Holdet 2022 HI/j - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Aalborg Katedralskole
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Helle Kathrine Lundum Sindberg, Mads Dragsbæk
Hold 2022 HI/j (1j HI, 2j HI, 3j HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til historie
Titel 2 Udvandring til USA i 1800-tallet
Titel 3 Klassekamp og modernitet i Danmark i 1800-tallet
Titel 4 Miniforløb om Irans historie
Titel 5 Rom
Titel 6 Imperialisme
Titel 7 Det danske rige
Titel 8 Køn og familie
Titel 9 Israel og Palæstina
Titel 10 Den franske revolution
Titel 11 Middelalderens udstødte
Titel 12 Lange linjer og repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til historie

Miniforløb om historiefagets metoder, særligt fokus på kildeanalyse og historiebrug.

Kernestof:
Hassing, Anders og Christian Vollmond, Fra fortid til historie, 2013, s.13-14 og 30-33

Supplerende:
Billedreklamer for kosmetikfirmaet Nilens Jord, museet Den Gamle By, tv-serien Game of Thrones og sangen ”Gi’ mig Danmark tilbage” af musikeren Natascha
Fotografi af monumentet Frihedsstøtten i København
Fotografier af gademalerier i Aalborg:
Værk af Tristan Eaton, Alexander Foss Gade 16
Værk af Guido van Helten, Visionsvej 49

Faglige mål:
demonstrere viden om fagets identitet og metoder

I alt ca. 13 s.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
Væsentligste arbejdsformer
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Udvandring til USA i 1800-tallet

Forløbet handler årsagerne til at mange danskere immigrerede til USA i sidste halvdel af 1800-tallet. Det handler derfor både om USA og Danmark i 1800-tallet, hvor vi undersøger levevilkår, forventninger og motivation. Vi undersøger hvilke forhold, der medvirkede til at immigrationen fandt sted netop i slutningen af 1800-tallet. Til det formål læser vi breve, kontaktannoncer, lovgivningsstof, hører podcast og ser fotos, som vi analyserer og perspektiverer til danske og amerikanske forhold i nutiden.

Kernestof:
forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne

Materiale:
Bjerre-Poulsen, Niels, USA – historie og identitet, 2010, s.8-10, 28-30, 32, 19-25
Brøndal, Jørn, Dansk udvandring til USA 1820-1930, 2020, https://danmarkshistorien.lex.dk/Dansk_udvandring_til_USA,_1820-1930
Sønnichsen, Ole, Rejsen til Amerika – Drømmen om et nyt liv, 2020, s. 12, 83-84, 90-93, 150-151
Sørensen, Claus Møller, Skole og undervisning efter 1814, 2017, https://danmarkshistorien.lex.dk/Skole_og_undervisning_efter_1814
Thiedecke, Johnny, Slaveri fra oldtid til nutid, 2011, s.77-78
Thomsen, Liv, 1800-tallet på vrangen, 2007, s.70-75

Supplerende:
Danmark på prærien, DRTV, 2013, https://www.dr.dk/drtv/episode/danmark-paa-praerien_357114
Rothstein-Christensen, Emil, De Lovløse, sæson 2 afsnit 1-4, P1 dokumentar, DR LYD, 2022, https://www.dr.dk/lyd/p1/de-lovloese-3337857881000
Riis, Jacob A., How the other half lives 1849-1914, nyudgivelse med kommentarer af Hasia Diner, 2010, s.38-39, 104, 141, 171, 533, 551-552
Sønnichsen, Ole, Rejsen til Amerika – Drømmen om et nyt liv, 2020, s. 67-69, 144-149, 152-161, 164-166, 170-173
Ægteskabsannoncer i danske aviser 1817-1880, https://danmarkshistorien.lex.dk/%C3%86gteskabsannoncer_i_danske_aviser,_1817_til_1880

Faglige mål:
redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie


I alt ca. 75 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
Titel 3 Klassekamp og modernitet i Danmark i 1800-tallet

I forlængelse af forløbet om udvandring til USA går vi i dybden med danske samfundsforhold og undersøger vilkår og nye strømninger blandt forskellige grupperinger i samfundet. Vi bygger videre på vores viden om 1800-tallet fra det seneste forløb og læser kilder, der handler om landarbejdere, industrialisering, urbanisering og kampen for et mere lige samfund.

Kernestof:
forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne

Materiale:
Christensen, Christian, Om fattigdom i 1887, https://danmarkshistorien.lex.dk/Christian_Christensen_om_fattigdom_i_1880'erne
Granov, Kristoffer, Industrialiseringen, Information, 2015 (13 s.)
Hassing, Anders og Christian Vollmond, Fra fortid til historie, 2013, s.28-48
Hyldtoft m.fl., ”Detailpriser og familiers budget 1897” i Det industrielle Danmark 1840-1914, 1981
Kold, Lotte Flugt, Slaget på Fælleden 1872, 2012, https://danmarkshistorien.lex.dk/Slaget_p%C3%A5_F%C3%A6lleden_den_5._maj_1872
Kvindevalgretsforeningen, Hvad vi vil, avis udgivet af Kvindelig Fremskridtsforening, 1.3.1889 (ca. 5 s.)
Meyer, Johanne, Kvinders politiske Valgret og Valgbarhed, 1888, https://danmarkshistorien.lex.dk/'Kvindens_politiske_Valgret_og_Valgbarhed'_-_tale_af_Johanne_Meyer,_1888
Pio, Louis, Maalet er fuldt!, 1872, https://danmarkshistorien.lex.dk/Louis_Pio_%22Maalet_er_fuldt!%22_2._maj_1872
Sabroe, Peter, artikel i avisen Demokraten ”Børn i Skejby dræbte af røg”, 1898


Supplerende:
Jacobsen, Anette Faye og Anne Løkke, Familieliv i Danmark 1550-2000, 1999 (5 s.)
Historien om Danmark: Grundloven, folket og magten, DRTV, https://www.dr.dk/drtv/serie/historien-om-danmark_474368
Kühle, Ebbe, Danmark, historie og samfund, 2000, s.94-100, 106-112
”En kvindes dag” – tegneserie fra bogen Kvinde kend din krop, 1975

Faglige mål:
analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne

I alt ca. 88 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde
Titel 4 Miniforløb om Irans historie

Forløbet giver et kronologisk overblik over Irans historie fra Perserriget til Revolutionen i 1979. Meningen er at forløbet skal øge forståelsen for kulturmøder og kultursammenstød gennem tiderne. Desuden skal det danne en ramme for forståelsen af nutidens begivenheder i Iran, med fokus på menneskerettigheder og globalisering.

Kernestof:
politiske og sociale revolutioner

Materiale:
McKay, John P. m.fl., A History of World Societies, 2017, s. 20-25
Jespersen, Kaj Pinholt, Iran – historie, samfund, religion, 2013, s.24-30, 43-44
Women Rising, dokumentarfilm fra BBC World, oktober 2022

Supplerende:
Aakjær, Shahin, Fædreland, P1 dokumentar, DR LYD, 2022, https://www.dr.dk/lyd/p1/faedreland-4039149164000

Faglige mål:
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie

I alt ca.33 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Personlige
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 5 Rom

Forløb om Romerrigets udvikling fra republik til kejserrige samt grundene til rigets sammenbrud. Således var der i forløbet følgende nedslag:

- Etableringen af den romerske republik på den italienske halvø
- Den romerske republiks vigtige organer
- Politisk krise i senrepublikkens tid med Tiberius Gracchus som aktør
- Dagliglivet i Rom
- Cæsars erobring af Rom
- Roms kejsere

Forløbet blev afsluttet med en studietur til Rom i samarbejde med religion.

Særligt fokus: krise i republikkens sidste tid og styret under de tidlige kejsere


KERNESTOF:
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- politiske og sociale revolutioner
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne

FAGLIGE MÅL:
anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
demonstrere viden om fagets identitet og metoder

MATERIALE:

Fremstillinger:
- Abrahamsen m.fl., Portal - verden før 1914, Malling-Beck, s. 37-44
- Helles, Knud: Romerriget, Columbus, s. 38-40, 43-44, 52-58, 68-74
- Nielsen m.fl.: Skruen uden ende, Nyt Teknisk forlag 2005, s. 38-40 (afsnittet: "Hære, våben og lejre")
- 'Om kilderne' fra Christiansen, Den romerske republiks sidste hundrede år, Gjellerup 1971, s. 79-81


Kilder:
- "Brevveksling mellem Gaius Plinius og kejser Trajan" fra Helles, Knud: Romerriget, Columbus; s. 66
- "Tacitus om kejser Neros kristenforfølgelser" fra  Danielsen m.fl.: Fokus 1, Gyldendal 2010, s. 58-59
- "Goldsmith: Det romerske riges undergang. En sociologisk og økologisk tolkning (1975)" fra Helles, Knud: Romerriget, Columbus; s. 89-94

Supplerende materiale:
- 'Kilder om den romerske dagligdag' fra Arendse og Thiedecke: "Ansigt til ansigt med romerne", Pantheon 1997

Dokumentar:
- DR2: Romerrigets storhed og fald, afsnit 1 - Tiberius Gracchus, (https://mitcfu.dk/mm/player/?copydan=030912101835), (findes på mitcfu.dk)
- DR2: Romerrigets storhed og fald, afsnit 3 - Nero, 2009, (https://mitcfu.dk/mm/player/?copydan=030912141835), (findes på mitcfu.dk)
- DRKultur: Historiens største helte, afsnit 3 - Cæsar, 2010 (findes på mitcfu.dk)


Omfang ca. 50 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
Titel 6 Imperialisme

Forløbet handlede om den europæiske og særligt den britiske kolonisering af Afrika i slutningen af 1800-tallet.

Særligt fokus:
Årsager til europæisk og særligt britisk imperialisme i Afrika i slutningen af 1800-tallet. Herunder kategorisering af europæernes fremmedsyn på afrikanerne i forbindelse med kulturmødet. Perspektiv til danske møder med fremmede i samme periode.

Emner:
- Imperialisme som begreb
- Cecil Rhodes i Sydafrika
- Synet på de fremmede og fremstillinen af dem blandt samtidens europæere

KERNESTOF:
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- globalisering

FAGLIGE MÅL:
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling

MATERIALE:

Fremstillinger:
- Abrahamsen m.fl., Portal - verden før 1914, Malling-Beck, s. 174-181, 185-186, 189
- Stanton: Folkedrab som stadier fra folkedrab.dk, https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/hvordan-opstaar-folkedrab-tre-teoretiske-bud/stanton-folkedrab-stadier

Kilder:
- "Floridon, Anna Augusta: Indkøbstur i Belgisk Congo, 1920" fra fra Rostgaard og Schou, Kulturmøder i dansk kolonihistorie, Gyldendal 2010, s. 179-181
- "Cecil Rhodes' koncession i Syd-Rhodesia 1888", "Lobengulas klage til dronning Victoria 1889", "Dronning Victorias svar til Lobengula 1889" fra Bender og Gade, Imperialismen og 1. verdenskrig 1870-1918 - belyst ved kilder, Munksgaard 1986, s. 48-51

Dokumentar:
- DRKultur: Dronning Victoria, afsnit 4 (kapløbet om afrika), 2013 (findes på mitcfu.dk),

Supplerende materiale:
- 'Kultur, fremmedbilleder og kulturmøder (sociologisk teori)' fra Rostgaard og Schou, Kulturmøder i dansk kolonihistorie, Gyldendal 2010, s. 20-21
- Kildetekster om "de fremmede"

Omfang ca. 30 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Pararbejde
Titel 7 Det danske rige

Forløb om Danmarks tilblivelse og udvikling på den globale scene. Herunder afklaring af begreberne stat og nation. Fokus i forløbet var at diskutere hvornår Danmark opstod som stat og om nationen Danmark blev "opfundet" i 1800-tallet. Der var også fokus på slaveriets rolle under enevælden i Danmark.  
Til sidst i forløbet var der et perspektiv til Danmark under nazisternes besættelse og holocaust

Særligt fokus:
Stats- og nationsdannelse i vikingetiden og højmiddelalderen. Herunder samarbejdet mellem konge- og kirkemagt i Danmark.

Emner:

- Vikingetiden. Her blev periodiseringen af vikingetiden også vendt
- Den tidlige middelalder med fokus på samarbejde mellem konge- og kirkemagt samt de danske korstoges betydning i statsdannelsen
- 1800-tallet. Her var fokus på de slesvigske krige
- Holocaust

KERNESTOF:
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- Holocaust og andre folkedrab

FAGLIGE MÅL:
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende

MATERIALE:
Fremstillinger:
- "Handel, ekspansion og krig" fra Danielsen m.fl.: Fokus 1, Gyldendal (ibog),
https://fraantikkentileuropaeiskekspansion.ibog.gyldendal.dk/?id=p164
- Sørensen, Carl Harding: Vikinger og togter, Gyldendal 1990, s. 62-68, 76-77, 96-97 (Om plyndring, om handel, om vikingetogter, om kolonisation)
- "Danmarks tilblivelse" fra Danielsen m.fl.: Fokus 1, Gyldendal (ibog),
https://fraantikkentileuropaeiskekspansion.ibog.gyldendal.dk/?id=p132
- "Navnet Danmark og de første danskere" fra Danielsen m.fl.: Fokus 1, Gyldendal (ibog),
https://fraantikkentileuropaeiskekspansion.ibog.gyldendal.dk/?id=p162
- Danmarkshistorien.lex.dk: "Harald Blåtands palisade i Jelling, ca. 968", (https://danmarkshistorien.lex.dk/Harald_Bl%C3%A5tands_palisade_i_Jelling,_ca._968)
- "De første tegn på en dansk stat" fra Danielsen m.fl.: Fokus 1, Gyldendal (ibog), https://fraantikkentileuropaeiskekspansion.ibog.gyldendal.dk/?id=p163
- "Fra viking i vest til korsfarer i øst" fra Danielsen m.fl.: Fokus 1, Gyldendal (ibog), https://fraantikkentileuropaeiskekspansion.ibog.gyldendal.dk/?id=p166
- "Borgerkrig" fra Danielsen m.fl.: Fokus 1, Gyldendal (ibog), https://fraantikkentileuropaeiskekspansion.ibog.gyldendal.dk/?id=p167
- "Valdemarstiden 1157-1241" fra Danielsen m.fl.: Fokus 1, Gyldendal (ibog), (https://fraantikkentileuropaeiskekspansion.systime.dk/?id=168)
- Danmarkshistorien.lex.dk: "Den danske slavehandel, ca. 1660-1848", (https://danmarkshistorien.lex.dk/Den_danske_slavehandel,_ca._1660-1848)
- Danmarkshistorien.lex.dk: "Ernst Schimmelmann, 1747-1831", (https://danmarkshistorien.lex.dk/Ernst_Schimmelmann,_1747-1831)
-  Abrahamsen m.fl., Portal - verden før 1914, Malling-Beck, s. 114-116 (afsnittet: Handelskapitalisme og merkantilisme)
- Søndberg, Olaf: Danmark i krig - fra nationale konflikter til international aktivisme, Systime 2012, s. 90-94
- "Om historiebrug" fra Hassing og Vollmond: Fra fortid til historie, Columbus (ibog),
https://frafortidtilhistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=p184
- "Om historiebevidsthed" fra Hassing og Vollmond: Fra fortid til historie, Columbus (ibog), https://frafortidtilhistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=p140
- Danmarkshistorien.lex.dk: "Historiebrug af vikingetiden", https://danmarkshistorien.lex.dk/Historiebrug_af_vikingetiden
- "Danskhedsbegrebet" fra Adriansen m.fl., Fokus 2, Gyldendal (iBog), https://fraoplysningstidtileuropaeiskintegration.systime.dk/?id=177
- "Tekst om Dannebrog" fra Adriansen m.fl.: Fokus 2, Gyldendal 2009, s. 95
- Tekst om identitet og nationale stereotyper

Kilder:
- "Ernst Schimmelmanns brev om slavehandelen, 18. juni 1791". Her fra danmarkshistorien.lex.dk, (https://danmarkshistorien.lex.dk/Ernst_Schimmelmanns_brev_om_slavehandelen,_18._juni_1791)
- "Orla Lehmann: Tale ved Casinomødet 20. marts (1848)". Uddrag fra https://danmarkshistorien.lex.dk/Orla_Lehmanns_tale_ved_Casino-m%C3%B8det,_20._marts_1848

Dokumentar:
- DR1 (2017): Historien om Danmark, afsnit 4 (tidlig middelalder), https://www.dr.dk/drtv/serie/historien-om-danmark_474368
- DR1 (2017): Historien om Danmark, afsnit 8 (grundloven, folket og magten), minut 7-11, https://www.dr.dk/drtv/serie/historien-om-danmark_474368
- Folkedrab.dk (2011): Theresienstadt - danske børn i nazistisk fangenskab, afsnittene 3, 5, 8 og 11, https://folkedrab.dk/laererforum/undervisningsmateriale-om-holocaust-andre-folkedrab/danske-joeder-theresienstadt/se/se

Supplerende materiale:
- Abrahamsen m.fl., Portal - verden før 1914, Malling-Beck, s. 142 (afsnittet: Folk, nation og stat)
- "Nürnberg-lovene, 1935". Her fra https://folkedrab.dk/kilder/kilde-nurnberg-lovene
- Folkedrab.dk: Tidslinje for Holocaust, https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/tidslinje-holocaust
- Danmarkshistorien.lex.dk: Thyra Danebod, død ca. 950, https://danmarkshistorien.lex.dk/Thyra_Danebod,_d%C3%B8d_ca._950
- "Uddrag fra Saxos danmarkskrønike om Dronning Thyras ægteskab med Gorm den Gamle (ca. år 1200)". Her fra Zeeberg, Peter: Saxos Danmarks Historie, Gads Forlag 2015, s. 439-441
- "Økonomisk vækst" fra Danielsen m.fl.: Fokus 1, Gyldendal (ibog), (https://fraantikkentileuropaeiskekspansion.systime.dk/?id=169)
- "Centralisering og statsdannelse" fra Danielsen m.fl.: Fokus 1, Gyldendal (ibog), (https://fraantikkentileuropaeiskekspansion.systime.dk/?id=170)



Ca. 50 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
Titel 8 Køn og familie

Diakront forløb om familielivet fra antikken over middelalderen til de moderne og senmoderne samfund. Der var fokus på familien i den vestlige kulturkreds.
Med undtagelse af antikken blev der så vidt muligt taget udgangspunkt i danske kilder og fremstillinger. Det faglige fokus var at diskutere, hvordan det omgivende samfund prægede rollerne og pligterne for de enkelte medlemmer af familierne.
Der var også fokus på periodisering i form af inddeling i traditionelle, moderne og senmoderne samfund.

Særligt fokus:
Forandringer fra det første til det andet moderne samfund (Ulrich Becks begreber) og forandringer i forhold til opdragelse og kønsroller i familien.

Emner:

- Kvinder i vikingetiden
- Ægteskab og kærlighed i middelalderen
- Familien og kønsroller i det moderne og senmoderne samfund

KERNESTOF:

- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne

FAGLIGE MÅL:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper

MATERIALE:

Fremstillinger:
- Løkke, Anne & Jacobsen, Anette Faye, Familieliv i Danmark – 1550 til år 2000, Systime 1999, s. 95-118
- Gudbjerg-Hansen, Susanne m.fl.: Flere sider af KS-Grundbogen, Lindhardt og Ringhof 2016, s. 88-93
- Danmarkshistorien.lex.dk: "Kvinder i dansk vikingetid", (https://danmarkshistorien.lex.dk/Kvinder_i_Danmarks_vikingetid)
- Danmarkshistorien.lex.dk: Thyra Danebod, død ca. 950, https://danmarkshistorien.lex.dk/Thyra_Danebod,_d%C3%B8d_ca._950
- Danmarkshistorien.lex.dk: "Martin Luther og de reformatoriske idéer: Køn og kønsroller", (https://danmarkshistorien.lex.dk/Martin_Luther_og_de_reformatoriske_id%C3%A9er_K%C3%B8n_og_k%C3%B8nsroller)
- "Ægteskab - kærlighed" fra Carstensen og Olsen: Middelalderliv, Gyldendal 1987, s. 77-78

Kilder:
- "Aristoteles om den store forskel". Her fra Thiedecke: "Ansigt til ansigt med grækerne", Pantheon 1996, s. 239
- "Uddrag fra Saxos danmarkskrønike om Dronning Thyras ægteskab med Gorm den Gamle (ca. år 1200)". Her fra Zeeberg, Peter: Saxos Danmarks Historie, Gads Forlag 2015, s. 439-441
- Ti bud til kvinder, fra Kvinden og samfundet (1974)

Supplerende materiale:
- Graf: Analyse af ordvalg i danske aviser, ca. 1910-2010 (Abort)

Omfang ca. 40 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde
Titel 9 Israel og Palæstina

Om forløbet:

Forløbet handlede om den historiske baggrund for konflikten mellem Israel og Palæstina i Mellemøsten. Med stormagterne menes de europæsike stormagters indblanding under og efter første verdenskrig. Særligt den britiske i form af Hussein-McMahon-aftalerne, Sykes-Picot-planen og Balfour-erklæringen. Der var også fokus på Israel/Palæstina under den kolde krig og USA og USSR's alliancer med Israel og de omkringliggende arabiske stater.

Særligt fokus:
Kampen mellem jøder og arabere om det område, der i dag udgøres af Israel, Gaza og Vestbredden. Således også et forløb med udgangspunkt uden for Europa.
Der var hovedvægt på perioden fra 1945 – 1967. Dog med forhistorien med Storbritanniens indblanding i tiden lige før og under første verdenskrig

KERNESTOF:
-politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
-stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
-nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- Holocaust og andre folkedrab

FAGLIGE MÅL:
opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid

MATERIALE:

Fremstillinger:
- "Om FN Resolution 242". Her fra lex.dk: "Israels historie", https://lex.dk/Israels_historie?_gl=1*l4p9p4*_up*MQ..*_gs*MQ..&gclid=EAIaIQobChMI_MrMmOSnjAMVlwuiAx0RejrtEAAYASAAEgK7tPD_BwE#-FN_resolution_242
- "Kampen om Palæstina" fra Fafner, Hans Henrik m.fl.: Israel-Palæstina – Historie, samfund, religion, Systime 2014 (iBog), https://ispa.systime.dk/?id=243
- "Mellemøsten i den kolde krig - optrapning af den arabisk-israelske konflikt (ca. 1952-1964)" fra Mortensen, Henrik Wive: Israel - En stat i Mellemøsten, Systime 2017 (iBog), https://israel.systime.dk/?id=137
- "Mellemøsten i den kolde krig" fra Mortensen, Henrik Wive: Israel - En stat i Mellemøsten, Systime 2017 (iBog), https://israel.systime.dk/?id=177
- "Israel i den kolde krig"  fra Mortensen, Henrik Wive: Israel - En stat i Mellemøsten, Systime 2017 (iBog), https://israel.systime.dk/?id=178
- "Nassers udenrigspolitik"  fra Mortensen, Henrik Wive: Israel - En stat i Mellemøsten, Systime 2017 (iBog), https://israel.systime.dk/?id=179
- "Suezkrisen i 1956"  fra Mortensen, Henrik Wive: Israel - En stat i Mellemøsten, Systime 2017 (iBog), https://israel.systime.dk/?id=180
- "Nasser som vinder"  fra Mortensen, Henrik Wive: Israel - En stat i Mellemøsten, Systime 2017 (iBog), https://israel.systime.dk/?id=181
- "Seksdageskrigen - et vendepunkt i konflikten (1964-1970)"  fra Mortensen, Henrik Wive: Israel - En stat i Mellemøsten, Systime 2017 (iBog), https://israel.systime.dk/?id=138
- "Optakt til Seksdageskrigen"  fra Mortensen, Henrik Wive: Israel - En stat i Mellemøsten, Systime 2017 (iBog), https://israel.systime.dk/?id=184
- "Krig i seks dage i juni 1967"  fra Mortensen, Henrik Wive: Israel - En stat i Mellemøsten, Systime 2017 (iBog), https://israel.systime.dk/?id=185
- "Araberne vil ikke forhandle"  fra Mortensen, Henrik Wive: Israel - En stat i Mellemøsten, Systime 2017 (iBog), https://israel.systime.dk/?id=186
- "Likud til magten i 1977"  fra Mortensen, Henrik Wive: Israel - En stat i Mellemøsten, Systime 2017 (iBog), https://israel.systime.dk/?id=199
- "På vej mod en fred"  fra Mortensen, Henrik Wive: Israel - En stat i Mellemøsten, Systime 2017 (iBog), https://israel.systime.dk/?id=200
- "Sadat vil fred – Camp David-aftalen, 1979"  fra Mortensen, Henrik Wive: Israel - En stat i Mellemøsten, Systime 2017 (iBog), https://israel.systime.dk/?id=201
- "Vejen til Camp David-aftalen" fra "Fafner, Hans Henrik m.fl.: Israel-Palæstina  Historie, samfund, religion, Systime 2014 (iBog), https://ispa.systime.dk/?id=189
- "Oslo-aftalerne: En fredsproces indledes" fra  Fafner, Hans Henrik m.fl.: Israel-Palæstina  Historie, samfund, religion, Systime 2014 (iBog), https://ispa.systime.dk/?id=281
- "Oslo-aftalerne på standby" fra Fafner, Hans Henrik m.fl.: Israel-Palæstina – Historie, samfund, religion, Systime 2014 (iBog), https://ispa.systime.dk/?id=275
- "Kampen om landet og byen" fra Fafner, Hans Henrik m.fl.: Israel-Palæstina – Historie, samfund, religion, Systime 2014 (iBog), https://ispa.systime.dk/?id=229
- "Jerusalem som hellig by" fra Fafner, Hans Henrik m.fl.: Israel-Palæstina – Historie, samfund, religion, Systime 2014 (iBog), https://ispa.systime.dk/?id=239
- "Det hellige land" fra Fafner, Hans Henrik m.fl.: Israel-Palæstina – Historie, samfund, religion, Systime 2014 (iBog), https://ispa.systime.dk/?id=247
- "Det zionistiske projekt" fra Fafner, Hans Henrik m.fl.: Israel-Palæstina – Historie, samfund, religion, Systime 2014 (iBog), https://ispa.systime.dk/?id=161
- "Storbritanniens indtog i Palæstina" fra Fafner, Hans Henrik m.fl.: Israel-Palæstina – Historie, samfund, religion, Systime 2014 (iBog), https://ispa.systime.dk/?id=200
- "Indvandringsbølger fra " Fafner, Hans Henrik m.fl.: Israel-Palæstina – Historie, samfund, religion, Systime 2014 (iBog), https://ispa.systime.dk/?id=267
- "Den arabiske opstand og Peel-kommissionen" - fra Fafner, Hans Henrik m.fl.: Israel-Palæstina – Historie, samfund, religion, Systime 2014 (iBog), https://ispa.systime.dk/?id=280
- "Eksempler på jødisk terrorisme" fra Fafner, Hans Henrik m.fl.: Israel-Palæstina – Historie, samfund, religion, Systime 2014 (iBog), https://ispa.systime.dk/?id=259#c825
- "Hovedbyen på Vestbredden" fra Fafner, Hans Henrik m.fl.: Israel-Palæstina – Historie, samfund, religion, Systime 2014 (iBog), https://ispa.systime.dk/?id=273
- "Al Nakhba og den palæstinensiske identitet" fra Fafner, Hans Henrik m.fl.: Israel-Palæstina – Historie, samfund, religion, Systime 2014 (iBog), https://ispa.systime.dk/?id=272
- Jerichow, Anders: "Mellemøstkonflikter - Historie & samfund, Gyldendal 2009, s. 62-63, s. 66-68
- Bryld, Carl-Johan & Haue, Harry: "Den nye verden 1945-2000", Systime 2000, s. 16-22

Kilder:
- Kildetekster om aftalerne under første verdenskrig. Her fra Fafner, Hans Henrik m.fl.: "Israel-Palæstina – Historie, samfund, religion", Systime 2014 (iBog), https://ispa.systime.dk/?id=240#c767
- Uddrag fra FN-resolution 242. Her fra Bender, Johan: "Palæstinaproblemet i fortid og nutid", Gyldendal 1986, s. 81

Dokumentar:
- Al-Jazeera (2013): "Al Nakba: The Palestinian catastrophe, episode 3", https://www.youtube.com/watch?v=5SKECszemmA

Supplerende materiale:
- Sovjetiske og amerikanske propagandaplakater fra 1950’erne
- WIkipedia.dk: "Den arabiske liga", https://da.wikipedia.org/wiki/Den_Arabiske_Liga
Kort over Israels erobringer fra 1948-1967. Her fra Her fra Bender, Johan: "Palæstinaproblemet i fortid og nutid", Gyldendal 1986, s. 76
- De første 20 minutter af dokumentaren "No other land" fra 2024

Omfang ca. 100  sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 10 Den franske revolution

Forløbet handlede om oplysningstidens tanker og forløbet af den franske revolution.
Der blev i forløbet fokuseret på strukturer og aktører i optakten til og under forløbet af den franske revolution. Der var særligt fokus på det politiske spil og monarkiets rolle i den først del af revolutionen.

Særligt fokus: Udviklingen i den første del af revolutionen. Herunder begivenheder, strukturer og aktører, der spillede en rolle i forløbet fra enevældigt monarki til republik.


KERNESTOF:

nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
politiske og sociale revolutioner
demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv

FAGLIGE MÅL:
behandle problemstillinger i samspil med andre fag
demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

MATERIALE:

Fremstillinger:
- Abrahamsen m.fl., Portal - verden før 1914, Malling-Beck, s. 116-119, 131-135, 139-142
- "Et kongeligt modkup?". Her fra Petersen, Rasmus Kjærgaard: "Den franske revolution – triumf eller tragedie", Systime 2024 (iBog), https://denfranskerevolution.systime.dk/?id=172
- "Opgør med kirken". Her fra Petersen, Rasmus Kjærgaard: "Den franske revolution – triumf eller tragedie", Systime 2024 (iBog), https://denfranskerevolution.systime.dk/?id=173
- "Styr på kaos". Her fra Petersen, Rasmus Kjærgaard: "Den franske revolution – triumf eller tragedie", Systime 2024 (iBog), https://denfranskerevolution.systime.dk/?id=187
- "Et HELT nyt samfund". Her fra Petersen, Rasmus Kjærgaard: "Den franske revolution – triumf eller tragedie", Systime 2024 (iBog), https://denfranskerevolution.systime.dk/?id=188
- "Robespierres fald". Her fra Petersen, Rasmus Kjærgaard: "Den franske revolution – triumf eller tragedie", Systime 2024 (iBog), https://denfranskerevolution.systime.dk/?id=189
- "De moderates revolution (1794-1799)". Her fra Petersen, Rasmus Kjærgaard: "Den franske revolution – triumf eller tragedie", Systime 2024 (iBog), https://denfranskerevolution.systime.dk/?id=147
- "Direktoriet". Her fra Petersen, Rasmus Kjærgaard: "Den franske revolution – triumf eller tragedie", Systime 2024 (iBog), https://denfranskerevolution.systime.dk/?id=199
- "Forfatning nummer tre". Her fra Petersen, Rasmus Kjærgaard: "Den franske revolution-triumf eller tragedie", Systime 2024 (iBog), https://denfranskerevolution.systime.dk/?id=200
- Høffding, Niels:  Den franske revolution 2- Vurderinger og synspunkter, Gyldendal 1981, s. 13-18, 33-41
- "Politiske klubber i Frankrig". Her fra Petersen, Rasmus Kjærgaard: "Den franske revolution – triumf eller tragedie", Systime 2024 (iBog), https://denfranskerevolution.systime.dk/?id=142
- "De andre europæiske stormagter og revolutionen". Her fra Petersen, Rasmus Kjærgaard: "Den franske revolution – triumf eller tragedie", Systime 2024 (iBog), https://denfranskerevolution.systime.dk/?id=192
- "Napoleons styre". Her fra Petersen, Rasmus Kjærgaard: "Den franske revolution – triumf eller tragedie", Systime 2024 (iBog), https://denfranskerevolution.systime.dk/?id=204
- "Krig og fred". Her fra Her fra Petersen, Rasmus Kjærgaard: "Den franske revolution – triumf eller tragedie", Systime 2024 (iBog), https://denfranskerevolution.systime.dk/?id=205
- "De franske revolutioner". Her fra Petersen, Rasmus Kjærgaard: "Den franske revolution -triumf eller tragedie", Systime 2024 (iBog), https://denfranskerevolution.systime.dk/?id=208
- "Alle revolutioners moder". Her fra Petersen, Rasmus Kjærgaard: "Den franske revolution- triumf eller tragedie", Systime 2024 (iBog), https://denfranskerevolution.systime.dk/?id=209
- "Arven efter revolutionen (fra 1815 og frem til vores tid)". Her fra Petersen, Rasmus Kjærgaard: "Den franske revolution- triumf eller tragedie", Systime 2024 (iBog), https://denfranskerevolution.systime.dk/?id=149
- "Historien om den franske revolution". Her fra Petersen, Rasmus Kjærgaard: "Den franske revolution- triumf eller tragedie", Systime 2024 (iBog), https://denfranskerevolution.systime.dk/?id=210

Kilder:
- Udvalgte Cahiers (klagebreve) fra 1789.  Her fra Høffding, Niels: "Den franske revolution 1- Kilder og tekster", Gyldendal 1981, s. 23-35
- "Lov om massemobilisering (23. august 1793)". Her fra Høffding, Niels: "Den franske revolution 1- Kilder og tekster", Gyldendal 1981, s. 71-72

Supplerende:
- Captivating History: "The Rise and Fall of the Habsburg Empire", https://www.youtube.com/watch?v=nMcCHDg44ek
- History Matters: "How did the Holy Roman Empire Work? (Short Animated Documentary)", https://www.youtube.com/watch?v=C8Fd7RSNK0s

Omfang ca. 45 sider

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Almene (tværfaglige)
Væsentligste arbejdsformer
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 11 Middelalderens udstødte

Om forløbet:

Forløbet handlede om middelalderens udstødte grupper. Formålet med forløbet var at belyse de europæiske og danske middelaldernormer ved at kigge på bestemte samfundsgrupper, der ikke levede op til disse, og derfor blev udstødt og ofte straffet til skue for resten af befolkningen.

Særligt fokus:
Fokus: Kristne normer i europæisk middelalder, og hvordan de afsløres gennem udstødelsen af de dele af befolkningen, der udfordrede disse normer.

KERNESTOF:
globalisering
nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie

FAGLIGE MÅL:
redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling

skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper

MATERIALE:


Fremstillinger:
- "Hvad er middelalderen" fra Carstensen og Olsen, Middelalderliv, Gyldendal 1987, s. 7-13
- "Den augustinske tankegang" fra Carstensen og Olsen, Middelalderliv, Gyldendal 1987, s. 21
- Gelting: "Pest, jøder og samfundsorden" fra tidsskrift.dk, afsnittene: "Angst og syndebukke" og "Frygten for en giftsammensværgelse",
(https://tidsskrift.dk/sygdomogsamfund/article/view/578/490)
- 'Sygdomme i middelalderen' fra Carstensen og Olsen. 'Middelalderliv', Gyldendal 1987, s. 71-75
- Lex.dk "Korstog", (https://lex.dk/korstog)
- "Verdslig stat og paveligt monarki 1100-1250" fra Danielsen m.fl.: Fokus 1, Gyldendal (ibog), (https://fraantikkentileuropaeiskekspansion.systime.dk/?id=182)
- "Valdemarstiden 1157-1241" fra Danielsen m.fl.: Fokus 1, Gyldendal (ibog), (https://fraantikkentileuropaeiskekspansion.systime.dk/?id=168)
-"Økonomisk vækst" fra Danielsen m.fl.: Fokus 1, Gyldendal (ibog), (https://fraantikkentileuropaeiskekspansion.systime.dk/?id=169)
- "Centralisering og statsdannelse" fra Danielsen m.fl.: Fokus 1, Gyldendal (ibog), (https://fraantikkentileuropaeiskekspansion.systime.dk/?id=170)
- "Afhængighed og loyalitet" fra Danielsen m.fl.: Fokus 1, Gyldendal (ibog), (https://fraantikkentileuropaeiskekspansion.systime.dk/?id=181)
- "Kristen humanisme og nye fromhedsbevægelser" fra Danielsen m.fl.: Fokus 1, Gyldendal (ibog), (https://fraantikkentileuropaeiskekspansion.systime.dk/?id=183)
- "Klostervæsenet og dets betydning" fra Danielsen m.fl.: Fokus 1, Gyldendal (ibog), (https://fraantikkentileuropaeiskekspansion.systime.dk/?id=178)
- "Den store forandring 900-1100" fra Danielsen m.fl.: Fokus 1, Gyldendal (ibog), (https://fraantikkentileuropaeiskekspansion.systime.dk/?id=179)
- "Økonomisk vækst på land og i by" fra Danielsen m.fl.: Fokus 1, Gyldendal (ibog), (https://fraantikkentileuropaeiskekspansion.systime.dk/?id=180)
- "Den radikale reformation" fra Danielsen m.fl.: Fokus 1, Gyldendal (ibog), (https://fraantikkentileuropaeiskekspansion.systime.dk/?id=223)
- "Kompromis og modreformation" fra Danielsen m.fl.: Fokus 1, Gyldendal (ibog), (https://fraantikkentileuropaeiskekspansion.systime.dk/?id=224)
-"Den spanske erobring af Amerika" fra Danielsen m.fl.: Fokus 1, Gyldendal (ibog), (https://fraantikkentileuropaeiskekspansion.systime.dk/?id=230)
- "Den tidlige kolonisering af Caribien". Fra Ohrt, Thomas: Verden efter de store opdagelser 1500-1700,  Systime 2017 (iBog), (https://verdenefterdestoreopdagelser.systime.dk/?id=162)
- Danmarkshistorien.lex.dk: "Reformationen og det danske samfund: Fjender og kættere", (https://danmarkshistorien.lex.dk/Reformationen_og_det_danske_samfund_Fjender_og_k%C3%A6ttere)  
- Danmarkshistorien.lex.dk: "Løsgængere, fattighjælp og kravet om arbejde efter reformationen i 1536", (https://danmarkshistorien.lex.dk/L%C3%B8sg%C3%A6ngere,_fattighj%C3%A6lp_og_kravet_om_arbejde_efter_reformationen_i_1536)   
- Danmarkshistorien.lex.dk: "Trolddom i Danmark i 1500- og 1600-tallet", (https://danmarkshistorien.lex.dk/Trolddom_i_Danmark_i_1500-_og_1600-tallet)
- "Renæssancetiden" fra Frederiksen, Peter m.fl.: "Grundbog til historie - Verdenshistorien indtil 1750", Systime 2000, s. 159-162



Kilder:
- Kalkmalerier fra Lübeck. Her fra dodedans.com, (http://www.dodedans.com/D1701.htm)
- Kilder om middelalderens lægekunst. Her fra Carstensen og Olsen, Middelalderliv, Gyldendal 1987, s. 62-64
- "Pave Urban opfordrer til korstog (1095)". Her fra Frederiksen, Peter m.fl.: "Grundbog til historie - Verdenshistorien indtil 1750", Systime 2000, s. 138-141
- Uddrag fra jyske lov (1241). Her fra Carstensen og Olsen, Middelalderliv, Gyldendal 1987, s. 111-113
- Eksempler på kirkens domme i middelalderen. Her fra Carstensen og Olsen, Middelalderliv, Gyldendal 1987, s. 34 & 93
- "Kilde 23 og 24: Sepulvedas og de Las Casas syn på indianerne". Her fra Madsen & Nielsen: Opdagelserne - kulturmøder eller kultursammenstød, Munksgaard 1997, s. 41-45




Dokumentar:
- DRTV: Danmarkshistorien på vrangen: Sæson 1, ep.3 – Overtro gennem tiderne, 2020, (https://www.dr.dk/drtv/se/danmarkshistorien-paa-vrangen_-overtro-gennem-tiderne_150962)
- DR2: Krigere, afsnit 4 - Hernan Cortez, 2009 (https://mitcfu.dk/mm/player/?copydan=030908022100) (findes på mitcfu.dk)

Supplerende:
- Danmarkshistorien.lex.dk: "Martin Luther og de reformatoriske idéer: Køn og kønsroller", (https://danmarkshistorien.lex.dk/Martin_Luther_og_de_reformatoriske_id%C3%A9er_K%C3%B8n_og_k%C3%B8nsroller)
- "Ægteskab - kærlighed" fra Carstensen og Olsen: Middelalderliv, Gyldendal 1987, s. 77-78
- Wikipedia.dk: "Otto den Store",  (https://da.wikipedia.org/wiki/Otto_den_Store)
- Wikipedia.dk: "Canossagang", (https://da.wikipedia.org/wiki/Canossagang)
- Wikipedia.dk "Den gregorianske reform", (https://da.wikipedia.org/wiki/Den_gregorianske_reform)

Omfang:
Ca. 80 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11,5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Sociale
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
Titel 12 Lange linjer og repetition

Obligatorisk kronologiforløb som opsamling på undervisningen i historie.
Individuelt arbejde, hvor centrale begivenheder, brud og udviklingslinjer blev sat på en tidslinje ud fra stoffet fra de enkelte forløb.

FAGLIGE MÅL:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer