Holdet 2024 ke/e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nørresundby Gymnasium og HF
Fag og niveau Kemi C
Lærer(e) Karina C. K. Petersen
Hold 2024 ke/e (1e ke)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hævemidler
Titel 2 Chips
Titel 3 Miljøkemi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hævemidler

Formålet med dette forløb er at give eleverne indsigt i, at kemisk viden kan være et vigtige bidrag i det moderne samfund. Eleverne arbejder i dette forløb med flere cases, hvor de skal undersøge, hvorfor dej hæver. De undersøger både kemiske og biologiske hævemidler og de opnår indsigt i, hvorfor der anvendes forskellige hævemidler i forbindelser med bagning såvel i hjemmet, men også industrielt.
Elevernes studiekompetencer opbygges gennem en vekslen mellem selvstændigt arbejde i grupper med grundlæggende kemisk teori, modeller, eksperimenter og lærerstyret undervisning ved tavlen. Eleverne arbejder med såvel mundtlig som skriftlig formidling af deres arbejde, bl.a. ved at de selv skal skrive en øvelsesvejledning og lave mundtlige fremlæggelser.

Øvelser:
Opvarmning af hjortetaksalt
Gæring af glukose
Opvarmning af natron

Faglige mål:
Eleverne skal kunne
̶  anvende fagbegreber, fagsprog og metoder til at beskrive simple kemiske problemstillinger
̶  relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
̶  gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde med simpelt laboratorieudstyr
̶  indsamle og efterbehandle iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
̶  dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt
̶  gennemføre enkle kemiske beregninger
̶  udtrykke sig mundtligt og skriftligt om kemiske emner med inddragelse af fagsprog og -begreber
̶  anvende fagets viden og metoder til at undersøge og beskrive enkle problemstillinger med kemisk indhold fra hverdagen

Kernestof:
̶  kemisk fagsprog, herunder kemiske formler og reaktionsskemaer
̶  grundstoffernes periodesystem, herunder atomets opbygning
̶  stofmængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer
̶  kemiske bindingstyper (ionbinding)
̶  ionforbindelsers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse
̶  simple kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder vejeanalyse
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Chips

Formålet med dette forløb, er at eleverne via arbejdet med en case/en problemstilling tilegner sig faglig viden, men også opnår indsigt i kemiens identitet og metoder.
Chips er lavet af kartoffelspåner, og indeholder en stor del fedtstof og krydderier, herunder mest salt. Begge stoffer er afgørende for vores krops funktion, men kan også i for store mængder have en uheldig indvirkning på vores sundhed og helbred.
I denne case skal eleverne bestemme indholdet af fedt og salt i chips ved to forskellige typer kemiske analyser.

1) Kan vi bestemme fedtindholdet i chips ved at adskille fedtstoffet fra de andre stoffer med et velegnet opløsningsmiddel  (ekstrahere) og derefter vha. en vejeanalyse kontrollere varedeklarationen?

2) Kan vi bestemme saltindholdet i chips ved at adskille saltet fra de andre stoffer med et velegnet opløsningsmiddel og derefter vha. titreringsanalyse kontrollere varedeklarationen?


Øvelser:
Salt i chips opløselighed
Salt i chips fældningsreaktioner
Salt i chips ekstraktion og titreringsanalyse
Fedt i chips ekstraktion og vejeanalyse

Faglige mål
Eleverne skal kunne:
̶- anvende fagbegreber, fagsprog og metoder til at beskrive simple kemiske problemstillinger
̶- relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
̶- gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde med simpelt laboratorieudstyr under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
̶- indsamle og efterbehandle iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
̶- dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder forklare simple sammenhænge mellem det eksperimentelle arbejde og den tilknyttede teori
̶- gennemføre enkle kemiske beregninger
̶- anvende digitale værktøjer i en konkret faglig sammenhæng
̶- indsamle kemifaglige informationer fra forskellige kilder og anvende dem relevant i faget
- udtrykke sig mundtligt og skriftligt om kemiske emner med inddragelse af fagsprog og -begreber
̶- demonstrere viden om kemis identitet og metoder
̶- anvende fagets viden og metoder til at undersøge og beskrive enkle problemstillinger med kemisk indhold fra hverdagen og den aktuelle debat

Kernestoffet er:
- kemisk fagsprog, herunder kemiske formler og reaktionsskemaer
- kemiske bindingstyper, tilstandsformer og blandbarhed
- simple organiske og uorganiske molekylers opbygning, egenskaber og anvendelse
- ionforbindelsers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse
- fældningsreaktioner
- simple kvantitative eksperimentelle metoder, herunder separation, titrering og vejeanalyse
- stofmængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer, herunder stofmængdekoncentration
- kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde.

.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Miljøkemi

I dette sidste og afsluttende forløb skal eleverne opnå viden omkring fossile brændslers kemiske opbygning og funktion, med fokus på carbonhydriders kemiske egenskaber.
Afslutningsvis introduceres eleverne for forsuringsproblematikken. De skal forstå hvordan afbrænding af fossile brændsler kan medføre en forsuring af havmiljøet.

Øvelse:
Reaktioner for carbonhydrider
Fremstilling af ionforbindelser

Faglige mål:
Eleven skal kunne
- anvende fagbegreber, fagsprog og metoder til at beskrive simple kemiske problemstillinger
- relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
- gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde med simpelt laboratorieudstyr under hensyntagen til
laboratoriesikkerhed
- indsamle og efterbehandle iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
- dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder forklare simple sammenhænge mellem det
eksperimentelle arbejde og den tilknyttede teori
- gennemføre enkle kemiske beregninger
- demonstrere viden om kemis identitet og metoder
- anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold

Kernestof:
- kemisk fagsprog, herunder kemiske formler og reaktionsskemaer
- kemiske tilstandsformer og blandbarhed
- simple organiske og uorganiske molekylers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse
- ionforbindelsers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse
- simple redox- og syre-basereaktioner, herunder pH-begrebet
- simple kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder separation og vejeanalyse
- kemikaliemærkning og sikkerhed
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer