Holdet 2024 3h2g Ke (3) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nørresundby Gymnasium og HF
Fag og niveau Kemi B
Lærer(e) Helena Tveit Nielsen
Hold 2024 3h2g Ke (3) (3h2g Ke (3))
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Redoxreaktioner
Titel 2 Cementproduktion med fokus på cementeksem
Titel 3 Reaktionshastighed
Titel 4 kemisk ligevægt
Titel 5 Syre-base kemi med fokus på puffersystemer
Titel 6 Organisk kemi
Titel 7 Isomeri og fedtstoffer

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Redoxreaktioner

Forløbet  indeholder følgende: Definitioner af oxidation og reduktion, spændingsrækken, oxidationstal og afstemning af redoxreaktioner.

Afstemning af redoxreaktioner indlæres via nogle små forsøg, hvor I også lærer om reduktionsmidler og oxidationsmidler og redoxpar. Spændingsrækken udvides til en "udvidet spændingsrække, som er opstillet ud fra standard elektrodepotentialerne. De Udvidede spændingsrække bruges i det efterfølgende forløb "Cementkemi", hvor eleverne finder et nyt reduktionsmiddel til Cr(VI).

Eksperimentelt arbejde
Journal: Spændingsrækken - light
Journal: Afstemning af redoxreaktioner.

Kernestof:
Redoxreaktioner, herunder afstemning med oxidationstal
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Cementproduktion med fokus på cementeksem

Dette forløb omhandler Aalborg Portlands produktion af cement med specielt fokus på indholdet af Cr(VI) i cement, da dette giver chromateksem. Forløbet inkluderede et besøg af medarbejdere fra Aalborg Portland og en ekskursion til fabrikken, hvor vi så deres produktionsfaciliteter og blev præsenteret for deres arbejde med at nedbringe deres carbondioxid aftryk.

Eleverne lavede en rapport, som inkluderede, at de ud fra listen med standard-elektrodepotentialer identificerede og afprøvede nye reduktionsmidler for Cr(VI). Deres forslag til nye reduktionsmidler blev præsenteret for en ingeniør fra Aalborg Portland, som vurderede deres forslag.

Eleverne lærte om/arbejdede med:
- cements sammensætning og cements egenskaber samt sammenhængen imellem disse.
- Produktionen af cement.
- Hydratiseringen af cement.
- Cr(VI) som arbejdsmiljøproblem og tilsætningen af Jern(II) til cement.
- Forsøget på at finde et nyt reduktionsmiddel.
- Spektroskopi, nøjagtighed og præcision.

Eksperimentelt:
Fremstilling af en standardkurve for en spektrofotometrisk bestemmelse af vandopløseligt Chrom(VI) og kvalitetstjek af denne(R)
Måling af Cr(VI) i cement før og efter tilsætning af flere reduktionsmidler (R)

Kernestof:
- uorganisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning og egenskaber, og anvendelse for udvalgte uorganiske stoffer, herunder ionforbindelser.
- spektrofotometri



Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Journal om fremstilling af standardkurven for Cr(V 24-09-2024
Bestemmelse af Cr(VI) før og efter tilsæt. af red 03-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Omgås kemikalier og laboratorieudstyr på forsvarlig og reflekteret vis. -Registrere og efterbehandle data og iagttagelser - analysere, vurdere og formidle forsøgsresultater såvel mundtligt som skriftligt. Indhente og anvende kemisk information fra forskellige kilder. Identificere og redegøre for enkle kemiske problemstillinger fra hverdagen og den aktuelle debat. -Perspektivere den opnåede faglige viden både i forhold til faget selv og i samspil med andre fag.
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde
Titel 3 Reaktionshastighed

En introduktion til reaktionshastighed kvalitativt set.
Stikord:  
- Definition af reaktionshastighed.
- De faktorer, som reaktionshastigheden afhænger
- Heterogene og homogene reaktioner
- Elementarreaktion
- Hastighedsudtryk
- Hastighedskonstanten
- Uni- og bimolekylær reaktion
- Aktiveret kompleks
- Aktiveringsenergi
- Katalysator
- Katalysators virkemåde
Eleverne har ikke lavet en øvelse kun til dette forløb, men i forløbet ses på reaktionshastighedens betydning ved produktionen af cement .
Kernestof:
-  Reaktionshastighed på kvalitativt grundlag, herunder katalyse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 kemisk ligevægt

Først en fagligt fokuseret gennemgang af kemisk ligevægt. Derefter ses der på nogle ligevægte i forbindelse med Chrom-forbindelser og kemiske betragtninger som inddrager ligevægte og reaktionshastighed i forbindelse med produktionen af cement.
Stikord:
kemiske ligevægt, indgreb i ligevægt, Le Chateliers Princip, Reaktionsbrøk, ligevægtsloven, stabilt, ustabilt, holdbart, mættet, umættet, overmættet, heterogene ligevægte og regler for opskrivning af reaktionsbrøken.
Ligevægtsbetragtninger brugt på dannelsen af klinkermineraler

Eksperimentelt:
Indgreb i et ligevægtssystem(J)
Bestemmelse af opløseligheden af Calciumhydroxid (J)

Kernestof:
- Homogene kemiske ligevægte, herunder forskydning på kvalitativt og simpelt kvantitativt grundlag
- Mængdeberegning i relation til reaktionsskemaer og opløsninger
- Fældningsreaktioner


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Syre-base kemi med fokus på puffersystemer

En gennemgang af syre-base kemien som lægger sig tæt op ad Basiskemi B
Stikord:
- Definition af syre/base
- Ledige elektronpar, hydron
- Vands autohydronolyse, definition af pH og pOH
- Måling af pH
- Hydronolysegraden
- Syrestyrke og basestyrke
- Korresponderende syre-basepar sammenlignet med korresponderende redoxpar.
- Beregning af pH i  stærke og svage syre og base opløsninger.
- Definition og fremstilling af pufferopløsning.
- Beregning af pH i pufferopløsninger
- Pufferopløsningers betydning
- Bjerrumdiagrammer.

Eksperimentelt:
- Bestemmelse af pH i syrer og baser(J)
- Forsøg med pufferopløsninger (J)
- Potentiometrisk Syre-base-titrering af monohydron svag syre til bestemmelse af pKs og Ms (R)

Kernestof:
- Mængdeberegning i relation til reaktionsskemaer og opløsninger
- Syre-basereaktioner, herunder beregning af pH for vandige opløsninger af syrer henholdsvis baser
- Syre-basetitrering, vejeanalyse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Organisk kemi

I dette forløb blev carbonhydrider og den organiske kemis karakteristiske grupper gennemgået.  Det afsluttedes med syntese af acetylecylsyre.

Stikord:
- Carbonhydrider
- Intermolekylære bindinger: Dipol-dipolbindinger, H-bindinger og Londonkræfter
- Forbrændingsreaktioner uden elementaranalyse
- Substitutions-, additions- og eliminationsreaktion
- Polymerisation af alkener
-Opbygning, navngivning, kemiske og fysiske egenskaber for følgende karakteristiske grupper og stofklasser:
  - Hydroxyforbindelser: alkoholer og til dels phenoler
  - Ethere
  - Carboxylsyrer
  - Estere
  - Aminer
- Desuden fysiske og kemiske egenskaber for aldehyder og ketoner
- Repetition af redoxreaktioner

Andet:
De har lært at bruge Molview

Kernestof:
- kemiske bindingstyper, tilstandsformer og opløselighed
- Organisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber og anvendelse for stofklasserne carbonhydrider, alkoholer, carboxylsyrer og estere, samt opbygning af og udvalgte relevante egenskaber for stofklasserne aldebyder, kentoner og aminer
- Stofidentifikation ved kvalitative analyser
- Organiske reaktionstyper: substitution, addition, elimination, kondensation og hydrolyse
- Organiske redoxreaktioner
- Syntese, separation, chromatografi.
- Kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde

Øvelser:
Addition og substitution(D)
Identifikation af plast(J)
Oxidation af alkoholer - mikroskala(J)
Reaktioner for aldehyder og ketoner(R)
Esterdannelse(D)
Syntese af acetylsalicylsyre(R)
TLC analyse af acetylsalicylsyre(J)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Isomeri og fedtstoffer

Forløbsbeskrivelse - Isomeri og fedtstoffer
9 lektioner
Forløbet starter med en gennemgang af strukturisomer, dernæst blev den geometriske isomeri kædet sammen med gennemgangen af fedtstoffer og det sluttede med optisk isomeri.
Stikord
- Stukturisomere:
   o Kædeisomere
   o Stillingsisomere
   o Funktionsisomer
- Stereoisomere
   o geometrisk isomere
       -cis-trans isomerer og Z-E isomere
   o Spejlbilledisomere
       Optisk aktivitet
       Spejlbilledeisomeri
       R/S system - molekylmodeller
       Fisherprojektion
       Assymmetrisk syntese
       Thaldomid
Fedtstoffer:
- Inddeling af de forskellige isomere
- Fokus på sundhed, cis-trans og hærdning
- Iodtal og forsæbningstal kun overfladisk
Der er intet eksperimentelt arbejde tilknyttet dette forløb
Kernestof:
- Eksempler på struktur- og stereoisomeri
- Eksempel på makromolekyle
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Rapport: Syntese af acetylsalicylsyre 09-04-2025
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer