Titel
11
|
Vin (bio)
Fællesfagligt forløb.
Vi tager udgangspunkt i vin generelt, hvor alle tre fag kommer i spil. Forløbet begynder med en ekskursion til Alderslyst Vingaard. http://www.alderslystvingaard.dk/
Faglige mål:
- beskrive enkle problemstillinger af såvel enkel- som fællesfaglig karakter ved anvendelse af viden, modeller og metoder fra biologi, geografi og/eller kemi
̶- gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ karakter under hensyntagen til sikkerhed i
laboratoriet og i felten
̶- præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge
mellem det empiribaserede arbejde og viden, modeller og metoder fra fagene
̶- indsamle, vurdere og anvende biologi-, geografi- og kemifaglige tekster og informationer fra forskelige typer af kilder
̶- udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer
̶- sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammenhæng og forstå globale processers lokale konsekvenser
̶- undersøge problemstillinger samt udvikle og vurdere løsninger, hvor fagenes viden og metoder anvendes.
Kernestof i geografi:
- vejrforhold, klima, klimaændringer
- naturbetingede ressourcer, produktion, teknologi og bæredygtighed
I geografi er der arbejdet med:
- Vahls klimainddeling i forhold til vindyrkning
- Beregning af graddage ud fra hydrotermfigurer
- Fordele ved skrånende vinmarker og orientering af vinmarken
- Albedo og vinavl
- Fønvind og vinavl
- Hvor i verden foregår der vinavl? Hvor tillader klimaet, at der kan foregå vinavl?
- Hvordan påvirker globalopvarmning den geografiske placering af vinområder?
Øvelser geografi:
- Øvelse om graddage
- Øvelser om vinavl (fem små øvelser samlet i et kompendie)
BIOLOGI
Forløbet "vin" forsøger at samle viden og begreber for skoleårets tideligere forløb. I dette forløb arbejdes der med økologi gennem vinavl, hvor der inddrages biotiske og abiotiske forhold som har betydning for vinproduktionen. Herunder får eleverne kendskab til forskellige skadedyr, klima og geografiske forhold. Gærcellers funktion behandles gennem elevernes egen vinproduktion. DNA'ets rolle og betydning for tilpasning og udvikling af nye vinsorter er behandlet på et overordnet plan.
Eleverne har været på ekskursion til lokal vinbonde.
Eksamensøvelser
- Gæring og temperatur
Faglige mål (biologi)
- beskrive enkle problemstillinger af såvel enkel- som fællesfaglig karakter ved anvendelse af viden, modeller og metoder fra biologi, geografi og/eller kemi
- gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ karakter under hensyntagen til sikkerhed i laboratoriet og i felten
- præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge mellem det empiribaserede arbejde og viden, modeller og metoder fra fagene
- indsamle, vurdere og anvende biologi-, geografi- og kemifaglige tekster og informationer fra forskelige typer af kilder
- udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer
Kernestof (biologi)
- cellers opbygning, celleorganellernes funktion, cellulære processer og enzymer
- genetik og DNA’s rolle
- økologi, herunder samspil mellem arter, mellem arter og deres omgivende miljø samt biodiversitet.
I kemidelen af forløbet er der arbejdet med:
- vinfremstillingsprocessen fra vindrue til færdig vin med fokus på hvidvin
- vinens kemi: alkoholer, phenoler/polyphenoler og flygtige/ikke-flygtige syrer
- Kemiske processer: respiration, gæring, malolaktisk gæring, oxidation
- syrer, baser og syre-basereaktioner, dannelse af oxonium- og hydroxidion
- stofmængdekoncentration, pH og surhedsgrad: sur, neutral og basisk opl.
- syre-basetitrering
Kemiforsøg:
Journal 9: Gæringsforsøg trin 1-2
Journal 10: Gæringsforsøg trin 3: Praktisk ethanolbestemmelse
Journal 11: Gæringsforsøg trin 4: Destillation (demo)
Journal 12: Totalt syreindhold i hvidvin (fællesforsøg)
Materiale: Isis Kemi C, Kim Bruun m.fl., Systime, 3. udgave: s. 92-93, 106-108, 112-115, 118-119. Bacchus, Ole Frost Nielsen m.fl., Systime: s. 32-38, 42-52
|