Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nørresundby Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Matematik C
|
Lærer(e)
|
Marie Hovard Thomsen
|
Hold
|
2024 ma/p (1p ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hjælpemidler til skriftlig eksamen
Lineær regression i Nspire
https://www.youtube.com/watch?v=Ra-gQ4dBXBA
Konstruktion af trekanter i Nspire
1.trekantstilfælde (sss)
https://www.youtube.com/watch?v=6Ac7v9qYx54.
2.trekantstilfælde (svs)
https://www.youtube.com/watch?v=2L111zH1-DA&t=3s
3.trekantstilfælde (vsv)
https://www.youtube.com/watch?v=i_vtXnBf9x0
5.trekantstilfælde (ssv)
https://www.youtube.com/watch?v=Qm2TeJz5aic
Statistik:
Ikke-grupperede data: Tegne to boksplot i samme figur i TI-Nspire
https://www.youtube.com/watch?v=ZYWgMs8yuWw
Boksplot ud fra kvartilsæt i TI-Nspire
https://www.youtube.com/watch?v=6mb4TjOu1vI
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Velkommen til matematik
-
Jesper Frandsen, Jens Carstensen, Esben Wendt Lorenzen: Mat C HF 5. udg (MA), Systime 2019; sider: 11-18, 22-23, 32-34, 39-40, 42, 90-95, 101-104, 118-125, 129, 131-132, 148-152, 154-160, 176-181, 183
-
Dagens lektion
-
HUSK opladet computer + lave opgaver
-
Tjek at I kan logge på jeres UNI-login....
-
Ligninger
-
Lineær regression_opgaver.pdf
-
Vi er to lærere på i denne lektion. Nedenunder kan I se, hvilket lokale I skal være i:
-
Kattedimensioner (bilag til opgaver med Lineær Regression).xlsx
-
Arbejde med Matematikaflevering 3
-
PDF printer Mac 2.pdf
-
Bevis for Pythagoras' Sætning.pdf
-
Sinus, cosinus og tangens i retvinklede trekanter_øvelser.pdf
-
Bevis for sætning Sin, cos, tan i retvinklede trekanter.pdf
-
Øvelser der skal bruges i undervisningen
-
Lektie
-
Arbejde med Matematikaflevering 5
-
Sætning og bevis_Areal af en vilkårlig trekant.pdf
-
Sætning og bevis_Sinusrelationerne.pdf
-
Dokumenter der skal bruges i undervisningen
-
Husk høretelefoner!
-
Dokument der skal bruges i undervisningen
-
Husk høretelefoner
-
HUSK høretelefoner
-
Konstruktion i Nspire
-
Arbejde med Matematikaflevering 6
-
Lektie: Nikolaj, Shawn, Hubert, Allan, Thomas og Ismail
-
Trigonometriopgaver_afsluttende opgaver 18.11.24.docx
-
Alle skal sætte sig på deres faste pladser:-)
-
Husk bog og formelsamling!
-
Opgaver der skal bruges i undervisningen
-
Statistik_MAT C hf s. 148-160.pdf
-
I får denne lektion til at færdiggøre jeres aflevering.
-
Bilag_Opgave 1_Boksplot i Nspire.xlsx
-
Bilag_Opgave 2_Boksplot i Nspire.xlsx
-
Husk jeres formelsamling!
-
Opgaver til kapitalformel (renteformel)_efter teori er gennemgået på klassen.tns
-
I får denne lektion til at arbejde med Matematikaflevering 8
-
Opgaver til kapitalformlen (renteformlen).docx
-
Opgavetræning til terminsprøve
-
Matematikaflevering 8_MTH besvarelse.pdf
-
Matematikaflevering 8_MTH besvarelse.tns
-
Kære 1p
-
Dette dokument skal I gemme på jeres computer
-
Bevis for kapitalformlen.pdf
-
Opgaver_eksponentialfunktioner_betydning af a og b.tns
-
Virtuellektion 29.01.25.tns
-
I skal lave opgave 4 og 5 i følgende dokument
-
Sætning og bevis for a og b (eksponentiel udvikling).docx
-
Bevis for Sætning_Fordoblingskonstant.pdf
-
Opgave der skal bruges i undervisningen
-
Opgave der skal bruges i lektionen
-
Husk bogen:)
-
Bilag
-
Lektionen
-
Udkast til mundtlige eksamensspørgsmål 1p ma MTH marts 2025.pdf
-
Matematikaflevering 12.pdf
-
Arbejde med eksamensspørgsmål "1. Funktioner"
-
Sætning + bevis (a og b lineær funktion).docx
-
Arbejde med eksamensspørgsmål "2. Funktioner"
-
Arbejde med eksamensspørgsmål "3.Procent og rentesregning"
-
Afsnit
-
Arbejde med eksamensspørgsmål "4.Geometri og trigonometri"
-
Arbejde med eksamensspørgsmål "5.Geometri og trigonometri"
-
Arbejde med eksamensspørgsmål "6.Geometri og trigonometri"
-
MTH's besvarelse
-
Arbejde med eksamensspørgsmål "8.Statistik"
-
Opgaver til brug i undervisningen
-
Arbejde med eksamensspørgsmål "7.Sandsynlighed"
-
Bevis for K(n,r).docx
-
Husk lineal:)
-
Opgaverne
-
Opgaver
-
Links I må tilgå til skriftlig eksamen.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
106 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Tal, algebra og ligninger
I forløbet er der arbejdet med:
Hele, rationale og reelle tal
Regningsarternes hierarki
Rødder og potenser
Plus- og minusparenteser
Gange parentes med tal
Gange to parenteser
Reducere
Brøkregning
Løsning af ligninger
Kernestof i forløbet:
Tallene: Hele, rationale og reelle tal. Regningsarternes hierarki. Simpel algebraisk manipulation. Potens og rod.
Ligninger: Ligningsløsning med analytiske, grafiske og digitale metoder.
Faglige mål i fokus:
̶ forstå og anvende matematisk symbol- og formelsprog
̶ læse og anvende enkle tekster med matematikfagligt indhold
̶ formidle emner med matematikfagligt indhold mundtligt og skriftligt
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Lineære funktioner
I forløbet er der arbejdet med:
Forskrift og graf for lineære funktioner - herunder funktionsbegrebet
To-punktsformlen med bevis.
Repræsentationsformer for en lineær funktion.
Lineær regression
Ligningsløsning med algebraiske, grafiske og digitale metoder.
Kernestof i forløbet:
Funktionsbegrebet. Karakteristiske egenskaber ved lineære funktioner samt grundtræk af deres grafiske forløb.
Simpel matematisk modellering med anvendelse af lineære
funktioner, herunder anvendelse af regression.
Faglige mål i fokus:
̶ beskrive grundlæggende matematiske begreber, teorier og metoder samt kunne anvende dem i problemløsning og
modellering
̶ følge og gennemføre enkle matematiske ræsonnementer og udvalgte beviser
̶ forstå og anvende matematisk symbol- og formelsprog
̶ benytte og oversætte mellem repræsentationer af matematiske objekter
̶ anvende digitale værktøjer til modellering og matematisk problemløsning
̶ benytte matematik som middel til at løse enkle problemer inden for faget selv og i relation til omverdenen
̶ opstille, bearbejde og fortolke enkle eksempler på matematiske modeller til beskrivelse af fænomener inden for forskellige
fagområder samt diskutere modellers anvendelse og rækkevidde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Geometri og trigonometri
I forløbet har vi arbejdet med:
Beregninger i ensvinklede trekanter med skalafaktor
Pythagoras' Sætning med bevis
Defineret sinus og cosinus ved brug af enhedscirklen
Tangens med enhedscirkel
Sinus og cosinus i den retvinklede trekant med bevis
Arealformlen for en vilkårlig trekant med bevis (supplerende stof)
Sinusrelationerne med bevis (supplerende stof)
Konstruktion af målfaste trekanter i hvert af de fem trekantstilfælde i TI-Nspire.
Højde, median og vinkelhalveringslinje i trekanter
Kernestof i forløbet:
Trekanter, herunder ensvinklede og retvinklede trekanter. Pythagoras’ sætning. Sinus, cosinus og tangens anvendt på retvinklede trekanter.
Konstruktion af vilkårlige trekanter med dynamisk geometriprogram.
Supplerende stof i forløbet:
Arealformlen for en vilkårlig trekant.
Sinusrelationerne.
Faglige mål i fokus:
̶ beskrive grundlæggende matematiske begreber, teorier og metoder samt kunne anvende dem i problemløsning
̶ følge og gennemføre enkle matematiske ræsonnementer og udvalgte beviser
̶ forstå og anvende matematisk symbol- og formelsprog
̶ anvende digitale værktøjer til modellering og matematisk problemløsning
̶ benytte matematik som middel til at løse enkle problemer inden for faget selv og i relation til omverdenen
̶ læse og anvende enkle tekster med matematikfagligt indhold
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Arbejde med Matematikaflevering 3
-
PDF printer Mac 2.pdf
-
Jesper Frandsen, Jens Carstensen, Esben Wendt Lorenzen: Mat C HF 5. udg (MA), Systime 2019; sider: 118-125, 129, 131-132
-
Bevis for Pythagoras' Sætning.pdf
-
Sinus, cosinus og tangens i retvinklede trekanter_øvelser.pdf
-
Bevis for sætning Sin, cos, tan i retvinklede trekanter.pdf
-
Øvelser der skal bruges i undervisningen
-
Lektie
-
Arbejde med Matematikaflevering 5
-
Sætning og bevis_Areal af en vilkårlig trekant.pdf
-
Sætning og bevis_Sinusrelationerne.pdf
-
Dokumenter der skal bruges i undervisningen
-
Husk høretelefoner!
-
Dokument der skal bruges i undervisningen
-
Husk høretelefoner
-
HUSK høretelefoner
-
Konstruktion i Nspire
-
Arbejde med Matematikaflevering 6
-
Lektie: Nikolaj, Shawn, Hubert, Allan, Thomas og Ismail
-
Trigonometriopgaver_afsluttende opgaver 18.11.24.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Statistik
I forløbet er der arbejdet med deskriptiv statistik for ugrupperet og grupperet datasæt. Arbejdet er både foretaget på papir og i TI-Nspire.
Fokus har været på:
- Histogram
- Sumkurve
- Kvartilsæt, udvidet kvartilsæt og p%-fraktiler
- Søjlediagram
- VB: variationsbredde
- KB: kvartilbredde
- Outlier
- Boksplot
- Middelværdi
Kernestof:
- Deskriptiv statistik: Beskrivelse og grafisk repræsentation af ugrupperet og grupperet observationsmateriale, simple, statistiske deskriptorer.
Supplerende stof:
– bearbejdning af autentisk datamateriale.
Faglige mål i fokus:
̶ benytte matematik som middel til at løse enkle problemer inden for faget selv og i relation til omverdenen
̶ læse og anvende enkle tekster med matematikfagligt indhold
̶ formidle emner med matematikfagligt indhold mundtligt og skriftligt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Procent og rentesregning
I forløbet er der arbejdet med:
- Lægge procent til og trække procent fra med fremskrivningsfaktoren
- Kapitalfremskrivningsformlen/renteformel og udledning af denne
- At isolere de forskellige størrelser i kapitalfremskrivningsformlen/renteformlen
Kernestof i forløbet:
- Procent- og rentesregning: Procentregning. Relativ vækst, vækstrate, fremskrivningsfaktor, renteformlen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Eksponentialfunktioner
I forløbet er der arbejdet med:
Forskrift og graf for eksponentialfunktioner - herunder funktionsbegrebet
Eksponentiel vækst
Topunktsformlen med bevis.
Regression
Isolere x i en eksponentiel sammenhæng
Kernestof i forløbet:
Karakteristiske egenskaber ved eksponentialfunktioner samt grundtræk
af deres grafiske forløb. Elementære egenskaber ved log10. Simpel matematisk modellering med anvendelse af eksponentialfunktioner, herunder anvendelse af regression.
Faglige mål i fokus:
̶ beskrive grundlæggende matematiske begreber, teorier og metoder samt kunne anvende dem i problemløsning og modellering
̶ følge og gennemføre enkle matematiske ræsonnementer og udvalgte beviser
̶ anvende digitale værktøjer til modellering og matematisk problemløsning
̶ benytte matematik som middel til at løse enkle problemer inden for faget selv og i relation til omverdenen
̶ opstille, bearbejde og fortolke enkle eksempler på matematiske modeller til beskrivelse af fænomener inden for forskellige fagområder samt diskutere modellers anvendelse og rækkevidde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Sandsynlighedsregning
I forløbet er der arbejdet med sandsynlighedsregning og kombinatorik.
Kernestof:
- Sandsynlighedsregning: Sandsynlighed, sandsynlighedsfelt, herunder symmetrisk sandsynlighedsfelt. Kombinatorik, herunder kombinationer.
Faglige mål i fokus i forløbet:
̶ benytte matematik som middel til at løse enkle problemer inden for faget selv og i relation til omverdenen
̶ opstille, bearbejde og fortolke enkle eksempler på matematiske modeller til beskrivelse af fænomener inden for forskellige
fagområder samt diskutere modellers anvendelse og rækkevidde
̶ formidle emner med matematikfagligt indhold mundtligt og skriftligt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Repetition og klar til eksamen
Repetere og forberede til mundtlig og skriftlig eksamen.
Faglige mål i fokus:
-Formidle emner med matematikfagligt indhold mundtligt og skriftligt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63968351817",
"T": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63968351817",
"H": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63968351817"
}