Holdet 2022 BI/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Aalborg Katedralskole
Fag og niveau Biologi A
Lærer(e) Mette Munkhaus Olsen
Hold 2022 BI/z (1z BI, 1z BI-ø, 2z BI, 2z BI-ø, 3z BI, 3z BI-ø)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Cellebiologi + intro
Titel 2 Kost og sundhed
Titel 3 Arvelige egenskaber
Titel 4 Havets økosystem
Titel 5 Havet II
Titel 6 Hvilket køn er/har barnet?
Titel 7 En sund krop
Titel 8 Det nervøse samfund
Titel 9 Ekstremt liv
Titel 10 Skoven
Titel 11 Stofskiftet
Titel 12 Ølbrygning
Titel 13 Gener og evolution
Titel 14 Immunitet og infektioner
Titel 15 Muskler og energiproduktion

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Cellebiologi + intro

Forløbet gennemgår grundlæggende cellebiologi, herunder celletyper og livsformer, livgivende processer, membrantransport samt en oversigt over kroppens organsystemer og planters struktur.
Herudover er der fokus på rapportskrivning, notetagning, laboratoriesikkerhed, faglig læsning mm.

Eksperimentelt arbejde:
Mikroskopi af celler
Diffusion i agar (hvorfor er celler så små?)
Osmose i kartofler
Osmose i vandpest
Plante i minidrivhus
Gæringsforsøg
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kost og sundhed

Forløbet dækker opbygning og funktion af organiske næringsstoffer, samt kostens sammensætning i øvrigt.
Herudover fordøjelsessystemet, enzymer og spaltning, optagelse af næringsstoffer, samt blodsukkerreguleringen.

Eksperimentelt arbejde:
Kostanalyse (McD)
Spaltning af stivelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Arvelige egenskaber

Vi gennemgår grundlaget for genetikken. Dvs. Celledelinger, genetiske grundbegreber, nedarvningsmønstre, kønsbunden arv, samt kort om proteinsyntese og mutationer.

Eksperimentelt arbejde:
Isolering af DNA
Arvelige egenskaber (genetisk analyse, rapport)
Øvelse med meiose (papirkromosomer)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Rapport: Arvelige egenskaber 01-04-2023
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Havets økosystem

Grundlæggende teori om økologi:
Planters opbygning og funktion, økosystemers struktur, næringssalte og begrænsende faktorer, habitat og niche, kvælstofs og kulstofs kredsløb, energistrøm. fødekæder og konkurrence.

Eksperimentelt arbejde:
Undersøgelse af planter

Materialer: "Opdag Havet" udgivet af WWF,  samt "Biologi i udvikling" (stambog)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Havet II

Fortsættelse af forløbet om havets økologi. Der arbejdes med analyser af indsamlet materiale, herunder vegetationsanalyse (transekter på strandeng) og biotopundersøgelse af kystnært hav v. Limfjorden.

I grupper arbejdes med temaer om havmiljø
(Iltsvind, plastik, global opvarmning, ødelæggelse af havbunden og overfiskning). Fremlæggelser for klassen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Hvilket køn er/har barnet?

Forløb i sexologi med fokus på køn og kønsidentitet, samt hvad dette påvirkes af.

Den biologiske vinkel i forhold til kønsorganer, kønsdifferentiering, meiose og kønshormoner gennemgås.

Derudover forstyrrelser i kønsudvikling via genetiske og miljømæssige faktorer, samt konsekvenser af dette.

Vi kigger på sundhed og sex i forhold til kønssygdomme, prævention og graviditet.

Derudover diskuteres fosterdiagnostik, kunstig befrugtning og hvorvidt vi egentlig selv kan bestemme over vores forplantningsevne.

Eksperimentelt arbejde:
Forsøg med klamydia og kondomer (Gonzales)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 En sund krop

Forløb der gennemgår forudsætningerne for en sund krop og et langt liv.

Vi gennemgår blodkredsløb, hjerte og åndedrætssystemet, kombineret med et fokus på motion og kondition.

Eleverne arbejder med forskellige emner indenfor sundhed og livsstilssygdomme, og præsenterer resultatet for hinanden.

Undervejs stilles skarpt på dele af biokemien, herunder proteiner og deres opbygning, samt enzymers opbygning og funktion.

Eksperimentelt arbejde:
Måling af vitalkapacitet og peakflow
Måling af blodtryk og puls
Hjertedissektion
Måling af kondital m. ergometercykel eller stepbænk
Enzymforsøg med katalase fra selleri
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Det nervøse samfund

I forløbet gennemgås nervesystemets betydning, herunder sanseapparatet, kontrol af bevægelser, homeostase, adfærd og indlæring, samt vores mentale velbefindende.

Særligt fokus på membran- og aktionspotentiale, ionkanaler og transmitterstoffer, samt fremmende og hæmmende synapser.

Vi kigger på både arvelige og miljømæssige aspekter af vores hjernefunktioner, og hvorvidt disse kan påvirkes fx af stoffer udefra.

Vi kigger på forskellige sygdomme og symptomer relateret til fejl i nervesystemet, herunder stress og angst.

Endeligt har vi fokus på belønningssystemet, og hvorfor det er supervigtigt, at vi er lykkelige! ;)

I SRO arbejdes med enten koffein eller smerter i samarbejde med kemi B.

Eksperimentelt arbejde:
Måling af reaktionstid
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Ekstremt liv

I forløbet arbejdes med tilpasninger til ekstreme miljøer, herunder det arktiske miljø.
Ændringer i cellemembran og enzymer, som tilpasning til kulde/varme
Frostsikring hos fisk og planter
Tilpasninger hos vegetation i arktis
Det arktiske økosystem, herunder lemming som nøgleart
Populationsbiologi
Økotoksikologi (kort)
Klimaforandringer

Ekskursion til Aalborg Zoo med fokus på tilpasninger

Eksperimentelt arbejde:
Fotosynteseforsøg med spinatblade (temperatur)
Fangst-genfangst med perler

Materialer:
I forløbet er anvendt digtalt materiale fra Biotech Academy:
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/grundskole/ekstremt-liv/

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Skoven

Forløb om skovens økologi. Jordbundsbiologi og næringssalte. Planters opbygning og fotosyntese. Samspil i skoven, herunder mykorrhiza og andre symbioser. Feltarbejde og biodiversitet.

Eksperimentelt arbejde:
Bestemmelse af primærproduktion i enårig plante (tørstof)
Feltundersøgelse: Biodiversitetsbestemmelse i to skovtyper
Nitrifikation og denitrifikation
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Stofskiftet

Forløb om kroppens omsætning af næringsstoffer. Herunder opbygning og funktion af kulhydrater, fedtstoffer og proteiner. Kulhydraternes omsætning, herunder insulins funktion. Fedts omsætning, herunder lipoproteiner. Proteiners omsætning, fedme og energibalance.

Eksperimentelt arbejde:
Blodsukkermålinger
Gæringsforsøg

I FF3 arbejdede eleverne med fedmeepidemi og livsstilssygdomme i USA i samarbejde med historie A.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Ølbrygning

Forløbet gennemgår gæringsproces og glykolyse, herunder enzymgrupper. Desuden brygningsprocessen.

Eksperimentelt:
Ølbrygning

Materialer: I forløbet er anvendt digitalt materiale fra Biotech Academy:
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/oel-verdens-foerste-svar-paa-anvendt-bioteknologi/
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Biologiopgave: Emnevalg 16-12-2024
Rapport: Ølbrygning 05-01-2025
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 10,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Gener og evolution

Forløbet gennemgår gener og arv, DNA og proteinsyntese, genregulering og epigenetik, kræft og stråling, bionformatik, samt populationsgenetik og evolution.
Desuden bioteknologiske metoder: PCR, sekventering, gensplejsning, gentests og transformation.

Eksperimentelt arbejde:

Jagten på kræftgenet
To-gens-spaltning i majs
Transformation med E.coli og GFP
Små øvelser med bioinformatik og databaser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Immunitet og infektioner

Immunsystemets opbygning og funktion, antistoffer og vacciner, antibiotika og resistens.

Eksperimentelt arbejde:
ELISA
(Blodtypebestemmelse i NV)

Materialer: I forløbet er anvendt digitalt materiale fra Biotech Academy:
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/virus/

via systime.dk: "Biologi i udvikling B-niveau" af Marianne Frøsig m.fl.: Paul Paludan-Müller: Immunsystemet.
https://biologiiudvikling-b.ibog.nucleus.dk/?id=139&loopRedirect=1

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Muskler og energiproduktion

Musklers opbygning og funktion, herunder energiproduktion i musklerne. Citronsyrecyklus, elektrontransportkæden og ATP-regnskab.
Sundhedsmæssige fordel ved motion.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer