Holdet 2024 bi/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nørresundby Gymnasium og HF
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Dorte Schartau Rasmussen
Hold 2024 bi/x (1x bi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Arv og forplantning
Titel 2 Kost og motion
Titel 3 Naturen omkring os

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Arv og forplantning

Dette er et langt forløb med fokus på arv og forplantning. Vi ser på, hvad DNA er og hvordan dets funktion er. Hvordan egenskaber nedarves og hvordan videregives gener i forplantningen? Vi kommer omkring forplantningen og hormonernes betydning i dette. Endelig inddrages supplerende prævention og sexsygdomme. Vi har besøg af sexolog til en snak om seksualitet og sundhed.

Læste sider:
Yubio-c 2024:
Celler, respiration og gæring s. 16-36
Evolution s. 39-45
Sexologi: 183-185, 189-207
Sexueltoverførte sygdomme s. 223-227 (supplerende stof)
DNA: 273-296 (÷ splicing 290)
Mitose og replikation, mutationer: 301-312 (- meiose)
Nedarvning 312-321, 327-330, 333-339
Genteknologi:
Isolering af DNA 342-343 + nv om isolering af DNA + gelelektroforese

Andet materiale
Livets opståen – 14 min:
https://www.youtube.com/watch?v=1WS712DHfmg
(https://www.youtube.com/watch?v=nMEyeKQClqI)
meiose (engelsk)
CSI-forløbet fra NV (med gelelektroforese+ isolering af DNA)
Sider i alt: 100 sider + videoer

Øvelser:

1. Det svulmende æg
2. Mikroskopi af celler
3. Ekstraktion af DNA fra jordbær
4. Nedarvning af rhesus-blodtype
5. Farveblindheds test og nedarvning af egenskaber
7. Mikroskopi af ornesæd
8. Mikroskopi af testikler og ovarier

Kernestof
- cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler og membranprocesser
- mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
- makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af proteiner og DNA
- genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutation
-  evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer
- fysiologi: forplantning og hormonel regulering
Supplerende stof
- sundhed, sygdom og medicin. Besøg af sexolog inddrages eksempler med relation til elevernes hverdag.
- bioteknolog
- Videoer på engelsk

Faglige mål
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
- udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed
- bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt̶
- formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kost og motion

Fysiologi: I dette forløb beskæftiger vi os med kroppens opbygning, funktion og tilpasninger til ændrede forhold. Vi kommer omkring kroppens organsystemer med særligt fokus på fordøjelsessystemer samt lunge og kredsløb.
Som supplerende stof inddrages sundhed med aktuelle eksempler med relation til elevernes hverdag og den aktuelle debat.


Materiale:
Yubio-c 2024
Lunger og kredsløb s. 55-78
Kost, fordøjelse og sundhed: s. 90-106 + 110-130
NV-Fårup kompendiu, om: åndedræt, hjertet, kredsløb og blodtryk
Sider i alt: 63

Øvelser:
6. Vitalkapacitet og peakflow
9.  Måling af hæmatikrit
10. Smag på kulhydrater
11. Spyt spalter stivelse
12. Spaltning af albumin med pepsin
15. Måling af blodsukker
Fra NV Fårup: Dissektion af hjertet

Kernestof:
- Makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner
- Enzymer: overordnet opbygning og funktion
- Biokemiske processer: respiration og gæring
- Fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion
Supplerende stof:
- sundhed, sygdom og medicin

Faglige mål:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle
biologiske problemstillinger
- udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
- bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
- anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
- formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Naturen omkring os

Med udgangspunkt i den aktuelle debat og fokus på forholdene i vores vandmiljø, arbejder vi med den basale økologi og med ferskvandsøkologi i særdeleshed. Vi kigger bl.a. på stofkredsløb, fødekæder og energistrømme


Materiale:
Yubio-c 2024:
Grundlæggende økologi og biodiversitet 391-407
Søen 408-411 + 417-421
Stofkredsløbet 431-435
Bæredygtighed 517-519
Plastic: 472-478
I alt: 36 sider


Øvelser:
16. Næringssaltenes betydning for algevækst
17. Fotosyntese og respiration


Kernestof:
- Biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring
- Økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, c-kredsløbet og biodiversitet.

Supplerende stof:
- Bæredygtighed
- Miljøbeskyttelse

Faglige mål:
-  anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
- udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
- bearbejde data fra kvalitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt̶
-  analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
- formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med
miljømæssige problemstillinger med biologisk indhold


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer