Titel
2
|
Krig i fiktion og fakta
Fiktionsforløb om krig
I forløbet var der fokus på fremstilling af krig.
Faglige mål
anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
̶ redegøre for grundlæggende træk ved fakta, fiktion
̶ identificere centrale træk ved forskellige genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem ̶ foretage en mediefaglig perspektivering af film, tv og nyere medier ud fra en valgt kontekst
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Citater i undervisningen:
1. Dunkirk
USA 2017 instr. Christopher Nolan
Medvirkende bl.a. Fionn Whitehead, Barry Keoghan, Mark Rylance
2. Russisk propagandavideo
3. https://nyheder.tv2.dk/video/2024-11-19-for-foerste-gang-er-folk-klar-til-at-afgive-land-fortaeller-tv-2-korrespondent-6364890337112
4. https://nyheder.tv2.dk/video/2024-11-18-tidligere-boernehavelaerer-nedskyder-russisk-krydsermissil-6364866473112
5. Hvervefilm Præsenterer livet i hæren som attraktivt og meningsfuldthttps://www.youtube.com/watch?v=mJGqA9mma10
6. America’s navy - A Family At Sea (spot på navy.com), 2016
7. https://www.youtube.com/watch?v=zKS42CCJhDc
8. British Army: A Soldier Is A Soldier, fra hærens youtube-kanal: Army Jobs)
9. https://www.youtube.com/watch?v=GoccSgZag2U
10. Band of brothers -Føljetonserie
Kernestof
ZOOM s. 37-67
Mimi Olsen & Martin Houlind: KRIG - Forløb i medier (ME), LR Uddannelse: side
Power points
Vi har set følgende krigsfilm:
1 LONE SURVIVOR
Peter Berg, USA, 2013
121 min.U/Spillefilm
Da den fire mand store SEAL opklaringspatrulje bliver opdaget af tre gedehyrder i Afghanistans Hindu Kush bjerge - i et område behersket af Taleban og mange kilometer fra deres opbakning - må de træffe et afgørende valg. Mod krigens love at dræbe tre civile eller at slippe dem løs og være sikre på at blive opdaget og snart forfulgt af taleban-krigerne. De vælger at sætte deres egne liv på spil, og netop i denne situation svigter deres kommunikationsudstyr, så de ikke kan tilkalde forstærkninger eller helikoptere, der kan redde dem ud. I den efterfølgende kamp viser de fire mænd, hvilket stof amerikanske SEALs er lavet af. Trods dødbringende sår kæmper de for at redde deres kammerater og falder en efter en for overmagten - alle undtagen Marcus Luttrell, der mod alle odds, såret og udmattet findes af en lokal bonde, der følger den oldgamle lov om at hjælpe et menneske i nød og forsvare ham mod hans fjender.
3
’Letters From Iwo Jima’ og Flags of our fathers
Anden Verdenskrig var så småt ved at drage sit sidste suk, da amerikanske soldater i 1945 gik på land ved den japanske ø Iwo Jima. Deres mission var klar: Nedkæmp fjenden, tag magten over øen og bomb Japan tilbage til stenalderen. I løbet af fem uger døde 20.000 japanske og 7000 amerikanske soldater i et af de mest blodige slag i Stillehavet, hvor de sejrsrige amerikanere i sidste ende kunne lade Stars and Stripes flagre.
Clint Eastwoods to krigsfilm, ’Flags of Our Fathers’ og ’Letters From Iwo Jima’, fortæller historien om slaget ved Iwo Jima fra hver sin side af fjendens linjer. Filmene er hver især et opgør med den blinde patriotisme og de forvrængede fjendebilleder, der uundgåeligt følger med, når et land går i krig.
------------------------------------------------------------
Fakta
Kernestof
Power point Krigsdokumentaren og diverse klip om dokumentarfilm
Bog (I samarbejde med dansk)
Fat om dokumentarfilm s. 6-26
Udgivet
2001
Ophav
Synnøve Kjærland
Torben Blankholm
Det Danske Filminstitut
Program
DR, TV!TV!TV! ( 24 )
den iscenesatte tv-virkelighed
Indholdsbeskrivelse:
Der er fart over feltet, når vært Ane Cortzen giver sin meget subjektive, underholdende og intelligente vurdering af tidens forskellige tv-genrer i Danmark og det store udland. Der er ganske korte indslag blot til lyst, men også længere og mere seriøse analyser. Denne gang går Cortzen i dybden med den iscenesatte tv-virkelighed. Det er tilrettelæggeren, der sørger for, at det for os seere ser ud som om, at fx en ung pige flytter fra sine forældre og i egen lejlighed, men hun er allerede flyttet, og når vi ser hende bære flyttekassen ud til bilen, er det skuespil iscenesat for vores skyld. Og sådan er det jo hele vejen igennem: tv-værterne er sminkede og går med det samme sæt tøj under alle optagelserne, så billederne siden kan klippes sammen til en "virkelighed", der ikke har noget med den kronologiske virkelighed at gøre. Anders Riis-Hansen fortæller om iscenesættelsen af dokumentarprogrammer med rekonstruktioner og ægte følelsesudbrud, hvor det nu om dage er blevet sådan, at fx DR's serie "Sporløs" må starte med en indledende tekst, der peger på programmets karakter af konstruktion, men at det første møde mellem barn og opsporet forælder i det mindste er den ægte, uforfalskede vare. Uden spændende iscenesættelse ("staging") bliver det kedeligt tv, og den gode og for så vidt autentiske historie når aldrig frem, fordi seerne har zappet væk. I et dokumentareksperiment i Ikea afsøger Cortzen og Anders Agger i et konkret eksempel grænselandet mellem total virkelighed og total iscenesættelse.
Dokumentarfilm
ARMADILLO
Janus Metz, 2010, 59 min.
• Beskrivelse:
Vi følger de to unge danske soldater, Mads og Daniel, som brænder for at opleve krigens realitet i Afghanistan. I den fremskudte lejr Armadillo oplever de mandefællesskabet med porno, pc-spil som Counter-strike, smarte Vietnamcitater og barsk humor, men også de daglige rutiner og kedsomheden. Det meste af tiden sker der ikke ret meget, men når man er på patrulje i det åbne og trøstesløse terræn omkring lejren, kan man når som helst komme under beskydning. De civilklædte terrorister fra Taleban bedriver guerillakrig og skyder typisk uden varsel fra huse, som er beboet af civile, hvorpå de skynder sig at flygte. Når de danske soldater besvarer ilden og indtager husene, risikerer de at ramme uskyldige civile, deres dyr og ejendom. På denne måde bidrager Taleban skånselsløst til, at danskerne bliver opfattet som en indirekte trussel af de civile afghanere. Samtidig får de såret, lemlæstet eller dræbt en del danske soldater, hvilket vækker voldsom frustration og vrede hos de danske tropper. På en patrulje beskydes danskerne, men det lykkes dem at omringe nogle talebanske terrorister i en grøft. Da talebanerne ikke længere besvarer ilden, rykker danskerne ind for tjekke, om talebanerne er døde. Hvad der sker nu, har givet anledning til heftig diskussion: Likviderer de danske soldater nådesløst de hårdt sårede talebanere, eller er det berettiget, at de skyder dem, fordi talebanerne bevæger sig og måske er ved at gribe efter et våben? Da de fjerner ligene fra grøften, bemærker en af de danske soldater, at "hvis man har slagtet dyr, er det her ikke noget problem".
Udsendelsesdato:
6. januar 2011
Udgiver:
TV2
Spilletid:
59 min.
Materiale:
Filmsprog
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/set-og-pay
Set up og pay off
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/konflikt
Filmbegreber – en visuel guide. (Video og tekst) (5 ns)
|