Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Aalborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
Dann Skou Olesen, Susanne Hejslet
|
Hold
|
2022 MA/x (1x MA, 2x MA, 3x MA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Lineære funktioner
Forløbet er en opsamling på Lineære funktioner fra grundforløbet med særlig vægt på regression og residualer. Vi behandler yderligere stykkevis lineære funktioner.
MATERIALE:
- "Lærebog i matematik A1stx” af Morten Brydensholt og Grete Ridder Ebbesen. Kap. 6.2 ”Stykkevis lineære funktioner”.
- ”Lærebog i matematik A1stx” af Morten Brydensholt og Grete Ridder Ebbesen. Kap. 7.1 ”Lineære modeller”.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Grundlæggende regneregler
Forløbet har fokus på at eleverne bliver sikre i at løse ligninger og reducere udtryk. Således behandles regningsarternes hierarki, kvadratsætningerne, det udvidede potensbegreb, kvadratrødder, brøk-regneregler.
Forløbet introducerer desuden løsning af 2. grads ligninger vha. kvadratkomplementering. Desuden behandles diskriminantmetoden, og der er specielt fokus på at nulreglen kan benyttes ved ligninger hvor enten b eller c er nul.
Diskriminantformlen bevises.
MATERIALER:
- ”Lærebog i matematik A1stx” af Morten Brydensholt og Grete Ridder Ebbesen. Kapitlerne: 1.2 ”Regningsarterne og parenteser”, 1.4 ”Kvadratsætningerne”, 1.5 ”Regning med potenser”, 1.7 ”Regning med brøker”, 1.8 ”Ligninger” og 1.9 ”Andengradsligninger”.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Funktionsbegrebet
Forløbet behandler grundlæggende funktionsbegrebet. Desuden introduceres begreberne definitions- og værdimængde, nulpunkter, monotoniforhold, asymptoter og symmetri ved blot at se på grafer.
MATERIALER:
- ”Lærebog i matematik A1stx” af Morten Brydensholt og Grete Ridder Ebbesen. Kapitel 5. ”Funktioner”.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Polynomier
Forløbet introducerer polynomier, med særligt fokus på 2. gradspolynomier, men der ses også på 3. og 4. gradspolynomier. Der ses på rødder, parablen som graf for 2.grads polynomier, faktorisering og toppunkt.
Toppunktsformlen bevises.
MATERIALER:
- ”Lærebog i matematik A1stx” af Morten Brydensholt og Grete Ridder Ebbesen. Kapitlerne: 6.1”Polynomier”, 6.2 ”Andengradspolynomier” og 6.3 ”Tredje- og fjerdegradspolynomier”.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
MATA-dag
Dagen er tredelt:
1. Oplæg om binære tal og lidt om deres anvendelse. Efterfulgt af Olav Lyndrups fejlkorrigerende koder.
2. Foredrag fra AAU: Malte Bødkergaard Nielsen fortæller om DNA-puslespil og retsgenetik.
3. Eleverne arbejder i en af følgende workshops: ”SRP-workshop”, ”Romersk arkitektur”, ”Lineær programmering”, ”Det skrå kast”, ”Fraktaler”, ”Kortlægning”, ”Grafteori”, ”Polygoner og polyeder”, ”AI”, ”Mod og modeller”, ”Monte Carlo” eller ”Få styr på dine penge”.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Eksponentialfunktioner og eksponentiel udvikling
Forløbet behandler eksponentialfunktioner, eksponentiel udvikling. Logaritmefunktionerne introduceres som de inverse funktioner til eksponentialfunktionerne.
MATERIALER:
- ”Lærebog i matematik A1stx” af Morten Brydensholt og Grete Ridder Ebbesen. Kapitlerne 6.6 ”Eksponentialfunktioner”, ”Logaritmefunktioner”, 6.8 ”Eksponentielle funktioner”.
- ”Lærebog i matematik A1stx” af Morten Brydensholt og Grete Ridder Ebbesen. Kapitlet 7.2 ”Eksponentielle modeller”.
Formlen for forskrift ud fra to funktionsværdier bevises.
Formel for fordoblings- og halveringskonstanter bevises.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Procent- og rentesregning
Forløbet omhandler grundlæggende rentesregning med udgangspunkt i kapitalfremskrivningsformlen. Der arbejdes ligeledes med gennemsnitlig rente og fra lang til kort rente.
Eleverne arbejder selvstændigt med følger, rækker og annuiteter og formlerne for annuitetsopsparing og annuitetslån behandles.
MATERIALER:
- ”Lærebog i matematik A1stx” af Morten Brydensholt og Grete Ridder Ebbesen. Kapitlerne 2.1”Regning med procenter”, 2.2 ”Kapitalfremskrivningsformlen”, 2.3 ”Gennemsnitlig rente” og 2.4 ”Fra lang til kort rente”.
- Note: ”Diskret Matematik - følger, rækker og annuiteter” (vedhæftet)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Potensfunktioner og potensudvikling
Forløbet behandler potensfunktioner og potensudvikling.
Formlen for forskrift ud fra to funktionsværdier bevises.
Formel for procent-procent-vækst bevises.
MATERIALER:
- ”Lærebog i matematik A1stx” af Morten Brydensholt og Grete Ridder Ebbesen. Kapitel 6.9 ”Potensielle funktioner”.
- ”Lærebog i matematik A1stx” af Morten Brydensholt og Grete Ridder Ebbesen. Kapitel 7.3 ”Potensielle modeller”.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Vektorer
Særlige fokuspunkter (kompetencer, læreplanens mål, progression)
– håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende
symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
– opstille geometriske modeller og løse geometriske problemer baseret på en analytisk beskrivelse af geometriske figurer og flader i koordinatsystemer samt udnytte dette til at svare på teoretiske og praktiske spørgsmål, herunder problemløsning med anvendelse af vektorfunktioner og funktioner af to variable
– anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og
problemløsning
- demonstrere viden om matematikkens udvikling i samspil med den historiske, videnskabelige og kulturelle udvikling
Væsentligste arbejdsformer (Klasseundervisning/virtuelle arbejdsformer/projektarbejdsform/anvendelse af fagprogrammer/skriftligt arbejde/eksperimentelt arbejde)
- Klasseundervisning
- Projektarbejdsform
- IT og skriftligt arbejde
Kernestof og supplerende stof
- vektorer i to dimensioner givet ved koordinatsæt, herunder skalarprodukt, determinant, projektion, vinkler, areal, linje, cirkel, skæringer og afstandsberegninger samt anvendelser af vektorbaseret koordinatgeometri til opstilling og løsning af plangeometriske problemer, herunder trigonometriske problemer
– bearbejdning af autentisk datamateriale
- matematikhistorisk perspektiv
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Differentialregning
Sekant og differenskvotient
Tangent og differentialkvotient
Anvendelse af tretrinsreglen til bestemmelse af f'(x0) i et givet x0
Regneregler for differentialkvotient af de simple funktioner
Bevis for differentialkvotient af kvadratroden af x.
Differentialkvotient for f+g, f-g, k'f og f*g
Monotoni, toppunkter, væksthastighed og optimering
Afledet funktion
Væksthastighed
Optimering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Integralregning
Integralregning, arealer, omdrejningslegemer, kurvelængde, summer og Riemannsintegraler
Litteratur:
Lærebog i matematik Bind 3 - kap. 1
https://laerebogimatematikstxa3.systime.dk/?id=1
Hvad er matematik A, Grøn mfl. L&R 2015, side 137 - 141
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Sandsynlighed og statistik
Udfaldsrum, hændelser, kombinatorik, stokastisk variabel
Binomialfordeling, normalfordeling, binomialtests, fraktiler, qq-plots, fordelingsfunktioner og tæthedsfunktioner. Konfidensintervaller. Regression
Kapitel 8 i Lærebog i matematik A2 - https://laerebogimatematikstxa2.systime.dk/?id=169
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Differentialligninger og matematisk modellering
Linjeelement og retningsfelt, Tangentens ligning, separation af de variable, logistisk vækst, eksponentiel vækst, forskudt eksponentiel vækst, matematisk modellering
Afsnit 2.1, 2.2, 2.3, 2.4, 2.5, 2.6, 2.7 2.8 og 2.9 i Lærebog i matematik A3 stx - https://laerebogimatematikstxa3.systime.dk/
Afsnit 5.1, 5.7 og 5.9 i MAT A3 stx - https://matstxa3.systime.dk/
Clausen, Schomacker og Tolnø: Gyldendals Gymnasiematematik B2, Gyldendal 2006, side 94 - 117
Clausen, Schomacker og Tolnø:: Gyldendals Gymnasiematematik A, Gyldendal 2006, side 29 - 35 + 56 - 75 + 202 - 203
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Vektorer og vektorfunktioner
Parameterkurver, elimination, differentiabilitet, kurveundersøgelse, hastighed og acceleration.
Kapitel 6 i MAT A3 stx - https://matstxa3.systime.dk/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Forberedelsesmateriale - Sandsynlighedsregning
I dette forløb har eleverne selvstændigt arbejdet med forberedelsesmaterialet om betingede sandsynligheder
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Mundtlighed i matematik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d49174635631",
"T": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d49174635631",
"H": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d49174635631"
}