Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nørresundby Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Dorte Schartau Rasmussen
|
Hold
|
2024 bi/x (1x bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Arv og forplantning
Dette er et langt forløb med fokus på arv og forplantning. Vi ser på, hvad DNA er og hvordan dets funktion er. Hvordan egenskaber nedarves og hvordan videregives gener i forplantningen? Vi kommer omkring forplantningen og hormonernes betydning i dette. Endelig inddrages supplerende prævention og sexsygdomme. Vi har besøg af sexolog til en snak om seksualitet og sundhed.
Læste sider:
Yubio-c 2024:
Celler, respiration og gæring s. 16-36
Evolution s. 39-45
Sexologi: 183-185, 189-207
Sexueltoverførte sygdomme s. 223-227 (supplerende stof)
DNA: 273-296 (÷ splicing 290)
Mitose og replikation, mutationer: 301-312 (- meiose)
Nedarvning 312-321, 327-330, 333-339
Genteknologi:
Isolering af DNA 342-343 + nv om isolering af DNA + gelelektroforese
Andet materiale
Livets opståen – 14 min:
https://www.youtube.com/watch?v=1WS712DHfmg
(https://www.youtube.com/watch?v=nMEyeKQClqI)
meiose (engelsk)
CSI-forløbet fra NV (med gelelektroforese+ isolering af DNA)
Sider i alt: 100 sider + videoer
Øvelser:
1. Det svulmende æg
2. Mikroskopi af celler
3. Ekstraktion af DNA fra jordbær
4. Nedarvning af rhesus-blodtype
5. Farveblindheds test og nedarvning af egenskaber
7. Mikroskopi af ornesæd
8. Mikroskopi af testikler og ovarier
Kernestof
- cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler og membranprocesser
- mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
- makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af proteiner og DNA
- genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutation
- evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer
- fysiologi: forplantning og hormonel regulering
Supplerende stof
- sundhed, sygdom og medicin. Besøg af sexolog inddrages eksempler med relation til elevernes hverdag.
- bioteknolog
- Videoer på engelsk
Faglige mål
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
- udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed
- bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt̶
- formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs nogle af siderne hjemme (20 min) og resten i lektionen. Yubio s. 16-24 om prokaryoter. Lav quizzen her fra Yubio i lektionen: TitelI må gerne arbejde sammen og snakke om spørgsmålene.
-
Yubio c: (16)22-25.Vi fokuserer på problematikken om resistens samt bakterievækst (s. 22-25). Læs også de på grå baggrund på s. 23-24 (om alternativer til antibiotika)
-
Yubio C i-bog (BI); sider: 16-36, 39-45, 59-65, 183-185, 189-207, 223-227, 273-296, 304-320, 325-330, 333-337
-
2. Mikroskopi af celler 2024bi.doc
-
Lav journalen om mikroskopi af celler færdig.
-
Vi snakker lige on evolution og udvikling af arter (det vi skulle have nået fredag) s. 41-45.
-
I lektionen vil jeg gerne have, at I laver følgende opgaver og læser siderne. Læg jeres svar i Elevfeedback og tag det med næste gang, hvor vi samler op på evt. spørgsmål. Noter jer, hvis der er noget, vi særligt skal have fokus på.DNA og gener s. 27
-
Lav opgaven fra onsdag færdig hjemme, så vi kan gennemgå den: Proteinsyntese opgaver 2024.docx
-
Her er et lille screencast, der forklarer proteinsyntesen. Kig det i gennem og noter spørgsmål ned under vejs, så samler vi op på dem. Uploading
-
Lav denne opgave om mutationer, så godt I kan.Hvilke mutationer.docx Det er okay, hvis I ikke kan finde ud af det hele, men prøv at overveje det.
-
Lav journalen om ekstraktion af DNA færdig.3. Ekstraktion af DNA fra jordbær.docx Lav også opgaven om mutationer.Hvilke mutationer.docx Læs om store mutationer
-
Lav dette færdigt: Hvilke mutationer.docx 3. Ekstraktion af DNA fra jordbær.docx
-
Afsnit
-
4. Nedarvning af rhesus - blodtypebestemmelse.docx Læs denne vejledning grundigt.
-
Lav også journalen om blodtyper færdig: 4. Nedarvning af rhesus - blodtypebestemmelse.docx
-
Læs om arv og miljø (s. 333-337). Ikke det på grå baggrund.
-
Her er lidt fagtermer at øve sig på. I skal kun lave det, hvis I har lyst og tid. Testen afspejler ikke direkte dette.
-
Vi laver en undersøgelse af arvelige egenskaber.5. Nedarvninger.pdf
-
Vi afslutter denne øvelse: 5. Nedarvninger.pdf Test evt jeres familier for nogle af egenskaberne.
-
Link til den video, vi så sidst: The Reproductive System
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kost og motion
Fysiologi: I dette forløb beskæftiger vi os med kroppens opbygning, funktion og tilpasninger til ændrede forhold. Vi kommer omkring kroppens organsystemer med særligt fokus på fordøjelsessystemer samt lunge og kredsløb.
Som supplerende stof inddrages sundhed med aktuelle eksempler med relation til elevernes hverdag og den aktuelle debat.
Materiale:
Yubio-c 2024
Lunger og kredsløb s. 55-78
Kost, fordøjelse og sundhed: s. 90-106 + 110-130
NV-Fårup kompendiu, om: åndedræt, hjertet, kredsløb og blodtryk
Sider i alt: 63
Øvelser:
6. Vitalkapacitet og peakflow
9. Måling af hæmatikrit
10. Smag på kulhydrater
11. Spyt spalter stivelse
12. Spaltning af albumin med pepsin
15. Måling af blodsukker
Fra NV Fårup: Dissektion af hjertet
Kernestof:
- Makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner
- Enzymer: overordnet opbygning og funktion
- Biokemiske processer: respiration og gæring
- Fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion
Supplerende stof:
- sundhed, sygdom og medicin
Faglige mål:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle
biologiske problemstillinger
- udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
- bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
- anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
- formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Naturen omkring os
Med udgangspunkt i den aktuelle debat og fokus på forholdene i vores vandmiljø, arbejder vi med den basale økologi og med ferskvandsøkologi i særdeleshed. Vi kigger bl.a. på stofkredsløb, fødekæder og energistrømme
Materiale:
Yubio-c 2024:
Grundlæggende økologi og biodiversitet 391-407
Søen 408-411 + 417-421
Stofkredsløbet 431-435
Bæredygtighed 517-519
Plastic: 472-478
I alt: 36 sider
Øvelser:
16. Næringssaltenes betydning for algevækst
17. Fotosyntese og respiration
Kernestof:
- Biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring
- Økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, c-kredsløbet og biodiversitet.
Supplerende stof:
- Bæredygtighed
- Miljøbeskyttelse
Faglige mål:
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
- udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
- bearbejde data fra kvalitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt̶
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
- formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med
miljømæssige problemstillinger med biologisk indhold
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63967541682",
"T": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63967541682",
"H": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63967541682"
}