Aalborg Katedralskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Aalborg Katedralskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 SA/k - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Aalborg Katedralskole
Fag og niveau
Samfundsfag A
Lærer(e)
Maria Søndergaard Gjerløff
Hold
2022 SA/k (
1k SA
,
2k SA
,
3k SA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Folketingsvalget 2022
Titel 2
Demokrati, medier og ytringsfrihed
Titel 3
Radikalisering og terrorisme
Titel 4
Velfærd og ulighed
Titel 5
Udfordringer for dansk økonomi
Titel 6
Klimapolitik
Titel 7
Hvordan lykkes vi med integrationen?
Titel 8
Dansk politik: Hvad sker der på midten?
Titel 9
USA i det internationale system
Titel 10
Digitale hjælpemidler
Titel 11
Unge og mistrivsel
Titel 12
Konkurrencestat og arbejdsmarked
Titel 13
Rusland-Ukraine-konflikten
Titel 14
Småstaten Danmark i en usikker verden
Titel 15
Demokrati i krise?
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Folketingsvalget 2022
HVAD PÅVIRKER VÆLGERNE?
Hvilke ideologier har medvirket til at forme dansk politik?
Hvordan navigerer de danske vælgere i det politiske landskab?
Hvordan kan vi beskrive vælgernes adfærd?
Forløbet introducerer eleverne til dansk politik med et fokus på det netop overståede folketingsvalg. Vi har et særligt fokus på indlæring af ideologierne og på vælgeradfærd, herunder skillelinjer og skiftet fra kernevælger til marginalvælger.
Sideløbende følger vi regeringsforhandlingerne og arbejder på at forstå opbruddet i det rød-blå politiske landskab, vi har været vant til.
SÆRLIGE FOKUSPUNKTER
- vælgeradfærd
OMFANG 50 sider, 10 moduler à 90 minutter
Indhold
Kernestof:
"Politikkens kernestof": kapitel 2.2: Klassisk liberalisme
"Politikkens kernestof": kapitel 2.3: Klassisk konservatisme
"Politikkens kernestof" kapitel 2.4: Socialisme
"Politikkens kernestof" kapitel 4.1: Fordelingspolitik
"Politikkens kernestof" kapitel 4.2: Værdipolitik
"Politikkens kernestof" kapitel 7.1: Faktorer, der har indflydelse på vælgernes adfærd
"Luk samfundet op" kapitel 5.5: Ideologiske forgreninger
Video fra Restudy: "Hvordan partier tager beslutninger"
"Ærkedansker, perkerdansker" kapitel 2.3: Indvandring og integration - en ny skillelinje
Supplerende stof:
DR: "Har en bred regering gang på jord?" (november 2022)
Video fra Folketinget: "Dit Demokrati"
"Majken Skals vil stemme på Stram Kurs" (Jyllandsposten 21.05.2019)
"Ny måling: Sundhed og økonomi tager et hop på vælgernes dagsorden" (Altinget, 07.04.2020)
Artikel: "Én gruppe danskere har været afgørende for resultatet valg efter valg" (16.10.2022)
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Demokrati, medier og ytringsfrihed
Tværfagligt forløb med dansk
HVORDAN PÅVIRKER MEDIERNE DET DANSKE DEMOKRATI?
Hvilke fordele og ulemper er der ved medierne som deltager i demokratiet?
Hvilke fordele, ulemper og generelle forandringer er fulgt med de sociale mediers entre?
Forløbet har introduceret eleverne til mediernes rolle i det danske demokrati. Vi har arbejdet med de traditionelle medier, men haft et særligt fokus på de sociale medier og de nye muligheder for demokratisk samtale, som de giver. Samtidig har vi også talt om ulemper ved et demokrati ved sociale medier - herunder begreber som ekkokamre og polarisering.
I forløbets sidste moduler har eleverne gruppevis udarbejdet en præsentation om problemstillinger indenfor emnet.
SÆRLIGE FOKUSPUNKTER
- adfærd på de sociale medier
- samspillet mellem medier og demokrati
OMFANG 50 sider, 11 moduler à 90 minutter
Indhold
Kernestof:
"Politikkens kernestof" kapitel 8.3: Politik og sociale medier
Video fra Folketinget: "Demokratiformer"
"Luk samfundet op" kapitel 6.2: Hvad er et demokrati?
"Teknologi og samfund" afsnit 2.1: Det digitale demokrati
Video fra Folketinget: "Grundloven"
Video fra Folketinget: "Sådan fik vi grundloven"
Video fra Folketinget: "Rettigheder"
Supplerende stof:
"Mediernes udvikling i Danmark 2021" (Kulturministeriet, 2021) figur 1-3
Intro-video til regeringens hvidbog 2021
"Regeringens hvidbog 2021", s. 4, 8-9, 19-20 + 25-27
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Radikalisering og terrorisme
HVORFOR BLIVER NOGLE UNGE RADIKALISERET?
Hvordan kan vi forebygge og forhindre radikalisering og terrorisme?
Hvilken rolle spiller de sociale medier?
Forløbet har introduceret eleverne til hovedområdet sociologi samt til notat-og synopsis-genrerne.
Vi har arbejdet med incel-ekstremister og online radikalisering og i denne forbindelse inddraget teori om adfærd på de sociale medier (Goffmann og Meyrowitz).
SÆRLIGE FOKUSPUNKTER
- adfærd på de sociale medier
- tillid og kontaktteorien
OMFANG 50 sider, 10 moduler à 90 minutter
Indhold
Kernestof:
"Sociologiens kernestof" kapitel 5.1: Honneths teori om anerkendelse
Rapport: "Færre radikaliserede gennem en effektiv og sammenhængende indsats" (Ekspertgruppen til forebyggelse af radikalisering, Københavns Kommune, august 2015, s. 14-16)
"Nationer og nationalisme" kapitel 11.3: Værdier og statsborgerskab, tillid og kontaktteorien
"Sociologi": kapitel 15: Teorier om adfærd på sociale medier
Supplerende stof:
Artikel: "Nordjysk mand planlagde masseskyderi: Han var drevet af kvindehad" (TV2Nord, 18.12.2021)
Artikel: "Et kig ind i incel-ekstremisternes forskruede verden" (Videnskab.dk, 22.01.2022)
Artikel: "Incels taler om seksuelle overgreb og væbnet revolution på nettet, men gør de alvor af truslen?" (Videnskab.dk, 12.02.2022)
Dokumentar: "Omars vej til Krudttønden" (DRTV 02.03.2020, del 1)
Artikel: "Omar bliver ikke den sidste terrorist" (Politiken 14.02.2016)
Artikel: "16-årig dreng tiltalt efter terror-paragrafferne: Har 'påtaget sig lederrolle' (DR.dk, 26.01.2023)
Artikel: "Politiet fandt dolk, naziflag og 'Mein Kampf' hos 15-årig: Nu begynder opsigtsvækkende retssag" (DR.dk, 14.03.2023)
Artikel: "Terrortiltalt dreng delte bombemanualer og heilede - men han så det ikke som virkelighed" (TV2, 14.03.2023)
Artikel: "Hyldede Osama Bin Laden og radikaliserede unge: Nu står tidligere top-islamist frem" (DR.dk, 02.10.2022)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Velfærd og ulighed
HVILKE UDFORDRINGER STÅR DEN DANSKE VELFÆRDSSTAT OVERFOR?
Hvordan adskiller den danske velfærdsmodel sig fra andre modeller?
Hvorfor er der stadig ulighed i en velfærdsstat, der har et fokus på omfordeling og lighed?
Med udgangspunkt i ulighed i sundhed undersøger vi sammenhængskraften i den danske velfærdsstat. Vi arbejder med forskellige mål for ulighed og de forskellige velfærdsmodeller. Vi kommer også omkring social arv og social mobilitet.
SÆRLIGE FOKUSPUNKTER
- velfærdsmodeller
- social arv og chanceulighed
OMFANG 60 sider, 12 moduler à 90 minutter
Indhold
Kernestof:
"Ulighedens mange ansigter" kapitel 4: Årsager til ulighed - den nye ulighed
"SamfNU B" kapitel 7.2.1 Krise og pres på den danske velfærdsmodel
Video fra Restudy: "Velfærdsmodeller"
"Grundbog i samfundsfag C" kapitel 8: Hvad er den residuale model?
"Grundbog i samfundsfag C" kapitel 8: Hvad er den selektive model?
"Sociologiens kernestof" kapitel 13.1: Social arv - nogle nedslag
"Sociologiens kernestof" kapitel 13.3: Kan man gøre noget?
"Ulighedens mange ansigter" kapitel 6.1: SFI's socialgruppeinddeling
"Ulighedens mange ansigter" kapitel 5.1: Konfliktteori - hvorfor ulighed?
Supplerende stof:
Dokumentar: "En syg forskel" (DRTV, 23.05.2016, afsnit 1)
Artikel: "Jan fra Aalborg Ø har alt mod sig: 58 år, ufaglært - og smækfed" (DR.dk, 23.05.2016)
Artikel: "Uddannelse afgør, hvordan det går os i livet" (Politiken 19.09.2022)
"Psykologiens Veje": Social arv – et upræcist og skadeligt begreb
Artikel: "Tendens kaldes 'quiet luxury'" (TV2, 10.05.2023)
Synopsistræning:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Udfordringer for dansk økonomi
Hvordan står det til med den danske økonomi?
Vi tager udgangspunkt i Aalborg Kommune og spørgsmålet om, hvorvidt vi kan opretholde velfærdsniveauet i fremtiden. Derefter flytter vi fokus til at forstå sammenhænge indenfor økonomien: Det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og basal økonomisk politik.
SÆRLIGE FOKUSPUNKTER
- pres på velfærdsstaten
- det økonomiske kredsløb
- økonomiske mål
OMFANG 55 sider, 11 moduler à 90 minutter
Indhold
Kernestof:
"Luk samfundet op" kapitel 9.4: Udfordringerne med borgernes forventninger og stigende ulighed
"Velfærdsstaten under pres" kapitel 4: Solidaritet under forandring
"Velfærdsstaten under pres" kapitel 4.3 Den forandrede solidaritet – en udfordring for den universelle model?
"Velfærdsstaten under pres" kapitel 6.8 Det danske arbejdsmarked – flexicuritymodellen
"Basal økonomi" kapitel 3.1: Økonomisk vækst
"Basal økonomi" kapitel 3.2: Lav arbejdsløshed
"Basal økonomi" kapitel 3.3: Lav inflation
"Basal økonomi" kapitel 3.4: Overskud på betalingsbalancen
"Basal økonomi" kapitel 3.5: Fordeling af samfundets goder
"Basal økonomi" kapitel 3.6: Bæredygtig udvikling
"Basal økonomi" kapitel 3.7: Balance på det offentliges budget
"Basal økonomi" kapitel 3.9: Målkonflikter
"Basal økonomi" kapitel 4.1: Finanspolitik
Supplerende stof:
Artikel: "Hårde besparelser på vej til Aalborg" (Nordjyske.dk, 01.03.2023)
DR Deadline 25.05.2023
Artikel: "De syge er ikke sundhedssystemets største problem. Det er de raske" (Zetland, 29.08.2017)
Artikel: "Flugten fra folkeskolen bekymrer skolelederformand: - Vi skal sætte større krav til friskolerne" (TVMidtvest, 08.12.2022)
Dokumentar: "Krisetid i Europa: Arbejdskraftens fri bevægelighed" (Mediehuset København)
Artikel: "Sort hul forude: Chokbølger rammer dansk økonomi" (Ekstrabladet, 25.05.2020)
Artikel: "Sidste krise viste, at vi har brug for aktiv finanspolitik" (Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, 09.05.2020)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Klimapolitik
Indhold
Kernestof:
"Klima og bæredygtighed" kapitel 3.1: Hvad karakteriserer FN"s klimapolitik?
Video fra Folketinget: "Hvad bestemmer EU?"
Video fra Folketinget: "Hvem må være med i EU?"
Video fra Folketinget: "EU’s historie"
Video fra Folketinget: "Nej til Maastrichttraktaten"
"Klima og bæredygtighed" kapitel 3.2.1: EU"s institutioner og hvem beslutter hvad i forhold til klima?
"Det politiske Europa" kapitel 6.2: Udviklingen i EU’s klimamålsætninger
"Det politiske Europa" kapitel 6.2: Kvotesystemet − fra nedtur til optur
"Det politiske Europa" kapitel 6.2: På vej mod en EU-energiunion
"Klima og bæredygtighed" kapitel 3.3: Hvad kendetegner den danske klimapolitik og hvordan skabes den?
"Klima og bæredygtighed" kapitel 3.3.1: Eastons model og den danske klimalov
"Samf på B" kapitel 6.2: Strøms model
"Samf på B" kapitel 6.2: Molins model
"Klima og bæredygtighed" kapitel 3.3.2: Hvilken demokratisk indflydelse har borgerne på klimapolitikken?
"Klima og bæredygtighed" kapitel 2.1.2: Hvordan er individernes reaktionsmønstre i en tid med klimaforandringer?
"Klima og bæredygtighed" kapitel 2.1.3: Hvorfor ændrer vi (ikke) klimaadfærd?
"Klima og bæredygtighed" kapitel 2.1.4 Rationelle forklaringer
"Klima og bæredygtighed" kapitel 2.1.5: Habituelle forklaringer
Supplerende stof:
"FNs klimamål og verdensmål" (Faktalink, september 2018)
Video: "Leonardo DiCaprios tale til FN" (2015)
Dokumentar: "Klimadrama i Paris" (Mediehuset København)
Artikel: "Det er jo historisk" (DR.dk, 11.12.2020)
Dokumentar: "Kampagnen mod klimaet" (DRTV, 10.08.2020)
Rapport: "Danskerne og klimaet" (Instituttet for Fremtidsforskning og Epinion, juli 2022)
Video: "How to transform apocalypse fatigue into action on global warming" (TEDTalk, september 2017)
Synopsistræning:
Rollespil: "Kan EU redde klimaet?" (DEO, 2018)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 27
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Hvordan lykkes vi med integrationen?
Hvilken faktorer kan bidrage til en succesfuld integration?
Hvilke faktorer spænder ben for integrationen?
I dette forløb har vi haft fokus på integrationen af indvandrere og efterkommere i det danske samfund. Vi har talt om mulige veje til en vellykket integration, herunder arbejdsmarkedets rolle i integrationsprocessen.
En lille del af forløbet har handlet om flygtningestrømme og EUs asylproces for at sætte den danske integrationsindsats i perspektiv.
SÆRLIGE FOKUSPUNKTER
- kulturelle mønstre og ligestilling mellem kønnene
- dobbeltsocialisering
- Honneths teori om anerkendelse
- medborgerskab
OMFANG 65 sider, 13 moduler à 90 minutter
Indhold
Kernestof:
"Sociologiens kernestof" kapitel 5.1: Teorien om anerkendelse
"Ærkedansker, perkerdansker" kapitel 3.1: Identitetsdannelse i det senmoderne og det traditionelle samfund
"Ærkedansker, perkerdansker" kapitel 3.4: Dobbeltsocialisering - problematisk eller hvad?
"Samfundsfag på tværs" kapitel 3.1: Minoritetsunges strategier
"Køn og ligestilling" kapitel 1.4: Seksualitet, social tvang og køn
"Integration og demokrati": Homoseksualitet
"Integration og demokrati": Holdninger til kønsroller og homoseksualitet
"Integration og demokrati": Den muslimske seksualrådgiver
"Integration og demokrati": Kønsroller, seksualitet og demokratiet
"Ærkedansker, perkerdansker" kapitel 3.11: Ressourcer hos indvandrere - forskelle i kapitaler
"Samfundsfag på tværs" kapitel 3.1: Uddannelsessystemet
"Samfundsfag på tværs" kapitel 3.2: Medborgerskab og integration
"Ærkedansker, perkerdansker" kapitel 4.1: Indvandrere og efterkommere på det danske arbejdsmarked - hvordan ser det ud?
"Ærkdansker, perkerdansker" kapitel 4.4: Vil indvandrere arbejde? - om indvandrernes og efterkommernes holdning
Supplerende stof:
Artikel: "Mette F.: Indvandrerdrenge må ikke gøre det utrygt at tage S-tog" (DR.dk, 19.08.2020)
Artikel: "Mange unge indvandrere ønsker slet ikke at være danske" (Information, 16.10.2016)
Dokumentar: "Ali og hans brødre" (DRTV, 16.11.2016)
Dokumentar: "Oprør fra ghettoen", del 2 (DRTV, december 2015)
Artikel: "Nigeriansk trend kan føre til massive flygtningestrømme" (TV2, 15.05.2023)
Folketingets EU-Oplysning: Hovedtal om verdens flygtninge
Video-dilemmaspil: "Flygtningene kommer" (Verdensmaalene.dk, udarbejdet af UNDP og Mellemfolkeligt Samvirke)
"Gennem helvede til Europa" (TV2, 16.06.2014)
Synopsistræning:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Dansk politik: Hvad sker der på midten?
Hvorfor mister regeringspartierne tilslutning?
Hvordan kan regeringen genvinde den mistede vælgertilslutning?
Forløbet fokuserer på den nyeste udvikling i dansk politik og SVM-regeringens første år. Vi arbejder med vælgeradfærd i.f.m. regeringens faldende popularitet og partiadfærd i forlængelse heraf. I denne forbindelse har vi talt om forskellen på handlemuligheder mellem regeringspartier og oppositionspartier. I sidste del af forløbet har vi desuden arbejdet med politisk kommunikation.
I forløbet er der flere gange arbejdet med beregninger af konfidensintervaller på de nyeste meningsmålinger.
De elever i klassen, der har studieretningen med matematik A og samfundsfag A, har skrevet SRO i forlængelse af dette forløb. I deres SRO har de inddraget et selvvalgt hypotesetest, relevant samfundsfaglig teori og empiri samt statistiske overvejelser.
OMFANG: 45 sider, 9 moduler à 95 minutter
Indhold
Kernestof:
"Politikkens kernestof" kapitel 7.1: Faktorer, der har indflydelse på vælgernes adfærd
"Samf på B" kapitel 6.2: Medianvælgermodellen – de stemmemaksimerende partier?
"Politikkens kernestof" kapitel 6.2: Strøms teori
"Politikkens kernestof" kapitel 8.1: Mediernes rolle i vores samfund
"Politikkens kernestof" kapitel 8.2: Politisk meningsdannelse og medier
"Politikkens kernestof" kapitel 8.2: Politisk kommunikation
"Politikken kernestof" kapitel 8.3: Politik og sociale medier
Supplerende stof:
Seneste meningsmåling fra DR
Artikel: "Ny måling: Socialdemokratiet har fået et Mette Frederiksen-problem" (Altinget, 15.12.2023)
Restudy: Video om partiadfærd (Molin og Strøm)
DR Analyse: Derfor er CO2-afgift på landbruget blevet en politisk kampplads
DR Deadline 21.02.2024: Tre bud på en CO2-afgift på landbruget
Artikel: "Hvorfor er de blå så stille?" (Weekendavisen, 26.02.2024)
Artikel: "Han tør ikke sige ordet endnu, men Vanopslagh ligner mere og mere en statsministerkandidat" (TV2, 07.02.2024)
Artikel: "Spørgsmålet om Vanopslagh som statsminister kan ødelægge drømmen om en blå regering" (Altinget, 29.02.2024)
Aalborg Kommune på Facebook: Mette Frederiksen på besøg i.f.m. skolernes genåbning efter corona
Tweet om mediedækningen af Mette Frederiksens corona-skolebesøg
DR Detektor: Lærer planlagde børnehaveklasses farvel til "Danmarks bedste statsminister"
"Forskellige befolkningsgruppers opfattelse og forståelse af, hvad nyheder og aktualitetsstof er og betydningen heraf i samfundsmæssig kontekst" (Rapport fra Kulturministeriets Slots- og Kulturstyrelse, 2019)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
USA i det internationale system
Forløbet har fungeret som introduktion til hovedområdet International Politik. Vi har arbejdet med USAs skiftende roller i det internationale system fra slutningen af Anden Verdenskrig og frem og med fokus på perioden efter 9/11. I forløbet er den neokonservative tilgang til udenrigspolitik sat overfor den Trumpske "America First"-tilgang. I denne forbindelse har vi også arbejdet Trumps skepsis over for NATO-samarbejdet.
SÆRLIGE FOKUSPUNKTER:
- typer af verdensordner og polaritet, herunder den amerikanske verdensorden/Pax Americana
- typer af stater (småstat, stormagt, supermagt/hegemon) og forskellige staters muligheder (determinanter, kapabiliteter, instrumenter)
- typer af udenrigspolitik
- neokonservatisme og Bush-doktrinen
OMFANG: 20 sider (5 moduler à 95 minutter)
Indhold
Kernestof:
"USAs udfordringer" kapitel 4: USA - hegemon eller supermagt i frit fald?
"USAs udfordringer" kapitel 4.1: Hegemoniteorien
"USA - politik, økonomi og samfund" kapitel 3.10 Bush II om duer og høge og USAs aktive udenrigspolitik i perioden efter 9/11
"USAs udfordringer" tekstboks 4.2: Faser i det amerikanske hegemoni
"USAs udfordringer" kapitel 4.3: USA"s udenrigspolitik om muligheder i udenrigspolitikken (determinanter, kapabiliteter, instrumenter)
Supplerende stof:
Pax Americana: The Global Liberal Order - Full episode (instrueret af MacDara King for Foreign Policy Association, 2018)
EU på 5 minutter - final.pdf
Præsident Bidens tale ved NATOs 75-års jubilæum
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Digitale hjælpemidler
DRs meningsmålinger:
https://www.dr.dk/nyheder/politik/meningsmaalinger
"Sådan skriver du i samfundsfag":
https://xn--sdanskriverduisamfundsfag-cfc.ibog.forlagetcolumbus.dk/
"Sådan laver du beregninger i samfundsfag":
https://beregningerisamfundsfag.ibog.forlagetcolumbus.dk/?loopRedirect=1
Ordnet.dk
:
http://www.ordnet.dk
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Unge og mistrivsel
HVORFOR MISTRIVES DANSKE UNGE?
Hvordan kan vi modvirke mistrivsel? Hvad kan samfundet gøre, og hvad kan de unge selv gøre?
I dette forløb har vi taget udgangspunkt i den aktuelle debat om unges mistrivsel. Vi har haft et fokus på karakteristika ved det senmoderne samfund som rammevilkår for unge menneskers socialisering. Dette har givet anledning til at tale om forskellige aspekter af kernestoffet i sociologi, herunder
- identitetsdannelse og socialisering
- adfærd på de sociale medier
- samfundsforandringer og forholdet mellem struktur og aktør
SÆRLIGE FOKUSPUNKTER
- medvirkende faktorer til at skabe mistrivsel
- sociologisk teori (Giddens, Ziehe, Goffmann, Meyrowitz)
- teorien om accelerationssamfundet
- forholdet mellem aktør/struktur
OMFANG: 12 moduler, 55 sider
Indhold
Kernestof:
"Sociologibogen" afsnit 4.1
"Fri eller fortabt" prolog + afsnit 1.4, 5.4
"Samf på B" afsnit 2.3
"Sociologiens kernestof" afsnit 8.4
Supplerende stof:
Artikel: "Kærester, klik og karakterer" (af Jens Christian Nielsen, Jyllandsposten,16.01.2018)
Dokumentar: "Presset ungdom" (afsnit 1, TV2, 16.08.2023)
Video: "Erving Goffmann and the performed self" (https://www.youtube.com/watch?v=6Z0XS-QLDWM)
Artikel: "Sociologi: Det perfekte liv er en syg tendens i tiden" (Berlingske, 23.11.2015)
Artikel: "Når det perfekte liv krakelerer" (Jyllandsposten, 09.05.2016)
Artikel: "I mange år var hun med egne ord en 12-talspige, men kampen for at være den bedste kostede" (TV2, 25.03.2018)
Statistik fra danskernessundhed.dk om danskernes stressniveau
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Konkurrencestat og arbejdsmarked
ER DET DANSKE ARBEJDSMARKED GEARET TIL DEN INTERNATIONALE KONKURRENCE?
I dette forløb arbejder vi med konkurrencevilkårene for den danske økonomi. Vi har været omkring konkurrencestatsbegrebet, arbejdsmarkedet (generation Z og den ændrede arbejdsstyrke, betydningen af arbejdsløshed, ligestilling mellem kønnene), økonomisk politik i Danmark og endelig den globaliserede økonomi, konkurrenceevne og teorier om udenrigshandel.
Fokus har været på at identificere karakteristika ved den danske økonomi, som giver enten fordele eller ulemper i den internationale konkurrence.
Undervejs i forløbet var vi på besøg på økonomistudiet på Aalborg Universitet og hørte bl.a. oplæg om adfærdsøkonomi, den danske levestandard og sammenhængen med dansk økonomi og produktivitet samt inflation i kølvandet på Covid-19 og Ukraine-krigen
SÆRLIGE FOKUSPUNKTER:
- arbejdsmarkedet
- globaliseringen og EUs betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt
OMFANG: 16 moduler, 110 sider
Indhold
Kernestof:
"Arbejde og arbejdsmarked" afsnit 1.2, 1.8
"Luk samfundet op", afsnit 4.1
"Konkurrencestaten Danmark" afsnit 2.1, 3.1, 3.2
"Økonomiens kernestof" afsnit 8.2, 8.3, 8.4, 9.3, 14.15, 15.3
"Køn og ligestilling" afsnit 2.1, 2.3
"Økonomibogen" afsnit 7.2, 7.3
"Samf på B" afsnit 4.8
Supplerende stof:
Video: "Er superflexdage fremtiden?" (TV2, 13.08.2024)
Artikel: "Klart, en firedages arbejdsuge er genial. For dig. Men hvad, hvis alle gjorde det?" (Zetland, 14.03.2023)
Rapport: "En ny generation på arbejdsmarkedet" (Fagbevægelsens Hovedorganisation, maj 2024)
Podcast: "Den danske konkurrencestat" (Altinget Ajour, 31.07.2019)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Rusland-Ukraine-konflikten
HVORDAN KAN RUSLANDS INVASION AF UKRAINE FORKLARES?
FF3: Tværfagligt samarbejde med historie om årsager til Ruslands invasion af Ukraine. Forløbet er en del af den tværfaglige forberedelse frem mod SRP.
MATERIALE I SAMFUNDSFAG:
- Faktalink om krigen i Ukraine:
https://faktalink.dk/Krigen-i-ukraine
- Putins tale til nationen (oversat og gengivet i Weekendavisen, 25.02.2022)
- "IP-bogen" afsnit 2.1 ("Hvorfor er der krig i Ukraine?")
- "Global Politik" afsnit 2.5 (realisme + IP-liberalisme)
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Småstaten Danmark i en usikker verden
HVORDAN SKAL DANMARK AGERE I EN GRADVIST MERE USIKKER VERDEN?
Hvilke muligheder har en småstat i.f.t. andre statstyper?
Hvordan fremmer vi bedst DKs interesser og sikrer vores beskyttelse?
Forløb om international politik med fokus på Danmarks mål og muligheder i en gradvist
mere usikker verdensorden.
Vi har været omkring polaritet og det internationale system, landenes handlemuligheder
(herunder typer af magt), Danmarks nye udenrigs- og sikkerhedspolitiske strategi, IP-teorier og internationale aktører (FN, NATO) for til sidst at runde fænomenet "hybridkrig".
Som led i forløbet har klassen lavet et formidlingsprojekt, hvor de har præsenteret forskellige IP-emner for skolens 1.g- og 2.g-klasser. I denne forbindelse er der lavet forskellige visuelle, skriftlige og fysiske produkter (plancher, dispositioner og elementer til diverse aktiverende indslag).
SÆRLIGE FOKUSPUNKTER:
- IP-teorier (realisme, IP-liberalisme)
- landes mål og muligheder
- Rosenaus adaptationsteori
- formidling af faglig viden (korrekt brug af fagbegreber, tydelige sammenhænge, brug af kildemateriale)
9 moduler, 50 sider
Indhold
Kernestof:
"Global Politik" afsnit 2.5, 8.3
"IP-bogen" afsnit 5.5
Supplerende stof:
Artikel: "Hvor bange skal vi være, hvis kablerne bliver kappet? En hændelse på Bornholm vidner om en vis sårbarhed" (Politiken, 04.12.2024)
Rapport: "Danmarks udenrigs- og sikkerhedspolitiske strategi" (Regeringen, maj 2023)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Demokrati i krise?
ER DEMOKRATIET UNDER PRES?
Er demokrati mere eller mindre udbredt i verden nu end førhen?
Kan man kalde demokratiet i EU og Danmark "truet"?
Repetitionsforløb om demokrati (opsamling fra 1.g) i globalt, regionalt og nationalt perspektiv. Forløbets primære formål har været at træne eleverne i at tænke på tværs af og kombinere relevant faglig viden fra hovedområderne i samfundsfag.
SÆRLIGE FOKUSPUNKTER
- teori om demokrati-udbredelse (bølgeteorien, snebold-effekten, globaliseringens dimensioner, EUs demokratiske underskud)
- lande på forskellige udviklingstrin (FNs HDI-indeks)
7 moduler, 40 sider
Indhold
Kernestof:
"Demokrati i krise?" afsnit 1.0, 1.1, 2.3, 2.3.1, 2.3.2, 2.3.2, 3.1.1, 5.2, 7.1
Supplerende stof:
Artikel: "Demokratiet er under pres, lyder det. Men mange steder i Europa bliver vi kun mere glade for det." (Zetland, 12.06.2023)
Udvalgte statistikker fra Ourworldindata.org: "Electoral democracy, 2021", "People living in democracies and autocracies, World", "Share of democracies and autocracies, World"
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d49175225191", "T": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d49175225191", "H": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d49175225191" }