Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Aalborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
Tanni Pedersen
|
Hold
|
2022 HI/z (1z HI, 2z HI, 3z HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Menneskerettigheder
Der har i dette korte forløb været fokus menneskerettighedernes historiske rødder og frem til erklæringen i 1948.
Herunder har der været et fokus på de tanker og ideer i særligt oplysningstider, der kommer til at danne grundlag for verdenserklæringen i 1948. ydermere har der være fokus på forskellige historiske begivenheder, der leder frem mod erklæringen, forskellen på en erklæring og konvention samt overholdelse af rettighederne og de udfordringer, der kan være hermed.
Fremstillingsstof:
- Fra faktalink: http://www.faktalink.dk/titelliste/mere?searchterm=menne
- Fokus 3 kapitel 4
Filmklip og andet
- Verdens bedste VM, afsnit 3 - https://www.dr.dk/drtv/serie/verdens-bedste-vm_345352
- Det tyvende århundrede, ”Frihed” (dokumentar)
- Historien om Danmark, afsnit 8 (00.00 – 24.05) Grundloven, folket og magten
Kilder
- Af Erik Klippings håndfæstning, 1282
Kernestof
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- politiske og sociale revolutioner
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv ̶
- globalisering
- historiefaglige teorier og metoder.
( omfang 50 sider)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Velfærd under lup (inkl. DHO)
Forløbet har haft fokus på at trække de lange linjer i et stykke Danmarks historie. Der har herunder været fokus på både fortalere og kritikere af velfærdsstaten, samt nogle af de vigtigste begivenheder i dennes udvikling. Forløbet har afslutningsvist set på velfærdsstaten i en nutidig optik, herunder dens udfordringer. Nøgleord: skøn vs. Ret, kanslergadeforliget, værdig/uværdig trængende m.m.
Fremstillingsstof:
Om industrialiseringen: https://faktalink.dk/titelliste/industrialiseringen
Fra fattighjælp til velfærdsstat, Fokus 2 (ny udgave) s. 289-291
Om ideologier: selvfundet materiale – øvelse i kildesøgning
Kilder:
• Juni grundloven (afsnit om borgernes rettigheder) http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/danmarks-riges-grundlov-af-5-juni-1849-junigrundloven/#indhold8
• Ernst Hansen – livet som arbejdsløs i 1930erne
• Poul Møller, Velfærdsstaten sløver modstandskræften, 1956
• Bent Rold Andersen, Den aktive velfærdsstat, 1966
Film
• Miniforedrag om velfærdsstaten, ca. 5 min: http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/miniforedrag-velfaerdsstaten/
• Velfærd fra vugge til grav – afsnit 3
• Historien om Danmark, afsnit 8 (uddrag)
Kernestof
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne ̶
- politiske og sociale revolutioner
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- globalisering
- historiefaglige teorier og metoder.
Dette forløb har været i samarbejde med dansk, da det var klassens forløb op til DHO.
(omfang ca. 70 sider)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Miniprojekt om oprør
Vi har først defineret, hvad oprør er. Herefter har eleverne selv valgt et oprør, som de har arbejdet med. Deres valg har været følgende:
Grupper
1. Kvindeoprør i Iran: Ida, Sarah, Julie og Cecilie
2. Stonewall: Johannes, Alma, Eva og Karoline
3. BZ-bevægelsen: Faduma, Natascha og Sigrid
4. Vietnam-krigen: Søren, Domas, Oliver og Ditlev
5. Malala Yousafzia: Rebecca, Emma og Frida
6. Ungdomsoprøret: Tamina, Oliva og Monika
7. Kvindeoprør i Danmark: Thea og Mary
8. Den russiske revolution: Mathilde og Anne
9. Ungdomsoprøret: Freya, Martha, Emilie og Sara
I disse grupper har de arbejdet med disse krav:
Følgende skal behandles:
o En præsentation af oprøret. Herunder:
Hvordan og hvorfor er der tale om et oprør?
o En redegørelse for selve oprøret og dets eventuelle udfald
o Årsager til oprøret
o Andet interessant ved netop dit/jeres oprør
I deres One Note har de delt PowerPoint med hinanden.
Som afslutning på forløbet har eleverne var på Aalborg historiske museum og set udstillingen Oprør i Nordjylland og efterfølgende set filmen Drengene fra Sankt Petri.
(Omfang ca. 30 sider)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Danmark - En nations fødsels og identitet
Forløbsbeskrivelse:
Der har i dette forløb være fokus på Danmark i vikingetiden og middelalderen. Herunder et fokus på, hvornår og om man kan tale om Danmark som en nation i denne periode- hvornår er en nation født?. Dette har været centreret omkring, hvornår man begynder at se tegn på en centralmagt.
Der har i forløbet også været fokus på hvordan netop disse perioder senere er blevet dyrket og idylliseret. I den forbindelse er der også trukket tråde til, hvordan vi bruger tiden i dag og hvad et forestillet fællesskab er.
Materiale
Fremstillingsstof:
- Fokus 1 (ny udgave), kapitel 2 – Danmarks tilblivelse
- Om Benedict Andersons teori, forestillede fællesskaber, https://kulturnu.systime.dk/?id=148
- Fra fortid til historie, kapitel 1 (hvad bruger vi fortiden til) -
Filmklip og andet
- Historien om Danmark, afsnit 3 – Vikingetiden
- Historien om Danmark, Afsnit 4 – tidlig middelalder
Kilder
- Anlægget i Jelling – (beretnings- og levnsanalyse)
- Saxo – fra fortalen til Gesta Danorum
- H.C. Andersen, I Danmark er jeg født, 1850
- Rasmussen, Higher Ground – vinder af dansk melodigrandprix 2018
Kernestof
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ historiebrug og formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶forskellige styreformer og samfundsorganiseringer ̶
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
Derudover dækker forløbet kravet om et forløb med fokus på Danmark samt et forløb der har hovedvægten på tiden mellem år 500 og år 1500
(Omfang ca. 70 sider)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Den kolde krig
Forløbsbeskrivelse
I dette forløb har der været et stort fokus på optakten og årsagerne til at Den kolde krig opstår – herunder de ideologiske forskelle og verdensbilledet før og efter 2. verdenskrig. Fokus strækker sig frem til opførelsen af Berlinmuren. Dermed er det også særligt Tysklandsspørgsmålet der har været centrum. Her har der også været et lille fokus på, hvordan der er blevet brugt propaganda som et led i Den kolde krig.
Der er ydermere blevet set på Vietnam-krigen som et eksempel på en stedfortræder krig og herunder hvordan den var den første "tv-krig".
Materiale
Fremstillingsstof:
Forskellige uddrag fra: Den kolde krig, Kai Otto V. Barner, Systime
Intro
https://koldkrig.systime.dk/?id=263
https://koldkrig.systime.dk/?id=1969
https://koldkrig.systime.dk/?id=1972
https://koldkrig.systime.dk/?id=1974
https://koldkrig.systime.dk/?id=1976
Optakt til krig
https://koldkrig.systime.dk/?id=251
https://koldkrig.systime.dk/?id=262
https://koldkrig.systime.dk/?id=261
https://koldkrig.systime.dk/?id=260
https://koldkrig.systime.dk/?id=259
https://koldkrig.systime.dk/?id=258
https://koldkrig.systime.dk/?id=257
https://koldkrig.systime.dk/?id=256
https://koldkrig.systime.dk/?id=255
Fronterne fryser fast
https://koldkrig.systime.dk/?id=239
https://koldkrig.systime.dk/?id=250
https://koldkrig.systime.dk/?id=249
https://koldkrig.systime.dk/?id=248
https://koldkrig.systime.dk/?id=247
Afspænding og nye kriser (uddrag)
https://koldkrig.systime.dk/?id=224
https://koldkrig.systime.dk/?id=238
https://koldkrig.systime.dk/?id=237
https://koldkrig.systime.dk/?id=235
https://koldkrig.systime.dk/?id=234
Nye kriser i Berlin – DDR opfører muren (uddrag)
https://koldkrig.systime.dk/?id=208
https://koldkrig.systime.dk/?id=222
https://koldkrig.systime.dk/?id=220
https://koldkrig.systime.dk/?id=217
https://koldkrig.systime.dk/?id=215
Stedfortræder krige
Kort om Vietnam-krigen – uddrag fra Uddrag fra https://faktalink.dk/titelliste/vietnamkrigen?check_logged_in=1#anchor1817
Afslutningen på Den Kolde Krig
https://faktalink.dk/titelliste/den-kolde-krig
Filmklip og andet
I frygtens skygge: https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=3&pageSize=6&search=serietitel:%20Den%20kolde%20krig&orderby=title&SearchID=73cc4bfd-0cef-41b9-b19a-5e85a7bdf973&index=3
Den kolde krig, afsnit 3 – Marshallhjælpen https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=2&page=1&pageSize=6&search=emneord:%20Marshall-hj%C3%A6lp&orderby=title&SearchID=8899d904-957e-41ee-86f2-c3b5e2f72ddf&index=1
Dokumentar om Berlinmuren
https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=3&pageSize=6&search=emneord:%20Berlinmuren&fromdate=0&orderby=title&SearchID=b4bda054-60fd-45af-8c3d-1446622a8e37&index=5
Dokumentar om Vietnamkrigen
https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=6&pageSize=6&search=Serietitel:Den%20kolde%20krig&orderby=title&SearchID=194e3ab8-ed43-4946-9bf7-da13be5a9300&index=6
Kilder
• Tale af Gorge Marshall, 1947
• Plakater om Marshallhjælpen, Whatever the weather, 1948 og Schluss mit den improvisationen 1948
• Tabel om faldne soldater i Vietnam, fra Frederiksen, Peter. "Vietnam - fra Drage til Tiger"
• Billede af sydvietnamesisk mor og far med børn – fanget i kamp mellem soldater, fra Vietnam – den kolde krigs slagmark
• Brev fra amerikansk soldat til sin mor, Daniel Bailey, 1966
Kernestof
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer ̶
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv ̶
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- historiebrug og -formidling ̶
- historiefaglige teorier og metoder
Dette forløb har desuden haft hovevægt i 1900-tallet
( Omfang ca. 75 sider)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Israel-Palæstina
Beskrivelse
Der har i dette forløb været fokus på konflikten mellem Israel og Palæstina i et historisk perspektiv.
Derfor er det særligt tiden fra slutningen af 1800-tallet og frem til og med Seksdagskrigen, der har været i fokus. Her har der ydermere været fokus på religiøse forskelle, sameksistens (mangle herpå), den jødiske indvandring og årsagerne hertil, opbygningen af et jødisk parallelsamfund m.m.
Materiale
Fremstillingsstof:
Israel – en stat i Mellemøsten, Henrik Wiwe Mortensen, Systime. (net-udgave) https://israel.systime.dk/?id=1
o Kapitel 1 – introduktion (religion og politik i Mellemøsten ca. 2000 f.Kr. – 1900 e.Kr.)
o Kapitel 2 – Første Verdenskrig - britisk dobbeltspil i Mellemøsten (1914-1916)
o Kapitel 3 – Madatperioden (uddrag)
o Kapitel 4 – 2. Verdenskrig og oprettelsen af Israel (uddrag)
o Kapitel 7 – Seksdagskrigen
Fra faktalink:
- Udklip: https://faktalink.dk/titelliste/ipko?check_logged_in=1#anchor941. Disse udklip har fokus på tiden efter seksdagskrigen og har til formål at give et kort overblik over konflikten frem til nutiden.
Filmklip og andet
- Om konflikten: https://www.youtube.com/watch?v=7BMmmNGyLjs&t=4s
- Fransk dokumentar: https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=Serietitel:Det%20forj%C3%A6ttede%20land&orderby=title&SearchID=24be60f2-a42a-4e94-a59d-e2df25d0b2d9&index=1
- Monte Carlo elsker jøderne del 1
- Fjendens ansigt (https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=titel:%20Israel%20-%20Pal%C3%A6stina&orderby=title&SearchID=10f5f424-3279-4610-9e7f-c78a71331a23&index=2)
Kilder
- Brevveksling mellem Hussein og McMahon, 1915-1916 https://israel.systime.dk/?id=258
- Albert Einsteins syn på jødernes situation og oprettelsen af en stat, 1938
- Øvelse med et helt kildesæt:
o Bilag 1: billede af Degania kibbutz, 1912 (ca. 0,3 normalside)
o Bilag 2: billede af Ein Harod kibbuts i 1940’erne. (ca. 0,3 normalside)
o Bilag 3: Koestler om forholdet mellem jøder, arabere og de engelske mandathavere ( 3.1 normalside)
o Bilag 4: Arabisk afslag på engelske samarbejdsbetingelser, 1923 (0,3 normalside)
o Bilag 5: tabel over jødisk indvandring til Palæstina 1922 – 1939 (0,3 normalside)
o Bilag 6: kort over Peel-kommissions forslag til en to-stats løsning for Palæstina, 1937 (0,5 normalside)
Kernestof
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
-̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks ̶
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer ̶
- politiske og sociale revolutioner
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv ̶
- Holocaust og andre folkedrab ̶
- historiefaglige teorier og metoder.
Der har i dette forløb også været taget udgangspunkt i samfund og kulturer uden for Europa og USA.
(Omfang ca. 70 sider)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Demokratiets vugge
Dette har været et kort forløb, hvor der har været fokus på tiden før år 500. Der har været fokus på Antikkens Grækenland og herunder særligt på datidens demokrati og synet herpå, forholdet mellem køn og forskellige grupperinger i samfundet. Der har ydermere været et let fokus på samfundenes opbygning og hvordan den græske kultur spredte sig rundt i middelhavsområdet.
Materiale
Fremstillingsstof:
- Vores verdenshistorie, kap 2 – Antikkens Grækenland (demokratiets vugge),
Filmklip og andet
- Antikkens storbyer, Afsnit 1, Athen, 2019
Kilder
- Xenofon om kvinden (kilde 2 i Vores verdenshistorie)
- Aristoteles om slaver (kilde 3 i vores verdenshistorie)
- Kort over de græske bystater 750 f.vt. (fra Vores verdenshistorie)
- Kort over græske kolonier 700 f.vt. (fra Vores verdenshistorie)
- Tre statuer af ”den ideelle mand” mellem 550 – 330 f.vt. (fra Vores verdenshistorie)
- Perikles’ gravtale, uddrag om demokrati
- Det antikke Athen gav os ikke demokratiet ( https://videnskab.dk/kultur-samfund/det-antikke-athen-gav-os-ikke-demokratiet/
Kernestof
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- politiske og sociale revolutioner
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv ̶
Desuden er der i dette forløb fokus på tiden før år 500
(Omfang ca. 35 sider)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
USA - historie og identitet (inkl. FF3)
Dette forløb har haft fokus på amerikansk historie i forhold til identitet. Herunder dannelsen af en fælles identitet og hvad der kan være med til at skabe en kollektiv erindring. Vi har bl.a. arbejdet med; den amerikanske drøm, pionerånden, frontier-tesen (udvidelsen mod vest), cowboy-myten og amerikansk selvforståelse.
Sekundær tekst
Niels Bjerre-Poulsen, USA – historie og identitet – forskellige uddrag
Utopi og virkelighed
https://usahistorieogidentitet.systime.dk/?id=138
https://usahistorieogidentitet.systime.dk/?id=139
https://usahistorieogidentitet.systime.dk/?id=146
https://usahistorieogidentitet.systime.dk/?id=147
https://usahistorieogidentitet.systime.dk/?id=150
https://usahistorieogidentitet.systime.dk/?id=151
https://usahistorieogidentitet.systime.dk/?id=152
https://usahistorieogidentitet.systime.dk/?id=154
https://usahistorieogidentitet.systime.dk/?id=251
https://usahistorieogidentitet.systime.dk/?id=158
https://usahistorieogidentitet.systime.dk/?id=159
https://usahistorieogidentitet.systime.dk/?id=160
kilder
• Kort uddrag af J. Hector St. John de Crèvecoeurs halvbiografiske Letters From an American Farmer
• Det lille hus på prærien, 1. afsnit (00.00 – 18.45) https://www.youtube.com/watch?v=3T2k-gBbJ9Q
• Mænd ved et bjerg af bisonkranier, 1892, billede https://usahistorieogidentitet.systime.dk/?id=156#c381
Om cowboy-myten personificeret i The lone Ranger
• Tv-serie fra 1949 – 1957: https://www.youtube.com/watch?v=Gs2MIcVbQXk (00-6.30)
• Film fra 1981: https://www.youtube.com/watch?v=Jj0BUA_TKMY
• Film fra 2013: https://www.youtube.com/watch?v=2FqdIhEfVnY
Dokumentar og filmklip
• USA’s historie, afsnit 1, autourlstarthttps://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=titel:USA|||--|||s%20historie&orderby=title&SearchID=dcc7ccf2-5ec6-4d0e-a75a-aac840fd2fbf&index=2autourlend
• Den amerikanske drømmen, dokumentar om drømme i et historisk og nutidigt perspektiv, https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=titel:%20Den%20amerikanske%20dr%C3%B8m&orderby=title&SearchID=8b8c73db-3702-4b8c-97da-d031aeb5c17b&index=1
Kernestof
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne ̶
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks ̶
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer ̶
- politiske og sociale revolutioner
- historiebrug og -formidling ̶
- historiefaglige teorier og metoder.
( Omfang ca. 65 sider)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Fra enevælde til demokrati og industri
I dette forløb har der været særligt fokus på overgangen fra adels- til enevælde og senere overgangen fra enevælde til demokrati. Derefter har der været fokus på demokratiets udvikling, udformning og ikke mindst udfordringer i den spæde begyndelse og frem til 1901. I dette forløb har der også været fokus på industrialiseringen og herunder arbejderklassens opståen og dens politiske og sociale forhold samt børnearbejde.
Materiale
Fremstillingsstof
Grundbog til danmarkshistorien på Systime.dk
https://grundbogtildanmarkshistorien.systime.dk/?id=124
https://grundbogtildanmarkshistorien.systime.dk/?id=140
https://grundbogtildanmarkshistorien.systime.dk/?id=144 (uddrag)
om industrialiseringen i Danmark: Hauge, Det gamle Danmark s. 347-357
Dokumentar, filmklip og andet
- Historien om Danmark afsnit 7 og 8 https://www.dr.dk/studie/historie/tv-serien-historien-om-danmark
- Byer af smog https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=titel:%20Byer%20af%20smog&orderby=title&SearchID=29b606aa-acf2-4f89-89a3-d6d33dffcd8d&index=1
- The Industrial Revolution: Crash Course European History https://www.youtube.com/watch?v=zjK7PWmRRyg
-
Kilder
- Wolfgang Heimbach, 1660, Billede af arvehyldningen, fra: https://www.kongernessamling.dk/rosenborg/object/arvehyldningen-1660/
- Billede kong Frederik d. 10 i karet efter udnævnelsen til konge d. 14. ja. 2024, fra: https://www.billedbladet.dk/kongelige/danmark/fantastiske-billeder-fra-koebenhavn-se-det-nye-kongepar-paa-historisk-karettur
- Kongeloven, 1665, fra: https://grundbogtildanmarkshistorien.systime.dk/?id=134
- Uddrag af Emil Hornemanns Om børns anvendelse i fabrikken, fra: https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/uddrag-af-emil-hornemann-om-boerns-anvendelse-i-fabrikker
Kernestof
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne ̶
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks ̶
- politiske og sociale revolutioner
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv ̶
- historiefaglige teorier og metoder.
Dette forløb opfylder også kravet om fokus på Danmark samt perioden 1500-1900.
(Omfang ca. 65 sider)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Slaveri
Beskrivelse
Der har i dette forløb været fokus på slaveri. Dette set ud fra et nutidigt perspektiv og hvordan man kan definere slaveri. Herefter er vi dykket ned i tidligere former for slaveri, hvor klassen valgte at have fokus på Dansk Vestindien. Her så vi nærmere på slavernes forhold og vilkår og i den forbindelse var der også fokus på fremmedbilleder og synet på slaverne.
Som en del af forløbet har vi diskuteret, hvordan man forholder og evt. bør forholde sig til dystre kapitler i historien.
Materiale
Fremstillingsstof:
Om moderne slaveri – uddrag fra Faktalink - fra: https://faktalink.dk/emner/moderne-slaveri#debat
https://teknologihistorie.systime.dk/?id=377
S. 20-21 i Kulturmøder i dansk kolonihistorie – fremmedbilledemodellen
Kapitel 4 i Kulturmøder i dansk kolonihistorie – Dansk Vestindien
Hvad er en slave, information, 2012: https://www.information.dk/moti/1970/01/slave
Filmklip og andet
Dokumentar, slaveri i norden - moderne slaver: https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=2&page=1&pageSize=6&search=Serietitel:Slaveri%20i%20Norden&orderby=title&SearchID=f9857f45-26e3-48b0-a1f5-d40aa61484ba&index=2
Hvor mange slaver har du selv? slaveryfootprint.org
Slave af Danmark afsnit 1, https://www.dr.dk/drtv/se/slave-af-danmark_-vold-i-paradis_507285
Kilder
- Columella, Om landbrugsslaver
- Varro, Om landbrugsslaver og hyrder
- Seneca om slaveri
- Plinius om mordet på en senator
- Billede af sukkermølle https://historielab.dk/tema-4-slavernes-liv-paa-oeerne/
- Efterlysning af bortløbende slave https://historielab.dk/tema-4-slavernes-liv-paa-oeerne/
- Billede af halsring https://historielab.dk/tema-5-forbrydelse-og-straf-paa-oeerne/
- Billede af slavekirke
- Paul Iset om slavernes behandling https://historielab.dk/tema-5-forbrydelse-og-straf-paa-oeerne/
- Retssag mod slaven Daniel – uddrag https://historielab.dk/tema-5-forbrydelse-og-straf-paa-oeerne/
- Læserbrev: En undskyldning til de vestindiske øer er tom snak, hvis der ikke er handling bag https://www.information.dk/debat/2023/07/undskyldning-vestindiske-oeer-tom-snak-handling-bag)
Kernestof
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne ̶
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv ̶
- globalisering
- historiebrug og -formidling ̶
- historiefaglige teorier og metoder.
( omfang ca. 50 sider)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Kronologiforløb
Kronologiforløb
Der har i forløbet været fokus på de lange linjer i verdenshistorien. Herunder er alle tidligere forløb blevet indplaceret efter deres tidsmæssige placering – i det omfang der har kunnet lade sig gøre. Nogle forløb, der spænder over en lang tidsmæssig periode, er placeret der, hvor det har være mest relevant.
Læst materiale: Verdenshistorie 2 af T. Smitt og Chr. Vollmond, 2015, kap. 5 s. 206 – 227 (Verdens historien i store træk og lange linjer)
Kernestof:
Her ville alt kernestof i større eller mindre grad gøre sig gældende.
(omfang ca. 30 sider)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d49174051305",
"T": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d49174051305",
"H": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d49174051305"
}