Holdet 2022 DA/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Aalborg Katedralskole
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Bjørn Schioldan
Hold 2022 DA/z (1z DA, 2z DA, 3z DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 At læse og analysere skønlitteratur
Titel 2 Sundhedskampagner
Titel 3 DHO: Velfærd under lup
Titel 4 Køn, kærlighed og seksualitet
Titel 5 Storbyen
Titel 6 Klima
Titel 7 FF2
Titel 8 True crime
Titel 9 Noveller - før og nu
Titel 10 TILLADTE HJÆLPEMIDLER TIL SKRIFTLIG ÅRSPRØVE
Titel 11 Romantik og romantisme
Titel 12 Reflekterende artikel
Titel 13 Stemmer fra underklassen
Titel 14 Eksistentialisme
Titel 15 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 At læse og analysere skønlitteratur

KORT OM FORLØBET
I dette jeres først danskforløb får I en overordnet introduktion til at læse og analysere lyrik og epik i gymnasiet. Den tredje skønlitterære genre - drama - vil blive behandlet på et senere tidspunkt.

Gennem læsning af forskellige digtere/forfattere fra 1800-tallet og frem til det 21. århundrede vil I blive introduceret for en række litterære greb/virkemidler, som er væsentlig at kunne identificere og bruge, når man skal lave både mundtlige og skriftlige analyser/fortolkninger i danskfaget.

I forlængelse af dette skal I også lære at opbygge faglige argumenter med hjælp fra PEE-strukturen (også kaldt "citatburgeren").  

Endelig skal vi reflektere over, hvad vi i det hele taget kan bruge litteraturen til i vore dage. Det er sket med inddragelse af Svend Brinkmans syv teser om, hvorfor vi læser.

Som afslutning på forløbet skal I lave jeres egne Poetry Slam-tekster og præsentere dem for klassen.

MATERIALE

Litterære tekster:

- Hele Helle: "Hedebølge" (2000)
- Emil Aarestrup: "Til en veninde" (1838)
- Michael Strunge: "Natmaskinen" (1983)
- B.S. Ingemann: "Julen har bragt velsignet bud" (1839)
- Pär Lagerkvist: "Far og jeg" (1946)
- Herman Bang: "Frøkenen" (1883)
- Klaus Rifbjerg: Under vejr med mig selv (1956) - VÆRK

Danskfaglig viden:

- Svend Brinkmann: "Hvorfor læser vi egentlig litteratur?" (2017)
- Fortællingens spejl, iBog (følgende afsnit):
"Lyrik fastholder øjeblikket": https://fortaellingensspejl.systime.dk/?id=139  
"Lyrik i forskellige former": https://fortaellingensspejl.systime.dk/?id=141
"Semantiske skemaer i lyrik": https://fortaellingensspejl.systime.dk/?id=142
"Billedsprog": https://fortaellingensspejl.systime.dk/?id=143
"Epik udfolder historien": https://fortaellingensspejl.systime.dk/?id=148
"Fortællingens fremstillingsformer": https://fortaellingensspejl.systime.dk  /?id=149

Supplerende tekster:

- Röskva Linnet: "Forvent da noget mere" (poetry slam)
- Frank Langmack: "Jeg er hvid, jeg er en nobody" (poetry slam)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Sundhedskampagner

KORT OM FORLØBET
I dette forløb skal I prøve kræfter med at fremstille jeres egne kampagnefilm. For at gøre opgaven så autentisk som muligt forestiller vi os, at Kræftens Bekæmpelse har kontaktet jer, fordi de gerne vi have lavet en oplysningskampagne om alkohol målrettet unge.  

Undervejs i forløbet skal I lære lidt om kommunikationsstrategi, filmiske virkemidler og effektive kampagner. Forløbet afsluttes med en klassepremiere på jeres kampagnevideoer.

MATERIALE
"Det mener Kræftens Bekæmpelse om unge og alkohol": https://www.cancer.dk/om-os/det-arbejder-vi-for/det-mener-kb/alkohol-unge/

Følgende afsnit fra iBogen 'De korte formater' (2019):
- "Raskins storytellingprincipper":  https://dekortemedieformater.systime.dk/?id=193#c381

- "Kampagnetyper": https://dekortemedieformater.systime.dk/?id=176

- "Kampagnens historie": https://dekortemedieformater.systime.dk/?id=175

Jakob Rachmanski: "Når kampagner misser målet" fra Markedsforing.dk (2019)

"Filmiske virkemidler" fra iBogen 'Perspektiver i dansk': https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=226

But Why?: "Hvorfor egentlig ryge - drenge" (2018, kampagnefilm): https://www.youtube.com/watch?v=5NNnI-JuB9k

Rådet for Sikker Trafik: "Læg mobilen, så er du lægger" (2019, kampagnefilm): https://www.youtube.com/watch?v=wlY5yT0D6Kk

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 DHO: Velfærd under lup

KORT OM FORLØBET
Forløbet fungerer som optakt til jeres DHO-projekt, der er et tværfagligt samarbejde mellem dansk og historie, og som har fået overskriften "Velfærd under lup".

I danskfaget stiller vi skarpt på, hvordan sociale forhold bliver fremstillet i litteraturen fra cirka midten af 1800-tallet til 1920'erne.

I forløbet skal I møde tekster fra følgende litterære perioder: romantikken, det moderne gennembrud og det folkelige gennembrud. Derudover skal vi kigge på to socialistiske arbejdersange og en modernistisk tekst, der i denne sammenhæng er noget af en outsider.  

Endelig skal I introduceres til metodetrekanten i dansk og Blooms taksonomiske niveauer:  1) redegørelse, 2) analyse/fortolkning og 3) vurdering/perspektivering.

MATERIALE

Romantikken:
- "Den litterære udvikling 1800-1830" fra 'Litteraturhåndbogen' (s. 128-140)
- Schack von Staffeldt: "Indvielsen" (1804)
- Martinus Rørbye: "Kirurgen Chr. Fenger med hustru og datter", 1829 (maleri)
- P.C. Skovgaard: "Bøgeskov i maj", 1857 (maleri)
- Caspar David Friedrich: "Vanderen over tågehavet", 1818 (maleri)
- H.C. Andersen: "Den lille pige med svovlstikkerne" (1848)

Det moderne gennembrud:
- Henrik Pontoppidan: "Ane-Mette" (1887)
- "Realisme som skrivestil" fra iBogen 'Litteraturhistorien på langs og på tværs': https://litthist.systime.dk/?id=140#c281
- "Naturalisme som skrivestil" fra iBogen 'Litteraturhistorien på langs og på tværs': https://litthist.systime.dk/?id=140#c282

Det folkelige gennembrud/ folkelig realisme:
- "Litteraturens demokratisering" fra Litteraturhåndbogen (s. 237-243)
- Martin Andersen Nexø: "Lønningsdag (En idyl)" (1900)
- Jeppe Aakjær: "Hvem sidder der bag skærmen" (1905)

Socialistiske arbejdersange:
- Oskar Hansen: "Brødre, Lad Våbene Lyne" (1919)
- Oskar Hansen: "Når jeg ser et rødt flag smælde" (1923)

Modernistisk tekst:
- Rudolf Broby Johansen: "Odalisk skønhed" fra 'BLOD' (1922)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Køn, kærlighed og seksualitet

KORT OM FORLØBET
Køn kommer for alvor på banen som et litterært tema under det moderne gennembrud, hvor man begynder at sætte fokus på menneskets driftsliv og diskutere ligestilling mellem mænd og kvinder. Derfor starter vores forløb i netop denne periode.  

Forløbet ligger i forlængelse af DHO-forløbet og vil ligeledes træne litterær tekstanalyse og perspektivering til en litterær periode.   

MATERIALE
Amalie Skram: "Det røde gardin" (1899): https://detmodernegennembrud.systime.dk/?id=147#c305

Henrik Ibsen: 'Et dukkehjem' (1879) - LÆST SOM VÆRK

Følgende afsnit fra iBogen 'Det moderne gennembrud #MeToo":

- Det naturalistiske drama: https://detmodernegennembrud.systime.dk/?id=142

- Analyse af et drama: https://detmodernegennembrud.systime.dk/?id=148

- Replikanalyse: https://detmodernegennembrud.systime.dk/?id=151

- Regibemærkningens betydning: https://detmodernegennembrud.systime.dk/?id=152

Tobias Gundorff Boesen: "Et dukkehjem" (2013, kortfilm) fra ekkofilm.dk: https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/et-dukkehjem/  

"Agnete og havmanden" (folkevise)

"Middelalderen og folkeviser - køn, kærlighed og seksualitet" (PowerPoint)


Relevant materiale fra forløbet "Introduktion til at læse og analysere skønlitteratur":
- Herman Bang: "Frøkenen" (1883)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Storbyen

KORT OM FORLØBET
Dette forløb skal handle om storbyen. Storbyen som livsmulighed OG rum for angstfremkaldende rædsel. I vil primært møde lyriske tekster fra starten af 1900-tallet og 1980'erne, og rent metodisk har vi fokus på at træne sproglig analyse. Derudover skal vi beskæftige os med begreberne 'modernitet' og 'modernisme', ligesom vi kort vil komme omkring de sociologiske begreber 'steder' og 'ikke-steder', 'storby' og 'lilleby'.


MATERIALE

Dansk Arkitektur Center: "Storbykultur": https://dac.dk/viden/artikler/storbykultur/

"Modernitet, modernisme og storby" (PowerPoint, RT)

Filippo Tommaso Marinetti: "Futurismens manifest" (1909, uddrag)

"Ordklasser - og undertyper" (Word, BS)

Johannes V. Jensen: "Maskinerne" (1901)

"Det æstetiske program" (om Jensens "Maskinerne") fra iBogen 'Danske forfattere': https://danskeforfattere.systime.dk/?id=918#c1577

Emil Bønnelycke: "Gaden" (1917)

Tom Kristensen: "Det blomstrende slagsmål" (1920)

Dan Turèll: "Til storbyens pris" (1977)

Michael Strunge: "Den hæslige by" (1981)

"Storbymodernisme" fra iBogen 'Litteraturhistorien - på langs og på tværs': https://litthist.systime.dk/?id=177

DR-dokumentar: "Øgendahl og de store forfattere: Strunge" (2019): https://www.dr.dk/skole/michael-strunge

Følgende afsnit fra iBogen 'Dansk og historie. Provins og storby og derimellem":

- "Hvad er et sted?": https://danskoghistorie.systime.dk/?id=154
- "Hvad er et ikke-sted?": https://danskoghistorie.systime.dk/?id=157
- "Storby og lilleby - George Simmel": https://danskoghistorie.systime.dk/?id=160
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Dansk 5 - Kampagner 29-08-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Klima

KORT OM FORLØBET
Klima er for alvor kommet på den globale politiske dagsorden. Og mens der blandt eksperter, politikere og stærke interesseorganisationer diskuteres løsninger på klimaudfordringerne, sidder mange borgere tilbage med en fornemmelse af frustration, forvirring eller magtesløshed.

Det er disse tanker og følelser, vi skal beskæftige os med i dette forløb. Vi skal se, hvordan de konkret kommer til udtryk gennem taler, klimalitteratur og kampagnefilm, og samtidig skal vi reflektere over, hvilke muligheder de forskellige genrer giver os for at påvirke vores fælles kamp mod den globale opvarmning.

Forløbet fungerer som en optakt til FF2 (se studieplan for "2z flerfaglige forløb").

MATERIALE
Katherine Richardson: "Hvordan bliver klimaet i år 2050?" (2017) fra videnskab.dk: https://videnskab.dk/naturvidenskab/hvordan-bliver-klimaet-i-aar-2050/

"Retorikkens appelformer" (Word, CCh)

"De tre talegenrer" (PowerPoint, CCh)

"Sproglige figurer" (Word, BS)

"Introduktion til forløb + klimalitteratur" (PowerPoint, CCh)

Karl Ove Knausgaard: "Fienden er følelsen av maktesløshet" (tale, 2017)

Katherine Richardson: "Utopia 2050" (interviewserie i Zetland): https://www.zetland.dk/historie/sO0VAzrR-merDBgQl-74673

"Hvad kan klimalitteratur?" fra iBogen 'Klimalitteratur': https://klimalitteratur.systime.dk/?id=142

Theis Ørntoft: "Det er forvirrede tider" (2014)

Jens Blendstrup: "Dette er det oversvømmede digt" (2008)

"Teori - troper" fra iBogen 'Lyrik - når sproget spiller' (læst til og med afsnittet om metaforer): https://lyrik.systime.dk/?id=146

Christina Hagen: "Vi taler hele tiden om at redde planeten. Men hvorfor er det vigtigt, at vi overlever, når vi ikke kan finde ud af at leve?" fra 'Nyt Nyhedsbrev # 1' (sep. 2018)

"Teori om oplysningskampagner" (Word, CCh)

"TV-formater" (PowerPoint, CCh)

Conversation International: "Julia Roberts is Mother Nature" (kampagnefilm, 2014): https://www.youtube.com/watch?v=WmVLcj-XKnM

Concito: "Klodemøde / Hjælp jorden nu" (kampagnefilm, 2009): https://www.youtube.com/watch?v=njdSZCvTgao

Siri Ranva Hjelm Jacobsen: "Havbrevene" (2018) - LÆST SOM VÆRK
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 FF2

KORT OM FORLØBET
Se undervisningsbeskrivelsen under holdet "2z flerfaglige forløb".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 True crime

KORT OM FORLØBET
Mord og forbrydelser er blevet god underholdning! Det ser vi især med fremkosten af genren true crime, der for alvor fik vind i sejlene med den amerikanske podcast-serie 'Serial' fra 2014.

I dette forløb skal vi undersøge en række danske eksempler på true crime og tale om både den fascinationskraft og de etiske dilemmaer, der er forbundet med genren. I forløbet anlægger vi et mediemæssigt perspektiv på teksterne, som spreder sig ud på genrer/medier som fortællende journalistik, podcast og dokumentarfilm.   

MATERIALE
"Definitioner af true crime" (Word, BS)

"Den klassiske nyhedsartikel" (KEYNOTE/PDF, BS)

"De fem nyhedskriterier" fra iBogen 'Håndbog til dansk': https://hbdansk.systime.dk/?id=218#c675

"Vinkling af nyheder" fra iBogen 'Textur': https://textur.systime.dk/?id=422#c2505

"Oversigt over fakta- og fiktionskoder" fra iBogen 'Håndbog til dansk': https://hbdansk.systime.dk/?id=123#c1213

"Fortællende journalistik" fra iBogen 'Håndbog til dansk': https://hbdansk.systime.dk/?id=218#c694

Morten Sabroe: "Ondskabens nat", Information (1988)

Camilla Bjerregaard Aurvig & Kristine Sofie Bugbee: "Mørkeland" (episode 51, 2019, uddrag)

Pressenævnet: "Retningslinjer for god presseskik": https://www.pressenaevnet.dk/retningslinjer-for-god-presseskik/

Andrea Dragsdahl: "Drop true crime – lysten til morbid underholdning skal ikke stilles med andre menneskers tragedie", Information (2019)

"Introduktion til dokumentaren" (KEYNOTE/PDF, BS)

"Definition, autenticitet og etik" fra bogen DOX, Wolfhagen & Granild, 2019

"De tre klassiske dokumentargenrer" fra bogen DOX, Wolfhagen & Granild, 2019

Mikala Krogh/DR: "Scandinavian Star 1:6 - Branden" (2020): https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/scandinavian-star-16-branden?unilogin=1

Ralf Christensen: "Som at navigere en supertanker" (interview med Mikala Krogh), dfi.dk, 3/2 2021: https://www.dfi.dk/nyheder/som-navigere-en-supertanker

Ritzau: "Folketinget tager Scandinavian Star-sagen op igen", Nyheder.tv2.dk, 9/2 2022: https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-05-09-folketinget-tager-scandinavian-star-sagen-op-igen

Hanne Mølby Henriksen: "Bruderov", Weekendavisen, 26/8 2005

"Analysemodel til dokumentar" (Word, BS)

"Analysemodel til fortællende journalistik" (Word, BS)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Noveller - før og nu

KORT OM FORLØBET
I dette korte forløb skal vi repetere novellen som genre og klæde jer på til den skriftelig årsprøve i dansk.


MATERIALE

Karen Blixen: "Ringen" (1958)

Sanne Søndergaard: "Negle" (2020)

Følgende afsnit fra iBogen 'Litteraturhistorien - på langs og på tværs':

- "Hvad er en novelle?": https://litthist.systime.dk/?id=189
- "At analysere noveller": https://litthist.systime.dk/?id=190

"Begrebslister" (OneNote)

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Dansk 10: Analyserende artikel 26-05-2024
2z DA skr. prøve 03-06-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 TILLADTE HJÆLPEMIDLER TIL SKRIFTLIG ÅRSPRØVE

TILLADTE HJÆLPEMIDLER TIL SKRIFTLIG ÅRSPRØVE

Til den skriftlige årsprøve i dansk må du bruge følgende hjælpemidler:

- Egne noter (både hånd- og computerskrevne)
- Fagets OneNote
- Hjemmesider og afsnit i iBøger, der er brugt i undervisningen (se under de enkelte forløb i OneNote eller her i undervisningsbeskrivelsen)
- Ordnet.dk
- Synonym-ordbog.dk  

Du må IKKE bruge generelle opslagsværk som fx:

- Gymdansk
- Denstoredanske
- Forfatterweb
- Litteratursiden
- Sproget
- Studienet
- Google
- Indidansk
- ChatGPT eller andre former for kunstig intelligens

Bemærk, at der under prøven ikke er adgang til 'Samarbejdsområdet' i OneNote.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Romantik og romantisme

KORT OM FORLØBET
I romantikken gør mange filosoffer og kunstnere op med det fornuftsideal, der har præget 1700-tallets oplysningstid. Selvom oplysningstiden introducerer vigtige tanker/diskussioner om frihed og lighed blandt mennesker, er der stadig ikke indført et egentlig demokrati. Derfor er det suverænt kongen (og kirken), der bestemmer, og at kritiserer nogle af dem kan medføre døden. Det er en af grunden til, at man begynder at vende blikket indad i romantikken - sammen med det faktum, at Danmark mister en stor del af sit rige i starten af 1800-tallet som følge af Englandskrigene.  

--- Vigtige begreber ---

- Idealisme (nyplatonisme vs. organismetanken)
- Nationalromantik
- Biedermeierkultur
- Romantisme



MATERIALE:

--- Analyserede tekster ---

- Schack Von Staffeldt: "Indvielsen" (1804)
- Adam Oehlenschläger: "Guldhornene" (1803)
- Martinus Rørbye: Kirurgen Chr. Fenger med hustru og datter, 1829 (maleri)
- P.C. Skovgaard: Bøgeskov i maj, 1857 (maleri)
- Caspar David Friedrich: Vanderen over tågehavet, 1818 (maleri)
- H.C. Andersen: "Den lille pige med svovlstikkerne" (1848)
- N.F. S. Grundtvig: "Danmarks trøst" / "Langt højere bjerge" (1820)
- St. St. Blicher: "Sildig Opvaagnen" (1828)


--- Danskfaglig viden ---

Litteraturhåndbogen: "Den litterære udvikling fra 1800-1870"

Litteraturportalen: "Periodenoter: Romantikken"

Følgende afsnit fra Litteraturhistorien - på langs og på tværs:
>1800-1870: Romantikken: https://litthist.systime.dk/?id=124
> Romantikkens samfund - fra enevælde til demokrati: https://litthist.systime.dk/?id=161
> Livssyn: https://litthist.systime.dk/?id=157
> Nyplatonisme og Schack Staffeldt: https://litthist.systime.dk/?id=158

PowerPoint: "Historien bag guldhornene"

Naturhistorisk museum: "Nationalromantik": https://natmus.dk/historisk-viden/danmark/nationalstaten-1849-1915/faedreland-og-folkeliv/nationalromantik/

Søren Vrist Kristensen: "Romantisme": https://www.youtube.com/watch?v=1iVxpqKSObs

BlicherNU: "Forud for sin tid": http://www.blicher-nu.dk/forud-for-sin-tid


--- Perspektiverende tekster ---

Videnskab.dk: "5 ting, du bør vide om Holberg": https://www.youtube.com/watch?v=L38oioiiRbc

Ludvig Holberg: Epistel 347. Forsvar for maskerader: https://holbergsskrifter.no/holberg-public/view?docId=epistler/EpTom4_mod.page&brand=default&chunk.id=bd4chap347&toc.depth=1&show.CommentLabel=true&show.second=komm

Danmarks nationalleksikon: "Maskerade": https://lex.dk/maskerade

Rundt om Holberg: "Maskerader i Danmark":  https://rundtomholberg.dk/temaer/maskeraden/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Reflekterende artikel

KORT OM FORLØBET
I dette forløb skal vi træne den sidste - og måske sværeste - genre til den skriftlige eksamen i dansk; den reflekterende artikel. Forløbets progression er bygget op på følgende måde: Først skal I have en teoretisk introduktion til genre, derefter skal I vurdere autentiske elevbesvarelser, og endelig skal I selv prøve kræfter med genren.

MATERIALE

- Introduktion til genren med tekstuddrag fra "Eksamenshæfte i skriftlig dansk, stx, 2018" og "Den skriftlige eksamen og de tre eksamensgenrer i dansk stx og hf" af Nicolai Rekve, 2022

- Elevbesvarelser til eksamensopgaven "Pressefotografiets rolle og pressefotografens ansvar og udfordringer" fra den skriftlige sommereksamen 2018 + censorbedømmelse.

- Aflevering: "Hævn som kunstnerisk motiv" (tidlig eksamensopgave) - med følgende tekstmateriale: DR: "Fred til lands" (uddrag), Robert Zola Christensen: "Hævnen som kunstnerisk motor", "Citater om hævn" og "Hr. Ebbes døtre".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Stemmer fra underklassen

KORT OM FORLØBET
Er klassesamfundet dødt? Ikke hvis du spørger sociologerne. Klasseforskellene i dag er dog ikke så tydelige som fx under det moderne gennembrud, hvor de fattige VIRKELIG var fattige og måtte på fattiggården, hvis de ikke kunne klare sig selv. I dag lever klasserne mere i det skjulte. De giver sig ofte til kende i symbolske skillelinjer, vi trækker mellem ‘dem’ og ‘os’ – og de giver sig ofte til kende i udtryk og de moralske diskurser, vi bruger, når vi lægger afstand til andre på baggrund af deres livsstil, forbrug, smagspræferencer og sociale og politiske orienteringer. Og til forskel fra det moderne gennembrud har mennesker fra den nederste del af samfundet i dag selv mulighed for at give sin stemme til kende i den offentlige debat.  


--- Vigtige begreber ---

- Autofiktion
- Paratekster
- Sociolekt
- Respektabilitet
- Det moderne gennembrud
- Social indignation
- Naturalisme og realisme

MATERIALE

--- Analyserede tekster ---

- Haidar Ansari: Insitutionaliseret (2022, uddrag)
- Yahya Hassan: Yahya Hassan (2013)
- DR: Prinsesser fra Blokken (2016)
- Karina Perdersen: Helt ude i hampen (2016, uddrag)
- Tekst fra det moderne gennembrud

--- Danskfaglig viden ---

- Klassesumfund.dk: "Uden for arbejdsmarkedet": https://klassesamfund.dk/#paragraph-156

- Bjørn Schioldan: "Oplæg om autofiktion"

- Anita Nell Albertsen m.fl: "Ghettoens stemmer": https://oppeognede.ibog.dansklf.dk/?id=139

- Anita Nell Albertsen m.fl: "Klasseteori": https://oppeognede.ibog.dansklf.dk/?id=135


--- Perspektiverende tekster ---
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Eksistentialisme

KORT OM FORLØBET
I dette forløb dykker vi ned i den filosofiske og kunstneriske retning, der er blevet døbt eksistentialisme. Eksistentialismen, der kan spores helt tilbage til filosoffen Søren Kierkegaard i midten af 1800-tallet, hævder, at det personlige "valg" er afgørende for et meningsfuldt liv. Den moderne eksistentialisme opstår dog først i slipstrømmen på 2. Verdenskrig, hvor flere kunstnere og filosoffer har mistet tiltroen på det teknologiske fremskridt (bl.a. på grund af atomvåben) og politiske institutioner efter Hitlers destruktive fremfærd i Europa og på andre kontinenter. Tilværelsens meningsløshed/absurditet bliver et centralt begreb - både på et politisk og et personligt plan. For at komme meningsløsheden til livs, må vi insistere på at træffe aktive valg - hvad enten de er religiøse, sociale eller


--- Vigtige begreber ---

- Eksistentialisme
- Essens går forud for eksistens
- Kulturkrise efter 2. Verdenskrig
- Meningsløshed/absurditet
- Eksistens går forud for essens
- Heretica vs. Vindrosen
- Determinations- og kulminationspunkt


MATERIALE

--- Analyserede tekster ---

- Martin A. Hansen: "Agerhønen", 1947

- Peter Seeberg: "Hjulet", 1962

- Morten Nielsen: "Vi sender Dansemusik om natten" (1943), "Jeg ser nu i nat" (1945), "Skæbne" (1945)


--- Teori til forløbet ---

- "Eksistentialisme" fra Litteraturportalen.dk

- "Efterkrigstiden i et eksistentialistisk lys" fra iBogen Eksistentialisme i dansk (Systime)

- "Kulturkrisen efter krigen" fra Litteraturportalen.dk

- "Eksistentialistisk læsning i praksis" fra iBogen Eksistentialisme i dansk (Systime)

- "Heretica" fra iBogen Eksistentialisme i dansk (Systime)

- "Hereticas modernisme" og "Den absurde modernisme" fra Litteraturportalen.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Repetition

KORT OM FORLØBET
I dette forløb skal vi samle op på de emner, I har arbejdet med i dansk de sidste to år, og træne det mundtlige eksamensoplæg. Derfor vil der til hvert emne blive udarbejdet et prøve-eksamensspørgsmål, som I skal arbejde med enten individuelt eller i par og efterfølgende fremlægge i mindre grupper. De noter, I tager til jeres oplæg, skal efterfølgende deles med klassen.

MATERIALE

- Gode råd til dit mundtlige eksamensoplæg (eget materiale)
- Ved det grønne bord, dansk A, Medier og sprog, 2022
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer