Holdet 2024 ma/s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nørresundby Gymnasium og HF
Fag og niveau Matematik C
Lærer(e) Line Vejrum Wæhrens
Hold 2024 ma/s (1s ma)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Bøger
Titel 2 Tal og algebra - Introduktionsforløb
Titel 3 Lineære funktioner
Titel 4 Geometri og trigonometri
Titel 5 Statistik
Titel 6 Procent- og rentesregning
Titel 7 Eksponentielle funktioner
Titel 8 Sandsynlighedsregning og kombinatorik
Titel 9 Klar til eksamen
Titel 10 Lovlige hjælpemidler til eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Bøger

Holdet har som lærebog brugt denne bog:
Carstensen m.fl; MAT C hf, 4. udgave, Systime 2017.

De elever, der har brugt Notas elektroniske bog har brug samme bog, men i 5. udgave. Derfor er siderne opgivet både for 4. udgave og 5. udgave. Der er ikke nogen betydelig forskel.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Tal og algebra - Introduktionsforløb

Kernestof:
Tallene: Hele, rationale og reelle tal. Regningsarternes hierarki. Simpel algebraisk manipulation. Brøkregning
Ligninger: Ligningsløsning med ligningsregler.

Installation af og introduktion til TI-Nspire.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Lineære funktioner

Kernestof:
Funktioner: Funktionsbegrebet. Karakteristiske egenskaber ved lineære funktioner samt grundtræk af deres grafiske forløb. Simpel matematisk modellering med anvendelse af lineære funktioner herunder anvendelse af regression.
Ligninger: Ligningsløsning med analytiske, grafiske og digitale metoder.

Der er lavet bevis for to-punktsformlerne for a og b.

Faglige mål i fokus:
- beskrive grundlæggende matematiske begreber, teorier og metoder samt kunne anvende dem i problemløsning og modellering
- følge og gennemføre enkle matematiske ræsonnementer og udvalgte beviser
- forstå og anvende matematisk symbol- og formelsprog
- benytte og oversætte mellem repræsentationer af matematiske objekter
- anvende digitale værktøjer til modellering og matematisk problemløsning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Geometri og trigonometri

Kernestof:
Trigonometri: Trekanter, herunder ensvinklede og retvinklede trekanter. Pythagoras’ sætning. Definition af sinus og cosinus i enhedscirklen. Tangens defineres og kan også findes i enhedscirklen. Sinus, cosinus og tangens anvendt på retvinklede trekanter. Konstruktion af vilkårlige trekanter med dynamisk geometriprogram (vi benytter TI-nSpire).

Der er lavet bevis for Pythagoras’ sætning samt for formlerne for sinus, cosinus og tangens anvendt på retvinklede trekanter.

Supplerende stof:
Vilkårlige trekanter med bevis for arealformlen og sinusrelationerne. Vi har regnet opgaver med sinusrelationerne og arealformlen. Vi har set cosinusrelationerne, men ikke regnet opgaver med dem.

Faglige mål i fokus:
- læse og anvende enkle tekster med matematikfagligt indhold
- formidle emner med matematikfagligt indhold mundtligt og skriftligt
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Statistik

Kernestof:
Deskriptiv statistik: Beskrivelse og grafisk repræsentation af ugrupperet og grupperet observationsmateriale, simple statistiske deskriptorer.

Faglige mål i fokus:
-opstille, bearbejde og fortolke enkle eksempler på matematiske modeller til beskrivelse af fænomener inden for forskellige fagområder samt diskutere modellers anvendelse og rækkevidde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Eksponentielle funktioner

Kernestof:
Funktioner: Funktionsbegrebet. Karakteristiske egenskaber ved og eksponentialfunktioner samt grundtræk af deres grafiske forløb. Elementære egenskaber ved 10-tals logaritmen. Simpel matematisk modellering med anvendelse af lineære funktioner og eksponentialfunktioner, herunder anvendelse af regression.
Lidt om potens og rod samt logaritmeregnereglen log(a^x)=x*log(a).

Der er lavet bevis for to-punktsformlerne for a og b.
Der er lavet bevis for fordoblingskonstanten.

Faglige mål i fokus:
- beskrive grundlæggende matematiske begreber, teorier og metoder samt kunne anvende dem i problemløsning og modellering
- følge og gennemføre enkle matematiske ræsonnementer og udvalgte beviser ̶ forstå og anvende matematisk symbol- og formelsprog
- benytte og oversætte mellem repræsentationer af matematiske objekter ̶ anvende digitale værktøjer til modellering og matematisk problemløsning
- benytte matematik som middel til at løse enkle problemer inden for faget selv og i relation til omverdenen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Lovlige hjælpemidler til eksamen

Disse Youtube-film er benyttet i undervisningen og de må tilgås til eksamen:

Lineær regression i TI Nspire: https://youtu.be/Yr33DPD1MW0

Eksponentiel regression i TI Nspire: https://www.youtube.com/watch?v=WZB3obAEJo0

Konstruktion af trekanter:
Konstruktion af trekant (vha. alle tre sidelængder)
https://www.youtube.com/watch?v=6Ac7v9qYx54

Konstruktion af trekant (vha. to sider og deres mellemliggende vinkel)
https://www.youtube.com/watch?v=2L111zH1-DA

Konstruktion af trekant (vha. to vinkler og en mellemliggende side.)
https://www.youtube.com/watch?v=i_vtXnBf9x0

Konstruktion af trekant (vha. to sider og en ikke mellemliggende vinkel)
https://www.youtube.com/watch?v=Qm2TeJz5aic

Mål areal og vinkel i en trekant
https://www.youtube.com/watch?v=3ySS955tLdY


Statistik
https://www.youtube.com/watch?v=nlYvmqCb-hg (Beskrivelse af hvordan man udfører deskriptiv statistik på et ugrupperet datasæt i TI-Nspire (prikdiagram, stolpediagram (tal og procent), boksplot og fremkomst af deskriptorer).)

https://www.youtube.com/watch?v=E3tpqaabDgE (Her vises hvordan man laver boksplot udfra rådata og udfra et givet kvartilsæt samt hvordan man sætter to boxplot ind i samme figur.)

Boksplot ud fra udvidet kvartilsæt
https://www.youtube.com/watch?v=6mb4TjOu1vI

To boksplot  i samme  figur
https://www.youtube.com/watch?v=ZYWgMs8yuWw.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer