Holdet 2022 SP2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Aalborg Katedralskole
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Karen Kirk Pedersen, Line Cecilia Ejsing
Hold 2022 SP2 (1g SP2, 2g SP2, 3g SP2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 España
Titel 2 Twin school - Argentina
Titel 3 Hispanos en Los Estados Unidos (+ FF1)
Titel 4 Día de Muertos
Titel 5 Chile y el golpe militar (Eksamen)
Titel 6 Memoria y Olvido en España
Titel 7 Ecocidios en Amazonas
Titel 8 Hitverber
Titel 9 Chile y el estallido social
Titel 10 Aspectos de género (Eksamen)
Titel 11 España en guerra y dictadura (Eksamen)
Titel 12 Pedro Almodóvar y la movida madrileña (Eksamen)
Titel 13 Latinos en Estados Unidos (Eksamen)
Titel 14 Revisión
Titel 15 Digitale hjælpemidler
Titel 16 Forløb#2

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 España

1. Titel: España (begynderundervisning)


2. Indhold

2.1 Kernestof:
- Julie Højgaard & Sigrid Østergaard & Silvia Becerra Bascuñán. Viva la Vida. LR Uddannelse. 2018, s. 17-108.

2.2 Supplerende stof:
- (Video): Agustin Iruela (2016): ”Feria de abril”. https://www.youtube.com/watch?v=ECGULsP3ik4
- (Sang): BreakPresents (2007): “One semester Spanish Love song”. https://www.youtube.com/watch?v=ngRq82c8Baw&t=2s
- (Video): Loterías y Apuestas del Estado (2020). “Anuncio Lotería de Navidad 2020”. https://www.youtube.com/watch?v=L5O7jrSCS1U&feature=emb_logo
- (Video): El País (2020). “57342: EL GORDO de la LOTERÍA del NIÑO”.  https://www.youtube.com/watch?v=fws4uBJqaa0
- (Podcast): Speaking Spanish for Beginners (2021). “Reflexive Verbs in Spanish”.  https://www.listennotes.com/da/podcasts/speaking-spanish/reflexive-verbs-in-spanish-x3fp9Pd8mct/ (


3. Omfang

3.1 Modultal: 26 moduler af 90 minutter

3.2 Samlet antal sidetal: ca. 50 sider


4. Særlige fokuspunkter (kompetencer, læreplanens mål, progression)

Dette første forløb på elevernes studieretningshold har haft til formål at give eleverne en introduktion til Spaniens kultur, samfund og historie og det relaterede emnespecifikke ordforråd om f.eks. mad, geografi, sprog, fritidsinteresser, tøj, farver, familie osv. Derudover har forløbet introduceret eller repeteret den grundlæggende grammatik. En del af holdet havde ikke haft spansk i grundforløbet, hvorfor alle grammatiske emner blev gennemgået på ny for nogen – dette dog med nyt ordforråd, da begyndersystemet var et andet i grundforløbet.

Desuden har forløbet haft fokus på mundtlig præsentation og samtale, for at eleverne skulle lære hinanden at kende – f.eks. gennem præsentationer og billedbeskrivelser af selfies og vejrbilleder samt små samtaleøvelser om både deres eget liv og teksternes indhold.

For at fremme elevernes sproglige bevidsthed har læsning af tekster som oftest været forbundet med et fokus på en særlig udtaleregel eller grammatisk regel.

For at træne skriftlighed har eleverne hjemme og ved omlagt skriftlighed skrevet et postkort og lavet en delprøve 1-lignende opgave (dog med hjælpemidler).

Størstedelen af forløbet blev gennemført virtuelt, og i denne forbindelse har vi desuden arbejdet med podcasts og videoer samt gåture med billedopgaver for at træne lytteforståelse, repetere grammatik samt træne alment ordforråd.

Som et led i projektet Creative Language Lab har vi arbejdet med stemmegenkendelse i Google Docs ved oplæsning af elevproducerede dialoger. Derudover har vi arbejdet med andre digitale værktøjer såsom Minlæring, Quizlet og Duolingo.

Herudover har vi indgået et samarbejde med 1.g-klasser fra tre andre gymnasier på portalen eTwinning, hvor eleverne har skrevet præsentationer af sig selv og deres fritidsinteresser – samt læst de andre elevers præsentationer. Formålet har dels været at træne skriftlighed, ordforråd og grammatik, dels at motivere eleverne ved at give dem en anden målgruppe end læreren.


5. Væsentligste arbejdsformer

Forløbet er primært gennemført som virtuel undervisning, og arbejdsformerne har varieret mellem klasseundervisning og individuelt arbejde samt par- og gruppearbejde med kortere og længere varighed.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Una tarjeta postal 18-12-2022
Carta desde Frigiliana 07-02-2023
Lista de palabras - España 05-03-2023
Twin school: Presentación en inglés 26-03-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Twin school - Argentina

UV-beskrivelse: Twin school - Argentina


Titel: Twin school - Argentina

Kernestof:
- (tekst) El País de Mariángeles: Argentina. Tekst fra bogen “La identidad contrastada”, https://laidentidadcontrastada.systime.dk/?id=130
- (tekst) Mariángeles de Argentina. Tekst og opgaver fra bogen “La identidad contrastada”, https://laidentidadcontrastada.systime.dk/?id=130
- (dokumentar) Afsnit fra dokumentaren ”Streetfood Latinoamérica – Argentina”, Netflix https://www.netflix.com/watch/81177682
- (tekst) “Lo malo y lo bueno de Argentina”, i: Retratos Argentinos, Dorthe Svendsen (2012), s. 9-10
- (tekst på dansk) “El idioma”, i: Retratos Argentinos, Dorthe Svendsen (2012), s. 20
- (tekst på dansk + ordforråd) ”Argentinismos”, i: Retratos Argentinos, Dorthe Svendsen (2012), s. 21
- (tekst på dansk/argentisk) ”La cocina argentina”, i: Retratos Argentinos, Dorthe Svendsen (2012), s. 22
- (dokumentar) “Fodbold er Gud” (2010), af Ole Bendtzen https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000000342/fodbold-er-gud

Supplerende materiale:
- Udvekslingsskolens instagram-profil: Secundaria 2 Coronel Dorrego, https://www.instagram.com/ees2cdorrego/?igshid=YmMyMTA2M2Y
- Udvekslingsskolens Facebook-profil: Secundaria 2 Coronel Dorrego, https://www.facebook.com/profile.php?id=100063959596737&mibextid=ZbWKwL
- Google StreetView af byen Coronel Dorrego
- Webquest om Argentina

Omfang
· 11 moduler af 90 min. varighed

Særlige fokuspunkter
· kompetencer, læreplanens mål, progression)

Dette forløb havde som omdrejningspunkt et ”Twin school”-projekt i samarbejde med en skoleklasse i Argentina. Formålet var at skabe større motivation og variation i sproglæringen, at styrke elevernes interkulturelle kompetence samt at få indsigt i Argentinas kultur og aktuelle samfund.

Forløbet blev indledt med en webquest om Argentina, hvor eleverne skulle præsentere basale fakta om landet på spansk ud fra noter for at træne fri mundtlighed.

Twin school-projektet bestod af tre aktiviteter: 1) Et brev på engelsk fra os, og et brev på spansk fra dem, 2) En besvarelse af deres brev på spansk og afslutningsvis 3) produktion af en vlog på spansk (og engelsk) af dem selv og skolen. Undervejs skulle eleverne skrive deres (spansk) manuskripter for at træne skriftlighed, og disse skulle suppleres af grammatiske kommentarer for at øge sprogbevidstheden. Vi lavede processkrivning undervejs samt efterbehandling i deres portefølje.

Desuden læste vi om landet og et eksempel på en ung persons historie i tekster fra ”La identidad contrastada”. Undervejs lavede vi både intensiv læsning med fokus på især brugen af ser/estar og ekstensiv læsning med fokus på generel forståelse. Desuden blev læsningen supplereret med øvelser om dativstyrende verber.

Undervejs trænede vi billedbeskrivelse måde mundtligt og skriftlighed ved at finde billeder fra vores samarbejdsskoles instagram- og Facebook-profiler samt ved at finde billeder på Google Streetview af området omkring skolen.

Vi havde i et modul besøg af to udvekslingselever fra Argentina, der holdt et oplæg om især geografi, mad, musik og sport samt svarede på spørgsmål. Derefter agerede de som hjælpelærere i besvarelsen af en række øvelser om mad og argentinsk.

For at træne især lyttefærdighed så vi et afsnit af Streetfood Latinoamérica om mad i Buenos Aires samt dokumentaren ”Fodbold er Gud”. I denne forbindelse trænede vi ordforråd på Quizlet og tog undervejs noter, hvilket efterfølgende blev brugt til samtale om det sete og billedbeskrivelse af screenshots med fokus på repetition af årets grammatik.

Væsentligste arbejdsformer
· Klasseundervisning, par/gruppearbejde, skriftligt arbejde.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Twin school: Responder la carta de la actividad 1 25-04-2023
Presentaciones de canciones 30-04-2023
Twin school - Actividad 2 (rettet) 01-05-2023
Twin school: Vlog en español e inglés 07-05-2023
Portafolio 14-05-2023
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 3 Hispanos en Los Estados Unidos (+ FF1)

Titel: FF1- Hispanos en Los Estados Unidos

Indhold
I dette forløb "Hispanos en Estados Unidos" skal eleverne have viden om historiske og aktuelle forhold vedrørende immigration fra Latinamerika til USA samt forholdene for hispanos bosiddende i USA i dag, så eleverne får indblik i denne regions samfundsforhold, historie, befolkning og kultur. Der vil bl.a. være fokus på at forstå årsagerne til immigrationen ved hjælp af begreber som push- og pull-faktorer, at få viden om de udfordringer, mange hispanos i USA oplever (f.eks. diskrimination), og at få mere indblik i nogle hispanos' såkaldte "dobbeltidentitet" eksemplificeret ved f.eks. brug af spanglish. Ovenstående emner vil vi arbejde med gennem både fiktive- og ikke-fiktive tekster.

Forløbet havde desuden til formål at forberede eleverne til at skrive en projektopgave om netop dette emne med følgende problemformulering:

Redegør kort for relevante forhold ved hispanos i USA - fx historisk immigration fra Latinamerika til USA, push- og pull-faktorer samt statistik om bl.a. årsagen til det stigende antal hispanos samt deres status, oprindelse, sprog, beskæftigelse og geografiske placering.

Analysér og fortolk 2-3 digte/sange fra materialebanken med fokus på poeternes/sangskrivernes fremstilling af livet som hispano i USA.

Diskutér med afsæt i ovenstående samt 1-2 artikler (gerne fra materialebanken), hvordan hispanos forandrer USA.

Efter opgaveskrivningen skulle eleverne mundtligt præsentere deres resultater i en vodcast. I denne skulle de også reflektere over de anvendte metoder, herunder deres svagheder og styrker, med udgangspunkt i Den Videnskabelige Basismodel.

Undervejs i forløbet supplerende vi projektarbejdet mundtlige øvelser på spansk relateret til emnet - men også øvelser knyttet til deres studietur til et spansktalende land såsom billedbeskrivelse, rollespil og referat med benspænd.

Med hensyn til regulere opgaver i skriftlig spansk, har eleverne lavet en delprøve 1 om en af kernesteksterne, og afslutningsvis skulle de skrive et referat af deres projektopgave på spansk med benspænd.

Kernetekster:
Alle sidetallene henviser til følgende bog:
- Viva la Vida. Østergaard, Sigrid, Becerra Bascuñán, Silvia og Højgaard, Julie.

- Los Hispanos en Estados Unidos, s. 116-118
- La historia de Astrid, s. 119
- ¿Hispano, latino, chicano o americano?, s. 124
- Spangilsh, s. 125
- Textos en Spanglish, s. 125 (herunder digtet En el barrio af Alurista og uddrag af digtet Soy Joaquín/I am Joaquin af Rodolfo Gonzales.
- La historia de María, una inmigrante mexicana, s. 156
- Lin-Manuel pide ayuda para Puerto Rico, s. 164-165

- Artikel: El impacto de la comunidad hispana en Los Estados Unidos (2021) Impacto, https://www.impactomedia.com/region/el-impacto-de-la-comunidad-hispana-en-los-estados-unidos/

Supplerende materiale:
- Realistekst på dansk: USA, s. 111-115.
- Video: Latino or Hispanic, https://www.youtube.com/watch?v=5RN9DQMrgSg
- Video: Latinos are not all the same: https://www.youtube.com/watch?v=kTkxZ18yldc&t=362s
- Video: Español de supervivencia para vacaciones. Conversación inicial, https://www.youtube.com/watch?v=o9PVemKoYEY
- Video: Español para viajar, https://www.youtube.com/watch?v=HS1AT2YnFDI
- Video: Español para viajeros, https://www.youtube.com/watch?v=ZnLOTzMb34I

Omfang
18 moduler af 90 minutters varighed

Særlige fokuspunkter

Faglige mål (jf. læreplanen)
̶ læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder
̶ præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
̶ udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
̶ analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Med hensyn til progression arbejdede vi sammen om alle teksterne under "kernestof", mens eleverne selvstændigt i grupper skulle bearbejde materialet angivet under "materialebank/supplerende".

Væsentligste arbejdsformer
- Klasseundervisning, projektarbejdsform, skriftligt arbejde supplereret med mundtlige øvelser på både dansk og spansk.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Chile y el golpe militar (Eksamen)

Titel: Chile y el golpe

Indhold + Særlige fokuspunkter
Forløbet har givet eleverne indsigt i udvalgte del af Chiles historie, kultur og samfund med fokus på tiden op til og under militærkuppet i Chile i 1973. Derudover har de fået viden om livet under Pinochets diktatur og kort behandlet arven derfra i det aktuelle samfund. Fokus har selvfølgelig væres på læsning og lytning af tekster på spansk, men for at styrke elevernes viden om emnet har vi læser tekster på dansk – bl.a. Dansk Institut for Torturs artikelserie ”For 50 år siden fandt et blodigt kup til stede i Chile”.

Ordforrådstilegnelse har også været i fokus – både emnespecifikt ordforråd bl.a. Quizlet, delprøve 1-lignende opgaver og skriftlige opgaver med benspænd samt alment ordforråd gennem bl.a. lege og billedbeskrivelser, hvilke også har styrket elevernes samtalefærdigheder.

Læseforståelse har vi trænet gennem intensiv og ekstensiv læsning samt rollelæsning af både lettere korte tekster tilpasset til deres niveau og autentiske tekster i form af bl.a. drejebogen til Machuca, Antonio Skármetas novelles La Composición og et interview med Isabel Allende. Undervejs har vi øvet at præsentere et referat af en tekst mundtligt vha. bl.a. samtalekort og små whiteboards med noter.

Træning af samtalefærdighed, mundtlig præsentation og redegørelse af en kendt problemstilling er trænet gennem CL-strukturerer samt gruppefremlæggelser.

Hvad angår grammatik, har vi haft fokus på repetition men derudover introduceret direkte og indirekte objektspronomener samt aspekt (de to datider).

Ikke relateret til emnet har vi for at træne mundtlig præsentation og lyttefærdighed kørt et projekt, hvor 1-2 elever i starten af hvert modul præsenterer en spansksproget film eller serie samt kommenterer selvvalgt grammatik fra traileren eller en scene.


Kernestof (ca. 60 sider + ca. 40 "siders" film = ca. 90 sider)
- (Film): Wood, Andrés. Machuca. 2005.
- (Drejebog): Clausen, Inge Magrethe. Machuca. Gyldendal. 2006, s. 8-47.
- (Sang): Jara, Víctor. Las casitas del Barrio Alto. 1971. I: Berg Jakobsen, Christina og Jette Sindbjerg Martinsen. Retratos Chilenos. Gyldendal. 2015, s. 101-103.
- (Novelle): Skármeta, Antonio (1980). “La Composición”.
- (Tekst): Nicolás de Chile. I: Riismøller, Pablo og Ole Mikkelsen. La Identidad Contrastada. Gyldendal. 2020. https://laidentidadcontrastada.ibog.gyldendal.dk/?id=137
- (Interview): Vivir bajo el régimen de Pinochet: "El día que enterramos nuestra libertad".  Amistía Internacional. 11.09.2013. https://www.amnesty.org/es/latest/news/2013/09/life-under-pinochet-isabel-allende-day-we-buried-our-freedom/

Supplerende materiale (ca. 10 sider)
- (Dokumentar). DR2 (2001). ”Salvador Allendes sidste timer”. https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=8&pageSize=6&search=chile&orderby=title&SearchID=c8ce1d5e-44f1-4d51-adc9-2710e5a313f6&index=6
- (Video): BBC Mundo (2003): “4 razones que explican por qué el golpe del 11 de septiembre de 1973 es tan emblemático”. https://www.youtube.com/watch?v=HvQSFx0VeW0
- (Video): CNN en español (2003): ” Así fue el golpe de Estado en Chile y la dictadura de Pinochet” https://www.youtube.com/watch?v=eCljFWBUPAo
- (Tekst): Clausen, Inge Magrethe. Machuca. Gyldendal 2006. Information om den historiske kontekst på dansk. I: Clausen, Inge Magrethe. Machuca. Gyldendal. 2006, s. 65-75.
- (Hjemmeside): Ministerio de las Culturas, las Artes y el Patrimonio Gobierno de Chile (2023). “"Conmemoración 50 años del Golpe de Estado”. https://50.cl/
- (Video): Paula Larrain fortæller (2012). His2rie. Frydenlund.  https://www.youtube.com/watch?v=VQJOSoFGXDI
- (Video): Juan Jorge Vega fortæller (2012). https://www.youtube.com/watch?v=h8NCCv_71XI
- (Video): Waldo Salomon fortæller (2012). His2rie. Frydenlund. https://www.youtube.com/watch?v=x5S3nT2t66g&t=2s
- (Artikelserie): DIGNITY (2023). ”For 50 år siden fandt et blodigt kup sted i Chile”. https://dignity.dk/chile/

Omfang
- Ca 20. moduler af 90 minutters varighed.

Væsentligste arbejdsformer
- Klasseundervisning, par- og gruppearbejde samt skriftligt arbejde.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Delprøve 1 (Machuca) 05-12-2023
Delprøve 2 (Machuca) 13-12-2023
Delprøve 1 (Nicolás de Chile) 05-02-2024
Delprøve 2 (Nicolás de Chile) 11-02-2024
Presentaciones de películas/series 16-02-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Memoria y Olvido en España

Titel: Memoria y Olvido en España

Indhold

Kernestof:
- (Artikel): ”Francisco Franco: El dictador que sigue vivo medio siglo después de su muerte”. I: Kloch, Kasper og Tønner, Martin (2019). ”España en la calle. 15 historier om Spanien i dag fortalt fra gadeplan.” https://espanaenlacalle.systime.dk/?id=146
- (Artikel): ”Fosas comunes. Entre cráneos y huesos: "Lloro cuando encuentro juguetes". I: Kloch, Kasper og Tønner, Martin (2019). ”España en la calle. 15 historier om Spanien i dag fortalt fra gadeplan.” https://espanaenlacalle.systime.dk/?id=148
- (Artikel): “Así es ‘El silencio de otros’, el documental sobre los crímenes del franquismo”
https://elpais.com/cultura/2018/10/28/actualidad/1540760973_745015.html
- (Portræt): “Maider del País Vasco”. I: Albertsen, Dan (2010). “Gente que cuenta”.

Supplerende materiale:
- (Tekst på dansk): ”Fortidens spøgelser: Franco, borgerkrigens sår og kampen om historien.” I: Kloch, Kasper og Tønner, Martin (2019). ”España en la calle. 15 historier om Spanien i dag fortalt fra gadeplan.” https://espanaenlacalle.systime.dk/?id=133
- (Dokumentar): DR Horisont (2014). ”Spaniens stjålne børn”. https://mitcfu.dk/mm/player/?copydan=011401062155
- (Video): ”Los restos de Franco salen del Valle de los Caídos 43 años después.” https://www.youtube.com/watch?v=7LaUxf3zdfY
- (Artikel på dansk): Westphal, Sille (2018). “24. september: Franco og Glemslens pagt.” Politikken.
- (Video). “Un abogado demanda a 38 alcaldes por mantener símbolos franquistas en sus calles”. https://www.youtube.com/watch?v=NldfMHoX8EA
- (Video): “Exhuman decenas de cadáveres de fosas comunes de la dictadura española”
https://www.youtube.com/watch?v=RqHM6PtrxxI
- (Artikel på dansk): “ Ofre for Francos regime skal begraves igen”, https://www.dr.dk/ligetil/udland/ofre-francos-regime-skal-begraves-igen#!/

Omfang
- 7 moduler af 90 min. varighed

Særlige fokuspunkter
Forløbets omdrejningspunkt er dokumentaren ”El Silencio de Otros”, som vi så i forbindelse med CPH:DOX’s dokumentarfilmfestival. Fremvisningen blev efterfulgt af et oplæg af lektor i spansk og latinamerikansk kultur, Hans Lauge.

Forløbet indledtes med et overblik over Spaniens historie fra borgerkrig til diktatur og demokrati med fokus på især El Pacto del Olvido og La Lay de Memoria Histórica. Derudover har vi læst og set vider om Francos tilstedeværelse i det aktuelle Spanien i form af symboler i gadebilledet samt situationen vedrørende El Valle de los Caídos. Emner som massegrave og de stjålne børn er også blevet behandlet ved hjælp af tekster, videoer og billeder.  

Som optakt til biografturen læste vi en anmeldelse af filmen, trænede ordforråd samt lavede billedbeskrivelser mundtligt af klip fra filmen.

Skriftligt arbejdede eleverne med el delprøve 1 med fokus på det, de i årets løb har haft udfordringer med.

Forløbet blev afsluttet med at læse om Baskerlandet og deres situation under Franquismen, da en del af eleverne skulle på udvekslingstur til Pamplona.

Væsentligste arbejdsformer
Klasseundervisning, par- og gruppearbejde samt individuelt arbejde.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Betal for biograftur 17-03-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Ecocidios en Amazonas

Titel: Ecocidios en Amazonas


Indhold

"Miljøadvokat i Ecuadors Amazonas: "Der er brug for en lov, der straffer forbrydelser mod naturen". 12.03.2023
https://podcasts.apple.com/us/podcast/milj%C3%B8advokat-i-ecuadors-amazonas-der-er-brug-for-en/id1538789494?i=1000616151078 (27 min.)

"Ecocides i Ecuador - olien i jorden og ønsket om at leve moderne, men i pagt med naturen".
https://podcasts.apple.com/us/podcast/sommerudsendelse-ecocides-i-ecuador-olien-i-jorden/id1645071327?i=1000624835199 (35 min.)

”Kampen mod olie og minedrift”: https://samfundsfag.gyldendal.dk/spot-paa/verden-omkring-os/kampen-mod-olie-og-minedrift

”Naturen får rettigheder”: https://samfundsfag.gyldendal.dk/spot-paa/verden-omkring-os/naturen-faar-rettigheder



Omfang
- 2 moduler af 90 min. varighed


Særlige fokuspunkter

Dette mini-forløb havde til formål at give eleverne indsigt i økomord i Ecuador. Vi fik på skolen mulighed for at få besøg af journalisterne bag podcasten "¿Qué pasa? – Podcasten om Latinamerika", der holdt et foredrag om emnet med bl.a. videoer af interview af lokale miljøforkæmpere.

Som forberedelse til foredraget skulle eleverne læse eller lytte til artikler/podcasts om emnet og skrive et referat på spansk ud fra en række nyttige vendinger, de vil kunne bruge til mundtlig eksamen.


Væsentligste arbejdsformer
Forløbet er gennemført som et moduls asynkron virtuel undervisning efterfulgt af et moduls foredrag.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Virtuel (asynkron) undervisning om Ecocidio 14-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Hitverber

Titel: Los verbos hit

Indhold
- Klitnæs, Paul (2024). "Spontant Spansk". Systime. https://sps.systime.dk/

Omfang
- 11 moduler af 90 min. varighed

Særlige fokuspunkter
Dette afsluttende forløb i 2.g har til formål at repetere det grundlæggende inden for spansk grammatik med fokus på hitverbernes betydning, bøjning i præsens og de to datider samt deres anvendelse i verbalperifraser.

Derudover har forløbet som særligt fokuspunkt at styrke elevernes mundtlighed. Forløbet indeholder en del samtaleøvelser fx fra Spontant Spansk samt om billedbeskrivelse, kreative lege med fx nyttige vendinger med brug af hitverber, quiz og byt og brætspil med hitverberne. Som et led i dette afsluttedes forløbet med en individuel prøve i billedbeskrivelse med brug af hitverberne samt produktion af en video med undertekster i grupper, hvor de skulle bruge alle hitverberne.

For at signalere vigtigheden af opbyggelsen af et passivt ordforråd inden for hitverberne afholdes en skriftlig prøve med bl.a. bøjning og oversættelse.

Væsentligste arbejdsformer
Klasseundervisning, gruppearbejde og individuelt arbejde.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
2g SP2 - Prøve i hitverberne 30-04-2024
2g SP2 - Prueba oral (Fotos) 15-05-2024
2g SP2 - Minlæring - De to datider 19-05-2024
2g SP2 - Portafolio 19-05-2024
Video en grupos con los verbos "hit" 21-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Chile y el estallido social

Forløbet bygger videre på elevernes kendskab til Chile lige før og efter militærkuppet i 1973. Vi har talt om arven efter Pinochet og studenterprotesterne fra 2011 og frem til "El Estallido Social". Fokus har været på de unges protester mod et samfund med stor forskel på rig og fattig og om kampen for et godt og gratis uddannelsessystem. De fleste af teksterne er fra årskursus i spansk 2022.
Eleverne trænede lyttefærdighed ved at arbejde med dokumentaren, videoer og sange. Desuden var der fokus på billedbeskrivelse og mundtlighed i arbejdet med plakater og fotos fra demonstrationerne.
Eleverne lavede delprøve 1 og 2 fra årskurset i 2022.

Kernetekster:
- Documental: ”Mi País Imaginario” (2022), Patricio Guzmán. https://www.youtube.com/watch?v=Aivt4d5dAIU
- Artículo: “‘Chile despertó’: el legado de desigualdad desata protestas masivas” (2019), Amanda Taub, The New York Times. https://www.nytimes.com/es/2019/11/04/espanol/america-latina/protestas-sebastian-pinera.html
- Artículo: Autora de la foto más compartida del estallido social en Chile: “La imagen es de todos y habla por sí sola” (2019), Susana Hidalgo, The Clinic. https://www.theclinic.cl/2019/10/28/autora-de-la-foto-mas-compartida-del-estallido-social-en-chile-la-imagen-es-de-todos-y-habla-por-si-sola/
- Vídeo: “Un millón 200 mil personas en la "Marcha más grande de Chile" (2000), T13
https://www.youtube.com/watch?v=uLCp1SAZ3Qw
-Canción: Las Tesis: Un Violador en tu camino (Fra Maria Francisca Gavilán og Louise Friis Arfaoui: “El Sexo en proceso”, Columbus 2021.
- Canción: “Cacerolazo” (Fra spansklærerforeningens årskursus 2022, Ana Maria Contreras Green.)
- Teksterne til delprøve 1 og 2 fra Spansklærerforeningens årskursus 2022, Ana Maria Contreras Green: ”No tenemos miedo” og “Vivir y Sobrevivir en la ‘Aona Cero’”.

Supplerende materiale:
- Línea de tiempo: Gobierno de Chile en 1970-2022. Fra Spansklærerforeningens årskursus 2022, Ana Maria Contreras Green.
- Fotos: El estallido social. Fra Spansklærerforeningens årskursus 2022, Ana Maria Contreras Green.
- Pancartas y grafitis creativos. Fra Spansklærerforeningens årskursus 2022, Ana Maria Contreras Green.
- Información: ¿Quién es Gabriel Boric? Fra Spansklærerforeningens årskursus 2022, Ana Maria Contreras Green.


Omfang
- 12 moduler af 90 min. varighed
- Ca. 30-40 normalsider

Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
• forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
• læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
• deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
• præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
• udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
• perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og kulturforhold.

Kernestof:
• et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
• et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
• historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
• centrale samfundsmæssige og regionale forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
• aktuelle forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fotos de verano 18-08-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Aspectos de género (Eksamen)

Aspectos de género
Vi har arbejdet med forskellige undertemaer inden for emnet "El sexo en proceso". Hovedvægten er på stereotyper om kønsroller, Reggaetón,  kvinders rettigheder (især i forbindelse med abortproblematikken) samt forskellige kønsidentiteter. De fleste af teksterne er fra ibogen: Louise Friis Arfaoui og Maria Francisca Gavilán: "El sexo en proceso" fra forlaget Columbus 2021. https://elsexo.ibog.forlagetcolumbus.dk/?loopRedirect=1. Eleverne må tilgå ibogen under forberedelse.
Eleverne lavede gruppepræsentationer af Reggaetón-sange og et gruppearbejde, hvor de skulle præsentere argumenter for og imod fri abort i forbindelse med læsningen af tekster om abortspørgsmålet i Argentina (La ola celeste >< la marea verde).

Kernetekster:
- Introducción a los estereotipos y el machismo
- El Reggaetón
- Sangtekst: La muda
- Una carta al director: El machismo del reggaetón
- Introducción a los derechos y la política de igualdad
- Un blog: La influencia católica
- Una carta de Colombia
- El Salvador - un país sin aborto libre
- Tegneserietekst “La historia de Manuela”
- El aborto en proceso - El caso de Argentina
- Introducción al género en proceso
- Colombia, un país peligroso para una mujer trans
- Ícono de la sociedad LGBT+

Supplerende materiale
- Gruppefremlæggelser af forskellige reggaetónsange
- Episode 1 af HBO-serien om "La Veneno"
- Mundtlig aflevering: Præsentation af uddrag af to tekster om ”mujeres trans en Colombia”

Omfang
- 16 moduler á 90 minutter
- Can 30 normalsider

Faglige mål
- forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder
samt begrunde og forklare holdninger
-præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
- analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle,
historiske og samfundsmæssige sammenhænge
-perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og kulturforhold

Kernestof
- et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
- et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
- moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra Spanien og andre spansksprogede områder
- historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
- centrale samfundsmæssige og regionale forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
- aktuelle forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 España en guerra y dictadura (Eksamen)

Forløbet skal give eleverne et indtryk af Borgerkrigens betydning for spaniere både dengang og i moderne tid. Vi berører også kort livet i Spanien under Francos diktatur. Eleverne har fået en introduktion til "Las dos Españas", men hovedfokus i forløbet har været arbejdet med filmen "La Lengua de las Mariposas" samt læsning af udvalgte scener der fra. Tekstarbejdet har været koncentreret om de forskellige personer i filmen og deres ståsted i den politiske konflikt, værdier og holdninger på de to sider, venskabet mellem Moncho og don Gregorio og om konflikten set gennem et barns øjne.
Vi har kort perspektiveret til 2.g-teamet ”Memoria y Olvido en España”, hvor eleverne bl.a. så dokumentarfilmen ”El silencio de otros”.
Som supplerende materiale er der læst tekster på dansk om Borgerkrigen og om Francos diktatur.

Kernetekster:
Rafael Azcona: La lengua de las mariposas (ed. Gadegaard og Ruiz). Systime 2006.
  Scenerne: 1-11, 26-30, 34, 41, 49
”El primer franquismo” i Helene Caprani: ”La guerra civil española” 2025 https://laguerracivilespanola.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=153


Supplerende materiale:
Anker Leo Jensen m.fl.: Spanien - anderledes? s. 29 - 32 (Om Borgerkrigen og Francos diktatur)
Michael Portillo: The Spanish Civil War (Dokumentarfilm fra 2017 på CFU)
La guerra civil española (kort tekst på spansk om Borgerkrigen)
Fra "Det brogede Spanien". Dansk tekst om Francotiden
Uddrag af en skolebog fra Francotiden


Omfang
- 12 moduler á 90 minutter
- Ca. 30 normalsider

Hovedbegreber:
- La guerra civil
- Las dos Españas
- Los Republicanos >< los nacionales / los sublevados
- Los valores de los dos grupos en el conflicto
- La iglesia católica
- Los niños como víctimas inocentes del conflicto de los adultos

Faglige mål

• forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
• præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
• udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
• analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
• perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og kulturforhold
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof

• et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
• et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
• grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning, herunder morfologi, syntaks, fonetik og pragmatik
• historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
• centrale samfundsmæssige og regionale forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Pedro Almodóvar y la movida madrileña (Eksamen)

Forløbet startede med en introduktion til La Movida Madrileña som en kulturel eksplosion efter Francos diktatur. Som introduktion arbejdede eleverne med Alaskas sang: ”A quién le importa”. Vi har arbejdet med Almodóvars film med udgangspunkt i en analyse af filmen "Todo sobre mi madre" samt læsning af udvalgte scener. Eleverne har desuden set og præsenteret forskellige Almodóvarfilm i grupper. Vi har arbejdet med typiske temaer i filmene og med Almodóvars specielle stil.

Kernetekster:
- Alaska: ?A quién le importa?
- Drejebogen til "Todo sobre mi madre": scenerne 1, 15, 65 - 67, 71, 80 -
   82, 108 og 113/114.
- Los temas y el estilo de Pedro Almodóvar

Supplerende materiale:
- Korte tekster om "La transición" og "La Movida"
- Kort tekst om Pedro Almodóvar og hans film
- Gruppearbejde om forskellige Almodóvar film

Omfang
- 11 moduler á 90 minutter
- Ca. 30 normalsider

Hovedbegreber

”La Movida Madrileña” som en reaktion på censur og undertrykkelse under Francos diktatur og om Almodóvars betydning i / for bevægelsen.

Typiske karakterer i Almodóvars film:
- Mujeres fuertes
- Hombres débiles
- La buena madre ><la mala madre
- Seres marginales (drogadictos, travestis, prostitutas etc.)

Typiske temaer
- Solidaridad entre mujeres
- Romper con los tabúes del tiempo de Franco (por ejemplo la
         homosexualidad, el sexo, la droga, la prostitución, el SIDA etc.)
- La familia

El estilo de Almodóvar
- El humor negro
- Los colores llamativos
- El melodrama
- Elementos pop / kitch

Faglige mål
- forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
-præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
- analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
-perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og kulturforhold

Kernestof
- et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
- et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
- moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra Spanien og andre spansksprogede områder
- historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
- centrale samfundsmæssige og regionale forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
- aktuelle forhold i Spanien og andre spansksprogede områder

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Latinos en Estados Unidos (Eksamen)

Latinos en Estados Unidos
I starten af 2.g arbejdede eleverne med emnet i et FF-forløb. Her læste de tekster på dansk og arbejdede med tekster fra bogen ”Viva la Vida”. Det betyder, at eleverne havde en vis baggrundsviden. Forløbet i 3.g fokuserer på de udfordringer og muligheder immigranter fra Latinamerika møder i USA, efter de har krydset grænsen. Vi har især fokuseret på de udokumenterede immigranter og på succeshistorier. Gennem den første sangtekst har vi kort berørt årsager til, at så mange latinamerikanere forsøger at skabe sig et liv i USA. Hvis ikke andet er angivet, er teksterne fra antologien Ringgaard/Kledal: Retratos latinos en California.

Kernetekster:
- Maná: Pobre Juan (sangtekst)
- Francisco Jiménez: Senderos Fronterizos (Uddrag af Jiménez’ selvbiografiske roman)
- Entrevista con Sofía Campos
- Dokumentar på CFU: Illegal i USA
- Entrevista con José Hernández
-Uddrag af ”Entrevista con Carlos Amador” (Brugt som mundtlig aflevering)

Supplerende materiale
- Tekster på dansk om latinoer i USA læst i forbindelse med FF-forløbet i 2.g og kort repeteret i 3.g.

Omfang
- 8 moduler á 90 minutter
- Ca. 30 normalsider

Fokuspunkter:
- Årsager til immigrationen
- Udfordringer ved livet som udokumenteret immigrant i USA
- Dobbeltidentitet
- Kulturel mangfoldighed

Hovedbegreber:
- ser indocumentado / sin papeles
- cumplir el sueño americano
- el miedo de ser deportado
- La situación de los "dreamers" / El Acto de los Sueños
- la diversidad cultural
- la identidad doble


Faglige mål

• forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
• præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
• udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
• analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
• perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og kulturforhold
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof

• et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
• et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
• grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning, herunder morfologi, syntaks, fonetik og pragmatik
• historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
• centrale samfundsmæssige og regionale forhold i Spanien og andre spansksprogede område

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Digitale hjælpemidler

Nedenstående digitale hjælpemidler er brugt i undervisningen og må tilgås til mundtlig og skriftlig eksamen.

https://www.ordbogen.com/da/
https://dle.rae.es
https://app.minlaering.dk/dashboard
Spontant Spansk: https://sps.systime.dk/
https://elsexo.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=148
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Forløb#2

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer