Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Vesthimmerlands Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
|
Lærer(e)
|
Pernille Søndergaard Olesen
|
|
Hold
|
2025 1gTy/1bce (1gTy/1 bce)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløbet
Grundforløbet tager udgangspunkt i Mette Hermanns i-bog "Los geht's!" under emnet "Du, ich und wir". Der tages desuden hul på grammatikarbejdet i Lone Häckert og Birgit Lohses i-bog "Alles in Allem".
Kernestof:
* Hermann, Mette (red. 2018): Los geht's! Tekst og grammatik. Gyldendal i-bog: https://losgehts.systime.dk/?id=135, https://losgehts.systime.dk/?id=136
Dennis Metz: Gefällt mir! https://losgehts.systime.dk/?id=137
Supplerende stof:
* Häckert, Lone og Lohse, Birgit (2019): Alles in Allem - Tysk øvelsesgrammatik. Gyldendal ibog: https://allesinallem.systime.dk/?id=162, https://allesinallem.systime.dk/?id=250
* Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse - At eleverne:
- Introduceres til nyere kernetekster på tysk (2011-2016).
- Søge information - At eleverne:
- Bliver fortrolige med online-udgaven ordbogen.com
- Skrive - At eleverne:
- Primært arbejder funktionelt med grammatik, idet emner og opgaver er indarbejdet i arbejdet med kerneteksterne.
- Grammatisk får fokus på svage verber.
- Selvrefleksion - At eleverne:
- reflekterer over ungdomslivets udfordringer og følelser.
- reflekterer over personlige værdier og drømme samt håb for fremtiden.
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner - At eleverne:
- Introduceres til analyse af tekster inden for forskellige genrer.
- Kommunikative færdigheder - At eleverne:
- To og to eller i små grupper fører en enkel samtale på tysk, hvor der spørges og svares med hele sætninger, der enten er forberedte, eller som har stilladsering.
- Sociale - At eleverne:
- Lærer hinanden at kende.
- IT - At eleverne:
- Arbejder med i-bøger.
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/288/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72768014926",
"T": "/lectio/288/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72768014926",
"H": "/lectio/288/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72768014926"
}