Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Aalborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Henrik Lund Carré, Mads Bregnhøj
|
Hold
|
2022 id/d (1d id, 2d id, 3d id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
rytmisk opvarmning
formål:
I dette forløb har eleverne udarbejdet deres egne opvarmningsprogrammer i takt til musik. Eleverne er blevet introduceret til forskellige elementer i et generelt opvarmningsprogram, herunder gang, sving, løb, hop, styrke og udstræk. Forløbet er endt ud med fremlæggelser af de udarbejdede opvarmningsprogrammer samt et eksperiment hvor eleverne har testet opvarmningens effekt på egen præstationsevne. De har her sammenlignet smidighed, sprintevne og eksplosiv styrke i både arme og ben både med og uden opvarmning.
eleverne er vurderet ud fra:
vurderingskriterier:
- evnen til at bevæge sig i takt til musik
-udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmningsprogrammer og kunne redegøre for relevant teori i relation til opvarmning og effekt heraf
- beherske centrale færdigheder i relation til opvarmningsøvelser (bevægelseskvalitet)
-indgå i idrætsspecifikke samarbejdsrelationer.
indhold:
grundbog i idræt C - praksis og teori (Elmelund et al 2019) I-bogs udgave. afsnittet 1.1 - Opvarmningens fysiologiske effekt
afsnit 1.2 opvarmningens indhold
1.3 opvarmning til musik. (fokus på takt-tælling)
artikler
"opbygning af opvarmning kan sænke præstationsevne i intense udholdenhedsdiscipliner" (lavet for Team Danmark 10/6-2020) (2 sider)
"sprintere bør forkorte deres opvarmning" Videnskab.dk (31/5-2011) (1 side
samlet 8 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Softball
Forløbet i softball vil have fokus på at få det færdige spil til at fungere, så eleverne får en oplevelse af at have spillet softball.
Vi arbejder med følgende variation:
- En batter har altid fem forsøg til at ramme bolden. Ved femte pitch skal batteren løbe uanset om bolden rammes eller ej.
- Vi skifter mellem inde- og udehold, når alle har være igennem batting.
- Vi spiller med at løberne kan tagges
- Basen er kun låst, så længe bolden er på basen
- Pitcher kan kaste en spiller, der forlader sin base, ud.
- Når bolden er hos pitcher må man ikke igangsætte løb, dog må man gerne stjæle skridt fra sin base
Teknik:
- Slowpitch
- Batting, herunder bunting
- Gribe og kaste
Taktik:
- Få bolden så hurtigt som muligt til den rigtige base - fielding
- Løbe til baserne
- Stjæle skridt på en base
- Tvunget løb - betydning for hvilken base der lukkes
- Generel spilforståelse
Opgaver:
- Eleverne skal lave en instruktionsvideo til enten, pitch, batting eller løbe til base. I videoen skal der desuden være en instruktion i reglerne
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
4
|
Parkour
I dette forløb er det primære indhold parkour som udtryk for kropsbevidsthed. Dette kombineres med andre øvelser hvor eleverne kan demonstrere deres kropsbevidsthed.
Parkour:
- Precision
- Stepvault
- Two-handed vault
- Speedvault
- Under bar
- Balance
- Rotation mellem to bomme
- Let overgang over bom
- Tic tac
- Flow i bevægelserne
- Progression i bevægelser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Street dance
Teori:
At eleverne opnår basalt kendskab til de to dansegenres historiske oprindelse.
At eleverne kan beskrive de særlige karakteristika ved de to forskellige danse; herunder forskelle og ligheder mellem de to.
Charleston:
At eleverne kan udføre basis charleston-trin (20’er charleston) med forskellige variationer (ben/arme samt hæltwist - ikke et krav)
At eleverne kan udføre udvalgte autentiske jazztrin. Herunder; ‘mess around’, ‘skating’, 'tackie annie, step touch, 'opposites'.
At eleverne evner at ‘føre og at blive ført’ i parvis charleston og får en forståelse af vigtigheden af føring/følge i en improviseret dans.
At eleverne kan demonstrere bounce mens de udfører grundtrinene og viser en forståelse for at følge takten i musikken.
Kan udføre koreografi til "Istanbul"
Hiphop
At eleverne kan udføre den grundlæggende bounce og groove bevægelser; afslappede knæled, overkroppen frem og tilbage, til siden.
At eleverne kender til og kan udføre forskelligt footwork; step-touch, slides, kick ball change, 2-step,.
At eleverne kan udføre enkle powermoves herunder freezes, samt selvvalgte til battle.
At eleverne kan udføre en simpel koreografi til selvvalgt musik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Volley og team
Volleyball
Formål
Igennem dette forløb skal eleverne arbejde med Volleyball samt de forskellige roller i et team.
Faglige mål
Eleven tilegner sig følgende kompetencer igennem forløbet:
• Fokusområde fysisk aktivitet
o gennem alsidig undervisning og træning opnå god fysisk kapacitet
o beherske alsidige og grundlæggende idrætslige færdigheder i volleyball
o beherske udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter, der tilgodeser færdighedsområdet ”Boldspil”
o indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer
Teknik:
Fingerslag
Baggerslag
Underhåndsserv
Timing
Taktik:
Egen placering i spil
Boldens placering i spil
Kommunikation - "Jeg har", "Ny" - hvis hæver ikke har den
Placering ved serv og ved modtagning af serv
Regler:
Pointtælling
Rotation ved serv, når bolden vindes
Faste pladser vs rotation
Teori:
Gruppe
Team
Målsætning
Synergieffekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Akroyoga
Eleverne introduceres til akroyoga og enkelte yogaøvelser, der primært anvendes for at komme i den rette stemning inden akroyoga-øvelserne introduceres.
Forløbet afsluttes med at eleverne laver instruktionsøvelser til udvalgte positioner.
Indhold:
- Tillidsøvelser og forøvelser til akroyogastillingerne.
- Bird
- Chair
- High flying whale
- Overgange mellem de forskellige øvelser
- Selvvalgte øvelser fra en øvelsesbank
Fokus:
- Kunne indtage positioner som base, flyver og støtte
- Gå ind i stillingerne og blive i positionerne i et stykke tid
- Lave kontrollerede overgange mellem de forskellige positioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d49174073067",
"T": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d49174073067",
"H": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d49174073067"
}