Holdet 1d Ma (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Vesthimmerlands Gymnasium
Fag og niveau Matematik B
Lærer(e) Heidi Venstrup Nielsen
Hold 2025 Ma/d (1d Ma)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb

I matematik i grundforløbet skal I/vi arbejde med variabelsammenhænge og specielt med lineære sammenhænge.
Vi tager udgangspunkt i det udleverede kompendie.
Der vil være ting I kender fra jeres tidligere matematikundervisning og så vil der være nye ting - eller måske bare nye måder at gøre det samme på.
I skal alle deltage i en screening som indeholder opgaver i emnet lineære sammenhænge. Resultatet af den screening skal vejlede jer sammen med en samtale i valget af studieretning og niveau af matematik.

Hvad skal man kunne/lære i dette forløb - Faglige mål:
- kende til variabelsammenhænge og vide hvad afhængig og uafhængig variabel er. Kunne bestemme dem i forskellige modeller.
- kende til betegnelsen f(x)
- kende og kunne bruge koordinatsystemet både med blyant og i Nspire (CAS)
- kende de fire repræsentationsformer: tabel, sprog, graf og formel og kunne se hvilken form der anvendes i forskellige opgaver.
- kunne 'oversætte' mellem de 4 repræsentationsformer, dvs. indsamle data og skaffe sig overblik, opstille og tolke lineære funktioner, beskrive og skitsere grafer (i hånden og på Nspire) og kunne tegne grafer og bestemme regneforskrifter for lineære funktioner i hånden og på Nspire.
- vide hvad lineær regression er og kunne lave det på Nspire.
- vide hvad et residualplot er og hvad man kan bruge til til i sin tolkning af en lineær regression.
- kende og kunne anvende den lineære funktionsforskrift.
- kunne løse ligninger i hånden og på CAS både algebraisk og grafisk.
- kunne finde a og b i en lineær forskrift både i hånden, på CAS (grafisk og algebraisk).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer