Holdet 2022 MA/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Aalborg Katedralskole
Fag og niveau Matematik A
Lærer(e) Dann Skou Olesen, Susanne Hejslet
Hold 2022 MA/x (1x MA, 2x MA, 3x MA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Lineære funktioner
Titel 2 Grundlæggende regneregler
Titel 3 Funktionsbegrebet
Titel 4 Polynomier
Titel 5 MATA-dag
Titel 6 Eksponentialfunktioner og eksponentiel udvikling
Titel 7 Procent- og rentesregning
Titel 8 Potensfunktioner og potensudvikling
Titel 9 Vektorer
Titel 10 Differentialregning
Titel 11 Integralregning
Titel 12 Sandsynlighed og statistik
Titel 13 Trigonometriske funktioner
Titel 14 Differentialligninger og matematisk modellering
Titel 15 Vektorer og vektorfunktioner
Titel 16 Forberedelsesmateriale - Sandsynlighedsregning
Titel 17 Funktioner af flere variable
Titel 18 Mundtlighed i matematik

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Lineære funktioner

Forløbet er en opsamling på Lineære funktioner fra grundforløbet med særlig vægt på regression og residualer. Vi behandler yderligere stykkevis lineære funktioner.

MATERIALE:
- "Lærebog i matematik A1stx” af Morten Brydensholt og Grete Ridder Ebbesen. Kap. 6.2 ”Stykkevis lineære funktioner”.
- ”Lærebog i matematik A1stx” af Morten Brydensholt og Grete Ridder Ebbesen. Kap. 7.1 ”Lineære modeller”.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Grundlæggende regneregler

Forløbet har fokus på at eleverne bliver sikre i at løse ligninger og reducere udtryk. Således behandles regningsarternes hierarki, kvadratsætningerne, det udvidede potensbegreb, kvadratrødder, brøk-regneregler.

Forløbet introducerer desuden løsning af 2. grads ligninger vha. kvadratkomplementering. Desuden behandles diskriminantmetoden, og der er specielt fokus på at nulreglen kan benyttes ved ligninger hvor enten b eller c er nul.

Diskriminantformlen bevises.

MATERIALER:
- ”Lærebog i matematik A1stx” af Morten Brydensholt og Grete Ridder Ebbesen. Kapitlerne: 1.2 ”Regningsarterne og parenteser”, 1.4 ”Kvadratsætningerne”, 1.5 ”Regning med potenser”, 1.7 ”Regning med brøker”, 1.8 ”Ligninger” og 1.9 ”Andengradsligninger”.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Funktionsbegrebet

Forløbet behandler grundlæggende funktionsbegrebet. Desuden introduceres begreberne definitions- og værdimængde, nulpunkter, monotoniforhold, asymptoter og symmetri ved blot at se på grafer.

MATERIALER:
- ”Lærebog i matematik A1stx” af Morten Brydensholt og Grete Ridder Ebbesen. Kapitel 5. ”Funktioner”.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Polynomier

Forløbet introducerer polynomier, med særligt fokus på 2. gradspolynomier, men der ses også på 3. og 4. gradspolynomier. Der ses på rødder, parablen som graf for 2.grads polynomier, faktorisering og toppunkt.

Toppunktsformlen bevises.

MATERIALER:
- ”Lærebog i matematik A1stx” af Morten Brydensholt og Grete Ridder Ebbesen. Kapitlerne: 6.1”Polynomier”, 6.2 ”Andengradspolynomier” og 6.3 ”Tredje- og fjerdegradspolynomier”.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 MATA-dag

Dagen er tredelt:

1. Oplæg om binære tal og lidt om deres anvendelse. Efterfulgt af Olav Lyndrups fejlkorrigerende koder.

2. Foredrag fra AAU: Malte Bødkergaard Nielsen fortæller om DNA-puslespil og retsgenetik.

3. Eleverne arbejder i en af følgende workshops: ”SRP-workshop”, ”Romersk arkitektur”, ”Lineær programmering”, ”Det skrå kast”, ”Fraktaler”, ”Kortlægning”, ”Grafteori”, ”Polygoner og polyeder”, ”AI”, ”Mod og modeller”, ”Monte Carlo” eller ”Få styr på dine penge”.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Eksponentialfunktioner og eksponentiel udvikling

Forløbet behandler eksponentialfunktioner, eksponentiel udvikling. Logaritmefunktionerne introduceres som de inverse funktioner til eksponentialfunktionerne.

MATERIALER:
- ”Lærebog i matematik A1stx” af Morten Brydensholt og Grete Ridder Ebbesen. Kapitlerne 6.6 ”Eksponentialfunktioner”, ”Logaritmefunktioner”, 6.8 ”Eksponentielle funktioner”.
- ”Lærebog i matematik A1stx” af Morten Brydensholt og Grete Ridder Ebbesen. Kapitlet 7.2 ”Eksponentielle modeller”.

Formlen for forskrift ud fra to funktionsværdier bevises.
Formel for fordoblings- og halveringskonstanter bevises.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Procent- og rentesregning

Forløbet omhandler grundlæggende rentesregning med udgangspunkt i kapitalfremskrivningsformlen. Der arbejdes ligeledes med gennemsnitlig rente og fra lang til kort rente.
Eleverne arbejder selvstændigt med følger, rækker og annuiteter og formlerne for annuitetsopsparing og annuitetslån behandles.  

MATERIALER:
- ”Lærebog i matematik A1stx” af Morten Brydensholt og Grete Ridder Ebbesen. Kapitlerne 2.1”Regning med procenter”, 2.2 ”Kapitalfremskrivningsformlen”, 2.3 ”Gennemsnitlig rente” og 2.4 ”Fra lang til kort rente”.
- Note: ”Diskret Matematik - følger, rækker og annuiteter” (vedhæftet)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Potensfunktioner og potensudvikling

Forløbet behandler potensfunktioner og potensudvikling.

Formlen for forskrift ud fra to funktionsværdier bevises.
Formel for procent-procent-vækst bevises.

MATERIALER:
- ”Lærebog i matematik A1stx” af Morten Brydensholt og Grete Ridder Ebbesen. Kapitel 6.9 ”Potensielle funktioner”.
- ”Lærebog i matematik A1stx” af Morten Brydensholt og Grete Ridder Ebbesen. Kapitel 7.3 ”Potensielle modeller”.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Vektorer

Særlige fokuspunkter (kompetencer, læreplanens mål, progression)
– håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende
symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
–   opstille geometriske modeller og løse geometriske problemer baseret på en analytisk beskrivelse af geometriske figurer og flader i koordinatsystemer samt udnytte dette til at svare på teoretiske og praktiske spørgsmål, herunder problemløsning med anvendelse af vektorfunktioner og funktioner af to variable
– anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og
problemløsning
-  demonstrere viden om matematikkens udvikling i samspil med den historiske, videnskabelige og kulturelle udvikling


Væsentligste arbejdsformer (Klasseundervisning/virtuelle arbejdsformer/projektarbejdsform/anvendelse af fagprogrammer/skriftligt arbejde/eksperimentelt arbejde)
- Klasseundervisning
- Projektarbejdsform
- IT og skriftligt arbejde

Kernestof og supplerende stof
-  vektorer i to dimensioner givet ved koordinatsæt, herunder skalarprodukt, determinant, projektion, vinkler, areal, linje, cirkel, skæringer og afstandsberegninger samt anvendelser af vektorbaseret koordinatgeometri til opstilling og løsning af plangeometriske problemer, herunder trigonometriske problemer
–   bearbejdning af autentisk datamateriale
- matematikhistorisk perspektiv
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Differentialregning

Sekant og differenskvotient
Tangent og differentialkvotient
Anvendelse af tretrinsreglen til bestemmelse af f'(x0) i et givet x0
Regneregler for differentialkvotient af de simple funktioner
Bevis for differentialkvotient af kvadratroden af x.
Differentialkvotient for f+g, f-g, k'f og f*g
Monotoni, toppunkter, væksthastighed og optimering
Afledet funktion
Væksthastighed
Optimering
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Integralregning

Integralregning, arealer, omdrejningslegemer, kurvelængde, summer og Riemannsintegraler

Litteratur:
Lærebog i matematik Bind 3 - kap. 1
https://laerebogimatematikstxa3.systime.dk/?id=1

Hvad er matematik A, Grøn mfl. L&R 2015, side 137 - 141
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Sandsynlighed og statistik

Udfaldsrum, hændelser, kombinatorik, stokastisk variabel

Binomialfordeling, normalfordeling, binomialtests, fraktiler, qq-plots, fordelingsfunktioner og tæthedsfunktioner. Konfidensintervaller. Regression


Kapitel 8 i Lærebog i matematik A2 - https://laerebogimatematikstxa2.systime.dk/?id=169
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Trigonometriske funktioner

Trigonometriske funktioner, svingninger, svævninger og stødtoner

Lærebog i matematik A2 - kapitel 6
https://laerebogimatematikstxa2.systime.dk/?id=155


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Differentialligninger og matematisk modellering

Linjeelement og retningsfelt, Tangentens ligning, separation af de variable, logistisk vækst, eksponentiel vækst, forskudt eksponentiel vækst, matematisk modellering

Afsnit 2.1, 2.2, 2.3, 2.4, 2.5, 2.6, 2.7 2.8 og 2.9 i Lærebog i matematik A3 stx - https://laerebogimatematikstxa3.systime.dk/

Afsnit 5.1, 5.7 og 5.9 i MAT A3 stx - https://matstxa3.systime.dk/

Clausen, Schomacker og Tolnø: Gyldendals Gymnasiematematik B2, Gyldendal 2006, side 94 - 117

Clausen, Schomacker og Tolnø:: Gyldendals Gymnasiematematik A, Gyldendal 2006, side 29 - 35 + 56 - 75 + 202 - 203
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Forberedelsesmateriale - Sandsynlighedsregning

I dette forløb har eleverne selvstændigt arbejdet med forberedelsesmaterialet  om betingede sandsynligheder
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Funktioner af flere variable

Forskrift, graf, niveaukurver, snitkurver, partielt afledte, gradient, stationære punkter, tangentplan



Forløbet er baseret på forberedelsesmaterialet fra undervisningsministeriet sommeren 2013 "Forberedelsesmateriale til de digitale eksamensopgaver med adgang til internettet" - https://www.xn--prvebanken-1cb.dk/proevematerialer/GYMUDD/MAT/MATASTX/materialesamling/5a30188e-6ab0-4f67-a6b5-50ebb040497b

Materiale derudover:
Kapitel 3 i MAT A3 stx - https://matstxa3.systime.dk/
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Matematikaflevering 6 03-01-2025
Virtuel 03-01-2025
Omlagt skriftlighed 08-01-2025
3x MA skr. prøve 11-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Mundtlighed i matematik

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer