Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nørresundby Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
Anja Bisgaard Kristensen
|
Hold
|
2024 bk/1 (1g bk/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1: Grundforløb: virkemidler & ekspressionisme
- INTRODUKTION -
Der arbejdes med teori, analyse og praktisk (TAP-metoden) arbejde inden for billedets virkemidler. Derudover har eleverne arbejdet med ekspressionismen/det ekspressive udtryk i kunsten i teori og praksis.
Eleverne arbejder med følgende begreber:
Komposition:
- statisk & dynamisk komposition
- hierarkisk & additiv komposition
- åben & lukket
- det gyldne snit
Rum:
- overlapning
- udsnit
- repoussoir
- optiske gradienter (udviskning af formernes klarhed - også kaldet luftperspektiv)
- farveperspektiv (varme farver trækker frem i billedfladen - kolde farver trækker tilbage)
- linære gradienter (formindskelse af ensartede former)
- linearperspektiv
- forsvindingspunkt
- ortogonaler/indadgående linjer
Lys & skygge:
- egenskygge
- slagskygge
Farver:
- primærfarver (rød, gul, blå)
- sekundærfarver (orange, lilla, grøn)
- tertiærfarver (en primær blandet med en sekundær = mellemtonerne, fx - gulorange)
- lys/mørk-kontrast
- kold/varm-kontrast
- kvalitetskontrast (modsætning mellem klare mættede farver (farvecirklen) og mindre klare brækkede farver. Jo mere man brækker en farve, jo mindre kvalitet vil den have. )
- kvantitetskontrast (farveflader af forskellige størrelse sættes op imod hinanden)
- Akromatiske farver (ikke-farver: sort, hvid + gråtoner. Hvid og sort betragtes ikke som farver, men derimod som lys og mørke)
- Konturstreg (stregen rundt om en genstand).
PRAKTISKE ØVELSER
- Tableau vivant
- statiske og dynamiske kompositioner
- additiv komposition
- perspektivtegning med ét forsvindingspunkt
- tegneøvelse med fokus på lys & skygge
- maleopgave med brug af et selvvalgt farvekontrast
- ekspressionistisk landskabsmaleri/selvportræt
KERNESTOF
̶ praktisk, analytisk og teoretisk undersøgelse af almene, kunstfaglige og
æstetiske problemstillinger
̶ visuelle værker, fænomener og kulturer med følgende spredning:
--> før og efter 1800 og fra de seneste 10 år
--> forskellige værktyper, medier og udtryksformer, herunder digitale
--> danske, vestlige og ikke-vestlige udtryk
̶ elementære analytiske tilgange til at forstå visuelle fænomeners form, indhold og kontekst
̶ udvalgte teorier til at belyse almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
̶ ideerne og strategierne bag visuelle udformninger
̶ æstetiske og innovative processer.
VÆRKER:
Alphonso Mucha: "Spring" (1896)
Bertel Thorvaldsen: "Maria Fjodorovna Barjatinskaja" (1819-1825), statue.
Claude Monet: "Høstakke i Sollys" (1890-1891).
Edvard Munch: "Skriget" (1893), Nasjonalgalleriet, Oslo
”Vampyr” (1893-1894)
Ejnar Nielsen: "En Skrædder" (1917)
Emil Nolde: "Häuser mit blühendem Flieder" (1930)
”Dame in rot” (1920’erne)
”Portræt” (1921)
Erik Henningsen: "En Saaret Arbejder" (1895)
Ernst Ludwig Kirchner: "Kunstnerinde - Marcella" (1910)
”Selvportræt som soldat” (1915)
Eske Kath: “Hurricane Party” (2006)
”Blackboard Kraken” (2012)
Giovanni Strazza: "The Veiled Virgin" (Før 1856), skulptur.
Gustave Caillebotte: "Gade i Paris på en regnvejrsdag" (1877)
Johan Thomas Lundbye: ”En gravhøj fra oldtiden ved Raklev på Refsnæs” (1839)
Johannes Vermeer: "Girl with a Pearl Earring" (ca 1665)
Judy Chicago: "The Dinner Party" (1979).
Laokoon-gruppen, statue, Vatikanmuseerne i Rom.
Le Corbusier & Pierre Jeanneret: "Villa Savoye" (1928-1931), modernistisk arkitektur.
Leonardo da Vinci: "Mona Lisa" (ca. 1503-1517)
Martinus Rørbye: "Brønden på pladsen St. Sophie ved Seraillets port i Constantinopel" (1846)
Michael Kvium: "So Simple" (1955)
Nicolai Abildgaard: "”Den sårede Filoktet” (1775)
Olaf Rude: "Fru Elna Fonnesbech-Sandberg" (1933)
Peder Holm: "Interiør fra Århus Domkirke" (1833)
Piet Mondrian: "Composition with Yellow, Blue and Red" (1937-42)
Raffaello Sanzio Raphael: "Madonna på Engen" (1505)
Richard Mortensen: "Konstruktioner" (1980erne) - Richard Mortensen salen hos Trapholt.
Roy Lichtenstein: "Bananas and Grapefruit" (1972)
Salvador Dali: "Christ of Saint John of the Cross" (1951)
Sarah Sze: "Metronome" (2023), installationskunst
Vladimir Tatlin: "Tatlins Towers" (1920)
Vilhelm Lundstrøm: "De fire" (1920-1930'erne)
Vincent van Gogh: "Solsikker" (1888)
Wilhelm Freddie: "La Dolce Vita" (1965)
TEORI OG BEGREBER FRA:
Scheel Andersen, Henrik & Laursen, Ole: "Billedkunst - metode, kronologi, tema" (2006-2007):
- Kapitlet "Billedets virkemidler" s. 7-40 i , Systime s. 7-40, 33 sider
- Afsnittet "Ekspressivitet" s. 163-166, 3 sider
- Hæfte om visuelle virkemidler udarbejdet af billedkunstlærerne på Hjørring Gymnasium: "Billedkunst c - grundforløb 2022", 35 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2: Street art
INTRODUKTION:
I dette forløb skal eleverne skabe deres eget Street Art-kunstneridentitet med navn eller logo og et koncept, som udtrykker en politisk holdning eller et budskab, som de ønsker at dele. Inspiration henter de fra de powerpoints vi har arbejdet med samt fra og eksempler fra diverse hjemmesider.
Eleverne skal undervejs beskrive deres processer og til sidst hænge deres stencil værker op for at skabe en dialog omkring disse.
TEORI OG ANALYSE:
- Om street art
- Stencil og paste ups
- kommunikere om og ved hjælp af visuelle virkemidler, herunder digitale
- Analyse af form og indhold
Praktiske opgaver:
- Paste-up: Design eget budskab + opsætning af værk i offentligheden
- Stencil: Design eget budskab
VÆRKER:
Banksy "Balloon Girl" (2002)
- "Ballerina" (2013)
- "Blinded Napoleon" (2018)
- "Follow your dreams - Cancelled" (2011)
- "Graffiti is a crime" (2013)
- "Gorilla (London Zoo)" (2024)
- "Lady with Gas Mask" (2005)
- "Love Rat" (2004)
- "No Future" (2010-11)
- "No Loitering" (2005)
- "One original thought..." (2014)
- "So little to say... so much time"
- "Parachuting Rat" (2010)
- "Vandalized Phone Box" (2005)
- "What are you looking at?" (2004)
Don Jon "Street Art" (2014)
- "Ink Whale" (2013)
Frida Stiil Vium, "Mural: Vesterbro" (2014)
KissMama "Kaldte du mig lige for Dildo-Jill?"
Miss Take "Human Nature" (2015)
- "Dreaming" (2013)
Shepard Fairey "Make art, not war" (2014)
UFA "Invader" (1998-)
Zevs "Liquidated McDonald" (2006)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3: Det symbolske selvportræt og surrealisme
I dette forløb arbejder eleverne med det symbolske selvportræt med inspiration fra Frida Kahlos selvportrætter (+ det fotografiske selvportræt: Iiu Susiraja & Cindy Sherman). Derudover opnår eleverne viden om surrealismen, herunder surrealismen i Norden samt de to surrealistiske retninger; psykofotografisk surrealisme og abstrakt surrealisme. I forløbet arbejder eleverne endvidere med billedanalyse af form og indhold, ligesom de har malet deres egne symbolske selvportrætter.
Teori & analyse:
- Om surrealisme
- Det symbolske selvportræt
- Analyse af form og indhold
Praktiske opgaver:
- Maleopgave: Lav et symbolsk selvportræt inspireret af surrealisme og/eller Frida Kahlo
- Det fotografiske selvportræt, inspireret af surrealisme. Eleverne skal iscenesætte sig selv, vise noget af deres personlighed gennem værket, og gøre billedet 'syret'/surrealistisk.
- Maleopgave: Mal et symbolsk maleri inspireret af surrealismen og Salvador Dalis værker.
Værker fra undervisningen:
Frida Kahlo: "Selvportræt med Bonito" 1941
Frida Kahlo: "De to Frida'er", 1939
J.F. Willumsen: "Himmelgården", 1938
Dalí: "Erindringens bestandighed", 1931
Salvador Dali: "Drøm forårsaget af en bis flugt om et granatæble, et sekund før opvågningen", 1944
Miró: "Kvinde, blomst, stjerne", 1934
Magritte: "Terapeuten", 1937
Meret Oppenheim: "Object (morgenmad i pels)", 1936.
Wilhelm Freddie: "Sex-paralysappeal"(1936)
Wilhelm Freddie: "Glædernes triumfer og gåder", 1935
Julie Nord: "Such a Big Girl", 2008
Max Ernst: "The Triumph of Surrealism", 1937
Carl-Henning Pedersen: "Fantasifugl", ca. 1939
Ejler Bille: Figurer i magisk landskab, 1939
Dalí: "Lobster Telephone", 1938
Rita Kernn-Larsen: "Oasen", 1935
Rita Kernn-Larsen: "Træpantomime", 1934
Wilhelm Freddie: "Meditation over den antinazistiske kærlighed", 1936
Richard Mortensen: "Svensk ko se tfra et psykomaterialistisk synspunkt", 1934
Vilhelm Bjerke-Petersen: "Flyvende sommer", 1931
Film fra undervisningen:
- Great Art Explained: "Frida Kahlo's 'The Two Fridas", youtube.com:
https://www.youtube.com/watch?v=rxKR2cHmlPY&t=1s
- The Dalí Museum: "Surrealism The Big Ideas (Director's Cut)", youtube.com: https://www.youtube.com/watch?v=rp2PRA0qaD4&t=8s
Tekster fra undervisningen:
- Undervisningsmateriale fra Kunsten om Nordisk surrealisme, 3 sider (uploadet dokument)
- Jonas Wolter: Temaer i kunsten 2 (2019): "Det symbolske selvportræt" s. 83-84 (uploadet under 'øvrigt indhold')
Kernestof jf. læreplanen:
̶ praktisk, analytisk og teoretisk undersøgelse af almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
̶ visuelle værker, fænomener og kulturer med følgende spredning:
- før og efter 1800
- forskellige værktyper, medier og udtryksformer
- danske, vestlige og ikke-vestlige udtryk
̶ elementære analytiske tilgange til at forstå visuelle fænomeners form, indhold og kontekst
̶ udvalgte teorier til at belyse almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
̶ ideerne og strategierne bag visuelle udformninger
̶ æstetiske og innovative processer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4: Skulpturforløb
INTRODUKTION
I forløbet er der fokus på at møde forskellige skulpturer gennem tiden samt tilegnelse af viden om og erfaring med analyse af skulpturer. Fokus er på skulptøren Henry Moore
PRAKTISK SKULPTUR-OPGAVE:
- Skulpturøvelse med egne kroppe: Lav skulpturer med jeres egne kroppe, der formidler forskellige begreber knyttet til skulpturanalysen, og fotografér skulpturgrupperne.
- Skulpturarbejde: modellér skulptur af kroppen efter eksisterende skulptur; Venus Fra Willendorf
- Udarbejdelse af skulptur inspireret af en Henry Moore-skulptur
(- Udarbejdelse af egen skulptur med afsæt i et valgfrit værk fra Kunsten)
KERNESTOF
̶ praktisk, analytisk og teoretisk undersøgelse af almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
̶ visuelle værker, fænomener og kulturer med følgende spredning:
- før og efter 1800
- forskellige værktyper, medier og udtryksformer
- danske og vestlige udtryk, herunder samtidskunst
̶ elementære analytiske tilgange til at forstå visuelle fænomeners form, indhold og kontekst
̶ udvalgte teorier til at belyse almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
̶ ideerne og strategierne bag visuelle udformninger
̶ æstetiske og innovative processer
VÆRKER:
Henry Moore,
- Mother and Child: Hood (1983)
- Mother and Child (1924-1925)
- Draped Reclining Mother and Baby (1983)
- Family Group (1950)
- Family Group (1945)
- Large Reclining Figure (1938)
- Reclining Figure (1951)
- Oval with Points (1968-70)
- Double Oval (1966)
- Three Points (1939-1940)
”Venus fra Willendorf” 30.-20.000 f. Kr.
Theo Van Doesburg, "Composition VIII (The Cow)" (1918)
Laokoon-gruppen
Myron fra Attika: Diskoskasteren, ca. 460-450 f. Kr.
Alexandros fra Antioch: Venus fra Milo, omkr. år 100 f.kr.
Michelangelo: ”David” 1501-1504
Meret Oppenheims ”Frokost i pels”, 1936
Jean Arps ”Aquatique”, 1959
Jean Arps ”Sculpture”
Alberto Giacometti:”Gående mand I”, 1960
Yves Kleins: ”Blue Venus” 1962
Nikki de Saint Phalle: ”Nana Baloon” (eller ”Store Nana i bevægelse”), 1960’erne,
Nikkie de Saint Phalle: ”De tre gratier” (1995-2003)
Niki de Saint
Phalles: "Slangetræ" (1999)
Louise Bourgeois: "Maman" (moder), 1999
Micheal Elmgreen & Ingar Dragset: ”He (gold)”, 2012
Elmgreen & Dragset: ”HAN”, 2012, Helsingør havn
Ron Mueck: "Boy" (1999), ARoS
- ”Woman with Shopping” (2013)
Edgar Degas: "Lille danserinde på 14 år" (1880)
Marc Quinns "Archaeology of Art" (2013)
Ukendt: "Den knælende Venus" (fra antikken)
Fujikasa Satoko: "Flow #1" (2011), japansk samtidskunst
Michelangelo: "David" (1504)
Edvard Eriksen: "Den lille havfrue" (1913)
Claus Ørntoft: "Spændingsfelt" (2003), granit, Banegårdspladsen, Hjørring
Marc Quinn: "Allison Lapper Pregnant" (2005)
Duane Hanson: "Man with Camera" (1991)
- "Tourists" (1988)
”Bertel Thorvaldsen: "Portrætstatue af Maria Fjodorovna Barjatinskaja" (1818-1825)
TEKSTER:
- Ppt om Henry Moore (uploadet)
- ppt om skulpturanalyse (uploadet)
"Hanne-Vibeke Holst - Kriger uden maske", Gyldendal Forlag, youtube-video: https://www.youtube.com/watch?v=0ii2ZeuqisY
- Afsnittet "Skulptur og rum" i hæftet om visuelle virkemidler: "Billedkunst c - grundforløb 2022" udarbejdet af billedkunstlærere på Hjørring Gymnasium, s. 23-28
Eleverne kan læse mere om skulpturanalyse i bogen:
- "Billedkunst - metode, kronologi, tema" s. 75- 88 + 86-87 (værktøjskasse)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
5: Barokkunst & vanitassymboler
INTRODUKTION
I dette forløb arbejder vi praktisk og analytisk med 1600-tallets barokkunst med fokus på stilleben-genren og vanitas-symboler.
PRAKTISKE OPGAVER:
- fotoøvelse: Moderne stilleben med vanitassymboler
- maleopgave: mal et jeres stilleben-opsætning
KERNESTOF:
̶ praktisk, analytisk og teoretisk undersøgelse af kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
̶ visuelle værker, fænomener og kulturer med følgende spredning:
o før og efter 1800
o forskellige værktyper, medier og udtryksformer
o danske og vestlige udtryk
̶ elementære analytiske tilgange til at forstå visuelle fænomeners form, indhold og kontekst
̶ udvalgte teorier til at belyse kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
̶ ideerne og strategierne bag visuelle udformninger
̶ æstetiske og innovative processer.
VÆRKER:
Kohei Nawa: PixCell-Deer #24 (2011)
Talia Levitt: ”Western Vanitas” (2021)
Roy Lichtenstein: Stilleben med krystalskål (1972)
Wayne Thiebaud: Pie Counter (1963)
Audrey Flack: Marilyn (Vanitas) (1977)
Tom Wesselmann: Still Life #30 (1963)
Giuseppe Arcimboldo: The Gardener (1587)
-The Fruit Basket (ca. i det 16. århundrede)
Stilleben, Pompej, fresko (ca. 70 e. kr)
PieterAertsen: "Slagterbod" (1551)
Willem Kalf: "Stilleben med nautilius glas" (1662)
Pieter Claesz: "Stilleben med violin og glaskugle" (1628)
Pieter Claesz: "Vanitas-stilleben" (1625)
Pieter Claesz: "Et vanitas stilleben" (1645)
Cornelius Gijsbrecht: "Trompe l'oeil med en brevvæg med Christian V's proklamation" (1671)
Pablo Picasso: "Stilleben med skål og frugt" (1912)
Roy Lichtenstein: "Stilleben med krystalskål" (1973)
Willem Claesz Heda: "Morgenbord med skinke" (1646)
Willem Claesz Heda: "Morgenbadsbord med solbærtærte" (1631)
Lundstrøm: "Opstilling med hvid kande, appelsin og bog" (1932-1933)
David Bailly: "Stilleben Vanitas" (1651)
Baltasar van Ast: "Basket of Fruits" (1632)
Jan Davidsz de Heem: "Et vanitas-stilleben med et kranium, en bog og en rose" (ca. 1630)
Kirken "San Carlo alle Quattro Fontane" i Rom
Peterskirken i Rom
Rembrandt: "Den hellige familie" (1640)
Michael Kvium: "Double Dance" (2011)
Christian Lemmerz: "Scene" (1994), Kunstinstallation der arbejder med vanitas-motivet. Værket består af rådnende grisekroppe i glasmontrer samt en stålplade indsmurt i blod.
TEKSTER:
-Kapitlet "Stilleben-maleriet og den materielle verden" fra bogen "Temaer i kunsten" af Jonas Wolter (2014), s. 83-90
-"Baroque Painting (Baroque Art: Part I) v. Tom Richey, youtube-video:
https://www.youtube.com/watch?v=_tmha5Iw3b4&t=14s
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
6: Samtidskunst
- INTRODUKTION -
I dette forløb undersøger vi hvordan kunstværker, som er lavet i samme periode, kan være så forskellige, men samtidigt også fortælle noget om den tid, som den er blevet skabt i. Som et fænomen, kategori og begreb, så dækker samtidskunst over flere måder omkring hvordan kunstværket, kunstneren, konteksten, beskueren, materialet og meget mere kan forstås på.
Indenfor dette specifikke forløb vil eleverne blive introduceret til nogle forskellige typer som f.eks. videokunst for at se, hvordan samtidskunstnere kan arbejde med samtidsemner som tema og materiale. I forhold til dette hold, så har de også været ude på Kunsten for at se Candice Breitz udstilling, You Had Me.
Dette forløb vil også give eleverne mulighed for at analysere, diskutere og skabe værker med samtidskunst som udgangspunkt.
TEORI/ANALYSE/MATERIALE:
- "Introduktion til samtidskunsten og dens teorier", Kunst i teori og praksis, Jonas Wolter. (2022)
- "The Case for Video Art": https://www.youtube.com/watch?v=YcXpAHVAxwY&ab_channel=TheArtAssignment
- Lærerproducerede powerpoints
- Videokunstens mange ansigter af Ole Bak Jakobsen ( 4 sider): https://artmatter.dk/journal/videokunstens-mange-ansigter/
PRAKTISKE OPGAVER:
- videoværk på 2-5 minutter med fokus på oplæg omkring videokunst + følgende ord: FORSKELLE, RELATIONER, FORHINDRINGER, IDENTITET, SAMMENHOLD, TENDENSER
VÆRKER:
Bill Viola, Stations, 1994, MoMA
Candice Breitz ”Legend (A Portrait of Bob Marley)” (2005)
Cindy Sherman, Doll Clothes (1975)
Jesper Just ”Corporealités” (2020)
Kate Gilmore, Anything (2006)
Marcel Duchamp, ”Fountain” (1950)
Nam June Paik: TV Buddha (1974)
Electronic Superhighway (1995)
Peter Land, ”Pink Space” (1995)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
7: Eksamensprojekt: Parafrase af værk fra Kunsten
EMNE
Parafrase af selvvalgt værk fra Kunsten
OPGAVEFORMULERING
Du skal udarbejde et værk med afsæt i projektets emne: PARAFRASE AF ET VÆRK FRA KUNSTEN. Dit værk skal tage udgangspunkt i et kunstværk fra Kunsten, og det skal have tydelige referencer (form, farve, komposition, tematik, materiale) til det værk, du vælger at lave en parafrase af.
Du må frit vælge, hvilket kunstnerisk medie du vil arbejde i: 2D (collage, maleri, tegning), 3D (skulptur), installation, street art eller en blanding af flere medier på samme tid. Du må også frit vælge, hvilke materialer du anvender.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#7
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63962633444",
"T": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63962633444",
"H": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63962633444"
}