Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Vesthimmerlands Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Musik C
|
|
Lærer(e)
|
Karina Stevenson
|
|
Hold
|
2025 mu/e (1e mu*)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Elementær musikteori
Indhold
Kernestof
• Nøgle til musikken, Johannes Grønager, s. 7-27, 33-42, 71-87
Særlige fokuspunkter
Grundlæggende musiklære og hørelære, herunder:
• Nodesystemet
• Rytme
• Skalaer
• Intervaller
• Tonenavne
• Durskalaen
• Molskalaen
• Akkorder
• Kvintcirklen
Væsentligste arbejdsformer
• Tavleundervisning
• Gruppearbejde
• Klassedialog
• Skriftligt arbejde
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Sammenspil I
Tilladte digitale hjælpemidler til prøver:
• https://bastarden.praxis.dk/
• https://www.musikipedia.dk/
• OneNote
Indhold
Kernestof
• Hit the Road Jack, Ray Charles (rotationssammenspil)
Særlige fokuspunkter
• Træning af vokale og instrumentale færdigheder.
• Arbejde kreativt, innovativt og selvstændigt, individuelt og i samspil med andre med henblik på at udvikle og realisere musikalske udtryk.
• Udfylde en plads som vokalist og instrumentalist – solo og i ensemble – inden for et dansk og internationalt repertoire af en- og flerstemmige sange og satser.
• Samarbejde om indstudering og fremførelse af et musikalsk arrangement for et publikum.
Væsentligste arbejdsformer
• Gruppearbejde
• Indstudering i mindre grupper og som ensemble
• Fremførelse
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Stemmedannelse: fællessang og kor I
Indhold
Kernestof
Fællessang
Kor
Særlige fokuspunkter
• Stemmetræning og korerfaring
• Arbejde kreativt og i samspil med andre med henblik på at udvikle og realisere musikalske udtryk.
• Udfylde en plads som vokalist i ensemble – inden for et dansk og internationalt repertoire af flerstemmige sange og satser.
• Samarbejde om indstudering og fremførelse af et musikalsk arrangement for et publikum.
• Musikalske parametre, hørelære og musikteori med henblik på anvendelse i analysesammenhæng (herunder elementær musikteori, harmonisk analyse, og melodisk analyse).
Væsentligste arbejdsformer
• Kordeltagelse: gruppearbejde
• Indstudering i mindre grupper og som ensemble
• Fremførelse
• Klasseundervisning
• Klassedialog
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/288/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72757464591",
"T": "/lectio/288/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72757464591",
"H": "/lectio/288/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72757464591"
}