Aalborg Katedralskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Aalborg Katedralskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/j - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2025/26
Institution
Aalborg Katedralskole
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Caroline Christensen
Hold
2022 DA/j (
1j DA
,
2j DA
,
3j DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Home Sweet Home I
Titel 2
Mundtlighed
Titel 3
Det moderne gennembrud - optakt til DHO
Titel 4
Home Sweet Home II
Titel 5
Middelalderen - folkevisen og folkeeventyret
Titel 6
Hvorfor læser vi (ny) skønlitteratur
Titel 7
Talen og den debatterende artikel
Titel 8
Kampagnefilmen
Titel 9
Klimalitteratur
Titel 10
True crime
Titel 11
Den reflekterende artikel
Titel 12
Romantik og romantisme
Titel 13
Institutionaliseret (værklæsning)
Titel 14
Storbyen
Titel 15
Eksistentielle fortællinger
Titel 16
TILLADTE HJÆLPEMIDLER TIL PRØVER
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Home Sweet Home I
Titel: Home Sweet Home (hvorfor læser vi skønlitteratur?)
OBS: forløbet er delt i to.
Introforløb til tekstanalyse med udgangspunkt i novellegenren og motivet 'familien'. Vi arbejder med både ældre og nyere noveller, der alle tematiserer familie og hjem. Eleverne møder teksterne gennem den modtagerorienterede og den tekstorienterede metode. Med afsæt i Svend Brinkmanns teser om, hvorfor vi læser skønlitteratur skal teksterne også medvirke til autentiske samtaler om skønlitteraturens betydning for individ og samfund.
Forløbet har desuden rettet sig mod at få opbygget et solidt begrebsapparat til tekstanalyse (med særlig fokus på komposition, fortæller og synsvinkel, fremstillingsformer, miljø- og personbeskrivelse og motiv, tema og det samlede udsagn) samt fortrolighed med at foretage en analyse og fortolkning ud fra en fortolkningshypotese og fokus på hvad, hvordan og hvorfor.
I den forbindelse er eleverne også, gennem arbejde med novellen "Torben og Maria", blevet introduceret til den skriftlige genre analyserende artikel. Gennem det skriftlige arbejde er eleverne blevet præsenteret for korrekt citatteknik og citatanalyse, skriftlig fremstilling af personkarakteristik, indhold og struktur i den gode indledning samt sammenhæng i opgaven og opgavens tre dele (indledning – midte – afslutning)
Omfang: 14 moduler af 90 minutter. 10%.
Primærlitteratur:
- Pär Lagerkvist, Far og jeg (1924), (Oversat til dansk 1946).
- Kim Fupz Aakeson, Læreplads (1999)
- Maja Elverkilde, Mor og Far (2008)
- Naja Marie Aidt, Torben og Maria (2006)
Sekundærlitteratur:
- Teoretisk kompendium udarbejdet af lærere (IC og RT)
- Julie Nord, udvalgte billeder fra udstillingen "Just Like Home"
- Om begrebet "Das Unheimliche":
https://kunsten.dk/da/indhold/til-underviseren-2440
(04.11.2022)
Indhold
Kernestof:
Hej 1.j. Jeg glæder mig meget til at møde jer. Til den første lektion skal I lave et pitch (dvs. en form for salgstale) på max 1 minut om jeres yndlingsbog (eller bare en bog, I synes er god). I må meget gerne tage bogen med til undervisning, eller s
Læs teksten af Svend Brinkmann "hvorfor læser vi egentlig litteratur?" og overstreg til hver tese en forklaring, som du især godt kan lide.
Ingen lektie. Men hvis du godt kan lide at strikke, hækle eller tegne, må du meget gerne medbringe dit kit:-) Husk kompendiet til undervisningen.
Lav lektien som er beskrevet på siden "4. modul: Far og jeg" under forløbet "Home Sweet Home" i OneNote
Lav lektien som er beskrevet på siden "5. modul: Far og jeg" under Home Sweet Home-forløbet i Indholdsbiblioteket i OneNote
Lav lektien, som er beskrevet på siden "6. modul: Læreplads" under forløbet "Home Sweet Home" i OneNote
Lav lektien, som er beskrevet på siden "7. modul: Læreplads" under forløbet "Home Sweet Home" i OneNote
Lav lektien, som er beskrevet på siden "8. modul: Læreplads" under forløbet "Home Sweet Home" i OneNote
Lav lektien, som er beskrevet på siden "9. modul: Mor og far" under forløbet "Home Sweet Home" i OneNote
Lav lektien, som er beskrevet på siden "10. modul: Mor og far" under forløbet "Home Sweet Home" i OneNote
Ingen lektie :-) men genlæs gerne opgaveformuleringen til næste aflevering, så du er klar til at komme i gang med at skrive. I har også fået jeres dokumentationsopgaver tilbage (find den rettede version under "Opgaver"). I lektionen skal I arbejde me
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Dokumentation
06-12-2022
Den gode indledning og personkarakteristik
05-01-2023
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Mundtlighed
Forløbet har haft fokus på at træne elevernes mundtlige udtryksfærdighed og har beskæftiget sig med følgende:
- Kommunikationssituationen, de fem faser ved udarbejdelse af tale/oplæg (envejskommunikation), mundtlige genrer (tale, oplæg, samtale, debat osv.), appelformer (patos, etos, logos), argumentation.
Vi har trænet elevernes evne til selv at udtrykke sig formidlingsbevidst samt evnen at gennemskue andres formidling og retorik.
Forløbet mundede ud i, at eleverne skulle holde et mundtligt oplæg/en tale.
Færdigheder, vi har trænet:
- at tale forståeligt, klart og varieret i en form, der passer til situationen.
- at udtrykke sig i en sammenhængende og disponeret form.
- at lytte aktivt og være åben og analytisk, når I vurderer jeres egen og andres mundtlige fremstilling.
- at beherske samspillet mellem stemme og kropssprog.
Materiale:
-Tessas nytårstale fra 2020/21:
https://www.dr.dk/nyheder/kultur/dronningen-af-vestegnen-giver-eliten-opsang-i-viral-nytaarstale-der-er-noget-galt-paa
- Sekvens fra "Go' morgen Danmark", hvor skuespilleren Anne Grethe Bjarup Riis og Susanne Møller fra "Sexarbejdernes Interesseorganisation" diskuterer prostitution:
https://www.youtube.com/watch?v=IMWocEIAeZI
Glenn Bechs nytårstale i Deadline, 2023.
Teori:
Bodil-Marie Gade og Marianne Johnsen: Grundbog i retorik (digitalt undervisningsmateriale)
Dansk på ny:
https://danskpaany.systime.dk/?id=283
Omfang: Fem moduler af 90 minutter. 4%.
Indhold
Kernestof:
Hej. Jeg hedder Mette og skal være vikar i en periode. Jeg glæder mig til at møde jer.
Mundtlighed 1j.docx
Læs om de fem faser i udarbejdelsen af et oplæg: https://grundbogiretorik.systime.dk/?id=126
Se plan for modulet i OneNote under fanen "Appelformer og argumentation" i mundtlighedsmappen.
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Det moderne gennembrud - optakt til DHO
Dansk-historie-forløb med fokus på realisme som skrivestil og køn, klasse og (en forsvindende) kirke fra midten af 1800-tallet til starten af 1900-tallet. Som optakt har vi kort arbejdet med oplysningstiden og romantikken.
Grundbog: Tinne Serup Bertelsen: Litteraturhistorien - på langs og på tværs:
https://litthist.systime.dk/
(digitalt undervisningsmateriale)
Øvrigt baggrundsmateriale:
”Det moderne gennembrud: Er lyset for mændene blot?” i Dansk i tiden:
https://danskitiden.systime.dk/?id=259&L=0
”Sammenbrudslitteratur – Det moderne gennembruds kvinder” i Litteraturens Veje.
”Amalie Skrams realismer” i Litteraturens genveje:
https://litteraturensgenveje.systime.dk/?id=280
Tekster:
Ludvig Holberg: Epistel nr. 395 om censur (uddrag, 1749)
H.C. Andersen: I Danmark er jeg født (1850)
Adam Oehlenschläger: Morgenvandring (1805)
Henrik Pontoppidan: Naadsensbrød (1887)
Georg Brandes: af ”Indledningsforelæsning” til Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Literatur (1871)
Amalie Skram: Constance Ring (uddrag, 1885)
Olivia Levison: Støv (1885)
Victoria Benedictsson: Ud fra mørket (1888)
Herman Bang: Den sidste balkjole (1887)
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag. En idyl (1896)
Billeder:
H.A. Brendekilde: Udslidt (1887)
Erik Henningsen (1895): ”En såret arbejder”
Édouard Manet (1863): ”Frokost i det grønne”
Film:
Bille August: Pelle Erobreren (1987)
Omfang: 11 moduler af 90 minutter. 10%.
Indhold
Kernestof:
Vi starter på vores dansk-historie-forløb, som omhandler den kulturelle periode "Det moderne gennembrud". Men først skal vi lige opholde os i "Oplysningstiden" i et enkelt modul. Se den korte introduktionsvideo:
1720-1800: Oplysningstiden
Se den korte video om perioden og find tre pointer til plenum. 1800-1870: Romantikken
Brug 15 minutter på din redegørelse - læs enten korrektur på det, du har skrevet eller skriv videre.
Dagens lektie er lidt mere baggrundsstof om perioden, men denne gang med fokus på kvinderne.
Færdiggør arbejdet med Victoria Benedictssons "Ud fra mørket", hvis du ikke blev færdig i sidste modul.
Vi ser film :)
Omfang
Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Home Sweet Home II
Titel: Home Sweet Home (hvorfor læser vi skønlitteratur?)
OBS: forløbet er delt i to.
Introforløb til tekstanalyse med udgangspunkt i novellegenren og motivet 'familien'. Vi arbejder med både ældre og nyere noveller, der alle tematiserer familie og hjem. Eleverne møder teksterne gennem den modtagerorienterede og den tekstorienterede metode. Med afsæt i Svend Brinkmanns teser om, hvorfor vi læser skønlitteratur skal teksterne også medvirke til autentiske samtaler om skønlitteraturens betydning for individ og samfund.
Forløbet har desuden rettet sig mod at få opbygget et solidt begrebsapparat til tekstanalyse (med særlig fokus på komposition, fortæller og synsvinkel, fremstillingsformer, miljø- og personbeskrivelse og motiv, tema og det samlede udsagn) samt fortrolighed med at foretage en analyse og fortolkning ud fra en fortolkningshypotese og fokus på hvad, hvordan og hvorfor.
I den forbindelse er eleverne også, gennem arbejde med novellen "Torben og Maria", blevet introduceret til den skriftlige genre analyserende artikel. Gennem det skriftlige arbejde er eleverne blevet præsenteret for korrekt citatteknik og citatanalyse, skriftlig fremstilling af personkarakteristik, indhold og struktur i den gode indledning samt sammenhæng i opgaven og opgavens tre dele (indledning – midte – afslutning)
Omfang: 14 moduler af 90 minutter. 10%.
Primærlitteratur:
- Pär Lagerkvist, Far og jeg (1924), (Oversat til dansk 1946).
- Kim Fupz Aakeson, Læreplads (1999)
- Maja Elverkilde, Mor og Far (2008)
- Naja Marie Aidt, Torben og Maria (2006)
Sekundærlitteratur:
- Teoretisk kompendium udarbejdet af lærere (IC og RT)
- Julie Nord, udvalgte billeder fra udstillingen "Just Like Home"
- Om begrebet "Das Unheimliche":
https://kunsten.dk/da/indhold/til-underviseren-2440
(04.11.2022)
Indhold
Kernestof:
Hej 1.j. Jeg har glædet mig til at se jer igen. Vi starter med et par skriftlighedsmoduler, hvor I skal give peer-feedback på afleveringen ”Den gode indledning og personkarakteristik”, som I afleverede tilbage i januar, samt læse og arbejde med den t
Desuden skal I genlæse opgaveformuleringen til afleveringen ”Den gode indledning og personkarakteristik” og medbringe teori-kompendiet til epik, som vi brugte i efteråret.
OBS: der er to lektieopgaver:
2 Og færdiggør feedback på din makkers aflevering og aflever i Lectio under ”Opgaver” i aften kl. 22
Medbring også jeres teori-kompendier til epik
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Peer-feedback på indledning og personkarakteristik
30-03-2023
Analyserende artikel - brødtekst
12-04-2023
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Middelalderen - folkevisen og folkeeventyret
I dette forløb har eleverne stiftet bekendtskab med middelalderen som litteraturhistorisk periode med særligt fokus på denne som en kulturel brydningstid samt to af periodens storgenrer: folkevisen, herunder riddervisen og tryllevisen, og folkeeventyret, særligt trylleeventyret. Eleverne har mødt folkevisen gennem den modtagerorienterede metode med fokus på oplevelsen af kædedansen, og en umiddelbar oplevelse og forståelse af teksten gennem spillet "LynLitteratur". Dernæst har eleverne arbejdet med folkeviser ud fra en kontekst- og tekstorienteret metode. Det sidstnævnte har desuden været understøttet af forløbets skriftlige arbejde, hvor eleverne har arbejdet videre med genren den analyserende artikel med et særligt fokus på inddragelse perspektivering til både andre tekster og til en litteraturhistorisk periode. Derudover har de arbejdet med remediering af tekster i de to centrale genrer.
Nøglebegreber og -emner:
- Middelalderen som en brydningstid
- Folkevisen (tryllevise og riddervise)
- Folkeeventyret (trylleeventyret)
- Treleddet komposition; hjemme-ude-hjem-modellen og kontraktmodellen
- Aktantmodellen
- Syrebadsteknik
- Ekspansionsteknik
- Flade vs. runde personer
- Overgangssymbolik
Primærlitteratur:
- Folkevisen "Agnete og havmanden"
- Folkevisen "Hr Ebbes døtre"
- Folkeeventyret "Kong Lindorm
Omfang: 9 moduler af 90 minutter. 6%.
Sekundærlitteratur:
- Slides om middelalderen, folkevisen og folkeeventyret udarbejdet af CCh
- Materiale om perspektivering fra bogen "Eksamensgenrerne dansk stx" af Nicolai Rekve Eriksen, Mette-Marie Friis Bøegh og Sophia M. W. Andersen, Systime 2023
Indhold
Kernestof:
Genlæs folkevisen ”Agnete og havmanden” ud fra en kontekstorienteret tilgang, dvs. med din viden om Middelalderen som baggrund for din forståelse (genlæs også mine slides, hvis du ikke kan huske noget), og nedskriv to temaer, som du tænker er central
Vi mødes i 152
Læs folkevisen "Hr. Ebbes døtre", og skriv noter om handlingen til hver strofe (afsnit). Det er tilladt at lave research på nettet, men prøv også at se, hvor meget I selv kan regne ud. Teksten er den, I skal skrive om i næste aflevering.
Læs uddraget af den analyserende artikel om teksten Den Lille Pige med Svovlstikkerne med fokus på
I får lidt tid i starten af timen til at arbejde på at underbygge den ene af de to fortolkningshypoteser, og skal herefter være klar til at forsøge at overbevise jeres klassekammerat
Vi mødes i lokale E152.
Læs folkeeventyret Kong Lindorm med fokus på kompositionen:
Aktantmodellen.pptx
OBS: der er to lektieopgaver:
Husk også at medbringe jeres individuelt nedskrevne fortolkningshypotese til "Kong Lindorm" og jeres noter fra arbejdet med "Hr. Ebbes Døtre"
Ingen lektier men læs gerne op på folkeeventyret og folkevisen. I skal lave remediering af Kong Lindorm og Agnete og Havmanden i grupper, dvs. at I skal omskrive teksterne til henholdsvis en folkevise og en novelle. De skal afleveres og fremlægges ma
Remediering, folkeventyr og folkevise.docx
Se videoen om den videnskabelige basismodel: https://www.youtube.com/watch?v=gKbaE8a7Z44 og besvar følgende spørgsmål som lektietjek:
Vi mødes i E152
1. Se videoen Metoder i Dansk.MOV og besvar følgende spørgsmål til lektietjek undervejs:
2. Aflever jeres remedieringer og dispositioner til meta-præsentationen under Opgaver i Lectio
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Analyserende artikel - kvindeliv i middelalderen
02-05-2023
Remediering
08-05-2023
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Hvorfor læser vi (ny) skønlitteratur
Forløb der bygger videre på forløbet ”Home Sweet Homes” afsæt i Svend Brinkmanns teser om, hvorfor vi læser skønlitteratur og tager udgangspunkt i ny dansk skønlitteratur. I dette forløb har hver elev læst og arbejdet med en selvvalgt skønlitterær, dansk roman udgivet indenfor de seneste fem år. Eleverne har mødt teksterne gennem den modtagerorienterede og tekstorienterede metode og arbejdet med teksterne har medvirket til autentiske samtaler om skønlitteraturens betydning for individ og samfund. I den forbindelse har eleverne arbejdet med at identificere litterære tendenser i ny dansk litteratur i deres værker og lavet mindmaps. Herudover har vi arbejdet med anmeldelsen som genre, og eleverne har selv udarbejdet anmeldelser af deres værk som en del af en skriftlig opgave, som de i par har givet hinanden feedback på.
Omfang: 5 moduler, 5%.
Materiale:
- Svend Brinkmann: HVORFOR LÆSER VI EGENTLIG LITTERATUR? HER ER SVEND BRINKMANNS 7 BUD PÅ DET (ÅBNINGSTALE VED (åbningstale ved bogmessen Bogforum 2017)
- Felix Rothstein: anmeldelsen ”De drager af sted med mors mad i maven. Og ser hende aldrig igen”, udgivet i Politiken 28. maj 2023,
https://politiken.dk/kultur/boger/boganmeldelser/skonlitteratur_boger/art9361329/De-drager-af-sted-med-mors-mad-i-maven.-Og-ser-hende-aldrig-igen
Supplerende materiale:
- Katrine Haaning, Peter Jensen, Karen Wagner, Nicolai Rekve Eriksen: kapitlet ”Introduktion” i De Seneste Fem Års Litteratur
Selvvalgte værker:
- Maren Uthaug: 11%
- Sanne Munk Jensen og Sarah Engell: Tag Gden Tilbage
- Dy Plambech: Til min sæster
- Morten Sabroe: 32 centimeter
- Leonara Christina Skov: Den, der lever stille
- Thomas Korsgaard: Hvis der skulle komme et menneske forbi
- Søren Sveistrup: Kastanjemanden
- Camilla Grebe: Jeg ser dig
- Anna Grue: Nøglen til mord
- Kenneth Bøgh Andersen: Jekyll and Hyde genfortalt
- Asta Olivia Nordenhoff: Penge på lommen
- C. G. Valentin: Dragernes æra 1: Drageægget
- Fine Gråbøl: Ungeenheden
- Kirsten Thorup: Indtil vanvid, indtil døden
- Stine Askov: Katalog over katastrofer
- Merete Pryds Helle: Det vågne hjerte
- Marie Hougaard: Normal Opførsel
- Sarah Engell: Det øjeblik, du tvivler
Indhold
Kernestof:
Hej 2.j. Velkommen tilbage fra sommerferie. Jeg håber, I føler jer (nogenlunde) klar til at tage fat på et nyt skoleår. Jeg glæder mig i hvert fald til at se jer! Vi skal starte op med et kort forløb med titlen "Hvorfor læser vi ny skønlitteratur?",
I skal være kommet langt nok med læsningen af jeres værk (gerne over halvvejs) til at kunne tale om indhold og tendenser i det. Jeg har ombestemt mig ift. anmeldelsen, som jeg nævnte i sidste time: den skal I i stedet først læse til næste lektion.
Medbring jeres værk til timen.
Medbring til timen: papir, blyanter, kuglepenne og tuscher (gerne i forskellige farver) og jeres værk.
1. Læs anmeldelsen "De drager ud med mors mad i maven. Og ser hende aldrig igen"
2. Læs opgaveformulering til opgaven "Anmeldelse af selvvalgt værk"
3. Det kan være en fordel, at have læst jeres værk færdigt.
Vi skal samle op på sidste af analysespørgsmålene (om diskursmarkører og adjektiver) til anmeldelsen "De drageer afsted med mors mad i maven. Og ser hende aldrig igen" (se underside på sidste modul), som vi ikke nåede i sidste modul, så medbring dine
Læs desuden det indledende afsnit om troper samt afsnittet under overskriften "Sammenligning", "Metafor" og "Personificering og besjæling" her: https://lyrik.systime.dk/?id=146 og skriv en kort definition på dagens nøglebegreber (troper, sammenlignin
Aflever jeres anmeldelse i Lectio under "Opgaver"
Hvis du ikke nåede det i timen, så lav opgaven med instruksen: "Afgør hvilken form for trope, der er på spil i de fem udsagn fra anmeldelser og forsøg at forklare hvorfor" under overskriften "Troper" på siden "4. lektion: Troper" i "Hvorfor læser vi
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Valg af værk
16-05-2023
Anmeldelse af selvvalgt værk
29-08-2023
Anmeldelse af selvvalgt værk - genaflevering
30-08-2023
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Talen og den debatterende artikel
Formål med forløb:
Formålet med forløbet er at introducere eleverne til kommunikative, argumentatoriske og retoriske grundbegreber. Forløbet falder i to dele: analysen af talegenren og en introduktion til den debatterende artikel. I starten af forløbet arbejder vi receptivt med forskellige talegenrer og det retoriske pentagram. Dernæst arbejder vi med at analyse argumenterende tekster, bl.a. vha. Toulmins argumentationsmodel, appelformer og stilistiske virkemidler. Afslutningsvis introduceres eleverne til den debatterende artikel igennem forskellige deløvelser. I forbindelse hermed arbejdes mere indgående med at argumentere for egne synspunkter.
Omfang: 10 moduler, 15%.
Ved forløbets afslutning skal eleverne kunne:
• Skelne mellem forskellige talegenrer
• Forklare og anvende kommunikationsmodellen det retoriske pentagram
• Forklare og anvende retorikkens appelformer
• Forklare og anvende stilistiske virkemidler (troper og figurer)
• Forklare og anvende Toulmins argumentationsmodel
• Påvise brugen af forskellige argumentationstyper
• Redegøre for og sammenligne centrale synspunkter i argumenterende tekster
• Argumentere for egne synspunkter vha. argumentationsmodel og konkrete eksempler
De skal desuden kunne redegøre for følgende begreber:
Talegenrer
• Lejlighedstalen
• Den politiske tale
• Den informative tale
Kommunikation
• Den verbale kommunikation: det, der siges.
• Den nonverbale kommunikation: kropssproget.
• Den ekstraverbale kommunikation: måden, det siges på (tonefald)
• Ciceros pentagram
Retorik
• Logos
• Patos
• Etos
Argumentation
• Påstand
• Belæg
• Hjemmel
• Rygdækning
• Gendrivelse
• Styrkemarkør
• Argumentationstyper: årsags-, generaliserings- og motivationsargument
• Argumentationskneb: Postulat, glidebaneargument og ordvalgsargument
Stilistik
• Troper: Metafor, sammenligning, personificering, besjæling
• Figurer: Gentagelsesfigurer, modsætningsfigurer og dramatiske figurer
•
Kernestof (findes alt sammen i kompendiet i OneNote)
- De tre talegenrer (iBogen Håndbog til dansk af Ole Schultz Larsen, Systime).
- Kommunikationens tre former (Ole Schultz Larsen: ”Nonverbal kommunikation” i: Psykologiens Veje (2008).
- Ciceros pentagram (iBogen Håndbog til dansk af Ole Schultz Larsen, Systime).
- Stilistiske virkemidler: troper og figurer (iBogen Lyrik – når sproget spiller af Mette Ewald og Rikke Taber, Systime).
- Appelformer (Jesper Troels Jensen og Birgitte Berger: Talerteknik – en håndbog i retorik, Rhetor, 2011).
- Toulmins argumentationsmodel (blandt andet fra Anna Maria Lassen: Sprog i brug, Systime).
- Den debatterende artikel (iBogen Eksamensgenrerne dansk stx af Nicolai Rekve Eriksen, Systime).
Taler, som vi har arbejdet med, der derfor må tilgås som digitalt undervisningsmateriale i en eksamenssituation:
- Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla 2020 :
https://www.facebook.com/watch/?v=337639814314937
- Mette Frederiksens pressemeddelelse:
https://www.regeringen.dk/nyheder/2020/statsminister-mette-frederiksens-indledning-paa-pressemoede-i-statsministeriet-om-corona-virus-den-11-marts-2020/
- Greta Thunbergs tale ved Klimamarchen 2019 (oversættelse), Udgivet af Sofie Vestergaard Kristiansen den juli 29, 2019
- "Gavner Gretha Thunberg formidlingen af videnskab",
https://videnskab.dk/kultur-samfund/gavner-greta-thunberg-formidlingen-af-videnskab
Debatterende artikel om Kunstneres deltagelse i samfundsdebatten med udgangspunkt i debatindlæg fra Politiken den 29. juli 2021.
"Hvorfor deltager kunstnere ikke mere i debatten?" af Jane Sandberg samt tre indlæg fra artiklen "Blander kunstnere sig nok i samfundsdebatten?" tre indlæg er fra Berlingske den 1. december 2017
Indhold
Kernestof:
Læs det indledende afsnit om figurer her: https://lyrik.systime.dk/?id=149 og skriv en kort definition gentagelses-, modsætnings- og de dramatiskefigurer. Bogen handler om lyrik, men forsøg at tilpasse jeres definitioner til også at passe til andre
Find dit navn nedenfor og lav lektien, som er beskrevet til dig.
Medbring kompendiet "Sprogets magt" til timen.
Læs og se uddraget af Sofie Lindes tale (s. 28 i kompendiet og video her: https://nyheder.tv2.dk/video/SGhpODJEUUxLZzkzeHNZV0N3b2NkYVJGVGZ1VkhYdlE) grundigt med fokus på hvad og hvordan:
Jeg har desuden rettet jeres anmeldelser. Under opgaven "Anmeldelse af selvvalgt værk" (dvs. ikke genafleveringen) ligger et dokument, hvor I har fået én samlet kommentar, en kommentar til fremadrettet skriftlig fremstilling, evt. kommentarer til del
Lav på baggrund af vores fælles analyse af Sofie Lindes tale en kort skriftlig vurdering af talen. Skriv 150-200 ord og indsæt i jeres egen OneNote. Skabelonen til en taleanalyse med vurdering ses på s. 21 i kompendiet.
I skal læse Greta Thunbergs tale ved klimamarchen 2019 (s. 33-35 i kompendiet "Ordets Magt"), som I skal skrive jeres næste analyserende artikel om.
I skal desuden læse opgaveformuleringen til afleveringen "Taler med politisk holdning", som ligger i Lectio.
Læs debatindlægget "Skidt klima for klimaet" på s. 36 i kompendiet "Ordets magt" og medbring kompendiet til timen
Færdiggør jeres redegørelser (170-200 ord) af debatindlægget "Skidt klima for klimaet" (s. 36 i kompendiet). Find billeder af vores undersøgelse af argumentationen på undersiden "Tavlenoter" til siden "6. lektion: Den gode redegørelse" i Talen og den
Skriv videre på diskussionen, så den kommer til at fylde ca. 100 ord:
Læs dokumentet "Den gode debat", som ligger i sektionen "Skriftlighed" i OneNote
Nærlæs nedenstående opgaveformulering, som hører til jeres næste aflevering, og besvar spørgsmålene:
Læs bilagsmaterialet med hovedteksten og parallelteksterne
Medbring høretelefoner
Der er to opgaver til dagens virtuelle modul, som I skal løse for ikke at få fravær for timen. Læse instrukserne grundigt - både for at få styr på, hvad I skal, og hvor I skal aflevere det. Vær opmærksom på, at den ene opgave skal afleveres i OneNote
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Taler med politisk holdning
10-10-2023
Disposition til debatterende artikel
27-10-2023
Kunstneres deltagelse i samfundsdebatten
02-11-2023
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Kampagnefilmen
Forløb om kampagnefilmen som genre med særligt fokus på oplysningskampagnen, hvilket placerer forløbet indenfor fagets mediemæssige perspektiv. I forløbet har eleverne overvejende arbejdet receptivt med kampagnefilm men mod slutningen har de udarbejdet idéer til kampagnefilm og beskrevet dem gennem story boards med begreber fra forløbet.
Omfang: 10 moduler af 90 minutter.
Hvad skal man kunne efter forløbet?
Du skal kunne:
• Redegøre for kampagnefilmens genretræk
• Skelne mellem de forskellige kampagnetyper
• Påvise og redegøre for forskellige typer humorteori
• Påvise brugen af forskellige TV-formater
• Forklare og anvende Raskins storytellingsprincipper
• Forklare og anvende Laswells kommunikationsmodel
• Forklare og anvende begreber for filmiske virkemidler
• Analysere og fortolke oplysnings- og informationskampagnen
• Vurdere oplysnings- og informationskampagnen ud fra konteksten (kommunikationssituationen og mediebilledet i dag)
Du skal kunne redegøre for følgende begreber:
- Kampagnefilmen som genre
- Kampagnetyper
o Reklamekampagnen
o Den politiske kampagne
o Oplysnings- og informationskampagnen
- De seks TV-formater (særligt det episke og lyriske format)
- Raskins storytellingsprincipper
- Laswells kommunikationsmodel
- Humorteori
o Overlegenhedsteorien
o Forløsningsteorien
o Uoverensstemmelsesteorien
PRIMÆRLITTERATUR:
Informations- og oplysningskampagnefilm:
- Raadet for Sikker Trafik: "Kig væk, skat" / "Kør bil, når du kører bil":
https://www.youtube.com/watch?v=mFEh0DPUqAE
- Raadet for Sikker Trafik: ”Hjelm har alle dage været en god idé”:
https://sikkertrafik.dk/til-toppen/kampagner/hjelm-har-alle-dage-vaeret-en-god-ide/
Politiske kampagnefilm:
Socialdemokratiet:
https://www.facebook.com/socialdemokratiet/videos/436897085046415/?t=0
Liberal Alliance:
https://da-dk.facebook.com/LiberalAlliance/videos/stem-liberal-alliance-%EF%B8%8F/864002157999916/
SF: "En dag er det for sent!"
https://sf.dk/maerkesager/natur-skal-have-sin-egen-lov/
Reklamekampagnefilm:
- TV2: "Alt Det, Vi Deler":
https://www.youtube.com/watch?v=B3_52CULpJg
SEKUNDÆRLITTERATUR:
- Henning Bøtner Hansen og Maria Holm Andersen: "Kampagnespottet" i 'De korte medieformater', Systime:
https://dekortemedieformater.systime.dk/?id=153
- Christoffer Viskum Ebbesen og Lene Heiselberg: "Streaming-TV slår berettermodellen ihjel - men her er afløseren", udgivet på
Journalisten.dk
, 12. marts 2021,
https://journalisten.dk/analyse-streaming-tv-slaar-berettermodellen-ihjel-men-her-er-afloeseren/
Indhold
Kernestof:
Læs dokumentet "Kampagnespottet som format"
Download Kahoot-appen på jeres telefoner
Læs om Laswells kommunikationsmodel på s. 15-20 i kompendiet. Vær opmærksom på at et af modellens punkter først præsenteres som ”budskab” og senere ”meddelelse”, men de refererer til det samme. Den teori om Laswells kommunikationsmodel, som er præsen
Sørg for at du har udfyldt begrebslisten med definitioner på følgende begreber (find dem i kompendiet):
Medbring høretelefoner
Find dit navn i skemaet nedenfor og skriv forklaringer ind i begrebslisten til filmiske virkemidler (dokumentet) på de forklaringer, som dit navn står ud for. Du må gerne kopiere forklaringerne fra teorien ind i listen, men du skal sikre dig, at du k
Afsnit
Læs afsnittene "Oplysnings- og informationskampagnen" og "Den unge målgruppe" på s. 13-15 i kompendiet og nedskriv to ting, som definerer oplysnings- og informationskampagnen
Find dit navn i skemaet nedenfor og tjek, at du har styr på den teori, som dit navn står ud for. Du skal ikke kunne den udenad, men være i stand til at bære hovedansvaret for den i analysen af en kampagnefilm
Læs de generelle rettelser til afleveringen, som ligger i indholdsbiblioteket under sektionen "Afleveringer - generelle rettelser" på siden "Kunstneres deltagelse i samfundsdebatten" grundigt, jeres egen opgave og lyt til jeres personlige kommentarer
Læs opgaveformuleringen og tekstmaterialet til den debatterende artikel om virkemidler i oplysningskampagner og udfyld og aflever skabelonen (ligger under opgaven "Skabelon til debatterende artikel") i Lectio
Gense kampagnefilmen "Hjelm har alle dage været en god ide", så du er klar til at genoptage analysen af filmen med din gruppe: https://sikkertrafik.dk/til-toppen/kampagner/hjelm-har-alle-dage-vaeret-en-god-ide
Tænk over en sag, som du finder vigtig og som involverer en adfærdsændring, du gerne vil anspore til, samt hvordan denne kan iscenesættes gennem en oplysningskampagnefilm. Det behøver ikke handle om klima men må gerne. I skal lave udkast til kampagne
Spørgeskemaet som jeg skal bruge til at danne grupper til FF2 er nu åbent i Lectio (det hedder "Gruppedannelse til FF2"), men skal først besvares inden vores lektion på torsdag. Spørgeskemaet er ikke anonymt, men kan kun ses af mig. Husk at jo mere æ
OBS: der er tre korte lektieopgaver. Uanset om du allerede nu tænker, at du er færdig med nogle af dem, er det vigtigt, at du læser alle instrukserne nedenfor for at være sikker på, at du har alle dele med.
1 Besvar spørgeskemaet "Gruppedannelse til FF2" i Lectio, som jeg skal bruge til gruppedannelse til FF2. Spørgeskemaet er ikke anonymt, men kan kun ses af mig. Husk at jo mere ærligt, I svarer, jo større er sandsynligheden for, at I kommer i en grupp
2 Forbered hvad du gerne vil have vejledning på ift. din besvarelse af opgaven "Debatterende artikel - virkemidler i oplysningskampagner". Hav gerne flere spørgsmål parat, som du kan prioritere alt efter, hvad du har mest brug for at vide, der hvor d
3 Sørg for at I som gruppe er klar til at fremlægge jeres idé til produktion af en kampagnefilm. I skal have gjort jer tanker om kommunikationssituationen og genremæssige virkemidler (se dokumentet "Overvejelser om kommunikationssituationen til produ
Ingen lektie :-) I skal bruge de første 20 minutter af modulet på en evaluering men får resten af modulet til at arbejde videre med opgaven "Debatterende artikel - virkemidler i oplysningskampagner", som skal afleveres i aften.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Oplysningskampagner
19-12-2023
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Klimalitteratur
KORT OM FORLØBET
Vi lever nu i den antropocæne tidsalder, hvor mennesket anses for en geologisk kraft på niveau med vulkaner, meteorer og tektoniske plader. Derfor er klimaet for alvor kommet på den globale politiske dagsorden. Mens eksperter, politikere og stærke interesseorganisationer diskuterer løsninger på klimaudfordringerne, sidder mange borgere tilbage med en fornemmelse af frustration, forvirring eller magtesløshed.
Det er disse tanker og følelser, vi med skønlitteraturens bidrag til debatten som omdrejningspunkt har beskæftiget os med i dette forløb. Vi har arbejdet med at identificere klimalitteraturens kendetegn og undergenren cli-fis træk. Med udgangspunkt i en tekst-, kontekst- og modtagerorienteret analyse er eleverne blevet opfordret til at bringe deres egne oplevelser, erfaringer og følelser som modtagere i spil. Gennem tekster med forskellige perspektiver har vi sammen reflekteret over menneskers forhold til naturen, klimaforandringer, de følelser og handlemuligheder, vi knytter hertil, og over hvilke muligheder denne storgenre giver os for at påvirke vores fælles kamp mod klimaforandringerne.
OMFANG: 7 moduler, af 90 minutter.
PRIMÆRLITTERATUR:
Theis Ørntoft: "Det er forvirrede tider" (digt, 2014)
Jens Blendstrup: "Dette er det oversvømmede digt" (2008)
Christina Hagen: "Vi taler hele tiden om at redde planeten. Men hvorfor er det vigtigt, at vi overlever, når vi ikke kan finde ud af at leve?" fra 'Nyt Nyhedsbrev # 1' (sep. 2018)
Siri Ranva Hjelm Jacobsen: "Havbrevene" (2018) - LÆST SOM VÆRK
SEKUNDÆRLITTERATUR:
Thor Gustafsson: Kapitlerne "Kendetegn I: Et nyt forhold mellem menneske og natur", "Kapitel 4: Kendetegn II: Mennesket mellem magt og afmagt", "Kapitel 6: Kendetegn III: Det globale krydser det lokale", Kapitel 8: Kendetegn IV: Forsøg på at finde et nyt sprog" i bogen Klimalitteratur her:
https://klimalitteratur.systime.dk/?id=134
"Introduktion til forløb + klimalitteratur" (PowerPoint, CCh, baseret på bl.a. Kapitlet "Hvad er klimalitteratur?" i bogen Klimalitteratur her:
https://klimalitteratur.systime.dk/?id=134
)
"Cli-fi-genren" (PowerPoint, TB)
"Nyhedskriterier og den klassiske nyhedsartikel" (PowerPoint, BS + CCh)
Katherine Richardson: "Utopia 2050" (interviewserie i Zetland):
https://www.zetland.dk/historie/sO0VAzrR-merDBgQl-74673
"Teori - troper" fra iBogen 'Lyrik - når sproget spiller' (læst til og med afsnittet om metaforer):
https://lyrik.systime.dk/?id=146
Thor Gustafsson: Kapitlet "Hvad er klimalitteratur?" i bogen Klimalitteratur her:
https://klimalitteratur.systime.dk/?id=134
Indhold
Kernestof:
Læs kapitlet "Hvad er klimalitteratur?" i bogen Klimalitteratur her: https://klimalitteratur.systime.dk/?id=134. I skal ikke lave opgaverne.
Genopfrisk din viden om sproglige figurer enten ved hjælp af dine noter eller her ved at læse om dem her: https://lyrik.systime.dk/?id=149 eller tage testen her: https://lyrik.systime.dk/?id=157
Thomas og Kasper og Caroline, Christina og Marie fremlægger FF2
Find dit navn på listen nedenfor og læs det kapitel i ibogen "Klimalitteratur" (https://klimalitteratur.systime.dk/?id=1), som dit navn står ud for. Nedskriv tre vigtige pointer fra kapitlet. Hvert kapitel omhandler et af klimalitteraturens fire kend
Læs/genlæs afsnittet om troper her: https://lyrik.systime.dk/?id=146 og nedskriv definitioner på begreberne tilhørende metaforteori:
Læs bogen Havbrevene færdig og medbring den til timen. Der ligger også en indscannet version af bogen i OneNote under sektionen "Klimalitteratur". Jeg har vedhæftet mit powerpoint om cli-fi-genren, hvor I på de sidste to slides kan finde nogle overor
Genbesøg jeres noter om de to digte "Dette er det oversvømmede digt" og "Det er forvirrede tider", som vi arbejde med i starten af dette forløb. Jeres næste aflevering er en analyserende artikel med de to digte som omdrejningspunkt.
Medbring Havbrevene
Medbring Havbrevene
Genlæs de tre pointer, du nedskrev som lektie til vores modul 24/1, om det kapitel i ibogen "Klimalitteratur" (https://klimalitteratur.systime.dk/?id=1), som dit navn står ud for i tabellen og medbring pointerne til timen. Hvert kapitel omhandler et
Læs teksten" Vi taler hele tiden om at redde planeten. Men hvorfor er det vigtigt, at vi overlever, når vi ikke kan finde ud af at leve?" (sep. 2018) af Christina Hagen (se underside til siden "7. lektion: Utopia 2050" under forløbet "Klimalitteratur
Medbring Havbrevene hvis du ikke fik den afleveret i onsdags
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Analyserende artikel - Klimalitteratur
28-02-2024
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
True crime
KORT OM FORLØBET
Mord og forbrydelser er blevet god underholdning! Det ser vi især med fremkomsten af genren true crime, der for alvor fik vind i sejlene med den amerikanske podcast-serie 'Serial' fra 2014.
I dette forløb har vi undersøgt en række danske eksempler på true crime og sammenlignet genrens træk fra fortællende journalistik med klassisk nyhedformidling. Vi har i den forbindelse talt om både den fascinationskraft og de etiske dilemmaer, der er forbundet med genren. I forløbet har vi anlagt et sprogligt og mediemæssigt perspektiv på teksterne, som spreder sig ud på genrer og medier som fortællende journalistik, podcast og dokumentarfilm. Som en del af klassens ekskursion til København har eleverne desuden hørt et oplæg med Politiken-journalist Morten Skjoldager og stillet spørgsmål til hans afdækning af kriminalsager på baggrund af deres viden fra forløbet.
PRIMÆRLITTERATUR:
Morten Sabroe: "Ondskabens nat", Information (1988)
Camilla Bjerregaard Aurvig & Kristine Sofie Bugbee: "Mørkeland" (episode 51, 2019, uddrag)
Andrea Dragsdahl: "Drop true crime – lysten til morbid underholdning skal ikke stilles med andre menneskers tragedie", Information (2019)
Mikala Krogh/DR: "Scandinavian Star 1:6 - Branden" (2020, behandlet som værk):
https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/scandinavian-star-16-branden?unilogin=1
Puk Damsgård: "Ser du månen, Daniel" (2019, læst som værk)
SEKUNDÆRLITTERATUR:
Morten Skjoldager: "Tirsdag begynder yderst sjælden retssag: I 27 timer modtog politiet 600 henvendelser fra borgere, inden de stormede et parcelhus", Politiken, 14-5-2024
Oplæg af Politiken-journalist Morten Skjoldager
DR: "Ny dokumentarserie fortæller hele historien om ,Scandinavian Star'",
DR.dk
, 11-02-2020
Ralf Christensen: "Som at navigere en supertanker" (interview med Mikala Krogh),
dfi.dk
, 3/2 2021:
https://www.dfi.dk/nyheder/som-navigere-en-supertanker
"Definitioner af true crime" (Word, BS)
"Den klassiske nyhedsartikel" (KEYNOTE/PDF, BS)
"De fem nyhedskriterier" fra iBogen 'Håndbog til dansk':
https://hbdansk.systime.dk/?id=218#c675
"Vinkling af nyheder" fra iBogen 'Textur':
https://textur.systime.dk/?id=422#c2505
"Oversigt over fakta- og fiktionskoder" fra iBogen 'Håndbog til dansk':
https://hbdansk.systime.dk/?id=123#c1213
"Fortællende journalistik" fra iBogen 'Håndbog til dansk':
https://hbdansk.systime.dk/?id=218#c694
"Introduktion til dokumentaren" (KEYNOTE/PDF, BS)
"Definition, autenticitet og etik" fra bogen DOX, Wolfhagen & Granild, 2019
"De tre klassiske dokumentargenrer" fra bogen DOX, Wolfhagen & Granild, 2019
Indhold
Kernestof:
Genlæs mine slides om den klassiske nyhedsartikel (særligt slide #3 om nyhedskredsløbet, #5 om kildetyper, #4 om nyhedstrekanten, #8 og #9 om journalistens sprog), som vi brugte ifm. remedieringen af Havbrevene. Teorien skal vi bruge i vores næste fo
Celia, Julie, Kasper, Lea, Liv: Medbring Havbrevene til aflevering eller læg den i mit dueslag inden på mandag
Lav selvevaluering af din seneste opgave (Analyserende artikel om klimalitteratur):
Genopfrisk din viden om den klassiske nyhedsartikel ved at genlæse dine svar fra svar-basaren i sidste modul eller mine slides (særligt slide #3 om nyhedskredsløbet, #5 om kildetyper, #4 om nyhedstrekanten, #8 og #9 om journalistens sprog)
Læs opgaveformuleringen til jeres næste opgave "Debatterende artikel - True crime og etik - del 1"
Læs debatindlægget "Drop true crime" (i samme dokument), som er hovedteksten til opgaven, og formuler skribentens hovedsynspunkt med dine egne ord i en helsætning. Noter også i stikordsform, hvilke belæg/eksempler skribenten bruger for at bakke sit h
Læs skabelonen til peerfeedback på opgaven "Debatterende artikel: True crime og etik (del 1)" grundigt, så du er klar til at komme hurtigt i gang med at give din skrivemakker feedback i timen
Læs siden "Fortællende journalistik" i OneNote under "True crime" > "Teori til forløbet". Teorien gennemgår de tre genrer og fortællemåder "New Journalism", "featuren" og "den tredje fortællemåde", som alle hører ind under begrebet "fortællende journ
Medbring den printede version af "Ondskabens Nat" med dine overstregninger, medmindre du afleverede den til mig i slutningen af timen.
Læs artiklen fra dr.dk (link), der fortæller om baggrunden for dokumentarserien Scandinavian Star
Medbring den feedback fra din skrivemakker, som du fik udleveret i fredags.
Læs siden "DOX: Definition, autenticitet og etik" i OneNote (True crime > Teori til forløbet) og svar på følgende tre spørgsmål:
Læs dokumentet "De tre klassiske dokumentargenrer" (OneNote > "True crime" > "Teori til forløbet" > "De tre klassiske dokumentargenrer"). Overvej hvilken af de tre klassiske genrer, der passer bedst på "Scandinavian Star"-dokumentaren. I skal ikke la
Hvis du ikke var tilstede i sidste modul skal du også læse mine slides med introduktion til dokumentargenren (OneNote > "True crime" > "Teori til forløbet" > "Oplæg om dokumentaren").
I sidste lektion kom vi frem til, at dokumentaren "Scandinavian Star" falder indenfor den af de tre overordnede dokumentargenrer, som kaldes den autoritative dokumentar (de to andre: den observerende og deltagende dokumentar). Dokumentarer i autori
Genlæs eller skim desuden din egen besvarelse af opgaven "Debatterende artikel - true crime og etik", så du er klar til at modtage generelle rettelser og lave selvevaluering i timen
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Debatterende artikel - True crime og etik (del 1)
09-04-2024
Debatterende artikel - True crime og etik (del 2)
02-05-2024
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Den reflekterende artikel
KORT OM FORLØBET:
I dette miniforløb er eleverne blevet introduceret til den reflekterende artikel gennem receptive og produktive øvelser. Eleverne har først øvet sig på skrivehandlingen 'refleksion' og altså lære at bevæge sig mellem konkret og abstrakt, mellem eksempler og teori. Dernæst har eleverne læst om den reflekterende artikel som genre og læst to autentiske elevbesvarelser, som de har skullet bedømme som censorer. Herefter har eleverne individuelt eller i par skrevet en reflekterende artikel fra et tidligere eksamenssæt, hvor indholdet fra den introducerende skriveøvelse kunne indgå.
MATERIALE:
- Uddrag af radioprogram (00:00-05:55): DR P1 – ”Ping Pong” (15-04-2019)
- Uddrag af bog: Eriksen, Bøegh og Andersen - kapitlet om den reflekterende artikel i "Eksamensgenrer i dansk" (Systime),
https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/?id=136
Indhold
Kernestof:
Hør podcasten om den gode fortælling, der ligger som lektie på siden "Modul 1: Naturlig bevægelse mellem konkret og abstrakt" under det nye forløb "Den reflekterende artikel" i Indholdsbiblioteket i OneNote og skriv 4 væsentlige pointer/synspunkter n
I skal som minimum være færdige med punkt tre af skriveøvelsen om bevægelse mellem det konkrete og abstrakte fra sidste modul, men gerne have færdiggjort alle fire punkter, da skriveøvelsen er en del af jeres næste aflevering.
Læs om den reflekterende artikel her: https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/?id=p136 og her https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/?id=182 og besvar nedenstående spørgsmål om genren under "Opgaver i timen"
I skal have færdiggjort spørgsmålene til den reflekterende artikel, som I kom i gang med i sidste modul og læse opgaveformuleringen og teksterne til den næste skriftlige aflevering (findes under opgaven "Reflekterende artikel" til den 24/9 under Opga
I forbindelse med studieturen skal I huske at oplyse mig om, hvis I har nogle allergier (eller religiøse hensyn), som jeg skal videregive til vores hostel i København, hvor vi får morgenmad.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Reflekterende artikel
24-09-2024
Omfang
Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Romantik og romantisme
KORT OM FORLØBET:
Dette forløb har haft til formål at give eleverne et litteraturhistorisk overblik over romantik (idealisme, dualisme, nyplatonisme, universalromantik, nationalromantik og biedermeier/poetisk realisme) og romantisme (herunder dobbeltgængermotivet). Forløbet har trænet elevernes analytiske færdigheder inden for epik (novelle og roman) og lyrik (sang, salme og digt), og vi har arbejdet på de forskellige taksonomiske niveauer i tekstlæsningen. Undervejs er eleverne blevet trænet i forskellige metodiske tilgange som principper fra især den nykritiske nærlæsning og kontekstorienterede læsning samt lejlighedsvist den afsenderorienterede læsning.
PRIMÆRLITTERATUR:
Malerier: Rembrandt - "dr. tulps anatomi forelæsning" 1632 og Caspar David Friedrich – ”Der Wanderer über dem Nebelmeer” (1818).
Digt: Oehlenschläger - ”Guldhornene” (1803)
Digt: Staffeldt - ”Indvielsen” (1804)
Digt: Grundtvig – ”Danmarks Trøst (Langt Højere Bjerge)” (1820)
Novelle (uddrag): Gyllembourg - ”Den lille Karen” (1830)
Novelle: St. St. Blicher - ”Sildig Opvaagnen” (1828) (læst som værk)
Digt: Emil Aarestrup - "Paa Sneen" (1838)
SEKUNDÆRLITTERATUR:
Diverse baggrundslæsning om romantik og romantisme i "Litteraturhistorien på langs og på tværs" af Barbara Kjær-Hansen, Peter Kennebo, Tinne Serup Bertelsen og Systime A/S. Første udgivelsesår 2012.
Diverse læringsvideoer om strømninger i romantikken af Søren Vrist:
https://www.youtube.com/channel/UCaxWgQ2Zxt9Kpj7xgCTbjBg
Indhold
Kernestof:
Læs siden "Livssyn" i Litteraturhistorien på langs og på tværs. Når du har læst lektien, skal du nedskrive definitionen på idealisme og dualisme
Medbring hovedtelefoner
Læs om "nyplatonisme og Staffeldt" https://litthist.systime.dk/?id=158 med fokus på dagens nøgleord. Når du har læst teksten, skal du skrive en definition på nøgleordet i begrebslisten (find den i OneNote under forløbet)
Læs om universalromantik og Oehlenschläger her: https://litthist.systime.dk/?id=159&L=0 med fokus på dagens nøgleord "universalromantik", "panteisme" og "det romantiske geni (den romantiske helt)" og skriv forklaringer til dem i begrebslisten
Hvis I vil vide mere om Universalromantikken, kan I også se denne video: Romantikken og universalromantikken - dansk litteratur
OBS: dobbeltmodul. Vi skal afslutte universalromantikken i første lektion og arbejde med nationalromantik i det næste. Derfor er der lektier på begge moduler.
Hvis du ikke fik læst lektien om universalromantik fra sidste modul og skrevet forklaringer på nøgleordene skal du få det gjort til denne time
Valgfrit (kun hvis du ønsker at få en karakter for den seneste opgave): Lav en selvevaluering af opgaven og sæt den ind i noten til afleveringen "Analys. El. debat. Artikel" i Lectio. Herefter indtaster jeg karakteren på afleveringen. Selvevalueringe
Læs om nationalromantikken her: https://litthist.systime.dk/?id=p162 + udfyld forklaringsfeltet i begrebslisten 'nationalromantik
Valgfrit: Se denne video om, hvori nationalromantikken som strømning uddybes: Nationalromantikken - dansk litteratur
Vi skal have færdiggjort nationalromantikken og herefter i gang med den romantiske strømning biedermeier. I skal derfor læse om biedermeier, poetisk realisme og Thomasine Gyllembourg her: https://litthist.systime.dk/?id=164 og udfylde begrebslistens
I kan også se videoen nedenunder:
Dem som havde lavet en selvevaluering af den seneste opgave har fået karakterer i Lectio
Læs teksten "Den lille Karen" færdig hjemme med fokus på den rolle, du fik tildelt i din gruppe i timen går. Den som havde rolle 1 i timen skal hjemme læse med samme rolle som person 4. Hvis du ikke var tilstede, da vi gik i gang med teksten i går, s
Færdiggør opgaverne i arbejdsarket til "Den lille Karen", som I arbejdede med i grupper i sidste modul. Udvalgte grupper kommer til tavlen og fremlægger deres besvarelsen af en af opgaver.
Læs om Steen Steensen Blicher her: https://litthist.systime.dk/?id=164#c431 og det første afsnit om romantisme her: https://litthist.systime.dk/?id=165
Genlæs mine slides fra sidste modul og afsnittet om romantisme her: https://litthist.systime.dk/?id=165 og skriv forklaringer til dagens nøgleord (og tilføj dem til din begrebsliste):
Vi går i gang med læsningen af teksten "Sildig Opvaagnen" sammen, og herefter får I timen til at lave rollelæsning i grupper. Husk at medbringe den udprintede version af teksten, som I fik udleveret sidste gang.
Læs fra s. l. 98(s. 4)-209(s. 8) af "Sildig Opvaagnen" ud fra en af de tre typer læsefokus, du fik i din gruppe (se nedenfor). Husk at bruge ordbøgerne ”Den Danske Ordbog” eller ”Ordbog Over Det Danske Sprog” (den sidste er god til gamle ord) på http
Var du der ikke i timen, skal du læse til og med l. 209 med fokus på at forstå sproget og handlingen.
Læs resten af "Sildig Opvaagnen" ud fra en af de tre typer læsefokus, du fik i din gruppe.
OBS: Vi mødes i lokalet allerede 11.35, så medbring jeres frokost. Der bliver en kort pause til at gå i kantinen, hvis I ikke kan nå det inden. Vi skal efter gennemgang af nogle praktiske ting læse digtsamlingen Institutionaliseret, så medbring derfo
Find siden "Tilmelding til workshops om Haidar Ansaris værk Institutionaliseret d. 22/10 i 2. modul" i sektionen af samme navn i Samarbejdsområdet i OneNote og læs instruksen øverst på siden grundigt. Læs herefter manchetterne om de forskellige works
Læs opgaveformuleringen til jeres næste skriftlige aflevering, som skal afleveres 5/11 (find den under Opgaver i Lectio og titlen "Eksamenssæt"), sådan at du har mulighed for at spørge til opgaven i timen. Filen er en zip-mappe ligesom den, I vil få
Efter en lille "detour" til det 21. århundrede med værklæsning af Haidar Ansaris digtsamling Institutionaliseret skal vi vende tilbage til 1800-tallet og afslutte vores forløb om romantik og romantisme. I det seneste modul i forløbet lavede en læsnin
I kan også se videon her: Romantisme - dansk litteratur
Medbring blyanter og viskelæder
I skal bruge timen på at udarbejde et skriveskelet til en analyserende artikel om naturens rolle i digtet "Paa Sneen" og skrive ét analytisk afsnit med udgangspunkt i en af jeres kernesætninger. I skal derfor som lektie forberede jer ved at genlæse d
Johanna og Siri: vil I flytte bookingen på Riz Raz til kl. 17 i stedet for 17.30?
Omfang
Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Institutionaliseret (værklæsning)
KORT OM FORLØBET
Mini-forløb, hvor vi har arbejdet med digtsamlingen ”Institutionaliseret” af Haidar Ansari som værk.
Haidar Ansaris digtsamling "Institutionaliseret" er blandt andet blevet udråbt som et vidnesbyrd om uligheden i vores velfærdssamfund (kilde: Information). Gennem digtsamlingen bliver læseren konfronteret med nogle af Danmarks skyggesider. Hvordan er det at være barn af en etnisk underklasse - at vokse op i et ghettomiljø, hvor vold og kriminalitet er en del af hverdagen?
Eleverne har hver deltaget i to forskellige workshops, hvor de har arbejdet med værket på forskellige måder. Nogle elever har arbejdet produktivt og kreativt med at skrive digte, som kopierede Ansaris sproglige stil. Nogle har remedieret indholdet i nyhedsartikler eller dagbogsgenren, andre har kreeret forsider til bogen, som indfangede dens stemning, eller omsat forfatterens liv til en visuel tidslinje. Nogle har debatteret bogens kontroversielle indhold og omstændigheder ud fra både et etisk og æstetisk perspektiv, og andre har formuleret gode, journalistiske spørgsmål til forfatteren, som de fik mulighed for at stille til det foredrag med ham, som alle elever deltog i.
MATERIALE:
Haidar Ansari - "Institutionaliseret" (2022) (LÆST SOM VÆRK)
Indhold
Kernestof:
OBS: Vi mødes i lokalet allerede 11.35, så medbring jeres frokost. Der bliver en kort pause til at gå i kantinen, hvis I ikke kan nå det inden. Vi skal efter gennemgang af nogle praktiske ting læse digtsamlingen Institutionaliseret, så medbring derfo
Find siden "Tilmelding til workshops om Haidar Ansaris værk Institutionaliseret d. 22/10 i 2. modul" i sektionen af samme navn i Samarbejdsområdet i OneNote og læs instruksen øverst på siden grundigt. Læs herefter manchetterne om de forskellige works
Læs opgaveformuleringen til jeres næste skriftlige aflevering, som skal afleveres 5/11 (find den under Opgaver i Lectio og titlen "Eksamenssæt"), sådan at du har mulighed for at spørge til opgaven i timen. Filen er en zip-mappe ligesom den, I vil få
Omfang
Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Storbyen
KORT OM FORLØBET:
Forløbet Storbyen har fokus på individets forhold til storbyen - som livsmulighed OG rum for angstfremkaldende fremmedgørelse - og modernitet fra starten af 1900-tallet og frem til 1980’erne. Rent metodisk har vi haft fokus på både tematisk og stilistisk analyse af teksterne og beskæftiget os med begreberne ’modernitet’ og ’modernisme’.
I forbindelse med klassens ekskursion til København har eleverne individuelt eller i par udformet et modernistisk hyldestdigt til storbyen København inspireret af Bønnelyckes ”Gaden” samt en metatekst om deres stilistiske valg.
PRIMÆRLITTERATUR:
Emil Bønnelycke - "Gaden" (1917)
Johannes V. Jensen - "Maskinerne" (1901)
Tom Kristensen - "Det blomstrende slagsmål" (1920)
Filippo Tommaso Marinetti - "Futurismens manifest" (uddrag, 1909)
Klaus Rifbjerg – ”Frihavnen” (1960)
Michael Strunge - "Den hæslige by" (1981)
SEKUNDÆRLITTERATUR:
Powerpoint: - RT - "Modernitet, modernisme og storby"
Dansk Arkitektur Center: "Storbykultur":
https://dac.dk/viden/artikler/storbykultur/
"Det æstetiske program" (om Jensens "Maskinerne") fra iBogen ”Danske forfattere”:
https://danskeforfattere.systime.dk/?id=918#c1577
”1. verdenskrig og ekspressionisme”, ”Ekspressionistisk stil” og ”Stærke farver hos Tom Kristensen” i ibogen ”Litteraturhistorien – på langs og på tværs” (Systime):
https://litthist.systime.dk/?id=171#c461
”80’er-lyrik”, ”Opgør med den poetiske realisme”, ”Fra sidegaderne”, ”Kroppen og storbyen”, ”Berlin”, ”Angst” og ”Metaforer” ” i ibogen ”Litteraturhistorien – på langs og på tværs” (Systime):
https://litthist.systime.dk/?id=177#c521
”60’er-modernisme”, ”Konfrontationsmodernisme”, ”Den splittede form” og ”Humor” ” i ibogen ”Litteraturhistorien – på langs og på tværs” (Systime):
https://litthist.systime.dk/?id=174
Indhold
Kernestof:
Hej 3.j. Vi påbegynder et nyt forløb om storbyen - meget passende lige op til vores tur til København og derfor får I også i timen flere informationer, bl.a. værelsesfordeling, om turen.
I skal læse den vedhæftede artikel om storbyen og understrege 10 ord/sætninger som er centrale for at forstå kulturen i den moderne storby.
Bønnelycke - Gaden.pdf
Dostojevski Et latterligt menneskes drøm - kapitel 1-2.pdf
Tirsdag begynder yderst sjælden retssag - Morten Skjoldager.docx
Læs digtet "Gaden" af Emil Bønnelycke og slå alle de ord op, du ikke kender (brug enten sproget.dk eller ordnet.dk). Vær opmærksom på, at der er en ordliste efter digtet, hvor I kan få hjælp til nogle af ordene
Medbring jeres fortolkningshypotese til digtet fra sidste modul.
Find sektionen "Ekskursion til København - fordeling af opgaver" og siden "Fordeling" i samarbejdsområdet i OneNote. Sidstnævnte indeholder en tabel over de opgaver til turen til København, som skal fordeles mellem elever. Vælg én af opgaverne i tabe
Medbring opgave 3 fra opgaverne til Kbh-ekskursionen: "Et modernistisk hyldestdigt til storbyen a la "Gaden" + en metatekst" herunder (find beskrivelsen i OneNote -> Indholdsbiblioteket -> Ekskursion til Købehavn -> Opgaver) til timen
Læs/skim din egen aflevering fra den 5/11 (Eksamenssæt). I får individuel og/eller generel feedback på opgaven i timen.
Læs teksten "Maskinerne" af Johannes V. Jensen og nedskriv en fortolkningshypotese
Læs afsnittene om "1. verdenskrig og ekspressionisme", "Ekspressionistisk stil" og "Stærke farver hos Tom Kristensen" her: https://litthist.systime.dk/?id=171#c461 og nedskriv en definition på to af dagens nøgleord: nihilisme og ekspressionisme.
Læs om 80'er-lyrik (a.k.a. storbymodernisme eller kropsmodernisme) her: https://litthist.systime.dk/?id=177#c521. I skal læse fra toppen af siden og ned til og med afsnittet "Vreden".
Medbring gerne farveblyanter
Hej 3.j og godt nytår! Vi afslutter vores forløb om storbyen med at arbejde med Klaus Rifbjerg og 1960'ernes konfrontationsmodernisme (vi tager altså tidsmæssigt et skridt tilbage ift. Strunge og 1980'ernes storbymodernisme, som vi beskæftigede os me
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Afbudsopgaver til Kbh-ekskursion
22-11-2024
Opgaver til Kbh-ekskursion
28-11-2024
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Eksistentielle fortællinger
KORT OM FORLØBET:
Formålet med forløbet har været at arbejde med den moderne litteratur i efterkrigstiden ud fra eksistentialismens grundtanker, at introducere og nuancere forståelsen af begreber som: krise, angst, valget, mening/meningsløshed og absurditet, ansvar/tomhed, identitet/fremmedgørelse, tro/ikke-tro, skæbne/tilfældet, at repetere nykritisk læsning med fokus på komposition, person- og miljøkarakteristik, symbolik og titel samt at perspektivere teksterne til konteksten (efterkrigstiden, særligt Heretica-bevægelsen) og til eksistentielle retninger og filosoffer som Kierkegaard (kristen eksistentialisme), Nietzsche (ateistisk eksistentialisme), Camus (ateistisk eksistentialisme), Sartre (ateistisk eksistentialisme).
PRIMÆRLITTERATUR:
Martin A. Hansen: "Paradisæblerne" (1953)
Karen Blixen: "Ringen" (1958)
Albert Camus, af: Sisyfos-myten (1942)
Peter Seeberg: ”Hullet” (1962)
Stig Dagerman: ”Att döda ett barn” (1955)
SEKUNDÆRLITTERATUR:
Liselotte Henriksen: "Eksistentialisme i dansk" (2021, Systime)
•
https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=p128
(introduktion, modellen Liv-Krise-Valg)
•
https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=p298
(Anden Verdenskrig)
•
https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=p245
(Heretica)
•
https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=p255
(De eksistentielle fortællinger og læseren)
https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=p256
(eksistentialistisk læsning i praksis)
https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=c444
(figur over grundtemaer)
”Karen Blixen: Ringen» i ibogen «Litteraturhistorien – på langs og på tværs” (Systime):
https://litthist.systime.dk/?id=267#c1222
Powerpoint-slides om eksistentielle filosoffer (RT CCh)
“3d-animation – Sisyophos” (2008):
https://www.youtube.com/watch?v=APOk7phgafE
Alexander Skarsgård
Indhold
Kernestof:
Vi starter nyt forløb om "Eksistentielle fortællinger". I skal derfor læse den teoretiske introduktion til filosofien her: https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=128 og dens sammenhæng med tiden efter Anden Verdenskrig her: https://eksistentia
Læs om Heretica-bevægelsen her: https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=245 og de eksistentielle fortællinger og læseren her: https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=255 og besvar de to spørgsmål nedenstående spørgsmål:
Læs s. 35-37 (indtil "…tryg ved ham.") af "Paradisæblerne" og reflekter over de to spørgsmål under "Lektietjek 2", som tager udgangspunkt i den første del af modellen til læsning af eksistentielle fortællinger, som I blev introduceret til i sidste m
Færdiggør parøvelsen om "Paradisæblerne", hvor I skulle besvare nedenstående spørgsmål, og sæt den i jeres skriftlighedsfolder:
Genlæs/læs hvad I har skrevet, så I er klar til en fælles lyn-opsamling i timen
Læs om forfatteren Karen Blixen her: https://litthist.systime.dk/?id=267#c1222 og neskriv to ting om hende, som I finder interessante/bemærkelsesværdige
Færdiggør annoteringen af "Ringen" med modellen og nedenstående spørgsmål i tankerne:
Læs det autentiske eksamensspørgsmål fra en mundtlig danskeksamen og skim teksten hertil.Dansk-1-2020-Medier-og-sprog.pdf
Se den korte video og læs uddraget fra Albert Camus "Sisyfos-myten" og besvar spørgsmålene under lektietjekket (find det hele på siden "5. modul: Sisyfosmyten" i "Eksistentielle Fortællinger"-sektionen af indholdsbiblioteket). I får mest ud af læsnin
Læs teksten "Hullet" af Peter Seeberg. Vi skal bruge modulet på eksamenstræning.
Jeg har uploadet karakterer og feedback fra jeres terminsprøver (find dem i Lectio under opgaven "3j DA skr. Prøve" i dokument med jeres navn som titel). I har fået fire kommentarer til opgaven, som er fordelt mellem de fire vurderingskriterier for e
Vi mødes i stamlokalet
Vi begynder timen med at samle op på jeres oplæg om "Hullet" ved, at 1-2 elever præsenterer deres oplæg fra sidste modul for mig og resten af klassen og herefter modtager feedback fra mig. Man melder sig frivilligt ved at skrive til mig på Lectio ind
Som forberedelse til modulet, skal I have styr på nogle fagbegreber, som vi tidligere har arbejdet med. Lav derfor quizlet i 10-15 min. Forklar begreberne under lektietjek. De bliver centrale begreber.
https://www.youtube.com/watch?v=B75F1vo5864
Planen er ændret; jeg finder jer i stedet.
Læs novellen "Att döda ett barn" med fokus på at markere forudgreb, setup-payoff, suspense, surprise, varsel og symboler. Gense evt. kortfilmen, hvis du har brug for kontekst til din læsning: https://www.youtube.com/watch?v=B75F1vo5864
Genopfrisk desuden begreberne fra sidste moduls lektietjek enten ved hjælp af dine egne noter eller denne quizlet: https://quizlet.com/dk/470525783/filmanalyse-fagbegreber-flash-cards/?funnelUUID=6c1fad46-8be0-414e-8eb2-9ef6ad1b98c9
Afsnit
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
TILLADTE HJÆLPEMIDLER TIL PRØVER
TILLADTE HJÆLPEMIDLER TIL PRØVER
Til prøver i dansk må du bruge følgende hjælpemidler:
- Egne noter (både hånd- og computerskrevne)
- Fagets OneNote
- Hjemmesider og afsnit i iBøger, der er brugt i undervisningen (se under de enkelte forløb i OneNote eller her i undervisningsbeskrivelsen)
-
Ordnet.dk
-
Synonym-ordbog.dk
Du må IKKE bruge generelle opslagsværk som fx:
- Gymdansk
- Denstoredanske
- Forfatterweb
- Litteratursiden
- Sproget
- Studienet
- Google
- Indidansk
- ChatGPT eller andre former for kunstig intelligens
Bemærk, at der under prøven ikke er adgang til 'Samarbejdsområdet' i OneNote.
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d49173498075", "T": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d49173498075", "H": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d49173498075" }