Holdet 2022 SP1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Aalborg Katedralskole
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Mette Skotte Engers
Hold 2022 SP1 (1g SP1, 2g SP1, 3g SP1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Begynderundervisning i spansk
Titel 2 España
Titel 3 Jóvenes y el proyecto "Twin schools"
Titel 4 Latinos en Estados Unidos + FF1
Titel 5 Día de Muertos
Titel 6 Las pandillas en El Salvador (eksamen)
Titel 7 México - un país de grandes contrastes
Titel 8 España en guerra y dictadura
Titel 9 El mundo de Almodóvar (eksamen)
Titel 10 Latinos en Estados Unidos (eksamen)
Titel 11 Sproglig træning
Titel 12 Los jóvenes españoles (eksamen)
Titel 13 Tilladte hjælpemidler

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Begynderundervisning i spansk

Indhold:
Dette forløb, som har kørt siden og bygget videre på grundforløbet, har haft til formål at introducere til det spanske sprog ved at lægge vægt på kompetencerne: udtale, evnen til at præsentere sig selv på spansk, læse og lytte til spansk (målrettet begyndere) og kunne lave simple sætninger skriftligt og mundtligt. Vi har på indholdssiden primært haft vores fokus rettet mod Spanien.

Vi har haft små temabaserede emner undervejs:
• España: fokus på Spaniens geografi, historie og sprog, jul i Spanien og Almódovars film – vi så Volver – og havde i den forbindelse også fokus på ordforråd til ’familie’
• Sange: vi har hørt forskellige sange løbende som en måde at træne ordforråd og grammatik, og eleverne har i forlængelse heraf alle (individuelt eller i par/tremandsgrupper) præsenteret forskellige sange på spansk, hvor de har fortalt lidt om kunstneren, sangen og grammatik i sangen
• Jóvenes y el proyecto ”Twin Schools”: vi har indgået et samarbejde med en klasse på tilsvarende alderstrin i Argentina, hvor eleverne har skrevet præsentationer af sig selv og deres fritidsinteresser – samt læst de argentinske elevers præsentationer. I den forbindelse har eleverne læst kapitel 1 fra Unmesenmalaga som inspiration til, hvordan man kan fortælle om sig selv som ungt menneske. Eleverne har på denne måde fået et indblik i ungdomskulturen og forholdene i Argentina samt en forudsætning for at reflektere over egne forhold. Det har derudover givet en anden motivation at have en anden modtager end læreren.

Vi har haft fokus på den basale grammatik, der sætter eleverne i stand til at lave enkle sætninger
og har gennemgået følgende, som også har været fokus i de skriftlige afleveringer:
- Substantiver: køn og tal, genitiv
- Adjektiver: bøjning i køn og tal, placering, gradbøjning
- Muy og mucho
- Possessive pronominer
- Verbernes bøjning i præsens (regelmæssig og nogle af de vigtigste uregelmæssige)
- Ser vs. estar
- Hay
- Tener que + infinitiv (nødvendighed)
- Estar + gerundium (udvidet tid, igangværende handling)
- Ir a + infinitiv (nærfremtid)
- Gustar (verber, der konstrueres med dativ)
- Spørgeord

Dermed er der taget hul på nogle af de faglige mål:
- forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem
forskellige medier
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
- perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i spansksprogede områder til egne samfunds- og kulturforhold
- benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde

Og der er også inddraget kernestof:
- et centralt ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
- et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
- grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning, herunder morfologi, syntaks, fonetik og pragmatik
- historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
- fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler

Kernetekster:
- Julie Højgaard & Sigrid Østergaard & Silvia Becerra Bascuñán. Viva la Vida. LR Uddannelse. 2018, s. 12-16, 20-28, 37-41, 44-46
- Lærke Marie Ryge & Camilla Jürgensen: Unmesenmalaga.com. Forlaget MitDigitaleGym 2018, Cap. 1
-  Pedro Almodóvar: "Volver". 2005

Hjælpemidler:
- Ordbogen.com
- Minlaering.dk

Samt supplerende materiale i form af sange, små videoer, små spanske tekster mv.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Afl. 2 - Muy y mucho 15-01-2023
Afl. 3 - Resumen de Volver 31-01-2023
Genaflevering - Resumen de Volver 13-02-2023
Afl. 4 - Mi gramática española 01-03-2023
Afl. 5 - ¿Qué voy a hacer? 28-03-2023
Genaflevering - ¿Qué voy a hacer? 11-04-2023
Afl. 6 - el último trabajo escrito del año 30-04-2023
Portafolio - tjek? 10-05-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 45 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 España

"España" er et forløb under den overordnede begynderundervisning i 1g (se derfor den samlede undervisningsbeskrivelse under "Begynderundervisning")
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Afl. 1 - Resumen de Hola, ¿qué tal? 12-12-2022
Afl. 2 - Muy y mucho 15-01-2023
Afl. 3 - Resumen de Volver 31-01-2023
Genaflevering - Resumen de Volver 13-02-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Jóvenes y el proyecto "Twin schools"

"Jóvenes y el proyecto Twin Schools" er et forløb under den overordnede begynderundervisning i 1g (se derfor den samlede undervisningsbeskrivelse under "Begynderundervisning")
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Latinos en Estados Unidos + FF1

Indhold:
I dette forløb om ”Latinos en Estados Unidos” startede vi med en generel introduktion til latinoer i USA (herunder en definition af ’latino’). I denne første del af forløbet arbejdede vi også med, hvorfor latinoer udgør så stor en gruppe af befolkningen i USA (push- og pull-faktorer), hvor eleverne fik en begyndende fornemmelse for nogle af de problematikker, som fylder meget i nogle af de latinamerikanske lande, herunder bander og narkokarteller, ulighed og fattigdom. Derefter går vi mere i dybden med, hvordan det er at leve som latino i USA med fokus på emner som kultur, sprog (spanglish), afsavn, diskrimination, muligheder og drømme (eller kort sagt: fordele og ulemper ved at være latino i USA).

Forløbet havde desuden til formål at forberede eleverne til at skrive en projektopgave (FF1) om netop dette emne med følgende problemformulering:

Hvilken rolle spiller latinos i USA, og hvilke tanker og følelser præger de mennesker, der lever mellem to kulturer?
1. Redegør kort for omfanget af latinoer i USA samt for definitionen ’latino’. Kom herefter omkring deres leveforhold, hvor I selv slår ned på nogle vigtige faktorer som push- og pull-faktorer, beskæftigelse, andel af illegale immigranter, sprog de taler, geografisk placering, økonomiske forhold etc. Inddrag statistisk materiale.
2. Derefter ønskes en analyse af udvalgte tekster med fokus på de følelser og tanker, som det indebærer at være latino i USA. Digtet ”Soy Joaquín/I am Joaquín” (uddrag, 1967) eller "En el barrio" (ukendt dato, ca. 1970'erne) fra Viva la vida skal indgå, og derudover skal også ét valgfrit digt fra de øvrige to digte i kompendiet analyseres.
3. Til sidst ønskes en vurdering af, hvorvidt latinoerne har indflydelse på det amerikanske samfund.


Grammatik (repetition og nyt stof):
• Perfektum/førnutid
• Adverbier – hvordan danner vi dem og hvornår bruger vi dem?
• Direkte objektspronomen (fx Hvor er bogen? Jeg har den.)


Kernetekster:
Alle sidetallene henviser til følgende bog:
Viva la Vida. Østergaard, Sigrid, Becerra Bascuñán, Silvia og Højgaard, Julie.
- Los Hispanos en Estados Unidos, s. 116-118
- ¿Hispano, latino, chicano o americano?, s. 124
- Spanglish, s. 125
- Textos en Spanglish, s. 125 (herunder digtet En el barrio af Alurista og uddrag af digtet Soy Joaquín/I am Joaquin af Rodolfo Gonzales.

Supplerende materiale:
- Den danske tekst om hispanics i Viva la vida, s. 111-115
- Udsendelse: ”Børnene på dødstoget” (Horisont på DR, 2014)
- Video: Latinos Are Not All The Same | Gabriel Iglesias (youtube.com)
- Video: ¿Qué es el espanglish y cómo se habla? | BBC Mundo - YouTube
- Sang: Molotov: ”Frijolero”
- Digt: Serros, Michele (2001). "Mi problema" I: Stavans, Ilan (red.) Wáchale! - poetry and prose on growing up Latino in America, 1. udgave. s. 100-103. Chicago: Cricket Books
- Digt: Morales, Aurora Levins (2001). "Hija de las Américas" I: Stavans, Ilan (red.) Wáchale! - poetry and prose on growing up Latino in America, 1. udgave. s. 127-129. Chicago: Cricket Books


Faglige mål (jf. læreplanen)
• læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
• deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder
• præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
• udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
• analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof:
• et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
• moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra Spanien og andre spansksprogede områder
• historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
• centrale samfundsmæssige og regionale forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
• aktuelle forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Día de Muertos

Et kort temaforløb om Día de Muertos, hvor vi lærte lidt om højtiden i Mexico, traditionerne knyttet dertil og så "Coco".

Derudover var det særlige, at vi med øvrige 2g-spanskhold udsmykkede en af skolens sale med altre for kendte spansktalende afdøde personer og informationer om disse og dagen.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Portafolio (1. opdatering) 06-11-2023
Delprøve 1: Coco y Día de Muertos 09-11-2023
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Las pandillas en El Salvador (eksamen)

Indhold:
I dette forløb fik holdet gennem blandt andet indledende gruppearbejde både et indblik i landet El Salvador og dets historie samt i de store transnationale bander MS 13 og Barrio 18. På den måde blev sammenhængen mellem landets historie, aktuelle samfundsforhold og bandernes opståen og udbredelse synlig, og eleverne fik et nyt syn på nogle af årsagerne til, at bandekriminalitet fylder så meget såvel i El Salvador som i andre dele af Latinamerika. De parallelle forhold, der i et vist omfang gør sig gældende i andre lande, blev visualiseret gennem filmen ”Sin nombre”, der udspiller sig i Honduras y Mexico. Derudover blev emnet aktualiseret gennem de nyheder, der lige pt. fortæller om præsident Bukeles hårde indsats over for bandekriminaliteten (’la mano dura’), som betyder, at tusindvis af bandemedlemmer OG formodede bandemedlemmer sidder fængslet i landet. Det har nedbragt kriminalitetsraten væsentligt, men strider samtidigt mod basale menneskerettigheder, og udgør derfor også en problematik – den kom vi dog kun kortvarigt omkring.


Grammatik (primært fokus):
• Præteritum og imperfektum
• Hitverber (i præsens, nærfremtid, perfektum og udvidet tid)

Der var gennem forløbet også et væsentligt fokus på billedbeskrivelse med inddragelse af relevant og simpel grammatik samt emnespecifikt ordforråd. Det centrale ordforråd for emnet blev udvidet løbende og findes i store træk her (foruden øvrige hitverber):

Apoyar – ayudar – calle – causar – controlar - detener /ie/ - drogas - guerra civil – inseguridad - la mano dura – marero – mara – matar – oportunidad – pandilla – pandillero – pobre – pobreza – policía – secuestrar – violencia – violento – tatuaje - tener miedo (de) – entrar – salir – cárcel, prisión

Kernetekster:
- Susan Desezar: En la pandilla somos familia (i-bog). Systime, 2023, p. 124 (titel: "El tema de violencia tiene muchas raíces")
- Film: Sin nombre (2009, instrueret af Cary Fukunaga)
- Paul Klitnæs: Spontant spansk. Systime, 2007

Supplerende materiale:
- Tekst A til delprøve 1 og 2 om "Adolescentes pandilleros" - ekspertinterview
- Yans Felippe Geckler Medina og Malene Rykær: Entras si quieres y sales si puedes. Udenrigsministeriet 2006 (en kort dokumentar om bandemedlemmer i Honduras)
- Udsendelse af Horisont: "Børnene på dødstoget", DR1, 2014
- La Mara - "Niño de la calle" (sang til lytteøvelse, https://www.youtube.com/watch?v=Uqz_8tCWzoc)

Faglige mål (jf. læreplanen)
• forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
• læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
• deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
• præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
• udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
• analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
• perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og kulturforhold
• benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.


Kernestof:
• et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation (gennem hitverber og billedbeskrivelse)
• et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
• grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning, herunder morfologi, syntaks, fonetik og pragmatik
• moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra Spanien og andre spansksprogede områder
• historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
• centrale samfundsmæssige og regionale forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
• aktuelle forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
• fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Delprøve 1 - pandilleros adolescentes 07-12-2023
Delprøve 2 - las pandillas 17-12-2023
Portafolio (2. opdaterering) 17-01-2024
Hitverber (uden hjælpemidler) 02-02-2024
Descripción de fotos 16-02-2024
Genaflevering - Descripción de fotos 05-03-2024
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 México - un país de grandes contrastes

Indhold:
I dette forløb om Mexico, et land med store kontraster, blev vi klogere på kontrasterne inden for verdens største spansktalende land. Vi startede med at italesætte kultur, herunder et blik på vores egen, med inddragelse af begrebet ”cultural iceberg”, hvor der skelnes mellem synlig og usynlig kultur. Vi talte i den forbindelse også om fordomme og stereotyper for at blive bevidste om, at de fylder meget hos os, og at vi også inden et større kendskab til Mexico, har nogle forestillinger om landet. I de indledende moduler lærte vi derefter lidt om landet generelt, samfundet og fik gennem en kort video set de mange ting, som Mexico indeholder, herunder den smukke natur. Vi fortsatte derefter med at lære om kunstneren Frida Kahlo for at forstå sammenhængen mellem hendes liv og kunst og hvorfor hun er et ikon i hele verden. Mexicos farverige kultur, som Frida også repræsenterer, kender eleverne også fra "Día de Muertos", som vi havde et kort tema om i efteråret. Til sidst fik vi et indblik i landets skyggesider ved at fokusere på el machismo og de frygteligt talrige kvindedrab. Under dette sidste tema tog vi et kort blik på el reggaetón, hvor vi med udgangspunkt i musikvideo og sangtekst reflekterede over, om denne musikgenre er problematisk.

Grammatik (primært fokus):
• Præteritum og imperfektum (fortsat)
• Nægtelser
• Præpositioner + præpositionsformer af de personlige pronominer
• Passiv-konstruktioner*:
   • ’Se’
   • Ser + participium (+ por)   

*Ift. denne del af grammatikken blev holdet delt op i to, så man enten kunne repetere basalt grammatik, eller man kunne vælge at lære denne nye grammatik. På den måde blev der differentieret lidt af hensyn til de forskellige faglige niveauer.


Kernetekster:
- Julie Højgaard & Sigrid Østergaard & Silvia Becerra Bascuñán. Viva la Vida. LR Uddannelse. 2018, s. 180-185, 188, 199-207
- Kristina Pilmark & Rikke Olsen: Mosaico méxicano. Gyldendal, 2016, s. 96-98
- Et afsnit af BBC-dokumentaren "Becoming Frida Kahlo (2023)", DR1, 2024: https://www.dr.dk/drtv/serie/frida-kahlo_419749
- https://elsexo.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=153 (introduktion til El reggaetón)
- Udsendelse: Horisont: Sæson 2022 – Mexicos kamp mod kvindemord | DRTV (link: https://www.dr.dk/drtv/se/horisont_-mexicos-kamp-mod-kvindemord_330361)

Supplerende materiale:
- https://www.youtube.com/watch?v=QFhsthU6-ZY (turistrettet præsentation af Mexico)
- https://www.youtube.com/watch?v=woP0v-2nJCU (præsentation af “cultural iceberg”)
- https://www.youtube.com/watch?v=DCjZoKBQKy8 (præsentation af Frida Kahlo på spansk)
- Sange:
   - Cali y El Dandee: ”La muda”
   - Julieta Venegas: ”Mujeres”


Faglige mål (jf. læreplanen)
• forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
• læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
• præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
• udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
• analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
• perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og kulturforhold

Kernestof:
• et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
• moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra Spanien og andre spansksprogede områder
• historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
• centrale samfundsmæssige og regionale forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
• aktuelle forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Delprøve 1 om "La reina del tequila" 12-04-2024
Delprøve 2 - el sector del tequila en México 01-05-2024
Portafolio (3. opdatering) 21-05-2024
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 España en guerra y dictadura

Indhold:
I dette forløb har eleverne fået en introduktion til Den spanske borgerkrig; hvad gik forud for krigen? Hvilke politiske mål og værdier bandt hver af de to sider sammen? Hvordan blev krigens forfærdelige hændelser udtrykt gennem kunsten? Hvad fulgte efter krigen? For at få et indblik i dette læste eleverne om krigen samt den efterfølgende periode på spansk, de læste uddrag af partiprogrammer og de analyserede Picassos Guernica. Derudover så vi filmen ”La lengua de las mariposas”, som vi analyserede og fortolkede ud fra den historiske ramme. Afslutningsvist så vi kort på, hvilke spor krigen har sat på nutidens Spanien, herunder omkring de stjålne børn.


Kernetekster:
- Anny Holmgaard og Sabine Dafcik (2021). Vamos a los temas, s. 24-26 (afsnittene ”La Guerra Civil (1936-39)” og “La época de Franco”)
- ”La lengua de las mariposas” (1999), instruktør: José Luis Cuerda

Supplerende materiale:
- PowerPoint med en masse informationer på dansk om tiden, der ledte op til krigen, selve Den spanske borgerkrig og dens konsekvenser
- Fordelt mellem eleverne (de arbejdede med én af ’los dos bandos’):
   • Falangens principprogram/26 puntos de la falange española
   • Den spanske republiks forfatning/La constitución de la república española
   • Birgit Tengberg og Elisabeth Laursen (2002). Galería, skemaet fra s. 43 og ”Las dos
     Españas” på s. 44
- ”Spaniens stjålne børn” fra Horisont, DR1, 2014


Faglige mål (jf. læreplanen)
• forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
• præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
• udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
• analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
• perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og kulturforhold
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder


Kernestof:
• et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
• moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra Spanien og andre spansksprogede områder
• historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
• centrale samfundsmæssige og regionale forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 El mundo de Almodóvar (eksamen)

Indhold:
I dette forløb startede vi med en introduktion til La Movida Madrileña som en kulturel eksplosion, der udsprang i Madrid, efter Francos diktatur, hvor Almodóvar var en af de vigtigste kunstnere og repræsentanter for den nye bevægelse. På den måde fik vi også bundet vores forgangne forløb om Den spanske borgerkrig (La guerra civil) sammen med transitionsperioden (La transición) fra diktatur til demokrati, hvor La Movida starter og spanierne begynder at føle sig mere frie og kan gøre de ting, der før var forbudt. Vi har arbejdet med Almodóvars film med udgangspunkt i en analyse af filmen "Todo sobre mi madre" samt læsning af en scene derfra. Eleverne har desuden set og præsenteret forskellige Almodóvarfilm i grupper. Vi har arbejdet med typiske temaer i filmene og med Almodóvars specielle stil.

Kernetekster:
- Filmen “Todo sobre mi madre” (Almodóvar, 1999)
- Scene 1 fra drejebogen til "Todo sobre mi madre"
- Forskellige Almodóvar-film fordelt mellem eleverne, som de har lavet gruppepræsentationer på spansk om (de har set enten: Mujeres al borde de un ataque de nervios, !Átame!, Volver, Madres paralelas, Julieta eller Hable con ella)

Supplerende materiale:
- ¿Qué es la Movida madrileña? (kort tekst fra grundbogen ”Viva la Vida” af Østergaard, Becerra Bascuñán, og Højgaard)
- Afsnittene ”La transición” og ”La movida madrileña” fra bogen “Sin prisa pero sin pausa” af Nørgaard, Liebana og Clausen, 2016)
- Alaska: ¿A quién le importa?
- ”Pedro Almodóvar – director de cine” (tekst om Almodóvar og hans film)
- Kort video om “La Mujer Protagonista - El Cine de Pedro Almodóvar” https://www.youtube.com/watch?v=-39Q_tiz460

Faglige mål (jf. læreplanen)
• forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
• læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
• deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
• præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
• analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
• perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og kulturforhold


Kernestof:
• et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation (gennem hitverber og billedbeskrivelse)
• et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
• moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra Spanien og andre spansksprogede områder
• historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
• centrale samfundsmæssige og regionale forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
• aktuelle forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Latinos en Estados Unidos (eksamen)



Indhold:
Forløbet bygger videre på tidligere forløb om immigrationen fra Latinamerika til USA. Vi har arbejdet med kulturmødet og livet som bikultural og indocumentado i USA.
Vi har arbejdet med teksten om Sofia Campos og set arbejdet med aktuelle nyhedsklip  fra Trump om hans udvisninger af illegale migranter.
Gennem arbejdet med  "La misma luna" har eleverne fået indblik i livet som illegal, og vi har arbejdet med personkarakteristik.
Vi har arbejdet med begreberne hispano, Latino, Chicano.

Grammatik:
Træning af verbalperifraser
Repetition af Præteritum og imperfektum
Repetition af verbernes bøjninger i præsens, nærfremtid, perfektum og udvidet tid

Vi har trænet chunks til mundtlig og skriftlig billedbeskrivelse til fotos fra Bajo la misma Luna og emnespecifikt ordforråd.
Vi har lavet to afleveringer om temaet

Kernetekster:
- Tekst fra Retratos Latinos en California:  Sofia Campos
-Sang: Pobre Juan
- Film: Bajo la misma luna (spillefilm)

Supplerende materiale:
(2) ¿Realmente podría Trump deportar a un millón de migrantes indocumentados tal y como propone? - YouTube
Hispanic, Latino, Spanish, or Chicano?
Así es la CULTURA CHICANA en LOS ANGELES 🇺🇸 ¡DISCRIMINADOS en su PROPIO PAÍS!
(2) EL CORRIDO DE EL CHICANO! - El Chueko DeCalifornia (Official Music Video) - YouTube




Faglige mål (jf. læreplanen)
• forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
• læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
• deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
• præsentere og redegøre for emnet på  spansk
• udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
• perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og kulturforhold



Kernestof: som vi har berørt gennem arbejdet med temaet
• et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation (gennem verbalperifraser og billedbeskrivelse)
• et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
• grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning
• moderne ikke-fiktive tekster fra spansksprogede områder
• kulturelle og interkulturelle forhold
• centrale samfundsmæssige forhold
• aktuelle forhold i Spansktalende lande
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Los jóvenes españoles (eksamen)


Læringsmål:
- at få kendskab til de vilkår unge spaniere møder
- at få kendskab til forskelle og ligheder mellem livet som ung i Spanien og Danmark
- at kunne tale om emnet på spansk og opbygge et ordforråd om emnet.
- at få kendskab til spanske unges situation i dag og deres udfordringer med at blive uafhængige af deres forældre.


Fagligt indhold:
- Botellón og festkultur i Spanien
- sammenligning af festkultur og ungdomsliv i Danmark
-  los ninis og nogle sociale gruppers begrænsede muligheder for job, uddannelse og uafhængighed af familien
- ungdomliv udfra serien Elite

Sprogligt:
Fokus har været på mundtlighed og træning af både alment ordforråd og specifikt ordforråd til emnet.
- expresar opnion
- hablar de un texto
- ordforråd om emnet
- gambitter
- repetition af modalverber
- repetition af pronominer
-personkarakteristik af personer fra Elite
- mundtlige interviews

Materiale:
Los jóvenes pobres con esperanza - fra ebogen: un mes en Málaga
Lo mejor de España | fra ebogen: El Sur
A favor o en contra el botellón.
Los jóvenes españoles bebemos mucho, pero sabemos controlarlo.
ebogen: https://espanaenlacalle.systime.dk/?id=138

Vi har arbejdet ekstensivt med disse aktuelle artikler;
https://www.elperiodico.com/es/sociedad/20230912/17-jovenes-ninis-espana-estudian-91957184
https://es.euronews.com/business/2024/05/01/quienes-son-los-ninis-los-jovenes-que-ni-estudian-ni-trabajan





Videomateriale:
Reglas y normas - https://urplay.se/program/177840-pregunta-ya-reglas-y-normas
Élite 1 afsnit - netflix.com
Independizarse, el reto de los jóvenes españoles ante el encarecimiento de la vida en
https://www.youtube.com/watch?v=ZVOWM9M9vFg
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Tilladte hjælpemidler

Tilladte online-hjælpemidler til eksamen:

https://www.ordbogen.com/da/
https://app.minlaering.dk/bog/4
https://www.unmesenmalaga.com/
https://spanskgrammatik.dk/oversigt.html - OBS: du må ikke springe fra denne side til andre relaterede hjemmesider, der ikke er tilladte. Du må kun trykke på de grammatiske emner.
Spontant Spansk: https://sps.systime.dk/ (eller som fysisk bog)
Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer