Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Aalborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Lærke Vestergaard Holm-Christiansen
|
Hold
|
2022 id/x (1x id, 2x id, 3x id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Opvarmningsprogram
I forløbet introduceres teori og praksis omkring det optimale opvarmningsprogram. Teoretisk fokuseres der især på de fysiologiske aspekter af opvarmningen. Herunder lærer eleverne hvilke øvelser og fokusområder et opvarmningsprogram bør indeholde.
Der arbejdes også med musiklære til programmerne som rytmisk udgangspunkt og som motivationsfaktor. Eleverne lærer herunder, hvilken type musik der passer til hvilke dele af et opvarmningsprogram, og de øver sig i praksis i at udarbejde øvelserne, så de passer til musikkens rytme og energi.
Forløbet ender ud med at eleverne i grupper selv fremstiller komplette opvarmningsprogrammer med tilhørende musik, som de over indesæsonen fremviser og afprøver på resten af idrætsholdet. Efter hver opvarmning vil der være en efterfølgende evaluering.
Kernestof:
- Principperne bag træning
- Musik og bevægelse
Faglige mål:
- Opnå viden omkring principperne for opvarmning
- Kunne konstruere et optimalt opvarmningprogram på baggrund af viden om fysiologi
- Få forståelse for sammenhængen mellem musik og bevægelse
- Kunne udvælge passende musik i forhold til forskellige typer af bevægelse ud fra rytme, stemning og motivation
Materiale:
Idrætsportalen - opvarmning
* Forløbet introduceres sammenhængende med 3 moduler. Derefter spredes forløbet ud sideløbende med de resterende forløb, sådan så eleverne hver gang starter ud med en gennemgang af et elevfremstillet opvarmningsprogram.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Selvrefleksion
- Personlige
- Selvtillid
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Springgymnastik og akro
Forløbet består af et todelt forløb, som begge tager udgangspunkt i kropsbeherskelse og gymnastik.
1) Akrobatik
Den ene del af forløbet omhandler introduktion til kropsbevidsthed og akrobatik og gymnastik på gulv. Her vil fokus være på kropsspændingsøvelser samt øvelser der øger kropsbevidstheden, tilvænner til kropskontakt og opbygger tillid til holdkammeraterne. Eleverne vil også stifte bekendtskab med øvelserne håndstand og hovedstand samt akrobatiske opstillinger i par og gruppe.
2) Springgymnastik:
Den anden del af forløbet bygger på springgymnastiksøvelser - overvejende på airtrack og hest.
Vi har arbejdet med:
* Basisøvelser på airtrack med fokus på kropsspænding, balance,
æstetik og rotationer om vertikal akse.
* Forlæns og baglæns ruller samt flyvruller
* Vejrmøller
* Araber/rondat
* Salto
* Statiske og dynamiske øvelser på hest.
Vi har i alle øvelserne haft stor fokus på kropsspænding, æstetik og flow.
Kernestof:
- Fremme af kropsbeherskelse
- Fremme af fysisk kapacitet
Faglige mål:
- Opnå øget kropsbevidsthed
- Opnå øget muskeludholdenhed og forbedret koordination
- Beherske øvelserne inden for kropsbevidsthed
- Beherske korrekt modtagning
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Det er en lidt lang lektie, men til gengæld vil de kommende lektier i forløbet kun bestå af videoer:-)
-
Akro-øvelser 2. modul, til eleverne.docx
-
Lektie:
-
Akro-, balanceøvelser, 3. modul.docx
-
Emilie, Aja, Oskar og Rasmus står for opvarmningen
-
Lektier:
-
Frederikke, Sigurd, August og Silje står for opvarmningen.
-
Ludvig, Helena, Akasya og Mads står for opvarmningen.
-
Repetition
-
Marius, Magnus, Sarah Lund, Frederik står for opvarmningen.
-
drejebøger, spring og akro, 1x.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Stepaerobic
Forløbet introducerer eleverne for basal musikforståelse og takttælling i forbindelse med bevægelse.
I praksis gennemføres dette i form af et stepaerobic-forløb. Eleverne skal indlære stepkoreografier indeholdende stigende grad af kompleksitet, og skal i slutningen af forløbet selv kunne udforme og fremføre en serie i grupper.
Kernestof:
- Musik og bevægelse
- Udvikling af samarbejdsevner
- Anvendelse af digitale redskaber
Faglige mål:
- Eleverne skal opnå øget musikforståelse og kunne anvende basal takttælling under bevægelse
- Evne til at udføre basale trin og variationer inden for stepaerobic og sammensætning af disse til serier
- Basal forståelse for Labans begreber om bevægelseskvaliteter samt den motoriske udviklingstrappe
- Anvendelse af ovenstående begreber til sammensætningen af egen en stepkoreografi i grupper
OBS: Vi mangler 1-2 moduler, som afvikles i starten af 2.g.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Parkour
Inden for området 'Nye og klassiske idrætter' skal vi arbejde med parkour.
Fokus vil være på indlæring af forskellige tekniske øvelser, som kræver en høj grad af balance samt statisk og eksplosiv styrke.
Desuden vil vi arbejde med fremdrift og flow fra en øvelse til en anden. Som afsluttende produkt laver eleverne en parkourvideo, hvori de forskellige tekniske øvelser er inkorporeret.
Teknikske øvelser:
Precision jump
Roll
Cat balance
Cat leap
Underbar
Lazy vault
Two handed vault
Monkey vault
Gate vault
Palm spin
Tic tac
Turn vault
Særligt fokus på teknik, koordination, flow og sammensætning af/ overgang mellem elementerne.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Floorball
Faglige mål i floorball:
Der vil være fokus på teknik og herunder sammensatte spiløvelser i dette forløb. Desuden vil vi snakke en smule taktik ifht. zoneopdækning vs. mandsopdækning samt have fokus på de vigtigste regler.
Det ønskes at eleverne kommer til at beherske tekniske elementer såsom forhånds-baghåndsdribling, pasning, modtagning og skud.
Indenfor det taktiske område skal eleverne kunne beherske taktiske boldspilselementer såsom spilbarhed, placeringsevne med og uden bold samt overlap.
Teoretisk skal eleverne have kendskab til de mest basale floorballregler samt kendskab til fokuspunkterne i forhold til de indlærte tekniske elementer.
Fokuspunkter:
Dribling: Lang boldkontakt, beskyttelse af egen bold, retningsskifte, overblik
Pasning og tæmning: Trække bolden afsted uden lyd, ramme bladet, modtage bolden som et æg.
Generelle fokuspunkter: Løs nederste hånd på grebet, begge hænder på stav, lavt tyngdepunkt, knæene bøjede, overkrop fremadrettet, boldkontrol, timing, at kunne gøre sig spilbar/fri, rigtige tekniske afleveringer, kunne tæmme bolden og afslutte slagskud, kommunikation, forståelse for taktiske elementer i spillet.
Basale og tekniske færdigheder der har været fokuseret på:
Greb
Kropsposition
Dibling med forhånd og baghånd
Pasnings og modtagning (primært med fokus på trækpasningen)
Slagskud og trækskud
Vi har langt overvejende spillet 3 mod 3 med flydende målmand, men eleverne er også blevet introduceret for reglerne i 6 mod 6 med fast målmand.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Hip-Hop
Fokus på:
Bevægelseskvaliteter i dans. Hip-Hop-dansens og kulturens særtræk. Udvikling af egen hip-hop-serie.
Faglige mål
Eleven skaber kendskab til følgende kompetencer igennem forløbet:
• gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber (både i forhold til musik/takter og bevægelse) inden for disciplinen ’Musik og bevægelse’
• beherske centrale færdigheder inden for ’Hip Hop’ (bl.a. bounce og jacking)
• opnå kropsbevidsthed
• Arbejde med bevægelseskvalitet
Evaluering/Vurdering
Eleverne bedømmes på følgende punkter:
• Evnen til at holde en rytme og følge musikken
• Evnen til at kunne kopiere bevægelser
• Evnen til at kunne sammensætte bevægelse til musik
(Fokus på musikkens mulighed for bevægelse)
* Bevægelseskvaliteten
• Produkt: Hip Hop koreografi i grupper
• Materialer: Teori, Hip Hop koreografi på video samt inspiration til basic hip hop moves fra You-tube.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Les Lanciers
Vi gennemgår og lærer alle 5 ture i Les Lanciers.
Fokus på:
Indøvning af trin
Følge musikken
Kropshold
Bevægelseskvalitet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Kondition og fodbold
De primære formål med projektet er:
• En forbedring af den enkelte elevs aerobe kapacitet.
• Indlæring af tekniske og taktiske krav inden for fodbold.
• Udarbejdelse af relevante spiløvelser med fokus på tekniske og taktiske elementer i fodbold samt en kobling til teori.
• Udarbejdelse af et hjemmetræningsprogram med fokus på en forbedring af den enkelte elevs aerobe kapacitet.
• En kobling mellem teori og praktik.
I den indledende fase af forløbet gennemfører alle elever en bip-test. Alle får derved kendskab til deres kondital forud for projektets start.
Som indledning til projektet og undervejs læses/ses også relevant teori, hvoraf noget også gennemgås i modulerne af læreren.
Sideløbende med undervisningen udarbejder alle elever et hjemmetræningsforløb med fokus på at forbedre deres aerobe kapacitet. Inden 3. modul afleveres i Lectio en beskrivelse af den enkeltes mål med forløbet, et hjemmetræningsprogram med fokus på en forbedring af aerob kapacitet (evt. et løbeprogram med fokus på intervaltræning) samt eventuelle delmål.
Hjemmetræningen dokumenteres i en dagbog evt. suppleret med pulsmålinger eller angivelse af intensitet (evt. med brug af ’Borgs skala’).
Undervisningsmodulerne anvendes til et fodboldforløb med fokus på teknik, taktik og konstruktioner af øvelser med fokus på konditionstræning (i samspil med indøvelse af teknik eller taktiks forståelse) koblet til relevant teori.
Som afslutning på træningsprojektet løber alle elever en post bip-test, således den enkelte får et indblik i, hvorvidt der er opnået en forbedring i kondital.
Teknisk arbejder vi særligt med følgende:
- Indersidespark
- Tæmninger
- Driblinger
- Hovedstød
- Halvtliggende vristspark
I forløbet bliver man vurderet på:
• Aerob kapacitet – fysik
• Teknik samt taktisk forståelse i fodbold
• Udarbejdelse og fremvisning/præsentation af spilkonstruktioner samt kobling til relevant teori
• Udarbejdelse af hjemmetræningsprogram.
I forbindelse med eksamen vil hovedvægten ligge på disciplinen 'fodbold'.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Pickleball
Pickleball
Formål: Da Pickleball er et spil, som ingen eller få af eleverne har prøvet før, holdes fokuspunkterne til få ad gangen. Vi arbejder med indlæring af basale grundslag: Forhånd, baghånd, volley/flugtning, dink, smash og underhåndsserv.
Faglige mål og fokuspunkter:
Fokuspunkter i forhånd og baghånd:
Battet føres nedefra og op (greb: Kontinentalgreb og pistolgreb)
Se på bolden.
Frem i bolden - gennemsving.
Siden til nettet i BH, I FH er såvel siden til som åben benstilling tilladt.
Fokuspunkter i volleys/flugtninger:
Ikke et slag, men et stød
Battet er hele tiden oppe foran hovedet, ikke nede ved jorden (ikke føre battet længere tilbage end ud for skulderen)
Frem i bolden og se på bolden
Siden til nettet i slaget
Fokuspunkter for underhåndsserv:
Se på bolden
Drop bolden/eller slå til bolden direkte (elevens eget valg)
Frem i bolden
Generelt vurderes der på sikkerhed/kontrol, samarbejde, taktik og teknik.
Som de indledende fokuspunkter opnås, vil der lægges flere fokuspunkter ned over slagene. Dette være sig: Siden til nettet, splitstep mellem hvert slag, hofterotation, pege på bolden og aktivt benarbejde (ingen stive strakte ben).
Taktisk skal eleverne øve sig på at komme mest muligt op mod "kitchen" og her bestræbe sig på flest mulige dueller med dink og volleys/flugtninger. Eleverne arbejder mest med double - og derfor skal de ligeledes taktisk kunne bevæge sig som en enhed på banen, eksempelvis være enige om netangreb og forsvarspositionering på banen. Eleverne skal ligeledes kunne reglerne samt pointtælle.
Materiale: Eleverne får et kompendium af læreren med slaginstruktion og øvelser.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Pardans
Pardans
Beskrivelse af formål:
Forløbet har fokus på stilarterne cha cha cha og jive.
Læringsmål:
- evnen til at bevæge sig i takt til musik
- udarbejde, gennemføre koreografier indenfor stilarterne cha-cha-cha og jive
- kendskab til og beherskelse af centrale færdigheder i relation til de to stilarter cha-cha-cha og jive.
- indgå i idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
- at kunne benytte relevante begreber (BESS) i beskrivelsen af stilarterne, og herunder forklare forskelle/ligheder i stilarternes bevægelseskvaliteter.
Faglige mål:
- beherske centrale færdigheder indenfor musik og bevægelse
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
- kunne anvende faglig viden.
Vi har blandt andre arbejdet med følgende variationer:
Jive:
Grundtrin + lukket og åben fatning
Damedrejning
Spark + spark efterfulgt af omtrædningstrin
Vindmøllen
Kick oh tap tap kick
Stop & go
American spin
Cha cha cha:
Grundtrin + lukket og åben fatning
New Yorker
Damedrejning under arm
Chase step
Lockstep
Hand to hand
Teori og materialer:
- BESS-princippet.
Øvelsesbank | Idrætsportalen (systime.dk)
- Introduktion til standard- og latindans. Kapitel om Musik og bevægelse, afsnit om Standard- og latindans - Introduktion | Idrætsportalen (systime.dk)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forløb#1
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d49174076050",
"T": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d49174076050",
"H": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d49174076050"
}