Holdet 2022 SP/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Aalborg Katedralskole
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Lene Bak
Hold 2022 SP/a (1a SP, 2a SP, 3a SP)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Begynderundervisning
Titel 2 Twin Schools
Titel 3 Vivir en la calle/ FF1 (Eksamen)
Titel 4 Un mes en Málaga
Titel 5 Dyrk sproget
Titel 6 Pamplona, Navarra, País Vasco.
Titel 7 La naturaleza. SRO med engelsk (Eksamen)
Titel 8 Spontant Spansk
Titel 9 Tilladte hjælpemidler
Titel 10 La guerra civil española y la posguerra (Eksamen)
Titel 11 Aspectos de género en el mundo hispanohabl. (Eks.)
Titel 12 Chile (Eksamen)
Titel 13 Repetition og eksamenstræning
Titel 14 Tilladte hjælpemidler

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Begynderundervisning

Begynderundervisning med udgangspunkt i "Viva la Vida" af Bascuñán , Østergaard og Højgaard.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 41 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Twin Schools

Samarbejde med Instituto María Moreno i Argentina om et twinsschoolprojekt. Breve og videoer på både spansk og engelsk.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Vivir en la calle/ FF1 (Eksamen)

Forløb om forskellige former for hjemløshed i både Latinamerika og Spanien, gadebørn i Nicaragua, voksne hjemløse i Spanien og den katolske kirkes rolle ifm herberg osv. og om ofrene for finanskrisen med fokus på protestbevægelserne mod "desahucios".
Kernestof er teksterne fra "Con un vaso de pega en la mano", videoen"En la piel de una persona sin techo", uddragene fra "Ocupar" ognovellen "Ola de frío en Madrid.

Forløbet danner samtidig optakt til FF1. Se nærmere beskrivelse af dette under "3a. Flerfaglige forløb"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Un mes en Málaga

Forløb med udgangspunkt i opbygning af basisordforråd og udtryksfærdighed med udgangspunkt i e-bogen "Un mes en Málaga"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Pamplona, Navarra, País Vasco.

Forløb om de nævnte regioner i forbindelse med udveksling med Instituto Askatasuna i Pamplona i foråret 2024.
Kernestof er følgende tekster.
"País Vasco.Maider", Afsnittene "San Fermin" og "Hemingway" fra "Fiestas" og "Los Sanfermines.."

Forløbet fokuserer på Navarras historie og kultur med fokus på regionens baskisktalende mindretal.
Faglige mål:
• forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
• læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
• deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
• præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
• udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
• analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
• perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og kulturforhold
• behandle problemstillinger i samspil med andre fag
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.
Kernestof:
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
Kernestoffet er:
• et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
• et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
• grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning, herunder morfologi, syntaks, fonetik og pragmatik
• moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra Spanien og andre spansksprogede områder
• historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
• centrale samfundsmæssige og regionale forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
• aktuelle forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 La naturaleza. SRO med engelsk (Eksamen)

La naturaleza ( SRO med engelsk)

Optaktsforløb til og SRO forløb med engelsk om menneske og natur. I spansk fokus på indianske folks kosmovision, udnyttelse af naturresourcer, naturen som centrum for kampen mellem civilisation og ikkecivilisation og til vore dages fokus på klima og miljø.
Kernetekster: Teksterne fra "Descubrir", "Popol Vuh" "Chorolke",  "La canción de los pinos".

Sider: 25
Faglige mål:
• forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
• læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
• deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
• præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
• udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
• analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
• perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og kulturforhold
• behandle problemstillinger i samspil med andre fag
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.
Kernestof:
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
Kernestoffet er:
• et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
• et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
• grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning, herunder morfologi, syntaks, fonetik og pragmatik
• moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra Spanien og andre spansksprogede områder
• historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
• centrale samfundsmæssige og regionale forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
• aktuelle forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
• fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Tilladte hjælpemidler

Tilladte hjælpemidler til årsprøve i spansk er materiale brugt i undervisningen. Ordbog, Minlæring og Spontant Spansk. Brugen af oversættelsesprogrammer er ikke tilladt.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 La guerra civil española y la posguerra (Eksamen)

Forløb om den spanske borgerkrig og la posguerra. Forløbet tager udgangspunkt i tiden lige inden borgerkrigen, med udgangspunkt i "La lengua de los mariposas" og arbejder med krigens økonomiske og ideologiske konsekvenser.
Kernetekster er uddragene fra "La lengua de las mariposas", tekster fra "Descubrir" , "Memorias de la dictadura" og uddragene fra "Un hombre bueno".
Supplerende tekster ligger i Lectio under undervisningsbeskrivelsen.
Sidetal: 25.
Faglige mål:
• forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
• læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
• deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
• præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
• udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
• analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
• perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og kulturforhold
• behandle problemstillinger i samspil med andre fag
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.
Kernestof:
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
Kernestoffet er:
• et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
• et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
• grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning, herunder morfologi, syntaks, fonetik og pragmatik
• moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra Spanien og andre spansksprogede områder
• historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
• centrale samfundsmæssige og regionale forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
• aktuelle forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Aspectos de género en el mundo hispanohabl. (Eks.)

Forløbet beskæftiger sig med køn i såvel Spanien og Latinamerika. Fokus ligger på såvel den historiske udvikling, begreber som machismo og violencia de género inddrages såvel som diskussioner om nye kønsidentiteter osv.
Kernestof er teksterne fra e-bogen "El sexo en proceso". Sidetal: 20
Faglige mål:
• forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
• læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
• deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
• præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
• udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
• analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
• perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og kulturforhold
• behandle problemstillinger i samspil med andre fag
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.
Kernestof:
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
Kernestoffet er:
• et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
• et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
• grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning, herunder morfologi, syntaks, fonetik og pragmatik
• moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra Spanien og andre spansksprogede områder
• historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
• centrale samfundsmæssige og regionale forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
• aktuelle forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Chile (Eksamen)

Forløb om Chile fra 1970 til i dag. Forløbet arbejder med tiden op til militærkuppet i Chile, med udgangspunkt i filmen Machuca, med overgangen til demokrati og med forholdene i Chile i dag, med fokus på Estallido Social.
Kernestof er uddragene fra "Machuca" og teksten fra "Retratos chilenos"
Supplerende stof er de øvrige tekster, som ligger under undervisningsbeskrivelsen i Lectio.
Sidetal: 30
Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
• forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
• læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
• deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
• præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
• udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
• perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og kulturforhold.
Kernestof:
• et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
• et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
• historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
• centrale samfundsmæssige og regionale forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
• aktuelle forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Tilladte hjælpemidler

Tilladte hjælpemidler i spansk er de læremidler og materialer, som vi har brugt i undervisningen. Følgende eksempler er de mest anvendte.
Ordbogen.com
Minlæring
Spontant spansk

Oversættelsesprogrammer og kontakt med omverdenen er ikke tilladt under eksamen.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer