Holdet 2022 FRB2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Aalborg Katedralskole
Fag og niveau Fransk A
Lærer(e) Lone Amtoft Jacobsen
Hold 2022 FRB2 (1g FRB2, 2g FRB2, 3g FRB2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Je me présente
Titel 2 Les Nationalités
Titel 3 Près de moi
Titel 4 Qu'est-ce qu'on mange ?
Titel 5 [EKS] La grande ville (inkl FF1)
Titel 6 Mode, apparence, personalité
Titel 7 Jour et nuit
Titel 8 Les Jeux Olympiques 2024
Titel 9 [EKS] L'École - Zone de Guerre?
Titel 10 [EKS] Très superstitieux
Titel 11 L'amour - c'est quoi exactement?
Titel 12 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Je me présente

Forløbet er det første i den nye konstellation efter grundforløbet og har derfor naturligt fokus på evnen til at kunne præsentere sig, herunder hvilke skolefag de kan lide og ikke lide. Desuden har eleverne lavet indtalt lydaflevering, hvor de præsenterede en kendt franskmand, som de er fan af.

Følgende sprogområder er blevet trænet:
- adjektiver (indøvet i vendespil med modsætningspar)
- adjektivers bøjning i køn/tal, komparation og ordstilling når det indgår i substantivgruppe (attributivt).
- den simple beskrivende sætning (subjekt+être+adjektiv)

Gennemgåede verber:
- être
- avoir
- aller
- faire
- s'appeller
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Les Nationalités

Forløbet bruger Edito (grundbogen) s. 18-28 og s. 7-12 af arbejdshæftet. Øvelserne klæder eleverne på til et møde i internationale sammenhænge og følgende er blevet gennemgået og trænet:

- nationaliteter (inkl répétition af femininums og pluralisdannelse)
- landenavne (og huskeregel ift deres køn)
- anvendte præpositioner foran lande og byer
- fritidsinteresser, les loisirs
- artsartiklen (den bestemte artikel efter elske/hade-udtryk)
- répétition af tallene op til 99
- månederne
- spørgeordet quel/quelle/quels/quelles
- kendskab til en sætnings inddeling i rytmiske enheder (prosodi)

Verber som forventes kendt i præsens:
- être (inkl chunk'en: il/elle est né(e))
- avoir
- s'appeller (i singularis)
- aimer
- habiter
- parler (mindre grundigt end de øvrige)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Près de moi

Forløbet bruger Edito grundbogen s. 32-42 og arbejdshæftet s. 19-40. Forløbet arbejder med de områder som er "près de moi", dvs tæt på eleven selv. Følgende sproghandlinger er i fokus:

- spørge om/sige hvor man bor
- give udtryk for hvad man kan lide
- præsentere og tale om sin familie

Gennemgående grammatiske områder:
- almindelig brug af bestemte og ubestemte artikler
- possesivpronominer (ejestedord)
- masculinum og femininum af professioner

Eleverne kender følgende verber:
- verber i 1.bøjning (-er-verberne)

Særligt vigtige er:
- habiter
- aimer + adorer
- détester
- travailler
- regarder
- danser
- marcher
- completer
- observer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Qu'est-ce qu'on mange ?

Forløbet bruger Edito (grundbogen) s. 45-58 og s. 31-42 af arbejdshæftet. Øvelserne klæder eleverne på til madindkøb, madlavning & restaurantbesøg, og følgende sprogområder er blevet gennemgået og trænet:

- delingsartiklen ved ubestemt mængde
- repetition af substantivers bøjning i køn og tal
- chunks: høflighedsudtryk som "je voudrais" m.fl
- répétion af tallene
- præpositioner til når man skal i butikker (chez, à, au, etc)
- 2. Bøjningsverber (ir-verberne) i præsens
- verberne: coûter, payer, acheter
- répétition af verbet aller (præsens)

Der er desuden suppleret med Stromaes Moules Frites som omtaler maden i en lettere overført betydning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 [EKS] La grande ville (inkl FF1)

Forløbet tog afsæt i Fransksproget lærebogsmateriale, Edito A1 manual / grundbog, kapitlet "C'est où?" med ordforråd til at færdes i byen, beskrive et kvarter og modtage og give vejvisning. .
Så læste vi mere specifikt om Paris og teori om storbyen som fænomen, og klassen fik præsenteret materiale til deres opgaver, hvoraf én af 3 udvalgte kortfilm fra Paris Je t'aime samlingen var obligatorisk at inddrage (alle så disse sammen).
Som repetition for at genaktivere dette 2g stof i klassens sidste par moduler, inddrog vi sangen Marly-Gomont af Kamini, som sætter storbyen i kontrast med det nordfranske landliv (La Picardie), i en knap så charmerende fremtoning, når man står alene med en anden hudfarve.

Kernestof:
-----------------
Édito Méthode de Francais A1 (2020) pp. 60-69
Maria Hassing ibogsmateriale, Paris la grande ville kap 1, 3 og 4 (2020)
Paris je t'aime, kortfilmsamling (2006)
Appollinaire, kalligrammet "Paris" (1918)
Film: Le fabuleux destin d'Amelie Poulain, Jeunet (2001)
Sang: La femme, Antitaxi, sang + musikvideo (2013)
Sang: Kamini, Marly-Gomont (2006)

Supplerende materiale:
-------------------------------------
Teori om kortfilmgenren som ibog: Shorts, kapitel 1 Granild og Wolfhagen (2023)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
1. Ma ville 22-08-2023
FF1 opgaven 29-09-2023
Vodcast FF1 11-10-2023
Selvevaluering FF1 13-10-2023
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Mode, apparence, personalité

Forløbet træner eleverne i at kunne foretage en indre og ydre personbeskrivelse vha Edito's A1 grundbog s. 74-97, A2 grundbogen s. 56-65 med fokus på at erhverve det nødvendige ordforråd for:

- tøjstørrelser, farver, materialer
- udtryk til at shoppe tøj
- vejret (repetition)
- beskrive personers indre og ydre karakter (herunder reference til LaFontaines fabler)
- beskrive et objekts beskaffenhed

Der er tilføjet Entrées s. 66.68 om LaFontaines fabel "Le Corbeau et le Renard" (1668),
og herefter skrev eleverne deres egen fabel med dyr, som handlede på en menneskelig måde.

Som en mere moderne form for indirekte magtkritik (og udtaletræning), blev inddraget Carla Brunis sang "Le Pingouin", samt en artikel hvori hun benægter at denne sang skulle handle om Francois Hollande, den på tidspunktet nyvalgte president (som overtog posten efter sangerindens mand, Nicolas Sarkozy):
Carla Bruni: "Le Pingouin? Ce n'est pas du tout une allusion å quelqu'un en particulier" - [.'Express (lexpress.fr)]

Til sidst i forløbet læste holdet en novelle "Silhouet" bragt i samlingen af samme navn af Jean-Claude Mourlevat (2013). Denne var eskorteret af en paralleloversættelse, jeg selv havde lavet, for at give dem lejlighed til at læse derud af og blive mere fortrolige med læsning af franske tekster.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Jour et nuit

Forløbet bruger Édito A1 grundbogen s. 88-96 og A2 s. 16-23 som træner ordforrådet til at:

- tale om dagligdags aktiviteter
- kunne sige klokken
- invitere, samt acceptere / afvise en invitation (høfligt)
- fritidsaktiviteter udbygges
- en række meget brugte tidsudtryk


Grammatik:
- de refleksive verber
- le passé récent
- le futur proche repeteres (i forb. m. billedbeskrivelsen, som fortsat trænes)
- le passé composé
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Les Jeux Olympiques 2024

[ikke opgivet til eksamen]

Dette korte forløbet tog udgangspunkt i materiale udgivet online på det danske Institut Francais https://www.fransksprog.dk/if-news/dossier-pedagogique-jo-de-paris-2024, som både havde et sprogligt og et kulturelt fokus. Del 3 (om breakdance) blev sorteret fra. Til sidst skulle eleverne parvis udfolde emner fra en række relevante radioindslag (links anføres nederst).

Forløbets mål:
- at opnå kendskab til Les Jeux Olympiques og franske nationalsymboler (med rødder i Revolutionen)
- kunne tale om de repræsenterede sportsgrene (herunder repetition af basisordforråd ift sport og fritid)
- repetition af lydregler
- argumentation (fremlæggelser) med afsæt i korte radioindslag fra Radio France.

Specifikke kompetencer:
- opsøge informationer online på fransksproget hjemmeside
- læse og forstå tekst
- lytte og forstå tale
- give udtryk for observationer, interesser og holdninger

Materialet på fransksprog.dk er udviklet af:
Florence Alleman, Pauline Jupin & Christine Lyotier, Institut français du Danemark.

RADIOINDSLAG:
https://www.radiofrance.fr/franceinfo/podcasts/le-vrai-ou-faux/la-television-iranienne-censure-t-elle-le-corps-des-athletes-femmes-dans-les-retransmissions-des-jo-comme-l-affirment-certains-internautes-1918508

https://www.radiofrance.fr/franceinfo/podcasts/le-vrai-ou-faux/paris-2024-n-y-avait-il-aucun-athlete-francais-sous-le-seuil-de-pauvrete-pour-les-jeux-olympiques-comme-l-affirme-emmanuel-macron-9516719

https://www.radiofrance.fr/franceinfo/podcasts/le-vrai-ou-faux/vrai-ou-faux-plus-de-12-000-sans-abri-ont-ils-ete-evacues-d-ile-de-france-pour-les-jo-sans-pour-la-plupart-etre-reloges-comme-le-dit-daniele-obono-2466888

https://www.radiofrance.fr/franceinfo/podcasts/le-vrai-ou-faux/vrai-ou-faux-la-seine-etait-elle-baignable-lors-des-epreuves-en-eau-libre-des-jeux-olympiques-6188274
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 [EKS] L'École - Zone de Guerre?

Forløbet tager udgangspunkt i forskellige teksters fremstilling af det at gå i skole, hvor det enten i overført betydning eller mere bogstaveligt kan være "en krig".
Fra musikgruppen "La Femme"s melankolske sang Septembre til anmeldelse og et længere uddrag fra starten af værket "Changer : Méthode" af Édouard Louis, til en dramatisk læsning af det absurde teaterstykke "La Lecon" af Ionesco (disse to med paralleloversættelse til rådighed) og en artikel om den afbrudte skolegang for Ukraines unge generation publiceret på Unicefs belgiske hjemmeside.

Kernetekster:
---------------------
Sang: Septembre af La Femme (2016)

Anmeldelse af Changer: méthode (transkriberet interview): "Changer : méthode" - Edouard Louis "plus littéraire que jamais" d'après le "Masque & la Plume" (20. okt., 2021)
=> https://www.radiofrance.fr/franceinter/changer-methode-edouard-louis-plus-litteraire-que-jamais-d-apres-le-masque-la-plume-3208971

Edouard Louis: Changer : Méthode, (udg. på Points, 2021), pp 26-63

Eugène Ionesco: La Lecon (1950, uropført 1951) - udg oplysninger nedenfor

Artikel om skolegang eller mangel på samme i krigszone =>
https://www.unicef.be/fr/news/ukraine-rentree-scolaire-en-temps-de-guerre

Paralleloversættelser:
-----------------------------------
- Eugène Ionesco: "La leçon = Enetime" (dansk + fransk tekst) dansk ovs af Chr. Ludvigsen. Dansklærerforeningen, Gyldendal 1976.

- Édouard Louis: Forvandlingens metode, dansk ovs  (Gyldendal, 2023)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 39 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 [EKS] Très superstitieux

Forløbet kombinerer et ønske om at arbejde med frankofonien, fransk talt udenfor frankrig og eventyr.

Emnet er afgrænset til at omhandle Québec og de contes (fortællinger), man har fra området. Historier, som ofte rummer noget overtro (=det "fantastiske" element) et mørke, som kan skyldes genfærd eller djævelens tilstedeværelse.
I Québec har katolicismen traditionnelt haft en stor indflydelse, og dette forklarer den litterære tendens.

Udover det overtroiske element, som titlen indikerer, møder eleverne også tekster og videoer, som fortæller om europæernes ankomst til området, og den kamp imellem det engelske og det franske sprog, der findes i dag - og ganske kort om debatten for og imod suverænitet eller inklusion i Canada.

Oversigt over materialet:
--------------------------------------

Tekster om Canada og Québec:

Le Québec et le Canada, https://quebec.systime.dk/?id=140#c517
Le début du Canada, https://quebec.systime.dk/?id=151#c467
La ville de Québec (1), https://quebec.systime.dk/?id=144#c444
(samt et mindre udvalg af øvelser, som støtter klargørelsen til den skriftlige prøve, herunder billedbeskrivelsen)

Eventyr / contes:

La Dame Blanche (video, transkription og elevmateriale, i let tilpasning) https://enseigner.tv5monde.com/fiches-pedagogiques-fle/la-dame-blanche
Le cheval noir (video, transkription og elevmateriale, i let tilpasning)
https://enseigner.tv5monde.com/fiches-pedagogiques-fle/le-cheval-noir

Sprogdebatten:
Forløbet kombinerer et ønske om at arbejde med frankofonien, fransk talt udenfor frankrig og eventyr.

Emnet er afgrænset til at omhandle Québec og de contes (fortællinger), man har fra området. Historier, som ofte rummer noget overtro (=det "fantastiske" element) et mørke, som kan skyldes genfærd eller djævelens tilstedeværelse.
I Québec har katolicismen traditionnelt haft en stor indflydelse, og dette forklarer den litterære tendens.

Udover det overtroiske element, som titlen indikerer, møder eleverne også tekster og videoer, som fortæller om europæernes ankomst til området, og den kamp imellem det engelske og det franske sprog, der findes i dag - og ganske kort om debatten for og imod suverænitet eller inklusion i Canada.

Oversigt over materialet:
--------------------------------------

Tekster om Canada og Québec:

Le Québec et le Canada, https://quebec.systime.dk/?id=140#c517
Le début du Canada, https://quebec.systime.dk/?id=151#c467
La ville de Québec (1), https://quebec.systime.dk/?id=144#c444
(samt et mindre udvalg af øvelser, som støtter klargørelsen til den skriftlige prøve, herunder billedbeskrivelsen)

Eventyr / contes:

La Dame Blanche (video, transkription og elevmateriale, i let tilpasning) https://enseigner.tv5monde.com/fiches-pedagogiques-fle/la-dame-blanche
Le cheval noir (video, transkription og elevmateriale, i let tilpasning)
https://enseigner.tv5monde.com/fiches-pedagogiques-fle/le-cheval-noir

Sprogdebatten:
Forløbet kombinerer et ønske om at arbejde med frankofonien, fransk talt udenfor frankrig og eventyr.

Emnet er afgrænset til at omhandle Québec og de contes (fortællinger), man har fra området. Historier, som ofte rummer noget overtro (=det "fantastiske" element) et mørke, som kan skyldes genfærd eller djævelens tilstedeværelse.
I Québec har katolicismen traditionnelt haft en stor indflydelse, og dette forklarer den litterære tendens.

Udover det overtroiske element, som titlen indikerer, møder eleverne også tekster og videoer, som fortæller om europæernes ankomst til området, og den kamp imellem det engelske og det franske sprog, der findes i dag - og ganske kort om debatten for og imod suverænitet eller inklusion i Canada.

Oversigt over materialet:
--------------------------------------

Tekster om Canada og Québec:

Le Québec et le Canada, https://quebec.systime.dk/?id=140#c517
Le début du Canada, https://quebec.systime.dk/?id=151#c467
La ville de Québec (1), https://quebec.systime.dk/?id=144#c444
(samt et mindre udvalg af øvelser, som støtter klargørelsen til den skriftlige prøve, herunder billedbeskrivelsen)

Eventyr / contes:

La Dame Blanche (video, transkription og elevmateriale, i let tilpasning) https://enseigner.tv5monde.com/fiches-pedagogiques-fle/la-dame-blanche
Le cheval noir (video, transkription og elevmateriale, i let tilpasning)
https://enseigner.tv5monde.com/fiches-pedagogiques-fle/le-cheval-noir

Det franske sprog i Québec:
https://youtu.be/cb2dq1wmrpc?si=jY3oP6o3Xbh_7T5l

Selvstændighedsdebatten og sprog-identitet i Québec:
https://youtu.be/tf_DIZMvePo?si=ovkLfQx-5_oexgly
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 L'amour - c'est quoi exactement?

Forløbet ønsker at anskue emnet "L'amour" fra en række forskellige vinkler, i særlig grad fordi holdet rummer elever med blandede studieretninger. Det et kort og i høj grad selvstuderet sidste forløb inden SRP-fasen, hvor jeg havde medbragt tekster, som på forskellig måde appellerede til holdets smag. Følgende tekster var i spil:

- Pierre de Ronsard: À Cupidon, 1550-52 (eskorteret af omskrivning til moderne fransk)
- Madame Bovary (uddrag på s. 83-84 af Entrées, Bering og Sørensen, Gyldendal 2009)
- Charles Baudelaire: Une Charogne, 1857
-  Victor Hugo: Aimons toujours ! Aimons encore, 1856
- https://www.levif.be/societe/lamour-cest-quoi-2/ => Comment la chimie explique que l’on tombe amoureux d’une personne et pas d’une autre

Elevpræsentationerne foregik vha powerpoint og en efterfølgende snak om teksten.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Repetition

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer