Titel
3
|
Hispanos en Los Estados Unidos (+ FF1)
Titel: FF1- Hispanos en Los Estados Unidos
Indhold
I dette forløb "Hispanos en Estados Unidos" skal eleverne have viden om historiske og aktuelle forhold vedrørende immigration fra Latinamerika til USA samt forholdene for hispanos bosiddende i USA i dag, så eleverne får indblik i denne regions samfundsforhold, historie, befolkning og kultur. Der vil bl.a. være fokus på at forstå årsagerne til immigrationen ved hjælp af begreber som push- og pull-faktorer, at få viden om de udfordringer, mange hispanos i USA oplever (f.eks. diskrimination), og at få mere indblik i nogle hispanos' såkaldte "dobbeltidentitet" eksemplificeret ved f.eks. brug af spanglish. Ovenstående emner vil vi arbejde med gennem både fiktive- og ikke-fiktive tekster.
Forløbet havde desuden til formål at forberede eleverne til at skrive en projektopgave om netop dette emne med følgende problemformulering:
Redegør kort for relevante forhold ved hispanos i USA - fx historisk immigration fra Latinamerika til USA, push- og pull-faktorer samt statistik om bl.a. årsagen til det stigende antal hispanos samt deres status, oprindelse, sprog, beskæftigelse og geografiske placering.
Analysér og fortolk 2-3 digte/sange fra materialebanken med fokus på poeternes/sangskrivernes fremstilling af livet som hispano i USA.
Diskutér med afsæt i ovenstående samt 1-2 artikler (gerne fra materialebanken), hvordan hispanos forandrer USA.
Efter opgaveskrivningen skulle eleverne mundtligt præsentere deres resultater i en vodcast. I denne skulle de også reflektere over de anvendte metoder, herunder deres svagheder og styrker, med udgangspunkt i Den Videnskabelige Basismodel.
Undervejs i forløbet supplerende vi projektarbejdet mundtlige øvelser på spansk relateret til emnet - men også øvelser knyttet til deres studietur til et spansktalende land såsom billedbeskrivelse, rollespil og referat med benspænd.
Med hensyn til regulere opgaver i skriftlig spansk, har eleverne lavet en delprøve 1 om en af kernesteksterne, og afslutningsvis skulle de skrive et referat af deres projektopgave på spansk med benspænd.
Kernetekster:
Alle sidetallene henviser til følgende bog:
- Viva la Vida. Østergaard, Sigrid, Becerra Bascuñán, Silvia og Højgaard, Julie.
- Los Hispanos en Estados Unidos, s. 116-118
- La historia de Astrid, s. 119
- ¿Hispano, latino, chicano o americano?, s. 124
- Spangilsh, s. 125
- Textos en Spanglish, s. 125 (herunder digtet En el barrio af Alurista og uddrag af digtet Soy Joaquín/I am Joaquin af Rodolfo Gonzales.
- La historia de María, una inmigrante mexicana, s. 156
- Lin-Manuel pide ayuda para Puerto Rico, s. 164-165
- Artikel: El impacto de la comunidad hispana en Los Estados Unidos (2021) Impacto, https://www.impactomedia.com/region/el-impacto-de-la-comunidad-hispana-en-los-estados-unidos/
Supplerende materiale:
- Realistekst på dansk: USA, s. 111-115.
- Video: Latino or Hispanic, https://www.youtube.com/watch?v=5RN9DQMrgSg
- Video: Latinos are not all the same: https://www.youtube.com/watch?v=kTkxZ18yldc&t=362s
- Video: Español de supervivencia para vacaciones. Conversación inicial, https://www.youtube.com/watch?v=o9PVemKoYEY
- Video: Español para viajar, https://www.youtube.com/watch?v=HS1AT2YnFDI
- Video: Español para viajeros, https://www.youtube.com/watch?v=ZnLOTzMb34I
Omfang
18 moduler af 90 minutters varighed
Særlige fokuspunkter
Faglige mål (jf. læreplanen)
̶ læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder
̶ præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
̶ udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
̶ analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Med hensyn til progression arbejdede vi sammen om alle teksterne under "kernestof", mens eleverne selvstændigt i grupper skulle bearbejde materialet angivet under "materialebank/supplerende".
Væsentligste arbejdsformer
- Klasseundervisning, projektarbejdsform, skriftligt arbejde supplereret med mundtlige øvelser på både dansk og spansk.
|