Aalborg Katedralskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Aalborg Katedralskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 SP/a - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Aalborg Katedralskole
Fag og niveau
Spansk A
Lærer(e)
Lene Bak
Hold
2022 SP/a (
1a SP
,
2a SP
,
3a SP
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Begynderundervisning
Titel 2
Twin Schools
Titel 3
Vivir en la calle/ FF1 (Eksamen)
Titel 4
Un mes en Málaga
Titel 5
Dyrk sproget
Titel 6
Pamplona, Navarra, País Vasco.
Titel 7
La naturaleza. SRO med engelsk (Eksamen)
Titel 8
Spontant Spansk
Titel 9
Tilladte hjælpemidler
Titel 10
La guerra civil española y la posguerra (Eksamen)
Titel 11
Aspectos de género en el mundo hispanohabl. (Eks.)
Titel 12
Chile (Eksamen)
Titel 13
Repetition og eksamenstræning
Titel 14
Tilladte hjælpemidler
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Begynderundervisning
Begynderundervisning med udgangspunkt i "Viva la Vida" af Bascuñán , Østergaard og Højgaard.
Indhold
Kernestof:
Street art i Aalborg | Enjoy Nordjylland
1a.Sp.8.11.2022.docx
Ingen lektie :)
1a og Okuda San Miguel.jpeg
#EspañolesSinFronteras: Entrevista a Okuda San Miguel
1a.SP.9.11.2022.docx
Læs s.51 i Viva la Vida.( Den tekst, som I fik udleveret i modulet den 8.11)
Kahoot.Spanien. Viva la Vida
1a.SP.14.11.2022.docx
Okuda San Miguel · Kaos Temple @ La Iglesia Skate
Læs s.53 i Viva la Vida
1a.SP.23.11.2022.docx
Læs om adjektiver og lav opgave 1-4 i linket.
Husk jeres spanskbog.
1a.SP.28.11.2022.docx
Læs s. 22 i Viva la Vida.
Læs intro og lav opgaverne i linket. God arbejdslyst. Minlæring https://app.minlaering.dk/lektier?vis=190190
1a.SP.6.12.2022.docx
Titel
los números.pdf
Læs s.26 i "Viva la Vida"
1a.SP.7.12.2022.docx
Øv jer på tallene fra 1-100 og læs s. 32 i "Viva la Vida" los números.pdf
1a.SP.12.12.2022.docx
Læs s.37 i "Viva la Vida"
Museo Nacional del Prado
Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía
El Santo del día y su historia - Calendario de los Santos - Vatican News
1a.SP.15.12.2022.docx
Læs s.38, første spalte i "Viva la Vida". Øv jer på at udtale ch (se s.38)og c (se s.20)
Navidad, Fiestas (4).pdf
Aprender español: La Navidad en España 🎄 (nivel intermedio)
1a.docx
Læs s.40 i "Viva la Vida"
Telediario 1: La cabalgata de Reyes en Madrid gira alrededor de la curiosidad y el afán de conocimiento | RTVE Play
Programa Navidad en Madrid 2022-2023
El premio más alto de la historia del Gordo de Navidad
1a.SP.21.2022.docx
Læs s.42 i "Viva la Vida".
Cómo hacer un Roscón de Reyes fácil, casero y esponjoso: la receta que no falla
CFU-login
Nationalitetsadjektiver.
Países y nacionalidades en español - Tu escuela de español
cliche by ppdm.jpg
1a.SP.4.1.2023.docx
Genlæs s.42 i "Viva la Vida" og lav opgave 1 s.66.
Caminoen - verdens ældste pilgrimsrute
Todo sobre el CAMINO DE SANTIAGO 🚶♀️🚶♂️ | En 8 minutos ⏰
Botafumeiro en la Catedral de Santiago de Compostela / Cathedral of Santiago de Compostela
1a.SP.9.1.2023.docx
Læs s.44 i "Viva la Vida"
Países y capitales de Europa - Saber es práctico
1a.SP.12.1.2023.docx
Læs om "Tener + que+infinitiv" s.46 og lav opgave 1 og 2.
La ropa
1a.SP.17.1.2023.docx
Læs s.48-49 i "Viva la Vida" men lav ikke opgaverne.
B2 Conocer los toros 1.html
- Traje de luces : The “suit of lights” of Spainish man
Toros: ¿son cultura o son maltrato? | Statista
1a.SP.18.1.2023.docx
Læs gloserne til teksten s.60 og derefter teksten s.60.
Alejandro Gómez Palomo | SHOWstudio
1a.SP.23.1.2023.docx
Læs s.65 i "Viva la Vida"
SHAKIRA || BZRP Music Sessions #53
Flamenco-legenden Paco de Lucia er død
https://www.tiktok.com/@flufffyduck/video/7188256326407998763?refer=embed
Læs s.68 i "Viva la Vida"
1a.SP.26.1.2023.docx
Soy Gitano
1a.SP.31.1.2023.docx
Camarón. Canciones Rifbjerg. (3).pdf
Læs s.69 i "Viva la Vida"
Federico García Lorca | lex.dk – Den Store Danske
García Lorca
1a.SP.1.2.2023.docx
Læs s.72 i "Viva la Vida".
Federico García Lorca. Moon of New York
Gentes de Europa (1).docx
1a. Sp.6.2.2023.docx
Læs s.75 i "Viva la Vida"
1a.SP. 9.2.2023.docx
Læs s.80 i "Viva la Vida"
quizlet
1a.SP.13.2.2023.docx
Læs s.85 i Viva la Vida.
Piornal. Web Oficial del Excmo. Ayuntamiento de Piornal. (Cáceres)
Jarramplas
Læs s.94, første spalte og læs gloselisten til hele s.94.
1a.SP.14.2.a.docx
1a.SP.15.2.2023.docx
Calatrava
Kahoot. Calatrava
Læs s.98 og find tre eksempler på perfektum/før nutid.
Fin mascarillas en interiores: dos besos sí o dos besos no
La comida
1a.SP.28.2.2023.docx
Læs s.100 i "Viva la Vida"
1a.Sp.1.3.2023.docx
Læs s.104 i "Viva la Vida"
MÉXICO, PAÍS MÁGICO, Una Nación Rica en Cultura, Historia, Tradiciones y Recursos Naturales
1a.SP.6.3.2023.docx
Frutas y verduras
Læs s.185 i "Viva la Vida"
Amparo Ochoa- Maldicion de Malinche
El Imperio Azteca 04 de 16 (Grandes Civilizaciones / Exploradores de la Historia) Series
Maldición de Malinche. Letra
1a.SP.9.3.2023.docx
1a.SP.14.3.2023.docx
Læs s.192, første spalte, i "Viva la Vida".
https://www.gob.mx/inpi/es/articulos/piedra-del-sol-calendario-solar-una-representacion-del-tiempo-en-el-mexico-antiguo?idiom=es
conversor.html
aztekisk religion
1a. SP.20.3.2023.docx
Læs s.192, 2.spalte og s.193 frem til afsnittet "La Malinche a través.."
La Malinche
1a.SP.28.3.2023.docx
Sproglæring i Word.pdf
Viva la vida. Opgaver. Malinche.pdf
Læs s.194 i "Viva la Vida"
1a.SP.29.3.2023.docx
Læs s.199-200, linje 7 i "Viva la Vida"
1a.SP.12.4.2023.docx
Læs om Frida Kahlo's mor s.200 i "Viva la Vida"
1a.SP.14.4.2023.docx
Læs fra "La Casa Azul" s.200 og hele s.201.
Frida. Billedbeskrivelse..pdf
Billedbeskrivelse.Spansk.pdf
1a. SP.17.4.2023.docx
Læs.202 og 203 i "Viva la Vida"
1a.SP.20.4.2023.docx
Aquí está. Adjektiver. Komparation. Øvelser..pdf
Aquí está. Adjektiver.pdf
Samme lektie som til den 17.4.
6. Cali y El Dandee: La Muda
1a.SP. 1.5.2023.docx
Læs s.208 i "Viva la Vida" (De to første afsnit)
TWIN SCHOOLS 2023 (003).docx
J Balvin, Ryan Castro - Nivel De Perreo (Official Video)
1aSP.9.5.2023.docx
Læs s.208-209 i "Viva la Vida" ( Fra "?Qué es el perreo?)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 41
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Twin Schools
Samarbejde med Instituto María Moreno i Argentina om et twinsschoolprojekt. Breve og videoer på både spansk og engelsk.
Indhold
Kernestof:
TWIN SCHOOLS 2023 (003).docx
J Balvin, Ryan Castro - Nivel De Perreo (Official Video)
1aSP.9.5.2023.docx
Læs s.208-209 i "Viva la Vida" ( Fra "?Qué es el perreo?)
Arbejd med Twinsschoolsopgaven.
Vi arbejder videre med video og manuskript til Argentina.
los números.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Vivir en la calle/ FF1 (Eksamen)
Forløb om forskellige former for hjemløshed i både Latinamerika og Spanien, gadebørn i Nicaragua, voksne hjemløse i Spanien og den katolske kirkes rolle ifm herberg osv. og om ofrene for finanskrisen med fokus på protestbevægelserne mod "desahucios".
Kernestof er teksterne fra "Con un vaso de pega en la mano", videoen"En la piel de una persona sin techo", uddragene fra "Ocupar" ognovellen "Ola de frío en Madrid.
Forløbet danner samtidig optakt til FF1. Se nærmere beskrivelse af dette under "3a. Flerfaglige forløb"
Indhold
Kernestof:
2a.SP.9.8.2023.docx
ftp://film.ulandssekretariatet.dk/Ulandssekretariatet%20-%20Doedens%20gade.mp4
Videoer fra Argentina.docx
Mercedes Sosa - Canción para un Niño en la Calle (Official Video)
Canción para un niño en la calle. Mercedes Sosa y Calle 13. To vers. (1) (8).docx
Afsnit
2a.SP.14.8.2023.a.docx
Læs teksten om Erick s.12 i "Con un vaso de pega en la mano". Forbered jer på at kunne oversætte mundtligt.
Canción para un niño en la calle. Mercedes Sosa y Calle 13. To vers med gloser..docx
2a.SP.16.4.2023.docx
Læs afsnittene "Los amigos" s.12-13 i "Con un vaso de pega.."
Minlæring
2a.SP.17.8.2023.docx
Læs afsnittet "El miedo" s.13-14 i "Con un vaso de pega en la mano".
Quizlet. Erick
2a.SP.21.8.2023.docx
Con un vaso ..20-22.pdf
Læs afsnittet "Dormir encima de un carton"
2a.SP. 23.8.2023.docx
Manolo Mesa - I Support Street Art
Trayectoria – manolomesa.com
Læs afsnittet "Preocupación por los demás" s.22 i den vedhæftede tekst.
Lærerens hæfte 4 spansk.pdf
2a.SP.30.8.2023.docx
Læs teksten til afleveringen til den 8.9.
2a.SP.31.8.2023.docx
Læs s.28 til s. 29,linje 14 i "Con un vaso de pega.."
Delprøve 2.Red. La escuela es el camino.docx
2a.SP.5.9.2023.docx
Læs den vedhæftede tekst.
Voc.La vivienda. (8).pdf
Unge gør oprør i Spanien
2a.SP.6.9.2023.docx
Ocupar.Voces de protesta. Iglesias y Wilkens..47-53.pdf
Læs s.47-48 i den vedhæftede tekst, men lav ikke opgaverne.
FF1 elevintro. Spansk. LB.11.9.2023.pptx
Videnskabsteori Vodcast 1.mp4
2a.SP. 11.9.2023.docx
Genlæs jeres selvevaluering til DHO.(Findes under Flerfaglige forløb. Husk at ændre årstal. Klik på Hovedmenu og vælg 22/23)
OladefríoenMadrid.pdf
Russo Valentin.pdf "Juan, un niño en la calle"
Dansksiderne: Nykritik
Noveller og romaner | iDansk (systime.dk)
2a.SP.13.9.2023.docx
Læs s.24-25 i "Ola de frío en Madrid"
Dansksiderne: Analyse af dokumentarfilm
At analysere en novelle
En la piel de una persona sin techo
2a.SP.14.9.2023.docx
Quizlet. En la piel de una persona sin techol
Læs resten af novellen.
2aSP.20.9.2023.docx
Læs s. 1 i den vedhæftede tekst.
Læs resten af novellen og husk at der er gloser i Onenote.
Russo Valentin.pdf
2a.SP.27.9.2023.docx
Arbejd med FF1
FF1 Selvevaluering
FF1 fra Intra
FF1. Vpdcast. Peer to peer.
Forbered spørgsmål til mig eller udvælg tekststykker, som I gerne vil have respons på.
Slutspurt :) Skriv gerne hvis I har spørgsmål.
Samtykkeerklaering_Dyrk-Sproget_23.pdf
Generelt om Dyrk Sproget
Fremlæggelse af Peer to peer respons på Vodcast. Selvevaluering. Oplæg fra tyskelever.
Tyskelever holder oplæg om FF1.
Generelt om Dyrk Sproget (ncff.dk)
2a.SP.11.10.2023.docx
Finanskrise i Spanien
Læs "Sinopsis" og se traileren til "Techo y Comida"
2a.SP.12.10.2023.docx
Letra Desahucio - Fernando Caro
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Un mes en Málaga
Forløb med udgangspunkt i opbygning af basisordforråd og udtryksfærdighed med udgangspunkt i e-bogen "Un mes en Málaga"
Indhold
Kernestof:
2a.SP.24.10.2023.docx
Un mes en Málaga. Capítulo uno..docx
2a.SP.25.10.2023.docx
Cap 2 - unmesenmalaga
Læs tekst 2 i "Un mes en Málaga"
MEXICO: Celebración del Día de Muertos, Una Tradición Milenaria
El Día de Muertos en México
Chavela Vargas - La Llorona
2a.SP.30.10.2023.docx
Gabriela Mistral, Evita og Picasso. Brug 15 minutter på at Google de tre personer, så I har baggrundsviden til at arbejde med dem ifm Día de Muertos.
Medbring en saks.
2a.SP.1.11.2023.docx
Día de Muertos 2023, Guía de Eventos | Mexico City
Día de Muertos
Cap 3 - unmesenmalaga
17 lugares que ver en Málaga imprescindibles (mapa + itinerarios)
2a.SP.2.11.2023.docx
Repeter de refleksive verber i linket fra Minlæring. Læs den vedhæftede tekst og se videoen, men lav ikke opgaverne.
Medbring jeres "Viva la Vida". (Begynderbogen. Den skal videre til 1g.'erne)
2a.SP.7.11.2023.docx
Læs teksten i linket, men lav ikke opgaverne.
Cap 4 - unmesenmalaga
2a.SP.8.11.2023.docx
Læs kapitel 4 i Un mes en Málaga.
Hvis I ikke har afleveret "Viva la Vida" så husk den. 1g.SP.1 skal bruge den torsdag.
¿España deja atrás a sus jóvenes? Cómo han pasado a ser el grupo de edad con más pobres
Repeter tallene fra 1-100
Cap 5 - unmesenmalaga
2a.SP.13.11.2023.docx
Læs teksten til kapitel 5.
Pablo Picasso. Biografía
Cap 6 - unmesenmalaga
2a.SP.16.11.2023.docx
Læs kapitel 6 men lav ikke opgaverne.
2a.SP.17.11.2023.docx
Diferencias culturales entre España y Dinamarca
Cap 7 - unmesenmalaga
Læs kapitel 7, men lav ikke opgaverne.
Verbalperifraser | SPANSKGRAM | Minlæring (minlaering.dk)
2a.SP.21.11.2023.docx
2a.SP.22.11.2023.docx
Husk at spørge 2a om hvornår forældremødet den 6.2.skal ligge.
Navarra | lex.dk – Den Store Danske
Baskerlandet | lex.dk – Den Store Danske
Se traileren og læs teksten til "Ocho apellidos vascos"
Ocho Apellidos Vascos
Ocho apellidos vascos (2014)
2a.SP.27.11.2023.docx
Læs kapitel 9 i "Un mes en Málaga"
Kultur og nationalisme i Catalonien - mitCFU.dk
Læs kapitel 10.
Genlæs kapitel 9. Cap 9 - unmesenmalaga
Personlige pronominer | SPANSKGRAM | Minlæring (minlaering.dk)
2a.SP.6.12.2023.docx
Cap 11 - unmesenmalaga
Læs teksten.
2a.SP.8.12.2023.docx
Minlæring
Cap 12 - unmesenmalaga
Læs kapitel 12
Navidad en España: las tradiciones | spain.info
Navidad, Fiestas (4).pdf
A 1000 km de la Navidad (2021)
Læs Sinopsis.
A 1000 kilómetros de la navidad.Opgave (7).docx
La Navidad. Vocabulario.docx
Hej alle fraværende fra den 11.12. Vi startede på filmen "1000 km fra julen" Den ligger på Netflix. Vi har set cirka 65 minutter.
2a.SP.2023.docx
La Navidad. Vocabulario (4).docx
Los mejores villancicos y canciones de Navidad pop en español | Música | LOS40
Find teksten til en af sangene i linket. Søg på titlen og på "letra". Oversæt til dansk. Hvis I ikke kan finde teksten, så find info om kunstneren.
La navidad
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Dyrk sproget
Deltagelse i sprogkonkurrencen Dyrk Sproget.
Indhold
Kernestof:
Hola y bienvenidos a 2024. Samme lektie som 3.1.
Aalborg (enjoynordjylland.dk)
2a.SP.11.1.2024.docx
Elevintoduktion. Dyrk Sproget.pdf
Læs om sprogkonkurrencen i linket herunder.
Filme i Aalborg
Individuelle filmelementer medbringes, hvis I har aftalt det.
Arbejde med Dyrk Sproget. Ugeprogram på spansk. Genlæs elevintro.
NB:T-shirts
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Pamplona, Navarra, País Vasco.
Forløb om de nævnte regioner i forbindelse med udveksling med Instituto Askatasuna i Pamplona i foråret 2024.
Kernestof er følgende tekster.
"País Vasco.Maider", Afsnittene "San Fermin" og "Hemingway" fra "Fiestas" og "Los Sanfermines.."
Forløbet fokuserer på Navarras historie og kultur med fokus på regionens baskisktalende mindretal.
Faglige mål:
• forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
• læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
• deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
• præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
• udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
• analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
• perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og kulturforhold
• behandle problemstillinger i samspil med andre fag
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.
Kernestof:
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
Kernestoffet er:
• et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
• et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
• grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning, herunder morfologi, syntaks, fonetik og pragmatik
• moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra Spanien og andre spansksprogede områder
• historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
• centrale samfundsmæssige og regionale forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
• aktuelle forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler
Indhold
Kernestof:
Navarra | lex.dk – Den Store Danske
Conoce Pamplona Navarra España
El Gobierno navarro impone el euskera | España | EL MUNDO
2a.SP.23.1.2024.docx
Læs s.51-52, linje 13. Der er gloser til sidst i teksten.
Færdiggøre film
CFU-login
Læs afsnittet "La realidad vasca" i teksten om Maider.
2a.SP.26.1.2024.docx
Pinchos en Navarra | Visit Navarra - Web Oficial de Turismo de Navarra
Pintxos
Carta - Vermutería RÍO
2a.SP.29.1.2024.docx
Samme lektie som 26.1 +
San Fermin. Fiestas..pdf
2a.SP.31.1.2024.docx
Se videoen i linket.
Se dokumentet "2a.SP..." Her er beskrivelsen af hvad I skal lave i dette virtuelle modul. God arbejdslyst.
2a.SP.6.2.2024.docx
Læs s.6 i den vedhæftede tekst.
Los Sanfermines_libro para niños.pdf
Sun Also Rises, The Original Trailer (youtube.com)
2a.SP.8.2.2024.docx
Ernest Hemingway
Fiestas. Hemingway.pdf
Ernest Hemingway | Ayuntamiento de Pamplona
Læs de første 6 linjer og se videoen.
18 palabras básicas en Euskera | Bilbao Plan
MÚSICAS DEL MUNDO - NAVARRA (google.com)
Bandas y grupos en Navarra (plandegira.com)
2a.SP.12.2.2024.docx
Lav opgave 3 i Minlæring.(Perfektum)
10 Deportes vascos, tradición, cultura y deporte de la mano (turismovasco
Deporte | Ayuntamiento de Pamplona
Vocabulario de los deportes en español - ProfedeELE
Verbet gustar og andre som tager indirekte objekt | SPANSKGRAM | Minlæring (minlaering.dk)
2a.SP.15.2.2024.docx
Skim artiklen på dansk.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
La naturaleza. SRO med engelsk (Eksamen)
La naturaleza ( SRO med engelsk)
Optaktsforløb til og SRO forløb med engelsk om menneske og natur. I spansk fokus på indianske folks kosmovision, udnyttelse af naturresourcer, naturen som centrum for kampen mellem civilisation og ikkecivilisation og til vore dages fokus på klima og miljø.
Kernetekster: Teksterne fra "Descubrir", "Popol Vuh" "Chorolke", "La canción de los pinos".
Sider: 25
Faglige mål:
• forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
• læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
• deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
• præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
• udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
• analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
• perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og kulturforhold
• behandle problemstillinger i samspil med andre fag
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.
Kernestof:
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
Kernestoffet er:
• et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
• et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
• grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning, herunder morfologi, syntaks, fonetik og pragmatik
• moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra Spanien og andre spansksprogede områder
• historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
• centrale samfundsmæssige og regionale forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
• aktuelle forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
• fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler.
Indhold
Kernestof:
Samtykkeerklaering Dyrk Sproget 23 24.pdf
Medbring et billede på jeres telefon af jeres passide med navn osv.
Descubrir 44-47.pdf. Indígenas. (1) (7).pdf
CFU-login
indianere | lex.dk – Den Store Danske
Vi begynder på et nyt forløb i forbindelse med SRO, som handler om naturen. I spansk er der fokus på indfødte folk/indianere. I skal læse teksten fra "Den store danske.
Moctezuma
Jorden er vores mor
Un tercio de las lenguas indígenas de América Latina y el Caribe están en peligro de desaparecer - Somos Iberoamérica / Somos Ibero-América
Mapa civilizaciones precolombinas de América.jpg
2a.SP.28.2.2024.docx
Popol Vuh
Popol Vuh. Op.dagsværk..pdf. Menneskets skabelse..pdf
Tenochtitlan | lex.dk – Den Store Danske
Amparo Ochoa Y Gabino Palomares Maldicion de Malinche. farve (1).docx
2a.SP.5.3.3034.docx
Læs de to uddrag af Bibelen om Verdens skabelse.
Bibelen på Internet (bibelselskabet.dk)
De 10 vigtigste ting at vide om inkaerne
pueblos indígenas de los andes - Google-søgning
2a.SP.7.3.2024.docx
Chorolke.pdf
Citytour
Nb. Mathilde og Gustav. Rundvisning?
StoryHunt - Aalborg City Highlights
2a.SP.13.3.2024.docx
Påskepyntsideer.
Læs fra s.107,linje 12 og resten af novellen.
Literatura del modernismo (youtube.com)
2. Litterær analyse af digte
2a.SP.2.4.2024.docx
Gabriela Mistral Her Life, Her Legacy
Læs digtet i linket.
¿Cómo conectan los jóvenes indígenas con la naturaleza en el Día Mundial del Medio Ambiente? — If Not Us Then Who?
Spontant spansk
Læs artiklen om Helean Gualinga.
helena gualinga sarayaku ecuador cop25.html
2a.SP.5.4.2024.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Spontant Spansk
Forløb som træner de såkaldt "Hitverber" med udgangspunkt i bogen "Spontant spansk".
Fokus på opbygning af mundtligt basisordforråd, men også på beherskelsen af de mest almindelig verbalkonstruktion ifm. skriftligt arbejde.
Indhold
Kernestof:
Evaluation Aalborg+Pamplona 2024.docx
Hitverberne. Opsamling af bøjning og betydning_.docx
2a.SP.30.4.2024.docx
1.1 Oversigt over hitverberne | Spontant spansk (systime.dk)
Husk Spontant Spansk
2a.Hi.3.5.2024.docx
Læs om følgende verber "ir, deber, tener,tener que,poder og querer" og repeter bøjningen i præsens.
2a.SP.6.5.2024.docx
Spontant spansk. Decir,pensar,saber y gustar. Spil.docx
Læs om "decir, pensar, saber og gustar i "Spontant Spansk"
2a.SP.8.5.2024.docx
Læs om "dar,dejar,hacer,llevar og pasar" i Spontant Spansk.
Konjunktioner på spansk Flashcards | Quizlet
Hitverberne. Opsamling af bøjning og betydning_ (2).docx
2a.SP.14.5.2024.docx
Læs om "poner,quedar,salir,seguir, tomar,venir,ver og volver" i Spontant Spansk
2a.SP.22.5.2024.docx
Vi arbejder med genaflevering af "Viajes" i noget af timen.
Repeter alle hitverberne i Spontant Spansk og medbring bogen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Tilladte hjælpemidler
Tilladte hjælpemidler til årsprøve i spansk er materiale brugt i undervisningen. Ordbog, Minlæring og Spontant Spansk. Brugen af oversættelsesprogrammer er ikke tilladt.
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
La guerra civil española y la posguerra (Eksamen)
Forløb om den spanske borgerkrig og la posguerra. Forløbet tager udgangspunkt i tiden lige inden borgerkrigen, med udgangspunkt i "La lengua de los mariposas" og arbejder med krigens økonomiske og ideologiske konsekvenser.
Kernetekster er uddragene fra "La lengua de las mariposas", tekster fra "Descubrir" , "Memorias de la dictadura" og uddragene fra "Un hombre bueno".
Supplerende tekster ligger i Lectio under undervisningsbeskrivelsen.
Sidetal: 25.
Faglige mål:
• forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
• læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
• deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
• præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
• udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
• analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
• perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og kulturforhold
• behandle problemstillinger i samspil med andre fag
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.
Kernestof:
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
Kernestoffet er:
• et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
• et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
• grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning, herunder morfologi, syntaks, fonetik og pragmatik
• moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra Spanien og andre spansksprogede områder
• historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
• centrale samfundsmæssige og regionale forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
• aktuelle forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler
Indhold
Kernestof:
Den Spanske Borgerkrig - Forløb og fronter 1936-39 - lex.dk
3a.SP.9.8.2024.docx
Guerra civil. Los dos bandos. Øvelse.docx
Den spanske borgerkrig med Michael Portillo - mitCFU.dk
Guerra Civil. Descubrir. (8) (7) (7).pdf
Læs s.55 i den vedhæftede tekst - lav ikke opgaverne.
3a.SP.12.8.2024.docx
Læs den vedhæftede tekst.
La lengua. 24-26 (8) (4).pdf
Det brogede Spanien.10-15.pdf
Descubrir. La guerra civil española Flashcards | Quizlet
La Lengua de las Mariposas - Trailer
Aspekt.Øvelse.pdf
Tebeo. Aspecto.docx
3a.SP.13.8.2024.docx
Aspekt. Spanskgram. (1).docx
Cartel. Guerra civil. Los nacionales.docx
3a.SP.15.8.2024.docx
Billedbeskrivelse.Spansk.pdf
Læs scene 11.
Cartel. Guerra civil. La república.docx
Læs scene 35.
3a.SP.20.8.2024.docx
Spanien - historie (1931-1939) - Læs om perioden - lex.dk
3a.SP.21.8.2024.docx
uniforme de la falange española - Google-søgning
Læs scene 49 og oversæt følgende sætninger.
Sp. til scene 53. La lengua.docx
Aquí está. Imperativ.pdf
Aquí está. Imperativ. Opgaver.pdf
3a.SP.23.8.2024.docx
Læs s.159-161 i scene 53.
Giménez. Un hombre bueno..pdf
Gloser. Giménez.Un hombre bueno .Del 1.docx
Carlos Giménez - Biografía (carlosgimenez.com)
3a.SP.26.8.2024.docx
Un hombre bueno.Gloser.327-328.a (2).docx
Descubre la letra del polémico Cara al Sol (digitaldeleon.com)
"Cara al sol" Himno de la Falange española de las JONS - YouTube
3a.SP.27.8.2024.docx
Giménez. Un hombre bueno.327 Flashcards | Quizlet
Læs s.327. Husk at bruge gloserne.
Spanien. Jørgensen. Pol.rep.diskrimin.ation og censur a (2).pdf
3a.SP.29.8.2024.docx
Læs s.328 i "Un hombre bueno"
Un hombre bueno. Gloser.329-330. Udfyldning (2).docx
MitCFU
3a.SP.4.9.2024.docx
Læs s.329 i "Un hombre bueno"
Los influencers. Tekst A.pdf
Læs tekst A.
Minlæring
3a.SP.9.9.2024.docx
Læs den vedhæftede tekst men lav ikke spørgsmål.
Memorias de la dictadura..docx
3a.SP.10.9.2024.docx
Medbring "Spontant Spansk"
Læs s.70, linje 1-18 i "España en la calle"
Verbalperifraser med infinitiv..docx
Muxe - Mexicos tredje køn.pdf
El mapa del franquismo que aún pervive: al menos 5.600 vestigios de la dictadura siguen en las calles
Learn: Cap. 7 - Verbalperifraser | Quizlet
3a.SP.12.9.2024.docx
España en la calle. Posguerra. (12).pdf
Husk orientering om sprogdag.
🇪🇸Archaeologists dig mass graves of Spanish Civil War era (youtube.com)
‘He’s coming home’: mass grave in Valencia gives up Franco’s victims | Spain | The Guardian
3a.SP.17.9.2024.docx
Læs s.74. linje 1-25 i den vedhæftede tekst.
Foredraget handler om 'Muxe - Mexicos tredje køn' - læs mere i vedhæftet fil: Muxe - Mexicos tredje køn.pdf
»Vi er patrioter – ikke galninge« (jyllands-posten.dk)
3a.SP.19.9.2024.docx
La excepcional lección de Historia de VOX a la izquierda en el Congreso de los Diputados (youtube.com)
Dele af huset på spansk, spansk ordforråd (youtube.com)
Preparación para DELE
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Aspectos de género en el mundo hispanohabl. (Eks.)
Forløbet beskæftiger sig med køn i såvel Spanien og Latinamerika. Fokus ligger på såvel den historiske udvikling, begreber som machismo og violencia de género inddrages såvel som diskussioner om nye kønsidentiteter osv.
Kernestof er teksterne fra e-bogen "El sexo en proceso". Sidetal: 20
Faglige mål:
• forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
• læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
• deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
• præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
• udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
• analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
• perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og kulturforhold
• behandle problemstillinger i samspil med andre fag
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.
Kernestof:
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
Kernestoffet er:
• et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
• et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
• grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning, herunder morfologi, syntaks, fonetik og pragmatik
• moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra Spanien og andre spansksprogede områder
• historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
• centrale samfundsmæssige og regionale forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
• aktuelle forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler
Indhold
Kernestof:
Kvinder i fængsel for abort - mitCFU.dk
1. Introducción a los derechos y la política de igualdad | EL SEXO EN PROCESO (forlagetcolumbus.dk)
2a.SP.20.9.2024.docx
Husk orientering om sprogdag.
Grupper til sprogdag 3a.docx
Abort: Forandringens vinde blæser over Latinamerika | Globalnyt
Genrer. Skriftlig eksamen. Spansk.docx
España rechaza acudir a la toma de posesión de la nueva presidenta de México por la "exclusión" de Felipe VI | El Periódico (elperiodico.com)
3a.SP.26.9.2024.docx
Læs halvdelen af teksten i linket.
Lav den vedhæftede opgave.
Ny lov deler vandene: Spanien vil gøre det lettere for teenagere at få abort | Kristeligt Dagblad (kristeligt-dagblad.dk)
3a.SP.30.9.2024.docx
Læs teksten i linket.
La historia de Manuela - El Salvador.docx
3a.SP.2.10.2024.docx
Læs teksten om Manuela.
Formulario de inscripción DELE Aalborg Katedralskole.docx
Aborto
México despenaliza el aborto: en qué países de América Latina es legal, está restringido o prohibido - BBC News Mundo
3a.SP.8.10.2024.docx
Milei se declara contra el aborto en Argentina ante estudiantes | AFP
6. El aborto en proceso | EL SEXO EN PROCESO (forlagetcolumbus.dk)
La Ola Celeste: Lanzan tráiler de documental sobre el movimiento provida en América Latina - Angelus en Español
3a.SP.10.10.2024.docx
Læs teksten i linket. Lav ikke opgaverne.
Examen Modelo 2.pdf
DELE.10.10.2024.docx
Examen 1 - Escritura
3a.SP.21.10.2024.docx
Læs den vedhæftede tekst.
De personlige pronominer på spansk.docx
Pronominer. Dansk og spansk. Øvelse.docx
¿Sabes qué es el #Machismo?
3a.SP.31.10.2024.docx
Læs de to første afsnit i artiklen i linket. Lav ikke opgaverne.
3a.SP.1.11.2024.docx
Billedbeskrivelse.Spansk.pdf
Læs resten af teksten om Pía Flores
3a.SP.5.11.2024.docx
Gloseliste til Las Tesis. Un violador (2).docx
3a. SP.7.11.2024.docx
Un violador en tu camino
Un violador CNN
Pers.pron. øvelse.docx
Læs de første 23 linjer.
3a.SP.8.11.2024a.docx
Genlæs teksten i linket.
3a.SP.20.11.2024.docx
Forsøgsopgave 1. La escuela.27.5.2024.pdf
Værktøjskasse_STX_Spansk beg_A (2).pdf
Læs resten af teksten;
3a.SP.27.11.2024.docx
Læs introduktionsteksten i linket.
3a.SP.29.11.2024.docx
Husk jeres "Værktøjskasse" og delprøve 2.
Samme lektie som 29.11. Husk "Værktøjskasse" og delprøve 2.
3a.SP.4.12.2024.docx
Læs artiklen om Daniel, men lav ikke opgaverne.
Husk jeres "Værktøjskasse", opgave og besvarelse.
10 artistas trans latinoamericanos para tener en el radar
Así es el anuncio de la Lotería de Navidad 2024: la solidaridad de un país
Læs de første 33 linjer i den vedhæftede tekst.
3a.SP.6.12.2024.docx
3a.SP.9.1.2.2024.docx
Læs resten af teksten om Lizethe.
Læreplan.Spansk.2024
3a.SP.11.12.2024.docx
Spansk eks.tekst.Øve. Tema - Género..docx
Quizlet. La navidad
Navidad en América Latina: una diversidad de tradiciones
Husk pakke til pakkeleg.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Chile (Eksamen)
Forløb om Chile fra 1970 til i dag. Forløbet arbejder med tiden op til militærkuppet i Chile, med udgangspunkt i filmen Machuca, med overgangen til demokrati og med forholdene i Chile i dag, med fokus på Estallido Social.
Kernestof er uddragene fra "Machuca" og teksten fra "Retratos chilenos"
Supplerende stof er de øvrige tekster, som ligger under undervisningsbeskrivelsen i Lectio.
Sidetal: 30
Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
• forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
• læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
• deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
• præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
• udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
• perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og kulturforhold.
Kernestof:
• et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
• et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
• historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
• centrale samfundsmæssige og regionale forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
• aktuelle forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
Indhold
Kernestof:
Qué sabes de Chile_1_Revista Ahora (4).pdf
Chile - Læs om historie, sprog og geografi - Lex
Voc.La vivienda. (8).pdf
Propósitos de año nuevo
3a.SP.3.1.2025.docx
Læs s.9-11.
Machuca. 9-11, 65-69 (20) (9).pdf
Chiles historie – ganske kort fortalt
Læs scene 15, men lav ikke øvelserne.
3a.SP.6.1.2025.docx
3a.SP.14.1.2025.docx
Machuca scene 27 (4).pdf
Hvis I ikke var til timerne den 3. og den 6.1 så find filmen "Machuca" på Filmcentralen og se de første 50 minutter.
3a.SP.17.1.2025.docx
Machuca. Scene 47-48.pdf
Læs scene 39-40.
MAPUCHE - Et indiansk folk i Argentina og Chile (2).pdf
Læs den vedhæftede tekst.
KOM OG ØV DIT SPANSK!
190815-laererens-haefte-4-spansk-stx-aug19.pdf
Om at skrive et læserbrev | Ind i sproget ud i verden
Gode råd til skriftlig eksamen og terminsprøve i spansk..docx
La importancia de la música. Texto B.docx
3a.SP.28.1.2025.docx
3a.SP.31.1.2025.docx
Læs scene 48.
Salvador Allendes sidste timer - mitCFU.dk
Las cifras de la dictadura chilena
3a.SP.3.2.2025.docx
Læs s.70-75
Victor Jara - Te recuerdo Amanda (colorizado) - YouTube
Historier fra Chile - Paula Larrain fortæller (på spansk)
los números.pdf
3a.SP.5.2.2025.docx
Historier fra Chile - Paula Larrain fortæller
Læs artiklen om Víctor Jara.
Victor Jara: Endelig retfærdighed for Victor Jara, folkemusikkens Che Guevara? | Information
Augusto Pinochet – Lex
No Movie CLIP - No Mas (2013) - Drama Movie HD
Chile, la alegría ya viene
3a.SP.6.2.2025.docx
Tilladte hjælpemidler. Spansk 2025.pdf
Vejledning til digital aflevering af skriftlige prøver.pdf
Læs s.134- 135 i "Retratos chilenos"
Chile. Gloserep. Flashcards | Quizlet
Línea de tiempo_Chile (4).docx
Læs s.136,linje 15 til s.137, linje 22 i den vedhæftede tekst.
3a.SP.25.2.2025.docx
Henrik på besøg.
3a.SP.28.2.2025.docx
Revolución pingüina 2006 RESUMEN
Chile despertó.docx
Læs s.137-139 i teksten om Manuel.
3a.SP.3.3.2025.docx
Læs halvdelen af den vedhæftede tekst. Lav ikke opgaverne.
La marcha más grande de Chile . Hele teksten.docx
Canción_Cacerolazo_Ana Tijoux.docx
Cacerolazo. Billede.pdf
Lytteøvelse. Chile despertó. (1).docx
3a.5.3.2025.docx
Forbered rollespil. Interviewer laver udkast til intro og Gonzalo/Machuca ditto til spørgsmål.
Fiesta. Texto A. 8.8.2024.docx
3a.SP.13.3.2025.docx
Læs teksten til sangen Cacerolazo i nedenstående tekst.
Læs vedhæftede tekst
3a.SP.19.3.2025.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Repetition og eksamenstræning
Indhold
Kernestof:
Verbalperifraser | SPANSKGRAM | Minlæring
Restudy
!Cuanto tiempo sin veros!
Verbalperifraser - detaljer - Kahoot!
3a.SP.7.5.2025.docx
Aquí está. Perifraser. Gram..pdf
Eksamensorientering. Spansk. LS.docx
Orienter jer i forløbet om "La guerra civil.."
Minlæring
Aspekt. Minlæring.docx
3a.SP.9.5.2025.docx
Orienter jer i forløbet om "La naturaleza"
Eks.tekst.øve.Vivir en la calle.pdf
3a.SP.12.9.2025.docx
Gode råd til mundtlig eksamen i spansk.a.docx
Orienter jer i forløbet "Vivir en la calle"
Desayuno en casa de Lene.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Tilladte hjælpemidler
Tilladte hjælpemidler i spansk er de læremidler og materialer, som vi har brugt i undervisningen. Følgende eksempler er de mest anvendte.
Ordbogen.com
Minlæring
Spontant spansk
Oversættelsesprogrammer og kontakt med omverdenen er ikke tilladt under eksamen.
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d49175244184", "T": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d49175244184", "H": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d49175244184" }