Holdet 2022 id/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Aalborg Katedralskole
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Rikke Nielsen
Hold 2022 id/y (1y id, 2y id, 3y id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Rytmisk gymnastik
Titel 2 Minitennis
Titel 3 Stepaerobic
Titel 4 Afslutning på Stepaerobic
Titel 5 Parkour
Titel 6 Volley
Titel 7 Hip hop
Titel 8 Lanciers og rep. på dans
Titel 9 Floorball og træningsprojekt
Titel 10 Spring og akrobatik

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Rytmisk gymnastik

Formål
Igennem dette forløb skal eleverne opnå en forståelse for, hvordan et opvarmningsprogram struktureres og derigennem kunne koble teori og praktik. Eleverne skal til dette forløb udarbejde et opvarmningsprogram i grupper, hvori fokus for programmet er koblingen imellem musikken og den dertilhørende bevægelse. I programmet indgår; Ledopvarmning, sving, gang, løb, styrke og høj puls (hop) samt udstrækning til musik.

Faglige mål
Eleven arbejder med følgende faglige mål igennem forløbet:
• gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
• beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for færdighedsområdet ”Musik og bevægelse”
• opnå kropsbevidsthed
• udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori

Evaluering/Vurdering
Igennem dette forløb vurderes følgende på punkter:
• Evnen til at tælle taktslag og følge en rytme
• Evnen til at kopiere bevægelser og lære en mindre koreografi
• Evnen til at koble musik til bevægelse
• Evnen til at strukture et realistisk opvarmningssprogram
• Evnen til at koble teori og praksis i forbindelse med både udarbejdelsen samt fremførelsen af opvarmningsprogrammet
• Valg af musik ift. bevægelsestype

Øvelser/Forsøg
I forbindelse med dette forløb udarbejder eleverne følgende opgaver:
• Udarbejdelse af opvarmningsprogram i grupper

Tidsestimat:
Dette forløb strækker sig over 6 moduler

Materialer:
I forbindelse med dette forløb benyttes følgende materiale til kompendiet udover det allerede angivne:
• Kompendium ”Opvarmningsprogrammet”
  - Estrup, C. et al (2008). Idræt C – teori i praksis. 2. udgave. Århus C: Systime. (s. 90-93)
  - Wolf, T., Hammer, M. & Trangbæk Hammer, M. (2006). C – det er idræt. Køben-havn: Gyldendal. (s.24-29)
- Idrætsportalen.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Minitennis

Minitennis

Formål: Eftersom minitennis er en teknisk svær håndterbar sportsgren holdes fokuspunkterne til 3 ad gangen. Vi arbejder med basale grundslag: Forhånd, baghånd, flugtninger og underhåndsserv. Smash og overhåndsserven introduceres, men er ikke et krav, at eleven skal kunne håndtere.

Fokuspunkter i forhånd og baghånd:
Ketcheren føres nedefra og op (grib ketcheren ved skulderen)
Se på bolden
Frem i bolden
Siden til nettet

Udgangsgrebet introduceres, men da det i minitennis er så forskelligt fra person til person, hvor man holder på grebet alt efter hvor meget man ønsker at lægge spin til bolden - vil der ikke være et entydigt greb. Dog vil der instrueres i, hvilke effekter det har, hvis man flytter grebet fra kontinentalt greb mere over til højre (fra kontinentalt over til eastern til western greb) .

Fokuspunkter i flugtning:
Ikke et slag, men et stød
Ketcheren er hele tiden oppe foran hovedet, ikke nede ved jorden (ikke føre ketcheren længere tilbage end ud for skulderen)
Frem i bolden og se på bolden
Siden til nettet i slaget

Fokuspunkter for underhåndsserv:
Se på bolden
Drop bolden
Frem i bolden

Generelt vurderes der på sikkerhed/kontrol og teknik.
Som de tre fokuspunkter opnåes, vil der lægges flere fokuspunkter ned over slagene. Dette være sig: Siden til nettet, splitstep mellem hvert slag, at lave en vifteformet ketcherføring foran kroppen med ketcheren for at skabe spin, hofterotation, pege på bolden, albue i skulderhøjde og aktivt benarbejde (ingen stive strakte ben).

Der arbejdes meget med selvbevidsthed/korrektion i forhold til egne fejl."Hvis jeg slår bolden ud, hvad er det så for en fejl?" (jeg læner mig tilbage og har ikke siden til nettet). Slår jeg i nettet, er det fordi jeg fører ketcheren oppefra og ned i stedet for nedefra og op.

Teori: Eleverne får et 26 siders langt kompendium af læreren med slaginstruktion og øvelser.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Stepaerobic

Step Aerobic:

Progressionsmæssigt vil aerobiclektionerne være bygget op fra bunden med følgende sværhedsgrader:

1. Simple trin på både højre og venstre ben.  

2. Simple arme

3. Udvikling af basistrin og arme

4. Evt. Retninger, drejninger og variationer (alt efter niveau)

5. Sætte blokke sammen

6. Afslutningsvis sættes der nye, valgfrie variationer ind, hvis serien kører godt.  

De 4 fokuspunkter, som eleverne vil blive vurderet efter er:

1. Kropsbeherskelse (teknik), kreativitet, flow og rytme:

2. Fokus på hvordan trin kan bygges op.

3. Fokus på at følge musikkens beat.

4. Fokus på korrekt kropsholdning og teknik (hele foden op på steppen, bruge armene, rank kropsholdning, benene strækkes hver gang man træder op på steppen)

1. Modul:
Eleverne laver i grupper en terningøvelse, hvor de selv finder på øvelser og tegner disse, samt beskriver dem med takter (3x8 takter). Herefter er der en terning, der skal vise dem hvilke af de små koreografier, grupperne skal udføre. I andern del af modulet skal eleverne følge en basis-aerobicserie, som læreren har lavet. Herefter tager vi stepbænken frem og laver samme øvelser - nu på stepbænk.

2. Modul:
Eleverne laver et vendespil, hvor de i makkerøvelse skal finde på deres egen danseøvelse. ´Herefter går to elever udenfor døren og når de kommer ind, skal de finde ud af hvilken makker, der hører til hvilken makker.
Trin to består af en step-koreografi, hvor eleverne skal følge lærerens øvelser, trin og rytme.

3. Modul:
Koreografi færdiggøres. Eleverne får til opgave at gøre denne personlig med detaljering og finpudsning af det tekniske og taktmæssige område.

4. Modul:
Øvelser med flere stepbænke - brug af hinandens stepbænke - brug af hinandens kroppe/hænder m.m.

5. Modul:
Udarbejdelse af egen step-koreografi

6. Modul:
Fremvisning og drejebog.

Indhold

I timerne vil vi fokusere på:
- at fastholde et flow (dvs. vi forsøger at undgå at skulle stoppe op og forklare bevægelserne. I stedet forsøger vi at opbygge trinene langsomt, så man gradvist bygger mere og mere på)
- at opnå træningseffekt og snakke kontinuerligt vs. Intervalarbejde. Evt. under inddragelse af pulsmåling og Borg skala
- at nedbryde, opbygge og sammensætte trin/koreografier. Her vil der være krav om symmetri (at serien udføres med både højre og venstre ben først).  
- at træne den rytmiske forståelse og koordinationen
- at lade eleverne være kreative og lave egne produktioner og dermed arbejde med det kropslige udtryk


Formål

Fokus vil være på at træne elevens:

-Koordination
- rytmiske forståelse
- kropslige udtryk
- kondition og udholdenhed.

Forløbet vil indeholde workshops, hvor kreativiteten får lov at blomstre, så formålet er også, at eleverne bliver i stand til selv at sammensætte små koreografier i både aerobic og stepaerobic.  

Faglige mål  

Teknisk:

- Udføre basale grundtrin og variationer i aerobic og stepaerobic

- Udføre aerobic og stepaerobic koreografier  

- Udføre bevægelserne i takt til musikken  

Taktisk:

- Lave og udføre blokke fra simple grundtrin til mere udfordrende koreografier

Lærerens koreografi:

Blok 1: 4 x 8: Single, single, triple knee 3 knæ bliver til knæ, ned (slå på step), knæ

Blok 2: 4 x 8: L-trin begge sider (x2). Store arme der kører rundt og ned over knæet, når det løftes.

Blok 3: 4 x 8: Over steppen med h ben, 3 mambo med fortryde trin på sidste. Det samme tilbage med V. ben. 3 mambo ændres til: mambo på H, pivot, mambo med fortryde trin til sidst

Blok 4: 4 x 8: boks og spark x 2, Flyv x 2 (alt x 2)

Blok 5: 4 X 8: Op, op, lunge bagud H. og V., ned, ned. V- og A-trin (senere med drejning på vej ned mellem V og A trinnet)

Blok 6: 4 x 8: Jorden rundt med 2 basis (senere 1 V-step med drej oppe på steppen og 1 basis)

Blok 7: 4 x 8: trampe, trampe, gå, gå, mambo, chassé, mambo på gulv, chassé, basis V. Og så modsat med V først.  



Teoretisk:
Der læses i kompendiet/bogen "Steptræning" af Marina Aagard, s. 9-13, 14-21, 22-26
Heri tilegner eleverne bl.a. viden om kontinuerligt og intervalarbejde i aerobic og stepaerobic
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Parkour

Formål
I dette forløb arbejder eleverne med disciplinen parkour under genren ”Nye og Klassiske idrætter". I forløbet er der stort fokus på sikkerhed og eleverne arbejder hele tiden med flytte deres egne grænser gradvist ift. mestring af spring/øvelser.

Faglige mål
Eleven arbejder med følgende kompetencer igennem forløbet:
• gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for parkour.
• opnå kropsbevidsthed i parkour, det vil sige balance, flow, springstyrke og almen parkourteknik
• indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige samarbejdsrelationer i parkour
• demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.

Kernestof
Der udleveres et kompendium til eleverne på OneNote, desuden ser eleverne en del YouTube-klip. De får også udleveret prints fra bogen "Redskabsgymnastik".

Evaluering/Vurdering
Igennem dette forløb vurderes eleverne på beherskelsen af følgende teknikker og begreber:
• Cat balance, Cat leap, Roll, Precision, Monkey up, Turn vault, Palm spin, Safety vault, Lazy vault, Speed vault, Gate Vault, Kong Vault (kun begrænset og kun for de, der lyster), Tic Tac og Underbar.
• Flow igennem/over forhindringer
• Udarbejdelse af egen parkour-video. Eleverne filmer denne i Barcelona.

Øvelser/Forsøg
Igennem dette forløb arbejder eleverne med følgende opgaver:
• Udarbejdelse af kort parkoursekvens over 5 forhindringer
• Udarbejdelse af egen parkour-video.

Tidsestimat:
Forløbet strækker sig over 7 moduler.

Materialer:
https://www.youtube.com/watch?v=W_c0-4pC57E – How to gate vault
https://www.youtube.com/watch?v=lFvqnWhi-fQ – How to Kong Vault
https://www.youtube.com/watch?v=ar-pYbemlXw – How to speed vault
https://www.youtube.com/watch?v=3M2pWRDOrp4 – How to do tic tac
https://www.youtube.com/watch?v=kzZEwYxjbgQ – Underbar tutorial
https://www.youtube.com/watch?v=HIshMhYLu34 – Tutorial Tuesdag: How to safety vault in Parkour
https://www.youtube.com/watch?v=gCoY76Mb9mI - How To Speed Vault - Parkour Tuto-rial - Tapp Brothers
https://www.youtube.com/watch?v=4AEr7PB_vPs - How To CAT LEAP/ARM JUMP - Parkour Tutorial
https://www.youtube.com/watch?v=xskYevA5bLE - How To Execute Cat Balance In Parkour
https://www.youtube.com/watch?v=RgPd29MlHpg - Ryan Doyle - Parkour Roll Tutorial
https://www.youtube.com/watch?v=Z_GEOdqnCx4 - How To PRECISION JUMP - Extreme Slow Motion Parkour Tutorial
https://www.youtube.com/watch?v=3bLX2VJZMgk - How to lazy vault
https://www.youtube.com/watch?v=Uf6acrYeBsc – How to turn vault
https://www.youtube.com/watch?v=h0_oyA7FC_o – How to palm spin
• Hvad er Parkour? Af Signe Højbjerre Larsen


Roll: https://www.youtube.com/watch?v=RgPd29MlHpg
Cat balance: https://www.youtube.com/watch?v=zdn3BfyDPnQ
Precision: https://www.youtube.com/watch?v=4IWqBYSxaJ4
Underbar: https://www.youtube.com/watch?v=mn_0iUgfUUM
Cat leap: https://www.youtube.com/watch?v=IDwhyTXFO3E
Palm spin: https://www.youtube.com/watch?v=G_EsWPuSsg8
Turn vault: https://www.youtube.com/watch?v=Uf6acrYeBsc
Tic-tac: https://www.youtube.com/watch?v=QXWnM8UTnQY
Lazy vault/stepvault: https://www.youtube.com/watch?v=WDIxMpYRw0g og  https://www.youtube.com/watch?v=avDi81OMFJA
Reverse vault: https://www.youtube.com/watch?v=-WCYMvcMDnA
Gate vault: https://www.youtube.com/watch?v=infAxJSE63M
Two handed vault: https://www.youtube.com/watch?v=4HQkcgPK3FY
Monkey vault: https://www.youtube.com/watch?v=JNoFlzyEem4
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Volley

Volleyball

Formål
Igennem dette forløb som hører under genren boldspil skal eleverne arbejde med Volleyball samt de forskellige roller i et team. Derudover skal eleverne arbejde med videofejlretning.

Faglige mål
Eleven tilegner sig følgende kompetencer igennem forløbet:
• Fokusområde fysisk aktivitet
  o gennem alsidig undervisning og træning opnå god fysisk kapacitet
  o beherske alsidige og grundlæggende idrætslige færdigheder i volleyball
  o beherske udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter, der tilgodeser færdighedsområdet ”Boldspil”
  o indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer

Konkrete fokuspunkter:
Fingerslag: afslappede fingre, bolden træffes ud fra panden, fingrene anbringes i trekantsform og eleverne skal forestille sig, at fingrene er en fuglerede (fingrene let bagudbøjede), fødder i skulderbredde, der arbejdes i knæ fra bøjet til strakt position, fingrene udadroteres slutteligt i slaget, fjedrebevægelse ikke "slagbevægelse", se på bolden, positionering i den ønskede spilretning,
Baggerslag: bolden rammes på det kødfulde område på underarmene, strakte arme, fødderne i skulderbredde, der arbejdes med i knæ fra bøjet til strakt position og eleverne lærer at slagets kraft kommer fra benene ikke armene, bevægelse frem mod bolden, skuldrene skal sænkes
Smash: Der arbejdes med tilløb - venstre - højre - venstre (2. skridt langt impulsskridt og 3. skridt kort stemskridt), armoptræk med begge arme i opsving, bolden rammes på spillerens højeste punkt med udstrakt arm og hård hånd, timing er essentiel, eleverne skal arbejde på ikke at komme for langt ind under bolden - men skal fokusere på timing). De små spillere lærere at spinde bolden for at få den over nettet.
Serv: Vi holder os til underhåndsserv. Strakt pendularm, fingrene knyttes, der rammes på håndroden, fremadgående benbevægelse med venstre fod forrest (vægt fra højre til venstre fod), bolden holdes strakt i fingerleddene og droppes til serv.

Kernestof
I forbindelse med forløbet fokuseres der på følgende kernestof:
• alsidige volleyballspil, der tilgodeser kropsbeherskelse og teknisk boldbeherskelse
• fokus på samarbejde

Evaluering/Vurdering
Eleverne bliver evalueret løbende formativt ift. tilegnelse af følgende teknikker:
• Fingerslag, baggerslag, underhåndsserv, smash
• I forbindelse med elevernes tilegnelse af disse teknikker skal de også arbejde med video-fejlretning
Derudover bedømmes eleverne også på forståelse af følgende taktiske begreber:
• Opstilling ved serv (Modtagning og afgivelse), blokadeskygge og hævning (Stenalder og indløb)

Øvelser/Forsøg
• Videoopgave i Volleyball
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Hip hop

Hip hop

Indhold:
Øvelser med fokus på ice-breaking
Dette forløb er foregået virtuelt, hvilket der bør tages højde for. Eleverne er således blevet undervist gennem skærmen, men jeg har ikke haft alverden af mulighed for at fejlrette den enkelte elev på skærmen. Jeg oplevede, at det blev meget top-styret undervisning og de svageste elever kunne have svært ved at følge med i progressionen.

Par-øvelser/tillidsøvelser
Tælling af taktslag/musik
Introduktion/indlæring af bevægelseskvaliteter i hip hop (bounce, jacking, flow mm)
Introduktion/indlæring af basistrin i hip hop
Sammensætning af trin
Indlæring af hip hop sekvens
Udvikling af elevernes egen hip hop sekvens

Fokus:
Bevægelseskvalitet (herunder bounce, jacking, flow)
Bevægelse til musik
Indlæring af grundtrin, sammensatte trin og hel sekvens
Udvikling af egen koreografi i grupper

1. modul:
Intro af Hip hop - dens art og historie. Intro til forløbets struktur.
Tillidsøvelser (parøvelser).
- Ryg mod ryg. En styrer bevægelsen til musikken, den anden følger med som lim.
Fokus på jacking, bounce og flow. Induktivt foreviser læreren simple jacking og bounce-movements. 8-4-2-1 taktslag på hver fod øves i bouncedelen. Bounce med lukkede øjne. Jacking frem og tilbage, fra side til side - arbejde i par, hvor den ene elev har armen ud til siden og den anden skal jacke ind mod armen og tilbage mod armen.
- 360 graders bevægelse rundt på gulv til hip hop musik i forskellige tempier - eleverne lærer at gå tungt, gå afslappet, gå slow, gå nede i knæ, gå med store bevægelser, gå med små bevægelse, bruge arme, bruge overkrop m.m.
- Dukkeføring: Den ene har lukkede øjne, den anden peger på en kropsdel - og eleven bevæger kropsdelen imod trykket. (Man må ikke tale, dukkerne kan i starten ikke løfte fødderne, dukkerne har lukkede øjne) - senere kan de bevæge sig rundt i rummet. Leg med at gå med trykket i stedet for mod trykket.
- Basketlegen: Eleverne står i cirkel, læreren har en usynlig basketbold, som man bouncer rundt med og laver stunts med - bolden afleveres til en elev som går ind til midten med bolden og kaster den videre til næste elev. Flere bolde sættes i gang af læreren.

Koreografi:
Koreografiens første del øves i cirkel (Cirkel for at skabe tryghed og tillid - ingen står forrest eller bagest).
Fokuspunkterne for dette modul er først og fremmest at skabe grobund for tillid, åbning af kroppen (visning af kontraster mellem at spænde op og slappe af i kroppen), bounce, jacking og flow (at gå fra en bevægelse over i en anden).

2. modul :
- Hvirvelsølje øvelse: Eleverne går sammen parvist og den ene vender ryggen til. Der bliver trykket ind på hver ryghvirvel og eleven skal langsomt give efter for bevægelsen i de enkelte hvirvler
- Spejlningsøvelser i slowmotion (Follow the leader)
- Leg: En elev udenfor døren. Vi bouncer og en elev skal bestemme bevægelserne. Når eleven udefra kommer ind, skal eleven gætte, hvilken elev i cirklen som styrer bevægelsesudfaldet.
-Gå 8 takter, børste støv af skuldre 8 takter, gå 8 takter, vrik med numse 8 takter, gå 8 takter, osv.
- Der øves koreografi (fra sidste gang).
- Der arbejdes med poses via visuelle billeder.

3. modul
Basic hip hop steps
Koreografi 2. del (basketball delen udarbejdes). Del 1 og 2 sættes sammen til en stor koreografi.
Der arbejdes med udtryk, at give slip - og stramme op (modsatrettede bevægelse og kræfter)

4. modul:
Eleverne får ekstra inspiration fra andre koreografier (youtube, en elev-performance og en video filmet fra andre elever fra skolen).
Basic hip hop steps
Koreografien øves en sidste gang før den filmes. Nu i par, hvor man danser overfor hinanden.
Vi tager en snak med eleverne om labans bevægelseslære. Hvor vigtigt det er at bruge rummet og niveauer - for at skabe dynamik. Vi tager tilmed en snak om udtryk, historiefortælling.
Eleverne sættes i grupper og skal nu lave deres egen koreofgrafi

5. modul:
Eleverne laver koreografier. De filmer denne til sidst - både for den visuelle rettelse af bevægelsekvalitet men også for at huske den. De får som lektie at øve/videreøve koreografien til næste gang.

6. modul
Fremlæggelse. Der filmes, når eleverne fremlægger koreografier. Der vurderes efter fokuspunkter beskrevet øverst i denne forløbsplan.
Fokuspunktet for dette modul er kundskaben af at kunne reflektere konstruktivt over egne bevægelseskvaliteter.

7.modul):
Opvarmning
Koreografi
Småøvelser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Floorball og træningsprojekt

Træningsprojekt og floorball

Som boldspilsdiciplin i 3. g. skal eleverne have floorball i tilknytning med træningsprojektet. Da floorball såvel fordrer til intervaltræning (anaerobt arbejde), udholdenhedsarbejde (aerobt arbejde) samt grundlæggende styrke passer projektet ideelt hertil.

Forløbsvarighed:
Træningsprojektet vil spænde over 8 uger. Det praktiske floorball-forløb/undervisning i floorball vil dog kun spænde over 6 moduler.

Eleverne skal vælge at træne anaerobt eller aerobt med løbetræning såvel på skolen som derhjemme. Derudover vil opvarmningen til floorball indholde forskellige træningsprogrammer, der skal fremme elevernes form og grundlæggende styrke.

Faglige mål i floorball:

Der vil være fokus på teknik og spiløvelser i dette forløb. Det ønskes at eleverne kommer til at beherske tekniske elementer såsin forhånds-baghåndsdribling, pasning, modtagning og trækskud.

Indenfor det taktiske område skal eleverne kunne beherske taktiske boldspilselementer såsom spilbarhed, placeringsevne med og uden bold, anticipering og overlap.

Teoretisk skal eleverne have kendskab til de mest basale floorballregler samt kendskab til fokuspunkterne i forhold til de indlærte tekniske elementer.

Fokuspunkter:

Dribling: Lang boldkontakt, beskyttelse af egen bold, retningsskifte, overblik
Pasning og tæmning: Trække bolden afsted uden lyd, ramme bladet, modtage bolden som et æg.

Generelle fokuspunkter: Løs nederste hånd på grebet, begge hænder på stav, lavt tyngdepunkt, knæene bøjede, overkrop fremadrettet, boldkontrol, timing, at kunne gøre sig spilbar/fri, rigtige tekniske afleveringer, kunne tæmme bolden og afslutte slagskud, kommunikation, forståelse for taktiske elementer i spillet.

Teori: Der uddeles et kompendium fra læreren.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer