Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Aalborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
Maria Sondrup Iversen
|
Hold
|
2022 MA/d (1d MA, 2d MA, 3d MA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundmatematik
Vi arbejder med grundlæggende matematik.
Indhold:
- Reduktion af udtryk. Herunder kvadratsætninger.
- Løsning af første- og andengradsligninger. Vi ser beviset for løsningsformlen til andengradsligningen.
- Talmængder. Naturlige tal, hele tal, rationelle tal, reelle tal.
- Intervaller.
Materiale:
Med udgangspunkt i egne noter, eksempler og øvelser.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Vi arbejder med at finde frem til hvordan det kan være godt at tage noter i matematik.
- Læse - Vi arbejder med at læse matematik.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Funktioner generelt
Vi skal oparbejde et fælles sprog til brug ved funktioner. Derfor arbejder vi med begrebsindlæring ud fra eksempler.
Indhold:
-Funktion (ud fra lodret kriteriet)
- Kurve kontra graf
- Forskrift
- Funktionsværdi
-Definition- og værdimængde
- Skæring med y-aksen og nulpunkter
- voksende, aftagende, konstant
- Monoton og monotoniforhold
- Maksimum, minimum
- Lige og ulige funktion
- Grafisk løsning af ligning og ulighed
- vandret kriteriet og omvendt funktion
Materiale:
Med udgangspunkt i kaptiel 5 i "Lærebog i matematik Stx, A1" af Morten Brydensholt og Grete Ridder Ebbesen.
Derudover egne noter, eksempler og opgaver.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Polynomier - med vægt på andengradspolynomiet
Vi arbejder overordnet med funktionstypen polynomium, men dykker ned og arbejder mere i dybden med andengradspolynomiet.
Indhold:
-Forskrift og graf (betydning af koefficienterne)
-Rødder og sammenhængen med andengradsligningen (nulpunkter)
-faktorisering
-Toppunkt (ifht monotoni) samt parallelforskydning af grafen
-Andegradspolynomiet som model - regression, optimering af simple problemer med toppunkt.
Materiale:
Med udgangspunkt i kapitel 1 MAT A2 i-bogen fra Systime af Jens Carstensen, Jesper Frandsen, Esben Wendt Lorenzen og Adam Lund Madsen og i egne noter og øvelser.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Mere om funktioner
Vi introducerer flere funktioner og ser på flere begreber og regneregler indenfor funktioner.
Indhold:
- Kvadratrodsfunktionen, reciprokfunktionen og eksponentialfunktioner
- Hvordan regner vi med funktioner - her med fokus på sammensat funktion
- Omvendte funktioner
-Logaritmefunktioner
Materiale:
Med udgangspunkt i kapitel 1+3 MAT A1 i-bogen fra Systime af Jens Carstensen, Jesper Frandsen, Esben Wendt Lorenzen og Adam Lund Madsen og i egne noter og øvelser.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Eksponentiel vækst
Vi arbejder mere i dybden med funktionstypen.
Indhold:
Sammenhæng mellem forskrift og graf, vækstegenskab, formel for fremskrivningsfaktor ud fra to kendte punkter, formel for fordoblings- og halveringskonstant .
Herudover laver vi et lille projekt om terningkast og genser regression, men nu med eksponentiel regression. Vi arbejder kort med modelbegreber - idealiseret model og model fremkommet ved empiri.
Materiale:
Restudy (Virtuel undervisning) og herudover egne noter og øvelser.
Med udgangspunkt i kapitel 5 MAT A1 i-bogen fra Systime af Jens Carstensen, Jesper Frandsen, Esben Wendt Lorenzen og Adam Lund Madsen og i egne noter og øvelser.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Projektarbejde - Terning-projekt hvor der arbejdes med modelbegrebet.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
6
|
Potensvækst
Indhold:
Sammenhæng mellem forskrift og graf, vækstegenskab, formel for a når der kendes to punkter, regression.
Materiale:
Restudy, frividen og egne noter og øvelser.
Med udgangspunkt i kapitel 6 MAT A1 i-bogen fra Systime af Jens Carstensen, Jesper Frandsen, Esben Wendt Lorenzen og Adam Lund Madsen og i egne noter og øvelser.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Rentesregning - rækker og følger
Første gang vi øver at arbejde selvstændigt med et emne (dog virtuelt i grupper med vejledning).
Indhold:
-Renteformel og ligningsløsning med logaritmer
-Følger og rækker som optakt til annuiteter
Materiale:
Renteformel - ud fra egene noter
Følger, rækker og annuiteter ud fra notesæt af Thor Ferslev Langgård med titlen "Note - Diskret matematik - følger, rækker og annuiteter".
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Logistisk vækst
Indhold:
Anden gang eleverne arbejder selvstændigt med et emne. Denne gang med udgangspunkt i forberedelsesmaterialet fra hfB som optakt til den logistiske differentialligning.
- Forskrift + graf for logistisk vækst (M, C og k positive)
- M er øvre grænse
- Væksthastighed størst ved M/2
Materiale:
Forberedelses materialet til hfB fra 2020-2022.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Differentialregning, monotoniforhold og optimering
Indhold:
- Grænseværdi og kontinuitet
- Tretrinsreglen (Herunder beviser for de gængse funktionstyper)
- Regneregler
- Monotoniforhold
-Optimering vha. monotoni
Materiale:
Med udgangspunkt i kapitel 2+3+4 MAT A2 i-bogen fra Systime af Jens Carstensen, Jesper Frandsen, Esben Wendt Lorenzen og Adam Lund Madsen og i egne noter og øvelser.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Integralregning
Indhold:
- Stamfunktion og ubestemt integral + regneregler
- Det bestemte integral + integralregningens hovedsætning
- Arealberegning
- Kurvelængde og omdrejningslegeme
Materiale:
Med udgangspunkt i kapitel 1+2 MAT A3 i-bogen fra Systime af Jens Carstensen, Jesper Frandsen, Esben Wendt Lorenzen og Adam Lund Madsen og i egne noter og øvelser.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Trigonometriske funktioner
Sidste funktionstype for i år.
Indhold
Enhedscirklen og hvordan funktionerne sinus og cosnius er defineret. Herefter ser vi på harmoniske svingninger og løser forskellige typer af opgaver relateret hertil.
Materiale
Ud fra egne noter og øvelser
Med udgangspunkt i kapitel 6 MAT A2 i-bogen fra Systime af Jens Carstensen, Jesper Frandsen, Esben Wendt Lorenzen og Adam Lund Madsen og i egne noter og øvelser.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
12
|
Vektorer og analytisk geometri
Indhold:
- vektorer i to dimensioner givet ved koordinatsæt, herunder skalarprodukt, determinant, projektion, vinkler, areal
- Analytisk geometri om linjer, cirkler, skæringer, tangenter.
Materiale:
Med udgangspunkt i kapitel 7+8+9 MAT A1 samt kapitel 5 MAT A2 i-bogen fra Systime af Jens Carstensen, Jesper Frandsen, Esben Wendt Lorenzen og Adam Lund Madsen og i egne noter og øvelser.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Matematikkens grundlag - SRO optakt
Indhold:
Der arbejdes med kronologisk historisk udvikling af matematikken.
- Euklid med fokus på aksiomatisk deduktion tilgang til matematikken
- Slut 1800 tallet med fokus på det 5. postulat og herefter grundlagskrisen.
- Kort om Gödels ufuldstændighed og at søgen efter grundlag bliver opgivet
Alt dette lægger op til SRO samarbejde med musik om mønstre/systemer i begge fagene med følgende opgaveformulering:
Opgaveformulering
Redegør kort for teorien bag enten fuga eller dodekafoni.
Redegør kort for hvad det vil sige at matematikken er opbygget aksiomatisk-deduktiv.
Som eksempel på en systematisk opbygning af faget matematik skal dele af førsteorden proportionslogikken introduceres og herunder skal det bevises at modstridsbeviset og/eller kontrapositionsbeviser er tautologier.
A) Analyser et værk (enten fuga eller dodekafonisk) med henblik på at påvise brugen af systemer i kompositionen.
Eller
B) Lav dit eget stykke musik efter den metode, du har analyseret.
Med udgangspunkt i redegørelsen og analysen skal du diskutere, hvorfor mennesket har behov for mønstre/systemer i hhv. matematik og musik og hvilken indflydelse og værdi dette medfører.
Materiale:
- Diverse artikler om matematikkens grundlag
- Uddrag fra bogen Q.E.D om Euklids elementer
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Differentialligninger
Indhold:
- Første ordens differentialligning, løsning, løsningskurve, linjeelement, hældningsfelt, partikulær og fuldstændig løsning.
- Lineære første ordens differentialligninger herunder panserformlen
- Logistisk differentialligning
- Separation af variable
- Simpel modellering med væksthastighed
- Meget kort om numerisk løsning
Alle elever skriver SRO i matematik i samarbejde med enten kemi eller fysik om differentialligninger.
Kemi: reaktionshastighed og panserformlen
Fysik: Svingning af fjeder og simpel andenordens differentialligning
Materiale:
Med udgangspunkt i kapitel 5 MAT A3 i-bogen fra Systime af Jens Carstensen, Jesper Frandsen, Esben Wendt Lorenzen og Adam Lund Madsen og i egne noter og øvelser.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Repetition - årsprøve
Indhold:
Vi træner til den mundtlige årsprøve.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Forberedelsesmateriale
Eleverne arbejder selvstændigt med forberedelsesmaterialet om betinget sandsynlighed.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Sandsynlighedsregning og statistik
Indhold:
- Kombinatorik
- Sandsynlighedsbegreber
- Binomialfordeling (argument for sandsynlighedsfunktion)
- Binomialtest
- Normalfordeling + undersøgelse af om data er normalfordelt
- Approksimation af binomialfordeling med normalfordeling og konfidensinterval
-
Materiale:
Til sandsynlighedsbegreber + binomialfordeling + test:
Med udgangspunkt i kapitel 7+9 MAT A2 i-bogen fra Systime af Jens Carstensen, Jesper Frandsen, Esben Wendt Lorenzen og Adam Lund Madsen og i egne noter og øvelser.
Til normalfordelingen:
Notesæt: "Normalfordelingen" af Erik Vestergaard (tilgængelig online)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Funktioner af to variable
Indhold:
- Forskrift, graf, punkter, snitfunktioner, niveaukurver
- Partiel afledte, gradient, tangentplan
- Stationære punkter
- Dobbeltafledede og arten af stationære punkter
- Mindste kvadraters metode - eksempel på brug af funktioner af to variable
Materiale:
Med udgangspunkt i kapitel 3+4 MAT A3 i-bogen fra Systime af Jens Carstensen, Jesper Frandsen, Esben Wendt Lorenzen og Adam Lund Madsen og i egne noter og øvelser.
(Der har været Georg Mohr + anden aktivitet med AAU-studerende + tur til virksomhed i denne periode, så modulantallet er ikke retvisende)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Vektorfunktioner
Indhold:
- Vektorfunktion (Parameterkurver+parameterfremstilling)
- Differentiabilitet + tangenter
- kurveundersøgelse
Materiale:
Med udgangspunkt i kapitel 6 MAT A3 i-bogen fra Systime af Jens Carstensen, Jesper Frandsen, Esben Wendt Lorenzen og Adam Lund Madsen og i egne noter og øvelser.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
Terminsprøve optakt + afrunding
Vi forbereder os til terminsprøven.
Regner både opgaver uden hjælpemidler på papir og opgaver med hjælpemidler.
Vi arbejder med at løse opgaver individuelt på tid.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
21
|
Repetition mm.
Vi slutter med at repetere.
Primært ifht. den mundtlige eksamen og ud fra eksamensspørgsmål.
Der er igennem alle forløb blevet anvendt Maple og Geogebra.
https://www.geogebra.org/classic
(Modulangivelsen er ikke retvisende pga. Mat A-dag og SRP)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d49174630502",
"T": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d49174630502",
"H": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d49174630502"
}