Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nørresundby Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Christian Simonsen Fisker
|
Hold
|
2024 fy/b (1b fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Energi og varmelære
Kernestof:
- Energiformer og energikæder. Energibevarelse.
- Varmelære: Varmeenergi og varmekapacitet
- Materialers termiske egenskaber
- Kemisk energi og brændværdi
- Energi, effekt og nyttevirkning
- Mekanisk energi og energibevarelse i tyngdefeltet
- Overført fra NV: Smeltning og fordampning, vands opvarmningskurve
- Bæredygtighed: Elbiler og Brint som energikilde
Øvelse: Lodders specifikke varmekapacitet
Øvelse: Is' smeltevarme
Klasseforsøg: Nyttevirkning af campinggas
Øvelse: Energibevarelse i frit fald med Pasco bevægelsessensor
Øvelser fra NV: Vands specifikke varmekapacitet, Vands fordampningsvarme
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Den nære astronomi
Kernestof:
Dag og nat: Døgnets længde og Jordens rotation
Årstiderne: Jævndøgn og solhverv, vendekredse og polarcirkler, Jordens akse og ekliptikas plan, Årets længde og jordens bane om Solen
Månen: Månefaser, omløbstid og tiden mellem hver fuldmåne, tidevand, Månens bane og formørkelser
Solsystemets opbygning
Den beboelige zone, solens intensitet og afstandskvadratloven.
Øvelse: Elektricitet fra solceller
Fotoøvelse til den nære astronomi
Øvelse: Planetsti
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Bølger, lys og lyd
Kernestof:
Bølgers egenskaber og bølgetyper
Interferens
Stående bølger og resonansbetingelsen
Lyd som bølger: Høreområdet og lydens fart
Lys som bølger: Diffraktion og gitterligningen, Det elektromagnetiske spektrum
KLASSEFORSØG:
- Måling af lydens hastighed
- Hvor går høregrænsen? Høres alle frekvenser lige godt?
- Måling af det synlige spektrum
ØVELSER:
- Bestemmelse af en lasers bølgelængde
- Stående bølger på en snor
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Verdensbilledet og universet
Størrelser og afstande i universet
Parallakse
Hertzsprung-Russell diagram
Brintspektret og Bohrs atommodel
Emission og absorption af lys
Rødforskydning
Hubbles lov og Big Bang
Øvelse:
- Identifikation af gasudladningsrør
- Elastikforsøg: Universets udvidelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Opsamling
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63967544746",
"T": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63967544746",
"H": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63967544746"
}