Holdet 2022 SA/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Aalborg Katedralskole
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Dan Bøndergaard, Jakob Brolin Gade
Hold 2022 SA/z (1z SA, 2z SA, 3z SA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb - Bæredygtighed
Titel 2 En ny regering i Danmark
Titel 3 Politik og ideologier
Titel 4 Identitetsdannelse i det senmoderne samfund
Titel 5 Danmark - En lille, åben økonomi
Titel 6 Politik og EU
Titel 7 Ulighed
Titel 8 Danmark i verden
Titel 9 Kriminalitet
Titel 10 USA
Titel 11 Integration i velfærdsstaten
Titel 12 Tilladte i-bøger

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb - Bæredygtighed

Overordnet spørgsmål: Hvordan får vi et mere bæredygtigt samfund? Hvordan løser vi bæredygtighedsudfordringen?
(Hvordan får vi en mere bæredygtig skole?)

Beskrivelse af forløbet:
Aalborg Katedralskole er en FN Verdensmålsskole. Det betyder, at man som UNESCO Verdensmålsskole deltager i en global agenda for bæredygtig udvikling.
Man ønsker at udvikle undervisning, der fremmer bæredygtig udvikling og globalt medborgerskab.
Dette fælles grundforløb i samfundsfag giver skolens elevgruppe et sikkert fundament for at indgå i denne proces.
Uddannelse for Bæredygtig udvikling og uddannelse for Globalt medborgerskab er faglige fokusområder, som sætter krav til undervisningens indhold og den pædagogiske tilgang til indholdet.

Forløbet er struktureret således at alle 3(4) fagdiscipliner inkluderes i tilgangen til bæredygtighed.
Der er lagt et ekstra fokus på den økonomiske tilgang, således de faglige mål omhandlende økonomi er opfyldt efter forløbets afvikling.

1. Indholdselementer
- Forskellige bæredygtighedsdimensioner
- Det økonomiske kredsløb og økonomiske mål
- Cirkulær økonomi (7 R'er)
- Doughnut-modellen (7 principper for bæredygtig økonomi)
- Makroøkonomi og finanspolitik
- Frie markedskræfter - udbud og efterspørgsel
- Eksternaliteter og markedsfejl
- Nøglebegreber hos Bourdieu og deres kobling til livsstil
- Forskellige klimalivsstile
- Metoderne i samfundsfag - herunder interview og interviewguide
- Ulrich Becks risikosamfund og koblingen til klimaforandringerne
- David Eastons model over et politisk system
- Viden om mulighederne for af påvirke lovgivningen i Danmark
- Introduktion til beslutningsprocessen i det danske Folketing
- Fordelings- og værdipolitik og partiernes placering på akserne -
Særligt fokus på holdningen til miljø og klima
- Kort træning af hypotesegenren i skriftlig samfundsfag A

2. Faglige mål
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

3. Kernestof

Sociologi
- sociale og kulturelle forskelle

Politik
- politiske deltagelsesmuligheder

Økonomi
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter

Metode
- kvantitativ og kvalitativ metode

4. Materialer

Alle nedenstående materialer med links kan karakteriseres som digitale undervisningsmidler, der må tilgås via internettet

4.1. Kernestof

Kihl, Liv Andersson og la Cour, Liv: Bæredygtighed - en samfundsfaglig temabog om verdensmålene, Systime iBog.

- Afsnit: "Hvad er bæredygtighed".
Link: https://baeredygtighed.systime.dk/?id=p150 (Digitalt undervisningsmateriale)
- Afsnit: "Gennemgang af de tre dimensioner af bæredygtighed".
Link: https://baeredygtighed.systime.dk/?id=151 (Digitalt undervisningsmateriale)

- Afsnit "Cirkulær økonomi" og "Doughnutmodellen"
Link: https://baeredygtighed.systime.dk/?id=163 (Digitalt undervisningsmateriale)
Link: https://baeredygtighed.systime.dk/?id=165 (Digitalt undervisningsmateriale)

- Afsnit: "Den globale markedsøkonomi"
Link: https://baeredygtighed.systime.dk/?id=159 (Digitalt undervisningsmateriale)

Afsnit "Miljø og klimapolitik i Danmark"
Link: https://baeredygtighed.systime.dk/?id=p143 (Digitalt undervisningsmateriale)

Afsnit "Top-down: Det grønne politiske landskab i Danmark" (indtil "De danske partier og den grønne dagsorden")
Link: https://baeredygtighed.systime.dk/?id=p167 (Digitalt undervisningsmateriale)

Afsnittet "En grøn diskursændring i dansk politik?
Link: https://baeredygtighed.systime.dk/?id=c581 (Digitalt undervisningsmateriale)

Søren Malling, Sara Frederiksen, m.fl.: SamfNUc, Systime iBog.
Afsnit 7, 7,1 og 7,1,1
- https://samfnuc.systime.dk/?id=135 (Digitalt undervisningsmateriale)
- https://samfnuc.systime.dk/?id=147 (Digitalt undervisningsmateriale)
- https://samfnuc.systime.dk/?id=148 (Digitalt undervisningsmateriale)

Afsnit 7,2, 7,2,1 og 7,2,2
- https://samfnuc.systime.dk/?id=179 (Digitalt undervisningsmateriale)
- https://samfnuc.systime.dk/?id=180 (Digitalt undervisningsmateriale)
- https://samfnuc.systime.dk/?id=181 (Digitalt undervisningsmateriale)

Kihl, Liv Andersson og la Cour, Liv: Bæredygtighed - en samfundsfaglig temabog om verdensmålene, Systime iBog.
- Afsnit "Bourdieu: Kapitalmængdens indvirkning på livsstil og forbrug"  Link: https://baeredygtighed.systime.dk/?id=p134 (Digitalt undervisningsmateriale)

Hasselbalch, Morten og Knudsen, Michael Helt: Klima og bæredygtighed - i et samfundsfagligt perspektiv. Columbus Ibog.  
- Afsnit 2.4 og 2.4.1. "Klimaforandringer og samfundsforandringer" og "Lever vi i et risikosamfund?"
Link: https://xn--klimaogbredygtighed-sxb.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=p149 (Digitalt undervisningsmateriale)

Bülov, Morten m.fl., SamfNU C (I-Bog), Systime, 2017.
- https://samfnuc.systime.dk/?id=p284 (Digitalt undervisningsmateriale)
- https://samfnuc.systime.dk/?id=p233 (Digitalt undervisningsmateriale)

Jens Christian Langkjær Nielsen, m.fl.: MetodeNu, Systime I-bog.
https://metodenu.systime.dk/?id=157 (Digitalt undervisningsmateriale) (Kapitel 1.6, indtil afsnit om Stokastisk og deterministisk)
Petersen, Vibeke Allerup m.fl., Metodebogen (I-bog), Forlaget Columbus, 2019. https://metodebogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=c840 (Digitalt undervisningsmateriale)

4.2 Supplerende stof
- "Hva er bærekraftig utvikling?". Link: https://www.youtube.com/watch?v=8WrMCdnSnqc&t=49s (Digitalt undervisningsmateriale)
- Nogle elever har arbejdet med forskellige tabeller fra denne rapport: https://storage.googleapis.com/planet4-denmark-stateless/2018/10/dfb710aa-dfb710aa-clickclean2016-hires.pdf (Digitalt undervisningsmateriale)
- Nogle elever har undersøgt forskellige indkomstforskelle på dette link: https://data.oecd.org/chart/5Z2x (Digitalt undervisningsmateriale)
- Nogle elever har undersøgt forskellige virksomheder ift. bæredygtighed via dette link: https://www.corporateknights.com/reports/2020-global-100/2020-global-100-ranking-15795648/ (Digitalt undervisningsmateriale)
- Kort udvalgt uddrag om alternative økonomier fra dette link: https://faktalink.dk/alternativer-ideer-forandring-fornyelse/alternativ-okonomi-politik?print=yes (Digitalt undervisningsmateriale)
- "Morgenthaler forklarer Doughnutmodellen". Link: https://politiken.dk/klima/art7404958/Derfor-har-en-gr%C3%B8n-fremtid-hul-i-midten (Digitalt undervisningsmateriale) (kun videoen)
- Små videoklip om Kate Raworths principper til at realisere Doughnutmodellen:
- https://www.youtube.com/watch?v=Mkg2XMTWV4g (Digitalt undervisningsmateriale)
- https://www.youtube.com/watch?v=V2vN_fu-wns (Digitalt undervisningsmateriale)
- https://www.youtube.com/watch?v=SOKHWOMVMyo (Digitalt undervisningsmateriale)
- https://www.youtube.com/watch?v=mNUMkPltnnE (Digitalt undervisningsmateriale)
- https://www.youtube.com/watch?v=FqnFa0POTpM (Digitalt undervisningsmateriale)
- https://www.youtube.com/watch?v=XcgcMpgbNHA (Digitalt undervisningsmateriale)
- https://www.youtube.com/watch?v=5zkqGEaztRM&feature=youtu.be (Digitalt undervisningsmateriale)
- "Genrejse dansk økonomi med en grøn genstart". Link: https://concito.dk/nyheder/genrejs-dansk-oekonomi-med-groen-genstart (Digitalt undervisningsmateriale)
"Dit demokrati - fra idé til lov". Link: https://cdnapisec.kaltura.com/html5/html5lib/v2.95/mwEmbedFrame.php/p/2158211/uiconf_id/41529191/entry_id/0_radcli0t?wid=_2158211&iframeembed=true&playerId=kaltura_player_1535372893&entry_id=0_radcli0t&flashvars%5bstreamerType%5d=auto (Digitalt undervisningsmateriale)
- Rune Stubager, Kasper Møller Hansen og Jesper Sommer Jensen (2020): Fig. 23 og fig. 25 i Det danske valgprojekt (4. udg.).

4.3 Selvvalgt supplerende stof (ikke læst, set og gennemgået af alle)
- Simpel præsentation af Det økonomiske kredsløb. Link: https://www.youtube.com/watch?v=yoIhF7Nvn0k&ab_channel=CoagmentoDet økonomiske kredsløb (Digitalt undervisningsmateriale)
- TedTalk med Kate Raworth om Doughnutmodellen: Why it's time for 'Doughnut Economics'. Link: https://www.youtube.com/watch?v=1BHOflzxPjI (Digitalt undervisningsmateriale)
- Kate Raworth hjemmeside omkring Doughnutmodellen. Link:  https://www.kateraworth.com/doughnut/ (Digitalt undervisningsmateriale)
- Restudy: "Økonomisk politik". Link: https://restudy.dk/undervisning/samfundsfag-oekonomi-c/lektion/video-oekonomisk-politik/ (Digitalt undervisningsmateriale) (Finanspolitik mm.)
- Restudy: "Økonomiske mål". Link: https://restudy.dk/undervisning/samfundsfag-oekonomi-c/lektion/video-oekonomiske-maal/ (Digitalt undervisningsmateriale) (økonomiske møl - målkonflikt)
- Om begrebet kausalitet i Vibeke Allerup Petersen, m.fl: Metodebogen, Forlaget Columbus, I-bog. Link: https://metodebogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/index.php?id=276#c698 (Digitalt undervisningsmateriale)
- "Fukushima - et antropologisk chok" DR2. 2011. Deadline 2. sektion. Link: https://hval.dk/mitcfu/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=Ulrich%20beck&orderby=title&SearchID=be0fee4d-edaf-4ff5-b3a2-fba4f5f8dd7c&index=3 (Digitalt undervisningsmateriale)
- "Madspild i tal" (uddrag). Link: https://stopspildafmad.org/om-madspild/madspild-i-tal/ (Digitalt undervisningsmateriale)
- Folketingsdebat om "L 63 Forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse og emballageafgiftsloven". Taler af Mette Gjerskov (S) og Marie Bjerre (V) den 22.11.2019 ved 1.behandlingen. Links:
--> https://www.ft.dk/samling/20191/lovforslag/L63/BEH1-25/forhandling.htm#launchPlayer (Digitalt undervisningsmateriale)
--> https://www.ft.dk/samling/20191/lovforslag/L63/BEH1-25/forhandling.htm#tE938EC74786F4740AEF33CB26067233Btab3 (Digitalt undervisningsmateriale)
--> https://www.ft.dk/samling/20191/lovforslag/L63/BEH1-25/forhandling.htm#launchPlayer (Digitalt undervisningsmateriale)
- https://www.ft.dk/da/leksikon/Udvalg (Digitalt undervisningsmateriale)
- https://www.ft.dk/da/leksikon/hoering (Digitalt undervisningsmateriale)
- https://www.dr.dk/satire/satire-det-store-valg (Digitalt undervisningsmateriale)

Eleverne har derudover lavet en mindre skriftlig aflevering i form af en gruppeopgave i tilknytning til hypotesegenren i skriftlig samfundsfag på a-niveau

Estimeret antal sider: 48 kernestof og supplerende 10
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 En ny regering i Danmark

Med udgangspunkt i det overståede valg til Folketinget diskuterer og analyserer vi de politiske forandringer i Danmark. Vi ser også på regeringsdannelsen, lovgivningsprocessen, kontrol med regeringen, modeller for vælger og partiadfærd (især Molins model). Og vi behandler de tre klassiske ideologier, socialisme, liberalisme (herunder markedsøkonomi) og konservatisme.


Faglige mål:

Eleverne skal kunne:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
-demonstrere viden om fagets identitet og metoder
-formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og
-analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
̶ politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
̶ politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.

Lærebogsmateriale:

https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=445

https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=377

https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=382

https://lso.ibog.forlagfetcolumbus.dk/?id=384

https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=383

https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=490#c2893

Ideologier: Socialisme og kommunisme - Luk samfundet op


Dagsaktuelle: artikler og TV-klip
Undervisningsfilm. Folketingets hjemmeside. Youtube.

Ca. 15 siders kernestof og 4 sider supplerende materiale.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Politik og ideologier

Politik og ideologier

Vi gennemgår ideologierne og ser på vælgerne og partierne i Danmark samt fordelings- og værdipolitik. Desuden arbejdes tværfagligt med engelsk.

Kernestof:
̶ politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
̶ politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.

Faglige mål:
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
̶ undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
̶ forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere

FF0 med engelsk:
Forløbet indeholder et samarbejde med engelsk i FF0 med fokus på ulighed i det amerikanske samfund. Her arbejdes med gruppearbejde med podcast som produkt. Formålet er kendskab til amerikansk politik, viden om den amerikanske velfærdsstat og bevidsthed om ulighed i USA.
Opgaveformulering: I hvilken retning bør den amerikanske velfærdsstat udvikle sig?  
Podcasten indeholder tre dele:
1. Præsenter jeres politiske identitet og vælgermålgruppe  
2. Fremlæg talen (læs højt)
3. Præsenter en analyse af jeres tale, hvor I gør rede for jeres retoriske og kommunikative valg.  Præsentationen skal suppleres af relevante tekstnedslag fra jeres tale.  

Der arbejde i FF0 med følgende pensum:

Grundbog: Brøndum, Peter; USA's udfordringer, Columbus 2023.
https://usasudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1  

Politiske identitet
Partier
2.4 Partisystemet i USA
https://usasudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=153  

2.4.2: Demokraterne og Republikanerne - de to store partier i amerikansk politik
https://usasudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=168

2.4.3: Hvilke politiske holdninger og værdier repræsenterer de to partier?
https://usasudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=167

2.6 Polariseringen af det amerikanske samfund
https://usasudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=151  
+ underafsnit 2.6.1 og 2.6.2 og 2.6.3.

 Vælgere
2.7: Sociodemografiske faktorer og parti- og vælgeradfærd
https://usasudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=150

Velfærdsstat og ulighed i USA
3.2 Ulighed
https://usasudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=181  
+ underafsnit

3.3 Uligheden er omfattende
https://usasudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=180  
+ underafsnit

 3.4 Konsekvenser af ulighed og social ulighed i USA
https://usasudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=179
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Identitetsdannelse i det senmoderne samfund

Identitetsdannelse i det senmoderne samfund

Vi ser på teorier om det senmoderne samfund, om socialiseringsprocessen, identitetsdannelsen og laver præsentationer om teorierne.

Kernestof:
̶ identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
̶ politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
̶ samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.

Faglige mål:
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
̶ forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Danmark - En lille, åben økonomi

Danmark - En lille, åben økonomi

Vi tager temperaturen på den danske økonomi og ser på de mulige løsninger. Fokus er på  de samfundsøkonomiske mål, og på hvorvidt målene er nået. Vi ser særligt vækst, samt på de økonomiske politikker finanspolitik og pengepolitik.

Kernestof:
velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.

Faglige mål:
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler

Omfang: Ca.  siders pensum og  siders andet materiale
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Politik og EU

Politik og EU

Vi spiller EU-rollespillet Europe at Work og lærer om EU's institutioner, beslutninger og magt. Vi deltager i en EU-debat mellem medlemmer af EU-Parlamentet med særlig fokus på sikkerhedspolitik i EU og hører i den forbindelse et oplæg ved professor ved Aalborg Universitet og formand for Europabevægelsen i Nordjylland Søren Dosenrode.
Vi får besøg af tidl. Udenrigsminister Martin Lidegaard.

Kernestof:
̶ politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
̶ politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
̶ globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
̶ (aktører, magt, sikkerhed, konflikter og) integration i Europa og (internationalt)

Faglige mål:
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
̶ undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
̶ forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
̶ på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.



Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 29,00 moduler
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Ulighed

Ulighed

Vi besøger værestedet: Den Sociale Café som introduktion til forløbet.
Selve forløbet fungerer som optakt til SRO med engelsk om ulighed i det britiske skolesystem.
Vi ser også kort på de danske partiers holdning til ulighed og partiernes  tilslutning i meningsmålingerne i et samarbejde med matematik.
Endeligt ser vi på ulighed i forhold til køn.

Kernestof:
identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.

Faglige mål:
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
̶ undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
̶ forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
̶ forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
̶ påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
̶ analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
̶ på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Danmark i verden

Danmark i verden

Vi ser på Danmarks position og muligheder i international politik.
Vi ser særligt på dansk forsvarspolitik.

Kernestof:
̶ politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
̶ magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
̶ politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
̶ aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
̶ mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik

Faglige mål:
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
̶ undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
̶ forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Kriminalitet

Kriminalitet

Hvorfor bliver man kriminel?, Hvad er kriminalitet? Hvordan straffer vi og hvorfor? Virker det? Det er nogle af de spørgsmål som vi beskæftiger os med i dette forløb. Det er primært et sociologisk og politisk forløb. Vi tager i retten og overværer en retssag.
Vi arbejder desuden med aktualitetsmålet, da eleverne alle skal præsenterer en aktuel problemstilling via en satiretegning.

Kernestof:
̶ identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
̶ samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
̶ politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd

Faglige mål:
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
̶ undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
̶ forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler

Følgende bladtegninger (Satiretegninger) har vi arbejdet med:
Als, Roald (2022): ”Blå Blok – Danmark har fået en ny regering” i Politiken den 16. december 2022. Link: https://politiken.dk/debat/dagenstegning/art9077399/Bl%C3%A5-blok
Politiken: ”Mette og exitstrategien”, Aug. 2024: Link: https://politiken.dk/debat/dagenstegning/art10011627/Mette-og-exitstrategien
Jyllands-Posten: ” Dagens tegning: Opbakning”, Juli, 2024. Link: https://jyllands-posten.dk/debat/tegning/ECE17264307/dagens-tegning-opbakning/
Politiken: ” Dagens tegning: Fuldmagt”, 1. aug. 2024. Link: https://politiken.dk/debat/dagenstegning/art9969484/Fuldmagt
Hage, Jens (2022): "Til stregen - Bagud" i Berlingske d. 27. april 2022. Link: https://www.berlingske.dk/til-stregen/bagud
Hage, Jens (2024): ‘Køteren’, Hage.dk, 8 juni.2024. Link: https://hage.dk/tegninger/2024/2024-06-08-koteren
Als, Roald (2024): ”LGBT-” i Politiken den 27. juli 2024. Link: https://politiken.dk/debat/dagenstegning/art9969476/LGBT
Als, Roald (2024): ”Her hører jeg hjemme” i Politiken den 12.08.2024. Link: https://politiken.dk/debat/dagenstegning/art10011649/Her-h%C3%B8rer-jeg-hjemme...
Sand Høyer, Rasmus (2024): ”Ibi-Pippi har fået mine øjne op for, hvor problematisk juridisk kønsskifte er”, Jyllands-Posten, 14/08/2024. Link: https://jyllands-posten.dk/debat/kronik/ECE17337761/ibipippi-har-faaet-mine-oejne-op-for-hvor-problematisk-juridisk-koensskifte-er/
Als, Roald (2024): ” LEGOsamfund” i Politiken den 04.08.2024. Link: https://politiken.dk/debat/dagenstegning/art9969490/LEGOsamfund
Sand Høyer, Rasmus (2024): ”Dagens tegning: Bededag”, Jyllands-Posten, 16/08/2024. Link: https://jyllands-posten.dk/debat/tegning/ECE17355663/dagens-tegning-bededag/
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 USA

USA!

Vi arbejder med det amerikanske politiske system og medierne hen imod forståelsen af det amerikanske præsidentvalg i 2024.
Fællestime med professor i historie fra Aalborg Universitet Ben Dorfman og interview af to amerikanske vælgere.
I forløbet indgår FF3 med historie om USA.
Vi ser på USA i en globaliseret verden med særligt fokus på handelsteori, det amerikanske politiske system, medierne og metode.

Kernestof:
̶ identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
̶ politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
̶ samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
̶ politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
̶ politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
̶ velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
̶ globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
̶ makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
̶ globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.
̶ komparativ metode og casestudier

Faglige mål:
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
̶ undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
̶ forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
̶ undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
̶ forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
̶ forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
̶ påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
̶ analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi





Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 32,00 moduler
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Integration i velfærdsstaten

Integration i velfærdsstaten

Vi ser på den danske universelle velfærdsstat, på dens udfordringer og på mulige løsninger. Herunder har vi et særligt fokus på arbejdsmarkedet og integration.
Eleverne skriver synopsis som afslutning på dette forløb.

Kernestof:
̶ identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
̶ politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
̶ magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
̶ velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
̶ globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold

Faglige mål:
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
̶ undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
̶ forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
̶ undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
̶ forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
̶ påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
̶ analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Tilladte i-bøger

Tilladte i-bøger til eksamen

Disse bøger, må I frit søge i under jeres forberedelsestid til selve eksamen samt til skriftligt samfundsfag. Det svarer til, at I har fået udleveret bøgerne fysisk, og har medbragt dem til eksamen, så I kan sidde og slå op i dem. Jeg har opdelt dem efter forløb, men alle bøger, som er angivet her, kan I frit søge I.

Grundforløbet:
Kihl, L. A., & Cour, L. l. (2021). Bæredygtighed – en samfundsfaglig temabog om verdensmålene. Systime. https://baeredygtighed.systime.dk
(Red.), M. W. B.,Bülow, H. H.,Frederiksen, S.,Gräs, F.,Holleufer, K.,Malling, S.,Mouritsen, P.,Pedersen, C.,Nørgaard-Petersen, J., & Vestergaard, G. (2017). SamfNU C. Systime. https://samfnuc.systime.dk
Hasselbalch, M. N., & Knudsen, M. H. (2025). KLIMA OG BÆREDYGTIGHED. Columbus. https://xn--klimaogbredygtighed-sxb.ibog.forlagetcolumbus.dk
Langkjær, J.,Holleufer, K., & Bülow, H. H. (2015). MetodeNU – introduktion til samfundsfaglige metoder. Systime. https://metodenu.systime.dk
Petersen, V. A.,Hassing, A., & Henriksen, P. (2025). METODEBOGEN. Columbus. https://metodebogen.ibog.forlagetcolumbus.dk

En ny regering i Danmark
Brøndum, P., & Hansen, T. B. (2025). LUK SAMFUNDET OP!. Columbus. https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk
Jensen, J. B. (2021). Grundforløb i samfundsfag – om frihed og lige muligheder. Systime. https://grundforloebisamfundsfag.systime.dk
Christoffersen, S. B., & Sørensen, D. M. B. (2018). Demokrati - globale og nationale udfordringer. Systime. https://demokrati.systime.dk

Politik og ideologier
Brøndum, P., & Hansen, T. B. (2025). LUK SAMFUNDET OP!. Columbus. https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk
Andersen, J. G.,Christiansen, P. M.,Frandsen, A., & Hansen, R. V. (2019). PolitikNU. Systime. https://politik-nu.systime.dk
Rasmussen, J. H. (2025). POLITIKKENS KERNESTOF. Columbus. https://politikkenskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk
Identitetsdannelse i det senmoderne samfund
Thorndal, M. H. (2025). SOCIOLOGIENS KERNESTOF. Columbus. https://sociologienskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk
Bundgård, M. B.,Iversen, E. B., & Lund, T. S. (2011). Sociologisk set. Systime. https://sociologiskset.systime.dk

Danmark en lille, åben økonomi
Matthiesen, T.,Skov, O. B., & Bjørnstrup, V. (2025). SAMF PÅ B. Columbus. https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk

Sørensen, J. G. (2025). ØKONOMIENS KERNESTOF. Columbus. https://xn--konomienskernestof-f4b.ibog.forlagetcolumbus.dk
Petersen, V. A.,Hassing, A., & Henriksen, P. (2025). METODEBOGEN. Columbus. https://metodebogen.ibog.forlagetcolumbus.dk
Kureer, H. (2023). ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi. Systime. https://oekonominu.systime.dk

Politik og EU
Branner, H. (2025). DET POLITISKE EUROPA. Columbus. https://detpolitiskeeuropa.ibog.forlagetcolumbus.dk
Matthiesen, T.,Skov, O. B., & Bjørnstrup, V. (2025). SAMF PÅ B. Columbus. https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk
Branner, H. (2025). GLOBAL POLITIK. Columbus. https://globalpolitik.ibog.forlagetcolumbus.dk
Skött, J. S., & Andersen, L. N. (2025). ØKONOMIBOGEN. Columbus. https://xn--konomibogen-fgb.ibog.forlagetcolumbus.dk
Thorndal, M. H. (2025). ÆRKEDANSKER PERKERDANSKER. Columbus. https://xn--rkedanskerperkerdansker-78b.ibog.forlagetcolumbus.dk
Vestergaard, G. (2015). KulturNU. Systime. https://kulturnu.systime.dk
Madsen, M.,Frejbæk, A. A.,Johnsen, H. F.,Egede-Pedersen, B.,Pedersen, M.,Mølbæk, K., & Lauritsen, M. E. (2025). KS-BOGEN. Columbus. https://ksbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk
Brøndum, P., & Hansen, T. B. (2025). LUK SAMFUNDET OP!. Columbus. https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk
Kauffeldt, S. (2025). DEN LILLE HJÆLPER TIL SAMFUNDSFAG. Columbus. https://xn--denlillehjlpertilsamfundsfag-2oc.ibog.forlagetcolumbus.dk
Arbo-Bähr, H.,Asmussen, B., & (red.), L. H. H. (2025). SAMFUNDSSTATISTIK. Columbus. https://samfundsstatistik.ibog.forlagetcolumbus.dk

Ulighed
Brøndum, P., & Jensby, J. G. (2025). ULIGHEDENS MANGE ANSIGTER. Columbus. https://ulighedensmangeansigter.ibog.forlagetcolumbus.dk
Matthiesen, T.,Skov, O. B., & Bjørnstrup, V. (2025). VELFÆRDSSTATEN UNDER PRES. Columbus. https://xn--velfrdsstatenunderpres-f6b.ibog.forlagetcolumbus.dk
Thorndal, M. H. (2025). SOCIOLOGIENS KERNESTOF. Columbus. https://sociologienskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk
Kauffeldt, S. (2025). DEN LILLE HJÆLPER TIL SAMFUNDSFAG. Columbus. https://xn--denlillehjlpertilsamfundsfag-2oc.ibog.forlagetcolumbus.dk

Storr-Hansen, A.,Ditlevsen, K., & Studstrup, T. (2025). KØN OG LIGESTILLING. Columbus. https://xn--knogligestilling-lxb.ibog.forlagetcolumbus.dk
Helmersen, O. (2025). BREXIT BRITAIN. Columbus. https://brexitbritain.ibog.forlagetcolumbus.dk
Back, K. K.,Djurhuus, S.,Dreyer, A. A., & Schoppe, H. F. (2025). SÅDAN SKRIVER DU SRP. Columbus. https://xn--sdanskriverdusrp-dob.ibog.forlagetcolumbus.dk
Arbo-Bähr, H.,Asmussen, B., & (red.), L. H. H. (2025). SAMFUNDSSTATISTIK. Columbus. https://samfundsstatistik.ibog.forlagetcolumbus.dk

Danmark i Verden
Branner, H. (2025). GLOBAL POLITIK. Columbus. https://globalpolitik.ibog.forlagetcolumbus.dk

Kriminalitet
Beyer, M.,Frederiksen, C. L., & Kureer, H. (2017). Samfundsfag C. Systime. https://samfundsfag-c.systime.dk
Matthiesen, T.,Skov, O. B., & Bjørnstrup, V. (2025). FRA DRENGESTREGER TIL BANDEKRIG. Columbus. https://fradrengestregertilbandekrig.ibog.forlagetcolumbus.dk
Arbo-Bähr, H.,Asmussen, B., & (red.), L. H. H. (2025). SAMFUNDSSTATISTIK. Columbus. https://samfundsstatistik.ibog.forlagetcolumbus.dk
Advokatsamfundet, . (2013). Ret og rimelighed. Systime. https://ret.systime.dk
Christiansen, P. M., & Nørgaard, A. S. (2019). Demokrati, magt og politik i Danmark. Gyldendal. https://demokratimagtogpolitik.systime.dk

USA
Rasmussen, A., & Brøndum, P. (2025). USA'S UDFORDRINGER. Columbus. https://usasudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk

Branner, H. (2025). GLOBAL POLITIK. Columbus. https://globalpolitik.ibog.forlagetcolumbus.dk

Kureer, H. (2023). International økonomi A. Systime. https://ioa.systime.dk
Christiansen, P. M., & Nørgaard, A. S. (2019). Demokrati, magt og politik i Danmark. Gyldendal. https://demokratimagtogpolitik.systime.dk
(Red.), M. W. B.,Bülow, H. H.,Frederiksen, S.,Gräs, F.,Holleufer, K.,Malling, S.,Mouritsen, P.,Pedersen, C.,Nørgaard-Petersen, J., & Vestergaard, G. (2017). SamfNU C. Systime. https://samfnuc.systime.dk
Petersen, V. A.,Hassing, A., & Henriksen, P. (2025). METODEBOGEN. Columbus. https://metodebogen.ibog.forlagetcolumbus.dk
Back, K. K.,Djurhuus, S.,Dreyer, A. A., & Schoppe, H. F. (2025). SÅDAN SKRIVER DU SRP. Columbus. https://xn--sdanskriverdusrp-dob.ibog.forlagetcolumbus.dk
Gjerding, S., & Arnskov, C. M. (2025). Udviklingsøkonomi. Systime. https://udviklingsoekonomi.systime.dk
Brøndum, P., & Hansen, T. B. (2025). LUK SAMFUNDET OP!. Columbus. https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk
Kauffeldt, S.,Nielsen, L., & Poulsen, P. W. (2025). KLAR TIL KS. Columbus. https://klartilks.ibog.forlagetcolumbus.dk

Integration i velfærdsstaten
Kauffeldt, S.,Nielsen, L., & Poulsen, P. W. (2025). KLAR TIL KS. Columbus. https://klartilks.ibog.forlagetcolumbus.dk
Brøndum, P., & Hansen, T. B. (2025). LUK SAMFUNDET OP!. Columbus. https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk
Matthiesen, T.,Skov, O. B., & Bjørnstrup, V. (2025). VELFÆRDSSTATEN UNDER PRES. Columbus. https://xn--velfrdsstatenunderpres-f6b.ibog.forlagetcolumbus.dk
Matthiesen, T.,Skov, O. B., & Bjørnstrup, V. (2025). SAMF PÅ B. Columbus. https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk

Skött, J. S., & Andersen, L. N. (2025). ØKONOMIBOGEN. Columbus. https://xn--konomibogen-fgb.ibog.forlagetcolumbus.dk

Brøndum, P., & Carlsen, M. B. (2025). VORES SAMFUND. Columbus. https://voressamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk
Thorndal, M. H. (2025). ÆRKEDANSKER PERKERDANSKER. Columbus. https://xn--rkedanskerperkerdansker-78b.ibog.forlagetcolumbus.dk
Bundgård, M. B.,Iversen, E. B., & Lund, T. S. (2011). Sociologisk set. Systime. https://sociologiskset.systime.dk
Kureer, H. (2023). ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi. Systime. https://oekonominu.systime.dk
Madsen, M.,Frejbæk, A. A.,Johnsen, H. F.,Egede-Pedersen, B.,Pedersen, M.,Mølbæk, K., & Lauritsen, M. E. (2025). KS-BOGEN. Columbus. https://ksbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer