Holdet 2022 DA/d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Aalborg Katedralskole
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Maria Batsberg Christensen, Mette Christina Thomsen, Tanja Vendelboe Jensen
Hold 2022 DA/d (1d DA, 2d DA, 3d DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til litterær analyse
Titel 2 Dokumentar
Titel 3 Mundtlighed
Titel 4 Det moderne gennembrud - optakt til DHO
Titel 5 Karen Blixen
Titel 6 Lyrik
Titel 7 Klimakrise
Titel 8 Normkritik
Titel 9 Eksistentialisme og ungdom
Titel 10 Eksistentialisme
Titel 11 Kandis for livet
Titel 12 Reflekterende artikel
Titel 13 Institutionaliseret
Titel 14 Litteraturhistorie
Titel 15 Modernisme-Realisme
Titel 16 Digitalt undervisningsmateriale

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til litterær analyse

Forløbet giver en overordnet introduktion til litterær analyse af epik, lyrik og drama og har fokus på litteraturens formål og de skønlitterære genrers kendetegn.

MATERIALE:
"Angst" (Aarestrup, 1838)
"Lænken om min hals" (Vita Andersen, 1977)
"Kartofler, kød, noget grønt" (Julia Butschkow, 2011)
"I en hochstand" (Dorthe Nors, 2018)
All my dreams come true, scene 1-5 (Christian Lollike, 2013)

Baggrundsstof:
"Epik" i Fortællingens spejl - Grundforløb i dansk
"Lyrik" i Fortællingens spejl - Grundforløb i dansk
"At analysere noveller" i Litteraturhistorien - på langs og på tværs
"Drama" i Dansk på ny.

Supplerende stof:
Svend Brinkmann: "Hvorfor læser vi egentlig litteratur?" (åbningstale ved Bogforum 2017)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyse af novelle 05-12-2022
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Dokumentar

Forløbet har introduceret storgenren og dens udvikling over tid samt de forskellige former for bearbejdning af virkeligheden. Herunder faktakontrakten, autenticitetsmarkører og objektivitetsbegrebet. Vi har fokuseret på de tre klassiske genrer/fremstillingsformer; observerende, autoritativ og deltagende, og herunder trænet afkodning af markører og udpegning af blandingsformer.

Materiale:
Alexandra Kristjansen, Ida Sofie Holtet: Forever Domus Vista (2014)
Helle Hansen: Ordet fanger (2012)
Operation X – Narret til porno (Kasper Vilsmark, TV2, 2006)
Christian Sønderby Jepsen: Testamentet (2011) - VÆRK

Teori:
Granild, Wolfhagen (2016): DOX (med fokus på de tre klassiske genrer)
Interview med Sønderby Jepsen: http://www.16-9.dk/2014/12/kronologi-er-ikke-sandhed-for-mig/
Filmcentralens filmleksikon: https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmsprog

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyserende artikel 30-01-2023
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Mundtlighed

Forløbet har haft fokus på at træne elevernes mundtlige udtryksfærdighed og har beskæftiget sig med følgende:
- Kommunikationssituationen, de fem faser ved udarbejdelse af tale/oplæg (envejskommunikation), mundtlige genrer (tale, oplæg, samtale, debat osv.), appelformer (patos, etos, logos), argumentation.

Vi har trænet elevernes evne til selv at udtrykke sig formidlingsbevidst samt evnen at gennemskue andres formidling og retorik.
Forløbet mundede ud i, at eleverne skulle holde et mundtligt oplæg/en tale.

Færdigheder, vi har trænet:
- at tale forståeligt, klart og varieret i en form, der passer til situationen.
- at udtrykke sig i en sammenhængende og disponeret form.
- at lytte aktivt og være åben og analytisk, når I vurderer jeres egen og andres mundtlige fremstilling.
- at beherske samspillet mellem stemme og kropssprog.

Materiale:
Tessas nytårstale fra 2020/21: https://www.dr.dk/nyheder/kultur/dronningen-af-vestegnen-giver-eliten-opsang-i-viral-nytaarstale-der-er-noget-galt-paa

Sekvens fra "Go' morgen Danmark", hvor skuespilleren Anne Grethe Bjarup Riis og Susanne Møller fra "Sexarbejdernes Interesseorganisation" diskuterer prostitution: https://www.youtube.com/watch?v=IMWocEIAeZI

Glenn Bechs nytårstale i Deadline, 2022/23.

Teori:
Grundbog i retorik: https://grundbogiretorik.systime.dk/?id=241
Dansk på ny: https://danskpaany.systime.dk/?id=283
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Talepapir 13-02-2023
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Det moderne gennembrud - optakt til DHO

Dansk-historie-forløb med fokus på realisme som skrivestil og køn, klasse og (en forsvindende) kirke fra midten af 1800-tallet til starten af 1900-tallet. Som optakt har vi kort arbejdet med oplysningstiden og romantikken.

Grundbog: Tinne Serup Bertelsen: Litteraturhistorien - på langs og på tværs: https://litthist.systime.dk/ (digitalt undervisningsmateriale)

Øvrigt baggrundsmateriale:
”Det moderne gennembrud: Er lyset for mændene blot?” i Dansk i tiden: https://danskitiden.systime.dk/?id=259&L=0

”Sammenbrudslitteratur – Det moderne gennembruds kvinder” i Litteraturens Veje.

”Amalie Skrams realismer” i Litteraturens genveje: https://litteraturensgenveje.systime.dk/?id=280

Tekster:
Ludvig Holberg: Epistel nr. 395 om censur (uddrag, 1749)
H.C. Andersen: I Danmark er jeg født (1850)
Adam Oehlenschläger: Morgenvandring (1805)
Henrik Pontoppidan: Naadsensbrød (1887)
Georg Brandes: af ”Indledningsforelæsning” til Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Literatur (1871)
Amalie Skram: Constance Ring (uddrag, 1885)
Olivia Levison: Støv (1885)
Victoria Benedictsson: Ud fra mørket (1888)
Herman Bang: Den sidste balkjole (1887)
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag. En idyl (1896)

Billeder:
H.A. Brendekilde: Udslidt (1887)
Erik Henningsen (1895): En såret arbejder
Édouard Manet (1863): Frokost i det grønne


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Karen Blixen

Et forløb helliget forfatteren, kunstneren og mennesket Karen Blixen. Vi har beskæftiget os med Blixens liv og skrivestil, biografisk læsning, fantastisk litteratur overfor realisme, og særligt fokuseret på Blixens skæbnebegreb og eksistentialisme.

Materiale:
Karen Blixen: "De blå øjne" (Vinter-Eventyr, 1942)
Karen Blixen: "Skibsdrengens fortælling" (Vinter-Eventyr, 1942)
Karen Blixen: ”Livets Veje” (storke-fortællingen) i Den afrikanske farm.
Jeanette Nordahl: Drømmeren - Karen Blixen bliver til, episode 1+2 (2022)

Baggrundsstof:
Øgendahl og de store forfattere: Karen Blixen (29 min, DR, 2018)

Kapitlet om Karen Blixen i Danske forfattere: https://danskeforfattere.systime.dk/index.php?id=939#c1610

"En kejserpingvin i den danske andegård" i Litteraturens Veje.

"Eksistentialismen hos Blixen" i Litteraturens Genveje.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyserende artikel: Skibsdrengens fortælling 16-05-2023
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Lyrik

Forløbet er en grundlæggende introduktion til lyrikanalyse med fokus på indre og ydre komposition, billedsprog, det lydlige, semantiske skemaer, motiv og tema. Der har indgået kreative indslag, hvor eleverne selv har skrevet figurdigte og lavet visuelle fortolkninger af digte.


Grundbog:
Lyrik - når sproget spiller:  https://lyrik.systime.dk/


Tekster:
Michael Strunge: Livets hastighed
Klaus Rifbjerg: Morgen
Henrik Nordbrandt: Vuggevise
Naja Marie Aidt: Bryllup
Emil Aarestrup: Til en veninde
Tove Ditlevsen: Blinkende Lygter
Ole Sarvig: Vild angst
Morten Nielsen: Forårets horisont
Mette Moestrup: Min kittel er for kort

VÆRK: Inger Christensen: Sommerfugledalen

Grundbog:
Taber, Rikke og Mette Ewald: Lyrik - når sproget spiller

Supplerende materiale:
Helt lyrisk, afsnit 1, dr.tv
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Klimakrise

Forløbet beskæftiger sig med klimakrisen og går på tværs af det litterære, mediemæssige og sproglige perspektiv. Inden for det litterære perspektiv har der været fokus på at kunne genkende tendenser inden for cli-fi eller økopoesi, særligt naturen som aktiv frem for passiv, menneskets afmagt, mytiske elementer samt dystopi. Som en del af medieperspektivet har vi analyseret reklame- og kamganefilm, og det sproglige er dels blevet dækket gennem arbejde med argumentation, appelformer og taler og dels gennem et skriftlighedsforløb med fokus på den debatterende artikel.

Grundbogsmateriale:
-Thor Gustafsson: Klimalitteratur (https://klimalitteratur.systime.dk/?id=1)
-Thor Gustafsson: "Klimalitteratur i dansk"
-Karina Søby Madsen: "Litteratur reagerer også på klimaforandringer" (2015)
-Leder i Information: ”Med dystopien er litteraturen igen blevet samfundsengagerende” (2018)
-Schultz Larsen: Håndbog til dansk (https://hbdansk.systime.dk/)
-https://app.minlaering.dk/bog/3
-https://app.minlaering.dk/bog/45
-https://ordnet.dk/


Tekster:

-Analyse af reklame: Kohberg - vi er bagere (https://www.youtube.com/watch?v=pqzzI0cNAMM)
-Jens Stoltenbergs mindetale efter angrebene pa Utoya (2011)
-Greta Thunberg: Tale ved FN's klimatopmøde 2019
-Karl Ove Knausgård: Fienden er følelsen av maktesløshet (2017) (norsk)
-Cecil Bødker: Øjet (1961)
-Nature Is Speaking – Julia Roberts is Mother Nature : https://www.youtube.com/watch?v=WmVLcj-XKnM
-Nature Is Speaking – Harrison Ford is The Ocean:  https://www.youtube.com/watch?v=rM6txLtoaoc
-Trailer for The day after tomorrow: https://www.youtube.com/watch?v=HUBDFoMNXzA
-Theis Ørntoft: Det er forvirrede tider (2014)
-Julie Sten-Knudsen: stranden er hver dag (2017)
Perspektivering til romantikkens natursyn:
-Oehlenschläger: Morgenvandring og Blicher: Overture og Præludium fra Trækfuglene (1838)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Normkritik

I dette forløb har vi arbejdet med begreberne ”norm” og ”normkritik” inden for alle tre perspektiver. Vi har undersøgt, hvordan nyere skandinavisk litteratur, kunst og film kan analyseres med udgangspunkt i dikotomierne mand/kvinde, hetero/queer, hvid/sort og normal/crip. Som teoretisk grundlag har eleverne arbejdet med følgende begreber, som løbende blev inddraget i analyserne af teksterne:
- det maskuline blik og dobbeltblikket
- binært kønssystem, performativt køn, sex/gender, heteronormativitet
- internaliseret racisme, negativt selvbillede, hvidhedens hegemoni
- Impairment, disability og stigmatisering

Eleverne har arbejdet med individuelle værker i slutningen af forløbet, som de har diskuteret med hinanden i læsegrupper og lavet en mundtlig aflevering over.

Grundbogsmateriale:
-Juhl Lassen, Helle (2016). Fuck Normen, et tema i ny litteratur. Dansklærerforeningens forlag.
-Håndbog til dansk: https://hbdansk.systime.dk/
-Serup Bertelsen m. fl.: Litteraturhistorien – på langs og på tværs

Tekster:

-Always: https://www.youtube.com/watch?v=XjJQBjWYDTs
-Olga Ravn: Reklamepigebarnet (2012)
-Marcus og Kim er fanget i en forkert krop, dr ultra: https://www.youtube.com/watch?v=0-71HdECbfE
-Uddrag af Glenn Bech: Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet (2022)
-JEANNETTE EHLERS. WHIP IT GOOD S  : https://www.youtube.com/watch?v=q6oeYO87vtU
-Athena Farrokhzad: Prolog til Vitsvit (2013)
-Julie Steen-Knudsen: Uden titel (brev til søster), fra: Atlanterhavet vokser (2013)
-Dukketesten: https://www.youtube.com/watch?v=rf2uaHIGF1E
-Trailer til Jepsen: Naturens Uorden (2015): https://www.youtube.com/watch?v=q6oeYO87vtU
-Afsnit af Doggystyle, dr: https://www.dr.dk/drtv/episode/doggystyle_-staevnemoede_351971
-Perspektivering: Litteraturhistorien med normkritiske briller:
-Herman Bang: "Frøkenen" (1883)
-Thit Jensen: uddrag af Fru Astrid Grib (1901)
-Henrik Pontoppidan: Nådsensbrød (1887)
-Karen Blixen: Uddrag af Skygger på græsset (1960)



Eleverne har hver især læst et af følgende værker som en del af forløbet:
Kristina Nya Glaffey: Mor og Busser
Glenn Bech: Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet
Niviaq Korneliussen: Homo Sapienne
Casper Eric: Nye balancer
Anna Juul: Superskurk
Sebastian Nathan: Engle
Amina Elmi: Barbar
Hassan Preisler: Brun mands byrde
Alexandre Nsoni: I Afrika fødes der ikke drenge, kun mænd
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Eksistentialisme og ungdom

Eksistentialisme og ungdom
Forløbet tager fat i den klassiske eksistentialisme (Kierkegaard, Nietzsche, Camus, Sartre og Beauvoir) og bruger dens idéer på både nutidige og ældre tekster, der kredser om ungdommen. Forløbet dækker både det litterære, sproglige og mediemæssige perspektiv.

Grundbogsmateriale:
-Henriksen: Eksistentialisme i dansk: https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=264>
-Fibiger m. fl.: Den eksistentielle virkelighed: https://deneksistentiellevirkelighed.systime.dk/


Tekster:
-Christian Hjortkjær: Utilstrækkelig (2018) https://www.youtube.com/watch?v=AQgsulpcXmY
-Morten Albæk: Tale til ungdommen (2020)
-Karberg: Sabbat (2019) (kortfilm) https://vimeo.com/430649626
-Martin A. Hansen: Paradisæblerne
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Eksistentialisme

Forløbet er en fortsættelse af et forløb fra 2.g. Der har været fokus på den klassiske eksistentialisme (Kierkegaard, Nietzsche og Camus) samt både nutidige og ældre tekster, der kan tolkes i et eksistentialistisk lys.  I forbindelse med værklæsning af Den kroniske uskyld har elverene arbejdet med mundtlige præsentationer i form af podcasts.

Grundbogsmateriale (digitalt undervisningsmateriale):
Litteraturhistorien – på langs og på tværs: https://litthist.systime.dk/?id=1&L=10

Tekster:
Klaus Rifbjerg: Den kroniske uskyld (VÆRK)
H. C. Andersen: Hyrdinden og skorstensfejeren
Ida Jessen: Ude på vandet
Albert Camus: af Sisyfos-myten
Peter Seeberg: Hjulet
Fjodor Dostojevskij: uddrag af “Et latterligt menneskes drøm” (er også set opført som teater i København)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Kandis for livet

Forløbet er et kort forløb, der repeterer de forskellige dokumentargenrer og deres genretræk, og hvor eleverne analyserer dokumentaren "Kandis for livet" som værk med fokus på personkarakteristikker, genretræk, autenticitetsmarkører, etiske dilemmaer og analyse af filmplakat (paratekst).

Grundbogsmateriale:
- Wolfhagen, Mette og Dorte Schmidt Granild: DOX
-

Tekster:
- Kandis for livet: https://www.dr.dk/drtv/serie/kandis-for-livet_433983 (VÆRK)

Supplerende materiale:
- Filmplakat
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Reflekterende artikel

Der er tale om et ganske kort forløb med fokus på at introducere den reflekterende artikel som genre. Eleverne har lavet forskellige skriveøvelser med henblik på at træne den personlige stemme og den reflekterende skrivestil.

Grundbogsmateriale (digitalt):
- https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/?id=231

Tekster:
- Lone Frank: "At trække i tidens elastisk" (essay)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Institutionaliseret

Forløbet er et kort forløb med værklæsningen af lyriksamlingen "Institutionaliseret". Eleverne har læst og arbejdet med værket på forskellige måde, bl-a. kreative omskrivninger (remediering) og tegneworkshop samt deltaget i et oplæg med forfatteren Haidar Ansari.

Grundbogsmateriale (digitalt):
-  Lyrik - når sproget spiller: https://lyrik.systime.dk/?id=234&L=0>
- Oppe og nede - på social sightseeing i Velfærdsdanmark: https://oppeognede.ibog.dansklf.dk/?id=1&loopRedirect=1


Tekster:
- Haidar Ansari: Institutionaliseret (VÆRK)
- Yahya Hassan: Uden for døren

Supplerende materiale:
- Interview med forfatteren: https://www.youtube.com/watch?v=KLVYibKLqco
- Fofatteroplæg
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Litteraturhistorie

Et kort forløb hvor vi kigger tilbage på romantikken og læser en folkevise.

På studietur i København, hvor der var fokus på romantikken og den reflekterende artikel. reflekterende skiveøvelser om byen

Tekster:

Folkevisen: German Gladensvend

Grundtvig: De Levendes Land
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Modernisme-Realisme

Modernisme-Realisme

I forløbet har vi beskæftiget os med de to hovedspor i litteraturen fra1900 tallet, realisme og modernisme. Vi har bl.a. fokuseret på tidlig modernisme, den folkelige realisme og socialrealisme, ekspressionisme, konfrotationsmodernisme, storbysmodernisme og postmodernisme

Johannes V. Jensen På Memphis Station
Martin Andersen Nexø: ’Murene’ (1918)
Tom Kristensen:
- Henrettelsen
- Middag
- Det blomstrende slagsmål
- Rio Janeiro
         - Hans Højhed
Brody Johansen (skriveøvelse)
         - Odalisk-skønhed
         - STRIDSMÆND FOR DET VI ELSKER
Hans Scherfig: ”det forsømte forår” (uddrag)
Klaus Rifbjerg:
            - Frihavnen (1960)
             -  Livet i badeværelset (1960)
             -Værtshus (1956)
Peter Seeberg: Patienten
Michael Strunge: 19. juni 1983, 25 år. København.
Jan Sonnergaard: ”Polterabend”
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Reflekterende artikel litteratursyn 21-01-2025
3d DA skr. prøve 10-02-2025
#forfatterepåInsta 16-03-2025
Sidste opgave 24-04-2025
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 12,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Digitalt undervisningsmateriale

Digitalt undervisningsmateriale

Følgende opslagsværker tæller alle som digitalt undervisningsmateriale og må bruges til eksamen:

Ordbøger

www.ordnet.dk
www.ordbogen.com


Lærebøger
- Håndbog til dansk: https://hbdansk.systime.dk/
- Dansk i tiden: https://danskitiden.systime.dk/
- Litteraturhistorien på langs og på tværs: https://litthist.systime.dk/
- Litteraturens Veje: https://litteraturensveje.systime.dk/
- Eksamensgenrer i dansk: https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/
  

OneNote
- Her må I tilgå skrivebordsversionen
- I må tilgå aktive links i OneNote-mappen
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer