Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Aalborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Biologi A
|
Lærer(e)
|
Mette Munkhaus Olsen
|
Hold
|
2022 BI/z (1z BI, 1z BI-ø, 2z BI, 2z BI-ø, 3z BI, 3z BI-ø)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Cellebiologi + intro
Forløbet gennemgår grundlæggende cellebiologi, herunder celletyper og livsformer, livgivende processer, membrantransport samt en oversigt over kroppens organsystemer og planters struktur.
Herudover er der fokus på rapportskrivning, notetagning, laboratoriesikkerhed, faglig læsning mm.
Eksperimentelt arbejde:
Mikroskopi af celler
Diffusion i agar (hvorfor er celler så små?)
Osmose i kartofler
Osmose i vandpest
Plante i minidrivhus
Gæringsforsøg
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kost og sundhed
Forløbet dækker opbygning og funktion af organiske næringsstoffer, samt kostens sammensætning i øvrigt.
Herudover fordøjelsessystemet, enzymer og spaltning, optagelse af næringsstoffer, samt blodsukkerreguleringen.
Eksperimentelt arbejde:
Kostanalyse (McD)
Spaltning af stivelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Arvelige egenskaber
Vi gennemgår grundlaget for genetikken. Dvs. Celledelinger, genetiske grundbegreber, nedarvningsmønstre, kønsbunden arv, samt kort om proteinsyntese og mutationer.
Eksperimentelt arbejde:
Isolering af DNA
Arvelige egenskaber (genetisk analyse, rapport)
Øvelse med meiose (papirkromosomer)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Rapport: Arvelige egenskaber
|
01-04-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Havets økosystem
Grundlæggende teori om økologi:
Planters opbygning og funktion, økosystemers struktur, næringssalte og begrænsende faktorer, habitat og niche, kvælstofs og kulstofs kredsløb, energistrøm. fødekæder og konkurrence.
Eksperimentelt arbejde:
Undersøgelse af planter
Materialer: "Opdag Havet" udgivet af WWF, samt "Biologi i udvikling" (stambog)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Havet II
Fortsættelse af forløbet om havets økologi. Der arbejdes med analyser af indsamlet materiale, herunder vegetationsanalyse (transekter på strandeng) og biotopundersøgelse af kystnært hav v. Limfjorden.
I grupper arbejdes med temaer om havmiljø
(Iltsvind, plastik, global opvarmning, ødelæggelse af havbunden og overfiskning). Fremlæggelser for klassen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Hvilket køn er/har barnet?
Forløb i sexologi med fokus på køn og kønsidentitet, samt hvad dette påvirkes af.
Den biologiske vinkel i forhold til kønsorganer, kønsdifferentiering, meiose og kønshormoner gennemgås.
Derudover forstyrrelser i kønsudvikling via genetiske og miljømæssige faktorer, samt konsekvenser af dette.
Vi kigger på sundhed og sex i forhold til kønssygdomme, prævention og graviditet.
Derudover diskuteres fosterdiagnostik, kunstig befrugtning og hvorvidt vi egentlig selv kan bestemme over vores forplantningsevne.
Eksperimentelt arbejde:
Forsøg med klamydia og kondomer (Gonzales)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
En sund krop
Forløb der gennemgår forudsætningerne for en sund krop og et langt liv.
Vi gennemgår blodkredsløb, hjerte og åndedrætssystemet, kombineret med et fokus på motion og kondition.
Eleverne arbejder med forskellige emner indenfor sundhed og livsstilssygdomme, og præsenterer resultatet for hinanden.
Undervejs stilles skarpt på dele af biokemien, herunder proteiner og deres opbygning, samt enzymers opbygning og funktion.
Eksperimentelt arbejde:
Måling af vitalkapacitet og peakflow
Måling af blodtryk og puls
Hjertedissektion
Måling af kondital m. ergometercykel eller stepbænk
Enzymforsøg med katalase fra selleri
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
31 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Det nervøse samfund
I forløbet gennemgås nervesystemets betydning, herunder sanseapparatet, kontrol af bevægelser, homeostase, adfærd og indlæring, samt vores mentale velbefindende.
Særligt fokus på membran- og aktionspotentiale, ionkanaler og transmitterstoffer, samt fremmende og hæmmende synapser.
Vi kigger på både arvelige og miljømæssige aspekter af vores hjernefunktioner, og hvorvidt disse kan påvirkes fx af stoffer udefra.
Vi kigger på forskellige sygdomme og symptomer relateret til fejl i nervesystemet, herunder stress og angst.
Endeligt har vi fokus på belønningssystemet, og hvorfor det er supervigtigt, at vi er lykkelige! ;)
I SRO arbejdes med enten koffein eller smerter i samarbejde med kemi B.
Eksperimentelt arbejde:
Måling af reaktionstid
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Ekstremt liv
I forløbet arbejdes med tilpasninger til ekstreme miljøer, herunder det arktiske miljø.
Ændringer i cellemembran og enzymer, som tilpasning til kulde/varme
Frostsikring hos fisk og planter
Tilpasninger hos vegetation i arktis
Det arktiske økosystem, herunder lemming som nøgleart
Populationsbiologi
Økotoksikologi (kort)
Klimaforandringer
Ekskursion til Aalborg Zoo med fokus på tilpasninger
Eksperimentelt arbejde:
Fotosynteseforsøg med spinatblade (temperatur)
Fangst-genfangst med perler
Materialer:
I forløbet er anvendt digtalt materiale fra Biotech Academy:
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/grundskole/ekstremt-liv/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Skoven
Forløb om skovens økologi. Jordbundsbiologi og næringssalte. Planters opbygning og fotosyntese. Samspil i skoven, herunder mykorrhiza og andre symbioser. Feltarbejde og biodiversitet.
Eksperimentelt arbejde:
Bestemmelse af primærproduktion i enårig plante (tørstof)
Feltundersøgelse: Biodiversitetsbestemmelse i to skovtyper
Nitrifikation og denitrifikation
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Forskere: Træfældning kan også gavne klimaet
-
artikelanalyse.docx
-
artikelanalyse træfældning.docx
-
Arvedlund, Michael m.fl.: Økologibogen, Nucleus; sider: 16-22, 34-40, 46-48, 59-81
-
Bestemmelse-af-primærproduktion-hos-1-årige-planter.pdf
-
Bakterier twitter til planter
-
Nitrifikation og denitrifikation.docx
-
Torp, Kresten Cæsar: Biokemibogen, Nucleus; sider: 84, 196-197
-
Arvedlund, Michael m.fl.: Økologibogen, Nucleus; sider: 67-72
-
Læs frem til afsnittet "Skovens stofkredsløb" (lektie til 2.z)
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Stofskiftet
Forløb om kroppens omsætning af næringsstoffer. Herunder opbygning og funktion af kulhydrater, fedtstoffer og proteiner. Kulhydraternes omsætning, herunder insulins funktion. Fedts omsætning, herunder lipoproteiner. Proteiners omsætning, fedme og energibalance.
Eksperimentelt arbejde:
Blodsukkermålinger
Gæringsforsøg
I FF3 arbejdede eleverne med fedmeepidemi og livsstilssygdomme i USA i samarbejde med historie A.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Gener og evolution
Forløbet gennemgår gener og arv, DNA og proteinsyntese, genregulering og epigenetik, kræft og stråling, bionformatik, samt populationsgenetik og evolution.
Desuden bioteknologiske metoder: PCR, sekventering, gensplejsning, gentests og transformation.
Eksperimentelt arbejde:
Jagten på kræftgenet
To-gens-spaltning i majs
Transformation med E.coli og GFP
Små øvelser med bioinformatik og databaser
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs kapitel 1 i Genetikbogen B + A (ligger også på Systime)
-
Egebo, Lone Als: Genetikbogen B+A, Nucleus; sider: 11-19, 21-37, 39-55, 57-69, 71-80, 109-112, 116-121, 125-129, 139-143, 149-155, 158-159, 161, 166-177
-
9. Det humane genom og genetiske tests | Genetikbogen B + A
-
Kortlægning af det humane genom | Genetikbogen B + A
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Muskler og energiproduktion
Musklers opbygning og funktion, herunder energiproduktion i musklerne. Citronsyrecyklus, elektrontransportkæden og ATP-regnskab.
Sundhedsmæssige fordel ved motion.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d49173254228",
"T": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d49173254228",
"H": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d49173254228"
}