Holdet 1b id (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Vesthimmerlands Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Marie Skou
Hold 2025 id/b (1b id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro og optakt til aktivitetsdag
Titel 2 Rundt om bolden

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro og optakt til aktivitetsdag

Vi bruger august på at lære hinanden, og de fleste af aktiviteterne til aktivitetsdagen, at kende.

De idrætsmæssige aktiviteter er:
- Ultimate
- Floorball
- Fodbold
- Volley
- Stafetløb
- Høvdingebold
- Boccia

Der vil være fokus på de aktiviteter der er mindst alment kendt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Rundt om bolden

Beskrivelsen er foreløbig, og rettes til når forløbet er kørt!

Formålet med dette bold-forløb er en grundlæggende indføring i almen boldspilsteori samt kendskab til forskelle og ligheder mellem de fire boldspilsfamilier som boldspil kan opdeles i.
Vi arbejder med og afprøver forskellige eksempler på spil fra boldspilsfamilierne og får derigennem viden om deres kendetegn. Derudover vil vi kort undersøge og arbejde med hvad der kendetegner en god holdspiller.

Forløbsprøven/evalueringen i dette forløb er et gruppearbejde. Her afsættes der tid af til, at eleverne i grupper sætter sig ind i og videreudvikler et spil beskrevet i Yubio. Derudover skal gruppen lave en strategi for hvor og hvordan dette kan afvikles på VHG med resten af klassen som "forsøgspersoner".
Fremlæggelsen består af en præsentation af spillet hvorefter det afprøves af resten af klassen ud fra jeres instrukser. Dette afsluttes med en fælles mundtlig evaluering.
Efterfølgende afleveres der en mindre refleksionsskrivning over jeres præsentation af og instruktion til spillet ud fra spilhjulet, læringstrinmodellen og teorien om boldspilsfamilierne. Her er det vigtigt, at I kan begrunde og reflektere over jeres valg.

HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Indgå i forskellige former for boldspil på et basalt niveau
- Kunne reflektere over forskellige spil med baggrund i de gennemgåede modeller og figurer
- Have viden om de forskellige boldspilsfamiliers forskelle og ligheder
- Kunne justere forskellige spil mod et givent formål eller en bestemt målgruppe
- Sætte sig ind i, justere, evaluere og instruere i et nyt boldspil

TEORI:

- Boldspilsfamilier
- Læringstrinmodellen
- Spilhjulet
- Basal Introduktion til løbebaner og cuts


Materiale:

Skadhede, T. S. et. al (2025) Yubio Idræt C+B, 8. udgave
ISBN: 978-87-93970-16-8
FORLAGSNUMMER: 93970

- Afsnit 10.2.1 Boldspilfamilierne, side
- Afsnit 10.2.2 Taktikker, side
- Afsnit 10.2.3 Læringstrinmodellen, side
- Figur 10.6 Spilhjulet, side
- Figur 10.7 Spiludviklingsmodellen, side



Supplerende materiale:

Skadhede, T. S. et. al (2023) Yubio Idræt C+B (2023), 6. udgave
ISBN: 978-87-93970-16-8
FORLAGSNUMMER: 93970

- Afsnit 10.3 Øvelser, side


Faglige mål:
- gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for færdighedsområdet: boldspil,
- opnå kropsbevidsthed
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
- kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af enkle, konkrete, idrætslige problemstillinger
- demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer