan
- Budgetter (etablerings-, drifts-, likviditetsbudget)
- Finansiering (venturekapital og crowdfunding)
Omfang
Kernestof: ca. 30 sider
Supplerende stof: ca. 10-15 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Brugerdreven innovation og diffusion
Vi har i forløbet kigget nærmere på bl.a. brugerdreven innovation og diffusion samt innovationsstrategi og innovationsprocesmodeller (forsk. typer).
Eleverne har endvidere været i dialog med forskellige virksomheder / organisationer med henblik undersøge anvendelsen af brugerdreven innovation.
Faglige mål:
– identificere, formulere og vurdere muligheder for værdiskabende handling gennem innovative processer
– anvende innovationsbegreber og innovationsmodeller
– anvende digitale redskaber til at fremme innovationsprocessen.
Centrale begreber / teorier / modeller (kernetof) i forløbet:
- Brugerdreven innovation - fire tilgange (udforskning af brugerne, brugerinnovation, brugerdeltagelse, brugertest)
Brugerroller - fire typer (lead users, eksperter, avancerede brugere, brugere)
- metoder til undersøgelse af brugere
- Innovationsprocesmodel
- Causation, effectuation og mix af causation og effectuation
- Den kausale innovationsproces (model)
- Stage-gate model
- Sarasvartys effectuation model
- Designprocesmodellen
- Lean startup-metoden
- Åben innovation
- Crowdsourcing
- Blå Ocean-tankegang
- Diffusion
- PLC-kurver
- S-kurver
- Gæringsmodellen
- Adoptanter (innovatorer, tidlige tilsluttere, det tidlige flertal, det sene flertal, efternølere)
- Disruption
Omfang
Kernestof: ca. 63 sider
Supplerende stof: ca. 5-10 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Team og teamroller
Vi har set nærmere på team og teammedlemmers roller ved virksomhedsopstart. Vi har også haft fokus på styrkerne ved teamsamarbejde, men de udfordringer der kan opstå, når mennesker arbejder tæt sammen.
Faglige mål:
– identificere, formulere og vurdere muligheder for værdiskabende handling gennem innovative processer
– anvende innovationsbegreber og innovationsmodeller
– kommunikere og skabe samarbejde i innovationsprocessen, herunder i samspil med andre fag
– anvende digitale redskaber til at fremme innovationsprocessen.
Centrale begreber / teorier / modeller (kernestof) i forløbet:
- Team- og ledelsesroller
- Belbins ni teamroller
- Teamroller i et innovationsprojektforløb
- Adizes' lederroller
- Konflikttrappen og konfliktløsning
Omfang:
Kernestof: ca. 15 sider
Supplerende stof: ca. 5 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Eksamensforløb
I eksamensforløbet har arbejdet primært været koncentreret om den innovationsfaglige udfordring "Stop madspild" - og udarbejdelse af powerpoints til brug i forbindelse med eksamen. Sideløbende er der også blevet arbejdet teoretisk/praktisk med ideudvikling og metoder til vurdering af ideer samt innovationsstrategi.
Faglige mål
- afgøre, hvilke forhold der har betydning for innovation i samfundet, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om
fagets identitet og metoder
- identificere, formulere og vurdere muligheder for værdiskabende handling gennem innovative processer
- anvende innovationsbegreber og innovationsmodeller
- gennemføre innovationsprocessen og ræsonnere over elementerne fra idé til værdiskabende handling
- bearbejde og præsentere informationer med relevans for innovationsprocessen samt forstå informationernes anvendelighed
- kommunikere og skabe samarbejde i innovationsprocessen, herunder i samspil med andre fag
- anvende digitale redskaber til at fremme innovationsprocessen.
Centrale begreber / teorier / modeller (kernestof):
- Divergens, konvergens og harmonika-modellen
- Tre perspektiver på ideudvikling: Outside in/inside out/samspilstankegangen
- Segmentering, valg af målgruppe og positionering
- Druckers otte kilder til nye ideer til innovation
- Idegenerering
- Ideudviklingsteknikker
- Sasvathys otte kilder til ideer
- Metoder til vurdering af forretningsideer
- Assertiv, aggressiv og submissiv adfærd og kommunikation
- Exitstrategi
- Innovationsstrategi
- SWOT-analyse
- Blue ocean / red ocean
OBS! Til eksamen har ordblinde elever mulighed for at bruge den udgave af Innovationsgrundbogen (ibog), som findes på nettet.
Der har sideløbende været arbejdet med eksamensprojektet: "Stop madspild".
Omfang:
Kernestof: ca. 30 sider
Supplerende stof: ca. 5 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63961503175",
"T": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63961503175",
"H": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63961503175"
}