Holdet 2024 sa/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nørresundby Gymnasium og HF
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Thomas Lind Danelund
Hold 2024 sa/y (1y sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#0: Grundforløb
Titel 2 Forløb #1: Demokrati, partier og regering
Titel 3 Forløb #2: Sociologi: Lighed og Ulighed
Titel 4 Forløb #3: Den klemte velfærdsstat

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#0: Grundforløb

Grundforløbet undersøger fænomenet ”sundhed” ud fra en politisk, en sociologiske og en økonomisk vinkel.

Centrale begreber
Chanceulighed, socialisering, identitet, refleksivitet; De klassiske ideologier, partiernes placering, velfærdsstatsmodellerne sundhedsudgifternes pres på velfærdsstaten
Indhold
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb #1: Demokrati, partier og regering

Præsentation:
Forløbet fortsætter grundforløbet og handler om hvordan der dannes en regering, om regeringens og folketingets opgaver, lovgivningsprocessen

Kernestof
magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU

Læringsmål:
Når man har deltaget i forløbet vil man kunne...
• redegøre for partiernes indflydelse på det politiske system:
o Lovgivningsprocessen
o Regeringens opgaver
o Folketingets opgaver
o Vælgeradfærd
• forklare, hvordan politiske beslutninger tages i det danske samfund
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb #2: Sociologi: Lighed og Ulighed

Dette forløb omhandler et af samfundsfags underområder nemlig sociologien.
Her interesserer man sig for samspillet mellem individ, grupper og samfund.
De spørgsmål vi vil udforske er:
- Hvordan er der forskel på dagens senmoderne samfund og tidligere perioder, og hvad betyder det for identitetsdannelsen?
- Hvordan lærer individet samfundets normer og værdier at kende?
- Hvad er lighed, hvad er retfærdighed?
- Er vores køn noget vi er eller noget vi skaber?
- Hvilke udfordringer møder senmoderne unge?

Faglige mål
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
̶ forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
̶ analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
̶ på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernestof
̶ identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb #3: Den klemte velfærdsstat

Forløbet gennemgår velfærdsstatsmodellerne (herunder konkurrencestaten) og ser på de vigtigste udfordringer for velfærdsstaten og på nogle svar på udfordringerne.

Faglige mål:
anvende og kombinere viden fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger og løsninger herpå
undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger
undersøge og sammenligne samfundsmæssige problemstillinger i forskellige lande, herunder samspillet mellem nationale og globale forhold
anvende kvantitative og kvalitative metoder

Læringsmål:
Kende velfærdsstatsmodellerne og deres styrker og svagheder
Kende konkurrence-stats-begrebet og kunne redegøre for konkurrence-statens styrker og svagheder
Kende de vigtigste udfordringer for velfærdsstaten og deres indbyrdes samspil
Kende de vigtigste bud på at sikre velfærdsstatens overlevelse og den politiske baggrund for disse

Kernestof, økonomi og velfærdsstat
- Velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilt samfund
- Det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, styring, bæredygtig udvikling, herunder EU
globaliseringens betydning for Danmark.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer