Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2021/22 - 2024/25
|
Institution
|
Aalborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Musik A
|
Lærer(e)
|
Johanne Helene Mohr Bøye, Jonas Dejgaard, Tom Mortensen
|
Hold
|
2022 MU/y (1y MU, 2y MU, 3y MU)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Praktisk musik
Sideløbende med den teoretiske og analytiske undervisning har vi sunget og spillet forskellige danske og internationale numre inden for forskellige genrer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
35 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Musikkundskab 1: noder og intervaller
I dette forløb har vi introduceret elementær musikkundskab i form af nodelæsning i g-og f-nøglen samt intervaller. Eleverne har desuden trænet basal hørelære gennem små øvelser, hvor de i par har testet hinandens evne til at genkende intervaller. Derudover har vi arbejdet med auditiv analyse af populærmusik. Her har vi koncentreret os om formanalyse samt begreberne hook, break og gimmick.
Anvendt materiale:
Green Day: Still Breathing
Tobias Rahim og Andreas Odbjerg: Stor mand
Mads Langer: I en stjerneregn af sne
Derudover teori fra musikpiedia om nodesystemet og intervaller.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Rytmik og groove
I dette forløb har vi arbejdet med rytmer. Vi har repeteret basal rytmelæsning fra grundforløbet, og vi har introduceret forskellige begreber, som kan bruges til at analysere de rytmiske strukturer i et stykke musik. Endelig har vi trænet rytmefornemmelse gennem forskellige praktiske øvelser som SSB, flerstemmige klappeøvelser og stomp.
I analysen af rytmik har koncentreret os om følgende begreber:
Ostinat
Komplementærrytmik
Rytmisk sammenfald
Rytmisk aktivitetsniveau
Pulsmarkering
Underdeling
Offbeat
Afterbeat
Medrytmik
Modrytmik
Clavesrytmik
Materiale:
Khalid, Disclosure: Know Your Worth
Maroon 5: This Love
Michael Jackson: Billie Jean
Aram Khatjaturjan: Sabre Dance (fra balletten Gayane)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Musikkundskab 2: akkorder
I dette forløb har vi arbejdet med at konstruere og identificere tre- og firklange. Derudover har vi øvet til forårskoncerten.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Musikproduktion
I dette forløb har vi arbejdet med basale teknikker for musikproduktion i det gratis software Bandlab. Vi har arbejdet med bl.a. sampling, trommemaskiner og digitale effekter. Forløbet har været meget praktisk orienteret, og størstedelen af undervisningen er gået med, at eleverne i grupper har udformet egne beats.
Sideløbende med arbejdet i Bandlab har vi trænet akkordlæsning og grooveanalyse, som er blevet introduceret i tidligere forløb.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Harmonik og melodik
I dette forløb har vi startet med at repetere akkordlæsning fra før sommerferien. Dernæst er eleverne blevet introduceret for disciplinerne melodisk og harmonisk analyse. De har også prøvet kræfter med harmonisering. En stor del af forløbet er desuden blevet brugt til at introducere korteknikker til jazz-arrangement. Sideløbende med den teoretiske undervisning har vi spillet og sunget sammen og i mindre grupper. Vi har også været i Musikkens Hus for at se den moderne opera Denis og Katya.
OBS: ikke alle nødvendige begreber til harmonisk analyse er introduceret. Vi har ikke snakket om modalharmonik. Inden for funktionsharmonikken mangler vi at snakke om modulation, ligesom vi kun sporadisk har arbejdet med funktionsharmonik i mol.
Anvendt materiale:
Johannes Grønager: Nøgle til musikken s. 22-26, 47-54
Uffe Englund: Musik - metoder til analyse s. 73-79
Gert Uttentahl: JAZZVOKAL - kompendium: afsnit 1-6 + 9
Poul Dejgaard: Melodisk analyse på C-niveau
Coldplay: Fix You
J.G. Meidel: Dejlig er den himmel blå
Erlind Lindgren: Sat her i forvirringstiden
Alex Garff: Santa Lucia
The Melodians: Rivers of Babylon
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Musikemne: soul
Som det første store musikemne har vi arbejdet med soulmusikken fra 1960'erne. Vi har arbejdet både musikeksternt og musikinternt med at forstå soulmusikken og de historiske og sociale mekanismer, der har medvirket til at skabe genren.
Forløbet er startet med et oprids af den sorte musikkultur fra ca. år 1900 i USA med fokus på blues og gospel. Hovedvægten af forløbet er herefter lagt på sydstatssoul og Motown-soul som to dominerende retninger inden for soulmusikken.
Musikalske fokuspunkter: form, instrumentation, groove, melodik, sangstil, harmonik, hook, break og gimmick.
Anvendt musik:
Sister Rosetta Tharpe: Everybody's Gonna Have A Wonderful Time Up There
Hezekiah Walker: Better
Robert Johnson: Sweet Home Chicago
Ray Charles: What'd I Say
Otis Redding: Hard To Handle
Wilson Pickett: In The Midnight Hour
Aretha Franklin: Think
Sekundærlitteratur:
Thomas Hammer og Jakob Jensen: Soul, s. 7-9, 18-25
Johannes Grønager: Nøgle til musikken s. 45-46, 57-58, 62
Johannes Grønager: Rockmusik i tid og rum s. 66-67
Taylor Hackford: Ray (film)
Per Reinholdt Nielsen: Rebel og Remix s. 78-80
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
65 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Motown
Som det næste store musikemne har vi arbejdet med Motown perioden og genren fra 1959-1967. Vi har arbejdet både musikeksternt og musikinternt med at forstå Motownmusikken og de historiske og sociale mekanismer, der har medvirket til at skabe genren/pladeselskabet.
Anvendt musik til analyse:
The Supremes - Baby Love
It's the same old song
Musikalske fokuspunkter: form, instrumentation, groove, melodik, sangstil, harmonik, hook, break og gimmick.
Litteratur:
Thomas Hammer og Jakob Jensen: Soul s. 82-98
Dokumentarfilm: DR2 "Historien om Motown", 2020
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Jazzbas
I løbende beskæftiget os med jazzbas disciplinen, hvor eleverne har trænet og lært at lave både two-beat og four-beat bas, igennem afleveringer og små øvelser på klassen.
Litteratur:
Nikolaj Glahder: Håndbog i jazzarrangement, s. 15-20
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
38 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Stemmen som instrument
I dette forløb har vi beskæftiget os med stemmen som instrument. Eleverne har igennem modulerne fået kendskab til stemmens anatomi, stemmeteknik og syngestil. Vi har igennem forløbet både arbejdet teoretisk, praktisk ved at afprøve stemmeteknikkerne på egen krop og ligeledes analyseret stemmer.
Fagbegreber:
Stemmeteknikkerne: neutral, curbing, overdrive og Edge
Syngestil
klangfarve: mørk og lys
Støtte
Effekter såsom twang, vibrato, destortion, luft på stemmen, skrig osv.
Analysemateriale:
USA for Africa - We are the world
Litteratur:
https://www.youtube.com/watch?v=JF8rlKuSoFM (video omkring stemmens anatomi)
https://www.youtube.com/watch?v=JF8rlKuSoFM (Cathrine Sadolin eksemplificerer CVT kvaliteterne)
https://completevocalinstitute.com/komplet-sangteknik/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Disco
Vi har bygget ovenpå Motown-forløbet, ved at beskæftige os med Disco-genren og perioden. Vi har arbejdet med musikhistoriske, musikkulturelle, musikteknologiske og musikanalytiske tilgange til periodens musik.
Vi startede forløbet med at arbejde med musikhistorien og derefter se Saturday Night fever (1977), for at få en kulturel forståelse for discokulturen, og dens opståend.
Vi har i igennem forløbet analyseret kendte discosange, hvor vi har forholdt os til parametrene form, hook-, break- og gimmick-analyse, melodik og sangstil, harmonik og groove. Udover de musikinterne analyser har vi sat numrene i en historisk og kulturel kontekst ved beskæftige os kort med de pågældende bands/kunstnere og ligeledes forholde os til de musikalske kendetegn ved Disco-genren.
Anvendt musik til analyse:
Abba: Souper Trouper
Donna Summer: Last Dance
Bee Gees: Staying Alive
Sekundærlitteratur:
Filmen: Saturday Night Fever 1977
Pop, disco og reggae, Karsten Tanggaard, DR 1985, s. 31-45
Popmusikkenshistorie 1977-1987, Morten Bay, Dansk sang 2007, s. 132-138
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Musikudøvelse 3g - sang og sammenspil
Forløbet indbefatter både enstemmige sange, flerstemmige korsatser, gruppesammenspil og solo-spil.
Meget af sammenspil har være kørt parallelt med de emner, som har været gennemgået i musikkundskab.
Sang (enstemmige og flerstemmige)
- Frihedens lysdøgn, Julie Maria m.fl.
- Du, som gi'r os liv og gør os glade (Hans Anker Jørgensen 1982)
- På Kanten Af Ingenting (Syng Selected) SATB
- Flammer Rammer (Patina) SATB
- Omvendt (Pil/Odbjerg)) SATB
- Sæsonen er slut, CV Jørgensen SATB
- White Christmas SATB
+ andre ...
Sammenspil
- Phantom Of The Opera (Phantom Of The Opera)
- Superstar (Jesus Christ Superstar)
- Get Sun, Hiatus Kaiyote
+ andre selvvalgte til gruppesammenspil
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Trinanalyse | Musikipedia
-
Afsnit
-
Lucy In The Sky With Diamonds, The Beatles.pdf
-
Flammer Rammer - Alle.mp3
-
Flammer Rammer - Sopran.mp3
-
Flammer Rammer - Alt.mp3
-
Flammer Rammer - Tenor.mp3
-
Flammer Rammer - Bas.mp3
-
Flammer Rammer, Syng 2024.pdf
-
Omvendt - Alle.mp3
-
Omvendt - Sopran.mp3
-
Omvendt - Alt.mp3
-
Omvendt - Tenor.mp3
-
Omvendt - Bas.mp3
-
Omvendt.pdf
-
Operaens historie | Musikipedia
-
Phantom Of The Opera - Main Theme, klaver, vokal, akkorder.pdf
-
The Phantom of The Opera' | The Phantom Of The Opera
-
15 min oprydning i løbet af modulet sammen med 3d MU
-
Tryllefløjten
-
Stemmegrupper og operagenrer | Musikipedia
-
Jazztrommer i jazzarrangement.pdf
-
Superstar, fra Jesus Christ Superstar.pdf
-
Superstar | Jesus Christ Superstar
-
Superstar, Leadsheet med tekst.docx
-
Presse_Fonnesbæk & Kauflin_2024.docx
-
SAB - White Christmas - Irving Berling.pdf
-
SAB - White Christmas (1).mscz
-
Superstar, Jesus Christ .., alt sax i Eb.pdf
-
Bloksats - fra jazz-vokal kompendie.pdf
-
Bloksats med drop 2 - kort vejledning.mp4
-
Have you met Miss Jones i D - øvelse til korsvar (2).mscz
-
Have you met Miss Jones i D - øvelse til korsvar (2).xml
-
På kanten af ingenting - Alle.mp3
-
På kanten af ingenting - Sopran.mp3
-
På kanten af ingenting - Alt.mp3
-
På kanten af ingenting - Tenor.mp3
-
På kanten af ingenting - Bas.mp3
-
Musical – Historie og udvikling – Værker – Lex
-
Jesus Christ Superstar - Historie og baggrund.pdf
-
The Phantom of the Opera, Historie fra Musicalguide.pdf
-
Get Sun, fløjte, alt sax.mscz
-
Rækkefølge for generalprøve i multisalen
-
Soulbogen side 7-9, Soulens rødder.pdf
-
Oh happy day SATB Osle Gospel Choir.pdf
-
Robert Johnson - Sweet_Home_Chicago.pdf
-
Soul og 1960'erne, Tekst fra Soul, Systime.pdf
-
Sydstatssoul, Tekst fra Soul, Systime.pdf
-
Motown - De første år og Motown musikken.pdf
-
15 min oprydning i løbet af modulet med 3d MU
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
77 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Skriftlig musik - M1 og M2 (jazz)
- M1: Vi har løbende arbejdet med alle M1-discipliner i 3g. Modulerne er brugt både som optakt til skriftligt hjemmearbejde, og så evaluering og refleksion over afleveringer og de udfordringer i de enkelte M1-discipliner
M2: Vi har fortsat arbejdet med jazz-arrangement. De enkelte arrangementsteknikker i både kor og instrumentalbas er blevet repeteret og videreudviklet. Af nye elementer er der tilført trommer og blokstemmesats i 3g.
Til den grundlæggende teori er nedenstående litteratur og kilder også anvendt:
https://www.musikipedia.dk/stamtonerne
https://www.musikipedia.dk/nodesystemet
https://www.musikipedia.dk/noegler
https://www.musikipedia.dk/fortegn
https://www.musikipedia.dk/puls-og-tempo
https://www.musikipedia.dk/takt-og-underdeling
https://www.musikipedia.dk/betoning
https://www.musikipedia.dk/nodevaerdier
https://www.musikipedia.dk/taktart-og-rytmer
https://www.musikipedia.dk/tegn-og-symboler
https://www.musikipedia.dk/synkope
https://www.musikipedia.dk/intervaller
https://www.musikipedia.dk/akkorder
https://www.musikipedia.dk/skalaer
https://www.musikipedia.dk/tonearter
https://www.musikipedia.dk/kvintcirklen
https://www.musikipedia.dk/trinanalyse
https://www.musikipedia.dk/harmonisk-analyse
https://www.musikipedia.dk/funktioner-i-funktionsanalyse/gymnasiepensum
https://www.musikipedia.dk/funktioner-i-funktionsanalyse/beskrivelser
https://www.musikipedia.dk/formanalyse
https://jakobmjensen.dk/musikkurser/teori/harmonik/Harmonik.pdf
https://tartelet.dk/musikteori/vocal/jazz/Jazzvokal-kompendium.html
https://tartelet.dk/skriftlig-musik-jazzgroove.html#kap1
Dertil er knyttet lærerproduceret undervisningsmateriale og øvelser, og undervisningen støttet sig til lærerplan, lærervejledninger og fagets skriftlige evalueringskriterier.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Trinanalyse | Musikipedia
-
Afsnit
-
Lucy In The Sky With Diamonds, The Beatles.pdf
-
Flammer Rammer - Alle.mp3
-
Flammer Rammer - Sopran.mp3
-
Flammer Rammer - Alt.mp3
-
Flammer Rammer - Tenor.mp3
-
Flammer Rammer - Bas.mp3
-
Flammer Rammer, Syng 2024.pdf
-
Omvendt - Alle.mp3
-
Omvendt - Sopran.mp3
-
Omvendt - Alt.mp3
-
Omvendt - Tenor.mp3
-
Omvendt - Bas.mp3
-
Omvendt.pdf
-
Operaens historie | Musikipedia
-
Phantom Of The Opera - Main Theme, klaver, vokal, akkorder.pdf
-
The Phantom of The Opera' | The Phantom Of The Opera
-
15 min oprydning i løbet af modulet sammen med 3d MU
-
Tryllefløjten
-
Stemmegrupper og operagenrer | Musikipedia
-
Jazztrommer i jazzarrangement.pdf
-
Superstar, fra Jesus Christ Superstar.pdf
-
Superstar | Jesus Christ Superstar
-
Superstar, Leadsheet med tekst.docx
-
Presse_Fonnesbæk & Kauflin_2024.docx
-
SAB - White Christmas - Irving Berling.pdf
-
SAB - White Christmas (1).mscz
-
Superstar, Jesus Christ .., alt sax i Eb.pdf
-
Bloksats - fra jazz-vokal kompendie.pdf
-
Bloksats med drop 2 - kort vejledning.mp4
-
Have you met Miss Jones i D - øvelse til korsvar (2).mscz
-
Have you met Miss Jones i D - øvelse til korsvar (2).xml
-
På kanten af ingenting - Alle.mp3
-
På kanten af ingenting - Sopran.mp3
-
På kanten af ingenting - Alt.mp3
-
På kanten af ingenting - Tenor.mp3
-
På kanten af ingenting - Bas.mp3
-
Musical – Historie og udvikling – Værker – Lex
-
Jesus Christ Superstar - Historie og baggrund.pdf
-
The Phantom of the Opera, Historie fra Musicalguide.pdf
-
Get Sun, fløjte, alt sax.mscz
-
Rækkefølge for generalprøve i multisalen
-
Soulbogen side 7-9, Soulens rødder.pdf
-
Oh happy day SATB Osle Gospel Choir.pdf
-
Robert Johnson - Sweet_Home_Chicago.pdf
-
Soul og 1960'erne, Tekst fra Soul, Systime.pdf
-
Sydstatssoul, Tekst fra Soul, Systime.pdf
-
Motown - De første år og Motown musikken.pdf
-
15 min oprydning i løbet af modulet med 3d MU
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
77 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Fællestimer og koncerter
SYNG - Korstævne, 10/10-2024
MGK-koncert, 7/11-2024
Studiepraktik AAU, 14/11-2024
Jazz-koncert, Thomas Fonnebæk/Justin Kauflin, 25/11-2024
Kalendersang, 3/12-2024
Julekoncert Budolfi Kirke, 20/12
Forårskoncert, 19/3-2025
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Operaens historie | Musikipedia
-
Phantom Of The Opera - Main Theme, klaver, vokal, akkorder.pdf
-
The Phantom of The Opera' | The Phantom Of The Opera
-
15 min oprydning i løbet af modulet sammen med 3d MU
-
Tryllefløjten
-
Stemmegrupper og operagenrer | Musikipedia
-
Jazztrommer i jazzarrangement.pdf
-
Superstar, fra Jesus Christ Superstar.pdf
-
Superstar | Jesus Christ Superstar
-
Superstar, Leadsheet med tekst.docx
-
Presse_Fonnesbæk & Kauflin_2024.docx
-
SAB - White Christmas - Irving Berling.pdf
-
SAB - White Christmas (1).mscz
-
Superstar, Jesus Christ .., alt sax i Eb.pdf
-
Bloksats - fra jazz-vokal kompendie.pdf
-
Bloksats med drop 2 - kort vejledning.mp4
-
Have you met Miss Jones i D - øvelse til korsvar (2).mscz
-
Have you met Miss Jones i D - øvelse til korsvar (2).xml
-
På kanten af ingenting - Alle.mp3
-
På kanten af ingenting - Sopran.mp3
-
På kanten af ingenting - Alt.mp3
-
På kanten af ingenting - Tenor.mp3
-
På kanten af ingenting - Bas.mp3
-
Musical – Historie og udvikling – Værker – Lex
-
Jesus Christ Superstar - Historie og baggrund.pdf
-
The Phantom of the Opera, Historie fra Musicalguide.pdf
-
Get Sun, fløjte, alt sax.mscz
-
Rækkefølge for generalprøve i multisalen
-
Soulbogen side 7-9, Soulens rødder.pdf
-
Oh happy day SATB Osle Gospel Choir.pdf
-
Robert Johnson - Sweet_Home_Chicago.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
54 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Musik og scene
Dette forløb har omhandlet musik i teatersammenhæng med et særligt fokus på musicalgenren og operagenren. Der har været inddraget historiske forhold, og generelle genre- og stilistiske karakteristika, og der har været arbejdet med komparativ analyse på tværs af genrer og stilarter.
Forløbet har været integreret med sammenspil.
Partiturlæsning har været inddraget i det analytiske arbejde.
Der har være konkrete nedslag i musicalhistorien og operahistorien, og det særlige analytiske arbejde har indbefattet:
Jesus Christ Superstart (Andrew Lloyd Webber)
- Everything's Allright
- King Herod's Song
The Phantom of the Opera (Andrew Lloyd Webber)
- Phantom of the Opera
- The Music of the Night
Guileo Cesare (Haydn)
- Piangeró La Sorte Mia
Tryllefløjten (Mozart)
- Der Hölle Rache kocht i meinem Hertzen
Carmen (Bizet)
- Toreador song
Litteratur og kilder - Musical:
- Eigtved, Michael, Palle Schantz Lauridsen: musical i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 4. november 2019 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=128702
- Eigtved, Michael, Musicalguide, Rosanita 2002, Musicalens historie s.11-28
Litteratur og kilder - Opera:
- Musikipedia.dk: Operaens historie kap. 1, 2 og 3 https://www.musikipedia.dk/opera/indblik
- Musikipedia.dk: Stemmegrupper og operagenrer, https://www.musikipedia.dk/opera/fokus
- Musikipedia.dk: Musikalske kendetegn, https://www.musikipedia.dk/opera/kendetegn
- Musikipedia.dk: Analyser: Arie fra Giulio Cesare (Georg Friedrich Händel, 1724), https://www.musikipedia.dk/opera/analyser#2
Der er også benyttet andet lærerproduceret materiale (opgaver, oversigter, pptx ...) om emnet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
39 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Soul
Formål
Repetition og videreudvikling af soulforløb fra 2g
Holdet har beskæftiget sig med et grundliggende kendskab til soulgenrens opståen. De særlige historiske og musikalske forhold omkring sydstatsoul og motown er gennemgået og behandlet via musikhistorie og konkret musikalsk analyse.
Der har været arbejdet med komparativ analyse på tværs af genrer og stilarter.
Forløbet har tidligere været integreret med sammenspil.
Anvendte numre til nærmere studie og analyse_
- Hard To Handle, Otis Redding
- Respect, Aretha Franklin
- Baby Love, The Supremes
- It's The Same Old Song, The Four Tops
- A Place In The Sun, Stevie Wonder
- You Don't Know Like I Know, Sam & Dave
Litteratur, materialer og kilder:
- Jensen, Jakob m.fl., Soul - Sort musik i 1960'erne, Systime 1998
Soulens rødder s.9-11
Soul og 1960'erne s.18-21
Sydstatssoul s.22-33
Motown - The Sound O The Young Americans s.82-82, s.93-98
- Oversigt over 1960'erne soulmusik, https://jakobmjensen.dk/musikkurser/historie/rytmisk/soul/Soul-skema.pdf
- Soul - De karakteristiske træk, https://tartelet.dk/musikanalyse/soul/SOUL-karakteristiske-traek.pdf
- Analyse af et soulnummer, https://tartelet.dk/musikanalyse/soul/Analyse-af-soulnummer.pdf
- Kvartfaldsharmonik, https://www.musikipedia.dk/harmonisk-analyse
- Pptx om soul, lærerproduceret
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Auditiv analyse
I dette forløb har vi arbejdet med auditiv analyse af populærmusik. Vi har især koncentreret os om formanalyse (herunder de forskellige formleds funktioner samt formtyper) og hook-, break- og gimmick-analyse.
Primærværker:
Green Day: Still Breathing
Tobias Rahim og Andreas Odbjerg: Stor Mand
Mads Langer: En stjerneregn af sne
Sekundærlitteratur:
Rockmusik i tid og rum s. 34-37
Musikipedia.dk: formtyper
Jakob M. Jensen: Nogle begreber/termer til analyse af rytmisk musik
Kernestof og faglige mål:
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- grundlæggende musiklære og hørelære
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Musiklære 1 - noder og intervaller
Indføring i nodelæsning i g- og f-nøglen samt intervaller.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Grundforløb
Grundforløbet i musik har forløbet over 12 moduler og været bygget op omkring tre kerneelementer:
Grundlæggende musiklære og hørelære:
- Klaverets opbygning
- Basal nodelære
- Rytmer og rytmenotation
- Transkription og rytmediktat
Kunstmusikkens historie:
- Kendskab til fire musikhistoriske perioder: barok, wienerklassik, romantik, modernisme
- Kendskab til forskellige lyttepositioner
- Refleksioner over komponistens arbejdsvilkår i dag og i andre musikhistoriske perioder
Musikudøvelse
- Kor
- SSB
- sammenspil
I grundforløbet af vi arbejdet med følgende kernestof og faglige mål:
- identificere musikalske parametre og deres anvendelse og virkning i væsensforskellige perioder, stilarter og genrer gennem analyse af såvel klingende musik som grafiske repræsentationer med anvendelse af elementær musikfaglig terminologi og metode
- sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og stil- og genremæssig sammenhæng
- synge og spille en- og flerstemmige sange og satser inden for et dansk og internationalt repertoire
- grundlæggende musiklære og hørelære
- musikalske parametre studeret gennem væsensforskellige perioders og genrers musik, herunder vestlig kunstmusik
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
Forløb#16
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56360932598",
"T": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56360932598",
"H": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56360932598"
}