Holdet 2022 DA/j - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2025/26
Institution Aalborg Katedralskole
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Caroline Christensen
Hold 2022 DA/j (1j DA, 2j DA, 3j DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Home Sweet Home I
Titel 2 Mundtlighed
Titel 3 Det moderne gennembrud - optakt til DHO
Titel 4 Home Sweet Home II
Titel 5 Middelalderen - folkevisen og folkeeventyret
Titel 6 Hvorfor læser vi (ny) skønlitteratur
Titel 7 Talen og den debatterende artikel
Titel 8 Kampagnefilmen
Titel 9 Klimalitteratur
Titel 10 True crime
Titel 11 Den reflekterende artikel
Titel 12 Romantik og romantisme
Titel 13 Institutionaliseret (værklæsning)
Titel 14 Storbyen
Titel 15 Eksistentielle fortællinger
Titel 16 TILLADTE HJÆLPEMIDLER TIL PRØVER

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Home Sweet Home I

Titel: Home Sweet Home (hvorfor læser vi skønlitteratur?)

OBS: forløbet er delt i to.

Introforløb til tekstanalyse med udgangspunkt i novellegenren og motivet 'familien'. Vi arbejder med både ældre og nyere noveller, der alle tematiserer familie og hjem. Eleverne møder teksterne gennem den modtagerorienterede og den tekstorienterede metode. Med afsæt i Svend Brinkmanns teser om, hvorfor vi læser skønlitteratur skal teksterne også medvirke til autentiske samtaler om skønlitteraturens betydning for individ og samfund.  
Forløbet har desuden rettet sig mod at få opbygget et solidt begrebsapparat til tekstanalyse (med særlig fokus på komposition, fortæller og synsvinkel, fremstillingsformer, miljø- og personbeskrivelse og motiv, tema og det samlede udsagn) samt fortrolighed med at foretage en analyse og fortolkning ud fra en fortolkningshypotese og fokus på hvad, hvordan og hvorfor.

I den forbindelse er eleverne også, gennem arbejde med novellen "Torben og Maria",  blevet introduceret til den skriftlige genre analyserende artikel. Gennem det skriftlige arbejde er eleverne blevet præsenteret for korrekt citatteknik og citatanalyse, skriftlig fremstilling af personkarakteristik, indhold og struktur i den gode indledning samt sammenhæng i opgaven og opgavens tre dele (indledning – midte – afslutning)

Omfang: 14 moduler af 90 minutter. 10%.

Primærlitteratur:
- Pär Lagerkvist, Far og jeg (1924), (Oversat til dansk 1946).
- Kim Fupz Aakeson, Læreplads (1999)
- Maja Elverkilde, Mor og Far (2008)
- Naja Marie Aidt, Torben og Maria (2006)

Sekundærlitteratur:
- Teoretisk kompendium udarbejdet af lærere (IC og RT)
- Julie Nord, udvalgte billeder fra udstillingen "Just Like Home"
- Om begrebet "Das Unheimliche": https://kunsten.dk/da/indhold/til-underviseren-2440 (04.11.2022)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Dokumentation 06-12-2022
Den gode indledning og personkarakteristik 05-01-2023
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Mundtlighed

Forløbet har haft fokus på at træne elevernes mundtlige udtryksfærdighed og har beskæftiget sig med følgende:
- Kommunikationssituationen, de fem faser ved udarbejdelse af tale/oplæg (envejskommunikation), mundtlige genrer (tale, oplæg, samtale, debat osv.), appelformer (patos, etos, logos), argumentation.

Vi har trænet elevernes evne til selv at udtrykke sig formidlingsbevidst samt evnen at gennemskue andres formidling og retorik.
Forløbet mundede ud i, at eleverne skulle holde et mundtligt oplæg/en tale.

Færdigheder, vi har trænet:
- at tale forståeligt, klart og varieret i en form, der passer til situationen.
- at udtrykke sig i en sammenhængende og disponeret form.
- at lytte aktivt og være åben og analytisk, når I vurderer jeres egen og andres mundtlige fremstilling.
- at beherske samspillet mellem stemme og kropssprog.

Materiale:
-Tessas nytårstale fra 2020/21: https://www.dr.dk/nyheder/kultur/dronningen-af-vestegnen-giver-eliten-opsang-i-viral-nytaarstale-der-er-noget-galt-paa
- Sekvens fra "Go' morgen Danmark", hvor skuespilleren Anne Grethe Bjarup Riis og Susanne Møller fra "Sexarbejdernes Interesseorganisation" diskuterer prostitution: https://www.youtube.com/watch?v=IMWocEIAeZI
Glenn Bechs nytårstale i Deadline, 2023.

Teori:
Bodil-Marie Gade og Marianne Johnsen: Grundbog i retorik (digitalt undervisningsmateriale)
Dansk på ny: https://danskpaany.systime.dk/?id=283

Omfang: Fem moduler af 90 minutter. 4%.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Det moderne gennembrud - optakt til DHO

Dansk-historie-forløb med fokus på realisme som skrivestil og køn, klasse og (en forsvindende) kirke fra midten af 1800-tallet til starten af 1900-tallet. Som optakt har vi kort arbejdet med oplysningstiden og romantikken.

Grundbog: Tinne Serup Bertelsen: Litteraturhistorien - på langs og på tværs: https://litthist.systime.dk/ (digitalt undervisningsmateriale)

Øvrigt baggrundsmateriale:
”Det moderne gennembrud: Er lyset for mændene blot?” i Dansk i tiden: https://danskitiden.systime.dk/?id=259&L=0

”Sammenbrudslitteratur – Det moderne gennembruds kvinder” i Litteraturens Veje.

”Amalie Skrams realismer” i Litteraturens genveje: https://litteraturensgenveje.systime.dk/?id=280

Tekster:
Ludvig Holberg: Epistel nr. 395 om censur (uddrag, 1749)
H.C. Andersen: I Danmark er jeg født (1850)
Adam Oehlenschläger: Morgenvandring (1805)
Henrik Pontoppidan: Naadsensbrød (1887)
Georg Brandes: af ”Indledningsforelæsning” til Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Literatur (1871)
Amalie Skram: Constance Ring (uddrag, 1885)
Olivia Levison: Støv (1885)
Victoria Benedictsson: Ud fra mørket (1888)
Herman Bang: Den sidste balkjole (1887)
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag. En idyl (1896)

Billeder:
H.A. Brendekilde: Udslidt (1887)
Erik Henningsen (1895): ”En såret arbejder”
Édouard Manet (1863): ”Frokost i det grønne”

Film:
Bille August: Pelle Erobreren (1987)

Omfang: 11 moduler af 90 minutter. 10%.



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Home Sweet Home II

Titel: Home Sweet Home (hvorfor læser vi skønlitteratur?)

OBS: forløbet er delt i to.

Introforløb til tekstanalyse med udgangspunkt i novellegenren og motivet 'familien'. Vi arbejder med både ældre og nyere noveller, der alle tematiserer familie og hjem. Eleverne møder teksterne gennem den modtagerorienterede og den tekstorienterede metode. Med afsæt i Svend Brinkmanns teser om, hvorfor vi læser skønlitteratur skal teksterne også medvirke til autentiske samtaler om skønlitteraturens betydning for individ og samfund.  
Forløbet har desuden rettet sig mod at få opbygget et solidt begrebsapparat til tekstanalyse (med særlig fokus på komposition, fortæller og synsvinkel, fremstillingsformer, miljø- og personbeskrivelse og motiv, tema og det samlede udsagn) samt fortrolighed med at foretage en analyse og fortolkning ud fra en fortolkningshypotese og fokus på hvad, hvordan og hvorfor.

I den forbindelse er eleverne også, gennem arbejde med novellen "Torben og Maria",  blevet introduceret til den skriftlige genre analyserende artikel. Gennem det skriftlige arbejde er eleverne blevet præsenteret for korrekt citatteknik og citatanalyse, skriftlig fremstilling af personkarakteristik, indhold og struktur i den gode indledning samt sammenhæng i opgaven og opgavens tre dele (indledning – midte – afslutning)

Omfang: 14 moduler af 90 minutter. 10%.

Primærlitteratur:
- Pär Lagerkvist, Far og jeg (1924), (Oversat til dansk 1946).
- Kim Fupz Aakeson, Læreplads (1999)
- Maja Elverkilde, Mor og Far (2008)
- Naja Marie Aidt, Torben og Maria (2006)

Sekundærlitteratur:
- Teoretisk kompendium udarbejdet af lærere (IC og RT)
- Julie Nord, udvalgte billeder fra udstillingen "Just Like Home"
- Om begrebet "Das Unheimliche": https://kunsten.dk/da/indhold/til-underviseren-2440 (04.11.2022)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Peer-feedback på indledning og personkarakteristik 30-03-2023
Analyserende artikel - brødtekst 12-04-2023
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Middelalderen - folkevisen og folkeeventyret

I dette forløb har eleverne stiftet bekendtskab med middelalderen som litteraturhistorisk periode med særligt fokus på denne som en kulturel brydningstid samt to af periodens storgenrer: folkevisen, herunder riddervisen og tryllevisen, og folkeeventyret, særligt trylleeventyret. Eleverne har mødt folkevisen gennem den modtagerorienterede metode med fokus på oplevelsen af kædedansen, og en umiddelbar oplevelse og forståelse af teksten gennem spillet "LynLitteratur". Dernæst har eleverne arbejdet med folkeviser ud fra en kontekst- og tekstorienteret metode. Det sidstnævnte har desuden været understøttet af forløbets skriftlige arbejde, hvor eleverne har arbejdet videre med genren den analyserende artikel med et særligt fokus på inddragelse perspektivering til både andre tekster og til en litteraturhistorisk periode. Derudover har de arbejdet med remediering af tekster i de to centrale genrer.

Nøglebegreber og -emner:
- Middelalderen som en brydningstid
- Folkevisen (tryllevise og riddervise)
- Folkeeventyret (trylleeventyret)
- Treleddet komposition; hjemme-ude-hjem-modellen og kontraktmodellen
- Aktantmodellen
- Syrebadsteknik
- Ekspansionsteknik
- Flade vs. runde personer
- Overgangssymbolik

Primærlitteratur:
- Folkevisen "Agnete og havmanden"
- Folkevisen "Hr Ebbes døtre"
- Folkeeventyret "Kong Lindorm

Omfang: 9 moduler af 90 minutter. 6%.

Sekundærlitteratur:
- Slides om middelalderen, folkevisen og folkeeventyret udarbejdet af CCh
- Materiale om perspektivering fra bogen "Eksamensgenrerne dansk stx" af Nicolai Rekve Eriksen, Mette-Marie Friis Bøegh og Sophia M. W. Andersen, Systime 2023
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyserende artikel - kvindeliv i middelalderen 02-05-2023
Remediering 08-05-2023
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Hvorfor læser vi (ny) skønlitteratur

Forløb der bygger videre på forløbet ”Home Sweet Homes” afsæt i Svend Brinkmanns teser om, hvorfor vi læser skønlitteratur og tager udgangspunkt i ny dansk skønlitteratur. I dette forløb har hver elev læst og arbejdet med en selvvalgt skønlitterær, dansk roman udgivet indenfor de seneste fem år. Eleverne har mødt teksterne gennem den modtagerorienterede og tekstorienterede metode og arbejdet med teksterne har medvirket til autentiske samtaler om skønlitteraturens betydning for individ og samfund. I den forbindelse har eleverne arbejdet med at identificere litterære tendenser i ny dansk litteratur i deres værker og lavet mindmaps. Herudover har vi arbejdet med anmeldelsen som genre, og eleverne har selv udarbejdet anmeldelser af deres værk som en del af en skriftlig opgave, som de i par har givet hinanden feedback på.

Omfang: 5 moduler, 5%.

Materiale:
- Svend Brinkmann: HVORFOR LÆSER VI EGENTLIG LITTERATUR? HER ER SVEND BRINKMANNS 7 BUD PÅ DET (ÅBNINGSTALE VED (åbningstale ved bogmessen Bogforum 2017)
- Felix Rothstein: anmeldelsen ”De drager af sted med mors mad i maven. Og ser hende aldrig igen”, udgivet i Politiken 28. maj 2023, https://politiken.dk/kultur/boger/boganmeldelser/skonlitteratur_boger/art9361329/De-drager-af-sted-med-mors-mad-i-maven.-Og-ser-hende-aldrig-igen

Supplerende materiale:
- Katrine Haaning, Peter Jensen, Karen Wagner, Nicolai Rekve Eriksen: kapitlet ”Introduktion” i De Seneste Fem Års Litteratur  
Selvvalgte værker:
- Maren Uthaug: 11%
- Sanne Munk Jensen og Sarah Engell: Tag Gden Tilbage
- Dy Plambech: Til min sæster
- Morten Sabroe: 32 centimeter  
- Leonara Christina Skov: Den, der lever stille
- Thomas Korsgaard: Hvis der skulle komme et menneske forbi
- Søren Sveistrup: Kastanjemanden
- Camilla Grebe: Jeg ser dig
- Anna Grue: Nøglen til mord
- Kenneth Bøgh Andersen: Jekyll and Hyde genfortalt
- Asta Olivia Nordenhoff: Penge på lommen
- C. G. Valentin: Dragernes æra 1: Drageægget
- Fine Gråbøl: Ungeenheden
- Kirsten Thorup: Indtil vanvid, indtil døden
- Stine Askov: Katalog over katastrofer
- Merete Pryds Helle: Det vågne hjerte
- Marie Hougaard: Normal Opførsel
- Sarah Engell: Det øjeblik, du tvivler
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Valg af værk 16-05-2023
Anmeldelse af selvvalgt værk 29-08-2023
Anmeldelse af selvvalgt værk - genaflevering 30-08-2023
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Talen og den debatterende artikel

Formål med forløb:

Formålet med forløbet er at introducere eleverne til kommunikative, argumentatoriske og retoriske grundbegreber. Forløbet falder i to dele: analysen af talegenren og en introduktion til den debatterende artikel. I starten af forløbet arbejder vi receptivt med forskellige talegenrer og det retoriske pentagram. Dernæst arbejder vi med at analyse argumenterende tekster, bl.a. vha. Toulmins argumentationsmodel, appelformer og stilistiske virkemidler. Afslutningsvis introduceres eleverne til den debatterende artikel igennem forskellige deløvelser. I forbindelse hermed arbejdes mere indgående med at argumentere for egne synspunkter.

Omfang: 10 moduler, 15%.

Ved forløbets afslutning skal eleverne kunne:

• Skelne mellem forskellige talegenrer
• Forklare og anvende kommunikationsmodellen det retoriske pentagram
• Forklare og anvende retorikkens appelformer
• Forklare og anvende stilistiske virkemidler (troper og figurer)
• Forklare og anvende Toulmins argumentationsmodel
• Påvise brugen af forskellige argumentationstyper
• Redegøre for og sammenligne centrale synspunkter i argumenterende tekster
• Argumentere for egne synspunkter vha. argumentationsmodel og konkrete eksempler

De skal desuden kunne redegøre for følgende begreber:

Talegenrer
• Lejlighedstalen
• Den politiske tale
• Den informative tale

Kommunikation
• Den verbale kommunikation: det, der siges.
• Den nonverbale kommunikation: kropssproget.
• Den ekstraverbale kommunikation: måden, det siges på (tonefald)
• Ciceros pentagram
Retorik
• Logos
• Patos
• Etos

Argumentation
• Påstand
• Belæg
• Hjemmel
• Rygdækning
• Gendrivelse
• Styrkemarkør
• Argumentationstyper: årsags-, generaliserings- og motivationsargument
• Argumentationskneb: Postulat, glidebaneargument og ordvalgsargument

Stilistik
• Troper: Metafor, sammenligning, personificering, besjæling
• Figurer: Gentagelsesfigurer, modsætningsfigurer og dramatiske figurer  


Kernestof (findes alt sammen i kompendiet i OneNote)
- De tre talegenrer (iBogen Håndbog til dansk af Ole Schultz Larsen, Systime).
- Kommunikationens tre former (Ole Schultz Larsen: ”Nonverbal kommunikation” i: Psykologiens Veje (2008).
- Ciceros pentagram (iBogen Håndbog til dansk af Ole Schultz Larsen, Systime).
- Stilistiske virkemidler: troper og figurer (iBogen Lyrik – når sproget spiller af Mette Ewald og Rikke Taber, Systime).
- Appelformer (Jesper Troels Jensen og Birgitte Berger: Talerteknik – en håndbog i retorik, Rhetor, 2011).
- Toulmins argumentationsmodel (blandt andet fra Anna Maria Lassen: Sprog i brug, Systime).
- Den debatterende artikel (iBogen Eksamensgenrerne dansk stx af Nicolai Rekve Eriksen, Systime).

Taler, som vi har arbejdet med, der derfor må tilgås som digitalt undervisningsmateriale i en eksamenssituation:

- Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla 2020 : https://www.facebook.com/watch/?v=337639814314937

- Mette Frederiksens pressemeddelelse: https://www.regeringen.dk/nyheder/2020/statsminister-mette-frederiksens-indledning-paa-pressemoede-i-statsministeriet-om-corona-virus-den-11-marts-2020/

- Greta Thunbergs tale ved Klimamarchen 2019 (oversættelse), Udgivet af Sofie Vestergaard Kristiansen den juli 29, 2019

- "Gavner Gretha Thunberg formidlingen af videnskab", https://videnskab.dk/kultur-samfund/gavner-greta-thunberg-formidlingen-af-videnskab

Debatterende artikel om Kunstneres deltagelse i samfundsdebatten med udgangspunkt i debatindlæg fra Politiken den 29. juli 2021.
"Hvorfor deltager kunstnere ikke mere i debatten?" af Jane Sandberg samt tre indlæg fra artiklen "Blander kunstnere sig nok i samfundsdebatten?" tre indlæg er fra Berlingske den 1. december 2017
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Taler med politisk holdning 10-10-2023
Disposition til debatterende artikel 27-10-2023
Kunstneres deltagelse i samfundsdebatten 02-11-2023
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Kampagnefilmen

Forløb om kampagnefilmen som genre med særligt fokus på oplysningskampagnen, hvilket placerer forløbet indenfor fagets mediemæssige perspektiv. I forløbet har eleverne overvejende arbejdet receptivt med kampagnefilm men mod slutningen har de udarbejdet idéer til kampagnefilm og beskrevet dem gennem story boards med begreber fra forløbet.

Omfang: 10 moduler af 90 minutter.

Hvad skal man kunne efter forløbet?

Du skal kunne:
• Redegøre for kampagnefilmens genretræk
• Skelne mellem de forskellige kampagnetyper
• Påvise og redegøre for forskellige typer humorteori
• Påvise brugen af forskellige TV-formater
• Forklare og anvende Raskins storytellingsprincipper
• Forklare og anvende Laswells kommunikationsmodel
• Forklare og anvende begreber for filmiske virkemidler
• Analysere og fortolke oplysnings- og informationskampagnen
• Vurdere oplysnings- og informationskampagnen ud fra konteksten (kommunikationssituationen og mediebilledet i dag)


Du skal kunne redegøre for følgende begreber:
- Kampagnefilmen som genre
- Kampagnetyper
o Reklamekampagnen
o Den politiske kampagne
o Oplysnings- og informationskampagnen
- De seks TV-formater (særligt det episke og lyriske format)
- Raskins storytellingsprincipper
- Laswells kommunikationsmodel
- Humorteori
o Overlegenhedsteorien
o Forløsningsteorien
o Uoverensstemmelsesteorien

PRIMÆRLITTERATUR:
Informations- og oplysningskampagnefilm:
  - Raadet for Sikker Trafik: "Kig væk, skat" / "Kør bil, når du kører bil": https://www.youtube.com/watch?v=mFEh0DPUqAE

- Raadet for Sikker Trafik: ”Hjelm har alle dage været en god idé”: https://sikkertrafik.dk/til-toppen/kampagner/hjelm-har-alle-dage-vaeret-en-god-ide/

Politiske kampagnefilm:
Socialdemokratiet: https://www.facebook.com/socialdemokratiet/videos/436897085046415/?t=0
Liberal Alliance: https://da-dk.facebook.com/LiberalAlliance/videos/stem-liberal-alliance-%EF%B8%8F/864002157999916/
SF: "En dag er det for sent!" https://sf.dk/maerkesager/natur-skal-have-sin-egen-lov/

Reklamekampagnefilm:
- TV2: "Alt Det, Vi Deler": https://www.youtube.com/watch?v=B3_52CULpJg

SEKUNDÆRLITTERATUR:
- Henning Bøtner Hansen og Maria Holm Andersen: "Kampagnespottet" i 'De korte medieformater', Systime: https://dekortemedieformater.systime.dk/?id=153
- Christoffer Viskum Ebbesen og Lene Heiselberg: "Streaming-TV slår berettermodellen ihjel - men her er afløseren", udgivet på Journalisten.dk, 12. marts 2021, https://journalisten.dk/analyse-streaming-tv-slaar-berettermodellen-ihjel-men-her-er-afloeseren/


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Oplysningskampagner 19-12-2023
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Klimalitteratur

KORT OM FORLØBET

Vi lever nu i den antropocæne tidsalder, hvor mennesket anses for en geologisk kraft på niveau med vulkaner, meteorer og tektoniske plader. Derfor er klimaet for alvor kommet på den globale politiske dagsorden. Mens eksperter, politikere og stærke interesseorganisationer diskuterer løsninger på klimaudfordringerne, sidder mange borgere tilbage med en fornemmelse af frustration, forvirring eller magtesløshed.

Det er disse tanker og følelser, vi med skønlitteraturens bidrag til debatten som omdrejningspunkt har beskæftiget os med i dette forløb. Vi har arbejdet med at identificere klimalitteraturens kendetegn og undergenren cli-fis træk. Med udgangspunkt i en tekst-, kontekst- og modtagerorienteret analyse er eleverne blevet opfordret til at bringe deres egne oplevelser, erfaringer og følelser som modtagere i spil. Gennem tekster med forskellige perspektiver har vi sammen reflekteret over menneskers forhold til naturen, klimaforandringer, de følelser og handlemuligheder, vi knytter hertil, og over hvilke muligheder denne storgenre giver os for at påvirke vores fælles kamp mod klimaforandringerne.

OMFANG: 7 moduler, af 90 minutter.


PRIMÆRLITTERATUR:

Theis Ørntoft: "Det er forvirrede tider" (digt, 2014)

Jens Blendstrup: "Dette er det oversvømmede digt" (2008)

Christina Hagen: "Vi taler hele tiden om at redde planeten. Men hvorfor er det vigtigt, at vi overlever, når vi ikke kan finde ud af at leve?" fra 'Nyt Nyhedsbrev # 1' (sep. 2018)

Siri Ranva Hjelm Jacobsen: "Havbrevene" (2018) - LÆST SOM VÆRK


SEKUNDÆRLITTERATUR:

Thor Gustafsson: Kapitlerne "Kendetegn I: Et nyt forhold mellem menneske og natur", "Kapitel 4: Kendetegn II: Mennesket mellem magt og afmagt", "Kapitel 6: Kendetegn III: Det globale krydser det lokale", Kapitel 8: Kendetegn IV: Forsøg på at finde et nyt sprog" i bogen Klimalitteratur her: https://klimalitteratur.systime.dk/?id=134   

"Introduktion til forløb + klimalitteratur" (PowerPoint, CCh, baseret på bl.a.  Kapitlet "Hvad er klimalitteratur?" i bogen Klimalitteratur her: https://klimalitteratur.systime.dk/?id=134)

"Cli-fi-genren" (PowerPoint, TB)  

"Nyhedskriterier og den klassiske nyhedsartikel" (PowerPoint, BS + CCh)

Katherine Richardson: "Utopia 2050" (interviewserie i Zetland): https://www.zetland.dk/historie/sO0VAzrR-merDBgQl-74673  

"Teori - troper" fra iBogen 'Lyrik - når sproget spiller' (læst til og med afsnittet om metaforer): https://lyrik.systime.dk/?id=146

Thor Gustafsson: Kapitlet "Hvad er klimalitteratur?" i bogen Klimalitteratur her: https://klimalitteratur.systime.dk/?id=134  
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyserende artikel - Klimalitteratur 28-02-2024
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 True crime

KORT OM FORLØBET

Mord og forbrydelser er blevet god underholdning! Det ser vi især med fremkomsten af genren true crime, der for alvor fik vind i sejlene med den amerikanske podcast-serie 'Serial' fra 2014.

I dette forløb har vi undersøgt en række danske eksempler på true crime og sammenlignet genrens træk fra fortællende journalistik med klassisk nyhedformidling. Vi har i den forbindelse talt om både den fascinationskraft og de etiske dilemmaer, der er forbundet med genren. I forløbet har vi anlagt et sprogligt og mediemæssigt perspektiv på teksterne, som spreder sig ud på genrer og medier som fortællende journalistik, podcast og dokumentarfilm. Som en del af klassens ekskursion til København har eleverne desuden hørt et oplæg med Politiken-journalist Morten Skjoldager og stillet spørgsmål til hans afdækning af kriminalsager på baggrund af deres viden fra forløbet.

PRIMÆRLITTERATUR:

Morten Sabroe: "Ondskabens nat", Information (1988)

Camilla Bjerregaard Aurvig & Kristine Sofie Bugbee: "Mørkeland" (episode 51, 2019, uddrag)


Andrea Dragsdahl: "Drop true crime – lysten til morbid underholdning skal ikke stilles med andre menneskers tragedie", Information (2019)


Mikala Krogh/DR: "Scandinavian Star 1:6 - Branden" (2020, behandlet som værk): https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/scandinavian-star-16-branden?unilogin=1

Puk Damsgård: "Ser du månen, Daniel" (2019, læst som værk)

SEKUNDÆRLITTERATUR:

Morten Skjoldager: "Tirsdag begynder yderst sjælden retssag: I 27 timer modtog politiet 600 henvendelser fra borgere, inden de stormede et parcelhus", Politiken, 14-5-2024

Oplæg af Politiken-journalist Morten Skjoldager  

DR: "Ny dokumentarserie fortæller hele historien om ,Scandinavian Star'", DR.dk, 11-02-2020

Ralf Christensen: "Som at navigere en supertanker" (interview med Mikala Krogh), dfi.dk, 3/2 2021: https://www.dfi.dk/nyheder/som-navigere-en-supertanker

"Definitioner af true crime" (Word, BS)

"Den klassiske nyhedsartikel" (KEYNOTE/PDF, BS)

"De fem nyhedskriterier" fra iBogen 'Håndbog til dansk': https://hbdansk.systime.dk/?id=218#c675

"Vinkling af nyheder" fra iBogen 'Textur': https://textur.systime.dk/?id=422#c2505

"Oversigt over fakta- og fiktionskoder" fra iBogen 'Håndbog til dansk': https://hbdansk.systime.dk/?id=123#c1213

"Fortællende journalistik" fra iBogen 'Håndbog til dansk': https://hbdansk.systime.dk/?id=218#c694

"Introduktion til dokumentaren" (KEYNOTE/PDF, BS)

"Definition, autenticitet og etik" fra bogen DOX, Wolfhagen & Granild, 2019

"De tre klassiske dokumentargenrer" fra bogen DOX, Wolfhagen & Granild, 2019
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Debatterende artikel - True crime og etik (del 1) 09-04-2024
Debatterende artikel - True crime og etik (del 2) 02-05-2024
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Den reflekterende artikel

KORT OM FORLØBET:
I dette miniforløb er eleverne blevet introduceret til den reflekterende artikel gennem receptive og produktive øvelser. Eleverne har først øvet sig på skrivehandlingen 'refleksion' og altså lære at bevæge sig mellem konkret og abstrakt, mellem eksempler og teori. Dernæst har eleverne læst om den reflekterende artikel som genre og læst to autentiske elevbesvarelser, som de har skullet bedømme som censorer. Herefter har eleverne individuelt eller i par skrevet en reflekterende artikel fra et tidligere eksamenssæt, hvor indholdet fra den introducerende skriveøvelse kunne indgå.

MATERIALE:
- Uddrag af radioprogram (00:00-05:55): DR P1 – ”Ping Pong” (15-04-2019)
- Uddrag af bog: Eriksen, Bøegh og Andersen - kapitlet om den reflekterende artikel i "Eksamensgenrer i dansk" (Systime), https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/?id=136
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Reflekterende artikel 24-09-2024
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Romantik og romantisme

KORT OM FORLØBET:

Dette forløb har haft til formål at give eleverne et litteraturhistorisk overblik over romantik (idealisme, dualisme, nyplatonisme, universalromantik, nationalromantik og biedermeier/poetisk realisme) og romantisme (herunder dobbeltgængermotivet). Forløbet har trænet elevernes analytiske færdigheder inden for epik (novelle og roman) og lyrik (sang, salme og digt), og vi har arbejdet på de forskellige taksonomiske niveauer i tekstlæsningen.  Undervejs er eleverne blevet trænet i forskellige metodiske tilgange som principper fra især den nykritiske nærlæsning og kontekstorienterede læsning samt lejlighedsvist den afsenderorienterede læsning.

PRIMÆRLITTERATUR:  

Malerier: Rembrandt - "dr. tulps anatomi forelæsning" 1632 og Caspar David Friedrich – ”Der Wanderer über dem Nebelmeer” (1818).

Digt: Oehlenschläger - ”Guldhornene” (1803)

Digt: Staffeldt - ”Indvielsen” (1804)

Digt: Grundtvig – ”Danmarks Trøst (Langt Højere Bjerge)” (1820)

Novelle (uddrag): Gyllembourg - ”Den lille Karen” (1830)

Novelle: St. St. Blicher - ”Sildig Opvaagnen” (1828) (læst som værk)

Digt: Emil Aarestrup - "Paa Sneen" (1838)

SEKUNDÆRLITTERATUR:

Diverse baggrundslæsning om romantik og romantisme i "Litteraturhistorien på langs og på tværs" af Barbara Kjær-Hansen, Peter Kennebo, Tinne Serup Bertelsen og Systime A/S. Første udgivelsesår 2012.

Diverse læringsvideoer om strømninger i romantikken af Søren Vrist:
https://www.youtube.com/channel/UCaxWgQ2Zxt9Kpj7xgCTbjBg
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Institutionaliseret (værklæsning)

KORT OM FORLØBET

Mini-forløb, hvor vi har arbejdet med digtsamlingen ”Institutionaliseret” af Haidar Ansari som værk.

Haidar Ansaris digtsamling "Institutionaliseret" er blandt andet blevet udråbt som et vidnesbyrd om uligheden i vores velfærdssamfund (kilde: Information). Gennem digtsamlingen bliver læseren konfronteret med nogle af Danmarks skyggesider. Hvordan er det at være barn af en etnisk underklasse - at vokse op i et ghettomiljø, hvor vold og kriminalitet er en del af hverdagen?

Eleverne har hver deltaget i to forskellige workshops, hvor de har arbejdet med værket på forskellige måder. Nogle elever har arbejdet produktivt og kreativt med at skrive digte, som kopierede Ansaris sproglige stil. Nogle har remedieret indholdet i nyhedsartikler eller dagbogsgenren, andre har kreeret forsider til bogen, som indfangede dens stemning, eller omsat forfatterens liv til en visuel tidslinje. Nogle har debatteret bogens kontroversielle indhold og omstændigheder ud fra både et etisk og æstetisk perspektiv, og andre har formuleret gode, journalistiske spørgsmål til forfatteren, som de fik mulighed for at stille til det foredrag med ham, som alle elever deltog i.

MATERIALE:

Haidar Ansari - "Institutionaliseret" (2022) (LÆST SOM VÆRK)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Storbyen

KORT OM FORLØBET:

Forløbet Storbyen har fokus på individets forhold til storbyen - som livsmulighed OG rum for angstfremkaldende fremmedgørelse - og modernitet fra starten af 1900-tallet og frem til 1980’erne. Rent metodisk har vi haft fokus på både tematisk og stilistisk analyse af teksterne og beskæftiget os med begreberne ’modernitet’ og ’modernisme’.
I forbindelse med klassens ekskursion til København har eleverne individuelt eller i par udformet et modernistisk hyldestdigt til storbyen København inspireret af Bønnelyckes ”Gaden” samt en metatekst om deres stilistiske valg.

PRIMÆRLITTERATUR:  

Emil Bønnelycke - "Gaden" (1917)

Johannes V. Jensen - "Maskinerne" (1901)

Tom Kristensen - "Det blomstrende slagsmål" (1920)

Filippo Tommaso Marinetti - "Futurismens manifest" (uddrag, 1909)

Klaus Rifbjerg – ”Frihavnen” (1960)

Michael Strunge - "Den hæslige by" (1981)

SEKUNDÆRLITTERATUR:

Powerpoint: - RT - "Modernitet, modernisme og storby"

Dansk Arkitektur Center: "Storbykultur": https://dac.dk/viden/artikler/storbykultur/

"Det æstetiske program" (om Jensens "Maskinerne") fra iBogen ”Danske forfattere”: https://danskeforfattere.systime.dk/?id=918#c1577

”1. verdenskrig og ekspressionisme”, ”Ekspressionistisk stil” og ”Stærke farver hos Tom Kristensen” i ibogen ”Litteraturhistorien – på langs og på tværs” (Systime): https://litthist.systime.dk/?id=171#c461

”80’er-lyrik”, ”Opgør med den poetiske realisme”, ”Fra sidegaderne”, ”Kroppen og storbyen”, ”Berlin”, ”Angst” og ”Metaforer” ” i ibogen ”Litteraturhistorien – på langs og på tværs” (Systime): https://litthist.systime.dk/?id=177#c521

”60’er-modernisme”, ”Konfrontationsmodernisme”, ”Den splittede form” og ”Humor” ” i ibogen ”Litteraturhistorien – på langs og på tværs” (Systime):  https://litthist.systime.dk/?id=174
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Afbudsopgaver til Kbh-ekskursion 22-11-2024
Opgaver til Kbh-ekskursion 28-11-2024
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Eksistentielle fortællinger

KORT OM FORLØBET:

Formålet med forløbet har været at arbejde med den moderne litteratur i efterkrigstiden ud fra eksistentialismens grundtanker, at introducere og nuancere forståelsen af begreber som: krise, angst, valget, mening/meningsløshed og absurditet, ansvar/tomhed, identitet/fremmedgørelse, tro/ikke-tro, skæbne/tilfældet, at repetere nykritisk læsning med fokus på komposition, person- og miljøkarakteristik, symbolik og titel samt at perspektivere teksterne til konteksten (efterkrigstiden, særligt Heretica-bevægelsen) og til eksistentielle retninger og filosoffer som Kierkegaard (kristen eksistentialisme), Nietzsche (ateistisk eksistentialisme), Camus (ateistisk eksistentialisme), Sartre (ateistisk eksistentialisme).


PRIMÆRLITTERATUR:

Martin A. Hansen: "Paradisæblerne" (1953)

Karen Blixen: "Ringen" (1958)

Albert Camus, af: Sisyfos-myten (1942)

Peter Seeberg: ”Hullet” (1962)

Stig Dagerman: ”Att döda ett barn” (1955)

SEKUNDÆRLITTERATUR:

Liselotte Henriksen: "Eksistentialisme i dansk" (2021, Systime)
https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=p128 (introduktion, modellen Liv-Krise-Valg)
https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=p298 (Anden Verdenskrig)
https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=p245 (Heretica)
https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=p255 (De eksistentielle fortællinger og læseren)
https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=p256 (eksistentialistisk læsning i praksis)
https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=c444 (figur over grundtemaer)

”Karen Blixen: Ringen» i ibogen «Litteraturhistorien – på langs og på tværs” (Systime): https://litthist.systime.dk/?id=267#c1222

Powerpoint-slides om eksistentielle filosoffer (RT CCh)

“3d-animation – Sisyophos” (2008): https://www.youtube.com/watch?v=APOk7phgafE
Alexander Skarsgård
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 TILLADTE HJÆLPEMIDLER TIL PRØVER

TILLADTE HJÆLPEMIDLER TIL PRØVER

Til prøver i dansk må du bruge følgende hjælpemidler:

- Egne noter (både hånd- og computerskrevne)
- Fagets OneNote
- Hjemmesider og afsnit i iBøger, der er brugt i undervisningen (se under de enkelte forløb i OneNote eller her i undervisningsbeskrivelsen)
- Ordnet.dk
- Synonym-ordbog.dk  

Du må IKKE bruge generelle opslagsværk som fx:

- Gymdansk
- Denstoredanske
- Forfatterweb
- Litteratursiden
- Sproget
- Studienet
- Google
- Indidansk
- ChatGPT eller andre former for kunstig intelligens

Bemærk, at der under prøven ikke er adgang til 'Samarbejdsområdet' i OneNote.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer