Holdet 2022 EN/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Aalborg Katedralskole
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Line Cecilia Ejsing, Maria Søndergaard Gjerløff
Hold 2022 EN/a (1a EN, 2a EN, 3a EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Parental Ambitions
Titel 2 Creative Writing
Titel 3 Black Civil Rights in the US
Titel 4 Serial Killers + Horror
Titel 5 Tilladte hjælpemidler
Titel 6 The UK - From Island to Empire and Back
Titel 7 Gender Matters
Titel 8 Mysteries
Titel 9 Man and Nature (SRO)
Titel 10 Existentialism - what is the meaning of it all?
Titel 11 South Africa
Titel 12 The US presidential election
Titel 13 FF3: Indien og den britiske kolonimagt
Titel 14 Wicked Women
Titel 15 Love Triangles: Happily Ever After?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Parental Ambitions

Forløbet behandler emnet ’Parental Ambitions’ igennem tekster fra Storbritannien og USA. Der inddrages tekster med forfattere fra andre kulturer, hvilket sætter kulturelle forskelle og ligheder i perspektiv. Nøgleord: parental ambitions, pressure, conflict, toxic masculinity, tiger parents

Indhold:

Kernestof
- (Song) Alanis Morissette (1995): Perfect.
- (Short story) John Wain (1953): Manhood.
- (Excerpt from book) Amy Chua (2011): Battle Hymn of the Tiger Mother, chapters 1-3, 5-6, 11.
- (Fairy tale) Allison Fell (1992): The Shining Mountain.
- (Article) Carol S. Dweck (2015): The Secret to Raising Smart Kids.

Supperende materiale:
- (Short film) Perfection (2004).
- (Article) Sophia Chua-Rubenfeld (2011): Why I Love My Strict Chinese Mom.
- (Article) Jacqueline Stenson (2004): Pushing Too Hard Too Young.
- (Article) Jennifer Ludden (2021): Helicopter Parents Hover in the Workplace.

Omfang
20 moduler, 80 sider

Særlige fokuspunkter:
- viden om kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
- metodiske tilgange til forskellige tekstgenrer, herunder faglig terminologi
- mundtlighed samt skriftlighed som støtte hertil
- PEE-modellen i forbindelse med analysearbejde

Væsentligste arbejdsformer:
- Klasseundervisning med varierende individuelt, par- og gruppearbejde.
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Grammar 14-12-2022
The Shining Mountain 18-12-2022
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Creative Writing

Titel: Creative Writing

Indhold:
- Vinderne og 2. pladsen fra sprogkonkurrencen 2022: https://www.engelskforeningen.dk/a-changing-world-

Omfang
- 2 moduler, 6 sider

Særlige fokuspunkter
- Ud fra Engelsklærerforeningens Creative Writing konkurrence for 1.g'ere skulle eleverne skrive deres bidrag i form af et digt eller en novelle. Forud for deres arbejde læste de sidste års vindere, og derudover arbejdede vi undervejs med peer feedback.

Væsentligste arbejdsformer:
- Gruppearbejde, enkelte elever arbejdede alene.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Black Civil Rights in the US

Black Civil Rights in the US

Under temaet ”Black Civil Rights in the US” har vi arbejdet med underemner som bl.a. slaveriet, Jim Crow Laws, borgerrettighedsbevægelsen og det i dag tilsyneladende post-racistiske USA – og eleverne har dermed fået indsigt i både historiske og aktuelle samfundsmæssige forhold USA. Forløbet startede med en brainstorm ud fra modellen ”I know…, I think I know…, I don’t know but I want to know…” for at udnytte elevernes forforståelse inden for emnet, og ved forløbets afslutning blev denne brainstorm behandlet med det formål at synliggøre elevernes læring. Forløbet blev også afsluttet med et foredrag af Gregory Boyd, hvor alle skolens 1.g-elever deltog: https://gregoryboyd.dk/

Teksterne er fra forskellige historiske perioder og i forskellige stillejer, herunder både kortere og længere samt mere eller mindre komplekse, og derudover har eleverne læst information om litteratur fra The Harlem Renaissance.

2. Indhold

Kernestof:
- (Slaveberetning): “Rose Williams”. Slave Narratives: Interviews with Former Slaves: Texas Narratives, Part 4, 2013
- (Sang): Strange Fruit. I: Black Voices. Bianca Erlich-Møller m.fl. Gyldendal. 2016, s. 81-83
- (Digt): Langston Hughes – I Too, Sing America (1945)
- (Digt): Langston Hughes – The Negro Speaks of Rivers (1921)
- (Digt): Langston Hughes – The Weary Blues (1923)
- (Tale): Malcolm X – The Ballot or the Bullet (1964), excerpt. I I: Black Voices. Bianca Erlich-Møller m.fl. Gyldendal. 2016, s. 126-127
- (Dokumentar): The 13th Amendment. Ava DuVernay. 2016.
- (Novelle): Langston Hughes – One Friday Morning (1941). I: The American Dream. Ketil Nørgaard. Gyldendal, 2014, s. 27-36

Supplerende stof:
- (Tekst): Timeline (lavet af Michael Hawkins, kollega)
- (Tekst): Introduction – Slavery. I: Black Voices. Bianca Erlich-Møller m.fl. Gyldendal. 2016, s. 8-14
- (Tekst): Incidents in the Life of a Slave Girl. https://www.sparknotes.com/lit/incidents/context/, excerpt
- (Tekst): Slave narratives. https://www.britannica.com/art/slave-narrative
- (Tekst): Introduction – Separate but equal. I: Black Voices. Bianca Erlich-Møller m.fl. Gyldendal. 2016, s. 60-63
- (Video): Video: American Civil War: History, Key Figures and Battles
https://www.youtube.com/watch?v=WO2W-4hacHg
- (Tekst): Jim Crow laws. I: Black Voices. Bianca Erlich-Møller m.fl. Gyldendal. 2016, s. 76-77
- (Billeder): Without Sanctuary – Photographs and Postcards of Lynching in America. https://withoutsanctuary.org/
- (Video): Without Sanctuary – Movie. https://www.youtube.com/watch?v=W1DB-bDXe6o&feature=emb_logo
- (Video): Billie Holiday – Strange Fruit. https://www.youtube.com/watch?v=dnlTHvJBeP0
- (Video): Strange Fruit, by Daniel Weidlein. https://www.youtube.com/watch?v=isU_OjY94NY
- (Tekst): Biography – Langston Hughes. I: The American Dream. Ketil Nørgaard. Gyldendal, 2014, s. 25-26
- (Video): Langston Hughes & the Harlem Renaissance: Crash Course Literature 215.
https://www.youtube.com/watch?v=ir0URpI9nKQ&t=86s
- (Video): I, Too, Sing America. https://www.youtube.com/watch?v=4CUKyVrhPgM&list=PLO56sy4CAYaIBYYxk7n71oeDIwQdg6rJG&index=5
- (Video): The Negro Speaks of Rivers. https://www.youtube.com/watch?v=8cKDOGhghMU
- (Video): The Weary Blues. https://www.youtube.com/watch?v=uM7HSOwJw20&list=PLO56sy4CAYaIBYYxk7n71oeDIwQdg6rJG&index=4
- (Tekst): Introduction – I am a man. I: Black Voices. Bianca Erlich-Møller m.fl. Gyldendal. 2016, s. 96-98
- (Tekst): Voter Registration Test, Lousiana 1964. https://americanhistory.si.edu/democracy-exhibition/vote-voice/keeping-vote/state-rules-federal-rules/literacy-tests
- (Tekst): The Declaration of Independence, ll. 1-10.
- (Tekst): Introduction – Post-racist America? I: Black Voices. Bianca Erlich-Møller m.fl. Gyldendal. 2016, s. 140-144
- (Tekst): Timeline of recent events related to racism.

Omfang
18 moduler af 90 minutter, 75 sider

Særlige fokuspunkter
- tekster fra forskellige genrer såsom slaveberetninger, digte, sange, en novelle og en dokumentar samt en enkelt tale med fokus på analyse og fortolkning med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- væsentlige strømninger i amerikansk litteraturhistorie (Harlem Renaissance)

Væsentligste arbejdsformer
Arbejdsformerne har varieret mellem klasseundervisning og individuelt arbejde samt par- og gruppearbejde med kortere og længere varighed.
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Creative Writing 29-01-2023
Introduction (One Friday Morning) 26-02-2023
Analytical essay (One Friday Morning) 09-03-2023
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Serial Killers + Horror

Indhold

Forløbet indledtes med værklæsning og analyse af den grafiske roman ”My Friend Dahmer”, herunder terminologi relateret til horror-genren og grafiske virkemidler.
For at træne at udtrykke sig flydende og sætte sig ind i en større mængde tekstmateriale har eleverne undervejs i forløbet lavet præsentationer med profilering af udvalgte seriemordere med særlig fokus på det psykologiske aspekt og mulige årsager til deres skæbne.
Eleverne har trænet argumentation og at udtrykke deres egen holdning i forskellige diskussionsøvelser – f.eks. om arv vs. miljø, og hvorfor horror er så populært.
En episode af TV-serien Dexter og kapitel et fra romanen ”Darkly Dreaming Dexter” er blevet analyseret med fokus på især filmiske virkemidler, horror-genren, style of writing og perspektivering til ovenstående.

Kernestof:
- (Novel): Backderf, Derf (2012). ”My Friend Dahmer”.
- (Short story): King, Stephen (1977). “The Man Who Loved Flowers”
- (Short story): King, Stephen (1968). “Strawberry Spring”
- (Video): “Dexter, Title Sequence” (2007). https://www.youtube.com/watch?v=ej8-Rqo-VT4
- (TV-series): “Dexter, Episode 1” (2007).
- (Excerpt from a novel): Lindsay, Jeff (2004). “Darkly, Dreaming Dexter”.

Supplerende materiale:
- (Theory): “Graphic devices and concepts” (s. 11-23) fra: Clausen, Bo Høfner (2015). Gyldendal.
- (Theory): Uddrag af Mette Weisberg, “Stephen King’s American Nightmare – An Introduction” (1991).
- (Theory): “An introduction to Horror”.
- (Article): Freeman, Shanna. “How Serial Killers Work”. Howstuffworks. https://people.howstuffworks.com/serial-killer.htm
- (Article): “Two-Sentence Horror Stories That Expedited The Fear”. https://cheezburger.com/11053573/two-sentence-horror-stories-that-expedited-the-fear?fbclid=IwAR1udlzETs1YU3d4i6XUt1hHz_ggH28qecPB4y-iZs0aeFJY10TClqvL4cI
- (TedTalk): Clasen, Michael (2018). “Lessons from a Terrified Horror Researcher”, https://www.youtube.com/watch?v=6St5R2bYMOY
- Crime discussion cards: https://esldiscussions.com/c/crime.html
- Nature vs. Nurture discussion questions.

Omfang
13 moduler, 65 sider

Særlige fokuspunkter
- værklæsning
- mundtlig argumentation
- analyse af filmiske virkemidler og style of writing
- horror-genren

Væsentligste arbejdsformer
- Klasseundervisning, par/gruppearbejde, individuelt arbejde, projektarbejde, skriftligt arbejde
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analytical essay (Strawberry Spring) 07-05-2023
Presentations 17-05-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Tilladte hjælpemidler

Læreplan: 2017-læreplanen Digital eksamensopgave (UDEN internetadgang)

Tilladte hjælpemidler
- Der er som udgangspunkt ikke adgang til internettet som fagligt hjælpemiddel ved prøverne. Dog vil det være tilladt for eksaminanderne at bruge digitale undervisningsmaterialer og hjælpemidler der på institutionens foranledning er blevet anvendt i undervisningen, og som fremgår af undervisningsbeskrivelsen og ikke kan opbevares lokalt, dvs. ikke kan opbevares på eksaminandens egen computer.

Eksempler på tilladte off-line hjælpemidler
- Materiale, arbejde, opgaver, noter, grammatikker, bøger

Eksempler på tilladte on-line hjælpemidler
- Konkrete dybe links til materiale, der ikke kan opbevares på elevens computer, on-line ordbøger, i-bøger, on-line grammatikker

Eksempler på on-line hjælpemidler, der IKKE er tilladt
- Materiale, arbejde, opgaver og noter der kan opbevares lokalt, dvs. på elevens egen computer, internetsøgning, interaktive programmer som fx Google Translate, Grammarly og leksikaer.

Links:
• Minlæring: https://www.minlaering.dk/
Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/
• Oxford Dictionaries: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
• Cambridge Dictionary: http://dictionary.cambridge.org/
• YourDictionary: https://www.yourdictionary.com/
• WordHippo: https://www.wordhippo.com/
• Thesaurus: https://www.thesaurus.com/
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 The UK - From Island to Empire and Back

Indhold

Som det første under temaet ”The UK – From Island to Empire and Back” fik eleverne grundlæggende historisk indsigt i det britiske imperiums opståen, storhedstid og fald, herunder begreberne formelt og uformelt imperium. Dernæst arbejdede eleverne med en række fiktionstekster og en enkelt ikke-fiktionstekst skrevet af repræsentanter fra både de koloniserede og kolonimagten. Undervejs blev disse tekster supplereret med bl.a. videoer og TED Talks. Med udgangspunkt i en idé om, at Brexit er ”det andet fald” af det britiske imperium læste eleverne to taler med fokus på at forstå det, der sker i det britiske samfund i dag.

Kernestof:
- Rudyard Kipling: “The White Man's Burden” (1899). I: Worlds of English. Anne Mette Finderup og Agnete Fog. Systime. https://woe.systime.dk/?id=p115
- Jomo Kenyatta: ”The Gentlemen of the Jungle” (1938). I: Worlds of English. Anne Mette Finderup og Agnete Fog. Systime. https://woe.systime.dk/?id=c696&L=0
- Kushwant Singh: ”Karma” (1950). : Worlds of English. Anne Mette Finderup og Agnete Fog. Systime. https://woe.systime.dk/?id=p77&L=0
- George Orwell: “Shooting an Elephant” (1936).
- Niall Ferguson: “How Britain Made the Modern World” (2003). I: Angles. Anders Daugaard og Jonas Kjær Andersen. Gyldendal.
- Theresa May: “Brexit speech” (2017). I: Worlds of English. Anne Mette Finderup og Agnete Fog. Systime. https://woe.systime.dk/?id=p278
- Debate of Britain's Colonial legacy and the impact on society today (2017), https://www.youtube.com/watch?v=O-VK2sDZCQw

Supplerende stof:
- "English as a lingua franca".I: Worlds of English. Anne Mette Finderup og Agnete Fog. Systime. https://worldsofenglish.systime.dk/?id=310
- ”The UK – From Island to Empire and Back”. I: Worlds of English. Anne Mette Finderup og Agnete Fog. Systime. https://woe.systime.dk/index.php?id=100&L=0
- “The Rise and Fall of the British Empire”. I: Engelskportalen. Jan Erik Mustad, Jørgen Sevaldsen og Ole Vadmand. Gyldendal. https://engelskportalen.gyldendal.dk/articles/being_british/the_rise_and_fall_of_the_british_empire
- (Video): “Is The United States An Empire?” (2019). MoFreedomFoundation. https://www.youtube.com/watch?v=E56U6duXHlw
- (Billeder): “British Imperialism in India”
- (Video): “Crystal on Standard English”. I: Worlds of English. Anne Mette Finderup og Agnete Fog. Systime. https://woe.systime.dk/?id=183
- (TED Talk): “Why Brexit happened - and what to do next” (2016), Alexander Betts. https://www.ted.com/talks/alexander_betts_why_brexit_happened_and_what_to_do_next
- (Comedy show). "Trevor Noah, Afraid of the Dark". Netflix, [10:00-20:00].
- “The post-colonial approach”. I: The English Handbook. Trine Østergaard. https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=144

Omfang
20 moduler, 80 sider

Særlige fokuspunkter (kompetencer, læreplanens mål, progression)
- analyse af tekster fra forskellige historiske perioder, forskellige stillejer og forskellige engelsksprogede regioner med forskellig kompleksitet
- perspektivering af tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk samt postkolonial læsning.

Væsentligste arbejdsformer
Arbejdsformerne har varieret mellem klasseundervisning og individuelt arbejde samt par- og gruppearbejde med kortere og længere varighed.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Gender Matters

1. Titel: Gender Matters

2. Indhold
2.1 Kernestof:
- Pankhurst, Emmeline (1913): ”Freedom or Death”. I: Brynaa, Mette og Louise Christensen. Unsex Me. S. 147-153. København.
- Hart, Anne (1987): “The Friday Everything Changed”.
- Ulma, Abigail (2016): “Frida Boyelski’s Shiva”.
- Watson, Emma (2014): ”Gender equality is your issue, too”. I: Brynaa, Mette og Louise Christensen. Unsex Me. S. 28-33. København.
- Rosin, Hanna (2012): “The End of Men”. The Atlantic, juli/august 2012. https://www.theatlantic.com/magazine/archive/2010/07/the-end-of-men/308135/ senest besøgt 26.12.2023.
- Lochhead, Liz (1985): ”Men Talk”.
- Frank Loesser (1944): ”Baby, it’s Cold Outside”.
- Eartha Kit (1953): “Santa Baby”.
- Perry Como (1951): “It’s Beginning to Look a Lot Like Christmas”.
- Chuck Palahnuik (1996): “Fight Club”, chapter 6. Unsex Me. S. 15-18. København.
- David Fincher (1999). “Fight Club”.

2.2 Supplerende stof:
- BBC Three (2017): “Do you have a gender bias”? https://www.youtube.com/watch?v=J69HkKz9g4A&t=1s, senest besøgt 26.12.2023.
- ”Introduction” (2013). I: Eriksen, Tine Vedel. Language and Power. S. 15. København: Columbus.
- “Sexism and the English Language” (2018). The Economist (2018), https://www.youtube.com/watch?v=5uaBwAe2BhY senest besøgt 26.12.2023.
- Porter, Tony (2010): “A call to men”. TedTalk. https://www.ted.com/talks/tony_porter_a_call_to_men senest besøgt 26.12.2023.
- Kimmel, Michael (2015): “Why Gender Equality is Good for Everyone”. TedTalk. https://www.ted.com/talks/michael_kimmel_why_gender_equality_is_good_for_everyone_men_included/transcript#t-248727 senest besøgt 26.12.2023.
- Abrams, Lynn (2001): ”Ideals of Womanhood in Victorian Britain”. BBC Home.
http://www.bbc.co.uk/history/trail/victorian_britain/women_home/ideals_womanhood_01.shtml
senest besøgt 26.12.2023.
- ”The campaign for the right to vote”. Parliament UK.  
https://www.parliament.uk/about/living-heritage/transformingsociety/electionsvoting/womenvote/overview/campaign/ senest besøgt 26.12.2023.
- “The start of the suffragette movement”. Parliament UK.
https://www.parliament.uk/about/living-heritage/transformingsociety/electionsvoting/womenvote/overview/startsuffragette-/ senest besøgt 26.12.2023.
- ”Deeds, not words”. Parliament UK.
https://www.parliament.uk/about/living-heritage/transformingsociety/electionsvoting/womenvote/overview/deedsnotwords/ senest besøgt 23.4.2020
- Greer, Germaine (2007): ”Germaine Greer on Emmeline Pankhurst's extraordinary 'Freedom or death' speech”. The Guardian. https://www.theguardian.com/world/2007/apr/27/emmeline-pankhurst-freedom-or-death-introduction senest besøgt 26.12.2023.
- Feminist Criticism: http://widercontexts.gyldendal.dk/Toolbox/Critical%20approaches.aspx, http://engelskportalen.gyldendal.dk/articles/litterary-criticism/feminist_criticism.aspx?bust=636655281306724918, https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=270, https://www.youtube.com/watch?v=7JHS9cYuJZA
- David Barnett (2012): ”My belated thank you to Liz Lochhead”,  https://www.theguardian.com/books/booksblog/2012/aug/17/thank-you-liz-lochhead senest besøgt 26.12.2023

3. Omfang
3.1 Modultal: 10 moduler af 90 minutter
3.2 Samlet antal sidetal: ca. 35 siders kernestof

4. Særlige fokuspunkter (kompetencer, læreplanens mål, progression)
Under overemnet ”Gender Matters” har vi i dette forløb arbejdet med udvalgte underemner såsom kvinders rolle og kamp for stemmeret i og efter Victoriatiden (1837-1901) i Storbritannien, kønsroller, stereotypisering, ”sex vs. gender”, kønsidentitet og ligestilling i en nutidig og global kontekst. Undervejs i forløbet har eleverne skullet reflektere ovre egne oplevelser og erfaringer relateret til de omtalte spørgsmål for at få eleverne til at inddrage og blive bevidste om deres forforståelse.

Undervejs i forløbet har eleverne analyseret tekster fra forskellige genrer såsom taler, artikler og noveller med fokus på analyse og fortolkning med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode – herunder især repetition af retorisk analyse fra vores tidligere forløb og introduktion af yderligere teori til analyse af fiktion såsom feminist criticism og filmtekniske virkemidler.

Teksterne er fra forskellige historiske perioder og i forskellige stillejer, herunder både kortere og længere samt mere eller mindre komplekse. Forløbet indledtes med et historisk overblik over kvinders rolle og kamp for stemmeret i og efter Victoriatiden i Storbritannien, og undervejs er teksterne blevet sat ind i deres historiske og samfundsmæssige kontekst i henhold til de faglige mål om at:
• læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner
• perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk

Forløbet indeholdt en del ordforrådsøvelser samt sprogopgaver med integreret grammatik samt en prøve med hjælpemidler for at træne det faglige mål om at:
• analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi,
• anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler

Forløbet indeholdt en del lytteøvelser med bl.a. TedTalks for at træne elevernes evne til at:
• forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster […]

Eleverne skulle løbende præsentere resumeer og analyser i matrix-grupper og på klassen samt diskutere både egne synspunkter og påtagne synspunkter i roller for at øve at:
• udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion […]

Ovenstående blev også trænet i en række skriftlige afleveringer med fokus på den skriftlige eksamensgenre analytical essay. Inden elevernes egen produktion arbejdede vi med eksempler på især PEE-strukturer for at træne denne metode. Eleverne skulle i forbindelse med udarbejdelsen af afleveringen lavet deres eget skriveskellet baseret på tidligere skabeloner i henhold til nedenstående faglige mål:
• skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed


5. Væsentligste arbejdsformer
Arbejdsformerne har varieret mellem klasseundervisning og individuelt arbejde samt par- og gruppearbejde med kortere og længere varighed.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Sprogopgaver (efterår 2023) 24-10-2023
Analytical Essay (Gender Equality is Your Issue... 03-12-2023
Sprogopgaver (vinter 2024) 18-01-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Mysteries

Titel: Mysteries

Særlige fokuspunkter

Dette korte forløbs primære formål har været værklæsning af Mark Haddons roman ”The Curious Incident of the Dog in the Night-Time”, men forinden påbegyndelsen af dette, fik eleverne viden om genren ”mystery story”, og vi arbejdede med Edgar Allan Poes klassiske novelle The Tell-Tale Heart.

Vi havde i arbejdet med begge tekster fokus på litterær analyse med brug af fagbegreber som (unreliable) narrator/POV, characterization, title, theme og message samt genrekendskab.

Vi lyttede til en dramatisk fælles oplæsning af The Tell-Tale Heart på klassen og analyserede den i fællesskab, men arbejdet af romanen blev struktureret på en sådan måde, at eleverne i grupper fik tildelt et sæt kapitler, som de stod for at undervise resten af klassen i i en klokketime hver. De havde fået en inspirationsbank at tage udgangspunkt i, og dette projekt øgede elevernes bevidsthed om fagets metoder, de taksonomiske niveauer samt var motiverende.

Afslutningsvis skrev eleverne et analytical essay i hånden med fokus på PEE og ovenstående analyseelementer og de gængse genrekonventioner for introduction og conclusion.

Derudover var vi i Aalborg Teater og se et teaterstykke baseret på romanen, hvorefter vi læste et par anmeldelser af det engelske teaterstykke samt sammenlignede henholdsvis romanen og teaterstykket, og romanen og The Tell-Tale Heart med inddragelse af viden om genren.

Indhold

Kernestof
- Poe, Edgar Allan (1843): ”The Tell-Tale Heart”.
- Haddon, Mark (2003). “The Curious Incident of the Dog in the Night-Time”.

Supplerende materiale:
- Britannica (2024): “mystery genre”. https://www.britannica.com/art/mystery-story
- Hispanoholics – Podcast (2017): “Edgar Allan Poe - The Tell Tale Heart with subtitles (Read by Christopher Lee)”. https://www.youtube.com/watch?v=Z_utA6j3Oc8
- Course Hero (2019): ”The Tell-Tale Heart by Edgar Allan Poe | Summary & Analysis”. https://www.youtube.com/watch?v=WkH0YO7FSFE&list=PLz_ZtyOWL9BRSEzYRTRLGRzutGMwIC8ir&index=8
- Britannica (2024): “The Curious Incident of the Dog in the Night-Time”. https://www.britannica.com/topic/The-Curious-Incident-of-the-Dog-in-the-Night-Time-by-Haddon
- SparkNotes (2024): “The Curious Incident of the Dog in the Night-Time – Full book quiz”.  https://www.britannica.com/topic/The-Curious-Incident-of-the-Dog-in-the-Night-Time-by-Haddon
- The Guardian (2012). “A Curious Incident on stage: the National does Mark Haddon's novel”. https://www.theguardian.com/stage/2012/jul/25/curious-tale-dog-night-time
- NPR (2014), “The Unadaptable 'Curious Incident' Gets A Stage Adaptation”. https://www.npr.org/2014/10/07/354139148/the-unadaptable-curious-incident-gets-a-stage-adaptation

Omfang
- Ca. 10 moduler af 90 minutters varighed.

Væsentligste arbejdsformer
- Klasseundervisning, projektarbejdsform/gruppearbejde, pararbejde, individuelt arbejde, skriftligt arbejde.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Writing by hand about The Curious... 15-02-2024
Teaching sessions (The Curious...) 16-02-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Man and Nature (SRO)

Man and Nature – undervisningsbeskrivelse

1. Titel: Man and Nature

2. Indhold
2.1 Kernestof:
- Seattle, Chief (1854). ”Selling Our Land”. I: Engberg-Pedersen, Jonna mfl. (red.) Wider Contexts. S. 167. København: Gyldendal. https://widercontexts.ibog.gyldendal.dk/?id=167
- Pack, Robert (1993). ”Dominion Over Nature”. I: Engberg-Pedersen, Jonna mfl. (red.) Wider Contexts. S. 168. København: Gyldendal. https://widercontexts.ibog.gyldendal.dk/?id=168
- The Romantic Period (1798-1832). I: Østergaard, Trine. The English Handbook. S. 198. Aarhus: Systime. https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=198
- Wordsworth, William (1798). ”The Tables Turned”. I: Engberg-Pedersen, Jonna mfl. (red.) Wider Contexts. S. 226. København: Gyldendal. https://widercontexts.ibog.gyldendal.dk/?id=226
- Krakauer, Jon (1992). ”Into the Wild”. I: Engberg-Pedersen, Jonna mfl. (red.) Wider Contexts. S. 227. København: Gyldendal. https://widercontexts.ibog.gyldendal.dk/?id=227
- Penn, Sean (Instruktør) (2008). Into the Wild [Film]. USA.
- Gore, Al (2006). “An Inconvenient Truth (introductory text)”. I: Engberg-Pedersen, Jonna mfl. (red.) Wider Contexts. S. 176. København: Gyldendal. https://widercontexts.ibog.gyldendal.dk/index.php?id=176
- McEwan, Ian (2005). “The Hot Breath of Our Civilisation”. I: Engberg-Pedersen, Jonna mfl. (red.) Wider Contexts. S. 232. København: Gyldendal. https://widercontexts.ibog.gyldendal.dk/?id=232
- Atwood, Margaret (2006). ”Chicken Little Goes Too Far”. I: Engberg-Pedersen, Jonna mfl. (red.) Wider Contexts. S. 237. København: Gyldendal. https://widercontexts.ibog.gyldendal.dk/index.php?id=237#c1012

2.2 Supplerende stof:
- Literature Unbounded (10.09.2017). Introduction to Romanticism | Romantic Age (Part 1) | History of English Literature [Video]. https://www.youtube.com/watch?v=tf440psaJUg
- Literature Unbounded (12.09.2017). Themes of Romanticism | The Romantic Age (Part 2) | History of English Literature [Video]. https://www.youtube.com/watch?v=vEpGwhy-y-c
- Kahoot – Romanticism. https://create.kahoot.it/details/romanticism/25bdea34-3d34-496d-ab4f-a45b6c37f455
- Movieclips Classic Trailers (16.03.2018). Into the Wild (2007) Trailer #1 | Movieclips Classic Trailers [Video] https://www.youtube.com/watch?v=XZG1FzyB8DI
- IMDb – Into the Wild – Quotes. https://www.imdb.com/title/tt0758758/quotes
- Guggenheim, David (Instruktør) (2006). An Inconvenient Truth [Film]. USA.
- The Telegraph (19.06.2020). Abandoned bus famous from film 'Into The Wild' airlifted from Alaska's wilderness over safety fears [Video]. https://www.youtube.com/watch?v=U6RG9ItyEYw

3. Omfang
3.1 Modultal: 9 moduler af 90 minutter
3.2 Samlet antal sidetal: ca. 70 siders kernestof, hvoraf ca. 50 udgøres af en spillefilm

4. Særlige fokuspunkter (kompetencer, læreplanens mål, progression)
Dette forløb har været engelskfagets bidrag til elevernes arbejde med deres SRO i engelsk og helholdsvis spansk, fransk og tysk.

Det overordnede emne ”Man and Nature” var inddelt i følgende to underemner: ”Man, Nature, and the City” og ”Man and the Environment”. Hvert underemne blev indledt af refleksionsopgaver med det formål at aktivere elevernes forforståelse samt at kunne udtrykke sig flydende og spontant.
Undervejs i forløbet har vi arbejdet med at analysere og fortolke både nyere og ældre tekster i forskellige genrer med brug af relevant grammatisk terminologi – herunder en tale, digte, en film, en novelle og en fabel. Eleverne har løbende skulle relatere teksterne til hinanden og det overordnede emne. For at kunne perspektivere digtene litteraturhistorisk har forløbet indeholdt en introduktion til The Romantic Period.
Vi har arbejdet med mundtlighed i form af højtlæsning samt præsentation ud fra noter og samtale ud fra klassiske arbejdsspørgsmål og mere kreative opgaver med f.eks. ordforråd, kollokationer, idioms, billeder, tegninger og taleskrivning. Derudover har eleverne lavet en individuel mundtlig aflevering med analyse af udvalgte tekster for at træne denne disciplin.
Eleverne skulle på baggrund af undervisningen i de pågældende fag vælge en problem- og opgaveformulering til deres SRO. I denne forbindelse har vi repeteret engelskfagets identitet og forskellige analysemetoder til analyse af henholdsvis fiktion og ikke-fiktion samt generelle aspekter relateret til opgaveskrivning.

5. Væsentligste arbejdsformer
Arbejdsformerne har varieret mellem klasseundervisning og individuelt arbejde samt par- og gruppearbejde med kortere og længere varighed.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Oral assignment (Man and Nature) 07-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Existentialism - what is the meaning of it all?

Titel: Existentialism

One of the great aspects / purposes of literature is to illustrate man's complexity and his struggle with existentialist problems and possibilities. The texts of this course illustrate how people are put into situations where they must make a choice, and where the aspects of alienation, the fear of meaninglessness and the existential emptiness are present all the time. But the situation may be turned into a positive development towards creating and gaining essence (meaning) in life.

Indhold

Kernestof:
- (Speech): Tim Minchin (2019), "9 Life Lessons", https://www.youtube.com/watch?v=1TAuuyvIZjA
- (Short story): Morris Lurie (1979), "Home Is"
- (Poem): Robert Frost (1916), "The Road Not Taken"
- (Excerpt of a memoir): Henry David Thoreau, (1854) "Walden"

Supplerende materiale:
- BBC Idea, "What is existentialism?", https://www.youtube.com/watch?v=H_tgqj9MU8M
- CrashCourse, "Existentialism: Crash Course Philosophy #16", https://www.youtube.com/watch?v=YaDvRdLMkHs
- Theory, Eva Thorup (kollega fra VUC)
- "How to live life without major regrets: 8 lessons from older Americans", https://www.today.com/health/biggest-regrets-older-people-share-what-they-d-do-differently-t118918
- TED-Ed, "The Road Not Taken" by Robert Frost", https://www.youtube.com/watch?v=yGB_K_xlHdI
- TED-Ed, "Analysis of Robert Frost's "The Road Not Taken"", https://www.youtube.com/watch?v=fMcsadmTPoE
- "The Road Not Taken in Pop Culture", https://www.youtube.com/watch?v=lt82b1VxGWk
- "Thoreau at 200: Reflections on "Walden"", https://www.youtube.com/watch?v=GV6nepqzrFc

Omfang
- 8 moduler af 90 minutters varighed

Særlige fokuspunkter
- Dette korte forløb som afslutning på 2.g havde til formål at give eleverne indsigt i eksistentialisme som filosofisk retning og at kunne bruge denne viden i læsningen af tekster med universelle teamer såsom ovennævnte.

- Vi har desuden repeteret grundlæggende metoder til analyse af taler, noveller og digte samt trænet udvælgelse af citater og annotering af tekster.

- Den skriftlige genre "discussion" blev også introduceret, og forløbet blev afsluttet med en skriftlig aflevering i hånden, hvor eleverne skulle diskutere forløbets teksters bud på, hvorvidt der findes en mening med livet, og hvordan man i så fald finder denne.

Væsentligste arbejdsformer
- Klasseundervisning, gruppearbejde og individuelt skriftligt arbejde.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
2a EN - Portfolio 19-05-2024
An Existentialist Discussion by Hand 23-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 South Africa

Indhold

Kernestof:
- Trevor Noah (2016). “Born a Crime – Stories from a South African Childhood”. New York: Spiegel & Grau. Kapitel 1-4 læst intensivt, resten ekstensivt.
- David Evans (1998): “Dead Man’s Shoes”.
- National Anthem of South Africa (1997). https://www.youtube.com/watch?v=NBKjWRjwMkY
- Jeff Cangolesi (2012): "The State of the Rainbow Nation". https://berkleycenter.georgetown.edu/posts/the-state-of-the-rainbow-nation
- TedED Talk: Tthula Simpson  "How did Apartheid happen, and how did it finally end?" https://www.youtube.com/watch?v=ke4kVFycpYY
- Bukelani Mboniswa: ”Hostages to the corrosive myth of the rainbow nation” (2023) https://mg.co.za/thought-leader/opinion/2023-01-08-hostages-to-the-corrosive-myth-of-the-rainbow-nation/

Supplerende stof:
- (Audiobook): Noah, Trevor (2016). “Born a Crime – Stories from a South African Childhood”. https://www.audible.co.uk/
- (Video): Comedy Central Stand-up (2018). “Trevor Noah Wasn’t Considered Black Growing Up”. https://www.facebook.com/watch/?v=176314893270714
- (Video): The Daily Show with Trevor Noah (2020). ”Trevor Interviews His Grandmother and Brings Back Stories from Soweto”. https://www.youtube.com/watch?v=IpUmVYvzdlI
- (Book club questions): TBR (2020). “16 Born A Crime Book Club Questions” https://mytbr.co/16-born-a-crime-book-club-questions/

Omfang
9 moduler, 80 sider

Særlige fokuspunkter
- væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold (apartheid) i Sydafrika, herunder post-apartheid-Sydafrika
- karakteristika ved memoir-genren
- diskussion og analyse af skrivestil
- postkolonial metode til tekstanalyse

Væsentligste arbejdsformer
Arbejdsformerne har varieret mellem klasseundervisning og individuelt arbejde samt par- og gruppearbejde med kortere og længere varighed.

Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analytical essay (non-fiction, South Africa) 25-08-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 The US presidential election

Titel: The US Presidential Election 2024

Dette korte forløbs primære formål har været en introduktion til omstændighederne ifm den amerikanske valgkamp. Eleverne har researchet kandidaterne til posterne som præsident og vicepræsident og med udgangspunkt i kandidaten Kamala Harris har vi lavet sagprosa-analyser af taler, opslag på sociale medier og artikler.  Vi talte i denne forbindelse også om "celebrity endorsements". Afslutningsvis undersøgte vi holdningerne til abort i USA og dette emnets betydning i valkampen.

Indhold

Kernestof
- Kamala Harris' acceptance speech (DNC, 23.08.2024)
- "What is Kamala Harris' 'brat' rebrand all about?" (BBC News, 22.07.2024)
- Taylor Swift's endorsement of Kamala Harris on Instagram (10.09.2024)

Supplerende materiale
- "Miss Americana" (dokumentar, Wilson, 2020) [00:55:25-01:06:35]
- "Roe v. Wade Explained" (https://www.youtube.com/watch?v=ZXnIUuHkIy0)
- "The History of Abortion Laws" (https://www.youtube.com/watch?v=ws014Ec6oaY)

Omfang: 6 moduler, 40 sider

Særlige fokuspunkter:
- analyse af sagprosa-tekster (SPACE CAT-metoden)
- viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA

Væsentligste arbejdsformer:
- Klasseundervisning, gruppe- og pararbejde, individuelt skriftligt arbejde
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 FF3: Indien og den britiske kolonimagt

Tværfagligt forløb med historie om forholdet mellem Indien og den britiske kolonimagt. Eleverne har individuelt udarbejdet en opgave på ca. 6 sider med inddragelse af Khushwant Singhs novelle "Karma".
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Wicked Women

Indhold

Forløbet har fokuseret på heksen i skønlitteraturen. Vi har arbejdet os op igennem litteraturhistorien fra Macbeths hekse og middelalderen til de moderne hekse. Med omdrejningspunkt i spørgsmålet "Hvordan skildres hekse - og hvorfor?" er teksterne blevet læst i et historisk perspektiv i relation til de litteraturhistoriske perioder. I slutningen af forløbet har eleverne haft en mundtlig prøveeksamen med ukendt tekst for at træne selvstændig mundtlig sprogproduktion.

Kernestof
- William Shakespeare: "Macbeth" (uddrag af akt 1, scene 3 og akt 4, scene 1)
- Brødrene Grimm: "Hansel and Gretel" (1812, uddrag)
- Angela Carter: "The werewolf" (1979)
- Terry Pratchett: "I shall wear midnight" (uddrag af kapitel 2, 2010)
- Shirley Jackson: "The witch" (1949)

Supplerende materiale
- "Witch lit: How modern writers are reinventing the witch" (artikel, 07.03.2023, Durham University)
- "The evolution of the medieval witch - and why she's usually a woman" (19.10.2018, University of Exeter)
- "No wands or broomsticks: How TV is reinventing the modern-day witch" (artikel, 07.01.2024, The Guardian)
- "Maleficent" (movie, 2013)

Omfang
11 moduler, 70 sider

Særlige fokuspunkter:
- karakteristika ved Shakespeares værker
- personkarakteristik
- konflikttyper
- at perspektivere tekster til historiske perioder
- strømninger i britisk litteraturhistorie

Væsentligste arbejdsformer
Arbejdsformerne har varieret mellem klasseundervisning og par-/gruppearbejde med enkelte individuelle opgaver af kortere varighed og en længerevarende individuel prøveeksamen i slutningen af forløbet.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Love Triangles: Happily Ever After?

Indhold

Forløb med fokus på repetition af skønlitterær analyse, herunder fagsprog og analysebegreber. De læste genrer har været poesi (sangtekster) og noveller. Der har været lagt vægt på analyse af minimalistisk skrivestil og minimalismen som litterær strømning undervejs i forløbet. Der er desuden læst uddrag af et Shakespeare-værk ("Othello"). I anden halvdel af forløbet er der arbejdet struktureret med perspektivering mellem tekster.

Kernestof
- Taylor Swift: "Betty", "cardigan", "august", "no body, no crime" (songs, 2020)
- Taylor Swift: "Speak Now" (song, 2010)
- Catherine Smith: "Jellyfish" (short story, 2021)
- William Shakespeare: "Othello" (uddrag fra akt 3, scene 3 og akt 4, scene 1)
- James Lasdun: "It's beginning to hurt" (short story, 2009)
- Raymond Carver: "Call if you need me" (short story, udgivet i år 2000, dvs. efter forfatterens død)

Supplerende materiale
- noter om Minimalisme-strømningen
- "Love is blind" (short film, 2015)
- "The Great Gatsby" (movie, 2013)

Omfang
12 moduler, 65 sider

Særlige fokuspunkter
- analytiske metode og analysebegreber (fiktionstekster)
- strømninger i amerikansk litteraturhistorie
- perspektivering mellem tekster
- karakteristika ved Shakespeares skuespil

Væsentligste arbejdsformer
Arbejdsformerne har primært været gruppe- og pararbejde med ekstra vægt på individuel mundtlighed, fx via mundtlige perspektiveringer. Herudover har der indgået klasseundervisning og kortere sekvenser af individuelt arbejde.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer