Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Aalborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Musik A
|
Lærer(e)
|
Simon Juul Hyldgaard
|
Hold
|
2022 MU/m (1m MU, 2m MU, 3m MU)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Musikkens alfabet
Vigtig info om materialedeling med klassen
Vi har anvendt OneNote som platform til materialedeling og det faglige arbejde omkring stoffet. Det meste af tekstmaterialet i forbindelse med undervisningen er samlet i denne platform, herunder også en del elevprodukter. Materiale ifa. tekster som har været hjemmearbejde er tilknyttet denne undervisningsbeskrivelse. Det er således i princippet tilstrækkeligt at have kendskab til undervisningsbeskrivelsen her for at kunne forberede sig til eksamen, men der står rigtigt meget i OneNote også, ikke mindst mine egne ord, elevernes ord og struktur på stoffet fra hjemmearbejdet.
Til pop/rock arrangement er anvendt lærebogen "Bastarden" fra forlaget praxis. Hele denne lærebog kan tilgås ved den skriftlige eksamen.
Det estimerede tekstomfang af de tre års undervisning er 302 normalsider. Dette er eksklusive videoinstruktioner, musik- og filmmaterialer og egne tekstmaterialer i OneNote, på nær enkelte ting, som er vedhæftet undervisningsbeskrivelsen her.
_______________________
Introduktion til elementær musikteori: Intervaller og skala
Praktisk musikudøvelse
- SAB - War is over (Kalendersang i skolegården)
- SATB - En Stjerne Skinner (1g'ernes fællessang i Budolfi til juleafslutning)
Teksternes estimerede omfang: 6 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Personlige
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Rytmisk analyse
Indholdet i dette forløb var målrettet indholdet i det første flerfaglige forløb "Hip Hop Hurra" (FF0) og desuden den skriftlige M1 disciplin.
I forløbet var en introduktion til de begreber, som kendes fra den rytmisk anayse. Arbejdsformerne i forløbet var indledningsvist en blanding af praktiske øvelser (Både lærerstyret og elevstyret) og mere bogligt orienterede aktiviteter, som transkription i par, klappe efter noder etc. Hele forløbet mundede ud i en mundtlig fremstilling af en rytmisk analyse ud fra en lettere grooveskema og afslutningsvist en stor "rytmisk" analyse i smågrupper omkringudsnit af "Sir Duke". Desuden en øvelse i at lave egne trommegrooves i BandLab, som blev anvendt ifm. FF0
Begreber: De sædvanlige hørende til rytmisk analyse.
Vi var en tur i biografen i denne periode for at se filmen "Music For Black Pigeons"
Praktisk musikudøvelse
SAB: Alphabeat - Fascination
SAB: Vem Kan Segla
Estimeret skriftligt omfang: 25 normalsider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Ansvarlighed
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Akkordlære og sammenspil
I denne periode øvede hele holdet et fælles band og korprojekt til forårskoncerten.
Desuden akkordlære, treklange og firklange. Desuden lidt om tonalitet og skalagrundlag set ud fra kvintcirklen. Som afslutning på dette forløb udarbejde eleverne holdvist et lille klaverakkompagnement til en udvalgt ny sang til højskolesangbogen. Oplægget var en mail fra en fiktiv person fra Folkehøjskolernes Forening.
Praktisk musikudøvelse:
Sammenspil
Bastille - Pompeii (Fællesprojekt til forårskoncert)
Sammenspil i grupper inden sommer
Jul i Valhal - Den jeg ik' vil ha
Fleetwood Mac - Dreams
Radiohead - Man of War
Dio - Rainbow in the Dark
Teksters estimeterede omfang: 5 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
11,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Nyfortolkninger, sangskrivning og musikteori
Som optakt til en sangskrivningsblokdag med dansk fredag inden efterårsferien (Uge 41), arbejdede med melodianalyse i faget.
I uge 40, studietur til Manchester. I forbindelse dermed intensiv lytning i undervisningen på uddrag af klassiske værker, ifm. koncerter i Manchester.
Skoleåret blev indledt med et forløb om salmemelodier fra danskundervisningen. I musik blev sammenspilsgrupperne stillet en åben opgave i at lave en bandfortolkning af salmen "Sorrig og Glæde".
Indledende arbejde med skriflighed omkring M2 (pop/rock).
Skriftlighed om M2: Flydestemmer, reduktion af stemmer, doven stemmeføring.
Musikteori og analyse: Fortsat arbejde med firklange og tonalitet. Introduktion til funktionsharmonik.
Korsang
SATB: Hair - Let The Sunshine in (Arr.: Jens Johansen)
Estimeret omfang af tekster: 6 normalsider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
M2: Flydestemmer
|
12-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Praktisk musik og skriftlighed
Skriflighed (M2): Flydestemmer med lifts, melodirytmefordobling
Musikteori og analyse: Funktionsanalyse, herunder bidominanter, kvart/sekst, kvart/kvintforudhold og ufuldkommen dominant.
I sammenspil var der fokus på samarbejde og selvstændighed i grupperne. Desuden fifs til at arrangere.
Sammenspil
Isas Stepz: Himmeldiskoteket
Beatles - Come Together
Tv-2 - Lanternen
Guru - Plenty
Estimeret omfang af tekster: 7 normalsider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Skriftlig opgave 2: Funktionsanalyse
|
26-10-2023
|
M2: Flydekor med lifts
|
02-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
6
|
TEMA: Blues
Et emnestudie om bluesmusikken. Vi har gennem tekster, videomateriale og musik beskæftiget os med fortællingen om Bluesmusikken fra "Slave songs" frem til og med Chicago Blues i første halvdel af det 20. århundrede.
Som en del af forløbet arbejdede holdet med formanalyser og andre stiltræk for Blues.
Numre til analyse:
Muddy Waters: Got My Mojo Workin' (fælles)
Bessie Smith - Backwater Blues
Ma Rainey - Night Time Blues
Ida Cox - Wild women don't have the blues
Big Mama Thornton - Hound Dog
Nina Simone - I'm Gonna Leave You
Janis Joplin - Turtle Blues
Shemika Copeland - Ghetto Child
Forløbe om blues blev anvendt til "ligestillings-temadag" på skolen. På denne dag udarbejde eleverne plakater til udstilling nede i byen ifm. ligestillingseventet. "Kvinder i Bluesmusikken". På denne dag desuden et arbejde omkring ligestilling i den danske musikbranche.
Faglige stikord: Korform og 12 t. formled, melodik og AAB form, pentatonik og blå toner, særlige genretypiske vokalteknikker: melismer, glidende intonation, call / response.
Musikteori dertil: Pentatone skalaer, trinanalyse.
Skriftlighed (M2): Melodirytmefordobling
Praktisk musik
Sammenspil i grupper, en blues: Elvis Presley - Merry Christmas Baby
Korsang
SATB: The First Noel (Fælles med 2g musikstudieretning til juleafslutning)
Estimeret omfang af tekster: 67 normalsider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Sammenspilsøvelser og skriftlig musik
Musikteori og analyse: Melodianalyse: Melodisk form og melodisk bevægelse. Melodiens udtryk og fortolkninger. Desuden analyse af storform.
Arbejde med skriftlighed (M2): Tekstlægning af korstemmer, prosodi, korsvar
Et sammenspilsforløb med fokus på det gode orkestersammenspil. Her arbejedede hver gruppe med at spille små uddrag af fire forskellige numre. I den forbindelse fokus på at samle udtrykket omkring vigtige elementer i sammenspillet, f.eks. elementer af sammenfald.
I uge 44 en fællestime med øvrige studieretningsklasser med dirigenten Peter Ettrup.
Sammenspil, Make it groovy (Korte uddrag)
Leslie Odom feat. Sia - Cold
The Police - Roxanne
George Benson - Broadway
Maroon 5 - This Love
Kor
SAT - Agua De Berber
Estimeret omfang af tekster: 26 normalsider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
8
|
2g EMNE: Progressive Rock
Et forløb om "Progressive Rock - da rocken blev seriøs". Forløbet er afviklet som små kapitler med nedslag i rockhistorien, hvor forløbet om blues er den oprindelige kontekst.
Kapitel 1: Arven fra Rock'n'Roll
Fokus på opløbet frem mod Progressive. Rhytm'n'Blues og Rock'n'Roll. Wall of Sound, nye muligheder i lydstudiet, Psykedelisk rock. Desuden analyser af af form på numre fra perioden.
Kapitel 2: Progressive Rock
Generelle musikalske karakteristika for bands i 70erne som Yes, King Crimson og Emerson Lake and Palmer. Eksperimenter med form, melodik og harmonik.
Kapitel 3: Analysen
Vi har lavet intensiv lytning på et uddrag af Yes - Heart of the Sunrise som optakt til forløbet og dernæst gruppeopgaver med analyser af numre, der repræsenterer en forskellighed i forholdet til det "eksperimenterende". Opgaven var at lave musikanalyser i nedslag i partituret og afslutningvist placerer nummeret på en skala mellem "pop" og "prog". Grupperne optog afslutningsvist deres fremlæggelse i skolens Makerspace.
Numre til analyse i progressive
Indledende formanalyser på populærmusik fra tiden op til Prog.
Elvis Presley - Let me be your Teddy Bear
Frankie Vallie - Can't take my eyes of you
Beatles - A Day in the Life
Afsluttende gruppearbejde med partiturlæsning og optagelse af fremlæggelse i Makerspace
Genesis - Follow Me, Follow You
King Crimson - 21st Century Schizoid Man
Pink Floyd - Time
I april en koncert på skolen med slagtøjsstuderende fra Odense musikkonservatorium.
Musikteori og analyse: Tre typer harmonik,
Skriftlig musik (M2): Basstemmen: Standardbas, dobbeltbevægelse, kromatik.
Praktisk musik
Rasmus Seebach - Farlig (Fælles projekt til forårskoncerten, korstemmer arrangeret af tre fra klassen)
Sammenspil i grupper
Elliot Smith - Son of Sam
Player - Baby Come Back
Jungle - Back on 74
The Smiths - A rush and a push and the land is ours.
Estimeret omfang af tekster: 50 normalsider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
M1: Melodianalyse
|
15-02-2024
|
M2: Genaflevering "Save Your Tears"
|
29-02-2024
|
Praktisk musik
|
17-03-2024
|
M2: Bastemmer
|
21-03-2024
|
M2: Basstemmer II
|
11-04-2024
|
M2: Generalprøve på årsprøve
|
10-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Skriftlig musik M1 og M2.
Skoleåret blev indledt med opsamling på den skriftlige årsprøve i musik. Desuden introduktion til harmonisk analyse B2.
Ved afslutningen af 2g producerede eleverne VODcasts i grupper, med musikanalyse oplæg af progressive rock numre. Eleverne genså deres eget oplæg og evaluerede det.
Pop/rock sats: Notation af trommer,
Musikteori M1: Kirketonearterne, trinanalyse, modalharmonik.
Praktisk musikudøvelse:
SAB: Dansevise, arr.: Leif Ôsterlund
Estimeret omfang af tekster: 11 normalsider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
10
|
Sammenspil: The studio sessions
Et sammenspilsforløb som afsluttes med en indspilning og musikproduktion.
Målet var at arbejde med sammenspil på en produktorienteret måde. Desuden brugte vi musikproduktion til at lære lidt om musikproduktion og som et spejl foran egne produkter og musikudøvelse.
Skriftlighed M2: Groove og lifts.
Numre til sammenspil
Spids Nøgenhat - Lolland Falster
Vulfpeck - Simple Step
Rigmor - Det er lige meget
Bette - Fin Regn
Estimeret omfang af tekster: 9 normalsider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Projektarbejde
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
11
|
Kunstmusikkens historie
Som optakt til 3g emnestudie om Wienerklassikken, som også indgik i et flerfagligt forløb med historie i perioden op til jul, lavede vi en musikhistorisk oversigt som et gruppearbejde med afsluttende postersession.
Produkt (En poster)
- Nodeeksempel med tegninger og forklaringer på
- Et AI genereret billede, som visualiserer noget af indholdet
- Et oplæg ud fra plakaten på 4 min (Inkl. Musiklytning)
Stikord til fagligt indhold
- Musikkens kendetegn (stiltræk), herunder analyser af musikuddrag af udleveret nodeuddrag.
- Musikkultur og samfund: Musikkens funktion, musikkens publikum, væsentlige samfundstræk, der har betydning for vores forståelse af musikken.
Musikuddrag til analyse
- Hildegard Van Bingen : Kyrie
- Josquin de Prez : Ave Maria
- J.S.Bach : Fuge i C-mol fra det veltemperede klaver bind I
- Mozart : Serenade i G, KV525 3. sats
- Schubert : Erlkönig
- A. Schönberg : "Sehr Rasch" fra fünf klavierstücke op. 23
- P. Maxwell Davies : "Eight Songs for a Mad King"
I denne periode i øvrigt
- 3g tur til København med musik. Vi var bl.a. i operaen og se Elton John musicalen "Billy Elliot". I forbindelse med en rundvisning i DR byen overværede vi en forprøve på en torsdagskoncert i DR koncertsalen. Det var Purcell operaen "Dido og Aeneas" med den australske solist Danielle de Niese
- Skriftlig musik M1: Læsning af C-nøgle, mere modalharmonik
Aalborg Katedralskole var vært for SYNG i nordjylland, hvor 3m MU også deltog.
Estimeteret omfang af tekster: 41 normalsider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
3g EMNE: Wienerklassikken
Forløbet om Wienerklassikken er samtænkt med "FF3", som er en del af skolens skriftlige progressionsplan frem mod SRP. Forløbet havde på den måde tre dele.
1. Introduktion til Wienerklassikken som musikalsk stilperiode, set i lyset af det der lå før, barokken. Analysearbejdet tog udgangspunkt i den wienerklassiske sonate, som den kommer til udtryk hos Haydn, Mozart og Beethoven.
2. FF3 i historie og musik, hvor vinklen var at undersøge forholdet mellem musik og samfund, med musikken som et kulturprodukt der afspejler samfund. Her var der fokus på stiltræk for sonaten.
3. Analysearbejde af sonaten men vinklet i retning af musikeksamen på indhold og med fokus på mundtlig formidling heraf.
Som åbner til forløbet arbejdede vi mere konceptuelt med musik. Om musik der er velkendt at lytte på og musik der er fremmedartet. Om hvad der skal til for at vi værdsætter musik og om væsentligheden i at vi forstår musikkens systemer med ørerne.
Vi arbejdede indledningsvist lytteorienteret med barok musik og forholdte os til oversigter over stiltræk for barok og klassik.
Over de følgende moduler arbejdede vi os trin for trin ind i sonatens struktur. Storform, tematik og harmonik.
Dernæst arbejde med Sonaten ind i FF3 i en tværfaglig kontekst.
Afslutningsvist et analysearbejde omkring sonaten i smågrupper med efterfølgende fælles opsamling og korte oplæg ved tavle i forskellige nedslag.
Musik fra forløbet
J.S.Bach - Brandenburd Concerto no. 3
W.A.Mozart - Klaversonate nr. 7 i C-dur
Beethoven - Strygekvartet Op. 18 no. 2 1. sats.
Andre ting i dette forløb
Skriftlig musik M2: Groove i et helt nummer, særlige begivenheder, treklangsmedstemmer, mere bas, oplæg og deres placeringer
Skriftlig musik M1: Gennemgang af evalueringskriterier op til terminsprøven, modulation
Praktisk musikudøvelse
SATB - White Christmas (Decembersang med de andre 3g musikelever)
SATB - På kanten af jul (3gernes sang til juleafslutning i Budolfi)
Sammenspil med fokus på integration af korstemmer
Fional Apple - Criminal
Shubidua - Sexchikane
Tina D - Nobodys Man
Baseløs - Helt TIl København
Hiatus Kaiyote - Red Room
Estimeteret omfang af tekster: 44 normalsider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
36,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Eksamensøvelser og praktisk musikudøvelse
Et genbesøg af 2g emnet "progressive rock".
Analyse i smågrupper ud fra en eksamenspræmis. Analyseskabeloner, overskue node og vælge nedslag, perspektiver omkring analysen.
Øvelsen startede på klasse, hvor man gruppevist kom med forslag til relevante nedslag i musikken. Dernæst analyse i grupper af de pågældende nedslag og efterfølgende fælles opsamling.
Derudover forberedelse til eksamen. Inddeling i sammenspilsgrupper dertil, afklaring af soloopgaver.
Musik til analyse
Emerson, Lake & Palmer: Take a Pebble
Skriftlig musik M2: Slutninger, groove i hele nummeret.
Praktisk musikudøvelse
Stevie Wonder : Don't You Worry 'Bout a thing (klasseprojekt til skolens forårskoncert)
SATB : C.V.Jørgensen - Sæsonen er slut (Med de andre 3g'ere til dimission)
Estimeret omfang af tekster: 5 normalsider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d49174778808",
"T": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d49174778808",
"H": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d49174778808"
}