Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Aalborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Fransk A
|
Lærer(e)
|
Ulla Birgitte Rasmussen
|
Hold
|
2022 FRB1 (1g FRB1, 2g FRB1, 3g FRB1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til fransk sprog
Præsentation/Formål:
Indføring i det franske sprog (udtale, ordforråd og grammatik) samt aspekter af fransk kultur og samfund. Præsentationen ligger i direkte forlængelse af grundforløbet i fransk.
Kernestof:
Udvalgte kapitler fra Jutta Fitzner og Trine Rhein-Knudsen: "Carte Blanche" - grundbog + øvebog.
Udvalgte kapitler fra Vibeke Gade:
Kortfilm:
"Belle-gueule"
Grammatik:
Verbalsystemet - 1., 2. og 3. regelmæssige bøjning i præsens
De uregelmæssige verber 'être', 'avoir', 'faire' og 'aller' i præsens
Futur proche
Impératif
Pronominer: personlige, possessive, refleksive
Præpositioner: à, de, en, dans
Genitiv
Udtale: élision + liaison, nasalvokaler, stemt 'g' og stemt 'j'
Adjektivernes bøjning i køn og tal
Omfang: 50 normalsider
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgaver, der skal løses i modulet 1.12.
|
02-12-2022
|
FRANSK fra lyd til skrift_Nolwenn
|
19-01-2023
|
Interview
|
01-02-2023
|
Lille prøve
|
09-02-2023
|
Opgaver på minlæring
|
17-04-2023
|
Moi et ma famille (mundtlig aflevering)
|
30-04-2023
|
Qui va où?
|
11-05-2023
|
Diverse
|
19-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
43 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Paris_la grande ville (EKS)
FORMÅL
Vi arbejder med storbyen som sted, og specifikt med Paris. Vi beskriver Paris' byplan, de forskellige kvarterer/arrondissementer og forskellen på centrum og "banlieues".
Gennem kortfilm fra ensemblefilmen "Paris je t'aime" undersøger vi forskellige aspekter af Paris: Paris som kærlighedens by, kontrasternes Paris og livet i storbyen generelt.
Karambolage, Arte (2016): Les arrondissements de Paris
https://www.youtube.com/watch?v=DZEv01cJuLI
Court-métrage:
Del af kollektivfilmen "Paris, je t'aime":
Bruno Podalydès (2006): Montmartre
Walter Salles & Daniela Thomas (2006): Loin du 16e.
(For nogle elevers vekommende i forbindelse med FF-forløb:)
Gurinder Chadha (2006): Quais de Seine
Vox-pop publiceret på www.oulala-paris.fr:
MICRO-TROTTOIR - Vivre à Paris : avantages VS inconvénients
https://www.youtube.com/watch?v=N0tsdiKTO8I&feature=youtu.be
Maria Hassing (2020): Paris - la grande ville. Systime.
Kapitel 3: J'adore Paris. Introduction
https://paris.systime.dk/?id=132
Kapitel 4: L'aliénation et la solitude. Introduction
https://paris.systime.dk/?id=133
Supplerende materiale:
Ulla Gjedde Palmgren (2012): Pariserne. Jorden rundt i byernes by. IN vide verden Paris. Aarhus Universitetsforlag, s. 5-11.
Omfang: ca. 20 normalsider
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Carte postale
|
14-08-2023
|
Lav opgaverne i Minlæring
|
04-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Les jeunes, la famille et l'amitié (EKS)
FORMÅL:
Repetition og træning af stof fra introforløbet med særlig fokus på lytteforståelse og talefærdighed.
Mots clés:
école, lycée, lycéen, cour, matière, devoirs, ami, amie, petit(e) ami(e), relation, couple, divorcé, amitié
I forløbet arbejder vi systematisk med at stille og besvare spørgmål på fransk. Grammatisk fokus er verbalbøjningen, særligt passé composé og futur proche samt de bundne personlige pronominer.
KERNESTOF:
Mette Bering og Mimi Sørensen: "Quatre amis". Gyldendal, 2010 med tilhørende DVD, afsnittene 1,2 4, 7, 8 og 10.
Film:
Olivier Nakache, Éric Tolédano (2011): "Les Intouchables" (set i 1g)
Omfang: ca. 30 normalsider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
La France actuelle 1 (EKS)
FORMÅL
I forløbet arbejder vi med væsentlige træk ved det franske samfund.
Mots clés:
banlieue, cité, manifestation, émeute, le pouvoir - pouvoir formel vs. pouvoir réel, pauvreté, injustice, le rôle de la police
grammatik: nægtelser,
KERNESTOF
Court-métrage:
Del af kollektivfilmen "Paris, je t'aime": Walter Salles & Daniela Thomas (2006): Loin du 16e.
DRTV (2023): Deadline, 9.1. 2023. Præsentation af og interview med forfatteren Édouard Louis.
Dokumentarfilm på CPH:DOX 2024:
Francois Caillat (2023): Édouard Louis ou la Transformation. The many Lives of Édouard Louis.
Clip vidéo:
Macron recadre sèchement un jeune qui l'avait appellé Manu
Images:
1. Tableau: Eugène Delacroix: La Liberté guidant le peuple
2. Photo: Manifestation des gilets jaunes
3. Photo: Emmanuel Macron en visite officielle au Danemark
Camilla Østergaard Nielsen, Ronja Lasvill-Andersen, Kirstine Hell Hansen (2022):
La clé – Analyse og metode til fransk. Systime: Om at analysere film og tv-serier.
https://lacle.systime.dk/?id=139
Omfang: ca. 15 normalsider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Voyage, migration, fuite
Vi arbejder med det aktuelle tema flygtningekrisen. Fokus på at definere, hvad en flygtning er, hvordan en flygtning flygter, og hvordan det er at leve som flygtning.
Materiale:
Diverse billeder (Kilde: CestFranc)
Film om Calais (1jour1actu)
C'est quoi un réfugié ? (https://vimeo.com/98653537)
Une sélection de photos (CestFranc: http://apfvalblog.blogspot.com)
Supplerende stof:
Uddrag fra grafisk roman: Là où vont nos pères af Shaun Tan i 2006.
Omfang: ca. 6 normalsider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
La France actuelle 2 (EKS)
FORMÅL
Forløbet bygger videre på forløbet i 2g. Omdrejningspunktet her er en grundig analyse af plot, problemstillinger og dilemmaer i filmen "Les Misérables".
Mots clés:
banlieue, cité, manifestation, émeute, le pouvoir - pouvoir formel vs. pouvoir réel, pauvreté, injustice, le rôle de la police
KERNESTOF
Film:
Ladj Ly (2019): "Les Misérables".
Samuel Benchetrit (2005): "Hall" fra "Chroniques de l'asphalte". Her fra Birgit Mogensen og Bente Virring (2007): "Banlieues". Gyldendal, s. 8-10.
SUPPLERENDE MATERIALE
Om optøjerne i forbindelse med drabet på Nahel Merzouk, 2023:
Connie Pedersen (2023): "Écouter la colère - de la Révolution à nos jours". Acces, s. 113-115, 118-19, 122-123.
Omfang: ca. 24 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Le francais dans le monde (EKS)
FORMÅL
Forløbet bygger videre på et kortere introducerende forløb fra 2g om 'Voyage', 'migration' og 'fuite', hvor vi kort berørte Frankigs koloniale fortid og frankofoni.
Vi koncentrerer os nu primært om Maghreb og det særlige forhold mellem Frankrig og de arabiske lande i Nordafrika. Det gælder både det franske sprog og den franske indflydelse i Maghreb-landene og (især) de maghrebinske indvandrere i Frankrig.
KERNESTOF
SVT2, vært Jonas Modin (2014): Le francais en Tunisie. Dokumentarserien Alors demande.
Fra Mette Bering og Mimi Sørensen (2009): Entrées. Fransk basisbog:
a. Om le Maghreb + l'influence arabe sur la langue francaise (s. 122)
b. Valentine Goby (2007): Extrait du roman Le Cahier de Leïla (s. 130-132).
c. Artiklen "Quels Musulmans sont les Marocains?"
Walid Mattar (2011): Baba Noël. Kortfilm.
Omfang: ca. 18 normalsider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d49173897377",
"T": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d49173897377",
"H": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d49173897377"
}