Holdet 2024 bk/4 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nørresundby Gymnasium og HF
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Pia Kamilla Børglum Fisker
Hold 2024 bk/4 (1g bk/4)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1: Grundforløb: virkemidler & ekspressionisme
Titel 2 2: Selvportrættet
Titel 3 3: Skulpturforløb
Titel 4 4: Street Art - en samtidskunst?
Titel 5 5: Kroppen i kunsten
Titel 6 6: Stilleben & vanitas
Titel 7 7: Eksamensprojekt: Parafrase af værk fra Kunsten

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1: Grundforløb: virkemidler & ekspressionisme

INTRODUKTION
Der arbejdes med teori, analyse og praktisk arbejde inden for billedets virkemidler. Derudover har eleverne arbejdet med ekspressionismen/det ekspressive udtryk i kunsten i teori og praksis.  

Eleverne arbejder med følgende begreber:

Komposition:
-statisk & dynamisk komposition
-hierarkisk & additiv komposition
-åben & lukket
-det gyldne snit

Rum:
-overlapning
-udsnit
-repoussoir
-optiske gradienter (udviskning af formernes klarhed - også kaldet luftperspektiv)
-farveperspektiv (varme farver trækker frem i billedfladen - kolde farver trækker tilbage)
-linære gradienter (formindskelse af ensartede former)
-linearperspektiv
-forsvindingspunkt
- ortogonaler/indadgående linjer

Lys & skygge:
-egenskygge
-slagskygge

Farver:
-primærfarver (rød, gul, blå)
-sekundærfarver (orange, lilla, grøn)
-tertiærfarver (en primær blandet med en sekundær = mellemtonerne, fx gulorange)
-komplementærkontrast (når komplementærfarverne optræder i det samme værk, fx gul-lilla, rød-grøn eller blå-orange). Virkning: farverne forstærker hinanden, udtrykket bliver mere intenst. 
-lys/mørk-kontrast
-kold/varm-kontrast
-kvalitetskontrast (modsætning mellem klare mættede farver (farvecirklen) og mindre -klare brækkede farver. Jo mere man brækker en farve, jo mindre kvalitet vil den have. )
-kvantitetskontrast (farveflader af forskellige størrelse sættes op imod hinanden)
-Akromatiske farver (ikke-farver: sort, hvid + gråtoner. Hvid og sort betragtes ikke som farver, men derimod som lys og mørke)
-Brækkede farver (en farve kan brækkes på to måder: 1) blandes med hvid eller sort 2) blandes med komplementærfarven. Brækkede farver er afdæmpede farver, som er mindre intense i deres udtryk, og som har en lavere farvekvalitet end de farver, som optræder i farvecirklen). 


Konturstreg (stregen rundt om en genstand).

PRAKTISKE ØVELSER
-Tableau vivant
- statiske og dynamiske kompositioner
- additiv komposition
- perspektivtegning med ét forsvindingspunkt
- tegneøvelse med fokus på lys & skygge
- maleopgave med brug af et selvvalgt farvekontrast
- ekspressionistisk selvportræt

KERNESTOF
̶ praktisk, analytisk og teoretisk undersøgelse af almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
̶ visuelle værker, fænomener og kulturer med følgende spredning:
o før og efter 1800 og fra de seneste 10 år
o forskellige værktyper, medier og udtryksformer, herunder digitale
o danske, vestlige og ikke-vestlige udtryk
̶ elementære analytiske tilgange til at forstå visuelle fænomeners form, indhold og kontekst
̶ udvalgte teorier til at belyse almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
̶ ideerne og strategierne bag visuelle udformninger
̶ æstetiske og innovative processer.

VÆRKER
Eugéne Delacroix: "Frihedens fører folket på barrikaderne" (1830), Musée du Louvre, Paris
Michelangelo: "Den hellige familie" (1503-06), Galleria degli Uffiz, Firenze
Vincent van Gogh: "Kartoffelspiserne" (1885), Vincent van Gogh museum, Amsterdam
"Nabamuns have" (ca. 140 f.v.t.), Vægmaleri fra grav i Theben, British Museum, London
Edgar Degas: "Stygersker" (1884), Musée d'Orsay, Paris
Wassily Kandinssky: "Kosakker" (1910-11), Tate Gallery, London
Peter Paul Rubens: "Salomons dom" (ca. 1617), Statens Museum for Kunst, København
Andy Warhol: "Jackie Kennedy" (1965), Museum Ludwig, Köln
Andy Warhol: "Marilyn Monroe" (1967), silketryk
Andy Warhol: Queen Margrethe II of Denmark" (1985), silketryk
Andy Warhol: "Liz" (1963)
Teo van Doesburg: "Modkomposition" (1925), Kunstmuseum Lodz, Polen
Guido da Siena: "Tronende Madonna med barn" (ca. 1270), Galleria dell' Accademia, Firenze
Roy Lichtenstein: "Takka Takka" (19962), Museum Ludwig Köln
Roy Lichtenstein: "Bananas and Grapefruit" (1972)
Emil Nolde "Dansen omkring guldkalven" (1910), Staatsgalerie moderner Kunst, München
Edvard Munch: "Skriget" (1893), Nasjonalgalleriet, Oslo
Rembrandt: "En forfalden hytte" (ca. 1652), Chatsworth
Anselm Kiefter: "Shulamite" (1983), Saatchi Collection, London
Claude Monet: "St. Lazare banegården i Paris" (1877), Musée d'Orsay, Paris
Vincent van Gogh: "Solsikker" (1888)
Ernst Ludwig Kirchner: "Kunstnerinde - Marcella" (1910)
Ernst Ludwig Kirchner: ”Selvportræt som soldat” (1915)
Edvard Munch: ”Vampyr” (1893-1894)
Emil Nolde: ”Dame in rot” (1920’erne)
Emil Nolde: ”Portræt” (1921)
Vincent van Gogh: ”Selvportræt”(1889)
Henri Matisse: "Portræt af Madame Matisse. Den grønne stribe" (1905)
Raphael: "Skolen i Athen" (1509-1511)
Julian Opie: digitale værker, herunder:
- portrætter og selvportrætter
- coveret til Blurs opsamlingsalbum "The Best of" fra 2000
- scenografien til U2-koncert fra 2005
- "Bryan Plays Guitar" (2006), skulptur
- "Five Men Walking" ( 2006), skulptur
- "Joggers. 1.", "Joggers. 2.", "Joggers. 3." (2015), digitale malerier
Poul Anker Beck: "Morgendagen" (2001)
Poul Anker Beck: "Telesnak i kornmark" (2009)
Poul Anker Beck: "En drift mod havet" (2007)
Allan Otte: "Salme uden tro" (2012)
Luciano Laurana: "Den ideale by" (ca. 1479)
Eckersberg: "Udsigt gennem tre buer i Colosseums tredje stokværk" (1815)
Eckersberg: "Peterspladsen i Rom" (1813)
Gustave Caillebotte: "Gade i Paris på en regnvejrsdag" (1877)
Frida Kahlo: "Las dos Fridas" (1939)
Grant Wood: "American Gothic" (1930)
Mondrian: "Rød, blå, gul" (1930)

TEORI OG BEGREBER FRA:  
Scheel Andersen, Henrik & Laursen, Ole: "Billedkunst - metode, kronologi, tema" (2006-2007):
- Kapitlet "Billedets virkemidler" s. 7-40 i , Systime s. 7-40, 33 sider
- Afsnittet "Ekspressivitet" s. 163-166, 3 sider
- Hæfte om visuelle virkemidler udarbejdet af billedkunstlærerne på Hjørring Gymnasium: "Billedkunst c - grundforløb 2022", 35 sider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 2: Selvportrættet

I dette forløb arbejder eleverne med selvportrættet: det symbolske selvportræt inspireret af kunstnere som Frida Kahlo  & Julie Nord samt selvportrættet udført som linoleumstryk med afsæt i et sort/hvid fotografi.

Praktiske opgaver:
- Maleopgave: Lav et symbolsk selvportræt a la Frida Kahlo
- Linoleumstryk: selvportræt med afsæt i et sort/hvid-foto

Værker fra undervisningen:
Frida Kahlo: "Selvportræt med Bonito" 1941
Frida Kahlo: "De to Frida'er", 1939
Julie Nord: "Such a Big Girl", 2008

Film fra undervisningen:
- Great Art Explained: "Frida Kahlo's 'The Two Fridas", youtube.com:
https://www.youtube.com/watch?v=rxKR2cHmlPY&t=1s
- Uddrag af portrætfilm om Julie Nord

Tekster fra undervisningen:
- Jonas Wolter: Temaer i kunsten 2 (2019): "Det symbolske selvportræt" s. 83-84 (uploadet under 'øvrigt indhold')

Kernestof jf. læreplanen:
̶ praktisk, analytisk og teoretisk undersøgelse af almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
̶ visuelle værker, fænomener og kulturer med følgende spredning:
            - før og efter 1800
            - forskellige værktyper, medier og udtryksformer
            - danske, vestlige og ikke-vestlige udtryk
̶ elementære analytiske tilgange til at forstå visuelle fænomeners form, indhold og kontekst
̶ udvalgte teorier til at belyse almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
̶ ideerne og strategierne bag visuelle udformninger
̶ æstetiske og innovative processer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 3: Skulpturforløb

INTRODUKTION
I forløbet er der fokus på at møde forskellige skulpturer gennem tiden samt tilegnelse af viden om og erfaring med analyse af skulpturer. Vi har haft særligt fokus på Henry Moores "Reclining Figures" samt Kunstens skulpturpark, som vi har besøgt.

PRAKTISK SKULPTUR-OPGAVE:
- Skulpturøvelse med egne kroppe: Lav skulpturer med jeres egne kroppe, der formidler forskellige begreber knyttet til skulpturanalysen, og fotografér skulpturgrupperne.
- Skulpturarbejde: modellér skulptur af kroppen med afsæt i Venus Fra Willendorf
- Udarbejdelse af egen skulptur med afsæt i et valgfrit værk fra Kunsten (transformation/parafrase)
- Udarbejdelse af skulptur inspireret af en Henry Moore-skulptur


KERNESTOF
̶ praktisk, analytisk og teoretisk undersøgelse af almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
̶ visuelle værker, fænomener og kulturer med følgende spredning:
               -  før og efter 1800
               -  forskellige værktyper, medier og udtryksformer
               -  danske, vestlige og ikke-vestlige udtryk, herunder samtidskunst
̶ elementære analytiske tilgange til at forstå visuelle fænomeners form, indhold og kontekst
̶ udvalgte teorier til at belyse almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
̶ ideerne og strategierne bag visuelle udformninger
̶ æstetiske og innovative processer

VÆRKER:  
”Venus fra Willendorf” 30.-20.000 f. Kr.
Myron fra Attika: Diskoskasteren, ca. 460-450 f. Kr.
Alexandros fra Antioch: Venus fra Milo, omkr. år 100 f.kr.
Michelangelo: ”David” 1501-1504
Meret Oppenheims  ”Frokost i pels”, 1936
Jean Arps ”Aquatique”, 1959
Jean Arps ”Sculpture”
Alberto Giacometti:”Gående mand I”, 1960
Yves Kleins: ”Blue Venus” 1962
Henry Moore: hans "Recling Figures" samt hans mor-barn- samt familie-skulpturer
Nikki de Saint Phalle: ”Nana Baloon” (eller ”Store Nana i bevægelse”), 1960’erne,
Nikkie de Saint Phalle: ”De tre gratier” (1995-2003)
Niki de Saint
Phalles: "Slangetræ" (1999)
Louise Bourgeois: "Maman" (moder), 1999
Micheal Elmgreen & Ingar Dragset: ”He (gold)”, 2012
Elmgreen & Dragset: ”HAN”, 2012, Helsingør havn
Ron Mueck: "Boy" (1999), ARoS
Edgar Degas: "Lille danserinde på 14 år" (1880)
Marc Quinns "Archaeology of Art" (2013)
Ukendt: "Den knælende Venus" (fra antikken)
Fujikasa Satoko: "Flow #1" (2011), japansk samtidskunst
Michelangelo: "David" (1504)
Edvard Eriksen: "Den lille havfrue" (1913)
Claus Ørntoft: "Spændingsfelt" (2003), granit, Banegårdspladsen, Hjørring
Marc Quinn: "Allison Lapper Pregnant" (2005)
Duane Hanson: "Man with Camera" (1991) og
Duane Hanson: "Tourists" (1988)

TEKSTER:
- ppt om skulpturanalyse (uploadet)
- Afsnittet "Skulptur og rum" i hæfte om visuelle virkemidler udarbejdet af Bettina Lind Jensen & Sarah Sophie Isaksen fra Hjørring Gymnasium, 2022: "Billedkunst c - grundforløb", s. 23-28

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 4: Street Art - en samtidskunst?

Et forløb i Samtidskunst om Street Art som fænomen. Undergenrer inden for street arten undersøges, diskuteres og kontekstualiseres i en diskussion af Kunstbegrebet "Institution Kunst": Hvor går kunstens grænse? Kan Street Art betegnes som konventionel kunst? Der arbejdes praktisk med små street art-øvelser i form af stencils, spray paint, paste ups.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Initiativ
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 5 5: Kroppen i kunsten

INTRODUKTION
I forløbet har vi haft fokus på kroppen som visuel kultur og oplevelsen af den nøgne krop (nude vs. naked), begreberne the male gaze og the female gaze samt kroppen som form.

PRAKTISKE OPGAVER:  
- Collage, hvor kroppen fremstilles et sted på skalaen mellem nude og naked
- Fotoopgave inspireret af Sarah Lucas - om køn og krop (evt. indtænke the male gaze og the female gaze)


KERNESTOF
̶ praktisk og teoretisk undersøgelse af almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
̶ visuelle værker, fænomener og kulturer med følgende spredning:
o før og efter 1800 og fra de seneste 10 år
o forskellige værktyper, medier og udtryksformer, herunder international samtidskunst
̶ elementære analytiske tilgange til at forstå visuelle fænomeners form, indhold og kontekst
̶ udvalgte teorier til at belyse almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
̶ ideerne og strategierne bag visuelle udformninger
̶ æstetiske og innovative processer.

VÆRKER
Michaelangelo: "Studie til den libyske Sibylle" (Det Sixtinske kapel) (ca. 1510-1511)
Iiu Susiraja: "Kost". Fra serien God opførsel (2010), fotokunst
Fotos af forskellige kroppe:
- den tykke krop
- den anoretiske krop
- den tatoverede krop
- den trænede og spraytannede krop
- "farkroppen"
Deborah De Robertis: "Verdens oprindelse" (2014), performance
Gustave Gourbet: "Verdens oprindelse" (1863)
Richard Hamilton: "Just What Is It That Makes Today's Homes So Different, So Appealing?" (1956)
Titian: "Venus fra Urbino" (1538)
Abramovic: Rhythm 0, (1975)
Gustave Courbet: "Kvinde med Papegøje" (1866)
Boucher: "Liggende pige" (1752)
Sara-Vide Ericson: "The Wrestler" (2019)
Thorvaldsen: "Adonis", (1808)
Spencer Tunick: "Barriers 2" (Williamsburg Bridge), (1998)
Hammershøi: "Nøgen kvindelig model", (1889)
Albrecht Dürer: "Adam and Eva", (1504)
Edouard Manet: "Olympia", (1863)
Henry Moore: "Four - Piece Composition: Reclining Figure" (1934)


TEKSTER
- Ppt der bygger på afsnittet "Kroppen nu" fra kapitlet "Kroppen" i i-bogen "Kunstens stemmer" af Lise Mark, 2024.
- Afsnittet "Kroppens form" i kapitlet "Kroppen" i  i-bogen "Kunstens stemmer" af Lise Mark, 2024.
- Afsnittet "Kønnede blikke: The male gaze - the female gaze" fra kapitlet "Samlingens betydning", i-bogen "Kunstens stemmer", Lise Mark, 2024
- Kapitlet "Kroppen i kunsten" fra i-bogen "Billedkunstbogen" af Katrine Charlotte Busk, 2024

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 6: Stilleben & vanitas

INTRODUKTION
I dette korte forløb arbejder vi praktisk og analytisk med 1600-tallets barokkunst med fokus på stilleben-genren og vanitas-symboler. Vi kommer også omkring den italienske barok og Caravaggios malerier.

PRAKTISK OPGAVE
- fotoøvelse: Moderne stilleben med vanitassymboler

KERNESTOF
̶ praktisk, analytisk og teoretisk undersøgelse af kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
̶ visuelle værker, fænomener og kulturer med følgende spredning:
o før 1800
o forskellige værktyper, medier og udtryksformer
o danske og vestlige udtryk
̶ elementære analytiske tilgange til at forstå visuelle fænomeners form, indhold og kontekst
̶ udvalgte teorier til at belyse kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
̶ ideerne og strategierne bag visuelle udformninger
̶ æstetiske og innovative processer.

VÆRKER
Stilleben, Pompej, fresko (ca. 70 e. kr)
PieterAertsen: "Slagterbod" (1551)
Willem Kalf: "Stilleben med nautilius glas" (1662)
Pieter Claesz: "Stilleben med violin og glaskugle" (1628)
Pieter Claesz: "Vanitas-stilleben" (1625)
Pieter Claesz: "Et vanitas stilleben" (1645)
Cornelius Gijsbrecht: "Trompe l'oeil med en brevvæg med Christian V's proklamation" (1671)
Pablo Picasso: "Stilleben med skål og frugt" (1912)
Roy Lichtenstein: "Stilleben med krystalskål" (1973)
Willem Claesz Heda: "Morgenbord med skinke" (1646)
Willem Claesz Heda: "Morgenbadsbord med solbærtærte" (1631)
Lundstrøm: "Opstilling med hvid kande, appelsin og bog" (1932-1933)
David Bailly: "Stilleben Vanitas" (1651)
Baltasar van Ast: "Basket of Fruits" (1632)
Jan Davidsz de Heem: "Et vanitas-stilleben med et kranium, en bog og en rose" (ca. 1630)
Kirken "San Carlo alle Quattro Fontane" i Rom
Peterskirken i Rom
Rembrandt: "Den hellige familie" (1640)
Caravaggio: "Judith og Holofernes" (1598-99)
Caravaggio: "Peters korsfæstelse" (1600-1601)
Michael Kvium: "Double Dance" (2011)
Christian Lemmerz: "Scene" (1994), Kunstinstallation der arbejder med vanitas-motivet. Værket består af rådnende grisekroppe i glasmontrer samt en stålplade indsmurt i blod.


TEKSTER:
-Kapitlet "Stilleben-maleriet og den materielle verden" fra bogen "Temaer i kunsten" af Jonas Wolter (2014), s. 83-90




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 7: Eksamensprojekt: Parafrase af værk fra Kunsten

EMNE
Parafrase af selvvalgt værk fra Kunsten

OPGAVEFORMULERING
Du skal udarbejde et værk med afsæt i projektets emne: PARAFRASE AF ET VÆRK FRA KUNSTEN. Dit værk skal tage udgangspunkt i et kunstværk fra Kunsten, og det skal have tydelige referencer (form, farve, komposition, tematik, materiale) til det værk, du vælger at lave en parafrase af.

Du må frit vælge, hvilket kunstnerisk medie du vil arbejde i: 2D (collage, maleri, tegning), 3D (skulptur), installation, street art eller en blanding af flere medier på samme tid. Du må også frit vælge, hvilke materialer du anvender.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer