Holdet 2024 1f me - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nørresundby Gymnasium og HF
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) Kristian Kaaberbøl
Hold 2024 1f me (1f me)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb webserien
Titel 2 Krig i fiktion og fakta
Titel 3 Pilotprojekt
Titel 4 Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb webserien

Grundforløb. Webserien

Grundforløb. Webserien

Faglige mål

̶ anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
̶ redegøre for grundlæggende træk ved fiktion
̶ identificere centrale træk ved forskellige genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem
̶ foretage en mediefaglig perspektivering af film, tv og nyere medier ud fra en valgt kontekst
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metode


I grundforløbet skal vi arbejde med webserier. Ud over fokus på genren, dens karakteristika og de forskellige typer og formater, skal vi fokusere på de grundlæggende filmiske virkemidler.


Kernestof:
Diverse materiale fra Systime (Mediefagskompendium) (30 ns)


Hvad er mediefag/
intro
Opstart
Broen. Vi ser resten næste gang
Fiktionsserier. Serieformatet
Close up Broen (DR) 1 afsnit
DR - hvordan fastholdes seerne (7 min)
Seriebuer
Det enkelte billede
Framing
Two shot
Over the shoulder Doggystyle, DR, serie for unge
https://www.dr.dk/drtv/se/doggystyle_136398

POV, Håndholdt, Subjektivt kamera, asynkron og synkron lyd Anton 90 (DR) sæson 1, afsnit 1 (8 min)
Kontinuitetes- montage- og elliptisk klipning
Linjer
Perspektiver
Lys
Underlægningsmusik kontrapunktisk
Fastland (Facebook watch) 1. afsnit 13 min

Om Fastland Mini-fiktionsserie for unge udgivet af ”Alkoholpartnerskabet” i 2017. ”Fastland forsøger at give en virkelighedstro skildring af, hvordan det er at være ung og omgås alkohol. Den blev udgivet på Facebook.

https://www.facebook.com/1570417326561368/videos/1920713031531794


Plot, story, stil og form.
Præmis og tema.
Kampagne Fastland


Den pressede generation: Plot, story, stil
https://www.youtube.com/watch?v=Vjx_7w0mUQE

Reklame
Det er vores kødby. 1. afsnit (10 min) + Den pressede generation
Målgrupper
Minervamodellen Det er vores kødby + Den pressede generation
Underlægningsmusik - parafraserende
Farver - lys Riverdale, -Riverdale er en amerikansk tv-serie, afsnit 1, 2017

Større øvelser i første forløb
FEMO-principper:
https://mediefagsydkysten.wordpress.com/2017/06/22/femo-genvej-til-filmiske-frames/

Kernestof:
• Grundforløb. WebserienFaglige mål̶ anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier̶ redegøre for grundlæggende træk ved fiktion̶ identificere centrale træk ved forskellige genrer, medier og
• Karakteriser filmklippet fra.docx Broen.2011.S02E01.720p.BluRay.x264.mp4Vi læser lektion 1 og 2 i lektionen. Herefter ser vi resten af Broen.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Krig i fiktion og fakta

Fiktionsforløb om krig

I forløbet var der fokus på fremstilling af krig.
Faglige mål

anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
̶ redegøre for grundlæggende træk ved fakta, fiktion
̶ identificere centrale træk ved forskellige genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem ̶ foretage en mediefaglig perspektivering af film, tv og nyere medier ud fra en valgt kontekst
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Citater i undervisningen:
1. Dunkirk
USA 2017 instr. Christopher Nolan
Medvirkende bl.a. Fionn Whitehead, Barry Keoghan, Mark Rylance
2. Russisk propagandavideo
3. https://nyheder.tv2.dk/video/2024-11-19-for-foerste-gang-er-folk-klar-til-at-afgive-land-fortaeller-tv-2-korrespondent-6364890337112
4. https://nyheder.tv2.dk/video/2024-11-18-tidligere-boernehavelaerer-nedskyder-russisk-krydsermissil-6364866473112
5. Hvervefilm Præsenterer livet i hæren som attraktivt og meningsfuldthttps://www.youtube.com/watch?v=mJGqA9mma10
6. America’s navy - A Family At Sea (spot på navy.com), 2016
7. https://www.youtube.com/watch?v=zKS42CCJhDc
8. British Army: A Soldier Is A Soldier, fra hærens youtube-kanal: Army Jobs)
9. https://www.youtube.com/watch?v=GoccSgZag2U
10. Band of brothers -Føljetonserie


Kernestof

ZOOM s. 37-67
Mimi Olsen & Martin Houlind: KRIG - Forløb i medier (ME), LR Uddannelse: side
Power points



Vi har set følgende krigsfilm:

1 LONE SURVIVOR
Peter Berg, USA, 2013
121 min.U/Spillefilm

Da den fire mand store SEAL opklaringspatrulje bliver opdaget af tre gedehyrder i Afghanistans Hindu Kush bjerge - i et område behersket af Taleban og mange kilometer fra deres opbakning - må de træffe et afgørende valg. Mod krigens love at dræbe tre civile eller at slippe dem løs og være sikre på at blive opdaget og snart forfulgt af taleban-krigerne. De vælger at sætte deres egne liv på spil, og netop i denne situation svigter deres kommunikationsudstyr, så de ikke kan tilkalde forstærkninger eller helikoptere, der kan redde dem ud. I den efterfølgende kamp viser de fire mænd, hvilket stof amerikanske SEALs er lavet af. Trods dødbringende sår kæmper de for at redde deres kammerater og falder en efter en for overmagten - alle undtagen Marcus Luttrell, der mod alle odds, såret og udmattet findes af en lokal bonde, der følger den oldgamle lov om at hjælpe et menneske i nød og forsvare ham mod hans fjender.


3
’Letters From Iwo Jima’ og Flags of our fathers
Anden Verdenskrig var så småt ved at drage sit sidste suk, da amerikanske soldater i 1945 gik på land ved den japanske ø Iwo Jima. Deres mission var klar: Nedkæmp fjenden, tag magten over øen og bomb Japan tilbage til stenalderen. I løbet af fem uger døde 20.000 japanske og 7000 amerikanske soldater i et af de mest blodige slag i Stillehavet, hvor de sejrsrige amerikanere i sidste ende kunne lade Stars and Stripes flagre.
Clint Eastwoods to krigsfilm, ’Flags of Our Fathers’ og ’Letters From Iwo Jima’, fortæller historien om slaget ved Iwo Jima fra hver sin side af fjendens linjer. Filmene er hver især et opgør med den blinde patriotisme og de forvrængede fjendebilleder, der uundgåeligt følger med, når et land går i krig.

------------------------------------------------------------

Fakta
Kernestof

Power point Krigsdokumentaren og diverse klip om dokumentarfilm

Bog  (I samarbejde med dansk)
Fat om dokumentarfilm s. 6-26
Udgivet
2001
Ophav
Synnøve Kjærland
Torben Blankholm
Det Danske Filminstitut


Program
DR, TV!TV!TV! ( 24 )
den iscenesatte tv-virkelighed

Indholdsbeskrivelse:
Der er fart over feltet, når vært Ane Cortzen giver sin meget subjektive, underholdende og intelligente vurdering af tidens forskellige tv-genrer i Danmark og det store udland. Der er ganske korte indslag blot til lyst, men også længere og mere seriøse analyser. Denne gang går Cortzen i dybden med den iscenesatte tv-virkelighed. Det er tilrettelæggeren, der sørger for, at det for os seere ser ud som om, at fx en ung pige flytter fra sine forældre og i egen lejlighed, men hun er allerede flyttet, og når vi ser hende bære flyttekassen ud til bilen, er det skuespil iscenesat for vores skyld. Og sådan er det jo hele vejen igennem: tv-værterne er sminkede og går med det samme sæt tøj under alle optagelserne, så billederne siden kan klippes sammen til en "virkelighed", der ikke har noget med den kronologiske virkelighed at gøre. Anders Riis-Hansen fortæller om iscenesættelsen af dokumentarprogrammer med rekonstruktioner og ægte følelsesudbrud, hvor det nu om dage er blevet sådan, at fx DR's serie "Sporløs" må starte med en indledende tekst, der peger på programmets karakter af konstruktion, men at det første møde mellem barn og opsporet forælder i det mindste er den ægte, uforfalskede vare. Uden spændende iscenesættelse ("staging") bliver det kedeligt tv, og den gode og for så vidt autentiske historie når aldrig frem, fordi seerne har zappet væk. I et dokumentareksperiment i Ikea afsøger Cortzen og Anders Agger i et konkret eksempel grænselandet mellem total virkelighed og total iscenesættelse.

Dokumentarfilm
ARMADILLO
Janus Metz, 2010, 59 min.
• Beskrivelse:
Vi følger de to unge danske soldater, Mads og Daniel, som brænder for at opleve krigens realitet i Afghanistan. I den fremskudte lejr Armadillo oplever de mandefællesskabet med porno, pc-spil som Counter-strike, smarte Vietnamcitater og barsk humor, men også de daglige rutiner og kedsomheden. Det meste af tiden sker der ikke ret meget, men når man er på patrulje i det åbne og trøstesløse terræn omkring lejren, kan man når som helst komme under beskydning. De civilklædte terrorister fra Taleban bedriver guerillakrig og skyder typisk uden varsel fra huse, som er beboet af civile, hvorpå de skynder sig at flygte. Når de danske soldater besvarer ilden og indtager husene, risikerer de at ramme uskyldige civile, deres dyr og ejendom. På denne måde bidrager Taleban skånselsløst til, at danskerne bliver opfattet som en indirekte trussel af de civile afghanere. Samtidig får de såret, lemlæstet eller dræbt en del danske soldater, hvilket vækker voldsom frustration og vrede hos de danske tropper. På en patrulje beskydes danskerne, men det lykkes dem at omringe nogle talebanske terrorister i en grøft. Da talebanerne ikke længere besvarer ilden, rykker danskerne ind for tjekke, om talebanerne er døde. Hvad der sker nu, har givet anledning til heftig diskussion: Likviderer de danske soldater nådesløst de hårdt sårede talebanere, eller er det berettiget, at de skyder dem, fordi talebanerne bevæger sig og måske er ved at gribe efter et våben? Da de fjerner ligene fra grøften, bemærker en af de danske soldater, at "hvis man har slagtet dyr, er det her ikke noget problem".

Udsendelsesdato:
6. januar 2011

Udgiver:
TV2

Spilletid:
59 min.




Materiale:



Filmsprog
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/set-og-pay
Set up og pay off
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/konflikt

Filmbegreber – en visuel guide. (Video og tekst) (5 ns)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Pilotprojekt

Faglige mål

betjene optage- og redigeringsudstyr ̶ i grupper planlægge, gennemføre og distribuere en medieproduktion ̶ anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler ̶ arbejde med mediefaglige værktøjer i præproduktionsfasen ̶ tilpasse udtryksform til indhold, genre, kommunikationssituation og distributionskanal ̶ forholde sig analytisk til produktionsprocessen og egen produktion.


Stativ fra NGHF. Eleverne har anvendt egne mobiltelefoner til optagelse
Valg mellem at anvende eget videoredigeringsprogram I movie eller Da Vinci Resolve

Fokus på FEMO og 3 akter model
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Eksamensprojekt


Eksamensproduktion

betjene optage- og redigeringsudstyr ̶ i grupper planlægge, gennemføre og distribuere en medieproduktion ̶ anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler ̶ arbejde med mediefaglige værktøjer i præproduktionsfasen ̶ tilpasse udtryksform til indhold, genre, kommunikationssituation og distributionskanal ̶ forholde sig analytisk til produktionsprocessen og egen produktion.


Stativ fra NGHF. Eleverne har anvendt egne mobiltelefoner til optagelse
Valg mellem at anvende eget videoredigeringsprogram I movie eller Da Vinci Resolve

musik og lydeffekter på incompetech, BBC og soundbible.
Akseregel, beskæring, dramaturgi
PPT om dramaturgi -  plotdrevne fortælling og den karakterdrevne fortælling mm

Kernestof
FEMO: https://www.youtube.com/watch?v=Wlv_NHUolwU&list=PLhAcYUBstH4vcQZqUB23pBhZlmnadFh22
Power point med produktion
Eksamen i mediefag

Masterclass med Jonas Risvig
http://cutmagazine.dk/jonas-risvig-en-overskrift/?fbclid=IwAR0VCI6WNOS86z3Y4v_IwGkIGf8WwrJASWoaocSdBRn4gPy8Yw2phvFr7Fo
4 videoer + 2 PPT -Risvig + Opstart(10 ns)

Ressourcer lyd
https://sound-effects.bbcrewind.co.uk/
https://www.bensound.com/royalty-free-music?filters[]=Ambient&category=Genre&type=free&sort=relevance
Filmplakat
https://www.youtube.com/watch?v=BEbW2fXSShc
https://www.canva.com/
Til eksamen i mediefag c (3 ns)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • IT
Væsentligste arbejdsformer