Holdet 2022 MU/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2021/22 - 2024/25
Institution Aalborg Katedralskole
Fag og niveau Musik A
Lærer(e) Johanne Helene Mohr Bøye, Jonas Dejgaard, Tom Mortensen
Hold 2022 MU/y (1y MU, 2y MU, 3y MU)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Praktisk musik
Titel 2 Musikkundskab 1: noder og intervaller
Titel 3 Rytmik og groove
Titel 4 Musikkundskab 2: akkorder
Titel 5 Musikproduktion
Titel 6 Harmonik og melodik
Titel 7 Musikemne: soul
Titel 8 Motown
Titel 9 Jazzbas
Titel 10 Stemmen som instrument
Titel 11 Disco
Titel 12 Musikudøvelse 3g - sang og sammenspil
Titel 13 Skriftlig musik - M1 og M2 (jazz)
Titel 14 Fællestimer og koncerter
Titel 15 Musik og scene
Titel 16 Soul
Titel 17 Auditiv analyse
Titel 18 Musiklære 1 - noder og intervaller
Titel 19 Grundforløb
Titel 20 Forløb#16

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Musikkundskab 1: noder og intervaller

I dette forløb har vi introduceret elementær musikkundskab i form af nodelæsning i g-og f-nøglen samt intervaller. Eleverne har desuden trænet basal hørelære gennem små øvelser, hvor de i par har testet hinandens evne til at genkende intervaller. Derudover har vi arbejdet med auditiv analyse af populærmusik. Her har vi koncentreret os om formanalyse samt begreberne hook, break og gimmick.

Anvendt materiale:

Green Day: Still Breathing
Tobias Rahim og Andreas Odbjerg: Stor mand
Mads Langer: I en stjerneregn af sne
Derudover teori fra musikpiedia om nodesystemet og intervaller.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Rytmik og groove

I dette forløb har vi arbejdet med rytmer. Vi har repeteret basal rytmelæsning fra grundforløbet, og vi har introduceret forskellige begreber, som kan bruges til at analysere de rytmiske strukturer i et stykke musik. Endelig har vi trænet rytmefornemmelse gennem forskellige praktiske øvelser som SSB, flerstemmige klappeøvelser og stomp.

I analysen af rytmik har koncentreret os om følgende begreber:

Ostinat
Komplementærrytmik
Rytmisk sammenfald
Rytmisk aktivitetsniveau
Pulsmarkering
Underdeling
Offbeat
Afterbeat
Medrytmik
Modrytmik
Clavesrytmik

Materiale:
Khalid, Disclosure: Know Your Worth
Maroon 5: This Love
Michael Jackson: Billie Jean
Aram Khatjaturjan: Sabre Dance (fra balletten Gayane)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Musikkundskab 2: akkorder

I dette forløb har vi arbejdet med at konstruere og identificere tre- og firklange. Derudover har vi øvet til forårskoncerten.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Musikproduktion

I dette forløb har vi arbejdet med basale teknikker for musikproduktion i det gratis software Bandlab. Vi har arbejdet med bl.a. sampling, trommemaskiner og digitale effekter. Forløbet har været meget praktisk orienteret, og størstedelen af undervisningen er gået med, at eleverne i grupper har udformet egne beats.

Sideløbende med arbejdet i Bandlab har vi trænet akkordlæsning og grooveanalyse, som er blevet introduceret i tidligere forløb.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Harmonik og melodik

I dette forløb har vi startet med at repetere akkordlæsning fra før sommerferien. Dernæst er eleverne blevet introduceret for disciplinerne melodisk og harmonisk analyse. De har også prøvet kræfter med harmonisering. En stor del af forløbet er desuden blevet brugt til at introducere korteknikker til jazz-arrangement. Sideløbende med den teoretiske undervisning har vi spillet og sunget sammen og i mindre grupper. Vi har også været i Musikkens Hus for at se den moderne opera Denis og Katya.

OBS: ikke alle nødvendige begreber til harmonisk analyse er introduceret. Vi har ikke snakket om modalharmonik. Inden for funktionsharmonikken mangler vi at snakke om modulation, ligesom vi kun sporadisk har arbejdet med funktionsharmonik i mol.

Anvendt materiale:

Johannes Grønager: Nøgle til musikken s. 22-26, 47-54
Uffe Englund: Musik - metoder til analyse s. 73-79
Gert Uttentahl: JAZZVOKAL - kompendium: afsnit 1-6 + 9
Poul Dejgaard: Melodisk analyse på C-niveau
Coldplay: Fix You
J.G. Meidel: Dejlig er den himmel blå
Erlind Lindgren: Sat her i forvirringstiden
Alex Garff: Santa Lucia
The Melodians: Rivers of Babylon


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Musikemne: soul

Som det første store musikemne har vi arbejdet med soulmusikken fra 1960'erne. Vi har arbejdet både musikeksternt og musikinternt med at forstå soulmusikken og de historiske og sociale mekanismer, der har medvirket til at skabe genren.

Forløbet er startet med et oprids af den sorte musikkultur fra ca. år 1900 i USA med fokus på blues og gospel. Hovedvægten af forløbet er herefter lagt på sydstatssoul og Motown-soul som to dominerende retninger inden for soulmusikken.

Musikalske fokuspunkter: form, instrumentation, groove, melodik, sangstil, harmonik, hook, break og gimmick.

Anvendt musik:

Sister Rosetta Tharpe: Everybody's Gonna Have A Wonderful Time Up There
Hezekiah Walker: Better
Robert Johnson: Sweet Home Chicago
Ray Charles: What'd I Say
Otis Redding: Hard To Handle
Wilson Pickett: In The Midnight Hour
Aretha Franklin: Think

Sekundærlitteratur:

Thomas Hammer og Jakob Jensen: Soul, s. 7-9, 18-25
Johannes Grønager: Nøgle til musikken s. 45-46, 57-58, 62
Johannes Grønager: Rockmusik i tid og rum s. 66-67
Taylor Hackford: Ray (film)
Per Reinholdt Nielsen: Rebel og Remix s. 78-80
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 65 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Motown

Som det næste store musikemne har vi arbejdet med Motown perioden og genren fra 1959-1967. Vi har arbejdet både musikeksternt og musikinternt med at forstå Motownmusikken og de historiske og sociale mekanismer, der har medvirket til at skabe genren/pladeselskabet.

Anvendt musik til analyse:
The Supremes - Baby Love
It's the same old song


Musikalske fokuspunkter: form, instrumentation, groove, melodik, sangstil, harmonik, hook, break og gimmick.

Litteratur:
Thomas Hammer og Jakob Jensen: Soul s. 82-98
Dokumentarfilm: DR2 "Historien om Motown", 2020


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Stemmen som instrument

I dette forløb har vi beskæftiget os med stemmen som instrument. Eleverne har igennem modulerne fået kendskab til stemmens anatomi, stemmeteknik og syngestil. Vi har igennem forløbet både arbejdet teoretisk, praktisk ved at afprøve stemmeteknikkerne på egen krop og ligeledes analyseret stemmer.

Fagbegreber:
Stemmeteknikkerne: neutral, curbing, overdrive og Edge
Syngestil
klangfarve: mørk og lys
Støtte
Effekter såsom twang, vibrato, destortion, luft på stemmen, skrig osv.


Analysemateriale:
USA for Africa - We are the world


Litteratur:
https://www.youtube.com/watch?v=JF8rlKuSoFM (video omkring stemmens anatomi)
https://www.youtube.com/watch?v=JF8rlKuSoFM (Cathrine Sadolin eksemplificerer CVT kvaliteterne)
https://completevocalinstitute.com/komplet-sangteknik/





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Disco

Vi har bygget ovenpå Motown-forløbet, ved at beskæftige os med Disco-genren og perioden. Vi har arbejdet med musikhistoriske, musikkulturelle, musikteknologiske og musikanalytiske tilgange til periodens musik.

Vi startede forløbet med at arbejde med musikhistorien og derefter se Saturday Night fever (1977), for at få en kulturel forståelse for discokulturen, og dens opståend.
Vi har i igennem forløbet analyseret kendte discosange, hvor vi har forholdt os til parametrene form, hook-, break- og gimmick-analyse, melodik og sangstil, harmonik og groove. Udover de musikinterne analyser har vi sat numrene i en historisk og kulturel kontekst ved beskæftige os kort med de pågældende bands/kunstnere og ligeledes forholde os til de musikalske kendetegn ved Disco-genren.



Anvendt musik til analyse:
Abba: Souper Trouper
Donna Summer: Last Dance
Bee Gees: Staying Alive

Sekundærlitteratur:
Filmen: Saturday Night Fever 1977
Pop, disco og reggae, Karsten Tanggaard, DR 1985, s. 31-45
Popmusikkenshistorie 1977-1987, Morten Bay, Dansk sang 2007, s. 132-138

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Musikudøvelse 3g - sang og sammenspil

Forløbet indbefatter både enstemmige sange, flerstemmige korsatser, gruppesammenspil og solo-spil.
Meget af sammenspil har være kørt parallelt med de emner, som har været gennemgået i musikkundskab.

Sang (enstemmige og flerstemmige)
- Frihedens lysdøgn, Julie Maria m.fl.
- Du, som gi'r os liv og gør os glade (Hans Anker Jørgensen 1982)
- På Kanten Af Ingenting (Syng Selected) SATB
- Flammer Rammer (Patina) SATB
- Omvendt (Pil/Odbjerg)) SATB
- Sæsonen er slut, CV Jørgensen SATB
- White Christmas SATB
+ andre ...

Sammenspil
- Phantom Of The Opera (Phantom Of The Opera)
- Superstar (Jesus Christ Superstar)
- Get Sun, Hiatus Kaiyote
+ andre selvvalgte til gruppesammenspil
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 77 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Skriftlig musik - M1 og M2 (jazz)

- M1: Vi har løbende arbejdet med alle M1-discipliner i 3g. Modulerne er brugt både som optakt til skriftligt hjemmearbejde, og så evaluering og refleksion over afleveringer og de udfordringer i de enkelte M1-discipliner

M2: Vi har fortsat arbejdet med jazz-arrangement. De enkelte arrangementsteknikker i både kor og instrumentalbas er blevet repeteret og videreudviklet. Af nye elementer er der tilført trommer og blokstemmesats i 3g.


Til den grundlæggende teori er nedenstående litteratur og kilder også anvendt:

https://www.musikipedia.dk/stamtonerne
https://www.musikipedia.dk/nodesystemet
https://www.musikipedia.dk/noegler
https://www.musikipedia.dk/fortegn
https://www.musikipedia.dk/puls-og-tempo
https://www.musikipedia.dk/takt-og-underdeling
https://www.musikipedia.dk/betoning
https://www.musikipedia.dk/nodevaerdier
https://www.musikipedia.dk/taktart-og-rytmer
https://www.musikipedia.dk/tegn-og-symboler
https://www.musikipedia.dk/synkope
https://www.musikipedia.dk/intervaller
https://www.musikipedia.dk/akkorder
https://www.musikipedia.dk/skalaer
https://www.musikipedia.dk/tonearter
https://www.musikipedia.dk/kvintcirklen
https://www.musikipedia.dk/trinanalyse
https://www.musikipedia.dk/harmonisk-analyse
https://www.musikipedia.dk/funktioner-i-funktionsanalyse/gymnasiepensum
https://www.musikipedia.dk/funktioner-i-funktionsanalyse/beskrivelser
https://www.musikipedia.dk/formanalyse

https://jakobmjensen.dk/musikkurser/teori/harmonik/Harmonik.pdf

https://tartelet.dk/musikteori/vocal/jazz/Jazzvokal-kompendium.html
https://tartelet.dk/skriftlig-musik-jazzgroove.html#kap1

Dertil er knyttet lærerproduceret undervisningsmateriale og øvelser, og undervisningen støttet sig til lærerplan, lærervejledninger og fagets skriftlige evalueringskriterier.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 77 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Fællestimer og koncerter

SYNG - Korstævne, 10/10-2024
MGK-koncert, 7/11-2024
Studiepraktik AAU, 14/11-2024
Jazz-koncert, Thomas Fonnebæk/Justin Kauflin, 25/11-2024
Kalendersang, 3/12-2024
Julekoncert Budolfi Kirke, 20/12
Forårskoncert, 19/3-2025
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 54 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Musik og scene

Dette forløb har omhandlet musik i teatersammenhæng med et særligt fokus på musicalgenren og operagenren. Der har været inddraget historiske forhold, og generelle genre- og stilistiske karakteristika, og der har været arbejdet med komparativ analyse på tværs af genrer og stilarter.
Forløbet har været integreret med sammenspil.
Partiturlæsning har været inddraget i det analytiske arbejde.


Der har være konkrete nedslag i musicalhistorien og operahistorien, og det særlige analytiske arbejde har indbefattet:

Jesus Christ Superstart (Andrew Lloyd Webber)
- Everything's Allright
- King Herod's Song

The Phantom of the Opera (Andrew Lloyd Webber)
- Phantom of the Opera
- The Music of the Night

Guileo Cesare (Haydn)
- Piangeró La Sorte Mia

Tryllefløjten (Mozart)
- Der Hölle Rache kocht i meinem Hertzen

Carmen (Bizet)
- Toreador song

Litteratur og kilder - Musical:
- Eigtved, Michael, Palle Schantz Lauridsen: musical i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 4. november 2019 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=128702
- Eigtved, Michael, Musicalguide, Rosanita 2002, Musicalens historie s.11-28

Litteratur og kilder - Opera:
- Musikipedia.dk: Operaens historie kap. 1, 2 og 3 https://www.musikipedia.dk/opera/indblik
- Musikipedia.dk: Stemmegrupper og operagenrer, https://www.musikipedia.dk/opera/fokus
- Musikipedia.dk: Musikalske kendetegn, https://www.musikipedia.dk/opera/kendetegn
- Musikipedia.dk: Analyser: Arie fra Giulio Cesare (Georg Friedrich Händel, 1724), https://www.musikipedia.dk/opera/analyser#2

Der er også benyttet andet lærerproduceret materiale (opgaver, oversigter, pptx ...) om emnet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 39 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Soul

Formål
Repetition og videreudvikling af soulforløb fra 2g
Holdet har beskæftiget sig med et grundliggende kendskab til soulgenrens opståen. De særlige historiske og musikalske forhold omkring sydstatsoul og motown er gennemgået og behandlet via musikhistorie og konkret musikalsk analyse.
Der har været arbejdet med komparativ analyse på tværs af genrer og stilarter.
Forløbet har tidligere været integreret med sammenspil.

Anvendte numre til nærmere studie og analyse_
- Hard To Handle, Otis Redding
- Respect, Aretha Franklin
- Baby Love, The Supremes
- It's The Same Old Song, The Four Tops
- A Place In The Sun, Stevie Wonder
- You Don't Know Like I Know, Sam & Dave


Litteratur, materialer og kilder:
- Jensen, Jakob m.fl., Soul - Sort musik i 1960'erne, Systime 1998
Soulens rødder s.9-11
Soul og 1960'erne s.18-21
Sydstatssoul s.22-33
Motown - The Sound O The Young Americans s.82-82, s.93-98
- Oversigt over 1960'erne soulmusik, https://jakobmjensen.dk/musikkurser/historie/rytmisk/soul/Soul-skema.pdf
- Soul - De karakteristiske træk, https://tartelet.dk/musikanalyse/soul/SOUL-karakteristiske-traek.pdf
- Analyse af et soulnummer, https://tartelet.dk/musikanalyse/soul/Analyse-af-soulnummer.pdf
- Kvartfaldsharmonik, https://www.musikipedia.dk/harmonisk-analyse
- Pptx om soul, lærerproduceret
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Auditiv analyse

I dette forløb har vi arbejdet med auditiv analyse af populærmusik. Vi har især koncentreret os om formanalyse (herunder de forskellige formleds funktioner samt formtyper) og hook-, break- og gimmick-analyse.

Primærværker:

Green Day: Still Breathing
Tobias Rahim og Andreas Odbjerg: Stor Mand
Mads Langer: En stjerneregn af sne

Sekundærlitteratur:

Rockmusik i tid og rum s. 34-37
Musikipedia.dk: formtyper
Jakob M. Jensen: Nogle begreber/termer til analyse af rytmisk musik

Kernestof og faglige mål:

- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- grundlæggende musiklære og hørelære
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Musiklære 1 - noder og intervaller

Indføring i nodelæsning i g- og f-nøglen samt intervaller.

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 Grundforløb

Grundforløbet i musik har forløbet over 12 moduler og været bygget op omkring tre kerneelementer:

Grundlæggende musiklære og hørelære:
- Klaverets opbygning
- Basal nodelære
- Rytmer og rytmenotation
- Transkription og rytmediktat

Kunstmusikkens historie:
- Kendskab til fire musikhistoriske perioder: barok, wienerklassik, romantik, modernisme
- Kendskab til forskellige lyttepositioner
- Refleksioner over komponistens arbejdsvilkår i dag og i andre musikhistoriske perioder

Musikudøvelse
- Kor
- SSB
- sammenspil

I grundforløbet af vi arbejdet med følgende kernestof og faglige mål:

- identificere musikalske parametre og deres anvendelse og virkning i væsensforskellige perioder, stilarter og genrer gennem analyse af såvel klingende musik som grafiske repræsentationer med anvendelse af elementær musikfaglig terminologi og metode

- sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og stil- og genremæssig sammenhæng

- synge og spille en- og flerstemmige sange og satser inden for et dansk og internationalt repertoire

- grundlæggende musiklære og hørelære

- musikalske parametre studeret gennem væsensforskellige perioders og genrers musik, herunder vestlig kunstmusik
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20 Forløb#16

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer