Holdet 2022 DA/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Aalborg Katedralskole
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Rikke Taber
Hold 2022 DA/a (1a DA, 2a DA, 3a DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Home Sweet Home
Titel 2 FF0: Tekster på briksen
Titel 3 Digtsamling: "Sn  snart"
Titel 4 Kvindeliv - middelalder til det moderne gennembrud
Titel 5 Krigslyrik og krigsdokumentar
Titel 6 Talen og den debatterende artikel
Titel 7 Trafiksikkerhedskampagner
Titel 8 FF2
Titel 9 Romantik og romantisme
Titel 10 Klassekampen i et modene og senmoderne perspektiv
Titel 11 Storbyen i lyrikken
Titel 12 Sociale Medier
Titel 13 Krig i nyhedskredsløbet
Titel 14 Home sweet Home og eksistentielle fortællinger
Titel 15 Digitalt undervisningsmateriale

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Home Sweet Home

Home sweet home
Introduktion til tekstanalyse med udgangspunkt i novellegenren og motivet 'familien'. Vi arbejder med både ældre og nyere noveller, der alle tematiserer familie og hjem. Eleverne møde teksterne gennem den modtagerorienterede og den tekstorienterede metode.
Forløbet har fokus på de genrekarakteristiske træk og på at få opbygget et solidt begrebsapparat til tekstanalyse og med afsæt i Svend Brinkmanns teser om, hvorfor vi læser skønlitteratur skal teksterne også medvirke til autentiske samtaler om skønlitteraturens betydning for individ og samfund.  

Skriftligt arbejde:  I forløbet er der indarbejdet fire små skriveøvelser, som har fokus på bl.a. at træne:
1) korrekt citatteknik og citatanalyse
2) analyse og fortolkning ud fra en fortolkningshypotese og fokus på hvad, hvordan og hvorfor
3) den gode indledning
4) sammenhæng i opgaven og opgavens tre dele (indledning – midte – afslutning)

Efter forløbet skal eleven kunne:
- Redegøre for karakteristika ved den klassiske og moderne novelle
- Redegøre for og anvende hhv. myretuemodellen og isbjergsmodellen til kompositionsanalyse
- Analysere og fortolke en novelle med særligt fokus på komposition, fortæller og synsvinkel, miljø- og personbeskrivelse, billedsprog og semantiske skemaer samt motiv, tema og det samlede udsagn.  
- Arbejde systematisk ud fra en fortolkningshypotese og 4 fokuspunkter

Materiale:
- Pär Lagerkvist,  Far og jeg (1924), (Oversat til dansk 1946).
- Kim Fupz Aakeson, Læreplads (1999)
- Maja Elverkilde, Mor og Far (2008)
- Tove Ditlevsen: En morgen i et villakvarter (1952).
- Torben og Maria, Naja Marie Aidt (2006)
-
- Supplerende materiale:
Litteraturhistorien - på langs og på tværs, Tinne Serup Bertelsen mfl. 2013.
Teoretisk kompendium udarbejdet af lærere (IC og RT)
Julie Nord, udvalgte billeder fra udstillingen "Just Like Home"
Om begrebet "Das Unheimliche": https://kunsten.dk/da/indhold/til-underviseren-2440 (04.11.2022)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 FF0: Tekster på briksen

FF0 er jeres første flerfaglige forløb ud af i alt 7. I FF0 skal I undersøge, hvordan man kan arbejde metodisk i henholdsvis dansk og samfundsfag. Formålet er at gøre jer bevidste om, hvordan vi arbejder i de to fag, og om hvordan fagene adskiller sig fra hinanden. På den måde får I en basal forståelse for, hvad for noget materiale, vi arbejder med i dansk og samfundsfag, hvordan vi arbejder med det, og hvilken type spørgsmål henholdsvis dansk og samfundsfag kan bruges til at besvare. I skal være i stand til at forklare, hvad forskellen er på empiri, teori og metode samt hvordan vi efterprøver vores teorier i de to fag.  Endelig skal I kunne forklare, hvad der kendetegner en god undersøgelse i henholdsvis samfundsfag og kunne sige noget om forskellen på de to fags empiri og metode.
I dansk arbejder vi under overskriften ”Tekster på briksen” med den psykoanalytiske teori og metode, og vi analyserer en samling litterære tekster med psykoanalytiske briller for at se, hvor meget det bidrager til fortolkningen.
I samfundsfag arbejder vi med social arv og har fokus på forskellige samfundsfaglige metoder -  herunder kvantitativ og kvalitativ metode, operationalisering mv.
Som opsamling på FF0 skal grupperne lave en kort præsentation af det, I har lært i de to fag. Grupperne bliver parret to og to, således at den ene gruppe holder oplæg om danskfaget og den anden gruppe om samfundsfag. Samtidig er de opponentgrupper for hinanden, hvilket betyder, at man forholder sig til og stiller spørgsmål til den anden gruppes oplæg.

Primærlitteratur:
- skønlitterære tekster fra forløbet "Home sweet Home"

Sekundærlitteratur:
"Psykoanalytisk metode" i "Faglige forbindelser" s. 59-64.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Digtsamling: "Sn snart"

Undervisningsbeskrivelse:

I dette miniforløb læses værket ”Ssn  snart”(2021) af Lasse Raagaard Jønsson.  Forløbet er fordelt på tre moduler og hvert modul har sit fokus:
1) Indholdsanalyse med fokus på: omslag, semantiske skemaer og overskrifter til bogens fire dele. I omslagsanalysen trænes evnen til at arbejde med paratekster og elevernes nykritiske nærlæsningsevner testes i mødet med bogens fysiske præsentation.  I arbejdet med overskrifter og semantiske skemaer trænes elevernes evne til at systematisere og fortolke.

2) Formanalyse med fokus på: det visuelle lag og det lydlige lag. Eleverne skal kopiere Lasses stil og således afkode hans teknikker. Øvelsen træner igen elevernes nykritiske nærlæsningsfærdigheder og gør dem opmærksomme på, at lyrik skal sanses og forstås gennem flere lag.

3) Anmeldelse med fokus på: I dette modul skal eleverne arbejde med endnu en paratekst, nemlig en anmeldelse af digtsamlingen. Her skal eleverne både forholde sig til skribentens indhold og form, for dernæst selv at skrive en anmeldelse af digtsamlingen, hvor de både skal bruge de nye fagbegreber og træne deres personlige stemme.


I forløbet har eleverne stiftet bekendtskab med følgende begreber, som er en del af deres lyriske værktøjskasse:
- Nykritisk metode (lag-for-lag, løg-metaforikken)
- Det lyriske jeg
- Det visuelle lag, det lydlige lag
- Typografi, tegnsætning, strofer, vers, enjambement, rolig og urolig sats
- Metriske vers og frie vers, allitterationer
- Semantisk skema
- Titelanalyse, omslagsanalyse

Skriftlighed: anmeldelse med fokus på den personlige stemme.

Sekundært litteratur:
- Rikke Taber & Mette Ewald, "Lyrik - når sproget spiller"
- Tue Andersen Nexø, "Stærke debutdigte om talebesvær er som at scratche i en plade med stille, akustisk musik" i: "Information": https://www.information.dk/kultur/anmeldelse/2021/02/staerke-debutdigte-talebesvaer-scratche-plade-stille-akustisk-musik (29.01.2023)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Kvindeliv - middelalder til det moderne gennembrud

I dette forløb vil vi undersøge kvindeliv fra middelalderen til det moderne gennembrud i en nordisk kontekst med særligt fokus på, hvordan kvinder gennem historien og i litteraturen er blevet betragtet, behandlet og beskrevet.  En vandring gennem historiske kilder og skønlitterære tekster kan give os indsigt i nogle af de problematikker, som især kvinder har stået over for:

- Kønsroller

- Ægteskab

- Seksualitet

- Uddannelse

I forløbet vil I opdrage, hvordan kristendommen har været med til at præg opfattelsen af kvinden. Derfor starter forløbet også i middelalderen, hvor kristendommen (i form af katolicisme) udfordrer slægtstænkning og sætter nye normer for kvindelivet. Forløbet slutter med det moderne gennembrud og ”Guds død”, som Nietzsches Zarathustra proklamerede det.I Det moderne gennembrud blev både køn, klasse og kirke sat under debat, men i nærværende forløb er der fokus på kvindekønnet.

Primærlitteratur:
Tryllevisen: ”Agnete og havmanden”
Riddervisen: ”Hr. Ebbes døtre”
Ludvig Holberg: (Uddrag), ”Niels Klims underjordiske rejse” (1741)
Thomasine Gyllembourg: ”Den lille Karen” (1830)
Henrik Ibsen ”Et Dukkehjem” (1879)
Illa Christensen: Kvinde (1887)

Sekundær litteratur:
https://litthist.systime.dk/ (brugt som opslagsværk til de forskellige perioder)






Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Krigslyrik og krigsdokumentar


Krigslyrik og krigsdokumentar

Tematisk set arbejdes der i forløbet med forskellige blikke på krig. Genremæssigt arbejdes der med lyrik og dokumentarfilm. Eleverne skal både arbejde receptivt og produktivt med lyrik som genre, idet de selv skal skrive digte samt træne nykritisk nærlæsning af lyrik. Dernæst skal eleverne arbejde med dokumentarfilmen "Flugt" med fokus på filmiske virkemidler, anslag og præmis. Afslutningsvis bliver eleverne trænet i at lave en analyserende artikel til genren lyrik.

I forløbets del om lyrik er eleverne blevet præsenteret for den nykritiske model til lyrikanalyse med udgangspunkt i følgende lag svarende til kapitlerne i bogen "Lyrik - når sproget spiller":
• Det visuelle
• Komposition
• Det lydlige lag
• Syntaks og ordklasser
• Udsigelsen og stemmen

I forløbets del om dokumentaren er eleverne blevet præsenteret for en anslagsanalyse og  shot-to-shot-analyse, for også i mødet med denne genre at træne nærlæsning ud fra en række lag.

Eleverne skal efter endt forløb kunne:

• Redegøre for, hvad lyrik er: herunder skelne mellem traditionel vs. moderne lyrik
•  At kunne foretage en nykritisk nærlæsning af digte ud fra lagmodellen og et solidt begrebsapparat:
• At kunne diskutere lyrikkens potentiale og svare kvalificeret på spørgsmålet Hvorfor læser vi lyrik
• At kunne skrive en analyserende artikel med udgangspunkt i et digt
• Redegøre for, hvad en dokumentarfilm er
• At kunne foretage en anslagsanalyse ud fra shot-to-shot-modellen og et solidt begrebsapparat


Kernebegreber til lyrik/begrebsapparatet:

• Det visuelle: sats, strofe, vers, typografi, tegnsætning, enjambement
• Komposition: gentagelse, kontrast, tid, rum og jeg
• Det lydlige: metriske vers, frie vers, allitteration, anafor, klange samt rimanalyse
• Udsigelsen og stemmen: enstemmighed og flerstemmighed, det lyriske jeg, det lyriske du
• Stil: metafor, sammenligning, besjæling, personifikation og symbol + gentagelsesfigurer, modsætningsfigurer og dramatiske figurer
• Motiv, tema det samlede udsagn

Kernebegreber til dokumentar/begrebsapparatet:
• John Griersons definition af en dokumentar: en dokumentarer en kreativ bearbejdning af virkeligheden
• Autenticitetsmarkører
• Kamerabevægelse:Travelling, Slowmotion, Fastmotion:
• Billedbeskæring
• Frø- normal- og fugleperspektiv
• Klipning: kontinuitetsklipning, kryds- og parallelklipning
• Lyd: reallyd, underlægningsmusik
• Lys: high key og low key
• Fremdriftsmidler: setup og payoff, surprise og suspense, plottwist, temposkift og cliffhanger


Primære tekster:
• Vaclav Havel: "Peace" (1967)
• Henrik Nordbrandt: ”Vuggevise” (2015)
• Morten Nielsen: "Skæbne" (1943)
• Klaus Rifbjerg: "De ukendte soldater" (2009): https://politiken.dk/kultur/boger/art5464761/Rifbjerg-skriver-digt-om-dr%C3%A6bte-soldater
• Halyna Kruk: titelløst digt fra samlingen "Book War" (2022)
• Jonas Poher Rasmussen "Flugt" (2021):https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/flugt







Sekundære tekster:
• Inge Helene Fly, "Hvad skal vi med digte?"  (2016)  https://litteratursiden.dk/artikler/hvad-skal-vi-med-digte
• Rune Lykkeberg, "Et digt bryder ind i verden" (2015)  https://politiken.dk/kultur/art5590535/Et-digt-bryder-ind-i-verden
• Mathilde Westfall Gram: "»Jeg ville meget gerne have muligheden for at skrive om evigheden, men for tiden er det kun øjeblikket, jeg kan forsvare« i Information (6.6.2022): https://www.information.dk/kultur/2022/07/gerne-muligheden-skrive-evigheden-tiden-kun-oejeblikket-kan-forsvare>
• Mette Ewald og Rikke Taber, Lyrik - når sproget spiller (kap. 1-8): https://lyrik.systime.dk/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Talen og den debatterende artikel

Formål med forløb:

Formålet med forløbet er at introducere eleverne til kommunikative, argumentatoriske og retoriske grundbegreber. Forløbet falder i to dele: det obligatoriske mundtlighedsforløb og en introduktion til den debatterende artikel. I starten af forløbet arbejder vi med forskellige talegenrer og det retoriske pentagram. Sidstnævnte anvendes både receptivt og produktivt. I forlængelse heraf planlægger og gennemfører eleverne en tale ud fra forskellige benspænd.

Dernæst arbejder vi med at analyse argumenterende tekster, bl.a. vha. Toulmins argumentationsmodel, appelformer og stilistiske virkemidler. Afslutningsvis introduceres eleverne til den debatterende artikel igennem forskellige deløvelser. I forbindelse hermed arbejdes mere indgående med at argumentere for egne synspunkter.

Ved forløbets afslutning skal eleverne kunne:

• Skelne mellem forskellige talegenrer
• Forklare og anvende kommunikationsmodellen det retoriske pentagram
• Forklare og anvende retorikkens appelformer
• Forklare og anvende stilistiske virkemidler (troper og figurer)
• Forklare og anvende Toulmins argumentationsmodel
• Påvise brugen af forskellige argumentationstyper
• Planlægge og udføre et mundtligt oplæg med retorisk bevidsthed om opbygning, sprog og fremførelse
• Redegøre for og sammenligne centrale synspunkter i argumenterende tekster
• Argumentere for egne synspunkter vha. argumentationsmodel og konkrete eksempler

De skal desuden kunne redegøre for følgende begreber:

Talegenrer
• Lejlighedstalen
• Den politiske tale
• Den informative tale

Kommunikation
• Den verbale kommunikation: det, der siges.
• Den nonverbale kommunikation: kropssproget.
• Den ekstraverbale kommunikation: måden, det siges på (tonefald)
• Ciceros pentagram
Retorik
• Logos
• Patos
• Etos

Argumentation
• Påstand
• Belæg
• Hjemmel
• Rygdækning
• Gendrivelse
• Styrkemarkør
• Argumentationstyper: årsags-, generaliserings- og motivationsargument
• Argumentationskneb: Postulat, glidebaneargument og ordvalgsargument

Stilistik
• Troperne: sammenligning, metafor, besjæling og personificering
• Figurerne: anafor, antitese og retorisk spørgsmål

Kernestof (findes alt sammen i kompendiet i OneNote)
- De tre talegenrer (iBogen Håndbog til dansk af Ole Schultz Larsen, Systime).
- Kommunikationens tre former (Ole Schultz Larsen: ”Nonverbal kommunikation” i: Psykologiens Veje (2008).
- Ciceros pentagram (iBogen Håndbog til dansk af Ole Schultz Larsen, Systime).
- Stilistiske virkemidler: troper og figurer (iBogen Lyrik – når sproget spiller af Mette Ewald og Rikke Taber, Systime).
- Appelformer (Jesper Troels Jensen og Birgitte Berger: Talerteknik – en håndbog i retorik, Rhetor, 2011).
- Toulmins argumentationsmodel (blandt andet fra Anna Maria Lassen: Sprog i brug, Systime).
- Den debatterende artikel (iBogen Eksamensgenrerne dansk stx af Nicolai Rekve Eriksen, Systime).

Taler, som vi har arbejdet med, der derfor må tilgås som digitalt undervisningsmateriale i en eksamenssituation:

- Greta Thunbergs tale ved Klimamarchen 2019 (oversættelse), Udgivet af Sofie Vestergaard Kristiansen den juli 29, 2019
- Maja Lucas grundlovstale den 5. juni 2023: https://www.dansketaler.dk/tale/maja-lucas-grundlovstale.
- "Gavner Gretha Thunberg formidlingen af videnskab", https://videnskab.dk/kultur-samfund/gavner-greta-thunberg-formidlingen-af-videnskab.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Trafiksikkerhedskampagner

Formål:

Formålet med forløbet er at introducere eleverne til kampagnefilmen ud fra et genremæssigt, analytisk og vurderende perspektiv.

I forløbet arbejdes der metodisk med medieanalyse og herunder kommunikationsanalyse, argumentationsanalyse og analyse af de filmiske virkemidler med det formål at kunne vurdere kampagnefilmens effekt på målgruppen. Kendskabet til kampagnefim skal desuden gøre eleverne mere kritiske og reflekterede i forhold til mediebilledet i dag.

I løbet af forløbet skal eleverne arbejde både receptivt og produktivt. De skal bl.a. analysere en række kampagnefilm på klassen, i grupper og individuelt ligesom de skal udarbejde storyboards til egne kampagner, som de skal pitche på klassen. Dette er en træning til FF2, hvor eleverne kan vælge at arbejde produktivt med kampagnegenren i et forløb om klima og innovation. I  3.g vender vil tilbage til kampagnegenren med særligt fokus på reklamekampagner.

Efter forløbet skal du kunne:
• Redegøre for kampagnefilmens genretræk  
• Skelne mellem skræmmekampagne og opbyggelig kampagne
• Forklare og anvende Raskins storytellingsprincipper
• Forklare og anvende begreber for filmiske virkemidler (begrebslisten)
• Påvise og redegøre for forskellige typer humorteori
• Analysere, fortolke og vurdere kampagnefilm ud fra analysemodellen
• Forklare, hvad der kendetegner unge som målgruppe

Du skal kunne redegøre for følgende begreber:
- den opbyggelige kampagne og skræmmekampagne
- fiskemodellen og dragemodellen
-       Ciceros pentagram
-       Toulmins model
-       Raskins storytellingsprincipper
- Humorteori (Overlegenhedsteorien, Forløsningsteorien,
        Uoverensstemmelsesteorien)
-       filmiske virkemidler


Primære tekster:
Rådet for Sikker Trafik:
- "Hjelm har alle dage været en god idé" : https://video.sikkertrafik.dk/video/66797982/hjelm-har-alle-dage-vaeret-en-god (17.12.23)

- "Dead man walking":
https://video.sikkertrafik.dk/video/14705912/dead-man-walking (17.12.2023)

Matrixarbejde:
- Læg Mobilen <https://www.youtube.com/watch?v=wlY5yT0D6Kk> (17.12.2023)
Sara , Gustav, Embla & Isabel, Katrine & Marika, Mathilde & Lykke

- Kør bil, når du kører bil: https://www.youtube.com/watch?v=g5hF9Vy5T1Y (17.12.2023)
Andreas, Julie og Viktoria, Cille & Karla, Mikkeline & Emma x 2

- Teenager i trafikken: https://www.youtube.com/watch?v=QNaXiBCoMh8
Christopher (17.12.2023)

Sekundært materiale:
Henning Bøtner Hansen og Maria Rebekka Holm Andersen
: "Kampagnespottet" i; De korte medieformater, Systime.
https://dekortemedieformater.systime.dk/ (17.12.2023)

Debatterende artikel om trafiksikkerhedskampagner:
Søren Astrup, Optagelser af voldsom påkørsel af lille dreng bruges i engelsk trafikkampagne: Det er bare så voldsomt, at det ikke virker, mener dansk ekspert (2021)
Peter Dalsgaard Thomsen, Trafikkampagner virker: Se nogle af de bedste (2014)
Martin Tordrup Jensen, Ny kampagne fra Sundhedsstyrelsen: Brostrøm dukker op, når du mindst venter det (2020)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 FF2

Formål:

Det flerfaglige forløb FF2, der er en del af det samlede arbejde med den akademiske skrivegenre og den samlede progression frem mod Studieretningsprojektet (SRP), bygger videre på elevernes erfaringer fra DHO i 1.g og FF1 i 2.g, hvorfor det er vigtigt, at lærerne italesætter dette. Derfor skal eleverne som optakt til forløbet læse deres selvevaluering fra disse forløb. Det er tidligere i de enkelte klasseteams besluttet, om Lectio eller OneNote benyttes som platform (kontakt tidligere involverede lærere for info om platform).

I FF2 har eleverne fokus på innovation, da eleverne i 3.g kan vælge at skrive en studieretningsopgave omfattende arbejdet med innovation og udarbejdelse af innovative løsningsforslag. Overskriften for FF2 2022 er klimaforandringer med fire produkttype:
1) Skriv en cli-fi-novelle
2) Skriv et øko-digt
3) Skriv en klimatale
4) Lav en klimakampagnefilm

Det er vigtigt, at FF2 opleves som meningsgivende for fagene, i den forstand, at det innovative produkt forpligter eleverne på faglig kvalitet inden for begge fag, og at der i begge fag kan arbejdes med fagenes faglige mål. Derfor er det de ansvarlige lærere i hver klasse, der afgør, om klassen kan vælge mellem de fire produkter, eller om hele klassen skal lave samme produkt. De fire produkter lægger op til de forskellige stofområder i dansk samt hovedgenrerne epik og lyrik. I NV lægger de fire produkter op til at arbejde med forskellige faglige områder, se noten .

Udover at udarbejde et innovativt produkt (novelle, digt, tale eller kampagnefilm) og præsentere dette for klassen, skal eleverne i grupper skrive en opgave på 6-8 sider eller 9 normalsider, hvis gruppen er på 3. Opgaveformuleringen er givet på forhånd, jf. de fire produkttyper. Hver klasse kårer desuden en finalist(gruppe), der skal præsentere deres produkt til ”Kattens Hule”, som afholdes for hele årgangen med eksterne dommere og præmier.
Særlige fokuspunkter:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Romantik og romantisme


Formål:
Dette forløb har til formål at give eleverne et litteraturhistorisk overblik over romantik (organismetanken, nyplatonisme, nationalromantik og biedermeier/poetisk realisme) og romantisme (herunder dobbeltgængermotivet). Forløbet træner også eleverne analytiske færdigheder inden for epik (novelle og roman) og lyrik (sang, salme og digt), og vi skal arbejde på de forskellige taksonomiske niveauer i tekstlæsningen.  Undervejs præsenteres eleverne for forskellige metodiske tilgange, bl.a. litteraturhistorisk kontekstualisering, nykritisk metode og diskursanalyse. Vi kommer også til at sætte fokus på fortællerinstansen og kigge nærmere på den upålidelige fortæller.  

Når forløbet er slut, skal eleverne kunne:

1. udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst om romantik og romantisme såvel mundtligt som skriftligt
2. skelne mellem de forskellige romantiske strømninger: nyplatonisme, universalromantik, nationalromantik, biedermeier/poetisk realisme og romantisme.
3. Kende til særlige romantiske begreber: romantisk kærlighed, romantisk natursyn, det dualistiske menneskesyn, panteisme, idealisme, askepotmotivet, dobbeltgængermotivet, erotisk transcendens, poetisk retfærdighed, det romantiske geni
4. anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (især analyse og fortolkning + perspektivering) med formidlingsbevidsthed
5. analysere, fortolke og perspektivere tekster fra romantik og romantisme
6. Redegøre for den upålidelige fortæller og føre bevis for en sådan
 
 
Kernestof:
· Ludvig Holberg: Fanatikere (1749)
· Malerierne: Rembrandt "dr. tulps anatomi forelæsning" 1632 vs. Caspar David Friedrich: Der Wanderer über dem Nebelmeer (1818).
· Oehlenschläger: ”Guldhornene” (1803) (kompendium)
· Staffeldt: ”Indvielsen” (1804) (kompendium)
· Oehlenschläger: ”Der er et yndigt land” (1819) (kompendium)
· H. C. Andersen: ”Danmark, mit fædreland” (1851) (kompendium) (aflevering)
· Thomasine Gyllembourg: ”Den lille Karen” (1830) (kompendium)
· St. St. Blicher: ”Sildig Opvaagnen” (1828) (kompendium, værk)
· Emil Aarestrup: ”Angst” (1838) (kompendium)
· Emil Aarestrup: ”Paa Sneen” (1838) (kompendium)


Supplerende stof:
· N.F.S. Grundtvig, "I al sin glans nu stråler solen" (1843)
- Søren Bork, "Debatindlæg: Andel leverer topmål af hykleri" (26.6.2023)
- Barbara Kjær-Hansen m. fl., "1800-1870: Romantikken (kap. 5)" i Litteraturhistorien på langs og på tværs, Fra <https://litthist.systime.dk/?id=1
· Anne Lise Holm, Analysemodel til Biedermeier, http://easystudy.dk/dansk/analyse-af-biedermeier
· Søren Vrist,  "romantikkens strømninger":Romantikkens strømninger
-Emilie Maarbjerg Mørk, "Vi-danskere-blev-narret-dengang-i-1800-tallet.-Og-det-har-præget-os-lige-siden?" (19.04.2024)
- Andel, "Debataften om dansk idyl og grøn omstilling": https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=GLweXM5RuDE


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Klassekampen i et modene og senmoderne perspektiv

Klassekampen

Introduktion til forløb:
Samfundsklasser - noget fra fortiden eller stadig aktuelt?  I dette forløb skal vi forstå klassekampen gennem litteraturen i et først senmoderne og dernæst moderne samfund. I forløbet undersøges gennem autofiktion, sangtekster, taler, dokumentarfilm og noveller, hvordan social ulighed stadigvæk påvirker livsstil, værdier, identitet og ikke mindst muligheder i dag.  
Dernæst vender vi blikket mod det moderne gennembrud  og den kamp, der dengang udspillede sig mellem samfundsgrupper. Forløbet arbejder her med det moderne gennembruds udlægning af de tre k'er (køn, klasse og kirke) med særligt fokus på, hvordan klassekampen portrætteres via den kritiske realisme, impressionisme og naturalisme. Der er generelt fokus på litterær analyse og fortolkning samt viden om perioden og arbejdet centrerer sig derved om metodetrekanten.
Der er desuden særligt fokus på at træne elevernes egne udtryksfærdigheder via både mundtlige og skriftlige afleveringer.


- Faglige mål:
- Demonstrere viden om klassekampen i det moderne og senmoderne samfund, herunder ligheder og forskelle.

- Anvende viden om centrale genrekendetegn for talen, dramaet, novellen og dokumentarfilmen til at foretage en analyse og fortolkning med inddragelse af fagets fagterminologi knyttet til de forskellige genrer herunder talegenrer og kommunikationsanalyse, litterær analyse og filmisk analyse med henblik på, hvordan forskellige genrer portrætterer klassekampen på forskellige måder.

- Genkende og påpege karakteristika ved forskellige realismer: kritisk realisme, social realisme, naturalisme og impressionisme.

Genkende og påpege karakteristika ved autofiktion.

- Lave en nuanceret personkarakteristik (ydre og indre personkarakteristik, statisk og dynamisk karakter) samt en karakteristik af sproglige virkemidler, miljø og symbolik.
-
- Kende til og kunne anvende begreber særligt knyttet til klassekampen i et senmoderne perspektiv: symbolske grænser, respektabilitet, identifikation, disidentifikation, privilegieblindhed, klasseskam, social arv og social mobilitet, symbolsk vold samt kulturel, økonomisk og social kapital. (se hele listen i Quizlet)

- Have overblik over pensum og kunne perspektivere til andet relevant arbejde fra klasseundervisningen

- Koble tekst og litterær periode, herunder bl.a. sproglige, tematiske eller genremæssige kendetegn



Primære tekster
Del 1:
Tessa og Orgi-E, Blæstegnen (2020)

Amiri, Geeti: “Berlingske-skribent i kikset omklamring af rapstjerne”, Ekstra Bladet 28.5.2020
Hairdar Ansari: ” Kvarteret” og ”Kulturchok”, Institutionaliseret (2022)
Glenn Bech: ”Klasse handler om…” Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet (2022)
Thomas Korsgaard, uddrag fra: En dag kan vi grine ad det (2018), s. 444-445 og Man skulle nok have været der (2021), s.591-593 (Fra det samlede bind Tue-Triologien).
DR, en syg forskel, En syg forskel 1, afsnit 1, særligt fokus på nærlæsning af anslaget 00.00-02.17
Del 2:
Henrik Pontoppidan, "Ane-Mette" (1887), "Naadsensbrød" (1885) - Kirke og klasse
Herman Bang, "Frøkenen" (1883) - køn
Martin A. Nexø: "Lønningsdag", Novellen blev trykt i novellesamlingen Muldskud fra 1900, men er oprindeligt fra 1896

Sekundærlitteratur
Anita Nell Bech Albertsen, Ditte Eberth Timmermann og Dorthe Hedegaard Mikkelsen, Oppe og nede, 2023, Dansklærerforeningen: Kapitel: ”Klasse”, Introduktionskapitler til ”Ghettoens stemmer”, ”Ingenmandsland” og ”Provins Noir”.
DR, ”Idoler i teltet”, Den store junior Bagedyst (30.marts, 2024), 35.00-47.00
DR, ”Prinsesserne fra Blokken, afsnit 1 (13. november, 2016), 0.00 – 0.51
https://klassesamfund.dk/
Anne-Marie Steen Petersen, foto af klassesamfund
PowerPoints udarbejdet af RT som introduktion til både del 1 og del 2
Georg Brandes, Indledningsforelæsning til Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Literatur (uddrag, 1871)
Herman Bang, "En lille Replik" (1890)

- Quizlet med begrebsforklaring: https://quizlet.com/909663976/klassekampen-dengang-og-nu-flash-cards/

Selvvalgt værk:
Andrea Lei: Man skulle have været der” af Thomas Korsgaard
Andreas Marcher Brager: “Man skulle have været der” af Thomas Korsgaard
Carla Landor: Satans mænd Andrew Walden
Christopher Holst Quirk: Snydt ud af næsen af Thomas Korsgaard  
Cille Ortved Juul: ”Satans Mænd” - Andrew Walden
Embla Margrethe Loumand: "Onskaben" Jan Guillou
Emma Bølling Friis: "Satans Mænd" -  Andrev Walden
Emma Josephine Boelt: Man skulle have været der” af Thomas Korsgaard
Gustav Stig Mortensen: Man skulle have været der” af Thomas Korsgaard
Isabel Thor Jakobsen: "Satans Mænd" Andrev Walden
Julie Martens:Man skulle have været der” af Thomas Korsgaard
Katrine Bay Simonsen:"Blomsterdalen" af Niviaq Korneliussen
Lykke Christine Elvstrøm:"Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet" af Glenn Bech
Maria Louise Bygum Larsen: Man skulle have været der” af Thomas Korsgaard
Marika Stensig Vadsholt:“Kalak” - Kim Leine
Mathilde Hyldgaard Hjulskov: Man skulle have været der” af Thomas Korsgaard
Mikkeline Støving Raal: "Hvis der skulle komme et menneske forbi" - Thomas Korsgaard
Elev Sara Isabell:“Nøjsomheden” af Stine Askov
Seth Dahl Johansen: "Nøjsomheden" Stine askov
Sofie Bruun Herløv: "Hvis der skulle komme et menneske forbi" (Trilogien om Tue) - Thomas Korsgaard
Sophia Julie Holst Jensen: Man skulle have været der” af Thomas Korsgaard
Victoria Lade Bach: ”Satans Mænd” - Andrew Walden
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 9,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Storbyen i lyrikken

Storbylyrik og modernisme
Individet og storbyen i modernitetens spejl

I forløbet "Individet og storbyen i modernitetens spejl" undersøger vi, hvordan individet relaterer sig til storbyen og moderniteten i det 20. århundrede, særligt fra 1900 til 1920. Vi vil dykke ned i modernismens overordnede begreb og fokusere på stilretningerne futurisme og ekspressionisme. Derudover vil vi analysere stedsmotivet, specielt storbyen, og tematiseringen af modernitetens erfaringer som fremmedhed og frihed, frygt og fascination. I tilknytning til forløbet inddrages elevernes egne erfaringer fra deres møde med storbyen London. I London skal eleverne både skrive modernistiske storbydigte og reflekterende artikler om storbyen med fokus på sanseoplevelser og -beskrivelser.

Formål med forløbet:
• At undersøge individets forhold til storbyen i perioden 1900-1920.
• At få kendskab til modernisme som en overordnet forståelsesramme.
• At opnå indsigt i futurisme og ekspressionisme.
• At kunne placere digte i modellen til modernitetserfaring
• At repetere nykritisk nærlæsning af lyrik med udgangspunkt i teorien fra "Lyrik – når sproget spiller".
• At styrke metodisk bevidsthed og akademisk skrivning i forbindelse med den reflekterende artikel.

Efter forløbet skal eleverne kunne:
• Redegøre for modernisme, futurisme og ekspressionisme.
• Anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (især analyse, fortolkning og perspektivering) med formidlingsbevidsthed.
• Demonstrere viden om fagets identitet og metoder (afsenderorienteret læsning, kontekstorienteret læsning og tekstorienteret læsning).

Primære tekster:
• Johannes V. Jensen: "Paa Memphis Station" (1906)
• Futurismens Manifest (1909) + opgaveark
• Emil Bønnelycke: ”Gaden” (1917) og "Hyldestdigt til New York" (1917)
• Rudolf Broby-Johansen: "Odalisk skønhed" fra BLOD (1920)
• Tom Kristensen: ”Nat i Berlin” (1921)

Sekundær litteratur
• Birgitte Tindbæk: Storbyen i litteraturen. www.litteraturnet.dk
• Teori fra Rødder-projektet om storbyen og modernisme i form af PPP af RT.


Nøgleord:
1. Modernisme: En overordnet kunstnerisk og kulturel bevægelse, der søger at bryde med traditionelle former og skabe nye udtryk, ofte i reaktion mod det moderne samfunds kompleksitet og forandring.
2. Futurisme: En avantgardebevægelse, der fejrer teknologi, hastighed og industrialiseringens æstetik, og som ofte omfatter en radikal afvisning af fortidens kunst og traditioner.
3. Ekspressionisme: En kunstnerisk retning, der lægger vægt på at udtrykke intense følelser og subjektive oplevelser, ofte gennem forvrængede former og dramatiske kontraster.
4. Storbyen: En kompleks og pulserende scene for modernitetserfaringer, der indebærer følelser af fremmedhed, frihed, frygt og fascination, og som fungerer som et centralt motiv i litterære værker fra perioden.



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Sociale Medier

Fokuspunkter i forløbet om sociale medier har været følgende:

1)Digital mediebrug og trivsel: Undersøgelsen fra VIVE viser, at unges brug af digitale medier både kan fremme deres sociale relationer og trivsel, men også medføre ensomhed og lavere selvværd. Det understreges, hvordan sociale medier kan forstærke følelsen af at være udenfor fællesskaber (FOMO).

2) Skærmfri fremtid? Debatudsendelsen ”Skærfri fremtid?”  lader Imran Rashid: læge, Thomas Højhus: folkeskolelærer, Morten Bødskov (S): erhvervsminister, Natasha Saxberg: adm. Direktør i IT-branchen, Astrid Olsen: influencer og Vincent Hendricks: professor i filosofi diskuterer a) om vi har magten over teknologien eller den har magten over os, om og hvem der skal regulere brugen af sociale medier og om skærmene skal ud af klasseværelserne
3. Forældreinvolvering i unges digitale liv: Kampagnen "Velkommen til nettet!" opfordrer forældre til at engagere sig mere aktivt i deres børns digitale liv og sikre, at de er opmærksomme på risici forbundet med at være ”alene hjemme på nettet”.

4. Kierkegaards livsanskuelser og digital dannelse: Egholm Tonnesen anvender Kierkegaards livsanskuelser som ramme for at reflektere over digital dannelse og ansvar. Hun argumenterer for, at vi bør forstå og tage ansvar for vores digitale handlinger, og at vores adfærd på sociale medier afspejler de livsanskuelser, vi vælger at følge.

Efter forløbet skal eleverne kunne:
- lave en kampagneanalyse (informationskampagne)
- debattere brugen af skærme i klasseværelset og børneværelset ud fra principperne i formel debat
- reflektere over mediebilledet i dag og sætte digital dannelse sammen med Kierkegaards stadielære

Litteraturliste:
1. VIVE. (2023, 8. februar). Sociale medier påvirker unges sociale liv og trivsel på godt og ondt. Fra: SST.dk.
2. Nørlund, E. (2023, 3. juli). Ny kampagne hitter: Tal med dine børn om deres digitale liv. Fra: Information.dk.
3. Egholm Tonnesen, C. (2018, 5. april). Lige meget, om du er spidsborger, æstetiker eller etiker, kan Kierkegaard lære dig noget om dannelse på nettet. Fra:  Information.dk.
4. Genvej, ”Velkommen til nettet!” (2024). Genvej - til dit barns digitale liv. Fra:  YouTube.
DR, ”Debatten: Skærmfri fremtid” (2024, 25. april).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 9,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Krig i nyhedskredsløbet

Forløbet ‟Krig i nyhedskredsløb” giver greb og begreber om nyheder. Nyheder er en uundværlig byggesten i den demokratiske offentlighed, og hvis man holder sig orienteret, kan man deltage kvalificeret i demokratiet og dermed værne om det. Men nyheder har samtidig deres eget liv og går i sving og selvsving i deres egne kredsløb. Derfor skal vi bruge begreber til at håndtere dem. I dette forløb lærer vi om genrer og komposition, men også om de ‛zoner’ af sandhed, som nyheder kan bevæge sig igennem. Vi følger en nyhed – nemlig nyheden om krigen i Ukraine.
Kernestof:
· Jakob Kjøgx Bohr og Mikkel Secher: (uddrag)”Rusland angriber Ukraine –her er, hvad vi ved”, Nyhederne.tv2.dk, 24.02.2022.
· Aiche, Nadeen: “Det er racistisk hykleri, når danske politikere åbner favnen for ukrainske flygtninge”, information.dk 03.03.2022
· Hybel, Kjeld: “Selv om jeg er læge, har jeg gjort op med mig selv, at jeg er parat til at dræbe”, politiken.dk 27.02.2022
· Mellemfolkeligt Samvirke: kampagnen ”Det er ikke vigtigt, hvor man flygter fra”, August 2022.

Supplerende stof:
· Mads Rangvid & Mimi Sørensen (2023): Krig og kærlighed i nyhedskredsløb, Dansklærerforeningens Forlag
· kommentarsporet på Mellemfolkeligt Samvirkes facebook (sidst besøg: 09.01.25)
https://www.facebook.com/msactionaid/photos/a.110234199398/10159759601629399/?type=3  

Det skal eleven kunne efter forløbet:
- Definere begreberne: nyhed’, ‛nyhedskredsløb’, ‛nyhedstrekant’ og de fem ‛nyhedskriterier’ -samt anvende begreber på en nyhed.

- Redegøre for begreberne ‛information’, ‛opinion’. ‛gatekeeping’, ‛gatewatching’, ‛den borgerlige offentlighed’ og ‛fake news’.


- Reflektere over, om det er en god ting, at alle kan ytre sig frit på Internettet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Home sweet Home og eksistentielle fortællinger

Formål med forløbet:

At arbejde med den moderne litteratur i efterkrigstiden  ud fra eksistentialismens grundtanker.
At introducere og nuancere forståelsen af begreber som: krise, angst, valget, mening/ meningsløshed og absurditet, ansvar/tomhed, identitet/fremmedgørelse, tro/ikke-tro, skæbne/tilfældet
At repetere nykritisk nærlæsning af epik (teori gennemgået i 1.g)

Efter forløbet skal eleven kunne:
- Redegøre for modellen udarbejdet af Liselotte Henriksen

- Lave en nykritisk nærlæsning af epik med eksistentielle grundkonflikter
- Redegøre for grundtankerne i eksistentialismen
- Have kendskab til kanonforfatterne: Martin A. Hansen, Peter Seeberg og Karen Blixen
- Have kendskab til udenlandske forfattere: Albert Camus og Stig Dagermann

Materiale:
Martin A. Hansen: "Paradisæblerne" (1953)
Karen Blixen: "Ringen" ( 1958)
Albert Camus, af: Sisyfos-myten (1942)
Peter Seeberg: ”Hullet” (1962)
Stig Dagermann: ”Att döda ett barn” (1955)

Sekundærtekst:
Liselotte Henriksen: "Eksistentialisme i dansk" (2021), Systime
https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=p128 (introduktion)
https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=p298 (Anden Verdenskrig)
https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=p245 (Heretica)
https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=p255 (De eksistentielle fortællinger og læseren)
https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=p256 (eksistentialistisk læsning i praksis)
https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=c444 (figur over grundtemaer)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Digitalt undervisningsmateriale


Følgende opslagsværker tæller alle som digitalt undervisningsmateriale og må bruges til eksamen:

Ordbøger
www.ordnet.dk
www.ordbogen.com

Lærebøger
- Håndbog til dansk: https://hbdansk.systime.dk/
- Litteraturhistorien på langs og på tværs: https://litthist.systime.dk/
- Litteraturens Veje: https://litteraturensveje.systime.dk/
- Lyrik når sproget spiller: https://lyrik.systime.dk/
-       Ind i sproget i dansk: https://indisprogetstx.systime.dk/
-      Eksamensgenrer i dansk: https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/
  
*det er udelukkende de konkrete afsnit/sider, som er brugt i undervisningen og nævnt i undervisningsbeskrivelsen, som må tilgås, ikke andre afsnit/sider i ibøgerne. Disse afsnit er der fx linket til i analysemodellerne i OneNote.

OneNote
- Her må I tilgå skrivebordsversionen
- I må tilgå aktive links i OneNote-mappen

Quizlet:
-Her må I tilgå de quizletter, som er samlet i klassens mappe: https://quizlet.com/class/24610165/materials
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer