Titel
1
|
1: Grundforløb: virkemidler & ekspressionisme
INTRODUKTION
Der arbejdes med teori, analyse og praktisk arbejde inden for billedets virkemidler. Derudover har eleverne arbejdet med ekspressionismen/det ekspressive udtryk i kunsten i teori og praksis.
ELEVERNE ARBEJDER MED FØLGENDE BEGREBER:
KOMPOSITION:
-statisk & dynamisk komposition
-hierarkisk & additiv komposition
-åben & lukket
-det gyldne snit
RUM:
-overlapning
-udsnit
-repoussoir
-optiske gradienter (udviskning af formernes klarhed - også kaldet luftperspektiv)
-farveperspektiv (varme farver trækker frem i billedfladen - kolde farver trækker tilbage)
-linære gradienter/størrelsesforskel (formindskelse af ensartede former)
-linearperspektiv
-forsvindingspunkt
- ortogonaler/indadgående linjer
LYS & SKYGGE:
-egenskygge
-slagskygge
FARVER:
-primærfarver (rød, gul, blå)
-sekundærfarver (orange, lilla, grøn)
-tertiærfarver (en primær blandet med en sekundær = mellemtonerne, fx gulorange)
-komplementærkontrast (når komplementærfarverne optræder i det samme værk, fx gul-lilla, rød-grøn eller blå-orange). Virkning: farverne forstærker hinanden, udtrykket bliver mere intenst.
-lys/mørk-kontrast
-kold/varm-kontrast
-kvalitetskontrast (modsætning mellem klare mættede farver (farvecirklen) og mindre -klare brækkede farver. Jo mere man brækker en farve, jo mindre kvalitet vil den have. )
-kvantitetskontrast (farveflader af forskellige størrelse sættes op imod hinanden)
-Akromatiske farver (ikke-farver: sort, hvid + gråtoner. Hvid og sort betragtes ikke som farver, men derimod som lys og mørke)
-Brækkede farver (en farve kan brækkes på to måder: 1) blandes med hvid eller sort 2) blandes med komplementærfarven. Brækkede farver er afdæmpede farver, som er mindre intense i deres udtryk, og som har en lavere farvekvalitet end de farver, som optræder i farvecirklen).
KONTURSTREG (stregen rundt om en genstand).
PRAKTISKE ØVELSER
-Tableau vivant
- statiske og dynamiske kompositioner
- additiv komposition
- perspektivtegning med ét forsvindingspunkt
- tegneøvelse med fokus på lys & skygge
- maleopgave med brug af et selvvalgt farvekontrast
- ekspressionistisk selvportræt eller landskab
TEORI OG BEGREBER FRA:
Scheel Andersen, Henrik & Laursen, Ole: "Billedkunst - metode, kronologi, tema" (2006-2007):
- Kapitlet "Billedets virkemidler" s. 7-40 i , Systime s. 7-40, 33 sider
- Afsnittet "Ekspressivitet" s. 163-166, 3 sider
- Hæfte om visuelle virkemidler udarbejdet af billedkunstlærerne på Hjørring Gymnasium: "Billedkunst c - grundforløb 2022", 35 sider
- Video: "Ittens farvecirkel", youtube.com:
https://www.youtube.com/watch?v=AahW5HsAafQ&t=1s
VÆRKER
Eugéne Delacroix: "Frihedens fører folket på barrikaderne" (1830), Musée du Louvre, Paris
Michelangelo: "Den hellige familie" (1503-06), Galleria degli Uffiz, Firenze
Vincent van Gogh: "Kartoffelspiserne" (1885), Vincent van Gogh museum, Amsterdam
"Nabamuns have" (ca. 140 f.v.t.), Vægmaleri fra grav i Theben, British Museum, London
Edgar Degas: "Stygersker" (1884), Musée d'Orsay, Paris
Wassily Kandinssky: "Kosakker" (1910-11), Tate Gallery, London
Peter Paul Rubens: "Salomons dom" (ca. 1617), Statens Museum for Kunst, København
Andy Warhol: "Jackie Kennedy" (1965), Museum Ludwig, Köln
Andy Warhol: "Marilyn Monroe" (1967), silketryk
Andy Warhol: Queen Margrethe II of Denmark" (1985), silketryk
Andy Warhol: "Liz" (1963)
Teo van Doesburg: "Modkomposition" (1925), Kunstmuseum Lodz, Polen
Guido da Siena: "Tronende Madonna med barn" (ca. 1270), Galleria dell' Accademia, Firenze
Roy Lichtenstein: "Takka Takka" (19962), Museum Ludwig Köln
Roy Lichtenstein: "Bananas and Grapefruit" (1972)
Emil Nolde "Dansen omkring guldkalven" (1910), Staatsgalerie moderner Kunst, München
Edvard Munch: "Skriget" (1893), Nasjonalgalleriet, Oslo
Rembrandt: "En forfalden hytte" (ca. 1652), Chatsworth
Anselm Kiefter: "Shulamite" (1983), Saatchi Collection, London
Claude Monet: "St. Lazare banegården i Paris" (1877), Musée d'Orsay, Paris
Vincent van Gogh: "Solsikker" (1888)
Ernst Ludwig Kirchner: "Kunstnerinde - Marcella" (1910)
Ernst Ludwig Kirchner: ”Selvportræt som soldat” (1915)
Edvard Munch: ”Vampyr” (1893-1894)
Emil Nolde: ”Dame in rot” (1920’erne)
Emil Nolde: ”Portræt” (1921)
Vincent van Gogh: ”Selvportræt”(1889)
Henri Matisse: "Portræt af Madame Matisse. Den grønne stribe" (1905)
Raphael: "Skolen i Athen" (1509-1511)
Poul Anker Beck: "Morgendagen" (2001)
Poul Anker Beck: "Telesnak i kornmark" (2009)
Poul Anker Beck: "En drift mod havet" (2007)
Allan Otte: "Salme uden tro" (2012)
Luciano Laurana: "Den ideale by" (ca. 1479)
Eckersberg: "Udsigt gennem tre buer i Colosseums tredje stokværk" (1815)
Eckersberg: "Peterspladsen i Rom" (1813)
Gustave Caillebotte: "Gade i Paris på en regnvejrsdag" (1877)
Frida Kahlo: "Las dos Fridas" (1939)
Grant Wood: "American Gothic" (1930)
Mondrian: "Rød, blå, gul" (1930)
KERNESTOF
̶ praktisk, analytisk og teoretisk undersøgelse af almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
̶ visuelle værker, fænomener og kulturer med følgende spredning:
o før og efter 1800 og fra de seneste 10 år
o forskellige værktyper, medier og udtryksformer, herunder digitale
o danske, vestlige og ikke-vestlige udtryk
̶ elementære analytiske tilgange til at forstå visuelle fænomeners form, indhold og kontekst
̶ udvalgte teorier til at belyse almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
̶ ideerne og strategierne bag visuelle udformninger
̶ æstetiske og innovative processer.
|