Aalborg Katedralskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Aalborg Katedralskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 MU/d - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Aalborg Katedralskole
Fag og niveau
Musik A
Lærer(e)
Anette Møller Svendsen
Hold
2022 MU/d (
1d MU
,
2d MU
,
3d MU
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb 2 Musikudøvelse
Titel 2
Forløb#5 Skriftlighed
Titel 3
Forløb#6 Musical
Titel 4
Forløb#8 Sammenspil - i grupper og hele klassen
Titel 5
Forløb#11 Koncerter mm
Titel 6
Forløb#10 SRO-optakt, fuga og 12-tonemusik
Titel 7
Forløb#12 MUsicals, fortsat
Titel 8
Wienerklassik og sonatesatsform EKSAMEN
Titel 9
Forløb 9 Jazz fra 1900-1970
Titel 10
Forløb 2 Musikteori 1
Titel 11
Forløb 3 Protestmusik
Titel 12
Forløb 4 Musik på scenen 1 oplevelser
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb 2 Musikudøvelse
Holdet har i løbet af 3.g sunget en fællessang i stort set hvert modul, eleverne har valgt på skift så viften er bred fra Frihedens Lysdøgn over Beatles og Kim Larsen til årstidssange og Stevie Wonder + feks Regnvejrsdag i November, Tusind Farver, Nu falmer Skoven og The Music of the Night
Flerstemmige sange bla
Hele repertoiret fra 2 gange SYNG
Paranoid Android
Sæsonen er Slut
En Stjerne Skinner i Nat
På Kanten af Ingenting (juleudgave)
Fragile
Aqua de Beber
Perfidia
Alexander Hamilton
SAMMENSPIL bla:
Danmark
Canneloni og Kød
Gangsta's Paradise
Svært at være Fantastisk
Mercy, Mercy Me
Sparks
You Don't Own me
Ludvig og Julemanden,
Wiered Fishes,
Complicated,
Drømte mig en Drøm,
Kameleon,
Man, I feel like a Woman,
Some, All in,
Feels, Dum for dig
Indhold
Kernestof:
Velkommen i studieretningsklassen, jeg glæder mig til at møde jer :)
læs om intervaller i linket og brug 10-15 minutter på øvelse 7 (se OneNote)
begynde på kalendersang
begynde på En Stjerne Skinner
læs punkt 3 om intervallers størrelse - og brug 10 minutter på øvelse 9
Vis mig hvad du kan eller er i gang med at lære. Du skal optage dig selv spille eller synge - upload til Lectio
Vi skal klippe julepynt til jeres klasse - medbring din favorit-julesang :)
rep intervaller - kunne synge de naturlige intervaller (altså uden fortegn) vha "hjælpesange"
øve til jul m 1yMU i et halvt modul
Dur-treklang - læs først på musikipedia indtil syng og spil 15 Akkorder | Musikipedia - se derefter video i OneNote
Grupperne ligger i OneNote - det er ok at bytte, hvis begge parter er enige :)
Afsnit
Øve til Budolfi + færdiggøre sammenspil
planlægge forældremøde - kage og musikindslag
Skim den vedlagte pdf (ligger også i OneNote - vi skal arbejde med analyse af rytmisk musik, når vi har øvet færdig til forældreaften :)
Vælg protestsang til FF0
Musikanalyse - formtyper mm - sørg for at have læse papiret om analyse af rytmisk musik - ligger i OneNote
færdiggøre nummer til FF0
FF0 fremlæggelser
snakke om forårskoncert
(gen) læs om 3-klange og omvendinger i linket og medbring computer
i skal have lavet tre-klangopgaven (ligger i OneNote) færdig - vi gennemgår og arbejder videre med omvendinger af 3-klange
vi skal i gang med Paranoid Android til forårkoncerten :)
I skal have lavet tre-klangopgaven, som ligger i OneNote færdig (kun G-nøglen)
øve videre på Paranoid Android - vi skal have band på, så overvej om du vil spille eller synge
Jeg må ikke flytte dagens modul, selvom vi har brug for det som forberedelse til forårskoncerten.
øve til forårskoncerten - vi sætter bandet på og håber at vi når at blive færdige, vi har kun dette modul
Vi skal så småt i gang med rytmisk analyse, så læs om nodeværdier i linket til musikipedia (ned til øvelse 7)
I får introduktion til rytmisk analyse
orienter dig i den første side af Rytmisk analyse 1 i OneNote (også vedhæftet her)
skriv jeres rytmiske analyse af Honey Honey færdig. groovet findes i den ppt der ligger i Onenote under rytmisk analyse 2
sammenspil 1
sammenspil 2
Vi mødes lige fælles kl 11.20 hvor jeg gennemgår jeres kommende opgave :)
præsentere F-nøglen + synge Fragile
Læs om firklange
Akkordbingo
Vi fortsætter med 4-klange - læs evt igen på gårsdagens lektie
Sidste modul i år -
Katedralskolens store oprydningsdag - sommer.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 39
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Forløb#5 Skriftlighed
KLassen har som skriftlig disciplin arbejdet med Jazz-opgaven
materialet er dels hentet fra
Bryljolf, Jazz-arrangement (uddrag)
og dels sakset fra
https://tartelet.dk/skriftlig-musik-jazz.html
https://jakobmjensen.dk/musikkurser/arrangement.html
Til M1 har vi primært anvendt
https://www.musikipedia.dk/
Rocmusik i tid og rum (uddrag)
https://tartelet.dk/skriftlig-musik-m1.html
Desuden arbejdes der med disciplinerne til M1
https://www.musikipedia.dk/funktioner-i-funktionsanalyse/gymnasiepensum
https://www.musikipedia.dk/trinanalyse
https://www.musikipedia.dk/melodisk-analyse
https://www.musikipedia.dk/harmonisk-analyse
https://thomashammer.dk/musikteori-1/
https://tartelet.dk/musikteori/basic/akkorder/akkordoversigt-2017-for-web.pdf
https://tartelet.dk/skriftlig-musik-jazz.html
https://tartelet.dk/skriftlig-musik-m1.html
Indhold
Kernestof:
Øvelser i 4-klange.pri
Velkommen tilbage :)
10 minutters øvelse i 3+4klange + Intro til mini-musicalemne i forb med studietur.
brug tid på at øve dig i 4-klange - se hvor mange du kan nå på 10 min uden fejl
Vi skal lige gøre ppt fra fredag færdig - derefter i får tid til at arbejde med og evt stille spørgsmål til næste aflevering. Og så synger vi lidt videre på Hamilton.
læs siden i linket og øv dig i kvintcirklen
Funktioner | Musikipedia
lille øvelse med funktionsanalyse
Mads og Laura har kage/sødt med :)
Denis & Katya
Morgenmad og Hamilton i 1. og 2. modul
kommentar til jeres seneste opgave - info om ny skr opgave. Tid til musicalprojekt.
I skal arbejde med jeres analyser og planlægge resten af ugen i gruppen
I bestemmer selv om i vil øve jeres sammenspilsnummer eller i vil arbejde på analyserne/projektet
Spørgsmål til næste aflevering og tid til at arbejde lidt med opgaven i modulet (45 min).
Funktionsanalysen af O, havde jeg dog...+ skr aflevering færdig
Vi skal arbejde med korsvar - læs punkt 3 i håndbogen (OneNote)
Arbejde i grupperne
kommentar til aflevering opg 2 - læs min kommentar til jeres opgave
index.html
teoriopsamling - medbring blyant og viskelæder:
Sidste hånd på gruppearbejdet
Plan for fremlæggelse
Husk at medbringe billede af dit pas (med pasnummer)
1. gruppe skal være klar til at gå på når modulet begynder
opgave og test tilbage - arbejde med korsvar på klassen mens jeg snakker med jer
læs i håndbogen på Onenote om kor frem til korsvar - punkt 1-3 Medbring hovedtelefoner
fortsat samtaler og arbejde med skriftlighed
vi skal arbejde med akkorder og funktioner + synge lidt
Brug 15-20 minutter på disse øvelser - du kan skifte mellem lettere og sværere øvelser
Gennemgang af akkorder og funktioner fra i går -
15 min oprydning i løbet af modulet
Delehold (4) - sammenspil + teori
plan for delehold - musikhistorie - intro til Barok og partiturlæsning
Delehold (3)
læs og lyt til Efterår fra Vivaldis De 4 Årstider
Delehold
Afsnit
20 minutters rep af sammenspilnumrene - derefter koncert.
Juleklip efter koncerten
juleklip + uv evaluering
kig på rettelser til seneste aflevering - generelle udfordringer
øve til Budolfi
fællesøver m 2m i første del af modulet + aftale juleafslutning
Foreløbig rækkefølge
OBS
spørgsmål i aflevering +
lyt mindst 2 gange til denne fuga og øv dig i at følge noden. videoen længst til venstre et lettest at følge med i :)
synge Du kom med alt... fællessang til morgensamling
Vi fortsætter med og gennemgår Fuga BWV 870
opgaver tilbage individuelt
men jeg giver opgaver tilbage, skal i planlægge og forberede sammenspil - skriv gruppe og nummer i OneNote - sørg for at alle får en plads :)
Gruppe 1: Oana, Andrea, Sara, Katrine, Laura ManjaGruppe 2: Tjalfe, Isabella, Lucas, Johannes, Eliot "Danmark" af ShubiduaGruppe 3: Sofus, Elias, Gordon, Felix, Mads Emil "Canneloni og kød"Gruppe 4: Liam, Ida, Sofia B, Vigga, Oktober "DJ Blues"Gruppe
Forbered jer hjemmefra på sammenspil. Find noder/akkorder/tekster mm og aftal på forhånd hvem der spiller hvilket instrument. Mens I spiller vil Inge give jer kommentarer på jeres seneste aflevering.
Vil I med til koncert i 5. modul mandag d. 5. februar?
you ain't ever seen a walking bass
Jazz-bas.pdf
Læs den første af de to vedhæftede sider inden timen.
Vi ser denne bas-video i timen: "Summertime" by George Gerschwin | Walking Bass Etude w/ On-Screen TAB Notation
Læs s. 2 i vedhæftede:
Lav ca 10 min two-beat-bas på opgaven fra timen d. 6/2 (Guilty)
Gruppe 1: Oana, Andrea, Sara, Katrine, Laura, Manja
Se disse to videoer - de hjælper med jeres næste aflevering.Twobeat-bas 2: Tilføj gennemgangstoner
Vær klar til at spille koncert for hinanden. Vi øver de første 50 min - derefter koncert.
Forberede forårskoncert.
Vælg forårskoncertnummer:
Medbring M1-papiret fra timen d. 26/2. Vi arbejder videre derpå - læs hjemmefra om melodisk analyse i OneNote under M1.
12-tone-intro.docx
The Twelve Tone System in Context
Kirketonearter til brug i M1.docx
Læs afsnit 6: "Kirketonearter" hjemmefra på Musikipedia.Skalaer | Musikipedia
Medbring papir fra timen d. 7/3 om Kirketonearter.
Lyt til og øv jer på Elias' arrangement af "Gangsta's Paradise"
Gangstas paradise - kopi (2).mscz
Repetér og gennemgå arket "Kirketonearter i M1".
Forbered jer på sammenspil.
Vi mødes i lokale 180. De første 30 min arbejder vi med næste aflevering - og taler om mulig (ny?) afleveringsdato. Derefter koncert i multisalen.
Heaven on their Minds.pdf
Lyt til "Heaven on Their Minds" fra Jesus Christ Superstar 3 gange.Jesus Christ Superstar (1973) - Heaven on Their Minds Scene (1/10) | Movieclips
Arbejd 15 minutter på arbejdspapiret fra timen d. 22/4 således at du har indput til bl.a. instrumentation og syngemåde, men også gerne til melodisk analyse, rytmisk analyse eller harmonisk analyse.
I står for morgensamlings-fællessangen tirsdag d. 30. april. I vælger sang og I akkompagnerer :-)
Benjamin Britten - The Young Person's Guide to the Orchestra | WDR Sinfonieorchester
Læs afsnit 1, 2 og 3 i denne artikel om symfoniorkester på Musikipedia:
Jet Song (fra filmen)
Bernstein - West Side Story - Jet Song.pdf
https://www.youtube.com/watch?v=c9z33lasnkU&list=RDc9z33lasnkU&start_radio=1
https://www.youtube.com/watch?v=c9z33lasnkU
15 min oprydning i dette modul
Lav en Auditiv (altså alene ud fra det du hører) form-analyse af hele "Jet Song" ud fra linket her:Jet Songl
Repetition af M1. Forbered dig evt via jeres næste aflevering.
Jet Song.pptx
Medbring noden til Jet Song.
Vi laver melodisk analyse af motiverne samt rytmisk analyse. Repetition af transponerende instrumenter.
Tænk over nye sammenspilsgrupper og tema-ramme for sammenspil.
Grupper:
Vælg nummer - aftal hvem der spiller hvad - vær klar til at spille :-)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 80
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Forløb#6 Musical
Som forberedelse til studieturen, har klassen arbejdet med musical-genren.
Indhold
Kernestof:
10 minutters øvelse i 3+4klange + Intro til mini-musicalemne i forb med studietur.
brug tid på at øve dig i 4-klange - se hvor mange du kan nå på 10 min uden fejl
Vi skal lige gøre ppt fra fredag færdig - derefter i får tid til at arbejde med og evt stille spørgsmål til næste aflevering. Og så synger vi lidt videre på Hamilton.
læs siden i linket og øv dig i kvintcirklen
Funktioner | Musikipedia
lille øvelse med funktionsanalyse
Mads og Laura har kage/sødt med :)
Denis & Katya
Morgenmad og Hamilton i 1. og 2. modul
kommentar til jeres seneste opgave - info om ny skr opgave. Tid til musicalprojekt.
I skal arbejde med jeres analyser og planlægge resten af ugen i gruppen
I bestemmer selv om i vil øve jeres sammenspilsnummer eller i vil arbejde på analyserne/projektet
Spørgsmål til næste aflevering og tid til at arbejde lidt med opgaven i modulet (45 min).
Funktionsanalysen af O, havde jeg dog...+ skr aflevering færdig
Vi skal arbejde med korsvar - læs punkt 3 i håndbogen (OneNote)
Arbejde i grupperne
kommentar til aflevering opg 2 - læs min kommentar til jeres opgave
index.html
teoriopsamling - medbring blyant og viskelæder:
Sidste hånd på gruppearbejdet
Plan for fremlæggelse
Husk at medbringe billede af dit pas (med pasnummer)
1. gruppe skal være klar til at gå på når modulet begynder
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Forløb#8 Sammenspil - i grupper og hele klassen
Klassen har bla. sunget Red Box, Vent på mine sange, Vårvise samt "Agua de Beber".
Klassen har selv arrangeret og indstuderet "Gangsters Paradise" til opførsel ved forårskoncerten.
Derudover har der været sammenspils-runder (2-3 moduler hver gang) i mindre grupper, hvor grupperne har spillet selvvalgte numre inden for temaerne "Danske sange" og "Melodi Grand Prix.
Indhold
Kernestof:
Gruppe 1: Oana, Andrea, Sara, Katrine, Laura ManjaGruppe 2: Tjalfe, Isabella, Lucas, Johannes, Eliot "Danmark" af ShubiduaGruppe 3: Sofus, Elias, Gordon, Felix, Mads Emil "Canneloni og kød"Gruppe 4: Liam, Ida, Sofia B, Vigga, Oktober "DJ Blues"Gruppe
Forbered jer hjemmefra på sammenspil. Find noder/akkorder/tekster mm og aftal på forhånd hvem der spiller hvilket instrument. Mens I spiller vil Inge give jer kommentarer på jeres seneste aflevering.
Vil I med til koncert i 5. modul mandag d. 5. februar?
you ain't ever seen a walking bass
Jazz-bas.pdf
Læs den første af de to vedhæftede sider inden timen.
Vi ser denne bas-video i timen: "Summertime" by George Gerschwin | Walking Bass Etude w/ On-Screen TAB Notation
Læs s. 2 i vedhæftede:
Lav ca 10 min two-beat-bas på opgaven fra timen d. 6/2 (Guilty)
Gruppe 1: Oana, Andrea, Sara, Katrine, Laura, Manja
Se disse to videoer - de hjælper med jeres næste aflevering.Twobeat-bas 2: Tilføj gennemgangstoner
Vær klar til at spille koncert for hinanden. Vi øver de første 50 min - derefter koncert.
Forberede forårskoncert.
Vælg forårskoncertnummer:
Medbring M1-papiret fra timen d. 26/2. Vi arbejder videre derpå - læs hjemmefra om melodisk analyse i OneNote under M1.
12-tone-intro.docx
The Twelve Tone System in Context
Kirketonearter til brug i M1.docx
Læs afsnit 6: "Kirketonearter" hjemmefra på Musikipedia.Skalaer | Musikipedia
Medbring papir fra timen d. 7/3 om Kirketonearter.
Lyt til og øv jer på Elias' arrangement af "Gangsta's Paradise"
Gangstas paradise - kopi (2).mscz
Repetér og gennemgå arket "Kirketonearter i M1".
Forbered jer på sammenspil.
Vi mødes i lokale 180. De første 30 min arbejder vi med næste aflevering - og taler om mulig (ny?) afleveringsdato. Derefter koncert i multisalen.
Heaven on their Minds.pdf
Lyt til "Heaven on Their Minds" fra Jesus Christ Superstar 3 gange.Jesus Christ Superstar (1973) - Heaven on Their Minds Scene (1/10) | Movieclips
Arbejd 15 minutter på arbejdspapiret fra timen d. 22/4 således at du har indput til bl.a. instrumentation og syngemåde, men også gerne til melodisk analyse, rytmisk analyse eller harmonisk analyse.
I står for morgensamlings-fællessangen tirsdag d. 30. april. I vælger sang og I akkompagnerer :-)
Benjamin Britten - The Young Person's Guide to the Orchestra | WDR Sinfonieorchester
Læs afsnit 1, 2 og 3 i denne artikel om symfoniorkester på Musikipedia:
Jet Song (fra filmen)
Bernstein - West Side Story - Jet Song.pdf
https://www.youtube.com/watch?v=c9z33lasnkU&list=RDc9z33lasnkU&start_radio=1
https://www.youtube.com/watch?v=c9z33lasnkU
15 min oprydning i dette modul
Lav en Auditiv (altså alene ud fra det du hører) form-analyse af hele "Jet Song" ud fra linket her:Jet Songl
Repetition af M1. Forbered dig evt via jeres næste aflevering.
Jet Song.pptx
Medbring noden til Jet Song.
Vi laver melodisk analyse af motiverne samt rytmisk analyse. Repetition af transponerende instrumenter.
Tænk over nye sammenspilsgrupper og tema-ramme for sammenspil.
Grupper:
Vælg nummer - aftal hvem der spiller hvad - vær klar til at spille :-)
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 33
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Forløb#11 Koncerter mm
Klassen har været til koncert med bassist Thomas Fonnesbæk, en gruppe slagtøjs-studerende fra Odense Konservatorium samt til fællestime med dirigent og musikformidler Peter Ettrup Larsen.
Indhold
Kernestof:
you ain't ever seen a walking bass
Jazz-bas.pdf
Læs den første af de to vedhæftede sider inden timen.
Vi ser denne bas-video i timen: "Summertime" by George Gerschwin | Walking Bass Etude w/ On-Screen TAB Notation
Læs s. 2 i vedhæftede:
Lav ca 10 min two-beat-bas på opgaven fra timen d. 6/2 (Guilty)
Gruppe 1: Oana, Andrea, Sara, Katrine, Laura, Manja
Se disse to videoer - de hjælper med jeres næste aflevering.Twobeat-bas 2: Tilføj gennemgangstoner
Vær klar til at spille koncert for hinanden. Vi øver de første 50 min - derefter koncert.
Forberede forårskoncert.
Vælg forårskoncertnummer:
Medbring M1-papiret fra timen d. 26/2. Vi arbejder videre derpå - læs hjemmefra om melodisk analyse i OneNote under M1.
12-tone-intro.docx
The Twelve Tone System in Context
Kirketonearter til brug i M1.docx
Læs afsnit 6: "Kirketonearter" hjemmefra på Musikipedia.Skalaer | Musikipedia
Medbring papir fra timen d. 7/3 om Kirketonearter.
Lyt til og øv jer på Elias' arrangement af "Gangsta's Paradise"
Gangstas paradise - kopi (2).mscz
Repetér og gennemgå arket "Kirketonearter i M1".
Forbered jer på sammenspil.
Vi mødes i lokale 180. De første 30 min arbejder vi med næste aflevering - og taler om mulig (ny?) afleveringsdato. Derefter koncert i multisalen.
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Forløb#10 SRO-optakt, fuga og 12-tonemusik
Klassen er kort blevet introduceret til fuga og 12-tonemusik som indledning til SRO.
Indhold
Kernestof:
12-tone-intro.docx
The Twelve Tone System in Context
Kirketonearter til brug i M1.docx
Læs afsnit 6: "Kirketonearter" hjemmefra på Musikipedia.Skalaer | Musikipedia
Medbring papir fra timen d. 7/3 om Kirketonearter.
Lyt til og øv jer på Elias' arrangement af "Gangsta's Paradise"
Gangstas paradise - kopi (2).mscz
Omfang
Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Forløb#12 MUsicals, fortsat
Klassen har fortsat arbejdet med musicals.
Vi har gennemgået "Jet Song" fra West Side Story, samt "Heaven on their Minds" fra Jesus Christ Superstar.
Vi har talt om symfoniorkestret og partiturmusik og arbejdet med "Young Persons Guide to the Orchestra".
Indhold
Kernestof:
Heaven on their Minds.pdf
Lyt til "Heaven on Their Minds" fra Jesus Christ Superstar 3 gange.Jesus Christ Superstar (1973) - Heaven on Their Minds Scene (1/10) | Movieclips
Arbejd 15 minutter på arbejdspapiret fra timen d. 22/4 således at du har indput til bl.a. instrumentation og syngemåde, men også gerne til melodisk analyse, rytmisk analyse eller harmonisk analyse.
I står for morgensamlings-fællessangen tirsdag d. 30. april. I vælger sang og I akkompagnerer :-)
Benjamin Britten - The Young Person's Guide to the Orchestra | WDR Sinfonieorchester
Læs afsnit 1, 2 og 3 i denne artikel om symfoniorkester på Musikipedia:
Jet Song (fra filmen)
Bernstein - West Side Story - Jet Song.pdf
https://www.youtube.com/watch?v=c9z33lasnkU&list=RDc9z33lasnkU&start_radio=1
https://www.youtube.com/watch?v=c9z33lasnkU
15 min oprydning i dette modul
Lav en Auditiv (altså alene ud fra det du hører) form-analyse af hele "Jet Song" ud fra linket her:Jet Songl
Repetition af M1. Forbered dig evt via jeres næste aflevering.
Jet Song.pptx
Medbring noden til Jet Song.
Vi laver melodisk analyse af motiverne samt rytmisk analyse. Repetition af transponerende instrumenter.
Tænk over nye sammenspilsgrupper og tema-ramme for sammenspil.
Grupper:
Vælg nummer - aftal hvem der spiller hvad - vær klar til at spille :-)
Forberedelse til skriftlig årsprøve - M1 og M2.
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Wienerklassik og sonatesatsform EKSAMEN
Vi dykker ned i den wienerklassiske periode med særligt fokus på sonatesatsformen som satstype.
Fokus på den udvikling der sker fra Barokken til Wienerklassikken - særligt fokus på form, melodik, arrangement og variation i udtryk og naturligvis partiturlæsning bla som redskab til harmonisk analyse
I forbindelse med dette emne har eleverne læst/set/lyttet til ca 150 sider i bøger, opslagsværker, på nettet og som dokumentarudsendelser.
Værker gennemgået.
Eine Kleine Nachtmusik, 1. sats
Mozart symfoni nr 29, 1.sats
Mozart symfoni nr 25, 1. sats
Beethoven - Egmont Overture
Beethoven - symfoni nr 3, 1. sats uddrag
Beethoven opus 19, nr 6, 1.sats
Indhold
Kernestof:
Lyt til denne Ouverture af Beethoven
arbejde med FF3
Vi begynder i G 188 og 189 med koncert (og fællessang?) - derefter går vi i A202 og fortsætter FF3 :)
Presse_Fonnesbæk & Kauflin_2024.docx
FF3
sidste spørgsmål til FF3 + afrunding af Wienerklassik
reflektion over erfaringer fra FF3 i grupper
12.00-13.00: Musik og lydbranding v. Anders Bonde13.15-14.00: Lydstudieteknik v Mads Walther-Hansen og Alexander Bie14.15-15.00: Korworkshop v. Tine Orht Vi mødes i loungen på 4. sal i Musikkens Hus kl. 12. I kan bruge indgangen på østsiden af bygnin
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Forløb 9 Jazz fra 1900-1970
Jazz - EKSAMEN
I forbindelse med dette emne har eleverne læst ca 150 sider inkl videodokumentarer.
Vi dykker ned i Jazz som genre og arbejder med at karakterisere ligheder og forskelle indenfor: New Orleans, Swing, Bop, Cool, Modal/modern og Fusionsjazz.
Fokus er på form, arrangement, melodik og harmoniske mønstre og stiltræk.
Fælles gennemgang af I Could Write a Book + It Dont mean a Thing + But Beautiful
Følgende er analyseret i grupper og derefter formidlet til resten af klassen:
Oh When the Saints
Satin Doll
There will never be Another You
A Night in Tunesia
Salt Peanuts
So What
Django
All Blues
Chamelion
Indhold
Kernestof:
Introduktion til Jazz-emne + lave sammenspilsgrupper
Læs side 14-16
Jeg har oprettet en tabel i OneNote - sammenspil uge 2-4. Skriv jer på hvis/når i har lavet grupper
Grupperne ligger nu i OneNote - håber det ka gå - de er lavet efter tilfældighedsprincippet :)
Afsnit
gennemgang af de forskellige discipliner til M1 + spørgsmål til M2 og evt Primus. Saml alle de spørgsmål i har til terminsprøve eller andet ift M1 og M2
M1 på klassen
Arbejd med næste skriftlige aflevering
sammenspil - koncert for hinanden
Vi retter M1 sammen og synger en flerstemmig jazz-korsats - Perfidia
It don't mean a thing if it ain't got that swing :)
gennemgå trinanalysen fra i går + snakke terminsprøve
medbring gerne forslag til forårskoncert
Ida M og Oktober kommer med ideer til "svært at være så fantastisk"
fælles kommentarer til terminsprøven - derefter skal i videre med gruppearbejdet
M1 23052024 retteeksempel.docx
Jeg håber den vedhæftede oversigt over grupper stemmer overens med jeres hukommelse - ellers skriv :)
Gruppearbejde Jazz 3d.doc
Vi mødes i 181 og går i multisalen i sidste del af modulet
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Forløb 2 Musikteori 1
Musikipedia er vores primære arbejds"sted" til den teoretiske side af faget.
I 1.g har vi koncentreret os om det basale -
nodenavne
tonernes placering i forskellige nøgler.https://www.musikipedia.dk/noegler
Fortegn
nodeværdier
https://www.musikipedia.dk/nodevaerdier
tre-klange både læse og skrive.https://www.musikipedia.dk/akkorder
videre forløb:
Generel musikteori:
3-klange - 4-klange - højtopbyggede akkorder. læsning af toner og klange i G-, F- og C-nøglen
Rytmisk analyses forudsætninger - nodeværdier, lifts, synkope, feeling, samspil - komplementærrytmik - taktarter
harmonisk analyse - funktionsanalyse med lidt modulation
melodisk analyse - melodiske bevægelser, sekvenser, kernemotiver - temaer - perioder og fraser..
Funktionsanalyse
Modalharmonik
primært materiale:
https://www.musikipedia.dk/
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Forløb 3 Protestmusik
I samarbejde med engelsk
No Irish need apply
Mississippi Goddamn
Fixin to die rag
Man in the Mirror
Indhold
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Forløb 4 Musik på scenen 1 oplevelser
Cosi fan Tutte - Mozart - opera
Nordkraft - Aalborg Teater musicalversion af J Ejersbos roman af samme navn
Indhold
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d49174769916", "T": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d49174769916", "H": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d49174769916" }