Holdet 1gTy/1bce (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Vesthimmerlands Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Pernille Søndergaard Olesen
Hold 2025 1gTy/1bce (1gTy/1 bce)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløbet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløbet

Grundforløbet tager udgangspunkt i Mette Hermanns i-bog "Los geht's!" under emnet "Du, ich und wir". Der tages desuden hul på grammatikarbejdet i Lone Häckert og Birgit Lohses i-bog "Alles in Allem".

Kernestof:
* Hermann, Mette (red. 2018): Los geht's! Tekst og grammatik. Gyldendal i-bog: https://losgehts.systime.dk/?id=135, https://losgehts.systime.dk/?id=136
Dennis Metz: Gefällt mir! https://losgehts.systime.dk/?id=137

Supplerende stof:
* Häckert, Lone og Lohse, Birgit (2019): Alles in Allem - Tysk øvelsesgrammatik. Gyldendal ibog: https://allesinallem.systime.dk/?id=162, https://allesinallem.systime.dk/?id=250
* Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse - At eleverne: - Introduceres til nyere kernetekster på tysk (2011-2016).
  • Søge information - At eleverne: - Bliver fortrolige med online-udgaven ordbogen.com
  • Skrive - At eleverne: - Primært arbejder funktionelt med grammatik, idet emner og opgaver er indarbejdet i arbejdet med kerneteksterne. - Grammatisk får fokus på svage verber.
  • Selvrefleksion - At eleverne: - reflekterer over ungdomslivets udfordringer og følelser. - reflekterer over personlige værdier og drømme samt håb for fremtiden.
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner - At eleverne: - Introduceres til analyse af tekster inden for forskellige genrer.
  • Kommunikative færdigheder - At eleverne: - To og to eller i små grupper fører en enkel samtale på tysk, hvor der spørges og svares med hele sætninger, der enten er forberedte, eller som har stilladsering.
  • Sociale - At eleverne: - Lærer hinanden at kende.
  • IT - At eleverne: - Arbejder med i-bøger.
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde