Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Aalborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Mads Bregnhøj, Tom Mortensen
|
Hold
|
2022 id/j (1j id, 2j id, 3j id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
rytmiske opvarmningsprogrammer
formål:
I dette forløb har eleverne udarbejdet deres egne opvarmningsprogrammer i takt til musik. Eleverne er blevet introduceret til forskellige elementer i et generelt opvarmningsprogram, herunder gang, sving, løb, hop, styrke og udstræk. Forløbet er endt ud med fremlæggelser af de udarbejdede opvarmningsprogrammer.
vurderingskriterier:
- evnen til at bevæge sig i takt til musik
-udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmningsprogrammer og kunne redegøre for relevant teori i relation til opvarmning og effekt heraf
- beherske centrale færdigheder i relation til opvarmningsøvelser (bevægelseskvalitet)
-indgå i idrætsspecifikke samarbejdsrelationer.
indhold:
idrætsportalen.systime.dk
kapitlet: "Opvarmning til musik" - introduktion og øvelsesbank (svarende til 4-5 sider)
artikler
"opbygning af opvarmning kan sænke præstationsevne i intense udholdenhedsdiscipliner" (lavet for Team Danmark 10/6-2020) (2 sider)
"sprintere bør forkorte deres opvarmning" Videnskab.dk (31/5-2011) (1 side)
samlet 8 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
basketball
formål:
I dette forløb har eleverne arbejdet med kaosspillet basketball og udviklet grundlæggende færdigheder indenfor boldbeherskelse, spilforståelse og samarbejde.
forløbet har været delvist lærerstyret, men eleverne har også selv indgået som coaches i makkerpar og har udviklet egne tekniske øvelser
tekniske elementer:
højre- og venstrehånds lay-up (fokus på modsat afsatsben og præcision og touch i afviklingen)
hopskud: fokus på skudafvikling og jump-stop uden at lave skridt.
ballhandling: (at kunne beherske driblinger med begge hænder, beskytte bolden og udføre finter (eks. crossover, spin-move og mellem benene- dribling)
taktiske elementer: Kunne foretage en screening på bolden og screeninger væk fra bolden.
forsvarsspil (mand til mand opdækning - at kunne slide og have lavt tyngdepunkt og blocke ud ifm. skud)
pensum:
Bergholdt & Bøxher (2023) - idrætsportalen.dk
afsnittene:
introduktion (https://idraetsportalen.systime.dk/?id=494) (ikke afsnittet 3 mod 3) (4 sider)
moduloversigt (1 side)
artikel: Wojcik, Jeppe "Basketballspillere er for længe om at skyde" Videnskab.dk 30/5-2012 (2 sider)
samlet 7 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ultimate
Forløbet basere sig på fundementale tekniske, taktiske og fysiske forhold i relation til spillet Ultimate. Forløbet har også til formål at introducere eleverne for noget basal viden og træningsfysiologi i relation til den konkrete disciplin.
Teknik: Baghåndskast, forhåndskast, upsidekast, en-hånds gribeteknik, tohånds-gribeteknik, pivotering og cuts
Taktik: Spilleregler, spilforståelse, opdækningstaktik, angrebstaktik, spilbarhed
Fysiske krav: Grundlæggende viden om puls, kondiditon og korte eksplosive bevægelser og løb. Aerobe og anaerobe processer
Litteratur - kilder:
- Grundbog i idræt C, Systime 2023, kap. 3.1
https://grundbogiidraetc.systime.dk/?id=171
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Parkour
Forløbet har til formål at introducere eleverne til parkour som idræts disciplin, herunder hvilke tekniske, fysiske og mentale egenskaber (selvdisciplin, kreativ tænkning, viljestyrke, rumlig bevidsthed og udvikling af mentale grænser) som gør sig gældende i parkour.
Undervejs trænes eleverne i at se parkour i et samfundsmæssigt perspektiv, herunder hvordan udviklingen af parkour kan anskues som et udtryk individualisering og aftraditionalisering i det senmoderne samfund.
Eleverne opnår desuden viden om børns fysiske aktivitetsmønstre i hhv. organiseret og uorganiseret idræt, og der reflekteres over hvilken rolle parkour kan spille i den sammenhæng.
Parkourteknisk introduceres eleverne til precisionjumps, running precisions, strides, roll, stepvault, turnvault, lazyvault, speedvault, catleap, catbalance, underbar, 360 underbar, swing, palm-spin, tic-tac og dobbeltlazy.
Faglige mål:
- Beherske precisionjumps, running precisions, strides og tic-tac
- Beherske roll, stepvault, lazyvault, catleap og catbalance
- Kendskab til turnvault, speedvault, underbar, 360 underbar
- Kendskab til palmspin, dobbeltlazy og swing
- Beherske flere af ovenstående elementer i et sammenhængende flow
- Selvstændigt udvikle kombinationer og flows af ovenstående elementer
- Opnå viden om parkour som et muligt udtryk for den samfundsmæssige udvikling
- Kunne sammenholde viden om parkour med parkours potentiale som en uorganiseret idrætsform for børn og unge.
Pensum:
- ’Hvad er parkour’ (dokument med uddrag fra Kallesøe, M. & Christensen, S. S. (2019). General forsamlingskursus PARKOUR)
- Artikel fra videnskab.dk vedr. organiseret/uorganiseret idræt
https://videnskab.dk/krop-sundhed/fri-leg-er-vigtigere-end-organiseret-idraet
- Grundbog i Idræt C, praksis og teori, kap. 8 'Idræt og samfund' s. 114-115, 117-118, 122-123
Videolinks:
Catleap:
https://www.youtube.com/watch?v=XOL3aCrB3Og
Fire vaults:
https://www.youtube.com/watch?v=6zfRFfwNWtk
Dobbelt lazy:
https://www.youtube.com/watch?v=THGvneZD0q0&t=58s
Tic-tac:
https://www.youtube.com/watch?v=8VnGI31lp0w&t=117s
Precisionjump:
https://www.youtube.com/watch?v=9sb4TYNHGio
Underbar:
https://www.youtube.com/watch?v=9NSzaZ2iCS8
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Vild med dans
Beskrivelse af formål:
Forløbet har fokus på pardansene cha cha cha og jive.
Læringsmål:
- evnen til at bevæge sig i takt til musik
- udarbejde, gennemføre og evaluere koreografier indenfor stilarterne cha-cha-cha og jive
- kendskab til og beherskelse af centrale færdigheder i relation til de to stilarter cha-cha-cha og jive.
- indgå i idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
- at kunne benytte relevante begreber (BESS) i beskrivelsen af stilarterne, og herunder forklare forskelle/ligheder i stilarternes bevægelseskvaliteter
Faglige mål:
- beherske centrale færdigheder indenfor musik og bevægelse
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
- kunne anvende faglig viden
Teori og materialer:
- BESS-princippet. Kapitel om Musik og bevægelse, Afsnit om Performancedans - Materiale fra 2.modul om Labans bevægelsesteori
Øvelsesbank | Idrætsportalen (systime.dk)
- Introduktion til standard- og latindans. Kapitel om Musik og bevægelse, afsnit om Standard- og latindans - Introduktion | Idrætsportalen (systime.dk)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Pickleball
Pickleball er et spil eleverne ikke har stiftet bekendskab med før, og der arbejdes derfor i forløbet med at introducere teori, teknisk, taktik og færdigheder løbende, og kontinuerligt bygge ovenpå.
Forløbet har et stærkt udgangspunkt i de teoretiske fokuspunkter for færdighederne, og at arbejde ud fra disse i træning af færdighederne.
I forløbet arbejdes der desuden med et stort fokus på at reflektere over egne færdigheder og være i stand til at evaluere egne udvikling og fejl ud fra de teoretiske fokuspunkter.
Læringsmål:
• Overordnede faglige mål for forløbet: Introduktion til pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil.
• Tekniske delmål: I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob. Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
• Taktiske delmål: I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier.
• Teori-praksiskobling: være i stand til at koble forløbet til de gennemgåede idrætsteoretiske aspekter af spillets historie om formål.
Litteratur og kilder:
- Idrætsportalen - Systime: https://idraetsportalen.systime.dk/?id=645
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Træningsprojekt og floorball
Faglige mål
Træningsprojektet:
1. At opnå forbedret fysisk kapacitet gennem egen planlagt konditionstræning samt floorballtræning i idrætsmodulerne på skolen.
2.At planlægge gennemføre og evaluere eget træningsprogram med inddragelse af relevant træningsteori, samt kunne reflektere over denne teori ift. floorball.
Floorball:
1. Tekniske elementer: generel boldkontrol, driblinger ligeud og zig-zag, aflevering/ modtagning (incl. tæmning), skudformerne håndledsskud og trækskud. Evne afslutning mod mål uden og med moderat pres fra modstander.
2. Taktisk elementer: have blik for placeringsevne og løbebaner ift. effektivt sammenspil. Kunne følge løbemønstre i taktiske øvelser.
Forløbets opbygning
Forløbets første og sidste modul bruges til test af kondition ved gennemførelse af en bib-test. Herefter udarbejdes individuelt en plan for egen træning med 2 ugentlige træninger med fokus på kondition. De to ugentlige træninger dokumenteres i en logbog.
Idrætsmodulerne på skolen (8-10 moduler) anvendes til teknisk og taktisk floorballtræning med fokus på kondition.
Krav til produkt og fremlæggelse
Umiddelbart efter forløbets afslutning afleveres en fremlæggelse/rapportering udformet som en video - screencast. Den skal indeholde slides, der i stikordsform indeholder:
-Hvad er kondition (fysiologisk forstået) og hvad er ’god’ kondition?
-Hvordan træner man sin kondition?
-Hvilke krav til kondition stiller boldspillet floorball?
-Hvordan kan man træne kondition ift. floorball?
-Hvordan trænede du selv? Hvilke overvejelser gjorde du dig i planlægningen af din træning?
-Hvad fik du ud af din træning?
-Etc?
Evalueringskriterier
• Opnået aerob kapacitet (målt ved bib-test start/slut)
• Udarbejdelse og gennemførelse af hjemmetræningsprogram
• Tekniske og taktiske færdigheder i floorball (se ovenfor)
• Fremlæggelse af trænings-/testresultater samt evnen til at diskutere relevant træningsteori
med kobling til floorball.
Det teoretiske grundlag:
Den primære træningsfysiologi er afsnittene i kap. 6, 11 og 12 fra ibogen ’Idræt C, Systime 2024,
ISBN: 9788761687838. Copyright forfatterne og Systime 2024’:
Specifikt
- kap.6, Fysiologi. Kroppen under arbejde
- kap.11.3, Træningslære og kap. 11.4, Træning
- kap.12, Træningsprojektet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Akroyoga
Formål:
At tilegne sig de basale færdigheder indenfor disciplinen akroyoga, hvor kropslig balance, smidighed og styrke er væsentlige faktorer. Herunder at arbejde med en mental ro, og en tillidsfuld ageren, således at øvelserne kan udføres i et tillidsfuldt samarbejde mellem eleverne og lærer-elev. Det kan i overskrifter tematisere således:
- Kommunikation og tillid
- Sikkerhed og spotting
- Muskulær afspænding og smidighed
Eleverne skal kunne:
- Opbygge tillid hos andre og skabe et trygt rum
- Vise forskellige positioner og overgange som enten flyver eller base
- Spotte sikkert og kunne demonstrere de fem gyldne regler for spotting
- Bidrage til at skabe et velfungerende samarbejde
- Kommunikere både verbalt og nonverbalt på en positiv og effektiv måde
Følgende teknikker og stillinger har været en del af undervisningen:
- Bird
- Chair
- High Flying Whale
- Folded Leaf
- Candle Stick
Samt forskellige kombinationer af disse
Der har også været arbejdet med konkrete yogaøvelser og muskulære udspændingsøvelser
Litteratur-kilder:
- Larsen, Simon Christian, Akroyoga i gymnasiet, 4.udgave, 2021, s.1-9. s.14, s.16-20
- Idrætsportalen, Systime. Kapitel om Bevægelighedstræning https://idraetsportalen.systime.dk/?id=265
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Hip Hop
Formål:
At introducere og udvikle på basale færdigheder indenfor dansestilen Hip Hop.
Herunder kendskab til dansens udtryk samt grundlæggende trin/moves.
Ud fra de enkelte isolerede trin/moves, har vi arbejdet med at kunne sammensætte disse i sammenhængende koreografier, skabe flow, samt at kunne udvikle og tilføje nye ideer til disse koreografier.
Der har desuden været et fokus på pulsfornemmelse, grounding og attitude i bevægelserne
Teori:
Eleverne forventes at kunne forholde sig til bevægelserne kvalitet og udførelse i relation til dansegenrens historik og æstetik
Følgende basismoves har været præsenteret for eleverne:
- Bounce
- Step Touch
- Slide
- Kick Ball
- Criss Cross
- Rock
- Bart Simpson
- Smurf
- Gucci
- Wu Tang
- Party Machine
- The Snake
I forbindelse med forløbet, har holdet være undervist af eksterne underviser på House Of Danse, for yderligere inspiration og tillæring af ny koreografi.
Litteratur - Kilder:
- Instruktionsmateriale fra Mihran TV: https://www.youtube.com/watch?v=NM-2XSQc2q0&t=4s&ab_channel=MihranTV (Digitalt undervisningsmiddel)
- Lærerredigeret materiale fra forskellige kilder vedrørende hiphoppens oprindelse og historie.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Volleyball (kort)
Kort spot-forløb, hvor formålet har været at præsentere boldspillet volleyball i grundlæggende form. Forløbet har primært haft til formål at tilfredsstille et elevønske om at blive introduceret til spillet, samt at kunne spille spillet. Fokus har derfor været basale færdigheder via basisslag, fingerslag og baggerslag, samt kamp.
Forløbet indgår ikke som en del af eksamenspensum
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Lanciers (kort)
Formålet med dette forløbet har været at indlære Lanciers til Gallafesten.
Det har været et kort forløb, som ikke indgår i eksamenspensum
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d49174072892",
"T": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d49174072892",
"H": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d49174072892"
}