Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nørresundby Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
Lærer(e)
|
Kristian Kaaberbøl
|
Hold
|
2024 me/3 (1g me/3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforøb. Webserien
I grundforløbet skal vi arbejde med webserier. Det primære fokus er at blive bevidst om de filmiske virkemidler og lære de mediefaglige begreber. Vi skal også arbejde lidt med seriedramaturgi og medieplatforme.
Faglige mål
̶ anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
̶ redegøre for grundlæggende træk ved fiktion
̶ identificere centrale træk ved forskellige genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem
̶ foretage en mediefaglig perspektivering af film, tv og nyere medier ud fra en valgt kontekst
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metode
I grundforløbet skal vi arbejde med webserier. Ud over fokus på genren, dens karakteristika og de forskellige typer og formater, skal vi fokusere på de grundlæggende filmiske virkemidler.
Kernestof:
Diverse materiale fra Systime (Mediefagskompendium) (30 ns)
Hvad er mediefag/
intro
Opstart
Broen. Vi ser resten næste gang
Fiktionsserier. Serieformatet
Close up Broen (DR) 1 afsnit
DR - hvordan fastholdes seerne (7 min)
Seriebuer
Det enkelte billede
Framing
Two shot
Over the shoulder Doggystyle, DR, serie for unge
https://www.dr.dk/drtv/se/doggystyle_136398
POV, Håndholdt, Subjektivt kamera, asynkron og synkron lyd Anton 90 (DR) sæson 1, afsnit 1 (8 min)
Kontinuitetes- montage- og elliptisk klipning
Linjer
Perspektiver
Lys
Underlægningsmusik kontrapunktisk
Fastland (Facebook watch) 1. afsnit 13 min
Om Fastland Mini-fiktionsserie for unge udgivet af ”Alkoholpartnerskabet” i 2017. ”Fastland forsøger at give en virkelighedstro skildring af, hvordan det er at være ung og omgås alkohol. Den blev udgivet på Facebook.
https://www.facebook.com/1570417326561368/videos/1920713031531794
Plot, story, stil og form.
Præmis og tema.
Kampagne Fastland
Den pressede generation: Plot, story, stil
https://www.youtube.com/watch?v=Vjx_7w0mUQE
Reklame
Det er vores kødby. 1. afsnit (10 min) + Den pressede generation
Målgrupper
Minervamodellen Det er vores kødby + Den pressede generation
Underlægningsmusik - parafraserende
Farver - lys Riverdale, -Riverdale er en amerikansk tv-serie, afsnit 1, 2017
Større øvelser i første forløb
FEMO-principper:
https://mediefagsydkysten.wordpress.com/2017/06/22/femo-genvej-til-filmiske-frames/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Pilotprojekt
Faglige mål
betjene optage- og redigeringsudstyr ̶ i grupper planlægge, gennemføre og distribuere en medieproduktion ̶ anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler ̶ arbejde med mediefaglige værktøjer i præproduktionsfasen ̶ tilpasse udtryksform til indhold, genre, kommunikationssituation og distributionskanal ̶ forholde sig analytisk til produktionsprocessen og egen produktion.
Stativ fra NGHF. Eleverne har anvendt egne mobiltelefoner til optagelse
Valg mellem at anvende eget videoredigeringsprogram I movie eller Da Vinci Resolve
Fokus på FEMO og 3 akter model
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Fiktion og fakta -Unge
Fakta/fiktionsforløb om unge
Fakta/fiktionsforløb om unge
I forløbet var der fokus på fremstilling af unge. Både i fiktion, fakta
Faglige mål
anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
̶ redegøre for grundlæggende træk ved fakta, fiktion
̶ identificere centrale træk ved forskellige genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem ̶ foretage en mediefaglig perspektivering af film, tv og nyere medier ud fra en valgt kontekst
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof
Grundbog Fiktion
Ungdom - forløb i medier Forløb i medierAnders Lysne, Neel Schucany
Tilbage til rødderne,
Lindhardt og Ringhof
s. 13-24 +35+ 45-59 (25ns)
Vi har set 3 ungdomsfilm:
Jonas Risvig, 2024, Kontra
Boyhood,Udgivelsesdato: 2014 (Langt uddrag)
Instruktør: Richard Linklater
Darkest minds, 2018
Instruktør: Jennifer Yuh Nelson
Materiale:
https://www.youtube.com/watch?v=9fxDWWrAqYw
(3 ns)
TV Dokumentaren-Faktaforløbet
TVTVTV, Om iscenesat virkelighed, DR, 2015
Granild, Dorte, DOX, Forløb i medier, Lindhart og Ringhof, 2018
s. 10-12 og 16-21 og s. 24-26 og s. 33-40
Citater i første lektion til at vise genrens forskellige udtryk:
Engels: https://www.dr.dk/bonanza/serie/192/histrorier-fra-en-po/52681/historier-fra-en-politistation-0114-detentionen
OperationX: https://www.youtube.com/watch?v=GimKw1YrbhM
Montage of Heck: https://www.youtube.com/watch?v=mzYz8gdF730 (de animerede scener)
Searching for sugar Man: https://www.youtube.com/watch?v=7jbDKvuwB2s
Grizzly Man: https://www.youtube.com/watch?v=efNtliiyT3M
Vesterbro: https://www.youtube.com/watch?v=sz85234a-D8
Vi indledte dette forløb med at se på dokumentargenren, og vi har beskæftiget os med to forskellige typer:
1. Observerende
o Griber mindst muligt ind i virkeligheden
o ”Fluen på væggen”
o Oplevelse af autenticitet
o Fremviser et mikrounivers, der samler sig om en person, et rum eller nogle begivenheder
o Få filmiske virkemidler.
o Den kreative bearbejdning ligger primært i redigeringen
o Viser virkeligheden ”uden sminke”
2. Kritisk undersøgende (Autoritativ)
o Klart defineret formål og budskab.
o De filmiske virkemidler samt udvælgelsen af stoffet fremmer seerens forståelse af budskabet.
o Ofte voice over (autoritativ)
o Journalisten er som en detektiv, der skal opklare en sag
Vi har set to dokumentarer + en del mindre citater.
Observerende
SKJOLD & ISABEL
Emil Næsby Hansen, 2018, 63 min.
Skjold på 17 og Isabel på 18 er hinandens første kærester og første store kærlighed – men nu har de slået op. Over en sommer i København følger vi Skjold og Isabels break-up, ind og ud af dramatiske skænderier og lykkelige øjeblikke i en sårbar og forvirrende tid, hvor de prøver at definere, hvem og hvad de er – sammen og hver for sig, nu hvor de ikke længere er kærester…
Autoritativ
1: Helt væk på piller: Pushermøde i en park
S1:E1 Pushermøde i en park, DR
I en tilfældig park skal Jacob møde syv pushere, der sælger receptpligtig medicin. Et møde, der forløber lidt anderledes, end han forventede. Udløber: 4. dec 2025
https://www.dr.dk/drtv/episode/helt-vaek-paa-piller_-pushermoede-i-en-park_416405
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63962641053",
"T": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63962641053",
"H": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63962641053"
}