Holdet 2022 DA/m - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Aalborg Katedralskole
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Jonas Dejgaard, Tanja Vendelboe Jensen
Hold 2022 DA/m (1m DA, 2m DA, 3m DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til litteraturanalyse
Titel 2 Ældre litteratur
Titel 3 DHO-forløb: klassekampen 1860-1915
Titel 4 Dokumentar
Titel 5 Barok og oplysning
Titel 6 Reklamer, kampagner og taler
Titel 7 FF2
Titel 8 Romantik og romantisme
Titel 9 Nyheder og medier
Titel 10 Digitalt undervisningsmateriale
Titel 11 Modernisme-Realisme
Titel 12 Autofiktion
Titel 13 Nike Værklæsning
Titel 14 Normkritik

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til litteraturanalyse

Præsentation af grundlæggende litteraturanalyse.

Vi arbejder bl.a. med genre, personkarakteristik, fortællertyper, komposition, miljøbeskrivelse, motiv, tema og budskab.

I forløbet anvendes følgende tekster:

"Flagremusvinger"  af Jim Heynen
"Syltning" af Helle Helle
"Et rent, veloplyst sted" af Ernest Hemingway
"Planen" (uddrag) af Morten Pape
"Et dukkehjem" (uddrag) af Henrik Ibsen
"Hamburg-Köln" af Søren Ulrik Thomsen
Uddrag fra ”Det haver så nyligen regnet”
"Future" af Antonio Marcias Martinez (billede)
"Angst" af Aarestrup
"Den lange dagsrejse" af Gyrir Elasson
"Kimer, I klokker" af N.F.S. Grundtvig
"En far" af Thomas Korsgaard
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Ældre litteratur

I dette forløb har eleverne fået en introduktion til noget af den ældste skandinaviske litteratur i form af de islandske sagaer samt folkeviser. Det centrale i forløbet har været en værklæsning af Ravnkels Saga med fokus på bl.a. slægt, ære, hævn, heltefiguren og maskulinitetsidealer. Dette forløb har således været vores første møde med en historisk læsning, der har forsøgt at fremlæse en sammenhæng mellem teksterne og den tid, de er skrevet under. Udover det historiske har vi kigget på stilistiske kendetegn ved sagaer og folkeviser, herunder litoter, syrebadsteknik, formelsprog og forskellige fremstillingsformer.

Forløbet har haft en praktisk/kreativ dimension, idet eleverne selv har skullet fremstille ridderviser med udgangspunkt i en gymnasiefest, ligesom de har skullet omskrive passager fra sagaen i et mere beskrivende sprog.

Endelig har vi set filmen "The Northman" (2022) som et eksempel på, hvordan vikingetidens temaer, traditioner og værdier fremstilles i dag.

Primærtekster:
Ukendt: Ravnkels saga (VÆRK)
Ukendt: Hr. Torbens datter
Ukendt: Germand Gladensvend

Baggrundstekster:
Rangvid og Sørensen: "Brug litteraturhistorien" (ibog) - heraf følgende kapitler: "Sagaernes univers: slægt, ære og hævn", "Middelalderens samfund - et slægtssamfund", "Riddervisens ære og hævn: Torbens datter", "Ridderviser og trylleviser: en farlig overgang", "Tryllevisens onde lykke: Germand Gladensvend"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 DHO-forløb: klassekampen 1860-1915

Som optakt til DHO har vi i dette forløb arbejdet med litteratur, som på forskellig vis sætter samfundsproblemer (især klasseopdeling) under debat.

Forløbet har været tænkt som et oversigtsforløb, der har givet eleverne et overfladisk kendskab til litterære bevægelser og tendenser i løbet af 1800-tallet.

Derudover har vi i forløbet haft fokus på danskfagets metode i form af den litterære trekant. I arbejdet med teksterne har eleverne reflekteret over, hvilke analysetilgange, de har brugt samt hvilke fordele og ulemper, der er forbundet med forskellige analysestrategier.

Anvendt materiale:

Julius Exner (1866) - Blindebuk (Maleri)
H.C. Andersen (1848) - Den lille Pige med Svovlstikkerne
Peter Sabroe (1889) - Børn i Skejby dræbte af røg (Nyhedsartikel)
Henrik Pontoppidan (1887) - Ane-Mette
Herman Bang (1890) - Magasin Du Nord
Martin Andersen Nexø (1900) - Lønningsdag (en Idyl)
Martin Andersen Nexø (1906-1910) - Pelle Erobreren (uddrag)
Morten Pape (2015) - Planen (uddrag)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Dokumentar

I dette forløb har vi arbejdet med dokumentaren som storgenre. I forløbet har vi koncentreret os om især tre aspekter af dokumentargenren: dokumentartyper, filmiske virkemidler i dokumentarfilm og dokumentarens etiske implikationer.

Forløbet har indeholdt en værklæsning af Jonas Phoer Rasmussens "Flugt", som også har dannet grundlag for en analyserende artikel.

Anvendt materiale:

- Andy Warhole: Empire - uddrag
- Birgitte Stærmose: Ønskebørn - uddrag
- Oren Peli m.fl.: Paranormal Activity - uddrag
- Steven Spielberg: Schindler's List - uddrag
- Ulaa Salim: Det rene hjerte - uddrag
- DR: Mændende der plyndrede Europa - uddrag
- DR: Kontant - Ups, du var ikke hjemme - uddrag
- Joachim Ladefoged: Mirror
- Jonas Poher Rasmussen: Flugt - VÆRK

Sekundærlitteratur:
”DOX” s. 16-22, 32-43, 53-63
”DR beklager fejl i Kandis-film” i Filmmagasinet Ekko 10/2 2022
”Misforstået hensyn” i WeekendAvisen 29/11 2022
”Kan en hvid mand tillade sig at skabe en film om Grønland?” i Jyllands-Posten 3/8 2020
”Kontroversiel dansk dokumentar bliver afvist på filmfestivaler” i Politiken 11/12 2019
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Barok og oplysning

I dette forløb har vi arbejdet med barokken og oplysningstiden som litteraturhistoriske perioder. Vi har læst og analyseret tekster fra perioderne med henblik på at træne tekstanalyse samt at øve os i at sætte litterære tekster i litteraturhistorisk kontekst.

Forløbet har også haft et kreativt/produktivt aspekt, idet eleverne har skullet tage fotografier i barokstil samt eksperimentere med at få chatbotten til at skrive og analysere en baroksalme.

Forløbet har indeholdt en analyserende artikel om religiøs lyrik.

Anvendt materiale:
-Litteraturhistorien på langs og på tværs (ebog): "Barokken", "Barokkens samfund", "Skrivestil og sprog: det poetiske gennembrud" og "Livssyn"
-Thomas Kingo: Sorrig og glæde de vandre til hobe
-Thomas Kingo: Sorrig og elendighed
-N.F.S. Grundtvig: Den signede dag

-Litteraturhistorien på langs og på tværs (ebog): "Oplysningstidens samfund: ny borgerlig offentlighed" og "Livssyn"
-Håndbog til dansk: litteratur, sprog og medier: "Toulmins argumentationsmodel", "ordvalgsargumenter" og "Appelformer"
-Nikolaj Arcel: En kongelig affære
-Ludvig Holberg: Epistel nr. 29
-Ludvig Holberg: Om ægteskab og tvang
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Reklamer, kampagner og taler

Dette forløb har fungeret som optakt til FF2, hvor eleverne skal skabe et innovativt produkt med relation til klima. I forløbet har vi arbejdet analytisk med reklamer, kampagner og taler med henblik på at kunne analysere disse kommunikationsformer. Forløbet har haft en analyserende artikel omhandlende valgvideoer tilknyttet. Forløbet haf også haft en produktiv dimension, idet eleverne under vejledning af Martin Spenner fra Lommefilm selv har skullet skabe små kampagnefilm. Forløbet blev sluttet af med en skriveøvelse, hvor eleverne skulle bruge appelformer og retoriske virkemidler til at argumentere for noget valgfrit. Denne skriveøvelse er tænkt som optakt til den debatterende artikel, som skal læres efter jul.

Midt i forløbet satte vi snakken om reklamer, kampagner og taler på pause for at tage i teatret og se Holbergs Maskerade, som vi arbejdede med som værk.

Anvendt materiale:
- Kompendium reklame- og kampagnefilm 2b 2022 (baseret på Henning Bøtner Hansen m.fl.: De korte medieformater)
- Venstres valgvideo 2022
- DF's valgvideo 2022
- LA: For velfærdens skyld, 2022
- Enhedslisten: Enhedslistens valgvideo, 2022
- Reklameblok fra tv2 fra 1990'erne
- Selvvalgte reklamer
- But why: Hvorfor egentli ryge?
- Frank Hvam og EU-valget
- Ludvig Holberg: Maskerade (VÆRK)
- Karin Trine Pedersen: Ny cheftræner løfter Aalborg Teater op i Superligaen
- Greta Thunberg: tale til UN Climate Action Summit
- Karl Ove Knausgaard: Fienden er følelsen av maktesløshet
- Eva Beyer Paulsen: Åbningstale ved Fridays for Future
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 FF2


Formål:

Det flerfaglige forløb FF2 er en del af det samlede arbejde med den akademiske skrivegenre og den samlede progression frem mod Studieretningsprojektet (SRP), som bygger videre på elevernes erfaringer fra DHO og FF1. Derfor skal eleverne som optakt til forløbet læse deres selvevaluering fra disse forløb.

I FF2 har eleverne fokus på innovation, da eleverne i 3.g kan vælge at skrive en studieretningsopgave omfattende arbejdet med innovation og udarbejdelse af innovative løsningsforslag.

Overskriften for FF2 2022 er klimaforandringer og de har haft mulighed for at vælge mellem følgende produkttype:

1) Skriv en klimatale

2) Lav en klimakampagnefilm

Det innovative produkt forpligter eleverne på faglig kvalitet inden for begge fag, og at der i begge fag kan arbejdes med fagenes faglige mål.

Udover at udarbejde et innovativt produkt (tale eller kampagnefilm) og præsentere dette for klassen, skal eleverne i grupper skrive en opgave, hvori deres overvejelser omkring udformningen på deres produkt indgår. Hver klasse kårer desuden en finalist(gruppe), der skal præsentere deres produkt til ”Kattens Hule”, som afholdes for hele årgangen med eksterne dommere og præmier.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Romantik og romantisme

Formål:
Dette forløb har til formål at give eleverne et litteraturhistorisk overblik over romantikken (nyplatonisme, universalromantik, nationalromantik og biedermeier/poetisk realisme) og romantisme. Forløbet træner elevernes analytiske færdigheder inden for epik (novelle og roman) og lyrik (sange og digte), og vi skal arbejde på de forskellige taksonomiske niveauer i tekstlæsningen.  

Undervejs præsenteres eleverne for forskellige metodiske tilgange. Vi kommer også til at sætte fokus på fortællerinstansen og kigge nærmere på den upålidelige fortæller.  

Forløbet inderholder en analyserende artikel om naturens rolle i romantik og romantisme.


Når forløbet er slut, skal eleverne kunne:
1. udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst om romantik og romantisme såvel mundtligt som skriftligt
2. skelne mellem nyplatonisme, universalromantik, nationalromantik, biedermeier/poetisk realisme og romantisme
3. anvende centrale skriftlige fremstillingsformer med formidlingsbevidsthed
4. analysere, fortolke og perspektivere tekster fra romantik og romantisme
5. redegøre for den upålidelige fortæller og føre bevis for en sådan



Kernestof
· Malerierne: Rembrandt "Dr. Nicolaes Tulps anatomi-lektion" 1632 vs. Caspar David Friedrich: Der Wanderer über dem Nebelmeer (1818)
· Staffeldt: ”Indvielsen” (1804) (kompendium)
· Oehlenschläger: ”Guldhornene” (1803) (kompendium)
· Oehlenschläger: ”Der er et yndigt land” (1819) (kompendium)
· H. C. Andersen: ”Danmark, mit fædreland” (1851) (kompendium)
· Thomasine Gyllembourg: ”Den lille Karen” (1830) (kompendium)
· Emil Aarestrup: ”Angst” (1838) (kompendium)
· Emil Aarestrup: ”Paa Sneen” (1838) (kompendium)
· St. St. Blicher: ”Sildig Opvaagnen” (1828) (kompendium)


Supplerende stof
· Litteraturhistorien på langs og på tværs (2012) af Barbara Kjær-Hansen m.fl.: "1800-1870 Romantikken", "Romantikkens samfund: fra enevælde til demokrati", "Livssyn", "Nyplatonisme og Schack Staffeldt", "Universalromantik: Adam Oehlenschläger og H.C. Andersen", "Nationalromantikken i Danmark", "Biedermeier og poetisk realisme", "Romantisme", "Skrivestil og sprog" og "Perspektivering til i dag".

· Søren Vrist Christensen på Youtube (2020): "Romantikken og universalromantikken", "Nyplatonisme", "Nationalromantikken", "Biedermeier" og "Romantisme".

· Anne Lise Holm, Analysemodel til Biedermeier (http://easystudy.dk/dansk/analyse-af-biedermeier)

· Ole Schultz Larsen, Håndbog til dansk (2015): "Analysevejlederninger"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Nyheder og medier

Første del af dette forløb handler om den traditionelle nyhedsjournalistik, herunder de journalistiske genrer, den klassiske nyhedsartikel, nyhedstrekanten og nyhedskriterierne. I den forbindelse taler vi også om tilstræbt objektivitet, vinkling og nyhedskompasset. Anden del af forløbet handler om den aktuelle nyhedsformidling, herunder clickbait, fake news, mis- og disinformation. På klassen diskuterer vi, hvordan disse ændringer påvirker vilkårene for den demokratiske samtale.

I slutningen af forløbet skriver eleverne en debatterende artikel om de etablerede mediers ansvar for den offentlige debat.

INDHOLD
- Ole Schultz Larsen, Håndbog til dansk (2015): "Avisjournalistik" og "Medieanalyse af nyhedsjournalistik og fortællende nyhedsjournalistik"

- Mimi Olsen m.fl., Dansk i tiden (2022): "Avisens genrer", "Om den klassiske nyhedsartikel", "Nyhedskriterier" og "Tilstræbt objektivitet og vinkling"

- Camilla Mehlsen & Vincent Hendricks, LIKE - shitstorme, fake news, fear of missing out. What’s not to like? (2019): "Del 4 - Mig og mine (mis)informationer" s. 127-143.

- TjekDet (https://www.tjekdet.dk/stop): "Den demokratiske samtale", "Hvordan spredes forkerte informationer?" og "En hård tone skader den demokratiske samtale"

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Digitalt undervisningsmateriale

Følgende opslagsværker tæller alle som digitalt undervisningsmateriale og må bruges til eksamen:

Ordbøger

www.ordnet.dk
www.ordbogen.com

Lærebøger
- Håndbog til dansk: https://hbdansk.systime.dk/
- Dansk i tiden: https://danskitiden.systime.dk/
- Litteraturhistorien på langs og på tværs: https://litthist.systime.dk/
- Litteraturens Veje: https://litteraturensveje.systime.dk/
- Eksamensgenrer i dansk: https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/
  
Det er udelukkende de konkrete afsnit/sider, som er brugt i undervisningen og nævnt i undervisningsbeskrivelsen, som må tilgås, ikke andre afsnit/sider i bøgerne.

OneNote
- Her må I tilgå skrivebordsversionen
- I må tilgå aktive links i OneNote-mappen
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Modernisme-Realisme

forløbet har vi beskæftiget os med de to hovedspor i litteraturen fra1900 tallet, realisme og modernisme. Vi har bl.a. fokuseret på tidlig modernisme, den folkelige realisme og socialrealisme, ekspressionisme, konfrotationsmodernisme, storbysmodernisme og postmodernisme

Vi har arbejdet inden for to perspektiver: det sproglige med fokus på stilistisk analyse og det litterære med fokus på litterær analyse.

Johannes V. Jensen På Memphis Station
Martin Andersen Nexø: ’Murene’ (1918)
Tom Kristensen:
- Henrettelsen
- Middag
- Det blomstrende slagsmål
- Rio Janeiro
         - Hans Højhed
Brody Johansen (skriveøvelse)
         - Odalisk-skønhed
         - STRIDSMÆND FOR DET VI ELSKER
Karen Blixen: "Ringen"
Hans Scherfig: ”det forsømte forår” (uddrag)
Martin A. Hansen: "Soldaten og pigen"(1947)
Klaus Rifbjerg:
            - Frihavnen (1960)
             -  Livet i badeværelset (1960)
             -Værtshus (1956)
Michael Strunge: 19. juni 1983, 25 år. København.
Jan Sonnergaard: ”Polterabend”
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Reflekterende artikel 23-09-2024
Debatterende artikel 12-11-2024
Omfang Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Autofiktion

Vi ser på en af de  nyeste tendenser i litteraturen:  Autofiktion.


Tekster:
Autofiktion:

Yahya Hassan: "Barndom" YAHYA HASSAN (2013)
https://5aarslitt.systime.dk/?id=129

Karl Ove Knausgård: Min kamp (2010) (uddrag)
https://5aarslitt.systime.dk/?id=137

Thomas Korsgaard: Hvis der skulle komme et menneske forbi (2017) (uddrag)
https://5aarslitt.systime.dk/?id=263

Leonora Christina Skov: Den, der lever stille (2018) (uddrag)
https://5aarslitt.systime.dk/?id=269

Bjørn Rasmussen: Jeg er Gråhvid (2018) (uddrag)
Morten Pape: Planen (2015) (uddrag)


Haidar Ansari "Institutionaliseret".(uddrag)

lyriksamlingen "Institutionaliseret". Eleverne har læst og arbejdet med værket på forskellige måde, bl-a. kreative omskrivninger (remediering) og tegneworkshop samt deltaget i et oplæg med forfatteren Haidar Ansari.

- Forfatteroplæg
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Nike Værklæsning


Caspar Eric: NIKE (2015)
Artikel: Ung digter tager fat om sit handikap i digtsamlingen NIKE", Information d. 14.august, 2015 (digitalt undervisningsmateriale)
Politikens poptillæg, podcast om "poppoesi", udsendelsen: "Poppoesi rimer på smelteost", link: https://podcasts.apple.com/dk/podcast/29-smelteost-rimer-p%C3%A5-pop/id1076579408?i=1000457918406&l=da  
CRIP-teori fra FUCK NORMEN af Helle Juhl Lassen, Dansklærerforeningens forlag, 2016
Video med Judith Butler: Examined Life: https://www.youtube.com/watch?v=k0HZaPkF6qE&t=475s (digitalt undervisningsmateriale)

Centrale begreber:

Impairment, stigmatisering, disability
Pop-poesi
Semantiske skemaer og fortolkningshypotese
Det visuelle, komposition, det lydlige samt billedsprog
Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Normkritik

Normkritik

Vi ser på nyeste tendenser i litteraturen: normkritisk litteratur. Formålet med forløbet er at give eleverne indblik i de nyeste tendenser som køn, crip, kort/hvid

I dette forløb har vi arbejdet med begreberne ”norm” og ”normkritik” inden for alle tre perspektiver. Vi har undersøgt, hvordan nyere skandinavisk litteratur, kunst og film kan analyseres med udgangspunkt i dikotomierne mand/kvinde, hetero/queer, hvid/sort og normal/crip. Som teoretisk grundlag har eleverne arbejdet med følgende begreber, som løbende blev inddraget i analyserne af teksterne:
- det maskuline blik og dobbeltblikket
- binært kønssystem, performativt køn, sex/gender, heteronormativitet
- internaliseret racisme, negativt selvbillede, hvidhedens hegemoni
- Impairment, disability og stigmatisering


Eleverne har arbejdet med individuelle værker i slutningen af forløbet, som de har diskuteret med hinanden i læsegrupper og lavet en mundtlig oplæg over.

Grundbogsmateriale:
-Juhl Lassen, Helle (2016). Fuck Normen, et tema i ny litteratur. Dansklærerforeningens forlag.
-Håndbog til dansk: https://hbdansk.systime.dk/
-Serup Bertelsen m. fl.: Litteraturhistorien – på langs og på tværs


Haidar Ansari "Institutionaliseret".(uddrag)

lyriksamlingen "Institutionaliseret". Eleverne har læst og arbejdet med værket på forskellige måde, bl-a. kreative omskrivninger (remediering) og tegneworkshop samt deltaget i et oplæg med forfatteren Haidar Ansari.

- Forfatteroplæg

Normkritisk litteratur


- Olga Ravn: Reklamepigebarnet (2012)
- -Uddrag af Glenn Bech: Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet (2022)
-JEANNETTE EHLERS. WHIP IT GOOD S  : https://www.youtube.com/watch?v=q6oeYO87vtU
-Athena Farrokhzad: Prolog til Vitsvit (2013)
-Julie Steen-Knudsen: Uden titel (brev til søster), fra: Atlanterhavet vokser (2013)
-Dukketesten: https://www.youtube.com/watch?v=rf2uaHIGF1E
-Trailer til Jepsen: Naturens Uorden (2015): https://www.youtube.com/watch?v=q6oeYO87vtU
-Afsnit af Doggystyle, dr: https://www.dr.dk/drtv/episode/doggystyle_-staevnemoede_351971
-Perspektivering: Litteraturhistorien med normkritiske briller:



Eleverne har hver især læst et af følgende værker som en del af forløbet:
-
Kristina Nya Glaffey: Mor og Busser
Glenn Bech: Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet
Niviaq Korneliussen: Homo Sapienne
Anna Juul: Superskurk
Hassan Preisler: Brun mands byrde
Alexandre Nsoni: I Afrika fødes der ikke drenge, kun mænd
- Maren Uthaug 11 %
- Asta Olivia Nordenhof: Penge på lommen.
- Malte Tellerup: Mestrene
-
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
3m DA skr. prøve 10-02-2025
Reflekterende artikel litteratur 11-02-2025
Ny opgave (3) 27-03-2025
Sidste opgave 23-04-2025
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer