Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nørresundby Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Matematik C
|
Lærer(e)
|
Linda Østervig Jensen
|
Hold
|
2024 ma/n (1n ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Regneteknik og ligninger
I forløbet er der arbejdet med:
Hele, rationale og reelle tal
Regningsarternes hierarki
Rødder og potenser
Plus- og minusparentser
Gange parentes med tal
Gange to parenteser
Reducere
Brøkregning
Løsning af ligninger
Overslag
Kernestof i forløbet:
Tallene: Hele, rationale og reelle tal. Regningsarternes hierarki. Simpel algebraisk manipulation. Potens og rod.
Ligninger: Ligningsløsning med analytiske, grafiske og digitale metoder.
Faglige mål i fokus:
̶ forstå og anvende matematisk symbol- og formelsprog
̶ læse og anvende enkle tekster med matematikfagligt indhold
̶ formidle emner med matematikfagligt indhold mundtligt og skriftligt
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Lovlige hjælpemidler til eksamen
Videoerne nedenfor er brugt i undervisningen og må derfor bruges til eksamen.
Statistik
https://www.youtube.com/watch?v=nlYvmqCb-hg (indledende om ugrupperede data i TI-Nspire)
https://www.youtube.com/watch?v=6mb4TjOu1vI (boksplot ud fra udvidet kvartilsæt i TI)
https://www.youtube.com/watch?v=ZYWgMs8yuWw. (To boksplot i samme figur i TI)
https://www.youtube.com/watch?v=J8RjjRzEcdI (Kvartilsæt og boksplot grupperede data)
Geometri og trigonometri
Video på https://www.youtube.com/watch?v=6Ac7v9qYx54 (Konstruktion målfast, 1.trekantstilfælde)
Video på https://www.youtube.com/watch?v=2L111zH1-DA&t=3s (Konstruktion målfast, 2.trekantstilfælde)
Video på https://www.youtube.com/watch?v=i_vtXnBf9x0 (Konstruktion målfast, 3.-4.trekantstilfælde)
Video på: https://www.youtube.com/watch?v=Qm2TeJz5aic (Konstruktion målfast, 5.trekantstilfælde)
Eksponentielle funktioner
Video på: https://www.youtube.com/watch?v=h56mp2szAQY (Eksponentiel regression i TI)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Jesper Frandsen, Jens Carstensen, Esben Wendt Lorenzen: Mat C HF 4. udg (MA), Systime 2017; sider: 10-20, 22-29, 32-35, 39-48, 50-56, 92-109, 111-113, 118-134, 137-140, 142-158, 170-176
-
To kendte punkter ret linie.tns
-
Bevis for Pythagoras sætning.docx
-
sin, cos og invers i TI.tns
-
Eksempler sinus og cosinus i retvinklede trekanter (sidelængder findes).tns
-
Ukendt vinkel i retvinklet trekant.tns
-
Relativ afvigelse observeret og model .tns
-
Elevudgave målfast konstruktion med 1.n 2024-2025.tns
-
Måling på målfaste konstruktioner 1.n ma 2024-2025.tns
-
Opgaver til virtuel lektion 1.n ma 8.november 2024.tns
-
Eksempler på brug af sinusrelationer.tns
-
Sinusrelationerne - Bevis for formlen i spidsvinklede trekanter
-
Opgaveark 1 Statistik ugrupperede observationer.pdf
-
Opgave Biograftur ugrupperede observationer.pdf
-
Besvarelse et ugrupperet eksempel til mundtlig eksamen.pdf
-
Grupperede observationer et eksempel til mundtlig eksamen.pdf
-
1.n ma Virtuel opgave den 29. november 2024.docx
-
Besvarelse Virtuel lektion 29.11.tns
-
Ugrupperede observationer i TI-nspire CAS
-
Ugruppereret biotur i TI-Nspire.tns
-
To boksplot i samme figur og sammenligning.tns
-
Boksplot ud fra udvidet kvartilsæt.tns
-
Besvarelse To boksplot i samme figur og sammenligning.tns
-
Arbejdsopgaver til 1.n den 18. december.docx
-
Opgaver med data fra Excel til TI.pdf
-
Eksempel og opgaver renteformlen.tns
-
At isolere de forskellige størrelser i renteformlen.docx
-
Titalslogaritmen.tns
-
Opgaver eksponentiel model med intro til fordoble halvere.tns
-
Besvarelse Opgaver eksponentiel model med intro til fordoble halvere.tns
-
Fordoblingskonstant gruppearbejde.docx
-
Formler a og b eksponentielle funktioner gennem to kendte punkter.tns
-
Eksponentiel regression_eksempler og opgaver .tns
-
Bilag_Temperatur_data.xlsx
-
Eksponentiel regression på Nspire
-
Opgaver ekponentielle funktioner.tns
-
I skal læse side 14-16 i formelsamlingen. Det er siderne, der hører til eksponentielle funktioner. Hvis du har spørgsmål, så skriv dem ned på papir. Tag papiret med til lektionen.
-
Multiplikationsprincip og additionsprincip.docx
-
Funktioner teori og opgaver.docx
-
Træningsopgaver delprøve 1.pdf
-
Forskellige måder at udregne middelværdi på.pdf
-
Udkast til mundtlige eksamensspørgsmål 1.n ma LOS marts 2025.pdf
-
Forløb - Lovlige hjælpemidler til eksamen (1n ma) - Lectio - Nørresundby Gymnasium og HF.pdf
-
Informationer eksamen skriftlig matematik 1.n den 22. maj 2025.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
107 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Lineære funktioner
I forløbet er der arbejdet med:
Forskrift og graf for lineære funktioner - herunder funktionsbegrebet
Begreberne: "voksende" og "aftagende"
To-punktsformlen med bevis.
Den rette linjes skæring med akserne i koordinatsystemet med bevis.
Repræsentationsformer for en lineær funktion.
Lineær regression og residualplot.
Ligningsløsning med algebraiske, grafiske og digitale metoder.
Kernestof i forløbet:
Funktionsbegrebet. Karakteristiske egenskaber ved lineære funktioner samt grundtræk af deres grafiske forløb.
Simpel matematisk modellering med anvendelse af lineære
funktioner, herunder anvendelse af regression.
Faglige mål i fokus:
̶ beskrive grundlæggende matematiske begreber, teorier og metoder samt kunne anvende dem i problemløsning og
modellering
̶ følge og gennemføre enkle matematiske ræsonnementer og udvalgte beviser
̶ forstå og anvende matematisk symbol- og formelsprog
̶ benytte og oversætte mellem repræsentationer af matematiske objekter
̶ anvende digitale værktøjer til modellering og matematisk problemløsning
̶ benytte matematik som middel til at løse enkle problemer inden for faget selv og i relation til omverdenen
̶ opstille, bearbejde og fortolke enkle eksempler på matematiske modeller til beskrivelse af fænomener inden for forskellige
fagområder samt diskutere modellers anvendelse og rækkevidde
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
1.n matematikaflevering 2
|
12-09-2024
|
1.n matematikaflevering 3
|
27-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Geometri og trigonometri
I forløbet har vi arbejdet med:
Beregninger i ensvinklede trekanter med skalafaktor
Pythagoras' Sætning med bevis
Defineret sinus og cosinus ved brug af enhedscirklen
Tangens med enhedscirkel
Sinus og cosinus i den retvinklede trekant med bevis
Sinusrelationerne med bevis (supplerende stof)
Arealformlen for en vilkårlig trekant uden bevis (supplerende stof)
Konstruktion af målfaste trekanter i hvert af de fem trekantstilfælde i TI-Nspire.
Højde, median og vinkelhalveringslinie i trekanter
Kernestof i forløbet:
Trekanter, herunder ensvinklede og retvinklede trekanter. Pythagoras’ sætning. Sinus, cosinus og tangens anvendt på retvinklede trekanter.
Konstruktion af vilkårlige trekanter med dynamisk geometriprogram.
Supplerende stof i forløbet:
Sinus- og cosinusrelationer.
Faglige mål i fokus:
̶ beskrive grundlæggende matematiske begreber, teorier og metoder samt kunne anvende dem i problemløsning
̶ følge og gennemføre enkle matematiske ræsonnementer og udvalgte beviser
̶ forstå og anvende matematisk symbol- og formelsprog
̶ anvende digitale værktøjer til modellering og matematisk problemløsning
̶ benytte matematik som middel til at løse enkle problemer inden for faget selv og i relation til omverdenen
̶ læse og anvende enkle tekster med matematikfagligt indhold
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Statistik
I forløbet er der arbejdet med deskriptiv statistik for ugrupperet og grupperet datasæt. Arbejdet er både foretaget på papir og i TI-Nspire.
Fokus har været på:
- Histogram
- Sumkurve
- Kvartilsæt, udvidet kvartilsæt og p%-fraktiler
- Søjlediagram
- VB: variationsbredde
- KB: kvartilbredde
- Outlier
- Boksplot
- middelværdi
Kernestof:
- Deskriptiv statistik: Beskrivelse og grafisk repræsentation af ugrupperet og grupperet observationsmateriale, simple, statistiske deskriptorer.
Supplerende stof:
– bearbejdning af autentisk datamateriale, herunder statistisk behandling af grupperet talmateriale.
Faglige mål i fokus:
̶ benytte matematik som middel til at løse enkle problemer inden for faget selv og i relation til omverdenen
̶ læse og anvende enkle tekster med matematikfagligt indhold
̶ formidle emner med matematikfagligt indhold mundtligt og skriftligt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Procent- og rentesregning
I forløbet er der arbejdet med:
- Lægge procent til og trække procent fra med fremskrivningsfaktoren
- Kapitalfremskrivningsformlen/renteformel og udledning af denne
- At isolere de forskellige størrelser i kapitalfremskrivningsformlen/renteformlen
Kernestof i forløbet:
- Procent- og rentesregning: Procentregning. Relativ vækst, vækstrate, fremskrivningsfaktor, renteformlen.
Supplerende stof i forløbet:
-- Annuitetsopsparing og annuitetslån.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Eksponentielle funktioner
I forløbet er der arbejdet med:
Forskrift og graf for de eksponentielle funktioner - herunder funktionsbegrebet
Eksponentiel vækst
Begreberne: "voksende" og "aftagende"
Topunktsformlen med bevis.
Regression og residualplot.
Isolere x i en eksponentiel sammenhæng
Kernestof i forløbet:
Karakteristiske egenskaber ved eksponentialfunktioner samt grundtræk
af deres grafiske forløb. Elementære egenskaber ved log10. Simpel matematisk modellering med anvendelse af eksponentialfunktioner, herunder anvendelse af regression.
Faglige mål i fokus:
̶ beskrive grundlæggende matematiske begreber, teorier og metoder samt kunne anvende dem i problemløsning og modellering
̶ følge og gennemføre enkle matematiske ræsonnementer og udvalgte beviser
̶ anvende digitale værktøjer til modellering og matematisk problemløsning
̶ benytte matematik som middel til at løse enkle problemer inden for faget selv og i relation til omverdenen
̶ opstille, bearbejde og fortolke enkle eksempler på matematiske modeller til beskrivelse af fænomener inden for forskellige
fagområder samt diskutere modellers anvendelse og rækkevidde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Sandsynlighedsregning
I forløbet er der arbejdet med sandsynlighedsregning og kombinatorik.
Kernestof:
- Sandsynlighedsregning: Sandsynlighed, sandsynlighedsfelt, herunder symmetrisk sandsynlighedsfelt. Kombinatorik, herunder kombinationer.
Faglige mål i fokus i forløbet:
̶ benytte matematik som middel til at løse enkle problemer inden for faget selv og i relation til omverdenen
̶ opstille, bearbejde og fortolke enkle eksempler på matematiske modeller til beskrivelse af fænomener inden for forskellige
fagområder samt diskutere modellers anvendelse og rækkevidde
̶ læse og anvende enkle tekster med matematikfagligt indhold
̶ formidle emner med matematikfagligt indhold mundtligt og skriftligt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Repetition og klar til eksamen
Vi repeterer og gør os klar til eksamen.
Faglige mål i fokus:
-Formidle emner med matematikfagligt indhold mundtligt og skriftligt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63968353199",
"T": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63968353199",
"H": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63968353199"
}