Titel
4
|
Latinos en Estados Unidos + FF1
Indhold:
I dette forløb om ”Latinos en Estados Unidos” startede vi med en generel introduktion til latinoer i USA (herunder en definition af ’latino’). I denne første del af forløbet arbejdede vi også med, hvorfor latinoer udgør så stor en gruppe af befolkningen i USA (push- og pull-faktorer), hvor eleverne fik en begyndende fornemmelse for nogle af de problematikker, som fylder meget i nogle af de latinamerikanske lande, herunder bander og narkokarteller, ulighed og fattigdom. Derefter går vi mere i dybden med, hvordan det er at leve som latino i USA med fokus på emner som kultur, sprog (spanglish), afsavn, diskrimination, muligheder og drømme (eller kort sagt: fordele og ulemper ved at være latino i USA).
Forløbet havde desuden til formål at forberede eleverne til at skrive en projektopgave (FF1) om netop dette emne med følgende problemformulering:
Hvilken rolle spiller latinos i USA, og hvilke tanker og følelser præger de mennesker, der lever mellem to kulturer?
1. Redegør kort for omfanget af latinoer i USA samt for definitionen ’latino’. Kom herefter omkring deres leveforhold, hvor I selv slår ned på nogle vigtige faktorer som push- og pull-faktorer, beskæftigelse, andel af illegale immigranter, sprog de taler, geografisk placering, økonomiske forhold etc. Inddrag statistisk materiale.
2. Derefter ønskes en analyse af udvalgte tekster med fokus på de følelser og tanker, som det indebærer at være latino i USA. Digtet ”Soy Joaquín/I am Joaquín” (uddrag, 1967) eller "En el barrio" (ukendt dato, ca. 1970'erne) fra Viva la vida skal indgå, og derudover skal også ét valgfrit digt fra de øvrige to digte i kompendiet analyseres.
3. Til sidst ønskes en vurdering af, hvorvidt latinoerne har indflydelse på det amerikanske samfund.
Grammatik (repetition og nyt stof):
• Perfektum/førnutid
• Adverbier – hvordan danner vi dem og hvornår bruger vi dem?
• Direkte objektspronomen (fx Hvor er bogen? Jeg har den.)
Kernetekster:
Alle sidetallene henviser til følgende bog:
Viva la Vida. Østergaard, Sigrid, Becerra Bascuñán, Silvia og Højgaard, Julie.
- Los Hispanos en Estados Unidos, s. 116-118
- ¿Hispano, latino, chicano o americano?, s. 124
- Spanglish, s. 125
- Textos en Spanglish, s. 125 (herunder digtet En el barrio af Alurista og uddrag af digtet Soy Joaquín/I am Joaquin af Rodolfo Gonzales.
Supplerende materiale:
- Den danske tekst om hispanics i Viva la vida, s. 111-115
- Udsendelse: ”Børnene på dødstoget” (Horisont på DR, 2014)
- Video: Latinos Are Not All The Same | Gabriel Iglesias (youtube.com)
- Video: ¿Qué es el espanglish y cómo se habla? | BBC Mundo - YouTube
- Sang: Molotov: ”Frijolero”
- Digt: Serros, Michele (2001). "Mi problema" I: Stavans, Ilan (red.) Wáchale! - poetry and prose on growing up Latino in America, 1. udgave. s. 100-103. Chicago: Cricket Books
- Digt: Morales, Aurora Levins (2001). "Hija de las Américas" I: Stavans, Ilan (red.) Wáchale! - poetry and prose on growing up Latino in America, 1. udgave. s. 127-129. Chicago: Cricket Books
Faglige mål (jf. læreplanen)
• læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
• deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder
• præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
• udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
• analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof:
• et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
• moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra Spanien og andre spansksprogede områder
• historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
• centrale samfundsmæssige og regionale forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
• aktuelle forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
|