Holdet 1e mu* (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Vesthimmerlands Gymnasium
Fag og niveau Musik C
Lærer(e) Karina Stevenson
Hold 2025 mu/e (1e mu*)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Elementær musikteori
Titel 2 Sammenspil I
Titel 3 Stemmedannelse: fællessang og kor I

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Elementær musikteori

Indhold

Kernestof
• Nøgle til musikken, Johannes Grønager, s. 7-27, 33-42, 71-87

Særlige fokuspunkter

Grundlæggende musiklære og hørelære, herunder:
• Nodesystemet
• Rytme
• Skalaer
• Intervaller
• Tonenavne
• Durskalaen
• Molskalaen
• Akkorder
• Kvintcirklen

Væsentligste arbejdsformer

• Tavleundervisning
• Gruppearbejde
• Klassedialog
• Skriftligt arbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Sammenspil I

Tilladte digitale hjælpemidler til prøver:

https://bastarden.praxis.dk/
https://www.musikipedia.dk/
• OneNote

Indhold

Kernestof
• Hit the Road Jack, Ray Charles (rotationssammenspil)

Særlige fokuspunkter

• Træning af vokale og instrumentale færdigheder.
• Arbejde kreativt, innovativt og selvstændigt, individuelt og i samspil med andre med henblik på at udvikle og realisere musikalske udtryk.
• Udfylde en plads som vokalist og instrumentalist – solo og i ensemble – inden for et dansk og internationalt repertoire af en- og flerstemmige sange og satser.  
• Samarbejde om indstudering og fremførelse af et musikalsk arrangement for et publikum.

Væsentligste arbejdsformer

• Gruppearbejde
• Indstudering i mindre grupper og som ensemble  
• Fremførelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Stemmedannelse: fællessang og kor I

Indhold

Kernestof

Fællessang


Kor


Særlige fokuspunkter

• Stemmetræning og korerfaring
• Arbejde kreativt og i samspil med andre med henblik på at udvikle og realisere musikalske udtryk.
• Udfylde en plads som vokalist i ensemble – inden for et dansk og internationalt repertoire af flerstemmige sange og satser.  
• Samarbejde om indstudering og fremførelse af et musikalsk arrangement for et publikum.
• Musikalske parametre, hørelære og musikteori med henblik på anvendelse i analysesammenhæng (herunder elementær musikteori, harmonisk analyse, og melodisk analyse).

Væsentligste arbejdsformer

• Kordeltagelse: gruppearbejde
• Indstudering i mindre grupper og som ensemble  
• Fremførelse
• Klasseundervisning
• Klassedialog
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer