Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Aalborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Bjørn Schioldan
|
Hold
|
2022 DA/z (1z DA, 2z DA, 3z DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
At læse og analysere skønlitteratur
KORT OM FORLØBET
I dette jeres først danskforløb får I en overordnet introduktion til at læse og analysere lyrik og epik i gymnasiet. Den tredje skønlitterære genre - drama - vil blive behandlet på et senere tidspunkt.
Gennem læsning af forskellige digtere/forfattere fra 1800-tallet og frem til det 21. århundrede vil I blive introduceret for en række litterære greb/virkemidler, som er væsentlig at kunne identificere og bruge, når man skal lave både mundtlige og skriftlige analyser/fortolkninger i danskfaget.
I forlængelse af dette skal I også lære at opbygge faglige argumenter med hjælp fra PEE-strukturen (også kaldt "citatburgeren").
Endelig skal vi reflektere over, hvad vi i det hele taget kan bruge litteraturen til i vore dage. Det er sket med inddragelse af Svend Brinkmans syv teser om, hvorfor vi læser.
Som afslutning på forløbet skal I lave jeres egne Poetry Slam-tekster og præsentere dem for klassen.
MATERIALE
Litterære tekster:
- Hele Helle: "Hedebølge" (2000)
- Emil Aarestrup: "Til en veninde" (1838)
- Michael Strunge: "Natmaskinen" (1983)
- B.S. Ingemann: "Julen har bragt velsignet bud" (1839)
- Pär Lagerkvist: "Far og jeg" (1946)
- Herman Bang: "Frøkenen" (1883)
- Klaus Rifbjerg: Under vejr med mig selv (1956) - VÆRK
Danskfaglig viden:
- Svend Brinkmann: "Hvorfor læser vi egentlig litteratur?" (2017)
- Fortællingens spejl, iBog (følgende afsnit):
"Lyrik fastholder øjeblikket": https://fortaellingensspejl.systime.dk/?id=139
"Lyrik i forskellige former": https://fortaellingensspejl.systime.dk/?id=141
"Semantiske skemaer i lyrik": https://fortaellingensspejl.systime.dk/?id=142
"Billedsprog": https://fortaellingensspejl.systime.dk/?id=143
"Epik udfolder historien": https://fortaellingensspejl.systime.dk/?id=148
"Fortællingens fremstillingsformer": https://fortaellingensspejl.systime.dk /?id=149
Supplerende tekster:
- Röskva Linnet: "Forvent da noget mere" (poetry slam)
- Frank Langmack: "Jeg er hvid, jeg er en nobody" (poetry slam)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
DHO: Velfærd under lup
KORT OM FORLØBET
Forløbet fungerer som optakt til jeres DHO-projekt, der er et tværfagligt samarbejde mellem dansk og historie, og som har fået overskriften "Velfærd under lup".
I danskfaget stiller vi skarpt på, hvordan sociale forhold bliver fremstillet i litteraturen fra cirka midten af 1800-tallet til 1920'erne.
I forløbet skal I møde tekster fra følgende litterære perioder: romantikken, det moderne gennembrud og det folkelige gennembrud. Derudover skal vi kigge på to socialistiske arbejdersange og en modernistisk tekst, der i denne sammenhæng er noget af en outsider.
Endelig skal I introduceres til metodetrekanten i dansk og Blooms taksonomiske niveauer: 1) redegørelse, 2) analyse/fortolkning og 3) vurdering/perspektivering.
MATERIALE
Romantikken:
- "Den litterære udvikling 1800-1830" fra 'Litteraturhåndbogen' (s. 128-140)
- Schack von Staffeldt: "Indvielsen" (1804)
- Martinus Rørbye: "Kirurgen Chr. Fenger med hustru og datter", 1829 (maleri)
- P.C. Skovgaard: "Bøgeskov i maj", 1857 (maleri)
- Caspar David Friedrich: "Vanderen over tågehavet", 1818 (maleri)
- H.C. Andersen: "Den lille pige med svovlstikkerne" (1848)
Det moderne gennembrud:
- Henrik Pontoppidan: "Ane-Mette" (1887)
- "Realisme som skrivestil" fra iBogen 'Litteraturhistorien på langs og på tværs': https://litthist.systime.dk/?id=140#c281
- "Naturalisme som skrivestil" fra iBogen 'Litteraturhistorien på langs og på tværs': https://litthist.systime.dk/?id=140#c282
Det folkelige gennembrud/ folkelig realisme:
- "Litteraturens demokratisering" fra Litteraturhåndbogen (s. 237-243)
- Martin Andersen Nexø: "Lønningsdag (En idyl)" (1900)
- Jeppe Aakjær: "Hvem sidder der bag skærmen" (1905)
Socialistiske arbejdersange:
- Oskar Hansen: "Brødre, Lad Våbene Lyne" (1919)
- Oskar Hansen: "Når jeg ser et rødt flag smælde" (1923)
Modernistisk tekst:
- Rudolf Broby Johansen: "Odalisk skønhed" fra 'BLOD' (1922)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Storbyen
KORT OM FORLØBET
Dette forløb skal handle om storbyen. Storbyen som livsmulighed OG rum for angstfremkaldende rædsel. I vil primært møde lyriske tekster fra starten af 1900-tallet og 1980'erne, og rent metodisk har vi fokus på at træne sproglig analyse. Derudover skal vi beskæftige os med begreberne 'modernitet' og 'modernisme', ligesom vi kort vil komme omkring de sociologiske begreber 'steder' og 'ikke-steder', 'storby' og 'lilleby'.
MATERIALE
Dansk Arkitektur Center: "Storbykultur": https://dac.dk/viden/artikler/storbykultur/
"Modernitet, modernisme og storby" (PowerPoint, RT)
Filippo Tommaso Marinetti: "Futurismens manifest" (1909, uddrag)
"Ordklasser - og undertyper" (Word, BS)
Johannes V. Jensen: "Maskinerne" (1901)
"Det æstetiske program" (om Jensens "Maskinerne") fra iBogen 'Danske forfattere': https://danskeforfattere.systime.dk/?id=918#c1577
Emil Bønnelycke: "Gaden" (1917)
Tom Kristensen: "Det blomstrende slagsmål" (1920)
Dan Turèll: "Til storbyens pris" (1977)
Michael Strunge: "Den hæslige by" (1981)
"Storbymodernisme" fra iBogen 'Litteraturhistorien - på langs og på tværs': https://litthist.systime.dk/?id=177
DR-dokumentar: "Øgendahl og de store forfattere: Strunge" (2019): https://www.dr.dk/skole/michael-strunge
Følgende afsnit fra iBogen 'Dansk og historie. Provins og storby og derimellem":
- "Hvad er et sted?": https://danskoghistorie.systime.dk/?id=154
- "Hvad er et ikke-sted?": https://danskoghistorie.systime.dk/?id=157
- "Storby og lilleby - George Simmel": https://danskoghistorie.systime.dk/?id=160
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Dansk 5 - Kampagner
|
29-08-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Klima
KORT OM FORLØBET
Klima er for alvor kommet på den globale politiske dagsorden. Og mens der blandt eksperter, politikere og stærke interesseorganisationer diskuteres løsninger på klimaudfordringerne, sidder mange borgere tilbage med en fornemmelse af frustration, forvirring eller magtesløshed.
Det er disse tanker og følelser, vi skal beskæftige os med i dette forløb. Vi skal se, hvordan de konkret kommer til udtryk gennem taler, klimalitteratur og kampagnefilm, og samtidig skal vi reflektere over, hvilke muligheder de forskellige genrer giver os for at påvirke vores fælles kamp mod den globale opvarmning.
Forløbet fungerer som en optakt til FF2 (se studieplan for "2z flerfaglige forløb").
MATERIALE
Katherine Richardson: "Hvordan bliver klimaet i år 2050?" (2017) fra videnskab.dk: https://videnskab.dk/naturvidenskab/hvordan-bliver-klimaet-i-aar-2050/
"Retorikkens appelformer" (Word, CCh)
"De tre talegenrer" (PowerPoint, CCh)
"Sproglige figurer" (Word, BS)
"Introduktion til forløb + klimalitteratur" (PowerPoint, CCh)
Karl Ove Knausgaard: "Fienden er følelsen av maktesløshet" (tale, 2017)
Katherine Richardson: "Utopia 2050" (interviewserie i Zetland): https://www.zetland.dk/historie/sO0VAzrR-merDBgQl-74673
"Hvad kan klimalitteratur?" fra iBogen 'Klimalitteratur': https://klimalitteratur.systime.dk/?id=142
Theis Ørntoft: "Det er forvirrede tider" (2014)
Jens Blendstrup: "Dette er det oversvømmede digt" (2008)
"Teori - troper" fra iBogen 'Lyrik - når sproget spiller' (læst til og med afsnittet om metaforer): https://lyrik.systime.dk/?id=146
Christina Hagen: "Vi taler hele tiden om at redde planeten. Men hvorfor er det vigtigt, at vi overlever, når vi ikke kan finde ud af at leve?" fra 'Nyt Nyhedsbrev # 1' (sep. 2018)
"Teori om oplysningskampagner" (Word, CCh)
"TV-formater" (PowerPoint, CCh)
Conversation International: "Julia Roberts is Mother Nature" (kampagnefilm, 2014): https://www.youtube.com/watch?v=WmVLcj-XKnM
Concito: "Klodemøde / Hjælp jorden nu" (kampagnefilm, 2009): https://www.youtube.com/watch?v=njdSZCvTgao
Siri Ranva Hjelm Jacobsen: "Havbrevene" (2018) - LÆST SOM VÆRK
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
FF2
KORT OM FORLØBET
Se undervisningsbeskrivelsen under holdet "2z flerfaglige forløb".
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
True crime
KORT OM FORLØBET
Mord og forbrydelser er blevet god underholdning! Det ser vi især med fremkosten af genren true crime, der for alvor fik vind i sejlene med den amerikanske podcast-serie 'Serial' fra 2014.
I dette forløb skal vi undersøge en række danske eksempler på true crime og tale om både den fascinationskraft og de etiske dilemmaer, der er forbundet med genren. I forløbet anlægger vi et mediemæssigt perspektiv på teksterne, som spreder sig ud på genrer/medier som fortællende journalistik, podcast og dokumentarfilm.
MATERIALE
"Definitioner af true crime" (Word, BS)
"Den klassiske nyhedsartikel" (KEYNOTE/PDF, BS)
"De fem nyhedskriterier" fra iBogen 'Håndbog til dansk': https://hbdansk.systime.dk/?id=218#c675
"Vinkling af nyheder" fra iBogen 'Textur': https://textur.systime.dk/?id=422#c2505
"Oversigt over fakta- og fiktionskoder" fra iBogen 'Håndbog til dansk': https://hbdansk.systime.dk/?id=123#c1213
"Fortællende journalistik" fra iBogen 'Håndbog til dansk': https://hbdansk.systime.dk/?id=218#c694
Morten Sabroe: "Ondskabens nat", Information (1988)
Camilla Bjerregaard Aurvig & Kristine Sofie Bugbee: "Mørkeland" (episode 51, 2019, uddrag)
Pressenævnet: "Retningslinjer for god presseskik": https://www.pressenaevnet.dk/retningslinjer-for-god-presseskik/
Andrea Dragsdahl: "Drop true crime – lysten til morbid underholdning skal ikke stilles med andre menneskers tragedie", Information (2019)
"Introduktion til dokumentaren" (KEYNOTE/PDF, BS)
"Definition, autenticitet og etik" fra bogen DOX, Wolfhagen & Granild, 2019
"De tre klassiske dokumentargenrer" fra bogen DOX, Wolfhagen & Granild, 2019
Mikala Krogh/DR: "Scandinavian Star 1:6 - Branden" (2020): https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/scandinavian-star-16-branden?unilogin=1
Ralf Christensen: "Som at navigere en supertanker" (interview med Mikala Krogh), dfi.dk, 3/2 2021: https://www.dfi.dk/nyheder/som-navigere-en-supertanker
Ritzau: "Folketinget tager Scandinavian Star-sagen op igen", Nyheder.tv2.dk, 9/2 2022: https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-05-09-folketinget-tager-scandinavian-star-sagen-op-igen
Hanne Mølby Henriksen: "Bruderov", Weekendavisen, 26/8 2005
"Analysemodel til dokumentar" (Word, BS)
"Analysemodel til fortællende journalistik" (Word, BS)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Noveller - før og nu
KORT OM FORLØBET
I dette korte forløb skal vi repetere novellen som genre og klæde jer på til den skriftelig årsprøve i dansk.
MATERIALE
Karen Blixen: "Ringen" (1958)
Sanne Søndergaard: "Negle" (2020)
Følgende afsnit fra iBogen 'Litteraturhistorien - på langs og på tværs':
- "Hvad er en novelle?": https://litthist.systime.dk/?id=189
- "At analysere noveller": https://litthist.systime.dk/?id=190
"Begrebslister" (OneNote)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Dansk 10: Analyserende artikel
|
26-05-2024
|
2z DA skr. prøve
|
03-06-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
TILLADTE HJÆLPEMIDLER TIL SKRIFTLIG ÅRSPRØVE
TILLADTE HJÆLPEMIDLER TIL SKRIFTLIG ÅRSPRØVE
Til den skriftlige årsprøve i dansk må du bruge følgende hjælpemidler:
- Egne noter (både hånd- og computerskrevne)
- Fagets OneNote
- Hjemmesider og afsnit i iBøger, der er brugt i undervisningen (se under de enkelte forløb i OneNote eller her i undervisningsbeskrivelsen)
- Ordnet.dk
- Synonym-ordbog.dk
Du må IKKE bruge generelle opslagsværk som fx:
- Gymdansk
- Denstoredanske
- Forfatterweb
- Litteratursiden
- Sproget
- Studienet
- Google
- Indidansk
- ChatGPT eller andre former for kunstig intelligens
Bemærk, at der under prøven ikke er adgang til 'Samarbejdsområdet' i OneNote.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Romantik og romantisme
KORT OM FORLØBET
I romantikken gør mange filosoffer og kunstnere op med det fornuftsideal, der har præget 1700-tallets oplysningstid. Selvom oplysningstiden introducerer vigtige tanker/diskussioner om frihed og lighed blandt mennesker, er der stadig ikke indført et egentlig demokrati. Derfor er det suverænt kongen (og kirken), der bestemmer, og at kritiserer nogle af dem kan medføre døden. Det er en af grunden til, at man begynder at vende blikket indad i romantikken - sammen med det faktum, at Danmark mister en stor del af sit rige i starten af 1800-tallet som følge af Englandskrigene.
--- Vigtige begreber ---
- Idealisme (nyplatonisme vs. organismetanken)
- Nationalromantik
- Biedermeierkultur
- Romantisme
MATERIALE:
--- Analyserede tekster ---
- Schack Von Staffeldt: "Indvielsen" (1804)
- Adam Oehlenschläger: "Guldhornene" (1803)
- Martinus Rørbye: Kirurgen Chr. Fenger med hustru og datter, 1829 (maleri)
- P.C. Skovgaard: Bøgeskov i maj, 1857 (maleri)
- Caspar David Friedrich: Vanderen over tågehavet, 1818 (maleri)
- H.C. Andersen: "Den lille pige med svovlstikkerne" (1848)
- N.F. S. Grundtvig: "Danmarks trøst" / "Langt højere bjerge" (1820)
- St. St. Blicher: "Sildig Opvaagnen" (1828)
--- Danskfaglig viden ---
Litteraturhåndbogen: "Den litterære udvikling fra 1800-1870"
Litteraturportalen: "Periodenoter: Romantikken"
Følgende afsnit fra Litteraturhistorien - på langs og på tværs:
>1800-1870: Romantikken: https://litthist.systime.dk/?id=124
> Romantikkens samfund - fra enevælde til demokrati: https://litthist.systime.dk/?id=161
> Livssyn: https://litthist.systime.dk/?id=157
> Nyplatonisme og Schack Staffeldt: https://litthist.systime.dk/?id=158
PowerPoint: "Historien bag guldhornene"
Naturhistorisk museum: "Nationalromantik": https://natmus.dk/historisk-viden/danmark/nationalstaten-1849-1915/faedreland-og-folkeliv/nationalromantik/
Søren Vrist Kristensen: "Romantisme": https://www.youtube.com/watch?v=1iVxpqKSObs
BlicherNU: "Forud for sin tid": http://www.blicher-nu.dk/forud-for-sin-tid
--- Perspektiverende tekster ---
Videnskab.dk: "5 ting, du bør vide om Holberg": https://www.youtube.com/watch?v=L38oioiiRbc
Ludvig Holberg: Epistel 347. Forsvar for maskerader: https://holbergsskrifter.no/holberg-public/view?docId=epistler/EpTom4_mod.page&brand=default&chunk.id=bd4chap347&toc.depth=1&show.CommentLabel=true&show.second=komm
Danmarks nationalleksikon: "Maskerade": https://lex.dk/maskerade
Rundt om Holberg: "Maskerader i Danmark": https://rundtomholberg.dk/temaer/maskeraden/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Reflekterende artikel
KORT OM FORLØBET
I dette forløb skal vi træne den sidste - og måske sværeste - genre til den skriftlige eksamen i dansk; den reflekterende artikel. Forløbets progression er bygget op på følgende måde: Først skal I have en teoretisk introduktion til genre, derefter skal I vurdere autentiske elevbesvarelser, og endelig skal I selv prøve kræfter med genren.
MATERIALE
- Introduktion til genren med tekstuddrag fra "Eksamenshæfte i skriftlig dansk, stx, 2018" og "Den skriftlige eksamen og de tre eksamensgenrer i dansk stx og hf" af Nicolai Rekve, 2022
- Elevbesvarelser til eksamensopgaven "Pressefotografiets rolle og pressefotografens ansvar og udfordringer" fra den skriftlige sommereksamen 2018 + censorbedømmelse.
- Aflevering: "Hævn som kunstnerisk motiv" (tidlig eksamensopgave) - med følgende tekstmateriale: DR: "Fred til lands" (uddrag), Robert Zola Christensen: "Hævnen som kunstnerisk motor", "Citater om hævn" og "Hr. Ebbes døtre".
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Stemmer fra underklassen
KORT OM FORLØBET
Er klassesamfundet dødt? Ikke hvis du spørger sociologerne. Klasseforskellene i dag er dog ikke så tydelige som fx under det moderne gennembrud, hvor de fattige VIRKELIG var fattige og måtte på fattiggården, hvis de ikke kunne klare sig selv. I dag lever klasserne mere i det skjulte. De giver sig ofte til kende i symbolske skillelinjer, vi trækker mellem ‘dem’ og ‘os’ – og de giver sig ofte til kende i udtryk og de moralske diskurser, vi bruger, når vi lægger afstand til andre på baggrund af deres livsstil, forbrug, smagspræferencer og sociale og politiske orienteringer. Og til forskel fra det moderne gennembrud har mennesker fra den nederste del af samfundet i dag selv mulighed for at give sin stemme til kende i den offentlige debat.
--- Vigtige begreber ---
- Autofiktion
- Paratekster
- Sociolekt
- Respektabilitet
- Det moderne gennembrud
- Social indignation
- Naturalisme og realisme
MATERIALE
--- Analyserede tekster ---
- Haidar Ansari: Insitutionaliseret (2022, uddrag)
- Yahya Hassan: Yahya Hassan (2013)
- DR: Prinsesser fra Blokken (2016)
- Karina Perdersen: Helt ude i hampen (2016, uddrag)
- Tekst fra det moderne gennembrud
--- Danskfaglig viden ---
- Klassesumfund.dk: "Uden for arbejdsmarkedet": https://klassesamfund.dk/#paragraph-156
- Bjørn Schioldan: "Oplæg om autofiktion"
- Anita Nell Albertsen m.fl: "Ghettoens stemmer": https://oppeognede.ibog.dansklf.dk/?id=139
- Anita Nell Albertsen m.fl: "Klasseteori": https://oppeognede.ibog.dansklf.dk/?id=135
--- Perspektiverende tekster ---
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Eksistentialisme
KORT OM FORLØBET
I dette forløb dykker vi ned i den filosofiske og kunstneriske retning, der er blevet døbt eksistentialisme. Eksistentialismen, der kan spores helt tilbage til filosoffen Søren Kierkegaard i midten af 1800-tallet, hævder, at det personlige "valg" er afgørende for et meningsfuldt liv. Den moderne eksistentialisme opstår dog først i slipstrømmen på 2. Verdenskrig, hvor flere kunstnere og filosoffer har mistet tiltroen på det teknologiske fremskridt (bl.a. på grund af atomvåben) og politiske institutioner efter Hitlers destruktive fremfærd i Europa og på andre kontinenter. Tilværelsens meningsløshed/absurditet bliver et centralt begreb - både på et politisk og et personligt plan. For at komme meningsløsheden til livs, må vi insistere på at træffe aktive valg - hvad enten de er religiøse, sociale eller
--- Vigtige begreber ---
- Eksistentialisme
- Essens går forud for eksistens
- Kulturkrise efter 2. Verdenskrig
- Meningsløshed/absurditet
- Eksistens går forud for essens
- Heretica vs. Vindrosen
- Determinations- og kulminationspunkt
MATERIALE
--- Analyserede tekster ---
- Martin A. Hansen: "Agerhønen", 1947
- Peter Seeberg: "Hjulet", 1962
- Morten Nielsen: "Vi sender Dansemusik om natten" (1943), "Jeg ser nu i nat" (1945), "Skæbne" (1945)
--- Teori til forløbet ---
- "Eksistentialisme" fra Litteraturportalen.dk
- "Efterkrigstiden i et eksistentialistisk lys" fra iBogen Eksistentialisme i dansk (Systime)
- "Kulturkrisen efter krigen" fra Litteraturportalen.dk
- "Eksistentialistisk læsning i praksis" fra iBogen Eksistentialisme i dansk (Systime)
- "Heretica" fra iBogen Eksistentialisme i dansk (Systime)
- "Hereticas modernisme" og "Den absurde modernisme" fra Litteraturportalen.dk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Repetition
KORT OM FORLØBET
I dette forløb skal vi samle op på de emner, I har arbejdet med i dansk de sidste to år, og træne det mundtlige eksamensoplæg. Derfor vil der til hvert emne blive udarbejdet et prøve-eksamensspørgsmål, som I skal arbejde med enten individuelt eller i par og efterfølgende fremlægge i mindre grupper. De noter, I tager til jeres oplæg, skal efterfølgende deles med klassen.
MATERIALE
- Gode råd til dit mundtlige eksamensoplæg (eget materiale)
- Ved det grønne bord, dansk A, Medier og sprog, 2022
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d49173514780",
"T": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d49173514780",
"H": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d49173514780"
}