Holdet 2022 HI/d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Aalborg Katedralskole
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Emma Bang, Steffan Toft Ohrt Jensen
Hold 2022 HI/d (1d HI, 2d HI, 3d HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Tema 1: Den kolde krig
Titel 2 Tema 2: Det moderne gennembrud og land og by
Titel 3 Tema 3: Fra fattighjælp til velfærdsstat
Titel 4 Tema 4: Hedenskab og kristendom
Titel 5 Tema 5: Imperialisme og afkolonisering
Titel 6 Tema 6: Romerriget
Titel 7 Tema 7: Kina fra kejserdømme til kapitalisme
Titel 8 Tema 8: Oplysningstid, rev. og menneskerettigheder
Titel 9 Kronologiforløb og repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Tema 1: Den kolde krig

Forløbet har fokuseret på ideologiernes kamp i forbindelse med den kolde krig. Den Kolde Krig omhandler, naturligvis, perioden 1945 til 1991 med fokus på amerikansk og sovjetisk udenrigspolitik. Ligeledes har vi beskæftiget os med med de fundamentale forskelle på samfundsstrukturer og ideologier, som de store nationer som USA og Sovjetunionen i sin tid repræsenterede. Vi har haft forskellige nedslagspunkter i tidsforløbet, og har således kørt forløbet op til Sovjetunionens fald, hvor vi som afsluttende del har diskuteret muligheden for en ny kold krig i det 21. århundrede. Forløbet i sig selv har også fungeret som introduktion til historisk metode.

1. Indholdselementer
- Etableringen af modsætningerne mellem øst og vest
- Sovjet vs. USA
- Vestblokken manifesteres - Truman-doktrinen og Marshall-planen
- Tysklands opdeling
- Cubakrisen
- Den skærpede Kolde Krig i 1980erne
- Østeuropas opløsning og Murens fald
- Den vestlige samfundsmodels sejr og spørgsmålet om en ny verdensorden
- Forskellige syn på årsagerne til Den Kolde Krig - traditionalister vs. revisionister

2. Faglige mål:
̶  redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶  redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶  skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶  reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶  opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶  formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶̶  demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

3. Kernestoffet:
̶  hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶  forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶  nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶  stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶  demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶  politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶  historiefaglige teorier og metoder.

4. Materialer

Alle nedenstående materialer med links kan karakteriseres som digitale undervisningsmidler, der må tilgås via internettet

4.1. Kernestof
- "Den kolde krig - kamp uden krudt og kugler". "Den Kolde krig" (ibog). Link: https://koldkrig.systime.dk/?id=263 (Digitalt undervisningsmateriale)
- Verden efter 1914 - I dansk Perspektiv - Sovjetunionen som ideologi. Side 143-145
- Verden efter 1914 - I dansk Perspektiv - USA som ideologi. Side 233-235
- "Den Nye Verden" - USA's udenrigspolitik, Marshallhjælpen, FN. Side 17-23
- Fra Fred til Kold Krig - Trumandoktrinen. Side 40-43.
- Olsen, Knud Ryg, Grundbog til Historie - Fra Kold Krig til Globalisering, Systime, 2009. Side 25-27.
- Kai Otto von Barner, Den Kolde Krig (2012) Kapitlet: Cuba forventer angreb. Link:  https://koldkrig.systime.dk/?id=203> (Digitalt undervisningsmateriale)
Kai Otto von Barner, Den Kolde Krig (2012) Kapitlet: Cubakrisen på afgrundens rand: https://koldkrig.systime.dk/?id=206> (Digitalt undervisningsmateriale)
- Thomas Ohnesorge, Karsten Nikolajsen og Systime A/S. Den Kolde krigs verden (2022) Eftervirkningerne https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=163> (Digitalt undervisningsmateriale)
- Marie Krarup, Ny Kold Krig (2019) s. 149-151: USA & Sovjet i 80'erne.
- Peter Frederiksen, Vores Verdenshistorie (2019) Murens fald og opløsningen af DDR: https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=356 (Digitalt undervisningsmateriale)
- Dokumentar til overblik over Den kolde Krig: https://www.youtube.com/watch?v=BdW9BQgo0xE (Digitalt undervisningsmateriale)
- Restudy-video "Historikernes syn" der fortæller om historikernes syn på den kolde krig herunder forskellen på traditionalister og revisionister. Link: https://restudy.dk/#/lektion/552-DenKoldeKrig/75864656 (Digitalt undervisningsmateriale)

4.2. Supplerende stof

Kildetekster:
- "Potsdam-aftalen" (uddrag) fra Sovjetunionen og vestmagterne 1945-1955, 1971
- Churchills 'Jerntæppetale' i Fulham 1946
- Stalins modsvar på Jerntæppetalen, 1946
- Kildetekst: "Truman-doktrinen"
- To propaganda-plakater ift. Marshall-hjælpen - en fra Sovjetisk og en fra USA's side
- "SUKP’s historie om folkedemokratierne", 1960
- Præsident Reagan: Realisme, styrke, dialog, januar 1984
- Heinz Heitzer, Kildetekst: "Berlinmuren fra øst-tysk synsvinkel", 1979
- Gunter Holzweissig, "Berlinmuren fra vesttysk synsvinkel", 1981
- Kildetekst: "Vittighed i DDR". Link: https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=355 (Digitalt undervisningsmateriale)
- Uddrag fra JFK's tale: Robert F. Kennedy: "13 dage - Da verden stod på afgrundens rand". Samlerens Forlag, 1969. s. 131, 133-136 og 139.
"JFK's tale" https://www.youtube.com/watch?v=u07rkwHTPLk&ab_channel=APArchive (Digitalt undervisningsmateriale)
- Thomas Ohnesorge, Karsten Nikolajsen og Systime A/S. Den Kolde krigs verden (2022).Kilde 3b: To breve fra Khrusjtjov til Kennedy (1962). Link: https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=162#c672 (Digitalt undervisningsmateriale)
- Kilde: Fidel Castros brev til Khrustjev, 26. oktober (Eng)
- "Farvel til DDR", den 2. oktober 1990

4.3 Øvrige materialer
- "Kildekritik" i "På sporet af historien" (ibog). Link: https://paasporetafhistorien.systime.dk/?id=147&L=0 (Digitalt undervisningsmateriale)
- Uddrag af billeder, hvor man ser de forsatte skel mellem øst- og vesttyskland. Hentet herfra: https://www.washingtonpost.com/news/worldviews/wp/2014/10/31/the-berlin-wall-fell-25-years-ago-but-germany-is-still-divided/ (Digitalt undervisningsmateriale)
- Uddrag fra disse sider til arbejdet med forskellige kildekritiske begreber
   - https://historiefagligarbejdsbog.systime.dk/?id=193&L=0> (Digitalt
     undervisningsmateriale)
   - https://paasporetafhistorien.systime.dk/index.php?id=147#c678 (Digitalt
     undervisningsmateriale)
   - https://derforhistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=163 (Digitalt
     undervisningsmateriale)
   - https://paasporetafhistorien.systime.dk/index.php?id=147 (Digitalt
     undervisningsmateriale)

Desuden indeholdt forløbet et kort PP-læreroplæg om Danmark under Den Kolde krig, hvor vi så nærmere på H.C. Hansen-brevet og et uddrag fra Jens Otto Krags dagbog. Samt et PP-læreroplæg, der diskuterer hvorvidt vi i dag er på vej mod en ny verdensorden efter den amerikansk-dominerede periode efter Den Kolde Krig.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Tema 2: Det moderne gennembrud og land og by

Fulde tematitel: Det moderne gennembrud og land og by i Danmark i 1800-tallet

Forløbet var optaktsforløbet til elevernes DHO.

1. Indholdselementer
- Livet på landet herunder landbrugets udvikling og forskellige befolkningsgrupper på landet
- Livet i byerne herunder industrialiseringen og liberalismen
- Forskellige erhverv i byerne
- Arbejderklassen, arbejderbevægelsen og fagforeninger
- Sædelighedsfejden
- Kvinders valgret

2. Faglige mål
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

3. Kernestof
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder

4. Materialer

Alle nedenstående materialer med links kan karakteriseres som digitale undervisningsmidler, der må tilgås via internettet

4.1. Kernestof
- Ebbe Kühle, "Danmark, historie og samfund". s. 88-100 og s. 106-127
- "Familieliv i Danmark" s. 88-94
- "Verden før 1914 i dansk perspektiv" (ibog) følgende sider:
   - "Den industrielle revolution i England 1760-1850. Link:
      https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=435 (Digitalt
      undervisningsmateriale)
   -  "Liberalismen: Forsvar for det frie marked". Link:
      https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=435 (Digitalt
      undervisningsmateriale)
- "Sædelighedsfejden 1883-1887". Danmarkshistorien.dk. Link: https://danmarkshistorien.lex.dk/S%C3%A6delighedsfejden_1883-1887 (Digitalt undervisningsmateriale)
- "Kvindelig valgret 1849-1915". Danmarkshistorien.dk. Link: https://danmarkshistorien.lex.dk/Kvindelig_valgret_1849-1915 (Digitalt undervisningsmateriale)
- "1915: demokrati og valgret - den internationale inspiration". Link: https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/1915-demokrati-og-valgret-den-internationale-inspiration/ (Digitalt undervisningsmateriale)
- "Kvindeligt Arbejderforbund i Danmark, 1901-2005". Danmarkhistorien.dk. Link: https://danmarkshistorien.lex.dk/Kvindeligt_Arbejderforbund_i_Danmark,_1901-2005 (Digitalt undervisningsmateriale)
- "Kvindesagsorganisationerne og valgretsspørgsmålet 1871-1915". Danmarkshistorien.dk. Link: https://danmarkshistorien.lex.dk/Kvindesagsorganisationerne_og_valgretssp%C3%B8rgsm%C3%A5let_1871-1915 (Digitalt undervisningsmateriale)
- "Nina Bang, 1866-1928". Danmarkshistorien.dk. Link: https://danmarkshistorien.lex.dk/Nina_Bang,_1866-1928 (Digitalt undervisningsmateriale)
- "Kvindernes Internationale Kampdag den 8. marts, 1910-". Danmarkshistorien.dk. Link: https://danmarkshistorien.lex.dk/Kvindernes_Internationale_Kampdag_den_8._marts,_1910- (Digitalt undervisningsmateriale)

4.2. Supplerende stof
- Kildetekst "Kilde 2.2: Reglement for Rubens dampvæveri (1869)" i "Industrialiseringen" (ibog). Link: https://industrialiseringen.systime.dk/?id=191 (Digitalt undervisningsmateriale)
- Kildetekst "Skejbyulykken" (Demokraten, 1898)
- Kildetekst: "En ufaglært kvindes erindringer" (1900-1932)
- "Slaget på Fælleden". Arbejdermuseet.dk. Link: https://www.arbejdermuseet.dk/undervisning/historytogo/slaget-paa-faelleden-undervisning/ (Digitalt undervisningsmateriale)
- Kildetekster: Mødeindkaldelse til arbejdermøde på Nørre Fælled 5. maj 1872, ledsaget af artiklen ”Maalet er fuldt”, bragt i avisen Socialisten 2. maj 1872.1. Link: https://www.arbejdermuseet.dk/wp-content/uploads/2016/10/2402140_kilde-1-2.pdf (Digitalt undervisningsmateriale)
- Kildetekst: Kilde 2- Uddrag af artikel fra Berlingske Tidende 6. maj 1872.. Link: https://www.arbejdermuseet.dk/wp-content/uploads/2016/10/240214_kilde-9.pdf (Digitalt undervisningsmateriale)
- Kildetekst: "Udtalelse fra Georg Brandes og Elisabeth Grundtvig angående Sædelighedsfejden"

4.3. Øvrige materialer

- https://historiefagligarbejdsbog.systime.dk/?id=271 (Digitalt undervisningsmateriale)
- Film: "Historien om Danmark: Grundloven, Folket og Magten". DR. Link: https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-danmark_-grundloven-folket-og-magten_145572 (Digitalt undervisningsmateriale)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 3 Tema 3: Fra fattighjælp til velfærdsstat

1. Indholdselementer:
- Velfærdsstatens rødder og mellemkrigstidens socialpolitiske nybrud
- Efterkrigstidens sociale velfærdsstat og velfærdsstatens krise herunder jordskredsvalget i 1973 og Fremskridtspartiet
- Politisk nyorientering i 1990erne, velfærdsstatens fremtid og velfærdsstaten i verden (herunder velfærdsstatsmodellerne)

2. Faglige mål:
̶  redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶  redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶  analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶  reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶  anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶̶  formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶  demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

3. Kernestoffet:
̶  hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶  forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶  forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶  historiebrug og -formidling
̶  historiefaglige teorier og metoder

4. Materialer:

Alle nedenstående materialer med links kan karakteriseres som digitale undervisningsmidler, der må tilgås via internettet

4.1 Kernestof

Andersen, Lars m.fl. "Fra verdenskrig til velfærd" Gyldendal. 2016. s. 48-62
Jacobsen, Benny og Outzen, Ove. "Liv i Danmark". 2. udgave. 1. oplag. 2010. s. 98-100
http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/jordskredsvalget-1973/ (Digitalt undervisningsmateriale)
http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/fremskridtspartiet/ (Digitalt undervisningsmateriale)
https://danmarkshistorien.lex.dk/Folketingsvalget_1973 (Digitalt undervisningsmateriale)

4.2 Supplerende stof

Kildetekster i Andersen, Lars m.fl. "fra verdenskrig til velfærd" Gyldendal. 2006:
- Kildetekst 1: Jakob Knudsen "Det offentlige fattigvæsen præmierer æreløsheden" (1908)
- Kildetekst 2: K.K. Steincke "En demokratisk forsørgelseslovgivning" (1915)
- Kildetekst 3: Ernst Hansen "Livet som arbejdsløs i 1930erne"
- Kildetekst 4: Poul Møller "Velfærdsstaten sløver modstandskraften" (1956)
- Kildetekst 5: Bent Rold Andersen "Den aktive velfærdsstat" (1966)
- Kildetekst 7: Anders Fogh Rasmussen "Et samfund med tryghed, dynamik og fleksibilitet (2005)
- Kildetekst 8: Velfærdskommissionen "Fremtidens velfærd - vores valg" (2005)
- Kildetekst 9: "Den danske velfærdsstat i verden"

Øvrige supplerende materiale
- Facebook-opslag: "Jeg gider ikke betale Robert Nielsens kontanthjælp"
- http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/miniforedrag-velfaerdsstaten/ (Digitalt undervisningsmateriale)  
- "Miniforedrag om velfærdsstaten". Link: https://www.youtube.com/watch?v=MdK2a4KdXFQ (Digitalt undervisningsmateriale)
- "Den lille og den store historie (Historien om Kathrine)" i Kühle, Ebbe ”Danmark – historie og samfund. Hovedfaser i danmarkshistorien”(s. 164-168). Kühle, Ebbe. Gyldendal. 1989/1990
- Uddrag (s. 3-4) fra forordet til bogen: ”Fra socialstat til minimalstat” (1993) af Anders Fogh Rasmussen
- Figurer "Samfundsstatistik 2012", Arbo-Bähr mfl. Columbus. 2012 - Figur 1.1 "Aldersfordeling pr. 1. januar" og figur 15.1 "Skattetrykket 1980-2011"
- Kort citat fra Kjeld Møller Pedersen, Professor og Sundhedsøkonom til Jyllandsposten 16/9 2013 om pasning af de ældre i fremtiden
- http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/fremskridtspartiets-valgbrochure-1972/?no_cache=1&cHash=c7fce1f96473b5e29061acf6d0133e6f (Digitalt undervisningsmateriale)
- "Velfærdsstaten fra vugge til grav"
   https://www.youtube.com/watch?v=s32s0n1ybX0&list=RD02s32s0n1ybX0&index=1(Digitalt undervisningsmateriale)
   https://www.youtube.com/watch?v=fg17COhHNX0&list=RD02s32s0n1ybX0&index=3 (Digitalt undervisningsmateriale)
   https://www.youtube.com/watch?v=Mgox1ux31hM&list=RD02s32s0n1ybX0&index=2 (Digitalt undervisningsmateriale)  

Eleverne lavede desuden et interview med et familiemedlem (fx forældre, bedsteforældre mv.) omkring deres oplevelse af velfærdsstaten.
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Tema 4: Hedenskab og kristendom

1. Indholdselementer:
- Danmarks tilblivelse
- Vikingetid og fremstillingen af vikingen
- Danskernes overgang fra viking til korsfarer
- Vesteuropa i tiden inden korstogene
- Mellemøsten inden korstogene - Islams ekspansion
- Korstogenes forløb herunder årsager og resultater
- De danske korstog
- Brugen af korstogene i eftertiden - herunder Huntingtons teori om civilisationernes sammenbrud

2. Faglige mål:
̶  redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶  redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶  analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶  skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶  reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶  anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶  opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶  formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶  demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

3. Kernestoffet:
̶  hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶  forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶  kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶  stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶  nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶  globalisering
̶  historiebrug og -formidling
̶  historiefaglige teorier og metoder.

4. Materialer:

Alle nedenstående materialer med links kan karakteriseres som digitale undervisningsmidler, der må tilgås via internettet

4.1 Kernestof

Dokumentar: "Historien om Danmark". Afsnittet om vikingetiden. Link: https://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=011704162000 (Digitalt undervisningsmateriale)
Danielsen, Kim Beck m.fl. "Fra antikken til reformationen". Gyldendal. 2007 s. 64-67 og s. 70-72
Matsen og Petersen. "Vikinger - indsigt og udsyn". Systime. 2006. s. 25-40
Hansen, Lars Peter Visti. Systime. 2004. "Korstogene - idé og virkelighed" s. 15-24, s. 41-43, s. 124-127
Bryld, Claus. ”Verden før 1914”. Systime. 2008. s. 103-111, s. 115-116
Bekker-Nielsen m.fl. ”Verdens historie 1 – Fra Oldtid til 1750”. Gads Forlag. 2. udg. 1996. s. 117-124, s. 130-131


4.2 Supplerende stof

Kilder:
- "Billeder af vikingen" fra Djupdræt, Martin. Billeder af vikingen. Skoletjenesten. 1998, s. 10-11
- Ibn Rustah om vikingerne (russerne). Link: http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/ibn-rustah-om-vikingerne-russerne/?no_cache=1&cHash=ecc746bb02575e3c23a87bc66299f364 (Digitalt undervisningsmateriale)
- ”Thietmar af Merseburg om hedenskabet, 934” fra Danielsen, Kim Beck m.fl. "Fra antikken til reformationen". Gyldendal. 2007. s. 80-81
- "Baggrunden for korstogene – Hannestad 1963". fra Hannestad, Knud. "Korstogene". Munksgaards Forlag 1963 s. 23-28.
- "Folkekorstogets endeligt, 1096" fra Bekker-Nielsen m.fl. ”Verdens historie 1 – Fra Oldtid til 1750”. Gads Forlag. 2. udg. 1996. s. 144-146
- Billedanalyse - "Dannebrog der falder ned fra himlen". Nationalromantisk skildring af C.a. Lorenzen fra 1809. Fra Hansen, Lars Peter Visti. Systime. 2004. "Korstogene - idé og virkelighed". s. 124

Øvrige supplerende materiale
- "Hvordan så vikingerne egentlig ud?" (Uddrag). Videnskab.dk. 22. november. 2015. Link: http://videnskab.dk/sporg-videnskaben/hvordan-sa-vikingerne-egentlig-ud (Digitalt undervisningsmateriale)
- "Dannevirke er ældre end vi troede". Dr.dk.  26. september. 2013. Link:  http://www.dr.dk/arkivP4/Syd/Nyheder/Graensen/2013/09/26/110207.htm (Digitalt undervisningsmateriale)
- ”Jellingestenene var et stykke propaganda”. Politiken.dk. 4. august. 2011. Link: https://politiken.dk/kultur/art5448129/Jellingstenene-var-et-stykke-propaganda (Digitalt undervisningsmateriale)
- Kort klip fra filmen "Pulp Fiction" om brugen af middelalderbegrebet i moderne tid. Link: https://www.youtube.com/watch?v=A6zqu_9Sb7w (Digitalt undervisningsmateriale)
- Eleverne arbejdede i grupper omkring forskellige korstog, hvor de bl.a. kunne inddrage viden fra disse links: http://www.faktalink.dk/titelliste/kors/korsforl (Digitalt undervisningsmateriale) og http://www.faktalink.dk/titelliste/kors/korsefte (Digitalt undervisningsmateriale)
- Bushs anvendelse af korstogsbegrebet. 16. september. 2001. Link: http://www.youtube.com/watch?v=NsjgjM56HRw (Digitalt undervisningsmateriale)
- "Islamisk Stat: Dræb borgere fra koalitionslande". dr.dk. 22. september. 2014. Link: https://www.dr.dk/nyheder/udland/islamisk-stat-draeb-borgere-fra-koalitionslande (Digitalt undervisningsmateriale)  
- "Samuel P. Huntington om civilisationernes sammenbrud" i "Mellemøsten", Jensen og Rasmussen, Systime. 2009
- Kort tekstboks om kritikken af Huntington i "Global Politik" (2. udg.) Branner, Hans. Columbus. 2011. s. 50

Der blev desuden afholdt et læreroplæg med fokus på den generelle og den danske korstogsbevægelse.
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 5 Tema 5: Imperialisme og afkolonisering

- særligt fokus på Afrika

1. Indholdselementer:
- Bevæggrundene til imperialismen
- "Kampen om Afrika" herunder imperialismeteorier
- Imperialisme dengang og i dag - med Tysk Sydvestafrika som eksempel
- Folkedrabet i Tysk Sydvestafrika samt koblingerne mellem Folkedrabet i Tysk Sydvestafrika og Holocaust. Herunder Browning og Goldhagens forskellige forklaringer på Holocaust
- Kolonigrundlæggelsens metoder
- Årsager til den europæiske erobring af Afrika - herunder forskellige fremmedbillede- og kulturbegreber
- Afkoloniseringen i Afrika
- Afrika - tiden efter selvstændighed og i dag
- Danmark rolle i imperialismetiden - et ultrakort indblik
- "Undskyldningspolitik" - giver det mening at sige undskyld fx for hændelser i imperialisme-tiden, og hvad kan grunden være til at gøre det eller lade være?

2. Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

3. Kernestoffet:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- Holocaust og andre folkedrab
- historiefaglige teorier og metoder.

4. Materialer:

Alle nedenstående materialer med links kan karakteriseres som digitale undervisningsmidler, der må tilgås via internettet

4.1 Kernestof
- Grubb, Ulrik m.fl. "Europa og de andre". Gyldendal. 2012. s. 123-128, s. 130 og s. 133-136
- Gilkær, Hans Torben. "Afrikas historie efter 1890" s. 24-27. Systime. 2007. s. 56-58, 65-67, 70-71 og s. 83-89.
- Schou, Lotte og Rostgaard, Marianne. "Kulturmøder i dansk kolonihistorie". Gyldendal. 2010. s. 20-21 og s. 15-18
- "Folkedrabet i Namibia 1904-1908". Link: https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/fokusartikler-om-holocaust/folkedrabet-namibia-1904-1908 (Digitalt undervisningsmateriale)
- "Holocaust". Link: https://folkedrab.dk/temaer/forskellighed-fordomme/folkedrab/holocaust (Digitalt undervisningsmateriale)
- "Gruppepres, lydighed og ideologi – hvordan almindelige mænd bliver gerningsmænd". Link: https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/mennesker-spillede-rolle-under-holocaust/gerningsmaend-under-holocaust/gruppepres-lydighed-ideologi-hvordan (Digitalt undervisningsmateriale)
- Bryld, Carl-Juhan og Haue, Harry. "Den nye verden 1945-2000" (2. udg.). Systime.2000. s. 52-59
- Nielsen, Jesper. "Opdaget?". Columbus. 2018. s. 14

4.2 Supplerende stof
- Om Cecil Rhodes og koloni-metoderne i Lütken, Bo: "Det engelske imperium 1815-1914", Munksgaard 1997, side 102-110. Indeholder desuden følgende tre kildetekster: "22. Rudd-koncessionen, "23. Lobengulas klage til dronning Victoria, 23.4.1889" og "24. Dronning Victorias svar til Lobengula 15.11. 1889"
- Kildetekst 22: Cecil Rhodes om engelsk imperialisme, Kildetekst 23: Wilfred Blunt Imperialismens frugter og kildetekst 24: Anatole France advarer imod imperialismen alle sammen i Bender, Johan m.fl. "Imperialismen og 1. verdenskrig 1870-1918". Munksgaard. 1986.  s. 51-53
- Billede af strandede kinesere i Ringkøbing, 1902 og en lokal skolelærers udsagn om dem i lokalavisen
- Kildetekst: Basil Davidson om de nye afrikanske nationer, 1994

Øvrige supplerende materiale
-"100 års tavshed". Dokumentar. DR1. 2006, https:http://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=010602192200 (Digitalt undervisningsmateriale)
- Oldrup, Thomas "Undskylderi" i "Fortid og Nutid". September. 2007. s. 213-218
- https://imgflip.com/memegenerator (Digitalt undervisningsmateriale)
- BBC-dokumentaren: Namibia:  Genocide and the Second Reich - Germany in Africa - German South West Africa (Namibia). Link: https://www.youtube.com/watch?v=WLY8O2mqDSg (Uddrag) (Digitalt undervisningsmateriale)
- "Oscarnomineret instruktør: Holocaust var ikke en enkeltstående begivenhed". Politiken.dk. 28. januar. 2024. Link: https://politiken.dk/kultur/film_og_tv/art9709940/Holocaust-var-ikke-en-enkeltst%C3%A5ende-begivenhed (Digitalt undervisningsmateriale)

Desuden læreroplæg omkring undskyldningspolitik og bevæggrundene bag samt om folkedrabet i Tysk Sydvestafrika (Namibia) med fokus på raceperspektivet. I forbindelse med sidstnævnte så vi nærmere på et par korte kildetekstcitater samt en tysk reklame fra samtiden.

Eleverne var desuden i biografen og se filmen "The Zone of interest" og vi arbejdede i forlængelse heraf med podcasten "Familien Höss og Paradis i "Auschwitz". Fra podcasten "Kampen om historien". 6. februar. 2024. Link: https://www.dr.dk/lyd/p1/kampen-om-historien/kampen-om-historien-2024/kampen-om-historien-familien-hoss-og-paradis-i-auschwitz-11032415062 (Digitalt undervisningsmateriale)

Endelig spillede vi også ifm. forløbet et fiktive dilemmaspil "Folkedrabet på Bantikka". Links:
http://folkedrab.server003.b14cms.dk/ (Digitalt undervisningsmateriale)
http://folkedrab.server003.b14cms.dk/tal (Digitalt undervisningsmateriale)
http://folkedrab.server003.b14cms.dk/om-bantikka (Digitalt undervisningsmateriale)
http://folkedrab.server003.b14cms.dk/persongalleri (Digitalt undervisningsmateriale)
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Imperialismens årsager 25-02-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 6 Tema 6: Romerriget

1. Indholdselementer:
- Introduktion til Romerriget, og hvorfor Romerriget fascinerer os i dag
- Kendetegn ved romere og den romerske hær
- Den romerske republik og kejserdømmet og overgangen mellem republik og kejserdømme
- Kejser Augustus' magt
- Byen Rom og provinsbyerne
- Slaverne
- Kort om Romerrigets kontakt til Danmark
- Romerrigets sammenbrud

2. Faglige mål:
̶  redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶  redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶  analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶  skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶  reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶  anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶  formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶  demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

3. Kernestoffet:
̶  hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶  forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶  forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶  stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶  nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶  historiebrug og -formidling
̶  historiefaglige teorier og metoder

4. Materialer:

Alle nedenstående materialer med links kan karakteriseres som digitale undervisningsmidler, der må tilgås via internettet

4.1 Kernestof
- Carlsen, Jesper "Romerrigets historie - fremstillinger og kilder". Systime. 2015. s. 141-145
- Kühle, Ebbe "Hvorfra, hvorhen, hvorfor - en verdenshistorie". Nordisk Forlag A/S. 1998 s. 53-69
- "Romernes slaver". Link: https://teknologihistorie.systime.dk/?id=377 (Digitalt undervisningsmateriale)   
- "Romerne, germanerne - og Danmark". Link: https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/index.php?id=364#c817 (Digitalt undervisningsmateriale)
- "Roms samfundsklasser og det politiske system". Link: https://www.youtube.com/watch?v=NmiKXTeL_34 (Digitalt undervisningsmateriale)

4.2 Supplerende stof
- Tekster om den romerske hær herunder soldaterbrev og soldaterregnskab i Bay, Aase "Det romerske kejserdømme indtil 180 evt.". 1970. Gyldendal. s. 45, 61 og 62
- Kildetekst: "Cicero: Om den romerske statsforfatning". Link: http://centerforhistorieformidling.dk/romerriget/cicero-om-den-romerske-stat.html (Digitalt undervisningsmateriale)
- Kildetekst om valgkamp i den romerske republik i Carstensen, Mogens m.fl. (red.) "Menneske - Samfund - Historie". Gyldendal. 1993 s. 54-56
- Om Augustus' magt herunder Kejserdømmets styrelse i Bay, Aase "Det romerske kejserdømme indtil 180 evt.". 1970. Gyldendal. s. 24, 66 og 143 og i Ørsted, Peter "Romerne". Gyldendal. 1989. s. 48-50
- Billedanalyse af Prima Porta statuen af Augustus. Link: http://klassisk.ribekatedralskole.dk/steder/vatikanet/primaporta/totalhoejre.jpg (Digitalt undervisningsmateriale)
- ”Plaustus om livet på Forum Romanum”. Sfinx. 2. årgang. nr. 2. 1979 s. 86
- Kildetekst: "Cato om godsejers opgaver". Link: https://verdenfoer1914.systime.dk/?id=261 (Digitalt undervisningsmateriale)

Øvrige supplerende materiale
- "Den romerske soldat og hær" i Illustreret Historie nr. 7 2011, side 28-29, 32 i uddrag
- "The Rotten Roman Army". Tegneserien "Rotten Romans" fra .horrible-histories.co.uk...
- Podcast: "Antikkens Rom #5: Republikkens dødskamp – kaos fulgte i kølvandet på Cæsars død". Politiken Historie. Link: https://politikenhistorie.dk/podcast/antikkens_rom/art7059017/Republikkens-d%C3%B8dskamp-%E2%80%93-kaos-fulgte-i-k%C3%B8lvandet-p%C3%A5-C%C3%A6sars-d%C3%B8d (Digitalt undervisningsmateriale)
- Faktaark om Romerriget herunder bl.a. fra Ørsted, Peter "Romerne". Gyldendal. 1989. s. 61
- Jesper Carlsen om slaveriet. Link: https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=531 (Digitalt undervisningsmateriale)
- ”Slavernes Rom”, Ill. Historie nr. 1, 2009 s. 58-63
- Kort over Romerrigets ekspansion. Fra: "Imperier fra oldtid til nutid" Bang, Peter Fibiger m.fl. Columbus. 2017. s. 39
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Det politiske system under den romerske republik 24-04-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 7 Tema 7: Kina fra kejserdømme til kapitalisme

1. Indholdselementer:
- Massakren i 1989
- Kvindernes traditionelle position, mødet med Vesten og bokseropstanden
- Kejserdømmets fald og den efterfølgende kamp om magten
- Borgerkrig og Den lange march
- Kampen mod japanerne, Nanjing-massakren - og den fortsatte kamp mellem KMT og kommunisterne
- Det store Spring Fremad og Kina i 1950erne
- Kulturrevolutionen
- Deng Xiaopings Kina
- Kina i dag - politik, økonomi, menneskerettigheder - herunder diskussionen omkring Kinas reaktion på Corona-tegning i Jyllandsposten

2. Faglige mål:
̶- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
  
3. Kernestoffet:
̶- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶- politiske og sociale revolutioner
̶- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶- globalisering
̶- historiebrug og -formidling
̶- historiefaglige teorier og metoder.

4. Materialer:

Alle nedenstående materialer med links kan karakteriseres som digitale undervisningsmidler, der må tilgås via internettet

4.1 Kernestof
- "Kina fra kejserdømme til kapitalisme" (1. udg.) s. 9-17
- "Kina - fra kejserdømme til kapitalisme" (2. udg.) s. 47-94

4.2 Supplerende stof

Kildetekster fra hjemmesiden his2rie.dk:
- "Bokserprotokollen". Link: https://www.his2rie.dk/kildetekster/kina-fra-kejserdoemme-til-kapitalisme/kilde-15/ (Digitalt undervisningsmateriale)
- "Indsnørede fødder". Link: https://www.his2rie.dk/kildetekster/kina-fra-kejserdoemme-til-kapitalisme/kilde-13/ (Digitalt undervisningsmateriale)    
- "Den sidste kejser". Link: https://www.his2rie.dk/kildetekster/kina-fra-kejserdoemme-til-kapitalisme/kilde-16/ (Digitalt undervisningsmateriale)
- "Puyis abdikation". Link: https://www.his2rie.dk/kildetekster/kina-fra-kejserdoemme-til-kapitalisme/kilde-18/ (Digitalt undervisningsmateriale)
- "Nanjing-massakren". Link: http://www.his2rie.dk/kildetekster/kina-fra-kejserdoemme-til-kapitalisme/kilde-22/ (Digitalt undervisningsmateriale)
- "Hungersnød". Link: http://www.his2rie.dk/kildetekster/kina-fra-kejserdoemme-til-kapitalisme/kilde-29/ (Digitalt undervisningsmateriale)
- "Deng Xiaopings selvkritik". Link: http://www.his2rie.dk/kildetekster/kina-fra-kejserdoemme-til-kapitalisme/kilde-34/ (Digitalt undervisningsmateriale)

Propaganda plakat fra Kina 1959 om "Det Store Spring Fremad". Link: http://www.hf-kurset.dk/otto/historie/kilder-eksempler.asp (Digitalt undervisningsmateriale)

Øvrige supplerende materiale:
- Dokumentar: "Den lange march". DR2. 22. januar. 2010. Link: https://hval.dk/mitcfu/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=Den%20lange%20march&orderby=title&SearchID=d1567d61-75c5-430e-870d-baceebb53118&index=1 (Digitalt undervisningsmateriale)
- "Den gode dansker fra Najing. Kristelig Dagblad.dk. 25. januar. 2008. Link: https://www.kristeligt-dagblad.dk/liv-sj%C3%A6l/den-gode-dansker-fra-nanjing (Digitalt undervisningsmateriale)  
- Dokumentar: "Maostalgi". DR2. 2012. Link: https://mitcfu.dk/mm/player/?copydan=031209102300 (Digitalt undervisningsmateriale)
- Podcast: "Verden ifølge Kina". DR's podcast "Udsyn". 12. august. 2024. Link: https://podcasts.apple.com/dk/podcast/udsyn/id73799391?l=da (Digitalt undervisningsmateriale)
- "Da Kina så rødt" Berlingske.dk. 28. januar. 2020. Link: https://www.berlingske.dk/internationalt/da-kina-saa-roedt (Digitalt undervisningsmateriale)
- "Den røde gigant" i "Undervisningsavisen". Politikens Forlag. 2007.
- Karikaturtegning af corona-virus som del af kinesisk flag fra JP den 27. januar 2020
- Billede/tegning "Four Hours" fra sociale medier  ifm. sagen om det tegnede corona-virus
- Kina kort ca. 1930 til 1949. Link: http://denstoredanske.dk/Geografi_og_historie/Kina_og_Mongoliet/Kinas_historie/Kina_(Historie) (Digitalt undervisningsmateriale)
- "Kronologi over centrale begivenheder i Kinas historie". Fra: Reimick, Sofie m.fl.. "Kultur og samfund - en grundbog til kultur- og samfundsfagsgruppen på HF". Systime. 2009. s. 182-183
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 8 Tema 8: Oplysningstid, rev. og menneskerettigheder

Den fulde tema-titel: "Oplysningstid, revolutioner og menneskerettigheder"

Fokus var for revolutionernes vedkommende i forløbet på Den Franske Revolution.

1. Indholdselementer:
- Oplysningstiden - bruddet med Enevælden, karakteristika ved Oplysningstiden
- Arbejde med forskellige oplysningstænkere herunder bl.a. Locke, Montesquieu og Rousseau
- Oplyst enevælde og kort om Oplysningstiden i Danmark med fokus på Struensee
- Den Franske Revolution og ultrakort indblik til Den amerikanske revolution
- Vurderinger af Den Franske Revolution
- Menneskerettigheder i et senere perspektiv herunder deres universelle præg og den senere diskussion omkring menneskerettighederne

2. Faglige mål:
̶  redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶  redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶  analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶  skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶  reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶  anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶  opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶  formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶  formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

3. Kernestoffet:

̶  hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶  forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶  forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶  politiske og sociale revolutioner
̶  demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶  politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶  historiefaglige teorier og metoder

4. Materialer:

Alle nedenstående materialer med links kan karakteriseres som digitale undervisningsmidler, der må tilgås via internettet

4.1 Kernestof
- Adriansen, Inge m.fl. "Fra oplysningstid til imperialisme". Gyldendal. 2009. s. 34-47 og 61-64
- Bondebjerg, Ulla. "Europa i revolution 1789-1871". Nordisk Forlag A.S. 1988. s. 18-20, 24-28, 31-33 og 38-44
- Andersen, Lars. "Fra verdenskrig til velfærd". Gyldendal. 2006. s. 107-112 og 116-121

4.2 Supplerende stof
- Billedeanalyse af Ludvig den 14. Link: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5f/Louis_XIV_of_France.jpg (Digitalt undervisningsmateriale)
- Kildetekst 4 - "Jean-Jacques Rousseau Samfundspagten (1762)" i Adriansen, Inge m.fl. "Fra oplysningstid til imperialisme". Gyldendal. 2009. s. 50-51
- Kildetekst: "Paris' Cahiers" i Juncker, Torben "Den Store Revolution dag for dag. Gjellerups verdenshistorie. 1975. s. 54-59
- "Menneskerettighedserklæringen 26. august 1789". Link: https://verdenfoer1914.systime.dk/index.php?id=96 (Digitalt undervisningsmateriale)  
- Kildetekst 3: "Verdenserklæringen om menneskerettigheder (1948)" i Andersen, Lars. "Fra verdenskrig til velfærd". Gyldendal. 2006. s. 124-127

Øvrige supplerende materiale
- Klip fra filmen "En kongelig affære" (ca. minut 47 til 1 t.12 min.)
https://hval.dk/mitcfu/ (Digitalt undervisningsmateriale)
- Klip med Mads Mikkelsen (Struensee i filmen), der fortæller om filmens tilblivelse: https://www.youtube.com/watch?v=OluEwODqnrk&feature=youtu.be (Digitalt undervisningsmateriale)
- Video-teaser om Den Franske Revolution: https://www.youtube.com/watch?v=IF4lPWU_qxY (Digitalt undervisningsmateriale) og https://www.youtube.com/watch?v=wJk9qZCY6sc (Digitalt undervisningsmateriale)
- "Menneskerettighederne kort fortalt". Link: https://menneskeret.dk/om-os/menneskerettigheder (Digitalt undervisningsmateriale)
- "Er menneskerettighederne universelle?". Artikel fra Institut for Menneskerettigheder. 26. marts, 2012 . Link: https://menneskeret.dk/artikler/menneskerettighederne-universelle (Digitalt undervisningsmateriale)
- Restudy-video omkring Den Franske Revolution. Link: https://restudy.dk/forloeb/383/video/75829271 (Digitalt undervisningsmateriale)   

Der blev i forløbet desuden også lavet et gruppearbejde omkring forskellige oplysningstænkere, hvor eleverne selv skulle finde informationer via nettet. Desuden blev der lavet et ultrakort læreroplæg om den amerikanske revolution samt et dybere opsummerende læreroplæg med fokus på forløbet i tilknytning til den franske revolution.

Eleverne lavede desuden et flerfagligt forløb i samarbejde med musik i tilknytning til dette forløb.
Indhold
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 9 Kronologiforløb og repetition

Vi så desuden også i denne forbindelse historiedelen af "Ved det grønne bord" og trænede problemstillinger, udformning af dispositioner og oplæg ud fra disse.

Alle nedenstående materialer med links kan karakteriseres som digitale undervisningsmidler, der må tilgås via internettet

Eksamen i historie på stx fra Restudy. Link: https://restudy.dk/#/lektion/555-Eksamenihistorie[STX]/76358170 (Digitalt undervisningsmateriale)

www.ordbogen.com (Digitalt undervisningsmateriale)
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Eksamensøvelse 30-01-2025
Eksamensøvelse 2 13-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer