Holdet 2024 2g Fy/1 (3) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nørresundby Gymnasium og HF
Fag og niveau Fysik B
Lærer(e) Morten Vinther
Hold 2024 2g Fy/1 (3) (2g Fy/1 (3))
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kinematik og mekanik
Titel 2 Atom og kernefysik
Titel 3 Ellære
Titel 4 Sensorer og arduino
Titel 5 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kinematik og mekanik

Kernestof:
- kinematisk beskrivelse af bevægelse i én dimension
- kraftbegrebet, herunder tyngdekraft, tryk og opdrift
- Newtons love anvendt på bevægelse i én dimension

Eksperimentelt arbejde:
- tryk i væskesøjle
- tryk i gasser (tryk-temperatur, og tryk-volumen)
- gå-ture
- eftervisning af Newtons anden lov (luftpudebænk)
- eftervisning af Coulombs gnidningslov
- undersøgelse af stød på luftpudebænk

Faglige mål:
- kende og kunne opstille og anvende modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og sammenhænge
- ud fra grundlæggende begreber og modeller kunne foretage beregninger af fysiske størrelser
- ud fra en given problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og præsentere resultaterne hensigtsmæssigt
- kunne behandle eksperimentelle data ved hjælp af blandt andet it-værktøjer med henblik på at afdække og diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser

Faglige nøglebegreber: sted, hastighed, fart, acceleration, bevægelse med konstant hastighed, bevægelse med konstant acceleration, bevægelsesligninger, kræfter, tryk, opdrift, Newtons love, Coulombs gnidningslov, bevægelsesmængde(impuls), elastisk og uelastisk stød

Materialer:
Basisfysik B (1.udgave) s. 31-52, 125-204
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Atom og kernefysik

Kernestof:
- ækvivalensen mellem masse og energi, herunder Q-værdi ved kernereaktioner
- atomers og atomkerners opbygning
- fotoners energi, atomare systemers emission og absorption af stråling, spektre
- radioaktivitet, herunder henfaldstyper, aktivitet og henfaldsloven

Eksperimentelt arbejde:
- hydrogens emissionsspektrum
- måling af baggrundsstråling
- afstandskvadratloven for gammastråling i luft
- halveringstykkelse for gammastråling i Pb
- halveringstid af Ba-137*

Faglige mål:
- kende og kunne opstille og anvende modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og sammenhænge
- ud fra en given problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og præsentere resultaterne hensigtsmæssigt
- gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
- kunne formidle et emne med et fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe
- kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Faglige nøglebegreber: Atomer, kernepartikler, protoner, elektroner, neutroner, kvarker, kernekræfter, Q-værdi, energi-masse-ækvivalens, energiniveauer, skaller, emission- og absorptionsspektre, fotonenergi, energiniveaudiagram, spektrallinjer, radioaktivitet, baggrundsstråling, afstandskvadratloven, absorption, halveringstykkelse, halveringstid, aktivitet, henfaldskonstant, halveringstid, alfa-, beta- og gammastråling, alfa-, beta- og gammahenfald, kernekort, fission, fusion, atomkraft, grundstoffernes dannelseshistorie

Materialer:
Basisfysik B (1.udgave) s. 317-395 (til Kulstof-14)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Ellære

Kernestof:
- simple elektriske kredsløb med stationære strømme beskrevet ved hjælp af strømstyrke, spændingsfald, resistans og energiomsætning

Eksperimentelt arbejde:
- karakteristik af modstande og glødepærer
- undersøgelse af en tråds resistans
- undersøgelse af resistansens temperaturafhængighed

Faglige mål:
- ud fra grundlæggende begreber og modeller kunne foretage beregninger af fysiske størrelser
- ud fra en given problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og præsentere resultaterne hensigtsmæssigt
- kunne behandle eksperimentelle data ved hjælp af blandt andet it-værktøjer med henblik på at afdække og diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
- kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Faglige nøglebegreber: elektron, ladning, strøm, spændingsforskel, elektrisk energi, jævnstrøm, elektrisk effekt, resistor, glødepære, diode, serieforbindelse, parallelforbindelse, erstatningsmodstand, resistivitet

Materialer:
Basisfysik B (1.udgave) s. 223-259

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Sensorer og arduino

Kernestof:
- simple elektriske kredsløb med stationære strømme beskrevet ved hjælp af strømstyrke, spændingsfald, resistans og energiomsætning, herunder eksempler på kredsløb med elektriske sensorer

Eksperimentelt arbejde:
- Undersøgelse af spændingsdeleren
- Projektarbejde i grupper med konstruktion af forskellige simple kredsløb med dioder og sensorer. Eventuelt kan andre komponenter inddrages alt efter, hvor langt man når. Eksempelvis: Temperaturalarm, trafiklys, fodgængerfelt, afstandsmåler.

Faglige mål:
- kunne undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes

Faglige nøglebegreber: spændingsdeleren

Materialer:
Basisfysik B (1.udgave) s. 272-278
Måling og styring. Sensorer og Arduino. Refsgaard og Sørensen, 2018, arduino.pdf
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Repetition

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer