Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Vesthimmerlands Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
|
Lærer(e)
|
Marie Skou
|
|
Hold
|
2025 sa/b (1b sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Ulighed og velfærd (grundforløbet)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Ingen lektier til i dag
-
Vores samfund; sider: 9-11, 24-26, 29, 33, 35-39, 42-43, 48-49, 60-65
-
Som optakt til det vi skal arbejde med i samfundsfag skal du læse side 9-11 i 'Vores samfund'. Spring over figur 1.1 og fokus-spørgsmålene.
-
Efter endt læsning skal du have styr på hvilken forskel der er på Jeppe og Sally, samt hvad der menes med, at ulighed kan være både økonomisk og social.
-
Til brug på timen:
-
Ingen lektier til i dag - men husk samf-bogen
-
Læs afsnit 1.4.2 'Pierre Bourdieus teori – ulighed bør reduceres' med fokus på at forstå hvad der menes med kapitaler og habitus.
-
Som lektie til i dag skal du kigge på de figurer der er i afsnit 1.5, dvs. figur 1.14 og figur 1.15 (side 29) og figur 1.17 og figur 1.18 (side 33)
-
Formålet med lektien er, at du får styr på hvad figurerne viser.
-
Som lektie til i dag skal du læse om liberalismen i afsnit 1.6.1. Efter du har læst afsnittet skal du tænke over, om du synes, at liberalismens holdning til ulighed minder mest om Funktionalisternes holdning til ulighed eller om Bourdieus holdning ti
-
Politikerne sætter ord på (VIDEO) - Forlaget Columbus
-
Som lektie til i dag skal du læse om både konservatismens og socialismens menneskesyn, samfundssyn og syn på statens rolle.
-
Som lektie til i dag skal du læse introen til afsnit 1.7 med det formål at have en forståelse for hvad der menes med en velfærdsstat, samt forstå hvad Maslows behovspyramide (figur 1.25) viser.
-
Som lektie til i dag skal du læse afsnit 1.8 'Hvilke opgaver løser den offentlige sektor i Danmark' inklusiv de to figurer?
-
Besvar dette spørgsmål efter du har læst afsnit 1.8: Hvordan kan det ses på statens udgifter og indtægter, at Danmark er indrettet efter den universelle velfærdsstatsmodel?
-
Du skal have styr på hvad den udfordring for velfærdsstaten som DU har fået tildelt går ud på. Se fordelingen herunder:
-
Ingen lektier til i dag - men husk bogen!
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/288/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72757193224",
"T": "/lectio/288/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72757193224",
"H": "/lectio/288/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72757193224"
}