Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nørresundby Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Matematik C
|
Lærer(e)
|
Line Vejrum Wæhrens
|
Hold
|
2024 ma/s (1s ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Bøger
Holdet har som lærebog brugt denne bog:
Carstensen m.fl; MAT C hf, 4. udgave, Systime 2017.
De elever, der har brugt Notas elektroniske bog har brug samme bog, men i 5. udgave. Derfor er siderne opgivet både for 4. udgave og 5. udgave. Der er ikke nogen betydelig forskel.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Tal og algebra - Introduktionsforløb
Kernestof:
Tallene: Hele, rationale og reelle tal. Regningsarternes hierarki. Simpel algebraisk manipulation. Brøkregning
Ligninger: Ligningsløsning med ligningsregler.
Installation af og introduktion til TI-Nspire.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Lineære funktioner
Kernestof:
Funktioner: Funktionsbegrebet. Karakteristiske egenskaber ved lineære funktioner samt grundtræk af deres grafiske forløb. Simpel matematisk modellering med anvendelse af lineære funktioner herunder anvendelse af regression.
Ligninger: Ligningsløsning med analytiske, grafiske og digitale metoder.
Der er lavet bevis for to-punktsformlerne for a og b.
Faglige mål i fokus:
- beskrive grundlæggende matematiske begreber, teorier og metoder samt kunne anvende dem i problemløsning og modellering
- følge og gennemføre enkle matematiske ræsonnementer og udvalgte beviser
- forstå og anvende matematisk symbol- og formelsprog
- benytte og oversætte mellem repræsentationer af matematiske objekter
- anvende digitale værktøjer til modellering og matematisk problemløsning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Geometri og trigonometri
Kernestof:
Trigonometri: Trekanter, herunder ensvinklede og retvinklede trekanter. Pythagoras’ sætning. Definition af sinus og cosinus i enhedscirklen. Tangens defineres og kan også findes i enhedscirklen. Sinus, cosinus og tangens anvendt på retvinklede trekanter. Konstruktion af vilkårlige trekanter med dynamisk geometriprogram (vi benytter TI-nSpire).
Der er lavet bevis for Pythagoras’ sætning samt for formlerne for sinus, cosinus og tangens anvendt på retvinklede trekanter.
Supplerende stof:
Vilkårlige trekanter med bevis for arealformlen og sinusrelationerne. Vi har regnet opgaver med sinusrelationerne og arealformlen. Vi har set cosinusrelationerne, men ikke regnet opgaver med dem.
Faglige mål i fokus:
- læse og anvende enkle tekster med matematikfagligt indhold
- formidle emner med matematikfagligt indhold mundtligt og skriftligt
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
ARK Ensvinklede trekanter 1s ma LWA.docx
-
ARK Pythagoras' sætning 1s ma LWA.docx
-
Jesper Frandsen, Jens Carstensen, Esben Wendt Lorenzen: Mat C HF 4. udg (MA), Systime 2017; sider: 120-129, 186-187
-
MAT C hf, 5. udgave; sider: 32-34, 39-48, 118-126, 192-193
Bruges af elever med Notas elektroniske version.
-
Delprøve 1 opgaver med retvinklede trekanter.docx
-
ARK tangens 1s ma LWA.docx
-
Vejen til Matematik AB1 trekanter introduktion.pdf
-
Nielsen og Fogh; Vejen til Matematik C, 2. udgave, Forlaget HAX 2012; sider: 71-77
Enkelte kopier udleveret.
-
Eksempler og opgaver med trevinklede trekanter 1s ma LWA 4 nov 24 .tns
-
Eksempler og opgaver med trevinklede trekanter 1s ma LWA 7 nov 24 .tns
-
Konstruktion af trekanter - arbejdsdokument med links 1s ma LWA.tns
-
Konstruktion af trekanter - arbejdsdokument med links 1s ma LWA udfyldt med de første to tilælde.tns
-
- YouTube
-
Konstruktion 2Sider1Vinkelejmellem
-
Opgaver med konstruktion af trekanter 1s ma LWA.docx
-
Konstruktion af trekanter - arbejdsdokument med links 1s ma LWA udfyldt med første andet og tredje tilfælde.tns
-
Konstruktion af trekanter - arbejdsdokument med links 1s ma LWA helt udfyldt.tns
-
De 5 trekantsstilfælde - virtuel lektion med studiehjælper.docx
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Statistik
Kernestof:
Deskriptiv statistik: Beskrivelse og grafisk repræsentation af ugrupperet og grupperet observationsmateriale, simple statistiske deskriptorer.
Faglige mål i fokus:
-opstille, bearbejde og fortolke enkle eksempler på matematiske modeller til beskrivelse af fænomener inden for forskellige fagområder samt diskutere modellers anvendelse og rækkevidde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Procent- og rentesregning
Kernestof:
Procent- og rentesregning: Procentregning. Relativ vækst, vækstrate, fremskrivningsfaktor, renteformlen.
Faglige mål i fokus:
- opstille, bearbejde og fortolke enkle eksempler på matematiske modeller til beskrivelse af fænomener inden for forskellige fagområder samt diskutere modellers anvendelse og rækkevidde.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Eksponentielle funktioner
Kernestof:
Funktioner: Funktionsbegrebet. Karakteristiske egenskaber ved og eksponentialfunktioner samt grundtræk af deres grafiske forløb. Elementære egenskaber ved 10-tals logaritmen. Simpel matematisk modellering med anvendelse af lineære funktioner og eksponentialfunktioner, herunder anvendelse af regression.
Lidt om potens og rod samt logaritmeregnereglen log(a^x)=x*log(a).
Der er lavet bevis for to-punktsformlerne for a og b.
Der er lavet bevis for fordoblingskonstanten.
Faglige mål i fokus:
- beskrive grundlæggende matematiske begreber, teorier og metoder samt kunne anvende dem i problemløsning og modellering
- følge og gennemføre enkle matematiske ræsonnementer og udvalgte beviser ̶ forstå og anvende matematisk symbol- og formelsprog
- benytte og oversætte mellem repræsentationer af matematiske objekter ̶ anvende digitale værktøjer til modellering og matematisk problemløsning
- benytte matematik som middel til at løse enkle problemer inden for faget selv og i relation til omverdenen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Sandsynlighedsregning og kombinatorik
Kernestof:
Sandsynlighedsregning: Sandsynlighed, sandsynlighedsfelt, herunder symmetrisk sandsynlighedsfelt. Kombinatorik, herunder kombinationer.
Faglige mål i fokus:
̶ benytte matematik som middel til at løse enkle problemer inden for faget selv og i relation til omverdenen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Klar til eksamen
Repetition og klargøring til eksamen. Arbejde med mundtlige eksamensspørgsmål.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63968353276",
"T": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63968353276",
"H": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63968353276"
}