Holdet 2022 MU/d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Aalborg Katedralskole
Fag og niveau Musik A
Lærer(e) Anette Møller Svendsen
Hold 2022 MU/d (1d MU, 2d MU, 3d MU)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 2 Musikudøvelse
Titel 2 Forløb#5 Skriftlighed
Titel 3 Forløb#6 Musical
Titel 4 Forløb#8 Sammenspil - i grupper og hele klassen
Titel 5 Forløb#11 Koncerter mm
Titel 6 Forløb#10 SRO-optakt, fuga og 12-tonemusik
Titel 7 Forløb#12 MUsicals, fortsat
Titel 8 Wienerklassik og sonatesatsform EKSAMEN
Titel 9 Forløb 9 Jazz fra 1900-1970
Titel 10 Forløb 2 Musikteori 1
Titel 11 Forløb 3 Protestmusik
Titel 12 Forløb 4 Musik på scenen 1 oplevelser

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 2 Musikudøvelse

Holdet har i løbet af 3.g sunget en fællessang i stort set hvert modul, eleverne har valgt på skift så viften er bred fra Frihedens Lysdøgn over Beatles og Kim Larsen til årstidssange og Stevie Wonder + feks Regnvejrsdag i November, Tusind Farver, Nu falmer Skoven og The Music of the Night

Flerstemmige sange bla
Hele repertoiret fra 2 gange SYNG
Paranoid Android
Sæsonen er Slut
En Stjerne Skinner i Nat
På Kanten af Ingenting (juleudgave)
Fragile
Aqua de Beber
Perfidia
Alexander Hamilton


SAMMENSPIL bla:
Danmark
Canneloni og Kød
Gangsta's Paradise
Svært at være Fantastisk
Mercy, Mercy Me
Sparks
You Don't Own me
Ludvig og Julemanden,
Wiered Fishes,
Complicated,
Drømte mig en Drøm,
Kameleon,
Man, I feel like a Woman,
Some, All in,  
Feels, Dum for dig
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 39 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#5 Skriftlighed

KLassen har som skriftlig disciplin arbejdet med Jazz-opgaven

materialet er dels hentet fra
Bryljolf, Jazz-arrangement  (uddrag)
og dels sakset fra
https://tartelet.dk/skriftlig-musik-jazz.html
https://jakobmjensen.dk/musikkurser/arrangement.html
Til M1 har vi primært anvendt
https://www.musikipedia.dk/
Rocmusik i tid og rum (uddrag)
https://tartelet.dk/skriftlig-musik-m1.html

Desuden arbejdes der med disciplinerne til M1
https://www.musikipedia.dk/funktioner-i-funktionsanalyse/gymnasiepensum
https://www.musikipedia.dk/trinanalyse
https://www.musikipedia.dk/melodisk-analyse
https://www.musikipedia.dk/harmonisk-analyse
https://thomashammer.dk/musikteori-1/

https://tartelet.dk/musikteori/basic/akkorder/akkordoversigt-2017-for-web.pdf
https://tartelet.dk/skriftlig-musik-jazz.html
https://tartelet.dk/skriftlig-musik-m1.html
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 80 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#6 Musical

Som forberedelse til studieturen, har klassen arbejdet med musical-genren.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#8 Sammenspil - i grupper og hele klassen

Klassen har bla. sunget Red Box, Vent på mine sange, Vårvise samt  "Agua de Beber".
Klassen har selv arrangeret og indstuderet "Gangsters Paradise" til opførsel ved forårskoncerten.
Derudover har der været sammenspils-runder (2-3 moduler hver gang) i mindre grupper, hvor grupperne har spillet selvvalgte numre inden for temaerne "Danske sange" og "Melodi Grand Prix.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#11 Koncerter mm

Klassen har været til koncert med bassist Thomas Fonnesbæk, en gruppe slagtøjs-studerende fra Odense Konservatorium  samt til fællestime med dirigent og musikformidler Peter Ettrup Larsen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb#12 MUsicals, fortsat

Klassen har fortsat arbejdet med musicals.
Vi har gennemgået "Jet Song" fra West Side Story, samt "Heaven on their Minds" fra Jesus Christ Superstar.
Vi har talt om symfoniorkestret og partiturmusik og arbejdet med "Young Persons Guide to the Orchestra".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Wienerklassik og sonatesatsform EKSAMEN

Vi dykker ned i den wienerklassiske periode med særligt fokus på sonatesatsformen som satstype.
Fokus på den udvikling der sker fra Barokken til Wienerklassikken - særligt fokus på form, melodik, arrangement og variation i udtryk og naturligvis partiturlæsning bla som redskab til harmonisk analyse
I forbindelse med dette emne har eleverne læst/set/lyttet til ca 150 sider i bøger, opslagsværker, på nettet og som dokumentarudsendelser.

Værker gennemgået.

Eine Kleine Nachtmusik, 1. sats
Mozart symfoni nr 29, 1.sats
Mozart symfoni nr 25, 1. sats
Beethoven - Egmont Overture
Beethoven - symfoni nr 3, 1. sats uddrag
Beethoven opus 19, nr 6, 1.sats
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb 9 Jazz fra 1900-1970

Jazz - EKSAMEN
I forbindelse med dette emne har eleverne læst ca 150 sider inkl videodokumentarer.
Vi dykker ned i Jazz som genre og arbejder med at karakterisere ligheder og forskelle indenfor: New Orleans, Swing, Bop, Cool, Modal/modern og Fusionsjazz.
Fokus er på form, arrangement, melodik og harmoniske mønstre og stiltræk.
Fælles gennemgang af I Could Write a Book + It Dont mean a Thing + But Beautiful

Følgende er analyseret i grupper og derefter formidlet til resten af klassen:
Oh When the Saints
Satin Doll
There will never be Another You
A Night in Tunesia
Salt Peanuts
So What
Django
All Blues
Chamelion


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Forløb 2 Musikteori 1

Musikipedia er vores primære arbejds"sted" til den teoretiske side af faget.
I 1.g har vi koncentreret os om det basale -
nodenavne
tonernes placering i forskellige nøgler.https://www.musikipedia.dk/noegler
Fortegn
nodeværdier https://www.musikipedia.dk/nodevaerdier
tre-klange både læse og skrive.https://www.musikipedia.dk/akkorder
videre forløb:
Generel musikteori:
3-klange - 4-klange - højtopbyggede akkorder. læsning af toner og klange i G-, F- og C-nøglen
Rytmisk analyses forudsætninger - nodeværdier, lifts, synkope, feeling, samspil - komplementærrytmik - taktarter
harmonisk analyse - funktionsanalyse med lidt modulation
melodisk analyse - melodiske bevægelser, sekvenser, kernemotiver - temaer - perioder og fraser..
Funktionsanalyse
Modalharmonik

primært materiale:
https://www.musikipedia.dk/
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Forløb 3 Protestmusik

I samarbejde med engelsk

No Irish need apply
Mississippi Goddamn
Fixin to die rag
Man in the Mirror
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Forløb 4 Musik på scenen 1 oplevelser

Cosi fan Tutte - Mozart - opera
Nordkraft - Aalborg Teater musicalversion af J Ejersbos roman af samme navn

Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer